» Openbaar » Media   

Pagina 1 van 1  [ 34 berichten ]
Bussloo
Master
 Bericht 
AD schreef:
RDW: ruim half miljoen auto's met defect op weg door negeren terugroepacties
Nederlanders negeren massaal terugroepacties van autofabrikanten. Volgens de RDW, de dienst wegverkeer, rijden momenteel meer dan een half miljoen auto's rond met een defect dat volgens de fabrikant niet kan wachten tot een volgende onderhoudsbeurt.

Auto-eigenaren worden hierover persoonlijk geïnformeerd, maar een kwart van hen doet daar vervolgens niets mee. De RDW wil dat vanaf eind dit jaar op keuringsrapporten wordt vermeld dat er sprake is van een terugroepactie. Ook op overschrijvingsformulieren moet het in de toekomst te zien zijn. Een woordvoerster zegt geen idee te hebben waarom zo veel auto-eigenaren een oproep negeren.

Het aantal terugroepacties van fabrikanten is de afgelopen jaren fors gestegen. Ging het in 2015 nog om 260 gevallen, vorig jaar waren dat er al 341. Volgens de RDW komt dat doordat fabrikanten opener zijn geworden over mogelijke defecten. ,,Vooral de dieselgate bij Volkswagen heeft daartoe geleid."

jack19
Master
 Bericht 

Rekenen ze je ook mee als je weigert om je dieselgate motor te laten upaten naar de juiste normering? Want dat is geen defect, wel een terugroepactie.

Ogre
Master
 Bericht 
jack19 schreef:
Want dat is geen defect, wel een terugroepactie.

Daar gaat het dus al mis. Want dat lijkt me niet echt
Bussloo schreef:
een defect dat volgens de fabrikant niet kan wachten tot een volgende onderhoudsbeurt.

Zo'n terugroepactie is voor de dealer natuurlijk wel altijd een leuk klantcontactmoment.

Bussloo
Master
 Bericht 
Ik kan me voorstellen dat mensen niet staan te springen om hun sjoemeldiesel te laten bijstellen zodat de uitstoot omlaag gaat, maar het verbruik omhoog en het niet duidelijk is wat het met het rijgedrag doet.

Oldskool
Master
 Bericht 
Het hangt denk ik heel erg van de terugroepactie af. Toen ik nog mijn E46 reed kreeg ik ook een oproep om de airbags te laten vervangen omdat de oude in sommige situaties onterecht afgingen. Dat heb ik toen wel laten doen. Maar voor zo'n down-tuning van je dieselgate VW snap ik dat je het negeert. Dan moet je wel echt begaan met milieu zijn wil je dat verhoogde verbruik niet erg vinden. En volgens mij boeit het veel mensen geen reet.

Pita
Master
 Bericht 

Krijg je bij zo'n terugroepactie ook gratis een gelijkwaardige vervangende auto thuis bezorgd ?

snovvdog
Master
 Bericht 
Ik heb een terugroepactie omdat er iets met het kinderslot kan zijn.

:dag: :dag: :dag: met je nutteloze features, Ik heb als kind niet eens een kinderslot gehad in onze auto's (of was nooit ingeschakeld), Nissan Cherry...

Spook
Master
 Bericht 
Ik ben ooit bij mijn tante bijna uit de auto gesodemieterd omdat de deur open vloog. Sportieve rijstijl + geen gordels achterin + deur niet op slot = avontuur.

snovvdog
Master
 Bericht 
Dat mocht ik dan nooit, had een eigen stoeltje in het midden en een keer dat ik het leuk vond om zonder gordel te rijden kreeg ik gelijk op mijn donder :p.

Spook
Master
 Bericht 
Ja maar jij bent zo'n whippersnapper waarbij auto's wel gordels achterin hadden. En moesten hebben.

snovvdog
Master
 Bericht 
Volgens mij hadden de Cherry's hadden geen gordels achterin, ik zat altijd in een kinderzitje die er zelf in geplaatst was.

Spook
Master
 Bericht 
Ik geloof niet dat ik ooit in een kinderzitje hebt gezeten. Zal het eens vragen lol.

RRL
Master
 Bericht 
Kindersloten, mooie dingen. Bij aankomst raampje open draaien en half naar buiten hangen zodat we zelf de deur konden openen. Geintje dat de koters nu niet meer zullen kennen, raambediening uitgeschakeld en niet meer van die deurgrepen die je omhoog moet trekken. Denk niet dat een kinderhandje makkelijk die grepen van nu van binnen kan bedienen.

Ontopic: voor de Polo VI is een terugroepactie voor de gordels achterin. Schijnt dat in wat ruiger bochtenwerk de ene gordel de andere los kan klikken. Ga er vanuit dat het bij de nieuwe auto's al in orde is, anders mogen ze het alsnog fixen. Gebeurt maar weinig dat de auto vol zit en nog minder dat ik dan bochten vlotter neem, maar wil zoiets gewoon in orde hebben.

Griffin
Master
 Bericht 
Ogre schreef:
Daar gaat het dus al mis

Precies. Ik heb op deze auto precies 1 terugroepactie gehad: de gasveren van de achterklep waren mogelijk niet goed gemonteerd. En Mrs Griffin had bij de vorige auto een terugroepactie omdat de lak van de motorkap niet goed was... echt onveilig hoor! :lol:

Black98
Master
 Bericht 
jack19 schreef:
Rekenen ze je ook mee als je weigert om je dieselgate motor te laten upaten naar de juiste normering? Want dat is geen defect, wel een terugroepactie.

Hier in NL niet, maar in DLD zijn ze wel wat strenger geloof ik en trekken ze je kenteken in
http://europe.autonews.com/article/2017 ... gistration

Scaniafan
Master
 Bericht 
RRL schreef:
indersloten, mooie dingen.

Oude VW Jetta. Palletje en greep binnenin tegelijk op een of andere manier bedienen en de deur gaat open met 120 op de snelweg O:)

Tot nu toe op alle auto's wel een of andere terugroepactie gehad. Stond er eentje uit omdat de geplaatste lampjes (H7) affabriek een fabricagefout hadden en mogelijk brand zouden kunnen veroorzaken... Had in die periode al 3x een koplampje vervangen, voor beide lampen minstens 1x dus geen risico meer... Dan ga ik echt niet nog een keer terug

snovvdog
Master
 Bericht 
Zou krom zijn want ik ken genoeg mensen die gewoon de roetfilter er uit slopen of de kat er tussenuit halen (behalve voor de APK natuurlijk :p)

Cweepz
Master
 Bericht 
Bij de D4 gingen de bandenspanningsensoren af als je boven de 180Km/h gaat
Das best schrikken de eerste keer :roll: Daar was gelukkig een softwareoplossing voor.

Bij de polo "Iets met de kabelboom dat hij in brand kan vliegen" Nou... doe dat maar repareren ja. :|

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Ik zou het niet weten, het hangt af van het chassis nr. maar dat kun je blijkbaar alleen in de USA controleren :-? "This is not a valid VIN".

Exceln00b
Die hard
 Bericht 

Och, mij is als kind altijd uitgelegd om nooit de deur te openen onder het rijden. Ik weet niet eens of de auto's een kinderslot hadden ingesteld.

Totdat ik als wat, 10 jarige, bij opa voorin zat op de snelweg en mij afvroeg of de deur voorin dan wel open kan onder het rijden. Ja, dat was een grappig tafereel, opa had moeite mij niet direct voor mijn harses te slaan. Maar opa zat op zijn beurt altijd stomdronken in de auto, dus waarschijnlijk was hij daarom boos, want als er wat gebeurd zou zijn was hij natuurlijk de lul.

Raaf
Master
 Bericht 
RRL schreef:
Ontopic: voor de Polo VI is een terugroepactie voor de gordels achterin. Schijnt dat in wat ruiger bochtenwerk de ene gordel de andere los kan klikken. Ga er vanuit dat het bij de nieuwe auto's al in orde is, anders mogen ze het alsnog fixen. Gebeurt maar weinig dat de auto vol zit en nog minder dat ik dan bochten vlotter neem, maar wil zoiets gewoon in orde hebben.

Nou.. Er was nog geen oplossing voor de middelste plaats beschikbaar. De terugroepactie op de leen polo van muppet gaf aan dat de linksachter daarna weer te gebruiken was maar de middelste niet. En die stond toen 2 weken op kenteken.

Peter.B
Master
 Bericht 
Heb es een wat nieuwere type Suzuki swift gehad, dat ding stond meer bij de garage voor een terug roep actie dan voor onderhoud.

Weet niet meer wat er allemaal mis mee was, maar weet wel dat ze de verkeerde materiaal voor matten hadden gebruikt in de kofferbak waardoor de roest gaten er al in zaten bij een auto van een paar jaar oud, is toen een hele nieuwe plaat ingekomen.

BaasTimo
Master
 Bericht 
Een collega kon laatst terug met zijn Ioniq hybride omdat er versnellingsbakolie bij de elektronica kon komen met brand als gevolg.
De nieuwe Kona kon ook al terug blijkbaar. Ging om duizenden exemplaren in NL.

Zelf nog nooit een terugroepactie gehad maar ik rij nooit nieuw.

WimLex
Master
 Bericht 
En hoeveel autos rijden er rond met een "gevaarlijk" defect dat is ontstaan tussen APK-/onderhoudsbeurten in ?
Ik bedoel uiteraard incidentele gevallen waarvoor geen massale terugroepactie uitgegeven hoeft te worden.

Griffin
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
Ik bedoel uiteraard incidentele gevallen waarvoor geen massale terugroepactie uitgegeven hoeft te worden.

Veel, heel veel. Opel bijv. was er een ster in om terugroepwaardige defecten stil te houden en te herstellen tijdens beurten. Ging je niet naar de dealer met je kar, dan werden die fouten dus ook niet hersteld. En dan ging het om echt veiligheidsgerelateerde zaken zoals ondeugdelijke bouten in de gordelbevestigingen en het afgaan van de airbags als je op hoge snelheid (200+ km/u) het zonnedak opende in de Omega.

Spook
Master
 Bericht 
Dat laatste: dan noem je ook iets. Wie doet dat?

Griffin
Master
 Bericht 
Who cares, het mag gewoon niet voorkomen. Het is overigens wel eens gebeurd schijnt het, dus er zijn mensen die dat doen...

Spook
Master
 Bericht 
Ik zeg niet dat het OK is. Maar wat verwachten mensen als je bij 200+ ineens een groot gat in je auto maakt? Wat voor een drukverschil dat geeft. Ik vind het niet heel raar dat de auto denkt dat er een flinke klap is geweest.

EK055
Master
 Bericht 
BaasTimo schreef:
Zelf nog nooit een terugroepactie gehad maar ik rij nooit nieuw.
Dat laatste zegt niet alles. Er zijn ook terugroepacties voor oude auto's, o.a. gehad voor problemen met airbags (2018, bj 2005) en iets met het contactslot (2015, bj 1994).

VFred
Master
 Bericht 

Ik ben nog van vóór de kinderzitjes en gordels achterin. Wij hadden thuis altijd 2 deurs auto's, zodat ik niet aan mijn deur kon klooien...

Blaataap
Master
 Bericht 

Bussloo schreef:
Een woordvoerster zegt geen idee te hebben waarom zo veel auto-eigenaren een oproep negeren.

Nou, wat dachten ze van:
- Het kost tijd.
- Het kost geld want leen- of huurauto die niet gratis is.

Kijk, als een dealer nou de auto zou komen halen en brengen voor zo'n terugroepactie die echt, eerlijk waar, niet kan wachten want veiligheid, dan zouden veel minder mensen er moeite mee hebben gok ik zo. Nu moet je er tijd en geld aan besteden, plus 9,5/10 keer zo'n slijmbal van de IVA afpoeieren en mensen hebben wel wat beters te doen :[ :lol:

Spook
Master
 Bericht 
Wacht. Ik heb een auto. De fabrikant wil hem repareren omdat ze een fout hebben gemaakt. Ik heb die auto omdat ik 'm nodig heb om van A naar B te komen. Dan betaalt de fabrikant ook maar de leenauto. Ik betaal al met tijd die ik mijn eigen auto niet kan gebruiken.

Pen
Master
 Bericht 
Ik heb de terugroepactie van VAG ook genegeerd. Kreeg tot twee keer toe een aangetekende brief dat ik echt moest komen. Nou, never.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Inderdaad, opsodemieteren met die software-updates. Ik heb toen de airbag-terugroepactie voor de E46 ook genegeerd. Auto ging daarna op export dus doei.

Pagina 1 van 1 [ 34 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Joël D., Maserati Teun en 5 gasten