» Juridisch » Overige boetes en EMA Reclamevrij? Log aub in, kost niets   

Pagina 1 van 2  [ 64 berichten ]
stijnley
Nieuwkomer
 Bericht 

Beste forumleden

Ik mocht gisteren 4 maand na datum een flitsboete uit Zwitserland ontvangen, maar liefst 245 euro voor 21km/u te snel op de A2 (101 ipv 80).

In de brief wordt voorgesteld om het bedrag te betalen binnen 30 dagen om verdere vervolging te voorkomen. De brief is opgesteld in Franse taal (ik woon in België, maar in Nederlandstalig deel...), een foto opvragen is niet mogelijk en enige vermelding van een tussenkomende agent staat er niet.

De brief werd niet aangetekend verstuurd dus een ontvangstbewijs is er niet.

Wat zijn de gevolgen indien ik besluit niet te betalen? Kan Zwitserland dit komen innen in Nederland/België?
Hoe lang zou ik Zwitserland moeten vermijden indien ik het risico wil nemen?

Ik lees vele cowboyverhalen op internet, van betalen tot negeren, hopelijk heeft iemand van jullie concrete info?

Voor 245 euro wil ik gerust enkele jaren omrijden, op voorwaarde dat dit zo opgeslost kan worden natuurlijk O:)

Met dank!

Rover
Master
 Bericht 
Voor 245 zou ik Zwitserland zo snel mogelijk afkopen.
Zwitserland moet je niet mee spotten, achtervolgen tot de dood.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Wat Rover zegt. Betalen, een traantje om laten en verder leven. Als er één land waar is negeren niet werkt, is het Zwitserland wel.
Die lui achtervolgen je tot in het graf, en als ze dan geen geld krijgen doen ze hetzelfde bij je erfgenamen. Plus dat je voor elke volgende stap in het proces ook nog eens de kosten mag ophoesten, dus als ze voor jou nog wat extra moeite moeten doen gaan de kosten snel oplopen. Je boete kan na een paar brieven en wat negeren zomaar oplopen tot >1.000 euro en geloof me, ook die komen ze innen. Of je moet de komende tig jaar (geen vijf, maar eerder twintig ofzo) Zwitserland vermijden. Een kennis van me heeft ook een jaar of twaalf geleden een boete uit Zwitserland genegeerd en moet nu nog elke vakantie omrijden.

Als je ooit gaat vliegen en het vliegtuig moet een ongeplande tussenstop in Zwitserland maken ivm een calamiteit, kan het wel eens een lange vakantie worden. Is dat je 245 euro waard?

stijnley
Nieuwkomer
 Bericht 

hmmm 2 a 3 jaar zag ik nog zitten, maar 20 niet zo :)

Pijnlijk land hoor, zal twee keer nadenken voor ik daar mijn vakantiecentjes spendeer, maar dat zal hen een worst wezen want ze hebben mijn geld dan toch al gekregen!

Bedankt voor jullie advies!

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
stijnley schreef:
Kan Zwitserland dit komen innen in Nederland/België?

Ja in Nederland gebeurd dit zelfs via het CJIB. Hoe dat met België gaat is onbekend. Het zijn vooral de Nederlandse verhalen die de overhand hebben op het internet.

stijnley schreef:
Voor 245 euro wil ik gerust enkele jaren omrijden, op voorwaarde dat dit zo opgeslost kan worden natuurlijk O:)

Je zou het kunnen proberen, als Belg zijnde.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Je zou het kunnen proberen, als Belg zijnde.
Ik kan me zo voorstellen dat het voor de Zwitsers niet uitmaakt of je uit Nederland, België of Australië komt. Neutraal als ze zijn zullen ze ook in de strafvervolging heus geen onderscheid maken. En dat ze het niet bij het Belgische CJIB kunnen uitbesteden, zal voor de openstaande straf vast geen verschil maken.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Je hebt wel recht op een correcte strafvervolging, we zitten niet in een dictatuur waarbij men zomaar straffen op kan leggen waarbij je het niet mogelijk gemaakt wordt je te verdedigen.

Het maakt dus wel uit of je Nederlander of Belg bent, met Nederland hebben ze gewoon een veel gestroomlijnder systeem bedacht. Inclusief Nederlandse brieven en CJIB meuk. Stel de Belgische postbeambte doet zijn werk niet goed, dan gaat het echt niet zo zijn dat je een paar jaar later bij luchthaven Zürich onverwacht opgepakt wordt voor een verkeersovertreding. Wat voor beeld hebben mensen toch :huh: :roll:

Zwitserland heeft na 20u of 22u 's avonds (weet de exacte tijd niet meer) überhaupt geen grenscontroles op de binnenlandse overgangen. Erg grappig vind ik dat, zo lek als een zeef. En al eens gebruik van gemaakt. Had geen zin in een vignet. Staan zelfs borden bij de grensovergangen met tijden wanneer het wél een bewaakte grensovergang is hahaha. Ik vraag me wel eens af of ik de enige crimineel ben die hier allemaal ervaring mee heeft? Waar zijn mijn collega rebels :huh: :D

Ik geloof dat ik toen ergens hier de grens over gegaan was. Helemaal zeker doe ik het niet want Duitsland heeft geen maps. // ohnee! Dat was toen Frankrijk.. Via Duitsland was ik binnendoor bij Schaffhausen binnengeraakt 8)

Raaf
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Het maakt dus wel uit of je Nederlander of Belg bent, met Nederland hebben ze gewoon een veel gestroomlijnder systeem bedacht.

Ik verwacht dat in BE de wijkagent hem komt afleveren.
Daar doen ze ook nog een check zodra je ergens bent gaan wonen en komen ze een bakkie koffie drinken.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Oh gezellig. 8)

liquid_force
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Zwitserland heeft na 20u of 22u 's avonds (weet de exacte tijd niet meer) überhaupt geen grenscontroles op de binnenlandse overgangen. Erg grappig vind ik dat, zo lek als een zeef. En al eens gebruik van gemaakt. Had geen zin in een vignet. Staan zelfs borden bij de grensovergangen met tijden wanneer het wél een bewaakte grensovergang is hahaha.

het mooie is dat er wel een heel groot aantal vliegende brigades is die buiten de "normale" tijden binnen het land controleren ... en dat doen ze vrij konsekwent :)

trouwens: als je op de snelweg door een gewone politie-auto zonder vignet gespot wordt is het niet de 40 franken die je mag dokken, maar 200 voor de boete plus 40 franken voor het vignet. en wel direkt in cash ...

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Mjah, snap ik.. Slovenië nog meer.. Schijnt. Ben daar laatst 'gepakt' maar kon met een smoes toch doorrijden. Nu heb ik de Zwitserse brigades nog niet uitgetest maar dat zou ook nog een uitdaging kunnen zijn. We zien het wel een keer :x ;)

Ik ben niet bang voor de grote boze wolf. :nah: :lol:

stijnley
Nieuwkomer
 Bericht 

Bedankt voor jullie advies

Zou ik een kans maken om de volgende brief af te wachten? Of gaan hier zowiezo gerechtskosten aanhangen? De brief was niet aangetekend, maar dat zijn de boetes in Belgie ook niet en die stijgen ook in bedrag...

Wie weet wil het zwitsers parket geen moeite doen voor 245€? Of moet ik weinig hopen?

Kami
Master
 Bericht 
Zelfs voor een tientje geven ze niet op naar mijn informatie, vooral geleerd in dit topic.

liquid_force
Master
 Bericht 
stijnley schreef:
Wie weet wil het zwitsers parket geen moeite doen voor 245€? Of moet ik weinig hopen?

Kami schreef:
Zelfs voor een tientje geven ze niet op naar mijn informatie, vooral geleerd in dit topic.

inderdaad

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Stel de Belgische postbeambte doet zijn werk niet goed, dan gaat het echt niet zo zijn dat je een paar jaar later bij luchthaven Zürich onverwacht opgepakt wordt voor een verkeersovertreding.
Dat misschien niet, al zou ik het er niet op wagen. Wat ze Zwitsers wel doen, is het jouw probleem maken. Zij hebben de brief verstuurd, klaar. Klagen doe je dan maar bij de postbeambte uit je dorp, maar betalen zul je. Als je die zeik had willen voorkomen, had je je aan de Zwitserse wet moeten houden.

Misschien dat jij daarin avontuurlijker bent aangelegd dan ik, maar in Zwitserland ben ik een mietje. Te veel verhalen gehoord/meegekregen van personen die in de problemen zijn gekomen en verveelvoudigde boetes hebben gehad.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Ja dat snap ik, omdat het hier via het CJIB loopt, dat is dus niet het geval in België. Meneer Stijnley moet zelf beslissen ;)

liquid_force
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Zij hebben de brief verstuurd, klaar

als de brief per A-Post verstuurd is (jaja, in CH hebben we nog verschil in A en B post) dan kun je er in CH vanuit gaan dat de brief afgeleverd is.

stijnley
Nieuwkomer
 Bericht 

Ok betalen dus, bedankt voor jullie mening!

Ik vraag wel nog even bevestiging van de brief want die is best vreemd opgesteld:

Mijn nummerplaat, naam en locatie op de brief kloppen wel. De brief is echter volledig in frans en er staat vermeld dat de foto enkel werd gebruikt voor het opstellen van de boete en niet kan verkregen worden. Verder staat nergens een naam of handtekening van een tussenkomende agent.

Best vreemde vormvereisten daar, die in belgie in de vuilbak zouden horen.

Ook maakte men een taalfout in de franse brief, nl. "Le DI 20/09/2016" terwijl de 20/9 een dinsdag betreft. DI in frans is dimanche/zondag, maar in duits Dienstag/dinsdag. Maar of dit kommaneuken gaat helpen bij het aanvechten van de boete, daar vrees ik voor als ik het imago van de zwiters mag geloven...

Hier zou het alvast vrijspraak betekenen, maar daar ben ik weinig mee :-)

Scaniafan
Master
 Bericht 
Dave schreef:
dat is dus niet het geval in België.

Nee, in België gaat dat via het parket die de lokale politie op pad gaat sturen (f)

liquid_force
Master
 Bericht 
upload eens een scan van die brief? mag ook via PB

Blaataap
Master
 Bericht 

stijnley schreef:
Ik vraag wel nog even bevestiging van de brief want die is best vreemd opgesteld:

Als het goed is staat er ook een telefoonnummer op. Daar even naartoe bellen en wat opheldering vragen werkt prima.

stijnley
Nieuwkomer
 Bericht 

Bellen naar dat nummer ga ik niet doen. Als het een oplichter is, kan hij gewoon meespelen aan de telefoon.

Als ik op het kanton zoek, vond ik wel een ander nummer. Ik heb ze al gemaild en wacht even af.

Ik zal spoedig eens de brief uploaden.

Vroeg op
Master
 Bericht 
Ik ben vaak zat in CH geweest. Vooral rond Basel is het een complete camera winkel maar verder heb ik ze muv een snelweg tussen Bern en Genevé vrij weinig gezien.
Gewoon met de radar apps op de foon rijden scheelt ook nog aanzienlijk. (trapster, waze, tomtom moblie)

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Camsam werkt ook goed. Die rinkelde afgelopen jaar onderweg naar de wintersport ook erg regelmatig, overigens.

Kami
Master
 Bericht 
Er is toch niks mis mee om te proberen om onder een boete uit te komen ?
Klakkeloos betalen mag natuurlijk, stuur ik ook wel een rekening :-)

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Mja, je hoeft ook niet klakkeloos te betalen en een belletje kan. Maar weet dat als je er serieus een kwestie van gaat maken, ze alle tijd in rekening brengen.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Ben ik op een betaalmaargewoonwanthetzalallemaalheuswelgoedzijn-forum beland? :loco:

Vervang Zwitserland door Nederland, had men hetzelfde gezegd? :-? ... Het begint bij de verkeerde taal die gebezigd wordt, dat kan al niet. Gewoon iets terugschrijven in het Nederlands. Het liefst een heel vakantieverhaal van twee kantjes. Vlaams dialectje erbij kan geen kwaad.

Kwibus
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Ben ik op een betaalmaargewoonwanthetzalallemaalheuswelgoedzijn-forum beland? :loco:
Nee, maar van de Zwitsers is toch algemeen bekend dat ze desnoods de nabestaanden die huilend boven het net gevulde graf staan te huilen eerst condoleren om vervolgens doodleuk [haha] de bekeuring te overhandigen. Kun je wel adviseren het allemaal aan te vechten, maar dat wordt redelijk kansloos geacht. Vandaar het advies (en de meerwaarde van dit forum)...

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Ik vind het meer een verlieswaarde. Maar me neutraliseren tot Belg om het even voor te gaan doen gaat me iets te ver.

liquid_force
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Maar me neutraliseren tot Belg om het even voor te gaan doen gaat me iets te ver.

valt me tegen van je :P :P :P ;) ;) ;)

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
:D

Kwibus
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Maar me neutraliseren tot Belg om het even voor te gaan doen gaat me iets te ver.
Je kan je toch laten machtigen O:)

Vroeg op
Master
 Bericht 
Zeg Liquid. Is het eigenlijk allemaal echt zo in CH als de verhalen gaan op internet?

Blaataap
Master
 Bericht 

Het hangt heel erg af van het kanton. Het ene kanton jaagt alles na en het andere kanton steekt niet teveel moeite in relatief kleine zaken. Het probleem is alleen dat je dat niet van tevoren weet :lol:

liquid_force
Master
 Bericht 
Vroeg op schreef:
Zeg Liquid. Is het eigenlijk allemaal echt zo in CH als de verhalen gaan op internet?

weet niet over wat voor verhalen je het hebt, maar de boetes zijn hier hoog en inderdaad ... ze achtervolgen je tot in het graf (en dan je erfgenamen ;)) ... een paar jaar geleden kruisde ik een doorgetrokken streep en mocht in totaal 650€ aftikken ...

Vooral bij Basel staan een aantal flitsers (die er al jaaaaren staan maar nog steeds zijn er toeristen die er niets van weten) en Basel is gek op geld ... foto zou je kunnen opvragen, maar reken op een extra rekening van tussen de 75 en 100€ daarvoor.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Maar gewoon doen, want Dave zegt dat je je niet moet laten foppen!

stijnley
Nieuwkomer
 Bericht 

Mijn boete liep ik op in kanton Uri. Ik heb hen vorige week gemaild ter bevestiging van de ietwat vreemd opgestelde boete. Kwestie dat ik geen oplichter van eten voorzie.

Maar voorlopig nog niets van antwoord ontvangen, best vervelend.

Ik probeer de brief vanavond eens te uploaden, eens zien wat jullie denken!

TMFKAV
Master
 Bericht 
stijnley schreef:
Ook maakte men een taalfout in de franse brief, nl. "Le DI 20/09/2016" terwijl de 20/9 een dinsdag betreft. DI in frans is dimanche/zondag, maar in duits Dienstag/dinsdag. Maar of dit kommaneuken gaat helpen bij het aanvechten van de boete, daar vrees ik voor als ik het imago van de zwiters mag geloven...

Le DI is in mijn ogen duidelijk Frans en niet Duits.

liquid_force
Master
 Bericht 
Uri is een duitstalig kanton, en misschien zijn er ervanuit gegaan dat je in het franstalige deel van België woont. Door een markup-foutje kan het goed zijn dat de Di van Dienstag niet naar Mardi vertaald is ...

stijnley
Nieuwkomer
 Bericht 

Dat denk ik ook. Maar is dit voldoende om de boete aan te vechten? In Belgie zou de boete voor de vuilbak zijn.

Ik betwist de inbreuk zeker niet, maar als zij fouten maken kan ik er zowel van (proberen) profiteren. Juist is juist.

liquid_force
Master
 Bericht 
stijnley schreef:
Dat denk ik ook. Maar is dit voldoende om de boete aan te vechten? In Belgie zou de boete voor de vuilbak zijn.

nee, dat is in CH zeker geen reden om het aan te vechten.

daarbij komt ook nog: als je het aanvecht gaat het voor de rechter komen, reken dan op minimaal 500-600chf verwerkings en administratiekosten die erbij gaan komen.

Fopspee(n)
Master
 Bericht 
Gewoon aftikken die 245,-- en niet meer naar omkijken, allemaal verloren energie. Of die rommel in de vuilnisbak flikkeren en ook niet meer naar omkijken. Dan wel een dik gevulde portemonnee meenemen als je in het vervolg door CH rijdt, mocht je ooit gecontroleerd worden (welke kans gering is) dan doen alsof je neus bloedt. Zwitsers zijn intense geldwolven met hele lange slagtanden waar je als prooi maar moeilijk uit kan ontsnappen. Ik zou voor het eerste gaan....maar ik kom daar dan ook met grote regelmaat.

Wat was overigens de locatie van die controle in Uri?

Blaataap
Master
 Bericht 

Fopspee(n) schreef:
welke kans gering is

Sinds de Zwitsers ook ANPR hebben ontdekt zou ik die kansen toch anders inschatten.

stijnley
Nieuwkomer
 Bericht 

Hier een scan van de boete

Afbeelding

Best een groot verschil qua vormvereisten dan onze landen. Zelf geen naam of handtekening van enig politieman.
Er zat een 2e blad met 3 rekeningnummers alwaar ik kan overschrijven.

Ik vind het best een vreemde manier. Wie weet kon een oplichter mijn gegevens ergens onderscheppen? Of herkent iemand de brief van URI?

Ik mailde reeds, maar kreeg geen antwoord. Zomaar betalen zonder enige bevestiging vind ik best riskant.

liquid_force
Master
 Bericht 
de brief ziet er prima uit hoor. telefoonnummer klopt, adres, en rekeningnummer is volgens mijn bank ook correct. dat er geen handtekening op staat heeft ermee te maken dat het een "eenvoudige overtreding" is (in het Duits een Ordnungsbusse), dan is het in CH niet nodig om een handtekening te hebben.

waar heb je naar toe gemaild?

stijnley
Nieuwkomer
 Bericht 

Ik vond hun emailadres op de officiele site van het kanton: http://www.ur.ch/de/verwaltung/verwaltu ... amt_id=848

Hoe heb je het bankrekeningnummer gecontroleerd? Indien het een oplichter zou zijn, dan zou het ook een bestaande rekening zijn. Of heb je eerdere ervaring of andere bronnen?

Dat wordt neertellen dus!

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Yes voor je het weet komen ze je ophalen. 8)

liquid_force
Master
 Bericht 
stijnley schreef:
Hoe heb je het bankrekeningnummer gecontroleerd?

aangezien ik ook een account heb bij dezelfde bank als de kantonale verwaltung uri (credit suisse) zie ik de ontvanger direct als ik het account nummer in geef.

liquid_force
Master
 Bericht 
oooh btw: het kan goed zijn dat op je email per brief geantwoord wordt .... dat overkomt mij hier ook nog wel eens.

stijnley
Nieuwkomer
 Bericht 

Ok dat is een goede bevestiging! Ik wacht nog even af of ze antwoorden maar gezien jouw controle zal ik ze toch betalen! Dank!

Pagina 1 van 2 [ 64 berichten ]