» Juridisch » Overige boetes en EMA   

Pagina 1 van 1  [ 31 berichten ]
Source90
Nieuwkomer
 Bericht 

Beste leden,

Graag zou ik willen weten (kom er met Google niet helemaal uit) of er bij het aan/afmelden voor parkeerbelasting er geen x aantal minuten na het afmelden zijn om de mobiel weg te doen, gordel om te doen en weg te rijden?

Mijn vader stond in Rotterdam geparkeerd en had zijn voertuig ook netjes aangemeld. Om 13:43 stond hij geparkeerd en heeft hij zichzelf aangemeld.
Bij terugkomst heeft hij zich om 15:53 afgemeld, zijn mobiel weg gestopt en zijn motor gestart. Door het overige verkeer kon hij niet direct weg rijden, maar reed hij een luttele minuut later weg.

Toch heeft hij een bon gekregen voor niet betalen tijdens het parkeren met tijdsaanduiding 15:56.

Afbeelding
Afbeelding

Hij heeft bezwaar aangetekend met een schets van de situatie en bijgevoegde uitdraai van zijn parkeergeschiedenis, doch wordt het bezwaar afgewezen.

Het lijkt mij onmogelijk (lees: niet legaal) om weg te rijden op het moment dat je jezelf afmeld, dit zou betekenen dat je met een mobiel in de hand wegrijdt.
Daarnaast draaide zijn motor, wat hem een stilstaand en niet een geparkeerd voertuig maakt. Niet dat de scanauto hier onderscheidt in maakt.

Er is reeds bezwaar gemaakt en afgewezen op het feit dat "er geconstateerd was dat er geparkeerd was zonder voldoende parkeerbelasting te betalen".
Is beroep nu de enige te nemen gang? Met alle kosten van dien?

Pita
Master
 Bericht 

Source90 schreef:
Daarnaast draaide zijn motor, wat hem een stilstaand en niet een geparkeerd voertuig maakt. Niet dat de scanauto hier onderscheidt in maakt.

Hij stond dus 3 minuten te lang geparkeerd !

snovvdog
Master
 Bericht 
Of wachtend op een gaatje voor het verkeer of aan het laden/lossen :[ .

Worden die tijden ook afgerond? in theorie kan het ook 2 min en 1 sec zijn geweest :[ . van 15:53:59 tot 15:56:00...

Source90
Nieuwkomer
 Bericht 

Pita schreef:

Ofwel, je moet, al deelnemend aan het verkeer, naar je mobiel kijkend/in de hand je auto afmelden? Want anders sta je wellicht 20seconde te lang geparkeerd volgens jouw redenatie..

Vraag concreet: Is er geen x minuten om weg te rijden na het afmelden, zoals je ook ruim 10 minuten hebt om in een garage na het betalen naar je auto te gaan en je naar de slagboom te begeven?

Pita
Master
 Bericht 

Nee, die pardontijd is er niet

Je kan ook gewoon bij het eerste beste stoplicht de parkeertijd afmelden, maar ja dan betaal je misschien 60 seconden te veel.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Het verhaal was toch dat een scanauto sognaleerd en dan een parkeerwachter alarmeert die de auto komt bekeuren?

Rap gedaan.

TommyGun
Master
 Bericht 
Hm ik meld de parkeeractie meestal al af als ik naar m'n auto loop, maar in Rotterdam zijn ze vast meer van de naaipraktijken dan in Eindhoven :lol:

zadkine
Master
 Bericht 
Lijkt me beter om dit verhaal aan de rechter voor te leggen.
Bezwaren worden per definitie afgewezen zo ongeveer.

Gerrit
Die hard
 Bericht 

Volgens mij is er zelfs royaal betaald. Tarievenoverzicht geeft aan dat er per uur € 1,67 verschuldigd is. Parkeerduur is 2 uur en 10 minuten, en er is € 4,50 in rekening gebracht. Voor deze tijdsduur zou slechts € 3,60 verschuldigd zijn...
Bezwaar lijkt me dan ook terecht, maar ja, standaard-antwoord is "NEE!". :x

no justice
Master
 Bericht 
Uiteraard moet je bezwaar aantekenen en uitleggen hoe en wat. Dit bezwaar wordt niet gelezen en dan laat je het voorkomen bij de rechter..... gewoon doen.

zandbak
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Het verhaal was toch dat een scanauto sognaleerd en dan een parkeerwachter alarmeert die de auto komt bekeuren?

Rap gedaan.

In Amsterdam wel. Daar wachten de controleurs op hun scootertje op een hoek van de straat tot de scanauto dat wijkje doet, en ze rijden meteen erop af.

Loekieloekie
Die hard
 Bericht 
Gerrit schreef:
Volgens mij is er zelfs royaal betaald. Tarievenoverzicht geeft aan dat er per uur € 1,67 verschuldigd is. Parkeerduur is 2 uur en 10 minuten, en er is € 4,50 in rekening gebracht. Voor deze tijdsduur zou slechts € 3,60 verschuldigd zijn..

Is die 4.50 exclusief kosten voor mobiel parkeren?

Dan heb je hier wel een punt. Er is voldoende parkeerbelasting voldaan voor de tijd dat je er stond. Dus onvoldoende parkeerbelasting is te weerleggen. Moet je wel voor iets meer dan 60 euro langs de rechter. Hoe principieel ben je als je hier een vrije middag voor wilt opofferen.

dikkydik
Master
 Bericht 
Loekieloekie schreef:
Is die 4.50 exclusief kosten voor mobiel parkeren?

https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/pa ... c-2016.pdf

Tarievenoverzicht parkeren op straat 2017 schreef:
Artikel 3. Betaaleenheid
Parkeertijd kan worden afgenomen per € 0,50 of een veelvoud daarvan.

Alleen begrijp ik nog niet helemaal hoe je op € 4,50 komt, want voor 2u10min ben je € 3,62 kwijt, maar vanwege de betaaleenheid betaal je uiteindelijk € 4,00.

Boralis
Master
 Bericht 

dikkydik schreef:
Parkeertijd kan worden afgenomen per € 0,50 of een veelvoud daarvan.

Als afmelden dus vroeger is, kan het wel zijn dat in dit geval wel betaald is voor die paar minuten extra ... Vermoed trouwens dat die scan auto's het allemaal volautomatisch doen en geloof er niks van dat er iemand achteraan gaat om het ter plekke uit te schrijven. Dat is 't enige zwakke punt in wel/niet weg kunnen rijden. Anders zeer plausibel verhaal. Bij mij als rechter zou je meteen gelijk krijgen...

zandbak
Master
 Bericht 
Boralis schreef:
Vermoed trouwens dat die scan auto's het allemaal volautomatisch doen en geloof er niks van dat er iemand achteraan gaat om het ter plekke uit te schrijven.

In Amsterdam gebeurt dat dus gewoon wel. Twee controleurs op een scooter als de scanauto zijn rondje doet in een wijk.

bert65
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
In Amsterdam wel. Daar wachten de controleurs op hun scootertje op een hoek van de straat tot de scanauto dat wijkje doet, en ze rijden meteen erop af.

Nee hoor. Die sootertjes rijden niet zo veel meer. Je wordt gescand, betaalbestanden worden vergeleken en al je daar niet tussen zit, krijg je gewoon een naheffing.

Tommie
Master
 Bericht 

Pita schreef:

Nope, was gestopt. Hij was verkeersdeelnemer maar moest voorrang verlenen vanwege een bijzondere verrichting (wegrijden).

zandbak
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
Nee hoor. Die sootertjes rijden niet zo veel meer.

Ik zie ze gewoon dagelijks rijden. Altijd in tweetallen, en altijd een scanauto in de betreffende wijk.

bert65
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Ik zie ze gewoon dagelijks rijden. Altijd in tweetallen, en altijd een scanauto in de betreffende wijk.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat de scootertjes niet altijd meerijden en je dus, zoals Tommie schrijft, gewoon gescand wordt tijdens het uitvoeren van een bijzondere verrichting. O:) O:)

Jalavoy
Pro
 Bericht 
Zie die scanauto wel eens rijden door Rotterdam, heb die scooters nog nooit daarbij in de buurt gezien.

viffer
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
gescand wordt tijdens het uitvoeren van een bijzondere verrichting

Daar zullen rijschoolhouders blij mee zijn :cry:

Rover
Master
 Bericht 
Jalavoy schreef:
Zie die scanauto wel eens rijden door Rotterdam, heb die scooters nog nooit daarbij in de buurt gezien.

Die scootertjes was altij in Amsterdam, in Rotterdam hebben ze dat nooit gedaan voor zover ik weet.

zandbak
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de scootertjes niet altijd meerijden en

Ik zie ze altijd als een siamese drieling rijden :lol:

Black98
Master
 Bericht 
Toevallig vandaag op dumpert: 1 minuut na betalen een boete
http://www.dumpert.nl/mediabase/7277719 ... enade.html

Toontje
Pro
 Bericht 

1 minuut, 3 minuten, hebben wij allemaal tot op de microseconden nauwkeurige klokken dan?

snovvdog
Master
 Bericht 
Laat ze maar bewijzen dat je nog geparkeerd stond en niet stil stond door verkeersnoodzaak...

Raaf
Master
 Bericht 
Toontje schreef:
hebben wij allemaal tot op de microseconden nauwkeurige klokken dan?

De netwerktijd van je telefoon is best betrouwbaar...

Als je dit voor laat komen heb je best een kans voor mijn gevoel.

RRL
Master
 Bericht 
Toontje schreef:
1 minuut, 3 minuten, hebben wij allemaal tot op de microseconden nauwkeurige klokken dan?

Het is jammer dat ik uit frustratie de bonnen niet meer heb, maar had een kassabonnetje met 21:54 en een parkeerbon met 21:54 er op. Nog geen 5 minuten weg, in de haast de app vergeten. Volgens mij geen poot om op te staan dus bezwaar ook maar gelaten voor wat het was. Zonde geld.

bert65 schreef:
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de scootertjes niet altijd meerijden en je dus, zoals Tommie schrijft, gewoon gescand wordt tijdens het uitvoeren van een bijzondere verrichting.

Hoe verhoudt dat zich eigenlijk met het ophalen van passagiers? Hoe direct is direct laten instappen van passagiers? Bel vaak wel als ik bijna bij iemand voor sta, echter voor ze beneden zijn, straat over en ingestapt ben je wel even verder.

bert65
Master
 Bericht 
RRL schreef:
Hoe direct is direct laten instappen van passagiers?

Kort maar krachtig: direct. Op het moment dat je ook maar even moet wachten, is het parkeren geworden.

Feitelijk
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Laat ze maar bewijzen dat je nog geparkeerd stond en niet stil stond door verkeersnoodzaak...

In een parkeervak?

uit verkeersnoodzaak heet het stoppen, denk aan stoplicht of :B7:

stilstaan is voor direct laden/lossen en direct in of uitstappen passagiers.

parkeren, langer dan dat of met een andere reden.

snovvdog
Master
 Bericht 
Nou, je moet troch voorrang verlenen bij het wegrijden? Dat is toch ook stoppen?

Lossen/laden kan ook langer dan 5 minuten duren...

Pagina 1 van 1 [ 31 berichten ]