» Juridisch » Overige boetes en EMA Reclamevrij? Log aub in, kost niets   

Postingstijd interval gedetecteerd van 88.9 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 19 berichten ]
Appeltje
Master
 Bericht 

Ik heb een Duitse vriendin en weet dat het niet toegestaan is om als Nederlander een buitenlandse auto te rijden. Hoofdreden daarvoor is natuurlijk het feit dat de staat anders BPM en MRB misloopt.

Lang verhaal maar het komt er op neer dat ik de auto zou willen kunnen besturen als ze hier is.
Je kunt daarvoor eenmaal per jaar toestemming vragen voor één periode van
2 weken maar ja dat zet niet echt zoden aan de dijk.

Bij het zoeken kwam ik een antwoord op de ANWB site tegen maar nergens een bron.
De jurist van de ANWB stelt dat het toegestaan is mits de Duitse houder van het kenteken zich ook in her voertuig bevind.
Dat zou mijn probleem oplossen. Iemand enig idee of het antwoord van de ANWB juist is? En zo ja, waar ik dat uit kan halen?

Alvast bedankt!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

pevo
Master
 Bericht 
Geloof het niet, vrouwlief en ikzelf rijden al bijna 10 jaar in meerdere Duitse voertuigen, zakelijke tenaamstelling en hebben een verklaring BPM vrijstelling van de Belastingdienst/Douane waar wij beiden expliciet op staan vermeld als enige bestuurders. Als er iemand anders achter het stuur zit zonder vrijstelling, ongeacht of een van ons in het voertuig aanwezig is, kun je de BPM aftikken bij staande houding.

Dit betreft dus wel een zakelijk voertuig, weet niet of er verschil is met een prive voertuig zoals in jouw situatie. Beste neem je even contact op met de Douane :thumb:

Edit: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _nederland

TMFKAV
Master
 Bericht 
pevo schreef:
kun je de BPM aftikken bij staande houding.

en de MRB en 100% extra over beide bedragen (leuker kunnen we het niet maken .......)

Appeltje
Master
 Bericht 

Op basis waarvan wordt die vrijstelling dan gegeven?

Het was overigens dit stukje wat de ANWB schreef: https://www.anwb.nl/experts/juridisch/v ... -verzekerd (was ik in de startpost vergeten). Die vraag ging weliswaar eerst over aansprakelijkheid maar de jurist doet die uitspraak daarnaast dus kreeg ik hoop :).

Ik hoopte zelf iets te vinden want bij de douane kwam ik tot heden niet verder dan het verhaal met de 2 weken.

Kami
Master
 Bericht 
Ik heb het eens nagevraagd bij de Finanzamt, of mijn duitse vriendin zonder zorgen in mijn NL-auto mag rijden in DE.
Dat was geen enkel probleem en ze waren redelijk verbaasd waarom de vraag gesteld werd :lol:

Andersom is het wel een probleem, al denk ik dat mocht je een naheffing krijgen, en het is duidelijk dat je de duitse auto niet als vervanging voor je NL-se hok gebruikt het voor de rechter wel mee zal vallen.

Ik neem iig het risico niet.

bruintje beer
Master
 Bericht 
Kami schreef:
en het is duidelijk dat je de duitse auto niet als vervanging voor je NL-se hok gebruikt
Ik vermoed dat dat niet het geval zal zijn:
Appeltje schreef:
maar ja dat zet niet echt zoden aan de dijk.

Appeltje
Master
 Bericht 

Kami schreef:
Ik heb het eens nagevraagd bij de Finanzamt, of mijn duitse vriendin zonder zorgen in mijn NL-auto mag rijden in DE.
Dat was geen enkel probleem en ze waren redelijk verbaasd waarom de vraag gesteld werd :lol:

Andersom is het wel een probleem, al denk ik dat mocht je een naheffing krijgen, en het is duidelijk dat je de duitse auto niet als vervanging voor je NL-se hok gebruikt het voor de rechter wel mee zal vallen.

Ik neem iig het risico niet.

Ik denk dat ik in zo'n geval een goed verhaal heb en wellicht de agent het al niet zover zal laten komen.

bruintje beer schreef:

Ik snap dat je denkt dat het voor geldelijk gewin is maar dat is niet het geval. Ik rijd een leaseauto waar ik 21% voor bijtel, die rijd verder volledig gratis dus om die reden hoef ik het niet te doen en doe ik het ook niet.

Maar terug on topic: niemand die weet waar die ANWB man het vandaan heeft dat als de (Duitse) kentekenhouder in de auto zit, het geen probleem is? Het gaat me namelijk echt puur alleen om die situatie.

ericj
Die hard
 Bericht 
Het criterium is of de auto feitelijk tot jouw beschikking staat.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005806/2017-01-01 artikel 1 lid 6

Dat is niet per definitie het geval wanneer de eigenaar in de auto aanwezig is, jij kunt immers in opdracht van de eigenaar ergens naar toe rijden.

http://collegebundel.nl/leidraad-bpm-2006/artikel2.2.7

Walker
Master
 Bericht 
Vrijstelling voor MRB en BPM is slechts mogelijk onder bepaalde voorwaarden...

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... jstelling/

Pita
Master
 Bericht 

De politie heeft er verder niets mee te maken, als er al controle is, dan gebeurt dat door de douane of de belastingdienst. Vaak worden die dan getipt door jaloerse buren.

Appeltje
Master
 Bericht 

ericj schreef:
Het criterium is of de auto feitelijk tot jouw beschikking staat.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005806/2017-01-01 artikel 1 lid 6

Dat is niet per definitie het geval wanneer de eigenaar in de auto aanwezig is, jij kunt immers in opdracht van de eigenaar ergens naar toe rijden.

http://collegebundel.nl/leidraad-bpm-20 ... ]
Perfect! Dit is inderdaad overduidelijk de oplossing! Mag ik je vriendelijk maar ook zeer dringend bedanken!? Dit heeft echt een probleem voor ons opgelost!! Super!

Walker schreef:
Vrijstelling voor MRB en BPM is slechts mogelijk onder bepaalde voorwaarden...

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ]
Ja hier had ik t niet mee gered inderdaad...

Appeltje
Master
 Bericht 

Tapatalk maakt er een zooitje van maar allen: bedankt!

Fopspee(n)
Master
 Bericht 
Appeltje schreef:
Lang verhaal maar het komt er op neer dat ik de auto zou willen kunnen besturen als ze hier is. Je kunt daarvoor eenmaal per jaar toestemming vragen voor één periode van2 weken maar ja dat zet niet echt zoden aan de dijk.

Waar je nog even voor moet oppassen is dat de fiscus kijkt waar je vriendin in hun ogen feitelijk woont. Ze kijken dan niet naar waar ze geregistreerd staat maar waar ze doorgaans verblijft, de persoonlijke binding met NL en waar haar sociaal leven zich afspeelt. Wanneer ze in hun ogen feitelijk ingezetene van NL is ga je (en zij) alsnog nat.

Pita schreef:
De politie heeft er verder niets mee te maken, als er al controle is, dan gebeurt dat door de douane of de belastingdienst. Vaak worden die dan getipt door jaloerse buren.

Dit dus!!

Appeltje
Master
 Bericht 

Fopspee(n) schreef:
Waar je nog even voor moet oppassen is dat de fiscus kijkt waar je vriendin in hun ogen feitelijk woont. Ze kijken dan niet naar waar ze geregistreerd staat maar waar ze doorgaans verblijft, de persoonlijke binding met NL en waar haar sociaal leven zich afspeelt. Wanneer ze in hun ogen feitelijk ingezetene van NL is ga je (en zij) alsnog nat.

Dit dus!!

Das geen probleem.... 1x per maand een lang weekend zal nooit zo gezien kunnen worden maar alsnog bedankt!

Pita
Master
 Bericht 

Rare jongens hoor die van de Belastingdienst, ze vragen van een woning zelfs het energieverbruik en waterverbruik op, om te bepalen waar het hoofdverblijf is.

Appeltje
Master
 Bericht 

Pita schreef:
Rare jongens hoor die van de Belastingdienst, ze vragen van een woning zelfs het energieverbruik en waterverbruik op, om te bepalen waar het hoofdverblijf is.

Tja ze hebben gelijk ook...

FreBa
Pro
 Bericht 
Een variatie op vorige posts:
Mijn vriendin is Nederlandse en woont in Spanje. Geëmigreerd.
Soms zitten we in Spanje in haar huis, soms in Nederland in mijn huis.
In Spanje rijden we in een Spaans gekentekende auto en ik rijd daarin, met vriendinlief naast me. We zijn wel eens aangehouden met een controle en dan werden mijn papieren gecontroleerd: ID en rijbewijs. Dan wordt er ook gevraagd of ik eigenaar ben van de auto: antwoord is neen. Mijn vriendin mengt zich dan in het Engelse gesprek en laat op verzoek haar ID en Spaanse rijbewijs zien en de verzekeringspapieren van de auto. Ook geeft zij aan eigenares te zijn van de auto. Dan is alles in orde. Hoe het zal gaan als ik ALLEEN in de auto zit bij een controle door de Guardia Civil weet ik niet. Of mijn verhaal dat ik met toestemming van mijn vriendin in haar auto rijd, geslikt wordt, weet ik niet. Dat is gelukkig nog nooit voorgevallen.

Als we in Nederland zijn, rijd ik in mijn ( Nederlands gekentekende) auto. Soms ben ik een weekend weg om te toeren met de motor. Mijn vriendin rijdt dan in mijn auto. ( Ned. ID en Spaans rijbewijs). Controle heeft zij nog nooit gehad. Toch heb ik een (gepastificeerde) door mij ondertekende verklaring in de auto dat zij in mijn auto mag rijden. Puur om alle problemen voor te zijn.
In Nederland is de zaak natuurlijk prima in het Nederlands uit te leggen, evenwel in Spanje door mij niet: want ik ken en kan geen Spaans. En niet elke diender in Spanje is de Engelse taal machtig.
Wellicht is een Spaanse verklaring van mijn vriendin ook wel handig voor mij in Spanje.
Beide auto's zijn normaal verzekerd: Spaanse kar WA en Nederlandse kar all risk.

Op deze manier hebben we getracht alle problemen vóór te zijn.
Moeten we méér doen of lijkt het de deskundigen correct?

maarten28
Master
 Bericht 

Het lijkt me gewoon in alle gevallen geen probleem. In spanje mag jij in een Spaanse auto rijden, in Nederland mag je vriendin in een Nederlandse auto rijden. Dat heeft helemaal niks met dit topic te maken waar je in Nederland in een buitenlandse auto rijdt.
In spanje mag je toch ook gewoon in een spaanse huurauto rijden?

Goed, politie kan moeilijk doen over eigendom, maar waarom zouden ze, als ze geen vermoeden van diefstal hebben. Goed, politie kan vreemde opvattingen hebben, maar dan is zo'n vrij nietszeggend briefje ook... nietszeggend. Want hoe kunnen zij controleren dat de eigenaar van de auto dat heeft opgesteld en ondertekend.

Kwibus
Master
 Bericht 
Het probleem is andersom. Als jij in Nederland alleen in de Spaanse auto zou rijden, of vice versa, dan roept dat (belasting!) vragen op.

Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ]