» Juridisch » Overige boetes en EMA   

Pagina 1 van 1  [ 25 berichten ]
Stier
Nieuwkomer
 Bericht 

Hallo beste mensen,

Allereerst, geweldig dat jullie middels deze site jullie support geven aan de (al dan niet onterecht) beboete medelanders!

Mijn vraag:
Zoals het onderwerp al aangeeft kreeg ik kortgeleden een strafbeschikking binnen voor het gebruiken van een rijstrook bij verlicht rood kruis.
Aangezien ik nooit een rood kruis negeer omdat ik dat belachelijk vind, moest ik hard graven in mijn geheugen om een mogelijke situatie te herinneren.

Als locatie wordt aangegeven 'Rotterdam-Heijplaat 18', naar ik begrijp een nummer van een aansluiting op de A15, ofwel het nummer van de afrit 'Heijplaat' vanaf de A15 rijdend in oostelijke richting.

Ik kan mij herinneren dat op een dag (waarschijnlijk de bewuste dag) op deze afrit een vrachtauto met pech op de rechterstrook van de afrit stond (waardoor een lange file op de uitvoegstrook ervoor). Het gaat hier om een dubbele uitvoegstrook, waarbij de linkerstrook op het laatste moment genomen kan worden (ik weet niet hoe dit officieel wordt aangeduid). Veel bestuurders, waaronder ikzelf, kennen deze situatie en namen deze laatste uitvoegstrook links met zeer lage snelheid.
Aan het einde van de uitvoegstrook stond bij het stoplicht op de linker rijbaan nog een vrachtauto met pech waardoor 'wij ' weer naar de rechterbaan bij het stoplicht moesten uitwijken. In mijn ogen verder geen probleem.

Blijkbaar hebben de matrixborden voor of op de uitvoegstroken op bepaalde wijze verlichte rode kruizen vertoond, dit kan ik mij echter niet meer herinneren.

Wellicht kunnen jullie mij helpen de situatie feitelijk te achterhalen, zodat ik kan concluderen of mijn verzet tegen deze strafbeschikking enig hout zal snijden.

Feit zou zijn gepleegd op 17-02-2017 om 08:59 uur
Locatie: Rotterdam-Heijplaat 18 (ik neem dus aan deze afslag in oostelijke richting)
Opsporingsinstantie: Politie Rotterdam-Rijnmond, EXO EXO Verkeerspolitie Verkeerssurveilla. (ik zag inderdaad agenten staan bij de eerste vrachtauto met pech)

Is dit informatie waar jullie iets mee kunnen achterhalen?

Alvast zeer gewaardeerd!

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Ik zou even contact leggen met RWS om te zien of zij kunnen achterhalen op welke tijden die dag, een rood kruis heeft gestaan, op welk portaal.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Ik zou even contact leggen met RWS om te zien of zij kunnen achterhalen op welke tijden die dag, een rood kruis heeft gestaan, op welk portaal.

Hij vroeg al naar mij!
Stier schreef:
Wellicht kunnen jullie mij helpen de situatie feitelijk te achterhalen

Ik ga even op zoek
Stier schreef:
17-02-2017 om 08:59 uur
Locatie: Rotterdam-Heijplaat 18 (ik neem dus aan deze afslag in oostelijke richting)

Stier
Nieuwkomer
 Bericht 

:D geweldig! ben benieuwd wat er te vinden is :thumb:

Feitelijk
Master
 Bericht 
Ziet er wel gek uit ja.
Valt dit een beetje te begrijpen? Zwart is een afkruising.
Afbeelding

En de assen omgewisseld zodat je de tijden beter ziet.
Op jouw 8:59 was de meest rechter van de vier op 52,9 afgekruist, en 100 meter verderop was strook die strook weer vrij en was de strook die ertussen (2,5) is gekomen afgekruist.
Rond 9:08 is dat kruis wel weer naar de meest rechter strook gezet.

Afbeelding

Stier
Nieuwkomer
 Bericht 

huh? wow...uhm dus daar waar de linker uitvoegstrook bereikbaar is vanaf de A15 was geen kruis, midden erop weer wel en daarna dus weer niet...terwijl rechts alles was afgekruisd waar iedereen in de file stond...er is op de strafbeschikking geen hmp genoemd..
Ik ebn niet gewend deze schemas te interpreteren maar snap ik het goed? (wel super goede info zeg.. :thumb: )

Stier
Nieuwkomer
 Bericht 

misschien veel gevraagd, maar heb ik mogelijkheden om camera beelden op te vragen van deze situatie rond het bewuste tijdstip?

Rover
Master
 Bericht 
Stier schreef:
misschien veel gevraagd, maar heb ik mogelijkheden om camera beelden op te vragen van deze situatie rond het bewuste tijdstip?

Je kunt ze opvragen, maar krijgen doe je ze niet.

Stier
Nieuwkomer
 Bericht 

Rover schreef:
maar krijgen doe je ze niet.

ah dat is jammer.....want...beelden zijn niet openbaar?

Feitelijk
Master
 Bericht 
Ze worden niet opgeslagen. Je bent beter af met een dashcam. Of iemands dashcambeelden van de situatie toen.

Stier schreef:
huh? wow...uhm dus daar waar de linker uitvoegstrook bereikbaar is vanaf de A15 was geen kruis, midden erop weer wel en daarna dus weer niet..

Ik denk dat er een foutje geslopen is in mijn analyse. Ik zie op google streetview slechts 1 portaal met 4 matrices. Ik vermoed dus dat 52.9x en 53.0a eigenlijk tot dezelfde raai behoren.
Dat zou betekenen dat de rechterstrook van de parralelbaan (52.9x) afgekruist was, en dat de linker van de afrit (53.0a) een kruis hadden. (de twee middelste dus.)

Om 9:08 hebben ze dan alleen de rechter strook naar de afrit afgekruist (op 52.9 en en 52.5 ) de parallel en de bijgekomen strook waren toen vrij.
Op 53.4a zie ik ook geen portaal, maar daar zullen dan ook wel lussen liggen.

Stier schreef:
.terwijl rechts alles was afgekruisd waar iedereen in de file stond...

Dat zou dan na 9:08 moeten geweest zijn.

Stier
Nieuwkomer
 Bericht 

Dank je wel hiervoor!
Lijkt wat ingewikkeld maar mijn conclusie is dat ik ofwel na 9:08 op dat punt ben geweest ofwel de situatie ter plekke fout heb geinterpreteerd. Het was dan ook nogal rommelig daar.

Ik ga in ieder geval mijn verzet opsturen en het art30 gebeuren doen om meer duidelijkheid te krijgen over de vaststelling van het feit. Hopelijk doen ze er lekker lang over en ik kan me voorstellen dat anderen die hetzelfde voor hun kiezen hebben gekregen dit ook gaan doen.

Dank allen zover, ik houd jullie op de hoogte van alle nieuwtjes!
gr

jack19
Master
 Bericht 

Toch gek. Vol overtuiging zijn dat je dit soort gedragingen nooit pleegt, maar nu toch al twijfelen aan jezelf. Dat betekent toch weer beter opletten in het verkeer.

Stier
Nieuwkomer
 Bericht 

Ik vind je opmerking niet echt relevant voor de vragen die ik had, maar ik begrijp dat dit bij jezelf nooit voorkomt.

Een poging tot uitleg:

Ik ben overtuigd dat ik nooit een rood kruis negeer.
Dat is wat anders dan dat ik dit soort gedragingen nooit pleeg (wat ik overigens ook niet heb gezegd)
Stier schreef:
Aangezien ik nooit een rood kruis negeer omdat ik dat belachelijk vind

Stier schreef:
mijn conclusie is dat ik ofwel na 9:08 op dat punt ben geweest ofwel de situatie ter plekke fout heb geinterpreteerd

Beter opletten in het verkeer is altijd goed.
Het is een chronologische opeenstapeling van veranderende situaties waar je in de tijd ad hoc op moet reageren en anticiperen. Ik rij al vele jaren ca. 80K km's per jaar, dus geloof me maar, ik heb al het een en ander meegemaakt.

Het komt wel eens voor dat de bewegwijzering en/of matrixborden niet geheel de situatie correct aanduiden en/of dat wat te zien is voor verschillende interpretaties vatbaar is.

In de situatie waar het hier om gaat: dit is de weg naar mijn werk. Deze neem ik vrijwel elke dag en op een gegeven moment rij je zo'n stukje routinematig. Ik kan me dus niet altijd meer precies herinneren hoe de borden of het verkeer van vorige week op een vrijdag bij een bepaald hmp-tje op een specifiek tijdstip er voor stonden.

Ook ben ik niet perfect en mis ik wel eens wat.

Met het terughalen uit mijn herinnering komt in ieder geval naar boven dat ik absoluut niet de enige was die op de door mij gekozen rijbanen reed op die dag rond dat tijdstip op die locatie.

Ik zou daaruit kunnen concluderen dat e.e.a. misschien niet helemaal goed aangegeven was op de matrixborden tov de daar aanwezige wegen-configuratie en de verkeerssituatie op dat moment.

Maar goed, ieder zijn mening en toch bedankt voor je bijdrage.
gr

wernert
Pro
 Bericht 

Jezelf verdedigen is prima, maar spreek je jezelf niet tegen?

Stier schreef:
Ik ben overtuigd dat ik nooit een rood kruis negeer.

Okay, dus de gedraging 'negeren rood kruis' pleeg je nooit?
Stier schreef:
Dat is wat anders dan dat ik dit soort [Negeren rood kruis - W] gedragingen nooit pleeg (wat ik overigens ook niet heb gezegd)

:huh: /me negeert ook geen rode kruizen, ik zwaai altijd vriendelijk naar ze en rij dan stoïcijns door. :wink:

Stier
Nieuwkomer
 Bericht 

Ok

Misschien was het helderder geweest als ik had gezegd:
Ik heb tot heden nooit bewust een rood kruis genegeerd en heb (en zal) nooit de intentie (hebben) om een rood kruis te negeren...?

wernert schreef:
Okay, dus de gedraging 'negeren rood kruis' pleeg je nooit?
post4323615.html#p4323615 schreef: Dat is wat anders dan dat ik dit soort [Negeren rood kruis - W] gedragingen nooit pleeg (wat ik overigens ook niet heb gezegd)

Is de definitie van 'dit soort gedragingen' (welke tekst niet van mij afkomstig was) enkel 'negeren rood kruis'? Ik interpreteerde het als een veel ruimer begrip.

wernert schreef:
:huh: /me negeert ook geen rode kruizen, ik zwaai altijd vriendelijk naar ze en rij dan stoïcijns door. :wink:

Vind ik nogal een veronderstelling/waarde-oordeel over mijn rijgedrag, kun je dat uit al het bovenstaand echt concluderen?
Knap :applaus: maar helaas het verkeerde stempeltje

Overigens meende ik uit de inleidende teksten van flitsservice.nl te begrijpen dat dit portaal voornamelijk bedoeld is als informatievoorziening voor diegenen (zoals ikzelf) die niet goed thuis zijn in de wereld van het CJIB e.d.

Of is het gebruikelijk dat de nieuwkomers eerst worden getest en ontleed? :honger:

;)

bert65
Master
 Bericht 
Stier schreef:
Of is het gebruikelijk dat de nieuwkomers eerst worden getest en ontleed?

De nieuwkomer wordt niet speciaal ontleed maar het stuk wat geschreven is, wordt ontleed. Dit is niet speciaal om de schrijver te testen O:) maar om je relaas aan een "gedegen" onderzoek te onderwerpen. Dat zal een OvJ en een rechter ook doen. Je relaas zou dus best tegen je gebruikt kunnen worden. Voorbeeld:

Stier schreef:
Deze neem ik vrijwel elke dag en op een gegeven moment rij je zo'n stukje routinematig.

Stier schreef:
Ook ben ik niet perfect en mis ik wel eens wat.

Stier schreef:
Met het terughalen uit mijn herinnering komt in ieder geval naar boven dat ik absoluut niet de enige was die op de door mij gekozen rijbanen reed op die dag rond dat tijdstip op die locatie

Selectief wat zinsdelen van je aangehaald. Zou je dit in een bezwaarschrift vermeld hebben, dan kan je het bijna wel schudden :dag: want de OvJ zal je hiermee om je oren slaan en dan mogelijk eindigen met een stukje uit je eigen tekst:

Stier schreef:
Beter opletten in het verkeer is altijd goed.

Stier
Nieuwkomer
 Bericht 

Super, dit vind ik nou nuttige informatie, dank je wel Bert65 :thumb:

Ik ben veel van de threads hier op het forum aan het lezen om te achterhalen wat wel en wat niet gezegd en opgeschreven en gezegd moet worden in een verzet en het vervolg daarop, dus al dit soort dingen zijn ontzettend nuttig om van jullie te horen/lezen.

Wel ga ik ervan uit dat op dit forum ik (en anderen) de dingen kan zeggen die niet mee worden genomen in het hele proces, en dus van jullie kan leren hoe het wel moet. Fouten moeten dus gemaakt kunnen worden. Laat ons nieuwkomers misschien dan even weten hoe dat in elkaar zit?

Buiten dit waardeer ik flitsservice uitermate en neem ik alle info tot me om zo goed mogelijk voorbereid te zijn. Nogmaals dus mijn dank daarvoor.

hulde

Stier
Nieuwkomer
 Bericht 

In vervolg hierop, na een paar daagies ga ik morgen het verzetsformulier opsturen.

Ik denk eraan het volgende in te vullen op de regels 'om een andere reden. Deze reden is:'

Ik ben niet schuldig aan genoemd strafbaar feit en beroep mij op mijn recht de zaak nader te onderzoeken.

Is dit naar jullie mening acceptabel?

bert65
Master
 Bericht 
Stier schreef:
beroep mij op mijn recht de zaak nader te onderzoeken.

Dit hoef je/zou ik niet eens schrijven.

Stier
Nieuwkomer
 Bericht 

dan hou ik het kort. thanks :biertje:

Stier
Nieuwkomer
 Bericht 

nog een vraag

bovenaan het formulier wordt gevraagd een telefoonnummer in te vullen..is dit verplicht?

Ik bedoel, ik ben wel bereid gebeld te worden en dan hou ik het 'script' aan wat elders op dit forum is beschreven..maar liever niet uiteraard..?

Stier
Nieuwkomer
 Bericht 

Update 29-3-17

Vandaag weer een briefje van CJIB binnengekregen in vervolg op voorgaand.

______
Onderwerp: Ontbieding verhoor

Geachte heer ...
U heeft aangegeven het niet eens te zijn met de strafbeschikking
Wat moet u nu doen?

1. Was iemand anders de bestuurder dan uzelf?
Geef met bijgaand formulier de volledige naam,....etc.... Heeft u al eerder een bestuurder opgegeven, dan kunt u niet nogmaals dezelfde bestuurder opgeven.

2. Kunt u geen gegevens van de bestuurder opgeven of heeft u al een bestuurder opgegeven en zijn de gegevens van deze persoon niet veranderd?
Neem telefonisch contact op via telefoonnummer....etc... U hebt tot en met 12-04-2017 de mogelijkheid contact op te nemen. ...etc....U kunt dan tijdens dit telefonisch verhoor een verklaring geven. Houdt u tijdens het verhoor naast het CJIB-nummer de volgende gegevens bij de hand:

Kenteken: xxxx
Datum: xxxx
Tijdstip: xxxx

Hoogachtend

bijgevoegd opnieuw een antwoordformulier, nagenoeg identiek aan de eerste die bij de strafbeschikking zat, alleen ditmaal een nieuwe optie bovenaan toegevoegd:
[aankruisvakje] Ik was de bestuurder op het moment van het strafbare feit

...

Ik had het eerste antwoordformulier retour gestuurd met aangekruisd dat ik het niet eens was met het strafbare feit, omdat: "ik ben niet schuldig aan genoemd strafbaar feit"

e.e.a voelt een beetje alsof ik in de val wordt gelokt aangezien men mij zegt zelf een telefonisch verhoor te initieren.

Wat zou volgens jullie de beste reactie zijn hierop?
- niets doen? wat gebeurt er na het verstrijken van de datum 12-04-17?
- opnieuw het antwoord formulier invullen met dezelfde optie aangekruisd en dezelfde tekst ingevuld?
- telefonisch contact opnemen en telefonisch verhoor ondergaan "with extreme caution" ?
- andere optie..?

LucF
Die hard
 Bericht 
Het beste advies lijkt mij de 1e optie. Gewoon negeren.
De OvJ zit daar niet ter waarheidvinding, die zal zijn best doen om je een verklaring te laten geven.
Uiteindelijk zal je een oproep krijgen om voor de Kantonrechter te komen, deze zal wel onafhankelijk naar je zaak kijken.

makila
Master
 Bericht 

jack19 schreef:
Toch gek. Vol overtuiging zijn dat je dit soort gedragingen nooit pleegt, maar nu toch al twijfelen aan jezelf.

Ik heb toch al meegemaakt dat ik 100% zeker was dat ik iets niet gedaan had, tot men een foto te voorschijn toverde waarop duidelijk was dat ik het wel gedaan had. Hoe komt dat? Soms heb je dus goed opgelet en het toch echt niet gezien. Dat kan gewoon. We zijn allemaal mensen en geen robotten.

Er kan een verbodsbord staan maar net als je die richting uitkijkt, bevindt het bord zich in de dode hoek. Je merkt dit dan niet op en waaam! Beboet! O:)

Stier
Nieuwkomer
 Bericht 

LucF schreef:
Het beste advies lijkt mij de 1e optie. Gewoon negeren.

Ah daar hoopte ik al, dank je. Ongelooflijk eigenlijk, zou het bijna klassificeren als 'intimidatie'.

Pagina 1 van 1 [ 25 berichten ]