» Openbaar » Media   

Pagina 1 van 1  [ 16 berichten ]
Schoenzool
Master
 Bericht 
Omroep Venray schreef:
Eén automobilist moet alsnog verantwoording afleggen voor de rechtbank wegens een snelheidsovertreding in december 2013 op de Overloonseweg in Vierlingsbeek. In korte tijd werden destijds zo'n 1700 boetes uitgedeeld op het weggedeelte waar slechts 50 gereden mag worden.

Samen met tientallen eveneens bekeurde bestuurders ging hij niet veel later in beroep bij de kantonrechter. Die bepaalde medio 2015 dat de bekeuringen werden kwijtgescholden en dat de gemeente Boxmeer de situatie op de weg moest verduidelijken.

Nu, ruim drie jaar na dato, gaat het Openbaar Ministerie alsnog in beroep tegen de kwijtschelding bij het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden. Niet in meerdere gevallen, maar slechts in één enkele kwestie. Volgens een woordvoerder aan De Gelderlander, willekeurig gekozen. De bestuurder, zijn boete overigens al teruggestort gekregen, is stomverbaasd.

Wat is dit voor actie van het OM?

Blaataap
Master
 Bericht 

Drie jaar na dato nog in beroep gaan?!

Spook
Master
 Bericht 
En als burger heb je slechts twee weken?

Alexander_B
Master
 Bericht 
Ik hoop echt van harte dat de rechter zegt "nee" en dat het OM lekker de tering kan krijgen. Willekeurig gekozen, wat een stelletje prutsers.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Spook schreef:

Ik dacht dat beide partijen 2 weken hadden om in hoger beroep te gaan.

ruitenheer
Master
 Bericht 

Misschien cassatie in het belang van de wet. Dan wil het OM de voor hen onvoordelige jurisprudentie kwijtraken. Het zou dan geen gevolg hebben voor deze automobilist.

Blaataap
Master
 Bericht 

ruitenheer schreef:
Het zou dan geen gevolg hebben voor deze automobilist.

Behalve dan dat je ineens tijd en energie moet gaan steken in iets waarvan je dacht dat het in het verleden lag.

Schoenzool
Master
 Bericht 
En wat is daar het doel van Ruitenheer?

Darth_Android
Die hard
 Bericht 
Spook schreef:

Als OM ook. Als het OM in deze zaak niet meteen niet ontvankelijk verklaard wordt wegens een overschrijding van de beroepstermijn lijkt me de rechtsspraak ernstig mis.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Zou het niet waarschijnljker zijn dat dit een journalistieke dwaling betreft?

ruitenheer
Master
 Bericht 

Schoenzool schreef:
En wat is daar het doel van Ruitenheer?

Dat rechters niet meer zo makkelijk beschikkingen kan vernietigen als de verkeerssituatie onduidelijk is.

Schoenzool
Master
 Bericht 
Duidelijk. Dankje

keokiracer
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Zou het niet waarschijnljker zijn dat dit een journalistieke dwaling betreft?

Het is in ieder geval correct overgenomen van De Gelderlander, dus dan zou daar de fout liggen. http://www.gelderlander.nl/boxmeer/een- ... ~ac54eae6/

Mattinus
Respect
 Bericht 

ruitenheer schreef:
Dat rechters niet meer zo makkelijk beschikkingen kan vernietigen als de verkeerssituatie onduidelijk is.

Dit is dan toch een vorm van censuur en een mogelijke schending van het recht op openbaarheid van bestuur?

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk

zadkine
Master
 Bericht 
Ik ben niet afgestudeerd in rechten......
maar bij mijn opleiding hoorde ook een college inleiding in het recht. (oa privaat en belastingrecht...maar ook algemene zaken kwamen aan de orde)
Voor zover ik daar van daan nog weet moet beroep binnen enkele weken na de uitspraak.
Dat is hier niet gebeurd.
Derhalve kan, als er geen nieuwe gegevens bekend geworden zijn, op geen enkele manier die automobilist nog veroordeeld worden.

Wat wel kan is dat de officier "in het belang der wet" alsnog de zaak voor de HR aanhangig maakt. Dit om voor de toekomst meer duidelijkheid te krijgen.
Die uitspraak zal dan slechts voor toekomstige vergelijkbare gevallen van invloed zijn, niet meer op de reeds afgehandelde bezwaren in 2015.

ruitenheer
Master
 Bericht 

Mattinus schreef:
Dit is dan toch een vorm van censuur en een mogelijke schending van het recht op openbaarheid van bestuur?

Nee en nee.

Pagina 1 van 1 [ 16 berichten ]