» Off-"Flitsservice" » Auto's » On-board video Reclamevrij? Log aub in, kost niets   

Postingstijd interval gedetecteerd van 119.1 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 48 berichten ]
Feitelijk
Master
 Bericht 
KanarieVW schreef:
Dat komt omdat hij een cam op zijn helm heeft. Zonder cam weet ik zeker dat hij dit nooit zover laat komen.

Is dat zo?
Wie ervaart dat zo?
Onderzoeken ernaar?

graspol
Master
 Bericht 
Nou, even enkel en alleen voor mijzelf sprekend... ik ben wel iets minder risicomijdend gaan rijden.
Vroeger als ik twijfelde of een bepaalde rare verkeerssituatie wel goed zou aflopen, was ik altijd "de heer in het verkeer" die liever voor de veilige uitweg koos. Met dashcam voel ik mij soms net iets minder genoodzaakt om altijd weer juist diegene te zijn die de confrontatie uit de weg gaat, als de ander het er om doet of simpelweg loopt te kloten.

Gewoon een voorbeeldje (misschien niet de meest pakkende, maar puur even ter indicatie):
[yhq]https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=164TyVI0xBI[/yhq]

Normaliter had al ingehouden en ruimte er voor gehouden. Nu pak ik toch gewoon door

snovvdog
Master
 Bericht 
Ik rijd juist veel gedeister, dat als het mis gaat, ik niet iets volkomen debiels heb gedaan wat op beeld staat.

Ik zou nooit naar al die straatraces gaan, rotondes andersom pakken, alle andere gekke dingen gedaan hebben die ik vroeger misschien deed, etcetc als ik een dashcam had, te groot risico om tegen mij gebruikt te kunnen worden. Juist nu kies ik liever de 'veilige'' uitweg. Sinds ik een dashcam heb is het rijden juist veel meer uneventful geworden en heb ik minder gekke dingen gedaan en meegemaakt.

Exceln00b
Pro
 Bericht 

Wat graspol zegt eigenlijk. Ik ben minder terughoudend/assertiever bij foute keuzes van anderen, maar ik anticipeer wel voldoende om een ongeluk te voorkomen. Voorbeelden zoals dashcamcompilaties waarbij iemand een rotonde opschiet en we - ondanks dat je dit kon zien aankomen en tijd had om te reageren - gewoon in de zijkant beuken 'want ik heb voorrang', dat nooit.

R
Master
 Bericht 
Met Graspol eens.

Defensiever rijden levert veel minder goed beeldmateriaal op.

Maar; beeld opnemen voor bewijslast is dan weer wel goed.

NB; waarom wordt hier niet voor wijze reacties betaald?

Kenji
Master
 Bericht 
Stel: Zoals het filmpje van Graspol, maar de automobilist zet door en het gaat mis.
Jij met je dashcam staat regeltechnisch 100% in je gelijk.
Zouden er dan eventueel toch nog gevolgen kunnen zijn omdat: "u toeterde want u zag het aankomen. u had dus ook genoeg tijd om te remmen en zo de aanrijding te voorkomen.
Lijkt me dat verzekeraars best zo denken....

snovvdog
Master
 Bericht 
En terecht, het algemeen belang voor iedereen (behalve een kleine groep) is om zo min mogelijk ongelukken te hebben. Voor eigen rechter spelen is evengoed meewerken aan de bizarre hoge verzekeringspremies en het spekken van de uitmelkers in de auto/schade wereld.

Signum
Master
 Bericht 
Feitzool topic?

Exceln00b
Pro
 Bericht 

Kenji schreef:
Stel: Zoals het filmpje van Graspol, maar de automobilist zet door en het gaat mis.
Jij met je dashcam staat regeltechnisch 100% in je gelijk.
Zouden er dan eventueel toch nog gevolgen kunnen zijn omdat: "u toeterde want u zag het aankomen. u had dus ook genoeg tijd om te remmen en zo de aanrijding te voorkomen.
Lijkt me dat verzekeraars best zo denken....

Goed punt, maar zoals ik zei, assertiever rijden betekent niet dat je maar een aanrijding moet laten veroorzaken door niet te anticiperen. Als die auto meer naast graspol had gehangen, was er weinig ruimte geweest om iets te doen mbt remmen. In dit geval nog wel, hoewel het een bizarre remactie zou betekenen. Maar er gebeuren veelal ongelukken door retards die niet bezig zijn met autorijden. Men die blind een kruising overschiet met 2x vmax, daar kan het slachtoffer niet op anticiperen. Neem graspols voorbeeld nogmaals, maar stel dat graspol op zijn telefoon zat, aan de radio zit te klooien, moe na het werk en op automatische piloot rijdt, dan heb je ongelukken.

Alexander_B
Master
 Bericht 
De combinatie dashcam, en totaal uitwisselbare auto die niet nét voor 10x de dagwaarde gerestaureerd is maakt inderdaad wel dat ik het dr iets meer op aan laat komen dan in een auto waar ik wel om geef.

Specifieker ook, als het echt niet mogelijk of veilig is om uit te wijken, met het risico op eenzijdige ongelukken van dien, dan gaat ie gewoon met de neus achterin de snijder, had die persoon maar moeten spiegelen. :thumb_d:

En in alle mildere gevallen, voorgooiers waarvoor ik moet remmen worden op hun hinderlijke gedrag gewezen doordat ik de tussenafstand volledig tot 0 laat teruglopen door het absolute minimum te doen wat een ongeluk voorkomt, dan valt het tenminste op dat ze iemand gehinderd hebben, als ze uberhaupt al spiegelen I guess... Krijg daardoor bestwel eens een boze blik of handgebaren, maar wie is hier nou de wegmisbruiker, gij of ik?

lacheisleuk
Master
 Bericht 

Die hebben dat echt niet door. Ik haalde van de week 's nachts een paar auto's rechts in... Reed ik al een kilometer of 8 - 12 rechts en had ik ze telkens al bijna die hele afstand in het vizier. Om na het inhalen ook nog lekker een aantal kilometer rechts door te kunnen rijden. En ze in je spiegel houden. Blijft gewoon links rijden. Verrekt niet, schrikt niet, gaat niet naar rechts, seint niet, geeft geen gas bij. Compleet van de wereld ofzo. En ik reed gewoon 130, dus niet eens te hard.

En Nederlanders in Duitsland die naar je gaan toeteren en seinen als ze je een braketest geven omdat ze met 70 naar links komen... Toont maar weer de mate van zelfreflectie.

graspol
Master
 Bericht 
Kenji schreef:
"u toeterde want u zag het aankomen. u had dus ook genoeg tijd om te remmen en zo de aanrijding te voorkomen.

Toeteren is ter afwending van dreigend gevaar, toch? Dan zou ik denken dat ik daarmee mijn best heb gedaan om het ongeluk te vermijden, en dat ik er vanuit mag gaan dat de andere automobilist zijn actie afbreekt.

Los daarvan: in dit geval was er ruimte geweest om te remmen, achter mij was leeg. Had dus nog nieteens een hele abrupte actie hoeven zijn.
Precies daarom gebruik ik deze video ook; normaliter had ik denk ik inderdaad wel geremd (misschien ook niet, maar goed, het gaat om het idee)

Freddy
Master
 Bericht 
graspol schreef:
Met dashcam voel ik mij soms net iets minder genoodzaakt om altijd weer juist diegene te zijn die de confrontatie uit de weg gaat, als de ander het er om doet of simpelweg loopt te kloten.

R schreef:
Defensiever rijden levert veel minder goed beeldmateriaal op.

Zorgwekkend....

snovvdog
Master
 Bericht 
Yep, waar het op neer komt, is dat er meer ongelukken gaan gebeuren, omdat mensen zich niet meer druk maken om de schuldvraag.

Even remmen/inhouden is toch minder gezeik dan schadeformulier, hersteller, langs de kant staan, etcetc?

Dan kan je we zeggen dat het andermans schuld is, maar je bent mede verantwoordelijk. Evengoed aso, want file, premies, eventuele politie die erbij komt, etc...

zadkine
Master
 Bericht 
graspol schreef:
normaliter had ik denk ik inderdaad wel geremd (misschien ook niet, maar goed, het gaat om het idee)

Hier niet want van een linksplakkende voorligger (had al veel eerder naar rechts gekund) verwacht ik niet dat ie alsnog de afrit zo neemt....
Overigens maakt een dashcam bij mij niet uit vwb rijstijl. Ik hebh dat ding dan ook alleen voor bewijslast als het nodig mocht zijn.
Oftewel: Ik heb nog nooit een (narrow?) escape gepubliceerd. En ben het eigenlijk ook niet van plan.

KanarieVW
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Is dat zo?
Wie ervaart dat zo?
Onderzoeken ernaar?

Mijn quote, dus volledig mee eens. :-)

Regelmatig worden er op het forum als een soort tropeeën filmpjes gepost. Of er nou geschoolmeesterd wordt of bewust een situatie gevaarlijk laten worden, met een cam achter de spiegel en de WVW op de bijrijdersstoel hebben veel bestuurders het gevoel dat ze niks kan gebeuren, want het wordt toch gefilmd.
Je ziet ook in veel filmpjes waar iemand het aan de stok krijgt net een andere weggebruiker dat het niet lang duurt voor ze roepen dat ze een cam hebben terwijl ze vaak bewust doordat ze dat dingen hebben het uit de klauwen hebben laten lopen, omdat ze volgens de wet in hun recht stonden.

En dan nog de groep die onbewust de marges iets verlegd.

Fpsdoug
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Is dat zo?
Wie ervaart dat zo?

Toen ik net een dashcam had reed ik anders dan nu er al een paar jaar eentje in hangt. Dit soort geintjes, omdat je in je recht staat :fp:
Link

Tegenwoordig rij ik niks anders met of zonder cam. Het idee dat er eentje hangt is en blijft prettig.
Dus in mijn geval: in het begin wel, nu niet meer. Bovenstaande durf ik ook niet meer met mijn huidige voiture.

Feitelijk schreef:
Onderzoeken ernaar?

Wordt een mooi empirisch onderzoek dit.

BaasTimo
Die hard
 Bericht 
Ik merk juist dat ik wat netter/rustiger ben gaan rijden met de dashcam erbij.
Ik moet 't niet hebben dat ik een ongeluk/aanrijding krijg waarna op de dashcambeelden is te zien dat ik rechts 4 auto's voorbij scheur met 150km/h. :schudnee:

KanarieVW
Master
 Bericht 
Zolang je die beelden nergens post lijkt me dat geen probleem.

BaasTimo
Die hard
 Bericht 
Nee maar als ik buiten bewustzijn in de berm lig en de politie denkt 'hey die jongen heeft een dashcam' dan wel.

KanarieVW
Master
 Bericht 
Geloof niet dat de politie dat zomaar mag gebruiken. Daarbij, als jij bewusteloos bent zal de cam de klap ook niet overleefd hebben.

Exceln00b
Pro
 Bericht 

@FPS Hahaha, kerel :lol: Ik moet er wel om lachen, maar dat is inderdaad wel het gedrag dat je in veel dashcam compilaties tegenkomt.

@Kanarie, de data wordt direct naar je geheugen geschreven. Er mag wel iets gruwelijks fout gaan mocht die data onbruikbaar zijn. Neemt niet weg dat de dashcam zelf wel stuk zal zijn.

BaasTimo
Die hard
 Bericht 
Ja achja, of ze er nou wel wat mee doen/mogen/kunnen, ik wil 't er niet op hebben staan.
Af en toe een slaaprijder rechts voorbij maakt me geen bal uit, deel ik met plezier ook hier, maar tokkie rijgedrag wil ik me niet schuldig aan maken.

Vroeg op
Master
 Bericht 
Fpsdoug schreef:
Dit soort geintjes, omdat je in je recht staat

En als je wel boem doet dan? Laat je dit zien aan de kit. Kijk eens meneer agent wat hij doet. Krijg je nog een douw ook omdat je doorzet.
Het gedrag van die kansloze Volvorijder is net zo verrot als dat van jou.
Je bent met meerdere mensen op de weg. Leven en laten leven.
Soms is een ander gewoon dom bezig. Boejuh!

Fpsdoug
Master
 Bericht 
:kniktja: Ben nu dik drie jaar verstandiger!
Maar denk dat de verzekeringen bij een botsing ook niet blij waren geweest.

Vroeg op
Master
 Bericht 
Fpsdoug schreef:
Ben nu dik drie jaar verstandiger!

:respect:

Fpsdoug schreef:
Maar denk dat de verzekeringen bij een botsing ook niet blij waren geweest.

dat dus. Een cam kan ook tegen je worden gebruikt.

357kurt
Master
 Bericht 
Ik heb sinds een week een dashcam, deze is helaas onder de binnenspiegel gemonteerd i.v.m. de enorme plastic bak die Ford heeft bedacht om alle camera's in weg te werken. Ik heb nog geen folie op de achterste ramen.

Het voordeel is dat ik alleen maar hoef te wijzen naar de camera en idioten op de weg (bumperklevers o.a.) direct, naar Calvinistisch goed gebruik, zich keurig gaan gedragen. Wat een stel schijnheilige figuren..... dus, het werkt wel!! :lol:

boersma
Master
 Bericht 
Ik zou bij een aanrijding eerst zelf de beelden goed bestuderen om te zien of je niet zelf schuldig bent voor je het gaat gebruiken.

