» Off-"Flitsservice" » Auto's » On-board video   

Pagina 1 van 18  [ 867 berichten ]
RAH
Master
 Bericht 
In plaats van het algemene topic over de Onboard Camera te vervuilen start ik ook maar een eigen topic voor de filmpjes.

Hier gaat een auto door rood en daarna gaat de bestuurder die staat te wachten om over te steken lichtsignalen geven. Beetje laat hoor, de auto is allang voorbij...

Link

Ik vond het bijna jammer dat de bestuurder de scooter/brommer heeft gezien. Dit filmpje zou het voor de bestuurder een stuk makkelijker maken om zijn onschuld te bewijzen.

En hier een fietsertje die nodig moet inhalen en bijna over mijn motorkap ligt.

Link

drealm
Master
 Bericht 
volgens mij zijn die signalen voor die scooter en niet voor die auto
wel lekker aso van allebei, zeker de laatste. Maar ja, het gedrag van de huidige generatie bromfietser is hier wel bekend :[

Aanhanger
Master
 Bericht 
Je werd ingehaald dus je moet die fietser voor laten gaan.

feitelijk_oud
Master
 Bericht 
RAH schreef:
Hier gaat een auto door rood en daarna gaat de bestuurder die staat te wachten om over te steken lichtsignalen geven. Beetje laat hoor, de auto is allang voorbij...

Was dat niet naar de scooter?

Okkie68
Master
 Bericht 
RAH schreef:
En hier een fietsertje die nodig moet inhalen en bijna over mijn motorkap ligt.

Hoezo? Zat je niet op te letten? Of: wat deed die fietser fout? Jij staat te wachten, hij kan en mag er langs en kan dat links beter dan rechts. Als jij dan vanuit stilstand ineens optrekt en je zijdelings verplaatst, moet je toch echt voorrang verlenen. Vergelijk het met twee rijstroken in dezelfde richting waarbij jouw rijstrook geblokkerd is. Heb jij dan voorrang op het verkeer op de rijstrook waar je naar toe wil? Zo nee, waarom hier dan wel?

Tenminste, dat denk ik. Ik denk ook dat ik als fietser hetzelfde had gedaan, maar dan wel bewust van het feit dat jij ieder moment kan optrekken en mij "over het hoofd" kan zien.

RAH
Master
 Bericht 
Die licht signalen waren uiteraard voor de scooter/brommer bedoeld, wat de fietser betreft, als je het filmpje goed bekijkt zie je dat ik niet stilsta, ik blijf constant rijden, heel langzaam maar ik rij wel. De fietser haalt dus een nog rijdende auto in die het even wat langzamer aan doet in afwachting van tegemoet komend verkeer. Als bestuurder (fietsers zijn ook bestuurders) wacht je dan netjes achter je voorganger. Een dergelijke actie zul je een motorrijder (de idioten uitgezonderd) niet snel zien maken.

feitelijk_oud
Master
 Bericht 
RAH schreef:
als je het filmpje goed bekijkt zie je dat ik niet stilsta, ik blijf constant rijden, heel langzaam maar ik rij wel.

Maakt dat uit dan?
Fietser hindert niemand door in te halen, jij wisselt van rijstrook en zal hem dus gewoon moeten voorlaten.

Ken je deze van MofkaP al? http://home.hccnet.nl/j.h.apperloo/vkquiz/vr020.html

Aanhanger
Master
 Bericht 
RAH schreef:
De fietser haalt dus een nog rijdende auto in die het even wat langzamer aan doet in afwachting van tegemoet komend verkeer. Als bestuurder (fietsers zijn ook bestuurders) wacht je dan netjes achter je voorganger.

Volgens mij wordt het tijd dat je je theorie gaat bijschaven.

RAH
Master
 Bericht 
Ik kan schaven wat ik wil, maar een fietser is een bestuurder. En in theorie kan de fietser niet op de andere rijstrook rijden aangezien daar het tegemoetkomende verkeer al op rijdt. Zodra dit verkeer voorbij is, wissel ik van rijstrook. Dat op dat moment de fietser al naast me zit kan maar tot één conclusie leiden, (de fietser haalt mij in op mijn rijstrook, of de fietser haalt mij in over de rijstrook voor tegemoet komend verkeer) de fietser had niet moeten inhalen.

Dat de fietser smal genoeg is om er tussen door te rijden doet niets af van het feit dat beide rijstroken al bezet waren en inhalen dan in theorie onmogelijk is.

Okkie68
Master
 Bericht 
Haal jij fietsers ook altijd over een andere rijstrook in? Blijf je er achter als er een tegenligger aan komt, ook al is er genoeg ruimte om in te halen? Vast niet. En dat hoeft ook niet. Ik weet geen artikelnummers, maar je mag - mits je voldoende ruim passeert - een tweewieler op dezelfde strook inhalen en waarom zou dat omgekeerd niet mogen? Als hij je rechts voorbij was gereden (een fietser mag kiezen tussen links of rechts inhalen) dan had dat toch ook gemogen?

Vergelijk de situatie met een bekende situatie op de snelweg: Je zit achter een vrachtwagen waar je graag voorbij wil. Dit kan niet omdat je links nog wordt ingehaald. Je ziet een gaatje aankomen waar je in wil duiken. Helaas is dat gaatje eerder bij je achterligger en hij duikt er dan ook meteen in. Mag jij deze auto nu in de vangrail duwen?

In dit geval zag de fietser z'n kans schoon om lekker de snelheid erin te houden. Voor zover ik kan zien had hij goed ingeschat dat hij jou voorbij zou zijn op het moment dat jij kan gaan rijden, en haalt hij je dan ook in zonder jou te hinderen. Dat jij je het leplazerus schrikt omdat je daar niet op gerekend had, daar kan hij niks aan doen.

RAH
Master
 Bericht 
Ik haal fietsers niet over dezelfde rijstrook in, maar ik begon de fietser ook niet te verdedigen door er rijstroken bij te halen :wink: . En nee, ik blijf ook niet achter een fietser rijden als er voldoende ruimte op dezelfde rijstrook is om in te halen, BEHALVE als de fietser (toegegeven dat de kans hierop nagenoeg nihil is) zijn arm uitsteek en dus richting aangeeft dat hij/zij naar links wil. Dan blijf ik er wel even achter. Dit verwacht ik dus ook dat andere bestuurders doen als ik richting aangeef.

En ik schrok niet echt hoor, ik had hem idd al zien aankomen. Ik had hem een stukje eerder al ingehaald en verwachte hem al. Op de wijze waarop hij fietste, ik had gewoon een voorgevoel. Even later bleek dat voorgevoel wederom te kloppen, waarom voor rood licht wachten.

Link

Okkie68
Master
 Bericht 
Alweer hindert de fietser (door jou denigrerend "fietsertje" genoemd) niemand. Wat is je probleem nou? Ik had me werkelijk geen seconde druk gemaakt als ik daar had gereden.

Als ze zonder licht aan de verkeerde kant je tegenmoet komen of idiote maneuvres uithalen, dan sta ik ook te vloeken hoor. Of als ze door rood willen rijden terwijl ik groen heb of zo, maar deze jongen verplaatst zich - voorzover ik kan zien - redelijk netjes en voorspelbaar door het verkeer. Okay, hij rijdt door rood maar verleent daarbij wel voorrang aan het kruisend verkeer. En hij haalt jou in op een punt waar jij denkt meer recht op de weg te hebben, maar jij bent degene die zich kwaad maakt. Of valt dat wel mee?

RAH
Master
 Bericht 
Ooh, maak je om mij maar niet druk, ik ben gestopt om me kwaad te maken over fietsers. Ik ben ook gestopt om extra voor fietsers uit te kijken. Ik zit met meerdere airbags, gordelspanners, kreukelzone´s en vast nog meer veiligheidsvoorzieningen prima in mijn auto en heb verder niets van fietsers te vrezen behalve een paar krassen.

Als ik echter op de fiets zit (ja, dat gebeurt ook nog wel eens) ben ik schijnbaar wel nagenoeg altijd de enige die wel voor een rood licht stopt, en rustig achter een auto blijft wachten tot die doorrijdt en achter een vrachtwagen blijft staan bij het verkeerslicht in plaats van er naast in de dode hoek. Dus als ik ergens een keer een fietsertje onder een auto zie liggen zal mijn eerste reactie waarschijnlijk zijn eigen schuld, dikke ...

frankram
Master
 Bericht 
RAH schreef:
Dus als ik ergens een keer een fietsertje onder een auto zie liggen zal mijn eerste reactie waarschijnlijk zijn eigen schuld, dikke ...

Dat is helaas niet altijd zo. :schudnee: Maar wel veel te vaak wel juist. :kniktja: :boos: :boos:

Aanhanger
Master
 Bericht 
Ik blijf van mening dat die fietser daar voorrang op jou heeft, gebaseerd op het principe dat als je wilt gaan inhalen, je eerst moet kijken of je niet zelf ingehaald wordt.
Maar ik ben geen deskundige op verkeersgebied, ben benieuwd naar de mening van degenen die dit wel zijn.

feitelijk_oud
Master
 Bericht 
RAH schreef:
Dat de fietser smal genoeg is om er tussen door te rijden doet niets af van het feit dat beide rijstroken al bezet waren en inhalen dan in theorie onmogelijk is.

Jij bent zeker van mening dat met de motor tussen de file doorrijden ook niet mag?

De fietser mag jou inhalen, en jij moet hem voorrang geven omdat jij van rijstrook wisselt.

boersma
Master
 Bericht 
Fietser heeft hier voorang, hij is je ook al aan het inhalen dus moet jij wachten tot hij voorbij is.
Dan moet je eerst nog je KIJKEN, dan richting aangeven naar links en je dan verplaatsen.
Richting aangeven geeft je geen voorang, die geeft alleen aan dat je van baan wilt wisselen of wilt afslaan.

Even ander geval over inhalen en voorang:

1. Stel ik rij op een provinciale weg, max 80 km/uur.
Ik loop snel in op verkeer voor me dat kruipend achter een trekker rijdt.
Op het moment dat ik vlakbij ben komen zijn er geen tegenliggers: de weg is dus vrij om in te gaan halen.
Ik verplaats me op juiste wijze naar de linker rijbaan met de intentie de auto's en de trekker in te halen.
op het moment dat ik de eerste auto's in wil halen gaan die zelf ineens naar de linkerbaan zonder te hebben gekeken naar achterliggende inhalers.
Oke, het zou netjes kunnen zijn om achteraan te sluiten en de voorste eerst in te laten halen, maar als je al met 80 aan komt rijden en je moet terug naar 30 ... of je haalt alles in...

2. Je haalt op dezelfde voorrangsweg een auto of vrachtwagen in.
Ineens komt uit een uitrit aan de rechterkant 50 meter voor je een auto die de weg opdraait jou tegemoet.
Hij gaat dus 'nog snel even' voor de vrachtwagen langs de weg op en ziet dan ineens dat een auto die vrachtwagen aan het inhalen is...
Je zit nog naast de vrachtwagen en haalt het niet om op tijd ervoor te komen.
Wie is fout? Auto, want dit mag niet de weg op draaien of ik omdat ik op andere baan zit?
Deze laatste situatie heb ik een keer gehad, ik had geen andere keuze dan vol in de remmen en achter de vrachtwagen te gaan.
Ook de tegenligger was op de rem gegaan... was wel even spannend.
Locatie: zuiderzeestraatweg bij Wezep, auto kwam van een boerenerf, totaal onverwacht.

Dave-R
Die hard
 Bericht 
je weet toch fietsers en regels! :roflol: :roflol: maakt niet uit of ze schuld hebben ja of nee de automoblilist moet er toch voor opdraaien.

Okkie68 schreef:
Alweer hindert de fietser (door jou denigrerend "fietsertje" genoemd) niemand. Wat is je probleem nou? Ik had me werkelijk geen seconde druk gemaakt als ik daar had gereden.

Als ze zonder licht aan de verkeerde kant je tegenmoet komen of idiote maneuvres uithalen, dan sta ik ook te vloeken hoor. Of als ze door rood willen rijden terwijl ik groen heb of zo, maar deze jongen verplaatst zich - voorzover ik kan zien - redelijk netjes en voorspelbaar door het verkeer. Okay, hij rijdt door rood maar verleent daarbij wel voorrang aan het kruisend verkeer

Hmm hij verleent voorrang Tja omdat hij rechts af gaat verder op het fietspad wat er naast loopt.
misschien raar hoor maar wat nou als er van links een andere fietser aan was komen racen of brommermobiel. Kijk TS zelf had er op dat moment geen last van. maar andere kunnen er wel last van hebben.

RAH
Master
 Bericht 
Als eerste moet ik misschien even melden dat ik geen idee heb of de fietser wel of geen voorrang had of mij überhaupt aan de linker zijde mocht inhalen. Echter, met het verkeersinzicht dat ik heb doe ik dit zelf nooit als ik op de fiets ben, gewoon te link. Ik zou achter de auto blijven wachten en als ik haast heb, ongeduldig ben en echt niet wil wachten zou ik rechts voorbij gaan, aan de kant waar de meeste automobilisten het zouden verwachten en ik de minste kans heb om klem gereden te worden.

boersma, jouw voorbeeld 1 gaat hier niet op. Zodra jij op de andere rijstrook bent dienen de andere jou voorrang te geven alvorens ze zelf naar die rijstrook gaan. Maar wat nu als jij komt aanrijden en wordt ingehaald door een motor terwijl er nog tegemoetkomend verkeer is?

In je voorbeeld 2 had jij voorrang. Als je op een voorrangsweg rijdt, maakt het volgens mij niet uit op welke weghelft, je hebt dan altijd voorrang op verkeer dat de voorrangsweg op wil.

@feitelijk, op de motor mag je inderdaad NIET tussen de file doorrijden. Het is net als softdrugs, het mag niet maar het wordt gedoogd.

Aanhanger
Master
 Bericht 
RAH schreef:
Als eerste moet ik misschien even melden dat ik geen idee heb of de fietser wel of geen voorrang had of mij überhaupt aan de linker zijde mocht inhalen. Echter, met het verkeersinzicht dat ik heb doe ik dit zelf nooit als ik op de fiets ben, gewoon te link.

Tsja, dat is dan jouw keuze, niets mis mee.
Maar je kunt moeilijk verwachten dat alle fietsers die er wel langskunnen achter jou aansluiten en daar braaf blijven wachten.

RAH
Master
 Bericht 
Even een nieuwe situatie, stel dat je (gewoon met een auto) op de linker baan naast mij zit en wij rijden gezamenlijk de bocht om. Ik ga vervolgens recht door en jij, jij wil ook rechtdoor. Zoals op het filmpje te zien is, gaat dat naast elkaar niet meer passen.

Ik ben hier van mening dat ik op de rechter rijstrook zonder meer voorrang heb. Sterker nog, gelet op de nieuwe regel dat je na voorsorteren niet meer terug mag zodra de pijlen op de weg staan en de deels doorgetrokken streep ben ik van mening dat jij niet eens meer recht door mag aangezien dat een ander richting is dan waarvoor je bent voorgesorteerd.

Oordeel zelf:

Link

boersma
Master
 Bericht 
Ik denk dat je hier haast niet kunt weten dat NA de bocht er weer een keuze is voor rechtdoor of afslaan.
In dit geval zoals jij schetst zou ik gas in houden (als ik links naast je rijdt) en dan achter je invoegen.
Ofwel: rechterbaan heeft dan voorrang.

feitelijk_oud
Master
 Bericht 
RAH schreef:
@feitelijk, op de motor mag je inderdaad NIET tussen de file doorrijden. Het is net als softdrugs, het mag niet maar het wordt gedoogd

Je mag zelfs met je auto tussen de file doorrijden, geen verbod betekent dat het gewoon mag. Gedogen is van voor 1990...

bruintje beer
Master
 Bericht 
boersma schreef:
2. Je haalt op dezelfde voorrangsweg een auto of vrachtwagen in.
Wie zit hier fout: ik zou zeggen die auto, want jij moet hier voorrang krijgen ongeacht je plek op de weg. Geldt ook voor een gelijkwaardige kruising: Als je kort voor de kruising iemand inhaalt en iemand anders draait van links jouw richting op, zou je toch voorrang moeten krijgen (in plaats van een ongeluk)?

Persoonlijk rij ik liever voertuigbehoudend. Gelijk hebben betekent nog niet gelijk krijgen. Of voorrang.

RAH
Master
 Bericht 
boersma schreef:
Ofwel: rechterbaan heeft dan voorrang.

Zo zou ik ook denken, sommige denken daar schijnbaar toch anders over.

Link

Mr. Bean
FS-Tour de France kenner'13
 Bericht 
RAH schreef:
Oordeel zelf:

Wat hangt er nog onder die verkeerslichten... lijkt op een pijl of is het meer. Kan best zijn dat daar iets opstaat van Richting "blablabla" op de linker en Richting "weetikveel" op de rechter...

Okkie68
Master
 Bericht 
Waarom nou "tjongejonge".. Die auto links ziet ineens dat jullie moeten samenvoegen en dan lijkt mij het meest logische dat hij/zij voor jou in dat gat invoegt. Nu lijkt het erop dat jij even volgas geeft om hem/haar die move onmogelijk te maken. Gevolg: je staat samen te remmen en het verkeer achter je op te houden terwijl je ook iemand had kunnen helpen door minder op je strepen te staan...

Disclaimer: dit is wat ik in de 14 seconden zie gebeuren. Misschien is de waarheid wel anders.

Vraagje: RAH heeft dan wel voorrang ten opzichte van de strookwisselaar, maar mag hij dat ook afdwingen door rechts in te halen?

feitelijk_oud
Master
 Bericht 
Dacht eerst dat het audioswap was, maar j erijdt dus echt met die herrie aan in de auto?

Je had voorrang, maar had het ook netter kunnen oplossen.
Ik ken zo'n zelfde situatie dagelijks, peug moet helemaal naar rechts maar gaat voor het stoplicht toch links staan, en zelfs in de bocht van strookwisselen..
Link

ikinks
Master
 Bericht 
feitelijk schreef:
Dacht eerst dat het audioswap was, maar j erijdt dus echt met die herrie aan in de auto?

Niet iedereen kan Beethoven of Chopin waarderen. (f) Ke$ha - Tik Tok

boersma
Master
 Bericht 
@feitelijk: God is liefde ;-)

RAH
Master
 Bericht 
@Mr. Bean, ik rij vrij vaak dat stuk weg, en ken de weg dan ook volledig uit mijn hoofd zodat de bewegwijzering voor mij totaal niet van belang is en ik dus ook echt geen flauw idee heb wat er op de borden staat. Maar dat ga ik binnenkort zeker eens bekijken want het zou goed kunnen dat daar reeds het verschil in richting wordt aangegeven. Meestal gaan de lichten tegelijk op groen maar heel af en toe mag de linker baan eerst.

@Okkie68, ik geef geen extra gas om het invoegen onmogelijk te maken, ik trek normaal op, mijn voorligger loopt zelfs op me uit. Op het moment dat ik zie dat mijn buurman (of vrouw) niet is afgeslagen en richting aangeeft om naar "mijn" rijstrook te verhuizen ga ik in de ankers omdat ik weinig zin heb om met twee auto's tegelijk door te rijden. Mijn tjonge jonge reactie komt naar aanleiding van het toeteren van mijn buurman/vrouw, hetgeen je niet hoort door de herrie ( :wink: @ feitelijk) in de auto. Ik heb het filmpje precies op tijd geknipt om de krachtterm die er na kwam naar aanleiding van het grootlicht signaal van mijn buurman/vrouw.

Kenji
Master
 Bericht 
Hey daar rij ik ook vaak. Tunnel uit en dan linksaf richting het centrum.
Als je de situatie niet kent daar na de bocht dan komt het inderdaad wel verwarrend over daar.
Hoe vaak ik het al niet (net niet) mis heb zien gaan daar.....

Okkie68
Master
 Bericht 
Okay RAH, dan heb ik het verkeerd gezien. Misschien wat frustratie omdat ik laatst zelf bij een soortgelijke situatie een gat in wou die ineens verdween op het moment dat ik mijn richtingaanwijzer aanzette. Heb toen maar de gok genomen dat de dichtrijder ook geen zin had om een botsbrief in te vullen, wat mij weer op een berg groot licht en getoeter kwam te staan. Tja..

RAH
Master
 Bericht 
Nog een staaltje voorsorteren. Let op de pijlen, het is zeer moeilijk om die te volgen, vooral als je in zo'n heeeel brede auto zit. Nou ja, breed, vooral aan de linker kant was de auto erg breed.

Link

-Joske-
Master
 Bericht 
Was leuk geweest als je meteen bij groen was weg gereden.. :x

feitelijk_oud
Master
 Bericht 
-Joske- schreef:
Was leuk geweest als je meteen bij groen was weg gereden.. :x

Geloof niet dat hij echt lang staat te wachten toch?

RAH
Master
 Bericht 
Nee, maar ik weet dat het licht vlak na dat voor "rechtdoor" op groen springt. Had ik het iets eerder rustig aangedaan, dan hoefde ik mogelijk niet tot stilstand te komen en kon ik mogelijk in de 2e versnelling doorrijden. Dan hadden we wel een probleem gehad.

Vreemd genoeg gebeurd dit vrij vaak op dit kruispunt. Onlangs is het kruispunt aangepast, voorheen waren er 2 banen "rechtdoor" en 1 linksaf. Destijds was de belijning wat onduidelijk dus zou het te verklaren geweest zijn. Nu met de nieuwe belijning is er echter geen discussie meer mogelijk.

RAH
Master
 Bericht 
Het is niet heel erg duidelijk te zien op het filmpje omdat het grotendeels naast me gebeurde buiten het beeld van de camera, maar je ziet nog net de reactie van de bestuurder naast me (en ook mijn uitwijken).

Link

Dennis
FS medewerker
 Bericht 
RAH schreef:
Het is niet heel erg duidelijk te zien op het filmpje omdat het grotendeels naast me gebeurde buiten het beeld van de camera, maar je ziet nog net de reactie van de bestuurder naast me (en ook mijn uitwijken).

ik vraag me af waar die bestuurder zat met zijn/haar gedachten :o

Kenji
Master
 Bericht 
waarschijnlijk aan de sms ofzo.
je ziet ze zo vaak zwabberend over de weg gaan. en wanneer je ze passeert, zie je ze naar beneden kijken naar het mobieltje.

RAH
Master
 Bericht 
Dennis schreef:
k vraag me af waar die bestuurder zat met zijn/haar gedachten

Nou, ongeveer op mijn rijstrook. Op dat punt heb je een as-verschuiving van de weg wegens de werkzaamheden. Daar let ik altijd al een beetje op het overige verkeer, maar deze verraste mij toch nog.

RAH
Master
 Bericht 
Ja, zo kan het ook, maar volgens mij toch maar liever niet.

Link

MaxNL
Master
 Bericht 
lijkt er mij op alsof ie de fietser niet had gezien..

volvorijder
Master
 Bericht 
:o Die had de fietser ook finaal aan gort kunnen rijden.

M4rk
Master
 Bericht 
MaxNL schreef:
lijkt er mij op alsof ie de fietser niet had gezien..

Volgens mij ook.. wel +1 voor de manouvre dan, dat betekend wel dat je scherp bent.

RAH
Master
 Bericht 
Omdat het nog donker is, is het op de film niet zo goed te zien, maar hij slingert tussen 2! fietsers door. De eerste staat op het fietspad (en had eigenlijk niet zover moeten doorrijden) en is wel te zien. De tweede komt nog uit de zijstraat en het bestelautotje slingert er tussen door terwijl de rijbaan gewoon vrij is. Die gebruik ik dus.

Cweepz
Master
 Bericht 
Ik denk dat hij verwachte dat de fietser gewoon door zou rijden en probeerde hem op deze manier te ontwijken? :nah:

boersma
Master
 Bericht 
Heel vreemde manouvre!

Dennis
FS medewerker
 Bericht 
vreemde actie... moet zeggen dat de verklaring van cweepz wel heel logisch klinkt (en dat hij ie de 2e fietser niet had gezien)

RAH
Master
 Bericht 
Ik laat me op de snelweg "klem" rijden achter mijn voorligger, zodra mogelijk ga ik opzij en blijf behoorlijk bumperkleven tot ik mijn voorligger voor ben en dan ga ik terug naar de eerste baan. Het busje wat mij inhaalde bedenkt op dat moment dat de tank leeg is en het hoog tijd is om via het staart punt toch nog de afslag te pakken.

Link

Pagina 1 van 18 [ 867 berichten ]