» Openbaar » Media   

Pagina 3 van 3  [ 120 berichten ]
zandbak
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
Vandaar dat als je gaat vergelijken met 2e hands je beter ook nu al gelijke leeftijden van wagens zou moeten vergelijken.
Dat kan een indicatie geven hoe het over 5 jaar is en later.

Bouwjaar minimaal 2103 en max 5k: ruim 92.000 auto's

Er zullen toch eerst heel veel meer elektrische auto's op de markt moeten komen, wil het interessant worden voor de particulier.
Je boodschappenautootje elektrisch ipv benzine, voor ongeveer dezelfde prijs. Dat zou wel zoden aan de dijk zetten denk ik.....

In de grote steden zijn elektrische auto's een prima ding voor bedrijven. In Amsterdam zag ik laatst al een elektrische vrachtwagen voorbij komen.
Of de leaserijders en masse zullen overstappen? Dan zal de actieradius toch wat groter moeten worden. En op vakantie naar het buitenland is opeens minder aantrekkelijk.

zadkine schreef:
Vzv ik nagegaan heb zou mijn leaf , nu 4,7 jaar oud, in de buurt van 15K moeten kosten 2e hands (bron : auto sites op internet)

Toch een hoop geld. Koop je ook hele andere leuke auto's voor.

zadkine
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
In de grote steden zijn elektrische auto's een prima ding voor bedrijven. In Amsterdam zag ik laatst al een elektrische vrachtwagen voorbij komen.
Of de leaserijders en masse zullen overstappen? Dan zal de actieradius toch wat groter moeten worden. En op vakantie naar het buitenland is opeens minder aantrekkelijk.

Tesla heeft genoeg actieradius (500 kilometer minimaal , modelS met 100 of 110 KWH accu). En zijn eigen supercharger netwerk. Vriend van mij rijdt met zijn Tesla in 1 dag naar Kroatië. Probleemloos.

Als boodschappen wagen voldoet ook onze leaf met beperkte actie radius uitstekend. Maar niet voor niets hebben we er een andere auto voor afstanden naast.
Electrisch rijden wordt pas interessant bij 1 keer laden per 4 uur EN elke 50 km een snellaad station beschikbaar in Europa.
Voor dagelijks verkeer hoef je dan niet aan de snellader, bereik 360-400 kilometer per slot nodig .
Dit vraagt dus om 60KWH accu of groter met de huidige auto modellen.

zandbak schreef:
Toch een hoop geld. Koop je ook hele andere leuke auto's voor.

Zal iets te maken hebben met subsidies in andere landen en met name scandinavie.
Oslo is een tol stad.....behalve voor FEV's.
Zullen dus aardig de 2ehands markt in heel Europa afstropen.
Overigens was de nieuwprijs van een leaf, all options...want er was geen andere versie in 2013...vergelijkbaar met de tekna dus, 35K. 15K is dus 5000 afschrijving per jaar voor een particulier als je over 4 jaar rekent.

Zakelijk , gegeven de mkb aftrek en milieu investerings aftrek, is het afschrijvingsplaatje heel veel gunstiger.
zeggggggg maaaaarrrrrrrrr : Geen afschrijving (bij verkoop na 5 jaar). En 5 jaar lang ook geen bijtelling prive gebruik voor 2013 auto's.
Als je dan ook nog 0 MRB betaalt en 4 cent stroom de kilometer, nog geen 2 cent onderhoud ( vooral in de vorm van 4 nieuwe banden na een 70K kilometer) is het economische plaatje best aardig voor een boodschappen/praktijk wagentje.

maarten28
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
Tesla heeft genoeg actieradius (500 kilometer minimaal , modelS met 100 of 110 KWH accu). En zijn eigen supercharger netwerk. Vriend van mij rijdt met zijn Tesla in 1 dag naar Kroatië. Probleemloos.

Tesla is, ook in lease, niet bereikbaar voor de gemiddelde burger. 110 kWh accu is er ook nog niet.
Verder zou het wel een perfecte EV zijn. Maar de fabrikanten zijn echt bang voor EV of ze zien er geen winst in. Opel met de Ampera-E heeft al 60 kWh, dus het is mogelijk, maar PSA verlies € 12.000 op elke Ampera-E, dus die is nog te laag geprijsd.
Nissan/Renault propt 40 kWh in een auto formaal Clio. Dan kun je dus ook een Megane daarmee uitrusten. Maar een Zoe kost wel € 15.000 meer dan een instap Clio en dan betaal je nog eens maandelijkse accuhuur.

Er moet een fabrikant dapper genoeg zijn om met iets van 80 kWh te komen in een grote sedan/station onder de prijs van een Tesla. Dan heb je een verkoopshit.
Maar dat doet niemand en er staat volgens mij ook niks in de planning. Behalve grote woorden van verschillende fabrikanten dat ze (over 5 jaar) met een hele serie EV's komen.

zandbak
Master
 Bericht 
zadkine schreef:

Ik gok dat een doorsnee leaserijder in een 308 geen Tesla model S kan rijden...
De overige elektrische auto's hebben (nog) een veel beperktere actieradius.

Er zijn tig bedrijven in Amsterdam (en andere steden) die een elektrische auto rijden, gaat prima, rijdt prima. Voor veel burgers zou dat ook prima zijn, mits over een x aantal jaar net zo betaalbaar als brandstof.

zadkine
Master
 Bericht 
maarten28 schreef:
Tesla is, ook in lease, niet bereikbaar voor de gemiddelde burger.

Waarom niet , vooral als lease?
Bijtelling is slechts ca 4K. (4%) t/m 2018.
Is hooguit bedrijfs politiek als je dat niet mag. (want maandnota voor een tesla is hoger, uiteraard is de brandstof prijs lager....bij heel veel kilometers loopt dat tegen elkaar weg)
Een 308 kost een leaserijder dus meer dan een tesla.

basjuh1981
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
Waarom niet , vooral als lease?

Ik heb even gekeken in "onze carconfigurator" en de prijzen zijn als volgt:
Citaat:
Auto: Tesla Model S (5-deurs) 75 business economy 75kWh aut

Netto autokosten: € 132,-
Leaseprijs: € 1.411,-
Brandstofkosten: € 5,- (inbegrepen in de leaseprijs)

Edit: Je krijgt bij ons een mobiliteitsbijdrage van € 750,-. Dan betaal je nog € 661,- eigen bijdrage. Dat gaat het natuurlijk niet worden.

zadkine
Master
 Bericht 
basjuh1981 schreef:
Edit: Je krijgt bij ons een mobiliteitsbijdrage van € 750,-. Dan betaal je nog € 661,- eigen bijdrage. Dat gaat het natuurlijk niet worden.

Niet onder die voorwaarden lijkt me, eigen bijdrage zelfs fors hoger dan de bijtelling....maar wat kost dan , onder overig gelijke condities en kilometrage inclusief brandstof, een peugeot 308SW bijvoorbeeld?

(Ik zag bv een leaseprijs voor een tesla vanaf 957 per maand, condities daarvan weet ik niet.)

basjuh1981
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
eigen bijdrage zelfs fors hoger dan de bijtelling

Dat is de standaard regeling. Voor EV geen idee, maar ik ga er van uit (jaja) dat dit gelijk blijft.

zadkine schreef:
onder overig gelijke condities en kilometrage inclusief brandstof, een peugeot 308SW bijvoorbeeld?

Ik zat te kijken naar een Megane. Netto autokosten +/- € 254,-, leasprijs +/- € 740,- (inclusief brandstofkosten - hier weet ik niet wat deze per maand zijn, ik gok op € 150/ € 200,-).

shootme
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
Ik weet niet wat lpg per km kost

Ik rij echt niet zuinig met mijn LPG en ik doe 6 cent de kilometer. (gemeten met Fuellog)

maarten28
Master
 Bericht 
basjuh1981 schreef:
Ik zat te kijken naar een Megane. Netto autokosten +/- € 254,-, leasprijs +/- € 740,- (inclusief brandstofkosten - hier weet ik niet wat deze per maand zijn, ik gok op € 150/ € 200,-).

Dus even voor ons niet-leaserijders die hier weinig verstand van hebben,
Tesla: € 132 (autokosten) + € 661 (eigen bijdrage) = € 793
Megane: € 254 (autokosten) + € 0 (eigen bijdrage) = € 254

basjuh1981
Master
 Bericht 
Daar komt het wel op neer, ja. En dan is de Megane een dieseluitvoering.

snovvdog
Master
 Bericht 
maarten28 schreef:
Dus even voor ons niet-leaserijders die hier weinig verstand van hebben,
Tesla: € 132 (autokosten) + € 661 (eigen bijdrage) = € 793
Megane: € 254 (autokosten) + € 0 (eigen bijdrage) = € 254

Huh?

Eigen bijdrage is aftrekbaar van de (bruto) bijtelling... (daarom als je eigen bijdrage hebt, brandstof (als je hier ook eigen bijdrage hebt) fiscaal/op papier ook als eigen bijdrage laten rekenen door de boekhouder)

Wat bedoelen ze met netto autokosten, netto bijtelling? Dat weet je toch niet van tevoren omdat dat inkomen afhankelijk is.

zadkine
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Wat bedoelen ze met netto autokosten, netto bijtelling? Dat weet je toch niet van tevoren omdat dat inkomen afhankelijk is.

Gewoonlijk denkt men dat wel te weten....want bekend in welke belastingschijf je valt.

Hoewel ik vermoed dat vrijwel iedereen een te lage netto bijtelling rekent omdat men vergeet de "smerig verstopte" verhoging van het schijventarief vanwege inkomens afhankelijke heffings kortingen ook mee te rekenen. Zou zo maar eens 11% extra belasting betalen over de bruto bijtelling kunnen betekenen (in 2017)

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Is het niet zo dat die accu's vaak gehuurd moeten worden? (en dan regelmatig omgewisseld worden)

zadkine
Master
 Bericht 
Nee...is een tijdje gebeurd naar ik aanneem om fiscale redenen . Iets met bijtelling ...4% is misschien niet veel maar als je cat waarde bij een forse accu 5 tot 10 k lager wordt....toch een paar honderd minder bijtelling per jaar. Omwisselen hoor ik niet van bij het blaadje.

Overigens schijnen de leaf accu's conform verwachting (van de fabrikant) te werken. Zijn maar zeer weinig accu's onder de (5 jarige) garantie opgelapt. Nissan geeft aan minder dan 0,1 %
en ja, ook ik heb wat enquêtes over het gebruik van het blaadje ingevuld...iets waar nissan dan haar voordeel mee zou moeten kunnen doen, die gebruikers ervaringen...reden dat ze zelfs cadeau bonnen geven als je regelmatig hun die info geeft....bol.com bonnen.
Per slot hoor ik bij de eersten in Nederland die ervaringen kan doorgeven naar hun.

Blaataap
Master
 Bericht 

WNS2.0D schreef:
Is het niet zo dat die accu's vaak gehuurd moeten worden? (en dan regelmatig omgewisseld worden)

Renault doet dit. Al kan je het accupakket (is ook aandrijflijn) ook kopen. Is alleen wel prijzig.

zadkine
Master
 Bericht 
Blaataap schreef:
Is alleen wel prijzig.

Huur is duurder uitgaande van 5 jaar gebruik of 100K kilometer

basjuh1981
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:

Is inderdaad de netto bijtelling. In de tool wordt dit automatisch uitgerekend.

Mijn werkgever weet wel in welke belastingschijf mijn inkomen valt ;)

Walker
Master
 Bericht 
Lease-reglementen voor werknemers zijn niet ingericht voor electrische voertuigen. Waarom zou de eigen bijdragen bij een EV zo hoog moeten zijn? Als je als bedrijf MVO bezig wilt zijn, repareer je dit in het reglement.

maarten28
Master
 Bericht 
Blaataap schreef:
Renault doet dit. Al kan je het accupakket (is ook aandrijflijn) ook kopen. Is alleen wel prijzig.

Maar van de andere kant is dat "huur" dan wel zo "huur" dat je geen grotere accu kunt huren. Je kunt de Zoe upgraden van 22 naar 41 kWh, maar dan moet je betalen. En daarna dus ook weer huur betalen.
Waar je dus huur voor betaalt is me een beetje onduidelijk.
En Zoe's hebben nogal problemen om te laden bij sommige Fastnet superchargers.

Pagina 3 van 3 [ 120 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten