» Openbaar » Media   

Pagina 1 van 1  [ 19 berichten ]
zandbak
Master
 Bericht 
De politie is fors meer mobiel gaan flitsen. Afgelopen zomer zijn 550.000 hardrijders beboet bij mobiele controles, 49 procent meer dan in de zomer van 2016. De A13 tussen Rotterdam en Den Haag is de flitshotspot van Nederland.

Tussen mei en september van dit jaar kregen bijna 550.000 bestuurders een bekeuring na een mobiele controle. In dezelfde periode in 2016 bleef dit aantal nog steken op 370.000, blijkt uit cijfers die deze krant heeft opgevraagd bij de politie. De boetes variëren van enkele tientjes tot maximaal 400 euro.

Vergeleken met de 450.000 boetes in de zomer van 2015, zijn er deze zomer 22 procent meer bekeuringen uitgedeeld bij onaangekondigde controles. Egbert-Jan van Hasselt, verantwoordelijk voor verkeersveiligheid bij de Nationale Politie: ,,De afgelopen twee jaar kampten we met aanloopproblemen en een storing in de software, nu flitsen we weer op volle kracht.’’ Met 300.000 boetes in september en oktober zet die stijging zich door.

A12 en A50

In Gelderland wordt in het geheel gezien relatief weinig geflitst. De N224 in beide richtingen is een weg waar wel opvallend veel flitsers zijn gemeld: 29 in totaal, tussen hectormeterpaal 50 en 53.

De politie is ook flink meer gaan flitsen op de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn: tussen hectormeterpaal 184 en 210 kwamen 71 meldingen van flitsers binnen. Aan de A12 wordt altijd veel geflitst, vooral ter hoogte van Ede en tussen Ede en Arnhem.

Analyse van de mobiele flitsmeldingen die de ruim een miljoen gebruikers van automobilisten-app Flitsmeister hebben gedaan, leert dat weggebruikers vooral rond Rotterdam extra moeten opletten. De A13 tussen Rotterdam en Den Haag is met dik 400 meldingen van mei tot en met oktober dé flitshotspot van Nederland.

Bij vaste flitspalen en trajectcontroles is het overtredingspercentage volgens Van Hasselt vaak rond de 1 procent, omdat veel automobilisten die locaties kennen. ,,Bij mobiele controles ligt het overtredingspercentage met rond de 5,3 procent veel hoger’’, verklaart Van Hasselt.
Onderschatting

Volgens de politieman onderschatten veel automobilisten het gevaar van snelheidsovertredingen. ,,Alcohol en afleiding spreken meer tot de verbeelding, maar snelheid is een sluipmoordenaar.’’ Mensen malen volgens Van Hasselt niet om enkele kilometers harder te rijden dan de toegestane snelheid. ,,Maar als je 10 kilometer te hard rijdt, sta je als je remt bijna 30 meter later stil’’, rekent hij voor. ,,Dat is iets wat sterk onderschat wordt.’’

TheTTDriver
Pro
 Bericht 
En weer wordt er gedacht dat snelheidsovertredingen zorgen voor ongevallen, terwijl het gebruik van een mobiele telefoon, e.d. veel gevaarlijker is

TommyGun
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
tussen hectormeterpaal 184 en 210 kwamen 71 meldingen van flitsers binnen

Die nep meldingen als gevolg van de verkeersregelaars bij de Takkebrug?

Het afgelopen jaar heb ik veelvuldig Eindhoven - Arnhem gereden maar qua controles op de A50/A12 heb ik er maar weinig tot geen gezien eigenlijk.

VTEC_Driver
Master
 Bericht 
AD schreef:
Bonnenregen door mobiele flitscontroles:
De politie is fors meer mobiel gaan flitsen. Afgelopen zomer zijn 550.000 hardrijders beboet bij mobiele controles, 49 procent meer dan in de zomer van 2016. De A13 tussen Rotterdam en Den Haag is nog steeds dé flitshotspot van Nederland.

Met name op de A4 (verdubbeling), de A6, de A7, de N302 vinden veel meer snelheidscontroles plaats. Op de A10, N209, N701 werd voorheen nauwelijks gecontroleerd, maar dat is de politie deze zomer alsnog gaan doen.

De afgelopen twee jaar kampten we met problemen, nu flitsen we weer op volle kracht
Egbert-Jan van Hasselt, Nationale Politie
Tussen mei en september van dit jaar kregen bijna 550.000 bestuurders een bekeuring na een mobiele controle. In dezelfde periode in 2016 bleef dit aantal nog steken op 370.000, blijkt uit cijfers die deze krant heeft opgevraagd bij de politie. De boetes variëren van enkele tientjes tot maximaal 400 euro.

Vergeleken met de 450.000 boetes in de zomer van 2015, zijn er deze zomer 22 procent meer bekeuringen uitgedeeld bij onaangekondigde controles. Egbert-Jan van Hasselt, verantwoordelijk voor verkeersveiligheid bij de Nationale Politie: ,,De afgelopen twee jaar kampten we met aanloopproblemen en een storing in de software, nu flitsen we weer op volle kracht.’’ Met 300.000 boetes in september en oktober zet die stijging zich door.

Analyse van de mobiele flitsmeldingen die de ruim een miljoen gebruikers van automobilisten-app Flitsmeister hebben gedaan, leert dat weggebruikers vooral rond Rotterdam extra moeten opletten. De A13 tussen Rotterdam en Den Haag is met bijna 500 meldingen van mei tot en met oktober dé flitshotspot van Nederland. Eerder kwam de A13 ook al als nummer één uit de bus.

Tien kilometer te hard kan het verschil zijn tussen net geen of juist wel ernstig letsel

Zeker bij moderne auto’s ligt volgens Van Hasselt het gevaar van een paar kilometer te hard op de loer. ,,Auto’s zijn steeds stiller. Je hoort bijna niet meer hoe hard je rijdt. We rijden zomaar even tien kilometer te hard.’’ Dat kan volgens de politieman ‘het verschil zijn tussen net geen of juist wel ernstig letsel’.

In 2016 overleden 629 mensen in het verkeer en vielen er ruim 21.000 ernstig verkeersgewonden. Onder autobestuurders vallen naar verhouding nog altijd de meeste slachtoffers (30 procent). Vorig jaar kwamen 231 inzittenden van personenauto's om het leven.

Kwetsbaar
Door mensen snel te informeren over stilstaande voertuigen, kunnen we een langere remweg voorkomen

Hardrijden veroorzaakt volgens Van Hasselt vooral slachtoffers binnen de bebouwde kom, en op plekken waar auto’s fietsers en voetgangers de weg delen. ,,In de auto vangen airbags en de kreukelzone veel op, andere weggebruikers zijn veel kwetsbaarder.’’ Onder fietsers vielen in 2016 189 dodelijke slachtoffers en onder voetgangers 51.

Flitsmeister probeert ook in te spelen op het feit dat mensen bij een hogere snelheid een langere remweg hebben, verklaart medewerker Jorn de Vries: ,,Door mensen snel te informeren over bijvoorbeeld stilstaande voertuigen, ongevallen en wegwerkzaamheden, kunnen we het risico van een langere remweg voorkomen.’’

De politie richt zich met mobiele flitsacties op locaties waar de snelheid te hoog is en potentieel gevaar oplevert. Daarvoor wordt steeds meer gebruik gemaakt van gegevens van navigatiediensten zoals TomTom en Google. Uit die ‘floating car data’ blijkt op welke plekken automobilisten vaak te hard rijden. Van Hasselt: ,,Wij hebben sneller door waar het gevaar toeneemt. Als op een weg de snelheid vele malen te hoog is, maar daar nog niet veel ongevallen zijn, dan voel je aan je water dat het daar vroeg of laat fout gaat.’’

CJIB
Van Hasselt is blij dat de administratieve afhandeling van bonnen bij mobiele controles is overgegaan naar het Centraal Justitieel Incasso Bureau. ,,Dat scheelt ons administratief werk en daardoor kunnen wij meer handhaven.’’ Die mankracht kan de politie gebruiken voor extra focus op bepaalde gevaarlijke wegen. ,,Als je ergens maar één week controleert heeft het geen effect. Dan gaat de gemiddelde snelheid op een weg amper omlaag. Je moet volhouden. Want als je overal maar één keer gaat staan, bereik je net niks.’’

Citaat:
Hardrijden veroorzaakt volgens Van Hasselt vooral slachtoffers binnen de bebouwde kom, en op plekken waar auto’s fietsers en voetgangers de weg delen.

En daarom gaan we op de snelweg staan controleren :fp:

R
Master
 Bericht 
Tendentieus onzinbericht.

Aantal snelwegdoden is volgens mij iets van 50 per jaar; Eén per week!

PeuHD
Respect
 Bericht 
Ik vind het eigenlijk best bijzonder in deze tijd van FlitsMeister/FlitsNav en consorten dat blijkbaar zoveel mensen zich nog "laten pakken". Ok, je kunt een keer de pech hebben dat een flitser nog niet gemeld is maar toch...

Mattinus
Pro
 Bericht 

zandbak schreef:
Maar als je 10 kilometer te hard rijdt, sta je als je remt bijna 30 meter later stil’’, rekent hij voor

Hoe rekent dit 2 cellig organisme dat dan uit?

snovvdog
Master
 Bericht 
PeuHD schreef:
Ik vind het eigenlijk best bijzonder in deze tijd van FlitsMeister/FlitsNav en consorten dat blijkbaar zoveel mensen zich nog "laten pakken". Ok, je kunt een keer de pech hebben dat een flitser nog niet gemeld is maar toch...

Ach ik kijk nergens van op, ik ken 2 mensen waar autorijden niet in de genen ligt, die verdwalen zelfs met Navi (Hoe dan denk ik altijd...), of omdat ze een bekende route rijden gebruiken ze dan weer geen Waze en kennen geen FM...

Feitelijk
Master
 Bericht 
Citaat:
Helft meer boetes bij mobiele flitscontroles

Ik kan uit persoonlijke meting beamen dat ik deze zomer inderdaad 50% meer snelheidsboetes kreeg ten opzichte van 2016.
Maar ook 250% meer boetes voor bellen en 800% voor bumperkleven.

Darth_Android
Die hard
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Ik kan uit persoonlijke meting beamen dat ik deze zomer inderdaad 50% meer snelheidsboetes kreeg ten opzichte van 2016.
Maar ook 250% meer boetes voor bellen en 800% voor bumperkleven.

Allemaal t.o.v. de 0 in 2016? :lol: De laatste keer dat ik gepakt ben was een lasercontrole die nog niet gemeld was. Dat was dan wel meteen 152@100 (spitsstrook open). :boos:

Feitelijk
Master
 Bericht 
Darth_Android schreef:
Allemaal t.o.v. de 0 in 2016?

:woop:

viffer
Master
 Bericht 
Ik had er deze zomer sinds lange tijd eentje voor 92@90 :oops: , voorlaatste was denk ik een jaar of 8 geleden

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Klik hier voor een poll
Hoe meer de politie flitst, hoe veiliger het wordt op de weg.

Eens (46%)
Oneens (54%)
880 stemmen

Feitelijk
Master
 Bericht 
viffer schreef:
92@90

:huh:

viffer
Master
 Bericht 
Denman
Master
 Bericht 

viffer schreef:
France

Die kunnen er ook wat van ja. Vrienden van mij kregen deze zomer bedankbriefjes voor 1, 2 en 3 te hard :fp:
Deels zat ik ten tijde van de overtredingen bij ze de auto. had wel wat aan te merken op hun rijstijl.
Maar dat had niks te maken met snelheid op overzichtelijke rechte stukken.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
VTEC_Driver schreef:
Als op een weg de snelheid vele malen te hoog is, maar daar nog niet veel ongevallen zijn, dan voel je aan je water dat het daar vroeg of laat fout gaat.
Vreemd, als hardrijden zo gevaarlijk is als men zegt merk je dat toch meteen? Of zou het toch ...

RRL
Master
 Bericht 
PeuHD schreef:
vind het eigenlijk best bijzonder in deze tijd van FlitsMeister/FlitsNav en consorten dat blijkbaar zoveel mensen zich nog "laten pakken". Ok, je kunt een keer de pech hebben dat een flitser nog niet gemeld is maar toch...

Ken er genoeg die het wel op de telefoon hebben maar het vervolgens vergeten. Bij Android telefoons kan je beide apps nota bene aan de BT van de auto koppelen, dan kan je hem niet eens meer vergeten.

jack19
Master
 Bericht 

Ze lijken wel trots... zelf ook weer aan den lijve ondervonden dat alles geoorloofd is voor de staatskas (flitsboete om 23.45). Geen kip op de weg.

Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten