» Openbaar » Media » Politie   

Pagina 1 van 1  [ 9 berichten ]
Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Er duiken de komende maanden meer integriteitskwesties bij de politie op. Daarvoor waarschuwt de korpschef van de Nationale Politie Erik Akerboom.

Akerboom zegt dat in een reactie op het nieuws van deze krant dat vijf topmensen van de politie op kosten van de baas voetbalwedstrijden en concerten zouden hebben bezocht. In een Rijksrechercheonderzoek naar de Amsterdamse regiochef Ad Smit zijn namen genoemd van onder meer lid van de korpsleiding Liesbeth Huyzer, net als adviseurs Bernard Welten en Hans Schönfeld. Ook zij zijn volgens verklaringen op de tribunes gesignaleerd.

De kaartjesrel is de zoveelste deuk in het imago van de politie, na eerdere affaires zoals de geldsmijterij rond OR-voorzitter Frank Giltay en het onderzoek tegen voormalig korpschef Gerard Bouman. Voorlopig zal de storm niet gaan liggen, waarschuwt Akerboom: ,,Ook de komende maanden zullen zich zaken voordoen."

Akerboom zegt het te betreuren dat de politie steeds zo in het nieuws komt. ,,Gedurende mijn eerste jaar hebben zich meerdere integriteitskwesties aangediend. Dit raakt de hele organisatie en heeft impact op de medewerkers, van hoog tot laag. Ik vind het belangrijk een duidelijk signaal af te geven over waar we als politie staan ten aanzien van integriteit.”

Omgangsvormen
In zijn reactie zegt Akerboom te streven naar een open en transparante organisatie, waarbij politiemensen elkaar durven aan te spreken op fout gedrag. ,,Integriteit is meer dan je houden aan de wet. Het gaat ook over zorgvuldig omgaan met informatie, bevoegdheden en gemeenschapsgeld, en het gaat over omgangsvormen. Je moet verantwoordelijkheid kunnen en willen afleggen over je doen en laten.”

De politie zegt de resultaten van het Rijksrechercheonderzoek naar Ad Smit af te wachten. Die worden half juni verwacht. Daarna bepaalt de korpsleiding of interne onderzoeken tegen medewerkers nodig zijn.

Dat gaat nog gezellig worden.

bruintje beer
Master
 Bericht 
Je bedoelt dat je het druk gaat krijgen?

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
bruintje beer schreef:
Je bedoelt dat je het druk gaat krijgen?

:kniktja: :kniktja: :kniktja:

Ducantoni
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Integriteit is meer dan je houden aan de wet. Het gaat ook over zorgvuldig omgaan met informatie, bevoegdheden en gemeenschapsgeld, en het gaat over omgangsvormen. Je moet verantwoordelijkheid kunnen en willen afleggen over je doen en laten.”

Dat is een goede. Binnenkort kunnen ze er weer eentje aan de lijst toevoegen. :boos:

Boralis
Master
 Bericht 

Ducantoni schreef:
Integriteit is meer dan je houden aan de wet. Het gaat ook over zorgvuldig omgaan met informatie, bevoegdheden en gemeenschapsgeld, en het gaat over omgangsvormen. Je moet verantwoordelijkheid kunnen en willen afleggen over je doen en laten.”

Als ze die eisen even aan 't begin van de opleiding op tafel hadden gegooid ... :roflol:

bruintje beer
Master
 Bericht 
Nee maar serieus nu. Die Akerboom lijkt me een integere kerel (tegenpool van Bouman dus, die in een willekeurig Latijns-Amerikaans land minister van veiligeheid ofzo had kunnen worden). Ik hoop dat 'ie orde op zaken kan stellen.

RobinNL
Respect
 Bericht 

Ik heb onlangs aangifte gedaan tegen een motoragent en bijna iedere agent die ik in de tussentijd heb gesproken die ook maar iets inhoudelijk heeft gedaan, of gaat doen, aan deze zaak probeerde mij te overtuigen om toch maar geen aangifte te doen. Dat ging van 'je kunt geen aangifte doen tegen agenten, dan moet je een klacht indienen!' tot 'we weten zijn kant van het verhaal niet dus we kunnen de aangifte niet opnemen'. Ik heb er bitter weinig vertrouwen in.

R
Master
 Bericht 
Word je best boos van.

sjakuuse
Nieuwkomer
 Bericht 

Politiebaas Akerboom zou moeten oppassen dat hij niet een soort Don Quichot gaat worden want om als enige integere (laat ik daar nu even vanuit gaan) politiefunctionaris het op te gaan nemen tegen het politie(justitie)systeem dat de corruptie met vele gezichten door zijn aderen heeft vloeien, wordt het een kwestie van lange adem. De Nederlandse burger wenst hem daarbij veel succes. :glaasje:

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ]