» Openbaar » Media Reclamevrij? Log aub in, kost niets   

Pagina 1 van 1  [ 39 berichten ]
fonsoy
Nieuwkomer
 Bericht 

'Tweakers schreef:
'Groot deel autorijders die vaak onderweg zijn, gebruikt telefoon achter stuur'

Van de Nederlandse automobilisten die meer dan 20.000 kilometer per jaar rijden, gebruikt 92 procent de telefoon wel eens achter het stuur. Dat blijkt uit een onderzoek van het SWOV, het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.

Volgens het onderzoeksinstituut schuilt juist hierin een groot gevaar, omdat deze automobilisten veelvuldig onderweg zijn en vaak op hun telefoon bezig zijn. Het SWOV lijkt te suggereren dat dit cijfer van 92 procent ziet op het gebruik van de smartphone zonder bijvoorbeeld een handsfree-apparaat. Het onderzoek, waar de NOS over bericht, is gehouden onder 4000 weggebruikers.

Driekwart van de Nederlandse weggebruikers vindt dat het gebruik van de smartphone in het verkeer tot gevaarlijke situaties kan leiden, maar ondanks dat zegt 62 procent van hen de mobiele telefoon wel eens in het verkeer te gebruiken. Van de bijrijders zegt 86 procent zich onveilig te voelen als de bestuurder naast hen een bericht verstuurt tijdens het autorijden; 80 procent van hen blijkt daar ook iets van te zeggen.

In zijn algemeenheid blijkt dat automobilisten vaker met hun telefoon bezig zijn dan fietsers of snorfietsers. Op de fiets zijn het vooral jongeren die regelmatig op hun smartphone kijken; 71 procent van de kinderen tussen de 12 en 17 jaar doet dat regelmatig. Volgens de onderzoekers doet deze groep dit uit 'gewoonte' en wordt de telefoon dan vooral gebruikt voor appen, muziek luisteren of de weg zoeken.

Vorige week gaf een meerderheid van de Nederlandse Tweede Kamer aan dat het gebruik van de mobiele telefoon tijden het rijden zwaarder moet kunnen worden bestraft. De politici willen dat het appen achter het stuur kan worden aangemerkt als roekeloos rijgedrag, zodat het kan worden behandeld als misdrijf. De mogelijkheid wordt door de regering onderzocht. Appen achter het stuur is op dit moment al verboden in Nederland, maar het staat niet specifiek in de wet.

Handhaving is nagenoeg afwezig - ik ben nog nooit voor de telefoon op de bon geslingerd, wel een aantal keer voor snelheid (tussen 1 en 20 km/u te snel). Dat zegt ook genoeg. Ergens is dit weinig verbazingwekkend, anderzijds is het wel levensgevaarlijk. Ik zit ook weleens op een suffe A2 met de telefoon muziek te wisselen.

HypHyper
Master
 Bericht 
Ik haal uit de bronnen niet met zekerheid ('gesuggereerd' staat er) of het handheld betreft. Handsfree gebruik ik het ding ook wel vaak, ja.
Handheld vrijwel nooit; hoogstens in een zeer traag rijdende file of voor een verkeerslicht dat lang genoeg op rood staat.

R
Master
 Bericht 
SWOV schreef:
Van de Nederlandse automobilisten die meer dan 20.000 kilometer per jaar rijden, gebruikt 92 procent de telefoon wel eens achter het stuur. Dat blijkt uit een onderzoek van het SWOV, het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.

Volgens het onderzoeksinstituut schuilt juist hierin een groot gevaar, omdat deze automobilisten veelvuldig onderweg zijn en vaak op hun telefoon bezig zijn.

Weleens, vaak... jajaja.
Wij krijgen subsidie en moeten daarvoor weleens persberichten uitbrengen.

R
Master
 Bericht 
HypHyper schreef:
voor een verkeerslicht dat lang genoeg op rood staat.

Toegestaan!

Tweebel
Master
 Bericht 
Als het doorrijdt: nooit.
In de file, stilstaand-stapvoets: regelmatig.
Overigens altijd met de telefoon in de houder, niet in de hand/op schoot.

Op de fiets: helemaal nooit. Levensgevaarlijk.

Mr.Cabdriver
Die hard
 Bericht 
Waarbij er toch een verschil zit tussen typen of even een gesprekje aannemen.

jack19
Master
 Bericht 

Pakkans is voornamelijk klein omdat Dit echt waargenomen dient te worden... veel automobilisten zijn dusdanig bezig met hun telefoon én opletten of de politie in de buurt is(en dat zijn ze al zelden) dat het afhangt van gerichte controles... daar heb je vaak de mensen niet voor, en als het al gepland wordt is dat eens in de zoveel tijd.

Zelf pak ik meer dan regelmatig telefoonvasthouders, zowel opvallend op de motor, enkele keer in de auto en Maar voornamelijk onopvallend. Mooiste is nog dat gesnapte lui dan boos worden omdat je zo zielig sneaky doet...... mijn weerwoord is dan vaak dat het nog zieliger is dat hij kennelijk zo bewust op politieauto’s let en perse die telefoon belangrijker maakt dat we helaas wel moeten.

Tweebel
Master
 Bericht 
Wat mij betreft kan er niet vaak genoeg op gecontroleerd worden. 9 vd 10 keer, als je iemand ziet slingeren, hard-zacht ziet rijden etc, kijken ze naar beneden/hun telefoontje ipv naar de weg.

Extra aandachtspunt zijn wat mij betreft vrachtwagens. Lijkt wel alsof ze de vluchtstrook steeds vaker als extra rijstrook gebruiken. Gaat nergens over. Maar is lastig in de cabine kijken.

GerbiE
Die hard
 Bericht 
Tweebel schreef:
Maar is lastig in de cabine kijken.

Een tijd terug op TV iets over gezien, ik denk dat het in de UK was. Die reden met een camper langs vrachtwagens, en met een camera hoog in de slaapcabine konden ze heel goed zien waar de vrachtwagenchauffeurs mee bezig waren. Nogal :o , en goed voor heel wat bonnen.

Schoenzool
Master
 Bericht 
GerbiE schreef:
ik denk dat het in de UK was

Op de A67 is dit ook een paar keer gedaan.
De laatste tijd hoor je er echter nooit meer iets over

viffer
Master
 Bericht 
fonsoy schreef:
ik ben nog nooit voor de telefoon op de bon geslingerd, wel een aantal keer voor snelheid (tussen 1 en 20 km/u te snel). Dat zegt ook genoeg.

Nee, dat zegt pas iets als je erbij vermeldt hoe vaak je 1-20 km/h te snel rijdt en hoe vaak je je telefoon niet-handsfree gebruikt. Als jij de hele dag met de telefoon in je hand rondjes gaat rijden in de binnenstad van Amsterdam kom je jack19 waarschijnlijk meerdere malen tegen en hou je daar ook een herinnering aan over.

Tweebel
Master
 Bericht 
De Duitsers doen dat ook weleens:
https://www.youtube.com/watch?v=m08AhJIERds

zandbak
Master
 Bericht 
viffer schreef:
Als jij de hele dag met de telefoon in je hand rondjes gaat rijden in de binnenstad van Amsterdam kom je jack19 waarschijnlijk meerdere malen tegen en hou je daar ook een herinnering aan over.

Oh shit, rijdt hij daar rond?

fonsoy schreef:
Van de Nederlandse automobilisten die meer dan 20.000 kilometer per jaar rijden, gebruikt 92 procent de telefoon wel eens achter het stuur.

Bah, ik hoor niet bij de massa :x

Darth_Android
Die hard
 Bericht 
Ik wel, handheld bellen bij rustig verkeer doe ik wel en in de file ook wel meer zoals m'n baas appen dat ik later kom.

Masterdam
Master
 Bericht 
GerbiE schreef:
Een tijd terug op TV iets over gezien, ik denk dat het in de UK was. Die reden met een camper langs vrachtwagens, en met een camera hoog in de slaapcabine konden ze heel goed zien waar de vrachtwagenchauffeurs mee bezig waren.
Dat is op de A7 in Noord-Nederland een verkeersveiligheidsproject geweest.

fonsoy schreef:
Ik zit ook weleens op een suffe A2 met de telefoon muziek te wisselen.
Tja, kan niet natuurlijk. Maar als het muzieksysteem in je auto had gezeten, was er niks loos geweest. Als mijn navigatieapparatuur los was geweest, had ik er ook gretig op mogen zitten typen. Nu ik navigatie op mijn foon draai, moet ik er van afblijven.

Raaf
Master
 Bericht 
Meer dan eens als het verkeersbeeld het toelaat..
Hoewel ik met de fysieke toetsen van de Blackberry makkelijker en dus vaker berichten typte als nu op het scherm van de Samsung waar ik altijd moet kijken wat ie nu weer bedacht heeft.

Mag niet, hoeft geen probleem te zijn. Als ze je zien heb je hem. Ik heb hem nog niet gehad.
Ik woon op 3 hoog in de buurt van een kruising/wijk ontsluitingsweg waar zijstraten van rechts voorrang hebben, en ik verbaas me er elke avond over hoeveel mensen hun telefoon vast hebben. Dit is zo'n locatie waar het niet kan. Op een lege/rustige snelweg is er weinig aan de hand als je je telefoon even vast pakt.

zandbak
Master
 Bericht 
Darth_Android schreef:
Ik wel, handheld bellen bij rustig verkeer doe ik wel en in de file ook wel meer zoals m'n baas appen dat ik later kom.

Dat is dan nog wat anders dan mensen die gewoon met 80km/u op de middelste rijstrook sukkelen, en links en rechts over de streepjes komen. Voorbij rijden, en jahoor, telefoon op schoot, hoofd naar beneden. Die zwalken gewoon alle kanten op.
Je haalt al die gasten er op afstand al uit. Vrachtwagens die hele stukken meer of minder over de vluchtstrook rijden.

Schoenzool
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Dat is dan nog wat anders dan mensen die gewoon met 80km/u op de middelste rijstrook sukkelen, en links en rechts over de streepjes komen

Deze mensen verpesten het en maken de (zware) ongelukken.
Jammer dat er zo weinig controle hier op is.

Was dat vroeger anders? Reden er toen wel veel politiewagens op de (snel)weg?

-Joske-
Master
 Bericht 
Darth_Android schreef:

Handheld bellen is bij een automaat eigenlijk totaal geen probleem, bij een schakel auto is het een heel gedoe als je veel moet schakelen, bochten maken etc.

Het bellen zelf is geen probleem als je je aandacht bij de weg kan houden. Ik bel regelmatig onder het rijden, maar soms heb ik na het gesprek helemaal geen idee meer waar het nou overging omdat ik de aandacht op de weg heb, in tegenstelling tot veel andere die je helemaal in het gesprek ziet op gaan. Die gaan dus ook slingeren, bij een rood verkeerslicht opeens gewoon aan rijden, helemaal niet stoppen voor rood etc.

Schoenzool
Master
 Bericht 
Ik heb wel eens tijdens bellen (handfree) dat ik opeens denk: "Oh ben ik al hier". Ook bij een simpel gesprek.
Zware gesprekken voer ik sowieso op een parkeerplaats.
Dus ook handfree bellend ben je afgeleid.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Schoenzool schreef:
Was dat vroeger anders? Reden er toen wel veel politiewagens op de (snel)weg?

Er was "vroeger" wel meer KLPD op de weg. Maar die zijn dacht ik behoorlijk geraakt door de bezuinigingen.

Elwood
Master
 Bericht 
Eerst de pakkans verhogen en dan de boetes dusdanig maken dat je het echt wel afleert of anders niet meer kunt omdat je rijbewijs dan wel je auto weg is.

Walker
Master
 Bericht 
Telefoon zit in mijn tas, achter de stoel. Bellen doe ik veel, en dat gaat via de handsfree. Appen doe ik alleen als ik stilsta op een parkeerplaats.

Feitelijk
Master
 Bericht 
zandbak
Master
 Bericht 
Schoenzool schreef:

Ik rij sowieso langzamer dan. Minder la

Schoenzool schreef:
Ik heb wel eens tijdens bellen (handfree) dat ik opeens denk: "Oh ben ik al hier". Ook bij een simpel gesprek.
Zware gesprekken voer ik sowieso op een parkeerplaats.

Herkenbaar. Ook vaak rustiger rijdend op de rechter rijstrook. Klapper open op schoot :x

jack19
Master
 Bericht 

Agh het is gewoon een verslaving. Ik merk de laatste tijd dat er steeds meer 30-40’Ers gepakt worden, juist zij zijn erg verongelijkt. Werklui zijn erg simpel en calculeren het risico in, die laag gefrustreerde 30-40’ers maken hele scenes.

KanarieVW
Master
 Bericht 
Schoenzool schreef:
Deze mensen verpesten het en maken de (zware) ongelukken.

Is dat zo?

Raaf
Master
 Bericht 
jack19 schreef:
Agh het is gewoon een verslaving. Ik merk de laatste tijd dat er steeds meer 30-40’Ers gepakt worden, juist zij zijn erg verongelijkt. Werklui zijn erg simpel en calculeren het risico in, die laag gefrustreerde 30-40’ers maken hele scenes.

Herken ik heel duidelijk van het gedrag onder collega's.. Zouden slim genoeg moeten zijn om te weten wat ze niet volgens de regeltjes doen.

Ik doe pakkans * consequentie en bedenk dan of ik iets wil doen. Als ik dan een keer het bokje ben dan kan ik gerust mijn schouders ophalen en nog even checken of de bekeurende instantie zijn huiswerk doet.

Voor elke overtreding geldt dat locatie en omstandigheden alles zijn.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Ergens niet zo gek hè. De veelrijders zitten langer in de auto, zullen vaker navi e.d. gebruiken en zullen zich eerder vervelen of contact (moeten/willen) hebben met iemand anders. Op een ritje van 3km kun je die telefoon prima laten liggen.

GerbiE
Die hard
 Bericht 
Afbeelding

HypHyper
Master
 Bericht 
R schreef:
Toegestaan!

Tja, ze zeggen 'achter het stuur'. :lol:

TommyGun
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Ergens niet zo gek hè. De veelrijders zitten langer in de auto, zullen vaker navi e.d. gebruiken en zullen zich eerder vervelen of contact (moeten/willen) hebben met iemand anders. Op een ritje van 3km kun je die telefoon prima laten liggen.

:kniktja: :thumb:

A4
Master
 Bericht 
Ik haal de 50k per jaar wel en ook ik maak me er wel eens schuldig aan.
Niet als ik aan het doorblazen ben, maar wel als ik door de wegbeheerder wordt verplicht om met 60@80 achter tante Truus te blijven rijden omdat er voor 20 km lang een mooi wit lijntje is getrokken. Wanneer je alle creativiteit en zelfinzicht uit weggebruikers haalt krijg je vanzelf dat soort dingen.

HypHyper
Master
 Bericht 
A4 schreef:
maar wel als ik door de wegbeheerder wordt verplicht om met 60@80 achter tante Truus te blijven rijden omdat er voor 20 km lang een mooi wit lijntje is getrokken

Je weet dat je in geval van een spitsstrook wel over de doorgetrokken lijn mag? ;)

A4
Master
 Bericht 
HypHyper schreef:
Je weet dat je in geval van een spitsstrook wel over de doorgetrokken lijn mag? ;)

:lol:

viffer
Master
 Bericht 
A4 schreef:
ls ik door de wegbeheerder wordt verplicht om met 60@80 achter tante Truus te blijven rijden omdat er voor 20 km lang een mooi wit lijntje is getrokken.

Dan is het voordeliger die doorgetrokken streep niet als muur te beschouwen dan je telefoon in je handen te houden.

A4
Master
 Bericht 
viffer schreef:
Dan is het voordeliger die doorgetrokken streep niet als muur te beschouwen dan je telefoon in je handen te houden.

Dat doe ik dan óók regelmatig :thumb:

lacheisleuk
Master
 Bericht 

Raaf schreef:
Herken ik heel duidelijk van het gedrag onder collega's.. Zouden slim genoeg moeten zijn om te weten wat ze niet volgens de regeltjes doen.
Ik merk het ook. Met 2 man ergens naartoe, ik zit een beetje uit mijn neus te vreten op de bijrijdersstoel, bestuurder zit op zijn telefoon en te rijden tegelijk. Al een paar keer aangegeven dat ik ook wel wil rijden als zij dan hun administratie/telefoontjes beter kunnen doen, maar hoeft nagenoeg nooit. :fp: :loco:

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
viffer schreef:
Gezien de volstrekte willekeur waarmee die dingen soms neergelegd lijken te zijn, is dat vaak geen slecht plan.

Pagina 1 van 1 [ 39 berichten ]