BaasTimo
Die hard
 Bericht 
In je eigen beleving ervaar je situaties soms heel anders.
Heb ik ook geregeld.
Kijk je vervolgens de beelden terug later, zie je ineens dat je zelf een stomme fout maakt of iets over het hoofd ziet.

Laatst dacht ik dat een minivrachtwagen volaso zijn bak naar links gooide en mij daarbij volledig over het hoofd zag of mij geen ruimte gunde ofzo.
Later op de beelden zag ik pas dat hij zijn richtingaanwijzer al een poosje aan had staan en dat net op het moment dat hij van rijbaan wilde wisselen ik gas gaf en het gat dicht reed.
Ja dat zag er raar uit, terwijl ik op het moment zelf echt overtuigd was dat hij de klootzak was :lol:

boersma
Master
 Bericht 
Dat bedoel ik.
Heb het zelf ook paar keer gehad in aantal jaren dat toch echt ik zelf fout was terwijl ik overtuigd was vd fout vd ander.

Ook als ik verrast wordt door een situatie vind ik het handig om terug te kijken. Bijv een voetganger in de A stijl missen. De camera kijkt vanuit een andere positie dan ik zelf zie en dan zijn zulke beelden leerzaam.

Exceln00b
Pro
 Bericht 

boersma schreef:
Ik zou bij een aanrijding eerst zelf de beelden goed bestuderen om te zien of je niet zelf schuldig bent voor je het gaat gebruiken.

Uiteraard. Echter, dan krijg je van dat faalgedrag van bepaalde dashcammers (niet hier overigens) die dan de aanleiding wegknippen en de rest uploaden :fp: Het is zo vaak duidelijk. Er zijn echt niet veel figuren die uit het niets maar eventjes snijden, brake testen, of wat dan ook.

Maar daar is het ook handig voor. Als je al direct je oordeel klaar hebt staan, en niet instaat bent tot zelfreflectie, dan zal je er niks van leren. Anderzijds, valt er altijd wel wat te leren? Nee. In dit geval had hij al kennelijk zijn RAW aan, die je over het hoofd had gezien. Stel dat die minivrachtwagen plots moest uitwijken voor iets, je kan hem dan alsnog niet ongelijk geven. En jij geeft net gas. Allemaal kut, maar dat maakt het verschil tussen een goede bestuurder en een slechte; anticiperen.

boersma schreef:
Ook als ik verrast wordt door een situatie vind ik het handig om terug te kijken. Bijv een voetganger in de A stijl missen. De camera kijkt vanuit een andere positie dan ik zelf zie en dan zijn zulke beelden leerzaam.

Ik had laatst een fietser bij een rotonde precies in mijn A-stijl. Precies dat ik het fietspad kruiste, reed die fietser 2m van mij vandaan. Er is niets gebeurd met nog aardig wat ruimte, maar het feit dat ik mij rot schrok was een leer momentje. Normaliter kijk ik juist links heel erg om mijn A-stijl heen. Toen ik 16 was ben ik geschept door een tegemoetkomende auto @ 50km/h die gruwelijk de bocht sneed (als in, race circuit apex). 12 weken met mijn arm in het gips, maar alsnog geluk gehad daar. Mijn vader had mij meegenomen - ook voor de verzekering - om te kijken of ik in de A-stijl zat, en ja hoor. Niet dat dat het snijden goedmaakt, maar het houdt je als fietser en automobilist wel scherp op dit soort ongelukkige momentjes.

BaasTimo
Die hard
 Bericht 
Heb het fillempie nog gevonden op m'n computer.

Probeer je de situatie eens in te beelden zonder richtingaanwijzer. Dan denk je op dat moment ook 'klootzak'.
Waarschijnlijk zat zijn richtingaanwijzer net achter mijn A-stijl, ik heb die in ieder geval volledig gemist op dat moment. De raw op zijn zijspiegel was sowieso moeilijk te zien door het licht.

Link

Ik denk dat ik adhv deze beelden bij de verzekering niet 100% vergoed had gekregen. Dus inderdaad, de dashcam kan ook tegen je gebruikt worden.

snovvdog
Master
 Bericht 
Knipperlicht is toch volledig irrelevant voor de voorrangsregels?

BaasTimo
Die hard
 Bericht 
Ja dat wel. Maar ik reed het gat onbewust dicht op het moment dat hij van rijbaan wilde wisselen.
Ik zeg ook niet dat meneer Haco vrijuit gaat.

boersma
Master
 Bericht 
Er was ruimte en jij belette hem in te halen.

snovvdog
Master
 Bericht 
Inhalen is geen recht, de persoon die al op de rijstrook zit heeft voorrang.

boersma
Master
 Bericht 
Je hebt geen recht om een ander het inhalen te beletten ook al was het in dit geval per ongeluk.
Want dan ben je bewust gevaarlijk aan het rijden en veroorzaak jij het ongeval.

Blaataap
Master
 Bericht 

boersma schreef:
Er was ruimte en jij belette hem in te halen.

Art.54 kennen we ook nog. Los daarvan ging dit stapvoets dusse ja, lekker laten rijden enzo.

Wat de vraag van dit topic betreft: Met dashcam rij ik niet anders dan zonder dashcam. Wel gebruik ik de dashcam hiervoor:
Citaat:

Ook het voorleggen van een situatie aan een forum kan leerzaam zijn.

boersma
Master
 Bericht 
Ie ik heb regelmatig zelfreflectie filmpjes hier gepost.

snovvdog
Master
 Bericht 
boersma schreef:
Je hebt geen recht om een ander het inhalen te beletten ook al was het in dit geval per ongeluk.
Want dan ben je bewust gevaarlijk aan het rijden en veroorzaak jij het ongeval.

Wat je in feite hier zegt is een vrijbrief om hem naar links te pleuren, want klakkeloos naar links gooien omdat je schijt hebt aan iemand die daar al rijdt, kan ook de schuld van diegene zijn als die daar niet op gaat reageren.

Leuk om te weten voor bepaalde lieden op dit forum.

BaasTimo
Die hard
 Bericht 
De ruimte was er in eerste instantie. Hij had 'm alleen meteen naar links moeten gooien toen die ruimte er nog was en niet zo treuzelend totdat ik er naast zat.
Toen ie zag dat ik al naast hem zat (door de groothoek van de cam lijkt het niet zo maar ik zat er echt naast) had hij zijn zijwaartse beweging gewoon af moeten breken.

Wat ik deed was niet netjes maar wat hij deed ook zeker niet.

Blaataap schreef:
Ook het voorleggen van een situatie aan een forum kan leerzaam zijn.

:kniktja: :kniktja:

boersma
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Wat je in feite hier zegt is een vrijbrief om hem naar links te pleuren, want klakkeloos naar links gooien

Je begrijpt best wat ik bedoel.

snovvdog
Master
 Bericht 
Ik weet prima wat je bedoelt, ik zal ook liever een ongeluk voorkomen, maar alsnog, die is bijna een vrijbrief om hem naar links te donderen, in het ergste geval toch alleen een boete. Schade komt mogelijk niet eens voor 100% op jou...

boersma
Master
 Bericht 
Deze bijvoorbeeld die ik ooit over het hoofd zag. (staat dode hoek, maar moet A-stijl zijn in titel).
Link

boersma
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
die is bijna een vrijbrief om hem naar links te donderen

Ben ik niet met je eens. Het gaat mij er om dat als je gewoon normaal ruimte hebt om in te halen... nogmaals: ALS JE NORMAAL RUIMTE HEBT, en je geeft richting aan en gaat naar links en DAN INEENS besluit de auto op die baan om gas bij te geven en jouw dus in feite het inhalen te beletten, dat je dan als 'gas-bijgever' fout bent.

Gaat dus helemaal niet om dat je hem zomaar naar links gooit.
Zonder het expres gas bijgeven van de ander had je dus gewoon kunnen inhalen.

Vroeg op
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
de persoon die al op de rijstrook zit heeft voorrang.

Voorrang heb je niet. Voorrang krijg je.
Daar in tegen heeft de Hacobak voorrang te verlenen.
En dan nog. Als ik op dat moment in de Hacobak zat had ik juist weer gedacht dat er ruimte voor mij werd gemaakt.
en zonder de text en uitleg van Timo had je waarschijnlijk gedacht dat Timo een aso was door opeens dat gat dicht te rijden.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Vroeg op schreef:
Voorrang heb je niet. Voorrang krijg je.

Als je het zo speelt: nee hij moet alle weggebruikers voorlaten bij het wisselen van rijstrook.

LoverD
FS Meldingen
 Bericht 
Kenji schreef:
"u toeterde want u zag het aankomen. u had dus ook genoeg tijd om te remmen en zo de aanrijding te voorkomen.

Zo kijkt de OVJ er ook naar, sorry voor het late inhaken :oops:

Pagina 1 van 1 [ 48 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast