» Openbaar » Media   

Pagina 1 van 1  [ 41 berichten ]
zandbak
Master
 Bericht 
AD schreef:
De politie kan vanaf 1 juli speekseltesten doen om drugsgebruik in het verkeer aan te tonen. Dat bevestigt het ministerie van Veiligheid en Justitie. De wet die dit mogelijk maakt, gaat dan in.

De politie kan het drugsgebruik snel vaststellen via de speekseltest, waarna bloed wordt afgenomen. De politie laat het bloed daarna controleren door het Nederlands Forensisch Instituut (NFI).

Het was de bedoeling de nieuwe wet in 2015 al in te voeren, maar dat werd uitgesteld omdat de aanbesteding niet rond kwam.

In België is de test al een succes: daar betrapte de politie in vijf jaar tijd twee keer zoveel automobilisten met drugs achter het stuur. Het is sinds 2014 al mogelijk is om mensen te beboeten op het gebruik van drugs.

Pietert
Master
 Bericht 
Zullen er dan nu meer of minder onderzoeken naar rijgeschiktheid krijgen?

zandbak
Master
 Bericht 
meer meer meer!
Gaan een hoop mensen van in de shit raken.....

Kwibus
Master
 Bericht 
Dope dit man!

no justice
Master
 Bericht 
Zolang je niet te hard rijdt is er niks aan de hand.....

Tweebel
Master
 Bericht 
Ik vraag me vooral af hoe ze dit dan precies gaan verwerken in flitspalen en trajectcontroles.
Aantal alcoholcontroles en staanhoudingen daalt al jaren dus daarmee zullen ze niet echt succes boeken dan

WimLex
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
In België is de test al een succes: daar betrapte de politie in vijf jaar tijd twee keer zoveel automobilisten met drugs achter het stuur.

2 x 0 = ?

Spook
Master
 Bericht 
Wat doet men na de test met die speekselmonsters? Da's namelijk DNA, net als bloed.

Pietert
Master
 Bericht 
Bij blazen zit er ook speeksel aan het mondstuk.

Spook
Master
 Bericht 
Die mag je meenemen.

no justice
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Wat doet men na de test met die speekselmonsters?

Dat slaat men netjes ongevraagd op en halen ze door de databank heen. Als ze al van ziekenhuizen dna willen hebben dan kun je raden wat ze hier mee doen. Tis noord Kor... ehh Nederland hoor.

Darth_Android
Die hard
 Bericht 
Zijn er voor verschillende soorten drugs al normen vastgesteld met concentraties waarboven je niet meer mag rijden dan? Ik meen dat THC wekenlang aantoonbaar is, terwijl het duidelijk is dat iemand na een sticky niet wekenlang ongeschikt is om te rijden.

Boralis
Master
 Bericht 

Spook schreef:
Wat doet men na de test met die speekselmonsters? Da's namelijk DNA, net als bloed.

Bewaren en zo veel mogelijk opnieuw gebruiken... maar test wijst het volgens mij meteen uit (en dan krijg je alsnog de bloedproef). Sample terugvragen dus?

Feitelijk
Master
 Bericht 
Darth_Android schreef:
terwijl het duidelijk is dat iemand na een sticky niet wekenlang ongeschikt is om te rijden.

Als bekende drugsgebruiker krijg je gewoon een CBR onderzoek.

bert65
Master
 Bericht 
Darth_Android schreef:
Zijn er voor verschillende soorten drugs al normen vastgesteld met concentraties waarboven je niet meer mag rijden dan? Ik meen dat THC wekenlang aantoonbaar is, terwijl het duidelijk is dat iemand na een sticky niet wekenlang ongeschikt is om te rijden.

In de wet staat geen percentage vermeld dus mag je de stof helemaal niet in je bloed hebben.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Als bekende drugsgebruiker krijg je gewoon een CBR onderzoek

Die test is voor strafrechtvervolging bedoeld, niet voor melding 130.

Feitelijk
Master
 Bericht 
En denk je niet dat die melding er komt als er een art 8 wordt geconstateerd?

Darth_Android
Die hard
 Bericht 
Ah, dus het gaat om extra winst voor het CBR.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
En denk je niet dat die melding er komt als er een art 8 wordt geconstateerd?

Het gaat erom wat er gebeurt indien er wel THC gevonden wordt maar er geen artikel 8 is. Wel gebruiker, maar onder de norm. En dan?

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Op RTLZ is dagelijks het programma "bezopen bestuurders". Daar controleren ze op alcohol en drugs.

hneel
Master
 Bericht 
Dat is wel interessant om te weten: meet de test of iemand in de afgelopen maand drugs heeft gebruikt, of of iemand onder invloed is?

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Ze kunnen drugsgebruik constateren als je 24 uur daarvoor gebruikt hebt. Dit een aparte test en staat los van de alcoholtest.

jack19
Master
 Bericht 

Ben benieuwd wanneer wij dit officieel te horen krijgen incl. Een stukje wetgeving mbt wanneer het mag, moet, consequenties voor weigeren etc

Elwood
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Ze kunnen drugsgebruik constateren als je 24 uur daarvoor gebruikt hebt. Dit een aparte test en staat los van de alcoholtest.

24 uur? wat denk je van veeeeel langer daarvoor?.......testtijd wordt dan wel aanzienlijk langer maar ja.

BLikent
Master
 Bericht 
Volgens Dräger (bekend van het alcoholslot) kunnen ze 0,000000005g in 1ml traceren. Ofwel 5 nanogram thc in 1 milliliter. Wanneer deze waarde wordt bereikt staat er niet bij.

Zijn er eigenlijk nog medicijnen die een False-positive opleveren? Kan mij voorstellen dat sommige (receptvrije) pijnstillers oid daarvoor in aanmerking komen.

Het traject is/zou kunnen zijn:
- Speekseltest (tussen 3 en 5 minuten) - is voorselectie
- Bloedafname (op bureau) door Politie-arts
- Opsturen naar NFI
- NFI onderzoekt en geeft uitslag door aan Politie-arts
- Politie-arts geeft uitslag door aan Politie
- Politie geeft het door aan geteste persoon
- Is hier nog ruimte voor een second opinion? Of beoordeling door een huisarts?

Hoeveel tijd zit er tussen voorselectie en uitslag en wat zijn de gevolgen. Mag je vanaf speekselafname niet meer rijden of pas vanaf kennisname van de uitslag?

cocodee
Master
 Bericht 
Puik verdienmodel wel, als je in het weekend wat recreationele waren hebt gebruikt, ga je aan het einde van de week alsnog voor schut, en beland je in het meedogenloze CBR web, KASSAAAAAAAAAA! :D

Raymond
Master
 Bericht 
cocodee schreef:
Puik verdienmodel wel, als je in het weekend wat recreationele waren hebt gebruikt, ga je aan het einde van de week alsnog voor schut, en beland je in het meedogenloze CBR web, KASSAAAAAAAAAA! :D

Hoewel ik niks met drugs heb lijkt me dit wel iets om uit te zoeken, in hoeverre een bepaalde waarde van invloed is op het rijden. Iets aan kunnen tonen is 1, maar dat iemand die maand geleden een joint heeft gerookt zou niet mee mogen wegen.

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
Drugs is een nogal breed begrip. Ik kan mij niet zo veel voorstellen bij een test die coke, MDMA, GHB, pep, keta THC, 2CB en 4F-PM allemaal even goed kan detecteren. En verder wat cocodee zegt :boos:
cocodee schreef:

Spook
Master
 Bericht 
Dikke Dakduif schreef:
Drugs is een nogal breed begrip

Zo breed dat je niet eens de veel grotere drugsmarkt benoemt: voorgeschreven medicatie.

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Zo breed dat je niet eens de veel grotere drugsmarkt benoemt: voorgeschreven medicatie.
De helft van wat ik noem is afgeleid uit reguliere pharmaceutica. En dan heb je ook nog zoiets als medicinale wiet. Die speelksel test is een doos van pandora die heel veel mensen onterecht in de problemen gaat brengen puur omdat ze zich aan hun doktersrecept houden.

VFred
Master
 Bericht 

BLikent schreef:
Zijn er eigenlijk nog medicijnen die een False-positive opleveren? Kan mij voorstellen dat sommige (receptvrije) pijnstillers oid daarvoor in aanmerking ko

Ken een verhaal van een Amerikaanse politieagente die op haar werk positief testte op softdrugs.
Ze gebruikte niet. Uiteindelijk bleek ze nogal veel maanzaadbroodjes te eten en dat had invloed op de test.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Dat is typisch want met maanzaad kun je normaal gesproken alleen positief testen op opiaten.

laagvlieger
Master
 Bericht 
Iedereen hier zal het er over eens zijn dat je niet onder invloed (van wat ook) moet autorijden. OK? Ik heb het een beetje uitgezocht maar ik heb nog veel vragen. Nuttige informatie kun je eigenlijk niet vinden, behalve dan open deuren als "drugs en verkeer gaan niet samen".

Dit is wat ik er nu van snap.
* de politie moet een aanleiding hebben. Zoals vreemd weggedrag, een sterke wietlucht, enz

* stap 1 is een speekseltest. Die is positief of negatief, geen waarde. Het is een "multi drug test" en hij test op de meest gebruikte drugs. In elk geval THC, Amfetamine-achtigen (speed, mdma), Cocaïne.

* test je positief, dan naar politiebureau voor een bloedtest. PS: deze mag je weigeren, maar dat levert je wel straf op.

****ZO WORDT THC GETEST****
De meest gebruikte drugs-testen zijn op bloed, urine en speeksel. Welke sporen van blowen zijn daarin te vinden?

Bloed:
-THC van de net gerookte joint. Dit vertoont dus een piek net na het roken, die snel afzakt en heel langzaam naar 0 gaat
-THC afgegeven vanuit het lichaamsvet. Dit is dus "oud" THC van jointjes die je (veel) eerder hebt gerookt
-afbraakproducten van THC (vers vanuit de lever of wat al eerder was afgebroken en was opgeslagen in lichaamsvet)

Speeksel:
-THC van de net gerookte joint, die is neergeslagen in je mond tijdens het roken. Dit vertoont dus een piek net na het roken. Het schijnt (?) dat dit de belangrijkste bron is. Oplossing is dus vaak & goed je mond spoelen, tandenpoetsen en vette zooi eten (eventueel uitspugen), want (weet je nog?) THC hecht zich beter aan vet dan aan water.

- THC vanuit het bloed dat wordt overgedragen aan het speeksel. Is niet veel, maar het kan wel. Is dus THC van de laatste joint, maar ook (!) ouder THC

- een heel klein beetje afbraakproducten. Zeker als iemand regelmatig blowt zal er wat afbraakproduct in het bloed zitten en een deel komt in het speeksel.

Urine:
-afbraakproducten van THC. Dit kan zijn van een net gerookte joint, of van jointjes van dagen of weken geleden.

****ZO WORDEN MDMA, SPEED EN COKE GETEST****
Deze stoffen zijn goed in water oplosbaar maar slecht in vet. Ze blijven dus niet hangen in lichaamsvet. Dit is precies de reden dat MDMA, speed en coke maar kort zijn aan te tonen en wietgebruik juist heel lang.

Hoe komen deze stoffen in je speeksel? Deels direct, door het slikken/ snuiven. Een deel blijft hangen in je mond/keel. En deels indirect: de stof wordt overgedragen vanuit het bloed naar je speeksel. Dit gebeurt veel meer dan bij THC, want mdma, speed en coke zijn goed oplosbaar in water, dus ook in speeksel.

****Waarom is de test oneerlijk voor THC?****
Omdat er toch weer ook "oud gebruik" wordt gemeten. Iemand die jarenlang iedere avond voor het slapen een klein jointje rookt, kan de volgende middag best positief testen op de speekseltest. En een bloedtest zal daarna zeker te hoge waarden aangeven.

Als die persoon in plaats van te blowen elke avond één glas wijn had gedronken, had die geen problemen gekregen. Terwijl ze beiden de volgende dag even scherp zijn. In een rijtest zou je nooit kunnen zeggen wie van de twee de "drinker" en wie de "blower" is.

****Gematigde drugs-consument raakt toch rijbewijs kwijt****
Het CBR behandelt de verschillende soorten drugs heel verschillend. Vreemd genoeg worden lichte middelen (wiet, xtc) veel harder aangepakt dan zware "rotzooi" als alcohol en slaapmiddelen.

Als je een kleine hoeveelheid wiet, of een paar pillen XTC, bij je hebt, én je bent zo eerlijk om aan de politie te melden dat je wel eens in het weekeind, of op een feest, een pilletje of een jointje neemt, dan zal de politie jou melden bij het CBR. In de ogen van het CBR ben je dan namelijk een "drugs-verslaafde". Je rijbewijs wordt ingetrokken en je mag een jaar lang (op eigen kosten!) gesprekken gaan voeren met psychiaters. Plus met bloed/urinetesten aantonen dat je volledig clean bent en nooit gebruikt.

Dit in tegenstelling tot alcohol. Als je de steesjun wagon vol met kratten bier hebt staan, voor een feestje, dan hoef je niet je rijbewijs in te leveren. En terecht niet! Maar met "drugs" (alsof alcohol géén drugs is!) werkt dat dus anders. Een gebruikt wietpijpje in je koffernbak? Een paar pilletjes XTC op zak? -> "Meneer is junk! En dus zult u ook wel vaak onder invloed rijden -> Rijbewijs kwijt! :boos:

****Positieve speekseltest, maar bloedtest blijft onder de norm --> toch rijbewijs kwijt****
Dit weet ik nog niet zeker en niemand kan/wil mij zeggen hoe het zal gaan, maar dit is wat ik denk.
* persoon test bij speekseltest positief op bijv. MDMA.
* persoon geeft aan wel eens MDMA te nemen, maar dat was al paar dagen geleden. In de auto worden 2 pillen gevonden.
* bloedproef toont wel wat MDMA aan, maar onder de norm. Bloedproef is preciezer, dus die telt dan.
* --> geen boete, want geen fout
* (nu ga ik speculeren!) WEL melding bij CBR. "Persoon staat bekend als druggebruiker"
* redenering CBR: "Hé, een junk. OK, nu zat hij niet onder invloed in de auto, maar met junks weet je het maar nooit. Intrekken dat rijbewijs!"
* Jij zit dik in de shit.

****Bescherm jezelf****
ik ben weer hardop aan het denken. Aanvullingen en verbeteringen zeer welkom :D

- Geef geen aanleiding, dus geen vreemd rijgedrag, geen aandacht trekken. heb je de vorige avond in de coffeeshop gezeten? Trek een schoon, niet, stinkend shirt aan. Geen flyers van hardcore-feesten in het zicht, geen petjes op. Zorg voor onverdachte muziek. Klassieke muziek, zou ik zeggen. Johan Sebastian Bach, orgelmuziek. Oude jazzmuziek, dat werk. En die lekker aanzetten als de controle komt.

- Geen verdachte dingen in het zicht. Uiteraard geen pillen, "envelopjes", pijpjes, lange vloei enz. Liever ook niet in het handschoenenkastje enz want dat kunnen ze controleren. Beste is een plek waar niemand kijkt, een verborgen vakje ergens of zo.

- Voor het rijden goed je mond spoelen, poetsen, voor blowers: eerst super goed spoelen/poetsen, dan werken met vet (kaassouflé eten, patatje met mayo), en dan wéér spoelen/poetsen.

- Nooit vertellen dat je wel eens iets hebt gebruikt. Ook niet 10 jaar geleden. Keihard ontkennen is het beste. je hebt nog nooit van je leven iets genomen. Wel eens een biertje, want dat drinkt Oom Agent zelf ook, dus dat schept een band. Uiteraard met mate, alleen 2 biertjes in het weekeind :lol:

- Mochten ze toch materialen vinden (pillen, wiet, coke enz.) dan geef je géén verklaring of dit voor jezelf was of voor anderen. Je denkt natuurlijk: "laat ik maar zeggen: voor eigen gebruik, want anders ben ik een dealer." Dat klopt, maar het CBR vindt "voor eigen gebruik" juist heel erg. Want: dan ben je een junkie, en dan ben je dus je rijbewijs kwijt. Dus de enige juiste zet is: "Ik wens geen verklaring af te leggen"

- Moet je voor de bloedproef, dan kun je natuurlijk weigeren. Ik moet nog uitzoeken wat qua rijbewijs-behoud het beste werkt. Weigeren is uiteraard een flinke boete van het OM, maar onze vijand is het CBR. Liever een hoge OM-boete en wel rijbewijs behouden, dan gokken en je rijbewijs verliezen met veel hogere kosten en jarenlang gezeik er bij.

-Uiteraard gebruik je alle middelen op een verantwoordelijke manier en stap je alleen achter het stuur als je nuchter bent.

Sorry voor de wall of text :lief: :D

laagvlieger
Master
 Bericht 
Overigens: d'r wordt maar weinig gecontroleerd. Ben zelf in 800.000 km autorijden maar 2x gecontroleerd op drank.

basjuh1981
Master
 Bericht 
laagvlieger schreef:
2x gecontroleerd op drank.

En had je het bij je?

laagvlieger
Master
 Bericht 
basjuh1981 schreef:
En had je het bij je?

:lol:

jack19
Master
 Bericht 

Ik heb nog altijd niets gelezen of gekregen mbt deze test en wetgeving

laagvlieger
Master
 Bericht 
jack19 schreef:
Ik heb nog altijd niets gelezen of gekregen mbt deze test en wetgeving

Ik ook niet. Ik wil weten welk merk test ze gaan gebruiken, dan kan ik zelf een paar kopen en gaan testen.

Bij alcohol heb je van die vuistregels. Zo van, je mag 2 glazen op hebben, en afbreken duurt ongeveer een uur per glas. Dan weet je ongeveer of je goed zit.

Met wiet en pillen en zo is het nog vaag. Ik merk liever thuis dat ik "positief" test dan dat ik er bij een verkeerscontrole achter kom :)

hneel
Master
 Bericht 
laagvlieger schreef:
Iedereen hier zal het er over eens zijn dat je niet onder invloed (van wat ook) moet autorijden. OK?

Nee, hier ben ik het al niet mee eens.

Wat denk je van de meest gebruikte softdrug in Nederland: caffeine? Is het verkeerd om na een kopje koffie of een colaatje achter het stuur te kruipen?

laagvlieger
Master
 Bericht 
:applaus: Mee eens, @hneel ! Uiteindelijk gaat het alleen om: ben je in staat om auto te rijden? Voor de blowers onder ons: ik heb nog wat door ge-researched op de beste manier om zo min mogelijk THC in je speeksel te krijgen. En om na afloop zo goed mogelijk het THC er uit te krijgen.

Zo krijg je zo min mogelijk THC in je speeksel
1. Minste THC in speeksel: Niet roken of dampen maar edibles eten: space-cake, hasj-chocola en zo. Zo min mogelijk kauwen maar heel doorslikken!
2. Weinig THC in speeksel: Verdampen of dabben
3. Meer THC in speeksel: puur roken (pijpje, pure joint)
4. Meeste THC in speeksel: joint met tabak

Afbeelding

Zo reinig je na afloop je mond en voorkom je onnodige positieve THC-testen
1. Spoel je mond met water, tandenpoetsen, flossen/ tandenstokers. Poets ook voorzichtig tong, tandvlees, gehemelte.
2. Happen/gorgelen met vet. Roomboter, kokos-vet, olijfolie, zonnebloem, slaolie. Na afloop uitspugen of doorslikken :[ )
3. Spoel met water, weer tandenpoetsen
4. Spoel met alcohol (puur, of wodka, gin enz.) of met Listerine mondwater (= 22% alcohol!)
5. Spoel met water

Noodoplossing voor onderweg:
1. Spoel met water (liefst ook tandenpoetsen, flossen, tandenstoken)
2. Eet een vette hap: hamburger, kaassouflé, roomijs, reep chocola, of zo
3. Spoel met water. Eventueel water met zeep
4. Spoel met wodka, listerine, eventueel bier
5. Spoel met water

Beste methode is combinatie: edibles of vapen (dus niet roken), en na afloop grondig mond schoonmaken. Aanvullingen of betere methodes welkom!

Hoe ziet het met mdma, speed, coke?
Deze zaken zijn niet in vet maar in water oplosbaar. Voordeel is dat mondreinigen makkelijker is (vet en listerine zijn niet nodig, gewoon goed spoelen en poetsen). Nadeel is dat er (veel meer dan bij THC) overdracht is van deze stoffen vanuit het bloed naar het speeksel. De stoffen in het speeksel komen dus niet alleen van het slikken of snuiven zelf, maar ook omdat er voortdurend vanuit het bloed wordt "aangevoerd". Dus het mondreinigen zal korter werken dan bij THC.

Disclaimer:ik ben geen dokter, chemicus of advocaat. Geen enkele garantie. Alles op eigen risico. De testen zijn heel gevoelig, en lastig om te foppen. Het beste is om niks te gebruiken, nooit. Don't try this at home.

Edit: nog weer doorge-researched.
* De THC in het speeksel komt echt vooral (of geheel?) van het roken/eten van cannabis zelf. Waar de wetenschap vreemd genoeg niet echt uitkomt, is of er nou wel of niet ook nog wat THC vanuit het bloed naar het speeksel gaat. Voor ons is dit een heel belangrijke vraag. Want als er géén THC vanuit het bloed naar het speeksel gaat, dan is het schoonmaken van de mond super zinvol. Want: schoon blijft dan schoon :D De meeste onderzoeken zitten wel op die toer (=goed nieuws voor ons). Maar andere zeggen dat er wél THC vanuit het bloed naar het speeksel gaat (=slecht nieuws).

* Het THC hecht zich in je mond o.a. aan je wangen, tong e.d. Poets die dus ook ! Denk ook goed aan de plek onder de tong, waar het speeksel zich verzamelt.

hanneshamlap
Laat zich horen
 Bericht 

laagvlieger schreef:
Dus de enige juiste zet is: "Ik wens geen verklaring af te leggen"

Dit geldt eigenlijk voor alles. Een verklaring is er niet om je onschuld te bewijzen.

Pagina 1 van 1 [ 41 berichten ]