» Openbaar » Media   

Pagina 1 van 1  [ 32 berichten ]
gurb
Master
 Bericht 
RTV Drenthe schreef:
Stelling: Het is goed dat de politie kleine snelheidsovertredingen aanpakt
ASSEN - Het aantal boetes voor kleine snelheidsovertredingen is vorig jaar met 31 procent gestegen. Ook wie één kilometer per uur te hard rijdt, is dankzij nieuwe verkeerscamera's de pineut.
Volgens het Algemeen Dagblad zijn vorig jaar 3,1 miljoen bekeuringen uitgedeeld voor snelheidsoverschrijdingen tot en met vijf kilometer per uur, tegen 2,4 miljoen in 2014: een stijging van 31 procent. Vooral op wegen waar honderddertig kilometer per uur mag worden gereden, regende het vorig jaar bekeuringen. 69.000 automobilisten kregen een boete, omdat ze daar na meetcorrectie één kilometer per uur te hard reden, tegen 12.000 in 2014.

Afbeelding
Die boete is twintig euro, inclusief negen euro administratiekosten. "Belachelijk", laat Geert Priem, voorzitter van politievakbond ANPV, in het AD weten. "Dit frustreert mensen. Het is een verkapte vorm van belasting. Ook schaadt dit het gezag en de geloofwaardigheid van de politie. Het is veel belangrijker om huftergedrag harder aan te pakken, zoals bumperkleven en rechts inhalen."

De kleine boetes leverden de overheid vorig jaar in totaal 113 miljoen euro op. In 2014 was dat nog 80 miljoen euro.

Stelling
Wat vindt u? Vindt u het goed dat de politie kleine snelheidsovertredingen aanpakt? Of moet de politie zich daar niet mee bezighouden?

Allemaal even stemmen! Link:
http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/120603/ ... en-aanpakt

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Gestemd.

Scaniafan
Master
 Bericht 
:thumb:

GerbiE
Die hard
 Bericht 
ook gestemd.
Het staat nu 79% tegen 21% in het voordeel van de nee-stemmers (bij 511 uitgebrachte stemmen)

bernardo A.
Master
 Bericht 

gestemd.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Dit zeuren we nou al twintig jaar maar het verandert niet. De inkomsten zijn gewoon te goed voor de schatkist. We kunnen klagen wat we willen maar dit boetestelsel blijft.

Maar eeh wel gestemd

Feitelijk
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
De inkomsten zijn gewoon te goed voor de schatkist.

En daarom ben ik wel voor. Liever dat de overtreders dat betalen dan dat ik dat moet doen, is toch weer 100 euro in de pocket.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Feitelijk schreef:
En daarom ben ik wel voor. Liever dat de overtreders dat betalen dan dat ik dat moet doen, is toch weer 100 euro in de pocket.

Landverrader!

Feitelijk
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
Landverrader!

:o
Omdat ik een vrijwillige bijdrage aan de staatskas van anderen kan waarderen? (f)

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Feitelijk schreef:
:o
Omdat ik een vrijwillige bijdrage aan de staatskas van anderen kan waarderen? (f)
Nee omdat je een medehardrijder uitlevert aan die NSB-ers van BOA's :P

Ducantoni
Master
 Bericht 
gurb schreef:
Het is een verkapte vorm van belasting. Ook schaadt dit het gezag en de geloofwaardigheid van de politie.

Niet alleen van de politie. Of dachten ze daar in Den Haag dat we niet weten uit welke hoek de wind waait? :duh:

Pita
Master
 Bericht 

Stemmen heeft geen enkel nut, doen ze daar wat mee dan ?

Feitelijk
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
medehardrijder

:huh:

zadkine
Master
 Bericht 
Eerlijk gezegd ben ik tegen deze vorm van belastingheffing, en dus tegen gestemd, zolang de overheid het geld met bakken over de balk smijt in allerlei bodemloze putten....zoals net in de telegraaf iets over ICT voor de gemeente Amsterdam.....het open grenzen beleid maar daaraan NIET gekoppeld dat je als je door die open grens binnen komt er geen enkele financiële ondersteuning voor je bestaat...eigen broek ophouden als je zo binnen wil komen dus.

flaskk
Master
 Bericht 
Ja, maar de mensen die onoplettend zijn voor controles zijn altijd de sjaak, ik rij vaak te hard en heb de laatste 4 jaar geen boetes gehad.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
zolang de overheid het geld met bakken over de balk smijt in allerlei bodemloze putten

Dat gaat niet veranderen als de inkomsten van de overheid minder zouden worden.

Spook
Master
 Bericht 
Ducantoni schreef:
Of dachten ze daar in Den Haag dat we niet weten uit welke hoek de wind waait?

Gezien hoe is gestemd bij de laatste verkiezingen, blijkbaar inderdaad niet.

zadkine
Master
 Bericht 
flaskk schreef:
Ja, maar de mensen die onoplettend zijn

Dat zijn vaak ook de linksplakkers, voor gooiers etc....onoplettend zijn ze dan voor van alles, niet alleen voor bermtoerisme.

En ik ben al heel lang boetevrij dus eigenlijk zal het me mijn aars oxideren...

Ducantoni
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Gezien hoe is gestemd bij de laatste verkiezingen, blijkbaar inderdaad niet.

Links of rechts had geen donder uitgemaakt, de auto als melkkoe blijft hoog op de prioriteitenlijst staan. :duh:

Feitelijk
Master
 Bericht 
Ducantoni schreef:
Links of rechts had geen donder uitgemaakt

Dat is mijn filosofie ook!

Link

bruintje beer
Master
 Bericht 
tubantia.nl schreef:
‘20 euro boete… dat is overdreven!’

Is het erg om een paar kilometer per uur te hard te rijden? Nee, vindt weervrouw Helga van Leur. Zij baalt van haar ‘tientjesboete’. ,,Ik bracht de verkeersveiligheid niet in gevaar.”

door Peter Winterman

Op een ochtend in februari rijdt Helga van Leur over de A32 in het noorden van het land. Daar mag je 130 kilometer per uur, net als op steeds meer snelwegen in Nederland. ,,Het was heel rustig. Voor mij reed een auto in een sukkelig tempo. Ik dacht, kom op! We mogen 130, ik ga erlangs. En toen werd ik geflitst.”

De op het oog onschuldige inhaalactie wordt vlot afgestraft. Nog geen twee weken later ploft een bekeuring op de deurmat. ,,Ik moest 20 euro betalen. Twee tientjes! Eerst moest ik er wel om lachen. Maar toen zag ik dat bijna de helft, 9 euro, is bedoeld voor administratiekosten. Dat vind ik wel erg overdreven.”

Foto
Ze plaatste een foto van haar boete op Twitter en Facebook, waarna het reacties regende. ,,De meeste mensen vinden het onzin dat ik hiervoor wordt bekeurd. Zelf zie ik dat ook zo, ik bracht geen moment de verkeersveiligheid in gevaar. Ik probeer me altijd keurig aan de maximumsnelheid te houden.”

De gemeten snelheid van Van Leur was 136 kilometer per uur. Daar gaat een meetcorrectie af van 5 kilometer. ,,Ik weet ook wel dat ik echt iets te hard reed”, zegt de weervrouw. ,,Maar die meetcorrectie is er niet voor niets. De flitscamera’s zijn niet 100 procent nauwkeurig.”

'Tientjesboetes'
De overheid verdient steeds meer geld aan boetes voor snelheidsovertredingen tot en met 5 kilometer per uur. Vorig jaar kwam er 113 miljoen euro aan ‘tientjesboetes’ binnen, in 2014 was dat nog 80 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers die deze krant heeft opgevraagd bij het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

De oorzaak van de stijging: nieuwe, digitale flitspalen en meer trajectcontroles. ,,De ouderwetse flitspalen, met rolletjes erin, zijn sinds vorig jaar allemaal vervangen door digitale palen”, vertelt woordvoerder Ernst Koelman van het Openbaar Ministerie.

,,Daardoor staan de palen nu 24 uur per dag, zeven dagen per week aan. Het kan niet meer gebeuren dat bijvoorbeeld het rolletje vol is.” Ook zijn vorig jaar drie trajectcontroles aangezet na vervangingswerkzaamheden: op de A20 bij Rotterdam, de A12 bij Utrecht en de A4 bij Hoofddorp.

Meetcorrectie
Alleen op 130-wegen kun je al een boete krijgen vanaf 1 kilometer per uur te hard. Voor andere wegsoorten geldt dat je pas vanaf 4 kilometer per uur te hard op de bon geslingerd kunt worden. ,,En dat is 4 kilometer na meetcorrectie”, zegt Koelman. ,,Je gemeten snelheid lag dus nog hoger.” De uitzondering voor 130-wegen is gemaakt vanwege het grotere risico op ongelukken bij zo’n hoge snelheid.

Pim Jansen (29) uit Wilp-Achterhoek kreeg net als Helga van Leur een boete van twee tientjes. ,,Het was een zondagmiddag op de A28 bij Meppel, in the middle of nowhere. Er reed verder geen hond. Ik vind het gewoon bizar dat je dan een boete krijgt die voor de helft uit administratiekosten bestaat. Dat gaat werkelijk nergens over.”

Nog wat feitjes:

- Vorig jaar incasseerde het CJIB voor kleine snelheidsovertredingen (t/m 5 km/u) ongeveer 28 miljoen euro administratiekosten. In 2014 was dat nog zo’n 16,5 miljoen euro.

- De meest uitgedeelde kleine snelheidsboete was die voor 4 km/u te hard binnen de bebouwde kom. 774.000 keer kreeg een automobilist hiervoor een prent van 36 euro.

- Op 130-wegen wordt steeds vaker bekeurd voor 1 km/u te hard. In 2014 gebeurde dat 12.000 keer, vorig jaar al 69.000 keer.

- In gebieden waar de maximumsnelheid 30 kilometer per uur is, wordt juist minder vaak beboet (voor 4 en 5 km/u te hard). In 2014 nog 4.442 keer, het afgelopen jaar 1.262 keer.

- Bij een gemeten snelheid van minder dan 100 km/u hanteert het OM een meetcorrectie van 3 kilometer. Ligt de snelheid boven 100 km/u, dan is de meetcorrectie 3 procent.
Zou Helga de poll al hebben ingevuld?

lacheisleuk
Master
 Bericht 

bruintje beer schreef:
,,Je gemeten snelheid lag dus nog hoger.”
Dus was de flitsapparatuur niet goed ingesteld?

zadkine
Master
 Bericht 
lacheisleuk schreef:
Dus was de flitsapparatuur niet goed ingesteld?

Waar gaat dit over? Heb je wel eens die opstellingen gezien die voor elke passerende auto de gemeten snelheid weergeven? Ja, ik weet dat die niet geijkt zijn en in de meeste gevallen sowieso een verkeerde waarde afgeven.
Opvallender echter is dat die borden als je op cruise aan komt rijden, dus constante snelheid, de weergegeven meetwaarde tot 3 km per uur kan verspringen (80 weg, en de naderingssnelheid neemt dan af als je dichterbij komt....geheel volgens verwachting vanwege de hoek waaronder gemeten wordt). En nee, er is dan geen ander verkeer dat die meting zou kunnen verstoren.
Dus de meetfout correctie mag je nooit gebruiken om iemand te verwijten dat ie harder reed dan de meetsnelheid na aftrek correctie.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
De Speld schreef:
Hogere boete moet ergernis over kleine boete wegnemen

OM wil burger serieus nemen

Het Openbaar Ministerie heeft er begrip voor dat mensen zich ergeren aan kleine verkeersboetes. Om die irritatie weg te nemen, worden de boetes voor kleine verkeersovertredingen per direct verhoogd.

“Wij snappen heel goed dat het ontzettend irritant is om een boete van 20 euro te krijgen omdat je een paar kilometer te hard hebt gereden”, zegt een woordvoerder van het OM. “Daarom gaat die boete naar 200 euro. Op die manier laten we zien dat we de burger serieus nemen.”

:roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol:

gurb
Master
 Bericht 
Stelling: Het is goed dat de politie kleine snelheidsovertredingen aanpakt
Tussenstand:
Eens 19.58% (345 votes)
Oneens 80.42% (1,417 votes)
Totaal stemmen: 1,762

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Tja..in de ideale wonderwereld zijn er geen flitsers en zijn er onopvallende/opvallende politieauto's op de weg met agenten met verkeersinzicht achter het stuur die alleen schrijven als het echt gevaarlijk is en ook schrijven voor linksplakken en voorgooien.
Ik geef ook weleens even wat gas bij bij het inhalen om iemand niet klem te rijden achter een vrachtwagen. Dan gaat het ook een paar seconde over de 140 heen. Nou crimineel hoor dat ik even meedenk met het verkeer.

18vti
Master
 Bericht 
flaskk schreef:
Ja, maar de mensen die onoplettend zijn voor controles zijn altijd de sjaak, ik rij vaak te hard en heb de laatste 4 jaar geen boetes gehad.

Dat kan beter: dagelijks zeker 10x +20 of nog veul sneller......6 jaar boete vrij.
En als je de 2 boetes uit Duitsland (2011) niet meerekend is het 10+ jaar boete vrij...gnagna

flaskk
Master
 Bericht 
:) maareuh
Citaat:
Wat vindt u? Vindt u het goed dat de politie kleine snelheidsovertredingen aanpakt? Of moet de politie zich daar niet mee bezighouden?

Eerste stuk
Citaat:
Wat vindt u? Vindt u het goed dat de politie kleine snelheidsovertredingen aanpakt?

Oneens!

2de stelling
Citaat:
Of moet de politie zich daar niet mee bezighouden?

Eens!

Wat moet ik nu stemmen?

Marten320TD
Master
 Bericht 
Gestemd.
MET argumentatie. Of het helpt? iig wat "VOOR" stemmers van repliek voorzien.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Zo voorkom je onnodige snelheidsboetes

Hoe kunnen we voorkomen dat we tegen onbenullige verkeersboetes aanlopen? Irene van den Berg analyseert iedere week ons economisch gedrag.

In de auto ben ik een enorme braverik. In de twaalf jaar dat ik een rijbewijs heb, kreeg ik slechts één bon voor te hard rijden. Ik heb dan ook weinig op met automobilisten die huilebalken over hun laatste verkeersboete. Deze week kwamen er veel van die zeurpieten in de media. Deze krant achterhaalde namelijk dat 69.000 automobilisten een prent kregen voor - na meetcorrectie - 1 kilometer per uur te hard rijden. Beetje dom, zeg ik dan.

Verkeersboetes maken de weg veiliger. Maximumsnelheden hebben geen enkele zin als overtreders niet worden bestraft. En tja, dan moet je ergens een grens trekken. Nadeel van die kleine boetes is wel dat mensen er niet zachter door gaan rijden. Ze denken niet na over hun gedrag, maar vinden de bon simpelweg oneerlijk. Het is dus niet verkeerd als Den Haag meer in zijn trukendoos heeft om te voorkomen dat automobilisten de snelheidsgrens overgaan.

Onderzoekers aan de Radboud Universiteit Nijmegen ontdekten een aantal jaar geleden dat we zachter en nauwkeuriger gaan rijden van pepermuntgeur. Ze vermoeden dat de ademhaling door een prettige geur dieper wordt, waardoor je meer ontspannen rijdt.

Nijntje blijkt ook een effectief middel tegen snelheidsduivels. Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid maakte een paar verkeersborden met Dick Bruna-figuurtjes erop en lieten die aan proefkonijnen zien. Wat bleek? Automobilisten schatten hun voorkeurssnelheid lager in bij het zien van een Dick Bruna-bord. Waarschijnlijk omdat die associaties met spelende kinderen oproepen. Of we ook echt het gaspedaal minder diep intrappen, zal binnenkort blijken als de verkeersborden in de regio Rotterdam/Den Haag worden getest.

Lieve beelden werken dus, gruwelijke niet. Het leek mij een slim idee om bij notoire snelheidsduivels een bloederige foto van een ongeluk bij de snelheidsboete in de envelop te stoppen. Maar dat heeft weinig zin. Uit onderzoek blijkt dat mensen dan ontwijkgedrag gaan vertonen en zich niet aangesproken voelen. Veel van ons voelen zich de beste chauffeur van Nederland, ook als ze stelselmatig de limiet overschrijden of andere gevaarlijke capriolen uithalen.

Een tip voor iedereen die vaak een kleine verkeersboete krijgt: investeer in een geurverfrisser voor je auto en hang een knuffeltje van Nijntje aan je binnenspiegel. Dat doe ik niet. Zoals gezegd, gedraag ik me heel keurig in de auto. Bovendien ben ik, net als jij, de beste chauffeur van Nederland.

Reageren op de column van Irene? Stuur dan een mailtje naar economie@ad.nl.

Zelden zoveel onzin in één artikel gezien.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Zoals gezegd, gedraag ik me heel keurig in de auto. Bovendien ben ik, net als jij, de beste chauffeur van Nederland.

Ik ben gelukkig verre van de beste chauffeur van Nederland. Mensen die denken dat ze de beste zijn, zijn alleen maar eng...

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
'Ik ben de beste chauffeur van Nederland. Nog nooit een ongeluk gehad, nog nooit een boete gehad en nog nooit een krasje op de auto gemaakt!'
Maar er zijn echt zoveel aso's op de weg hé. Ben je gewoon milieuvriendelijk met 100 km/h, hard zat, over de snelweg aan het rijden. Allemaal van die opgefokte aso's in Audi's en BMW's die gaan bumperkleven en rechts inhalen. Met grootlicht seinen. Aan die hufters moeten ze echt wat doen!
[/NL modus]

Pagina 1 van 1 [ 32 berichten ]