» Juridisch » Overige boetes en EMA   

Postingstijd interval gedetecteerd van 44.8 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 2 van 3  [ 108 berichten ]
Primera Si
Pro
 Bericht 
Mooi, je hebt geluk gehad!

Tip voor iedereen : stel in eerste instantie voor het produkt af te komen halen en cash te betalen. Wordt er dan teruggekrabbeld, dan weet je eigenlijk al genoeg.

TommyGun
Master
 Bericht 
Sorry voor het kicken van dit oude topic, maar ik ben recentelijk ook opgelicht... Ik doe zo'n 10 jaar zaken met particulieren en nooit is er iets gebeurt, maar dan nu toch... Het gaat om 350,- dus dat is wel de moeite om actie te ondernemen.

Naar aanleiding van http://www.opgeletopinternet.nl/index.p ... 62805.html heb ik mijn bank gebeld en gezegd dat ik het betreffende bedrag op *datum/tijd* naar een verkeerd rekeningnummer heb overgeboekt. Nu wilden ze wel meewerken, dus mijn bank neemt contact op met die van de foutieve begunstigde, om hem/haar vervolgens 3 weken de tijd te geven het terug te storten. Zo niet dan kan ik de NAW-gegevens opvragen. In de tussentijd heb ik, op advies van mijn bank, nog 0,01 euro overgemaakt aan de foutieve begunstigde met het verzoek de vorige betaling terug te storten.

Bewust in dit verhaal geen oplichting genoemd (richting mijn bank) omdat banken dan alles direct afkappen en je naar de politie verwijzen (nutteloos dus).

Echter, nu wil mijn bank weten wat het juiste IBAN-nummer dan moest zijn. Daar zit ik dan even mooi mee te kijken; ik kan moeilijk een nummer verzinnen (met bijbehorende naam) of iemand vinden die een soortgelijk nummer heeft. In hoeverre is dit relevant eigenlijk? Hoe krijg ik de bank alsnog zo ver dat het onderzoek door gaat? Of zijn er nog andere opties? Kan ik de bank van de foutieve begunstigde contacteren en via hen proberen de info los te krijgen of is dat een kansloze zaak?

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
TommyGun schreef:
nu wil mijn bank weten wat het juiste IBAN-nummer dan moest zijn

Geef je die toch van een bekende op. Het hoeft toch niet perse een foutje van 1 cijfer te zijn 'verkeerd op de lijst gekeken'

TommyGun
Master
 Bericht 
Geef je die toch van een bekende op. Het hoeft toch niet perse een foutje van 1 cijfer te zijn 'verkeerd op de lijst gekeken'

Dat is op zich wel een goede... hopen dat ze daar in trappen :lol:

Maar hoe verklaar ik dan dat de naam niet overeenkomt met wat zogenaamd wel het juiste nummer is?

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
TommyGun schreef:
Maar hoe verklaar ik dan dat de naam niet overeenkomt met wat zogenaamd wel het juiste nummer is?

Nou je hebt verkeerd op de lijst gekeken en dus een foutief nummer én naam ingevuld.
Je moest de persoon en dus nummer 1 regel eronder hebben. Stomme fout

TommyGun
Master
 Bericht 
Nou je hebt verkeerd op de lijst gekeken en dus een foutief nummer én naam ingevuld.

Ik had bij mijn eerste belletje aangeven dat de boeking ter plaatse gedaan is (dus bij de verkoper via mobiel bankieren) en dat ik een typfout gemaakt heb.

Dan zou daar nu bovenop nog eens komen dat het nummer in eerste instantie al niet de juiste was. Zou kunnen...

Had net wel een ander aan de lijn dus misschien is niet alles 1 op 1 genoteerd en kan ik er nog wat van maken.

Pietert
Master
 Bericht 
Gewoon de verkeerde in je adresboek aangeklikt. Verder geen woorden aan vuil maken.

TommyGun
Master
 Bericht 
Pietert schreef:
Gewoon de verkeerde in je adresboek aangeklikt. Verder geen woorden aan vuil maken.

Te veel uitleg is vaak niet goed inderdaad.

Heb een maat zo ver gekregen om een ander rekeningnummer van hem (nooit eerder gebruikt door mij of vice versa) op te geven.

Men gaat er nu mee verder... ik ben benieuwd. Knijp 'm wel een beetje maar goed. Waar is dat juiste nummer voor nodig vraag ik me dan af... wellicht enkel ter volledigheid.

djee
Master
 Bericht 
TommyGun schreef:
wellicht enkel ter volledigheid.

Of doen ze het verzoek aan de oplichter om het over te boeken naar dat rekeningnummer?

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
TommyGun schreef:
Knijp 'm wel een beetje maar goed.

Waarom? Staat toch geen boete op het opgeven van een lukraak bankrek.nr?

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Toch blijf ik het schandalig vinden hoe weinig je door de overheid wordt gefaciliteerd om in dit soort situaties je recht te halen. Dat de politie niks doet lijkt natuurlijk al nergens op maar laten ze het dan niet nog moeilijker maken dan nodig is om naam en adres van de oplichter te herleiden. Onder het mom van privacy. Ik heb altijd het idee dat de privacy van criminelen beter beschermd wordt dan die van "oppassende burgers".

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Mee eens. Maar goed, ik vind het ook wel naïef om een bedrag van 350 euro zomaar over te maken. De grens ligt voor mij wel echt op een paar tientjes. Alles daarboven ga ik liever zelf ophalen.

djee
Master
 Bericht 
TommyGun schreef:
dat de boeking ter plaatse gedaan is (dus bij de verkoper via mobiel bankieren)

Piet_Piraat schreef:
Alles daarboven ga ik liever zelf ophalen

:colaatje:

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Ja, dat is wat ie heeft gezegd tegen de bank. Maar is dat ook het echte verhaal? Zo klinkt het namelijk niet. Klinkt als een vooruitbetaling die mis is gegaan. Als je ter plekke hebt overgeboekt en een product hebt meegenomen dat bijv. later defect blijkt te zijn, is de huidige werkwijze niet de juiste.

TommyGun
Master
 Bericht 
djee schreef:
Of doen ze het verzoek aan de oplichter om het over te boeken naar dat rekeningnummer?

Dat lijkt me sterk, maar geen probleem als dat zo is; dan krijg ik het wel terug van die persoon. Ik denk dat het meer voor de volledigheid is.

Dave schreef:
Waarom? Staat toch geen boete op het opgeven van een lukraak bankrek.nr?

Klopt, maar het is net wat DikkeDiesel zegt, je moet je in allerlei bochten wringen om als slachtoffer je geld terug te kunnen krijgen (of althans, een poging wagen tot). Daarbij moet je dus een kulverhaal ophangen en in feite lieg je tegen je bank.

DikkeDiesel schreef:
Toch blijf ik het schandalig vinden hoe weinig je door de overheid wordt gefaciliteerd om in dit soort situaties je recht te halen. Dat de politie niks doet lijkt natuurlijk al nergens op maar laten ze het dan niet nog moeilijker maken dan nodig is om naam en adres van de oplichter te herleiden. Onder het mom van privacy. Ik heb altijd het idee dat de privacy van criminelen beter beschermd wordt dan die van "oppassende burgers".

Van wat ik lees worden de meeste aangiften over oplichterij niet eens verwerkt, dus die liggen na maanden nog onderop de stapel.

Piet_Piraat schreef:
Ja, dat is wat ie heeft gezegd tegen de bank. Maar is dat ook het echte verhaal? Zo klinkt het namelijk niet. Klinkt als een vooruitbetaling die mis is gegaan. Als je ter plekke hebt overgeboekt en een product hebt meegenomen dat bijv. later defect blijkt te zijn, is de huidige werkwijze niet de juiste.

Klopt, het daadwerkelijke verhaal is anders maar als je dat bij de bank vertelt is het enige antwoord dat je krijgt; doe aangifte. Vandaar. Dat ik vervolgens het verhaal een beetje verdraaid heb omdat men ineens het juiste rekeningnummer alsnog vroeg is knullig, maar hopelijk heeft het geen invloed op het onderzoek (waarvan ik overigens gisterenavond nog bevestiging kreeg, dus dat is mooi).

Anyhow, deze 'procedure' is goed om te onthouden mocht iemand ooit in een dergelijke situatie terecht komen.

To be continued :D

Pita
Master
 Bericht 

Ik heb de naam en adres van een rekeninghouder eens gekregen, omdat ik de naam en woonplaats niet meer wist en op het internetovermakingspagina wel gevraagd werd.
Kreeg het zonder meer op. Maar wel gewoon fatsoenlijk vragen.

laagvlieger
Master
 Bericht 
Ik heb paar keer zoiets meegemaakt. Eén keer maar laten zitten (ging om €26) terwijl ik bezig was met groter ding (imbeciel schopt expres deuken in mijn auto, schade €1.200).

Misschien heb je hier wat aan. Je hebt met 2 soorten recht te maken:
- burger recht (=civiel recht). Iemand heeft schade mij gemaakt en die moet 'ie vergoeden. In jouw geval: hij zou jou iets verkopen, dan moet hij of leveren, of geld terugstorten.

- strafrecht. Het is verboden om vernielingen te doen, om te stelen, op te lichten, enz.

Om het strafrecht-verhaal in gang te zetten moet je aangifte doen, en hopen dat de officier van justitie vervolging wil instellen. Zo ja, dan gaan ze de verdachte horen (heeft waarschijnlijk een totaal ander verhaal dan jij) en jij mag dan weer reageren, en als het ze een zaak lijkt komt het voor de politierechter (=strafrecht voor kleine zaakjes). Als de officier van justitie niet wil vervolgen en jij vind dat onterecht, dan kun je nog een procedure starten om de officier van justitie te dwingen om toch te gaan vervolgen. Maar dat is meestal een moeilijk verhaal.

Om het civielrechtelijke verhaal in gang te zetten, kun je op internet standaard brieven vinden. Je stuurt aangetekende brief naar de dief dat hij moet terugbetalen. Zie die standaard brieven.. Na 2 weken nogmaals, en daarna zeggen dat je het i handen van een incassobureau geeft. Let op: die kunnen wel heel indrukwekkende brieven versturen, maar verder mogen ze niks. (Op zich terecht, want je wilt ook niet dat iemand met een onzinverhaal tegen jou naar een deurwaarder gaat die dan opeens jouw meubeltjes komt veilen :lol: )

Om de deurwaarder echt beslag te laten leggen, is er een uitspraak van de kantonrechter nodig. Eerst dus 2x een brief sturen, dan nog een herhaling, dan naar rechtbank. Daar toon je dan aan dat de ander geld aan jou moet terugbetalen, en je laat zien dat je hem daarvoor ruimschoots de gelegenheid hebt geboden maar dat hij niet betaalt. De rechter geeft dan een brief waarmee de deurwaarder onder politiebescherming het geld mag gaan innen. Desnoods door beslag te leggen op dingen of door zijn meubels en zijn TV enz. te gaan veilen.

Alle kosten die je hiervoor moet maken (kosten deurwaarder, kosten aangetekende brieven, kosten advocaat, griffierechten enz.) kun je ook allemaal verhalen op de andere partij. Tot een wettelijk maximum, dus geen nota van €50.000 van Moszcowitsch Advocaten :lol:

Maar het is een beetje een gok, vind de rechter het niet sterk genoeg dan sta je met lege handen terwijl je wel kosten hebt gemaakt. Plus een hoop stress en gezeik aan je kop waar je niet op zit te wachten (spreek uit ervaring).

Als er wel een strafrechtzaak komt, zit je goed. Want, als die figuur dan wordt veroordeeld (bijv: boete, taakstraf, enz.) dan kun je jouw vordering laten meelopen. Het voordeel is dat de politierechter dan dus in feite twee uitspraken doet:
- de dader wordt veroordeeld tot bijv. een taakstraf
- en hij zegt dat de dader verplicht is om jouw schade te vergoeden (inclusief al je kosten) EN (!!) dat het CJIB dat voor jou gaat innen, EN (!) dat je soms al een voorschot daarop krijgt uitbetaald! Je hebt dan dus geen gedoe met zelf een deurwaarder inhuren, kosten maken en zo voorts, maar je laat het vuile werk lekker door het CJIB doen.

Bij mij ging justitie WEL vervolgen (blij!), ik denk omdat die mafkees dat eerder had gedaan. Ondertussen probeerde ik via brieven, rechtsbijstand enz vast het geld te krijgen, hij betaalde uiteindelijk 2 dagen voor de rechtszaak. Ik denk dat de dreiging van het CJIB wel helpt, plus hij wou denk ik zijn goede kant tonen aan de rechter. Heeft 'm niet echt geholpen wat hij werd veroordeeld tot een boete van €900, plus natuurlijk vergoeding van mijn schade (€1.200) die hij dus net daarvoor had overgemaakt.

Alles bij elkaar wel een hoop gezeik waar wat me veel tijd heeft gekost en stress opgeleverd. Zie maar. Het blijft klote. Het laten zitten voelt ook niet echt goed. Hopelijk had je hier wat aan.

TommyGun
Master
 Bericht 
Informatief verhaal, maar hopelijk hoeft het niet zo ver te komen. Sowieso; waar moet ik brieven of e-mails heen sturen als ik geen echte gegevens heb?

Nog zo'n 2 weken totdat ik zijn NAW gegevens krijg (indien bedrag niet teruggestort), maar ik denk dat de eerstvolgende stap een knokploeg is hoor :[

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
www.nos.nl schreef:
Arrestaties voor internetoplichting in Brabant

In Oost-Brabant zijn zes mannen opgepakt voor oplichting op internet. De politie brengt hen in verband met 268 zaken.

De arrestanten hielden zich volgens de politie al geruime tijd bezig met oplichting via websites als Marktplaats. Ze boden elektronica en kleding aan en incasseerden wel het geld, maar leverden niets. Ze opereerden niet in groepsverband, maar individueel.

De arrestaties waren in het kader van een actiedag tegen internetoplichting, meldt de politie in Oost-Brabant. Bij de acties, in onder meer Oss en Eindhoven, zijn auto's, contant geld en andere waardevolle spullen in beslag genomen. Mogelijk kan op deze manier de schade aan slachtoffers worden vergoed.

Van zo'n schadevergoeding na internetoplichting komt het overigens zelden. Vorige week kwam uit een publieksonderzoek door de regionale omroepen en de NOS naar voren dat mensen in verreweg de meeste gevallen naar hun geld kunnen fluiten.

Nounou, zomaar een zaak aangepakt :applaus:

cocodee
Master
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:
Nounou, zomaar een zaak aangepakt :applaus:

Wat denk je, de bijvangst is denk ik de hoofdreden voor deze actie! :D

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Ik zie in het artikel niets over bijvangst maar jij wel?

cocodee
Master
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:
Ik zie in het artikel niets over bijvangst maar jij wel?

:kniktja: Ik lees tussen de regels door, er is het eea. in beslag genomen, en onze graaiende roverheid kennende, durf ik het zeer te betwijfelen of compensatie van de opgelichten wel de 1e prioriteit heeft... 8)

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Ook tussen de regels zie ik het niet :schudnee:

TommyGun
Master
 Bericht 
Nou... de oplichter heeft mijn bank gemaild met het bericht dat 'ie het product gewoon verzonden heeft en nav daarvan is het onderzoek geannuleerd... Lekker dan.
:boos: :boos: :boos:

Scaniafan
Master
 Bericht 
TommyGun schreef:
de oplichter heeft mijn bank gemaild met het bericht dat 'ie het product gewoon verzonden heeft en nav daarvan is het onderzoek geannuleerd

Bank bellen dat het product nog niet ontvangen is en dat je graag van de bank het bewijs wil zien dat de verzender heeft overlegd aan ze dat het wel verzonden is.

Walker
Master
 Bericht 
Dat is het voordeel van het betalen via Paypal. Heb je toch een (beperkte) kopersbescherming.

TommyGun
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Bank bellen dat het product nog niet ontvangen is en dat je graag van de bank het bewijs wil zien dat de verzender heeft overlegd aan ze dat het wel verzonden is.

De bank wil helemaal niets meer doen "we zijn geen bemiddelaar, we hebben het onderzoek uit coulance gestart, je kunt aangifte doen"
:dood:

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
En ergens snap ik dat wel. Als ze dit oppakken hebben ze er een dagtaak bij.

Wel zuur voor jou.

TommyGun
Master
 Bericht 
Ja stel je voor dat je criminelen niet meer zou beschermen, dat is ongehoord.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
+ veel :kniktja:

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Het gaat erom dat dat geen taak van de bank is. Zij hoeven geen bewijs te verzamelen, dat moet jij doen, en dan naar de politie stappen.

cocodee
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
en dan naar de politie stappen.

Die vervolgens ook geen fuck doen, Alberto? O:)

Bounty
Master
 Bericht 

Kan je niks op internet vinden met de naam. Ik heb eens zoiets gehad. Kwam erachter dat het een amateur nieuwsfotograaf was. Daar eens alle media opgebeld die foto's van hem hadden gebruikt. Ineens was het geld terug.

TommyGun
Master
 Bericht 
Bounty schreef:
Kan je niks op internet vinden met de naam

:schudnee:

TMFKAV
Master
 Bericht 
Over het algemeen zijn oplichters notoire veelplegers, dus dat is vreemd.

TommyGun
Master
 Bericht 
Nepgegevens vermoedelijk. Adres was ook niet van hem namelijk. Heb wel mede slachtoffers gevonden via Tweakers maar hebben ook niets kunnen achterhalen of doen.

Blaataap
Master
 Bericht 

Hebben zij een ander adres gekregen? Zo ja, gooi ze op de grote hoop en kijk binnen welke radius de adressen liggen.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
cocodee schreef:
Die vervolgens ook geen fuck doen, Alberto? O:)
Dat zal vast zo zijn. Maar dan moet je daarvoor bij de politie zijn. En niet de bank voor je karretje spannen.

Vooropgesteld: ik zou ook zwaar over de zeik zijn van dit soort acties. Maar je moet wel boos worden op de juiste personen.

TommyGun
Master
 Bericht 
Blaataap schreef:
Hebben zij een ander adres gekregen

Nee, helaas...

Wel heb ik destijds foto's van het product gezien incl. een serienummer. Op verzoek heeft 'ie briefjes met zijn naam erop bij het product geplaatst en nieuwe foto's gemaakt, dus ik verwacht wel dat het product in zijn/haar bezit is/was. Dat serienummer is bekend bij de fabrikant, maar die geven de NAW-gegevens niet vrij tenzij de politie daar om vraagt. Zou het kans van slagen hebben om te vragen of de politie dat wil opvragen? Of zou dat teveel werk zijn :roll:

Blaataap
Master
 Bericht 

Je kunt het altijd vragen. Sowieso is het handig om de door jou gevonden informatie met ze te delen. Dan is de kans net wat groter dat iemand daar er net even wat tijd in wil/kan/mag stoppen.

TommyGun
Master
 Bericht 
Gedaan :thumb:

TommyGun
Master
 Bericht 
Mailtje zojuist;

Citaat:
U hebt enige tijd geleden aangifte gedaan van internetoplichting via de website van de politie. Er is op dit moment nog geen opsporingsonderzoek gestart naar aanleiding van uw aangifte.

De politie wordt geconfronteerd met een groot aantal aangiftes van internetoplichting; jaarlijks tussen de 40.000 en 50.000. De politie kan niet al deze aangiftes in onderzoek nemen. Daarom hebben de Politie en het Openbaar Ministerie criteria afgesproken voor het opstarten van een opsporingsonderzoek naar internetoplichting. Aan de hand van een aantal verwante aangiftes, het schadebedrag en/of de (eventuele) minderjarigheid van een verdachte, worden aangiftes geselecteerd voor nader onderzoek. Ook wordt daarbij bekeken of u naar een buitenlandse bankrekening heeft betaald en wat de mogelijkheden zijn van onderzoek in Nederland.

Op dit moment voldoet uw aangifte nog niet aan de afgesproken criteria voor het opstarten van een opsporingsonderzoek. Het kan zijn dat uw aangifte op een later tijdstip toch in aanmerking komt om een onderzoek op te starten; bijvoorbeeld als er meer aangiftes worden gedaan of als er een verband met een reeds opgestart onderzoek blijkt.

Als er toch nog een strafrechtelijk onderzoek gestart wordt naar aanleiding van uw aangifte, dan krijgt u hiervan automatisch bericht. Ook ontvangt u dan via de post uw eerdere aangifte, met het verzoek deze aan te vullen, te ondertekenen en terug te sturen.

Afloopbericht

Zes maanden na het doen van aangifte krijgt u opnieuw een bericht van de politie over wat er met uw aangifte is gebeurd. Als dan nog steeds geen strafrechtelijk onderzoek is gestart, zal dat waarschijnlijk ook niet meer gebeuren.

:fp:

KanarieVW
Master
 Bericht 
Je kan dit soort dingen inderdaad beter zelf oplossen. Vaak is met een beetje research wel te achterhalen wie er echt achter zit. Zodra ze weten dat jij hun naam weet is het vaak snel opgelost.

Ik heb ook een keer 3 maanden achter een levering aan gezeten. Elke keer een lulsmoes waarom het er niet was. Toen ik Mn geld terug ging eisen werd het stil. Zijn adres was redelijk simpel te achterhalen en toen maar voorgesteld het geld op zijn thuis adres te komen halen. Toen stond het ineens de volgende dag weer op mijn rekening.

TommyGun
Master
 Bericht 
KanarieVW schreef:
Je kan dit soort dingen inderdaad beter zelf oplossen. Vaak is met een beetje research wel te achterhalen wie er echt achter zit. Zodra ze weten dat jij hun naam weet is het vaak snel opgelost.

Is mij niet gelukt, maar voel je vrij om te helpen (f)

https://opgelicht.avrotros.nl/forum/vie ... 26&t=21475

Andere gegevens heb ik niet (thuisadres is vals, e-mailadres eveneens) dus ik zou niet weten hoe verder.

Bounty
Master
 Bericht 

0.01 Overboeken dan zie je in de bank de echte naam van de rekeninghouder.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Hij heeft iets meer overgeboekt dan dat. Ik geloof dat dat nou net het probleem is.

Bounty
Master
 Bericht 

Dan heb je toch de echte naam van de rekeninghouder. Meestal er altijd wel wat over iemand te vinden op internet met zijn naam. Tenzij je J. Janssen hebt dan kan je weinig.

TommyGun
Master
 Bericht 
Bounty schreef:
0.01 Overboeken dan zie je in de bank de echte naam van de rekeninghouder.

Nee, want er is geen check tussen naam en IBAN.

KanarieVW
Master
 Bericht 
TommyGun schreef:
Nee, want er is geen check tussen naam en IBAN.

Inmiddels wel toch?

TommyGun
Master
 Bericht 
KanarieVW schreef:
Inmiddels wel toch?

Nou, net geprobeerd.

Heb vanaf mijn bank (ING) vrolijk 0,01 cent kunnen overmaken naar "Homo" (ja sorry :P) met rekeningnummer NL08ASNB0707840864.

Geen enkele melding of wat dan ook.

Pagina 2 van 3 [ 108 berichten ]