» Juridisch » Overige boetes en EMA   

Postingstijd interval gedetecteerd van 73.9 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 19 berichten ]
puntenrijbewijs
Pro
 Bericht 

Goedemiddag,

Mijn vraag is hoe het cbr denkt over het gebruik van cannabidiol afgekort cbd?

Wat is CBD?
CBD is de afkorting van Cannabidiol en is net als THC een actief bestanddeel uit cannabis. Een verschil met THC is echter dat CBD niet psychoactief is waardoor het geen stoned of high gevoel oplevert en dus veilig te gebruiken is. Uit wetenschappelijke studies naar de medische effecten van cannabis blijkt dat CBD een even grote waarde heeft als THC, maar dan zonder de negatieve effecten daarvan. Wat deze positieve effecten zijn, vindt u verder op deze pagina.

Van nature verbonden met Cannabis.

Mens en dier hebben cannabis receptoren in de lichaamscellen. Voor de mens geldt dat deze receptoren (CB1 en CB2) vooral geconcentreerd zijn in onze hersenen en ons immuunsysteem. Dit is ons endocannabinoiden systeem. Na inname van CBD worden de cannabinoïdereceptoren geactiveerd en hechten ze zich aan het celoppervlak. Uit onderzoeken is gebleken dat als we CBD in ons endocannabinoïdesysteem introduceren (innemen), er geen afhankelijkheid ontstaat, maar wel een gezonder endocannabinoïdesysteem en lichaam.

De meeste medische voordelen die cannabis te bieden heeft, zijn toe te schrijven aan CBD. Al deze eigenschappen maakt dat CBD uitermate geschikt is voor toepassing bij zowel volwassenen, kinderen als dieren. Zo wijzen onderzoeken bijvoorbeeld uit dat CBD een zeer sterke ontstekingsremmende werking kan hebben. Ook kan CBD eventueel helpen te voorkomen dat er ontstekingen in het lichaam optreden, zodat CBD ook preventief kan werken. De meest voorkomende medische klachten waar CBD een positief effect op kan hebben worden hieronder genoemd.

Spook
Master
 Bericht 

Dat je niet moet gaan rijden als je het gebruikt hebt? :colaatje:

Kwibus
Master
 Bericht 
Volgens mij is de enige belangrijke vraag (voor het CBR deel dan) of de werkzame stof(fen) in het bloed te detecteren valt. Als niet valt aan te tonen dat je het hebt gebruikt, dan ben je wat dat betreft vrij.

puntenrijbewijs
Pro
 Bericht 

Spook schreef:
Dat je niet moet gaan rijden als je het gebruikt hebt?

Dat ben ik met je eens vwb thc.

Ik bedoel meer of ze onderscheid maken tussen thc en cbd.

Cbd maakt namelijk niet high of stoned. Iemand die cbd nuttigt merkt daar niks van. Cbd is dan ook volkomen legaal en te koop bij iedere drogisterij.

Janklaassen30
Weet de weg
 Bericht 

Ik lees hier dat afhankelijk van hoe sterk je cbd is (en hoeveel je consumeert) je alsnog positief kan testen op thc metabolieten. De amerikaanse oliën bevatten max 0.3%. In nederland zijn de oliën spiked met een solid 5% maximaal. Grote kans dus dat je er gewoon positief mee test en dus in de problemen komt.

Als je in de molen zit voor het gebruik van drugs (waaronder thc) lijkt het me dat je in de problemen kan komen als je een urinetest moet inleveren.

Als ''cover up'' voor werkelijk thc gebruik lijkt het me ook geen goed plan.

Gebruik je normaal ook thc ts?

maarten28
Die hard
 Bericht 

Iemand die cbd nuttigt merkt daar niks van.

Waarom zou je het dan gebruiken als je er niks van merkt?

Aanhanger
Master
 Bericht 
blijkt dat CBD een even grote waarde heeft als THC

In geld?

puntenrijbewijs
Pro
 Bericht 

maarten28 schreef:

Juist omdat je er niks van merkt gebruiken steeds meer mensen cbd. Het heeft in tegenstelling tot reguliere medicijnen geen bijwerkingen.

Spook
Master
 Bericht 
Cbd maakt namelijk niet high of stoned. Iemand die cbd nuttigt merkt daar niks van. Cbd is dan ook volkomen legaal en te koop bij iedere drogisterij.

Wijn is volkomen legaal en te koop bij elke supermarkt. Wat is je punt?

Spook
Master
 Bericht 
Het heeft in tegenstelling tot reguliere medicijnen geen bijwerkingen.

Als iets niet werkt en niet bijwerkt is dat een leuke quote om te gebruiken ja. Ik zeg niet of CBD wat voor je doet. Ik ken het verder niet. Maar ik ben wel sceptisch als mensen zoiets claimen. Al was het maar omdat als dat wel bewezen was het een miljardenmarkt zou zijn en iedereen inmiddels daar kennis van zou hebben genomen via de reguliere media. Welk onderzoek citeer je precies en is dat ook peer reviewed e.d.?

Verder zit er een verschil tussen wat men in het verkeer wil voorkomen, en wat men kan meten. Men wil dat mensen niet rijden zonder dat ze daar goed toe in staat zijn. Bv. omdat ze zat zijn. Maar men meet je promillage, niet of je rijvaardigheid daadwerkelijk ondermaats is op dat moment. Daar is natuurlijk grote overlap tussen maar strikt gesproken zijn het twee verschillende dingen. Zo kan ik me voorstellen dat als men CBD meet dat als indicatie van drugsgebruik ziet. Van THC dan. Even los van of CBD zelf als zodanig te boek staat. Dan meet men dat, en ga je de molen in voor iets wat daar slechts aan gerelateerd is.

Kwibus
Master
 Bericht 
Cannabisolie heeft wel positieve effecten op mensen met Parkinson en Tourette; medisch bewezen.

puntenrijbewijs
Pro
 Bericht 

Cbd zorgt er in het geval van mijn moeder voor dat ze nu al 2 maanden vrij is van migraine.

Cbd valt niet te patenteren wat een groot probleem is voor de farmaceutische industrie.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
maarten28 schreef:

Medicinaal. Veel mensen snappen dit nog steeds niet, hoorde wel dat er nu een wet in Duitsland aangenomen is waardoor je daar ook cannabis mag gebruiken op medisch voorschrift. Er worden goede stappen gemaakt, je gaat lijm toch ook niet verbieden omdat je het snuiven kan :loco:

Maar het is inderdaad de farmaceutische industrie die dit blokkeert maar niet voor lang meer, de groep voorstanders wordt te groot 8) :thumb:

Weet niet hoe het CBR reageert op bloeduitslagen van mij, ben er niet zo bang voor eigenlijk. Al neem ik af en toe de THC variant erbij, in een dosis 'waar je ook niets van merkt'. Merk het wel degelijk, over meerdere dagen maar niet op de manier dat mensen verwachten als ze het woord cannabis(olie) horen. Heb het mn eigen moeder ook laten gebruiken en de vrouw van mn broer is nu ook om (die heeft helaas echt zeer ernstige gezondheidsproblemen).

laagvlieger
Master
 Bericht 
@Dave. Ik heb in familiekring ook iemand 'bekeerd', die eerst behoorlijk anti-wiet was. Allerlei achterhaalde denkbeelden, gevoed door tientallen jaren overheidspropaganda. Dat het zo'n beetje bijna heroïne is, soort van (spoiler alert: dat is het niet). Zij heeft chronische pijnklachten en dat gaat nu iets beter. Geen wondermiddel maar iets verbetering en dat is ook al mooi. CBD plus wat THC werkte trouwens beter dan alleen CBD. Na lang zoeken heb ik 'n coffeeshop gevonden die één soort wiet met veel CBD verkoopt (12% CBD + 4% THC). Heb ik zelf olie van gemaakt voor haar. Per milligram CBD kost dat de helft van die schreeuwend dure flesjes bij de drogist, plus het smaakt beter. THC effect moet je van houden/ tegen kunnen natuurlijk, maar is erg mild door de vele CBD.

CBD heeft op zichzelf volgens mij wel iets een effect want je wordt er wat slaperiger van (kan ook van de CBN komen). Maar politie en CBR meten hier niet op. Volgens mij geeft CBD ook geen 'vals-positief' voor THC-testen. En ook de CBD-afbraakproducten geven voor zover ik weet geen valspositief voor THC afbraakproducten.

Als ik een bloedproef zou krijgen ben ik de klos. Ik zou ik nog wekenlang positief blijven als ik nu zou stoppen omdat ik al heel lang wiet/hasj rook. Ondanks dat ik nooit ga rijden als ik gerookt heb. Nooit.

Alleen is de pakkans godzijdank minimaal. Sowieso liggen ze liever met laserguns in de struikjes. En wat er gaat komen is eerst een speeksel-test. Schijnt dat ze ook bezig zijn met adem-testen net als bij alcohol. En gelukkig meten die dingen (speeksel en adem dus) alleen recent gebruik. Pak 'm beet maximaal een uur of 6. Nog steeds te lang, maar is mee te leven.

PS, echte informatie is bij OM en CBR nauwelijks te vinden. Ik wil gewoon weten:
- waar meet je op?
- welk meetinstrument gebruik je?
- wat is de norm?
- wat gebeurt er als je te hoog zit?
- wat gebeurt er als je weigert.

Hun "informatie" blijft steken in dooddoeners als "drugs en verkeer gaan niet samen" enzovoorts. Maar ik vind dat ik recht heb om te weten aan WELKE norm ik de moet houden. En als je "nat" gaat op een test, dan wil ik weten wat voor test dat is, hoe die werkt, of die is geijkt enz. Nat gaan betekent namelijk nogal wat; verlies van rijbewijs, heel veel kosten, cursussen, geleuter met psychiaters die ze met een tijdmachine rechtstreeks uit de jaren '50 hebben gehaald, enz. /end rant

CBR heeft geeneens een email-adres. Alles moet met een web-formulier waar je ook als je NAW-gegevens, BSN-nummer, nummer rijbewijs enz. moet invullen.

Ik weet nog steeds niet wat nou slimmer is als oom agent drugsgebruik vermoed en je moet voor een bloedproef. Die zou bij mij dus verkeerd uitvallen, met hoop ellende als gevolg. Als je weigert kunnen ze je niet straffen voor druggebruik. Alleen voor weigeren. Maar ik kan nergens lezen wat nou goedkoper is. Iemand ?

(offtopic 1: als je om medische redenen of gewoon voor de lol wat wilt blowen maar je wilt geen "paniek-aanvallen", dan moet je zorgen voor weinig THC plus veel CBD. Het effect van de CBD is dat de THC wordt "getemt". Het zal minder "psychedelisch" werken en meer een "lekker loom & lui" effect. Ook wordt de afbraak van THC vertraagd door de CBD, waardoor het effect langer aanhoudt. Dus: milder en langer.

Kies in dat geval niet voor coffeeshop-wiet. Want jammer genoeg is vrijwel alle wiet op THC doorgefokt en zit er bijna geen CBD in. Maar kies dan liever voor hasj. Marokkaanse hasj zit gemiddeld op verhouding THC 5:1 CBD. Libanese is de "mildste", met gemiddeld 1:1 verhouding).

(offtopic 2: de Nederlandse wetgeving is maf.
- CBD olie: staat niet op drugslijsten, is te koop bij de drogist
- coffeeshop wiet, meestal vooral THC: is softdrugs
- THC olie: is harddrugs (!) en dus niet legaal te koop.
Op het moment dat ik de softdrugs "wiet" met een rosin-press ga uitpersen, wordt het op magische wijze opeens harddrugs. Zeg maarr: olijven zijn softdrugs, maar olijfolie is harddrugs.)

Pita
Master
 Bericht 

Cafeïne is puur ook gewoon te koop !

laagvlieger
Master
 Bericht 
:lol: Ik ben echte koffie junk, maar ben nooit verder gekomen dan op een camping droge Nescafé poeder in m'n bek proppen en wegspoelen met water :lol:
:koffie: :koffie: :koffie: :koffie: :koffie:

hneel
Master
 Bericht 
Ik krijg de indruk dat bij het CBR een stel extreme CDA'ers aan het roer staan. Dus als je zou verklaren "ik gebruik regelmatig CBD" dan is het niet denkbeeldig dat je je roze papiertjecreditcard mag inleveren.

laagvlieger
Master
 Bericht 
Cbd maakt namelijk niet high of stoned. Iemand die cbd nuttigt merkt daar niks van.
Ligt dat niet ietsje genuanceerder? 'Mijn' mediwiet-patiënt vind pure CBD-druppels pijnstillend, rustgevend, en beetje slaapverwekkend. Kan ook door de CBN kunnen komen die er vaak ook inzit. Pijnstilling is trouwens beter als er ook wat THC in zit.

Hard onderscheid, zo van "CBD is niet psycho-actief en THC wél" vind ik dus een versimpeling. Sowieso is dat onderscheid te simpel. Koffie, thee en cola zijn iets oppeppend. Guaraná ook, citrusvruchten ook. Een glaasje jus d'orange bij het ontbijt is dus best logisch. En aan de andere kant: hop is kalmerend, net als kalmoes en lavendel. Zelfs Thierry Baudet ruikt aan lavendel !! :lol: Het is allemaal niet heel sterk maar er is wel degelijk een effect.

Dus volgens mij is het meer een glijdende schaal. Maar ja, de wet is nu zo dat alles wat oma niet kende "eng" en "gevaarlijk" is. Terwijl bijvoorbeeld de hennep-plant in zijn huidige vorm al meer dan 100.000 jaar bestaat en al vele duizenden jaren door mensen wordt gebruikt, ook voor vezel, touw en zo voorts. En voor het plezier. En voor medische toepassingen. Maar ja, bepaalde partijen hebben belang er bij om alles wat met hennep te maken heeft enorm te demoniseren. Komen ze met helicopters en honden en politiewagens aan om ergens wat planten uit een tuin te trekken. Lekker belangrijk allemaal :[

Citaat:
Ik zou er nooit iets over zeggen. Ook geen flesje met CBD-druppels op het dashboard zetten. Als ze er naar vragen: ontkennen. Ik weet dat het allemaal legaal is, maar waarom zou je het probleem opzoeken? Sommige mensen zijn er heilig van overtuigd dat alles wat met die plant te maken heeft duivels is en heel slecht en eng. En veel van die types zitten bij de politie en het CBR. Dus bek dicht houden, dan weet je zéker dat alles goed gaat. :thumb:

R
Master
 Bericht 
laagvlieger schreef:
Sommige mensen zijn er heilig van overtuigd dat alles wat met die plant te maken heeft duivels is en heel slecht en eng. En veel van die types zitten bij de politie en het CBR

Zag laatst een documentaire waar een Amerikaanse ex-politiechef narcotica als volgende baan een grote drugplantage opzette. Legaal.

Het mag daar nu maar voor een vergunning moet je wel van onbesproken gedrag zijn.

Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ]