» Flitsservice.nl » FlitsNav & overige mobiele diensten   



 Pagina 1 van 1  [ 14 berichten ]
Brave Hendrik
Master
 Bericht 
Ben er nog niet achter wat plaatsbepalingen of de toevoegingen "links"en "rechts" bij bijv. "A10 rechts" precies te betekenen hebben.
Ik weet dat van bovenaf gezien links is, waar je duim rechts zit en andersom.
Wie wil mij deze vaktermen/ambtenarrentaal uitleggen?
Dan kan ik daar ook gezellig over meepraten.

Dennis
FS medewerker
 Bericht 
Heel simpel.



Re(chts) is oplopende hectometrering - dus x.1 x.2 x.3

Li(nks) is aflopende hectometrering - dus x.3 x.2 x.1

Het komt voort uit hoe de (snel)weg loopt. Bijv. A1 loopt van Amsterdam naar de Duitse grens. Je rijdt dus aan de rechterkant als je naar Duitsland rijd (oplopende hectometrering)
En je rijdt aan de linkerkant van de weg als je naar Amsterdam rijdt. (beide van bovenaf gezien dan)

Brave Hendrik
Master
 Bericht 
Duidelijk. Dankie.

Kenji
Master
 Bericht 
Bij veel snelwegen zie je het ook op de hectometerpaaltjes vermeld staan: Axx Li

Stel dat je een keer met pech komt te staan op een gevaarlijk punt, of je wil een melding maken bij 112, dan zijn de telefonisten je erg dankbaar als je kan vermelden of je Li of Re rijdt.

Masterdam
Master
 Bericht 
Normaliter begint men altijd vanaf Amsterdam te tellen. Zo ligt Den Haag dichter bij Amsterdam dan daar waar ie de grens over gaat, dus begint men bij Den Haag te tellen. Er zijn wat dat betreft enkele uitzonderingen zoals de A27 die bij Breda begint te tellen of de A5 die bij Hoofddorp begint.

Brave Hendrik
Master
 Bericht 
Was er vroeger niet sprake van de aanduidingen Noord- en Zuidbaan?

Feitelijk
Master
 Bericht 
Masterdam schreef:
Er zijn wat dat betreft enkele uitzonderingen zoals de A27 die bij Breda begint te tellen of de A5 die bij Hoofddorp begint.

A58 die van oost naar west loopt?

bert65
Master
 Bericht 
Brave Hendrik schreef:
Was er vroeger niet sprake van de aanduidingen Noord- en Zuidbaan?

Na een bocht werd het dan ineens de oost- westbaan en zo waren er wel meer. Binnenring en buitenring bijvoorbeeld. Dit zorgde voor veel onduidelijkheid bij meldingen en daarom is men overgestapt op links en rechts.

Guppenklup
Master
 Bericht 
Masterdam schreef:
Er zijn wat dat betreft enkele uitzonderingen zoals de A27

Zitten wel meer rare dingen in de HM nummering van de A27. HM paaltjes 72.1 tm 76.9 bestaan niet. Ook de nrs 59.0 tm 63.9 waren kennelijk behekst bij Rijkswaterstaat. :loco:

Harold
FS Meldingen
 Bericht 
Guppenklup schreef:
Zitten wel meer rare dingen in de HM nummering van de A27. HM paaltjes 72.1 tm 76.9 bestaan niet. Ook de nrs 59.0 tm 63.9 waren kennelijk behekst bij Rijkswaterstaat.


Ja hoor, op de A6 bij Emmeloord, maar dat heeft meer te maken dat de A6 tussen Emmeloord en Joure een doortelling is van de A50/N50 ipv de A6.

A28 bij Zwolle, A12 in de buurt van Veenendaal volgens mij.

Dit noemen ze hectometer sprongen.

Dennis
FS medewerker
 Bericht 
Die sprongen komen meestal voort uit het oorspronkelijk bedachte tracé en die zijn niet altijd zo uitgevoerd


En sommige tracés zijn ze op meerdere plekken begonnen met uittellen waar het uiteindelijk niet helemaal goed uit kwam. Vroeger kwam het ook wel eens voor dat de hm-paal niet exact op 100m stond.

Masterdam
Master
 Bericht 
Nu nog steeds. De bedoeling van die paaltjes is als plaatsaanduiding bij bijvoorbeeld calamiteiten. Ze dienen niet gebruikt te worden als afstandsaanduiding. In bochten is het bijvoorbeeld de bedoeling dat de hectometerpaaltjes van Links naast die van Rechts staan. Dan klopt in ieder geval één van de twee zijden dus al niet meer.

Peugie
Master
 Bericht 
Kaart van NL met alle hectometer aanduidingen:

http://www.stichtingimn.nl/imkaart/

Dennis
FS medewerker
 Bericht 
En als je gps wil hebben van een specifiek paaltje

http://Www.hmpaal.nl

@masterdam.
Met de huidige technieken zit er iig op rechte stukken minder foutmarge in als vroeger mbt de onderlinge afstand

 Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek…