» Openbaar » Media » Politie   

Pagina 1 van 1  [ 29 berichten ]
cocodee
Master
 Bericht 
[url=feesboek.com]feesboek[/url] schreef:
Eric Vet is wijkagent in Amstelveen. Een van de wijken waar hij werkt, heeft last gehad van woninginbraken. Inmiddels is het een stuk rustiger. Dit komt mede door de achterpadprojecten die bewoners samen met gemeente en politie realiseren. Eric vertelt zijn verhaal:

“Loop in je eigen stad maar eens een willekeurig achterpad in. Die zijn vaak onverlicht en niet afgesloten. Als het op beveiliging aankomt, denken mensen vaak eerst aan hun huis. Daarna aan hun tuin en schuur. Het beveiligen van het achterpad is vaak een ondergeschoven kindje.

Om dit tegen te gaan, werken we in Amstelveen samen met bewoners en de gemeente aan achterpadprojecten. We sluiten de achterpaden samen met bewoners af met een hek, zodat alleen zij zelf er nog in kunnen. Vervolgens zorgen we voor verlichting en installeren we een schemerschakelaar. Deze maatregelen maken het direct veiliger, maar zorgen ook voor verbinding in de wijk. En dat is minstens net zo belangrijk.

Die verbinding in de wijk kan ontstaan door buurtbewoners samen aan een project te laten werken, maar bijvoorbeeld ook door het stimuleren van het gebruik van WhatsApp-groepen. In beide gevallen gaat het om veiligheid op de vierkante centimeter. Dat is waar ik als wijkagent mee bezig ben. Dit soort projecten brengt buren bij elkaar. Dat kunnen er vijf zijn, of tien. Op die manier creëer je cirkeltjes van veiligheid. Hoe meer van dit soort kleine cirkels, hoe meer we de wijk afdekken met sociale contacten. Ik zeg nooit: ‘er wordt nooit meer ingebroken’. Maar goede veiligheidsmaatregelen en sterke sociale verbinding maakt het inbrekers wel een stuk moeilijker.”

Kijk voor meer informatie over hoe jij woninginbraak kunt voorkomen op:

Tsja, wel een eigen topic waard, het ministerie waar niet al te lang geleden allemaal bonnetjes verdwenen, en liegen en bedriegen aan de orde van de dag is, is nu opeens bezorgd over de veiligheid van de NUKUBU, viel bekant uit m'n stoel! :o
Als ze dat sjoemeltje nou in dat "cirkeltje van veiligheid" hadden geplaatst, had ie niet in de fik gevlogen. :roflol: :roflol:
En hier is Eric in volle glorie. :applaus:
Afbeelding

TommyGun
Master
 Bericht 
Goed verhaal, lekker kort (f)

A4
Master
 Bericht 
En alsof het iets nieuws is ook; het 'dichttimmeren' van achterpaden. Tsjezus hey, 1993 belde, het wil z'n aanpak terug.

Walker
Master
 Bericht 
Achterpad verlichting met schemerschakelaar: Onderdeel van het PKVW bij nieuwbouw.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Ik weet me nog te herinneren dat er buurtwachten werden opgezet. Toen was commentaar van justitie: "nee, niet doen, dat hoort bij politie thuis". En nu 180 graden gedraaid?

boersma
Master
 Bericht 
De hekken zijn wel beetje gevangenisachtig.
Een goed slot op je schutting werkt ook wel toch? Ben je zelf verantwoordelijk voor of je hem op slot doet.
Nu bij dit hek kan het ook dat mensen lui worden en het hek meer open staat dan dicht is.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
boersma schreef:
Een goed slot op je schutting werkt ook wel toch?
In combinatie met een lekkere ledschijnwerper die beweging detecteert...... Boefjes hebben hekel aan licht als ze hun beroep uitoefenen.

wernert
Pro
 Bericht 

Met 'propaganda door V&J' maak je het wel wat groter dan het is.

Maar als Eric Vet echt zo goed is met hekken, dan stel ik voor dat hij de eerste Gated Community van Nederland sticht. Statistieken bewijzen dat daar significant minder vaak ingebroken wordt. Denk groot Eric, denk groot.

/me kijkt weemoedig om en denkt 'hoe hebben we het zo ver kunnen laten komen?"

//off topic:
Met niet-grappig zijn, kun je kennelijk ook een leuk huisje kopen in de eerste 'fysiek afgesloten' community van Nederland. Jandino Asporaat koopt optrekje op landgoed Ringvaartstaete

jack19
Master
 Bericht 

Joh, uitvinding van het jaar!

bruintje beer
Master
 Bericht 
Die vent op die foto, is dat Geile Geert? Echt, ik herken 'm :\

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
bruintje beer schreef:
Die vent op die foto, is dat Geile Geert? Echt, ik herken 'm :\

:roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol:

bert65
Master
 Bericht 
Een hek bij het achterpad wil ik ook wel. In mijn woonplaats heet dat achterpad Brandgang. Omdat het een brandgang is, mag het niet worden afgesloten omdat het, in geval van nood, een vluchtweg moet zijn en hulpdiensten de brandgang in moeten kunnen. Vet bedacht maar werkt niet overal.

boersma
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
hulpdiensten de brandgang in moeten kunnen.

Misschien hebben die een loper?

bert65
Master
 Bericht 
boersma schreef:
Misschien hebben die een loper?

Nee. Niet nodig want wij mogen de brandgang toch niet afsluiten.

boersma
Master
 Bericht 
Ik heb de boel ook zelf goed beveiligd. Gewoon zorgen dat je het beter voor elkaar hebt dan de buren.

Signum
Master
 Bericht 
Is dit weer onderdeel van het social media offensief van de politie?

cocodee schreef:
maar bijvoorbeeld ook door het stimuleren van het gebruik van WhatsApp-groepen

Ja, want dat is echt een goed alternatief :fp: Tijdje terug een Marokkaan van Liander in de buurt. Er werd op de buurt WhatsApp gemeld dat er een verdacht persoon langs de deuren ging. Sommige mensen lieten hem niet binnen om die reden of deden gewoon helemaal de deur niet open. Liander heeft de dag daarna maar een blanke langs de huizen gestuurd. Wat een volk..

Walker
Master
 Bericht 
Bloeyendael bij De Bilt/Utrecht zou het eerste gated-community project worden. Maar door het faillissement van Hessing en SNS Property Finance is dat niet doorgegaan.

Maar project "Gated Community Europe" mag van mij wel doorgaan.

Walker
Master
 Bericht 
boersma schreef:
Gewoon zorgen dat je het beter voor elkaar hebt dan de buren.

Hier ook even een upgrade uitgevoerd in het hang- en sluitwerk. Nu *** ipv **. Voordeel als je dicht bij de bron zit, en zelf anti-inbraaktesten mag doen om het materiaal te testen.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Maar project "Gated Community Europe" mag van mij wel doorgaan.

:lol:

Tommie
Master
 Bericht 

Signum schreef:
Wat een volk.

Noem eens één ding dat die mensen fout doen?

Google voor je antwoord geeft wel even op "babbeltruc" en "slachtoffer".

Zonder voorafgaande brief komen ze er bij huize Tommie ook niet in, zeker niet als ze van een bepaalde bevolkingsgroep zijn.

Signum
Master
 Bericht 
Tommie schreef:
Noem eens één ding dat die mensen fout doen?

Onnodig paniek veroorzaken? Als het nou alleen bij dit specifieke geval zou blijven begrijp ik je argumentatie, maar de buurman die laat zijn hond aan het uitlaten is wordt al als verdacht gezien.

djee
Master
 Bericht 
Signum schreef:
maar de buurman die laat zijn hond aan het uitlaten is wordt al als verdacht gezien.

Nou, dat is toevallig wel een hele enge man.

Tommie
Master
 Bericht 

Paniek, paniek... Ik heb het bericht over vertrapte mensen vanwege een Marokkaan van Liander even gemist. Hoogstens dat de waarschuwing deze keer onterecht bleek.

Schoenzool
Master
 Bericht 
Een poort en verlichting bij het pad kun je krijgen bij de gemeente met korting.
Echter doet niet iedereen van de 15 aan dat pad grenzende buurtgenoten mee.
Veel zeggen: "Ik kom nooit achterom".
Dat valt ook te zien want sommige laten het onkruid behoorlijk groeien, bah. Wat moet je daar nu mee.

Wij hebben gekozen voor een hogere schutting en een goed verlichte achtertuin.
Misschien in de winter weer eens aan kloppen bij de gemeente voor een scherpe lamp.
Maar dan moet het opaatje van 93 wel meewerken wat hierachter woont, want de stroom moet komen via zijn berging (tegen vergoeding uiteraard)

bert65
Master
 Bericht 
Signum schreef:
maar de buurman die laat zijn hond aan het uitlaten is wordt al als verdacht gezien.

Bij ons in de buurt is iemand zonder pas verdacht[emoji55]

boersma
Master
 Bericht 
Schoenzool schreef:
Misschien in de winter weer eens aan kloppen bij de gemeente voor een scherpe lamp.

Je kunt toch zelf wel een lamp betalen?

Schoenzool
Master
 Bericht 
boersma schreef:
Je kunt toch zelf wel een lamp betalen?

Maar die mag ik, volgens de gemeente, dan niet op een plek hangen die niet van mij is

boersma
Master
 Bericht 
Achterkant van je schuur?
In overleg met gemeente vast wel.
Maar ik ken je situatie niet.
ik heb zo'n Steinel 400 watt schijnwerper achter het huis, bak licht dat eraf komt!
Zijn erg goede bewegingssensorem van Steinel.

Schoenzool
Master
 Bericht 
Nee. Dan zou het vast gemaakt moeten worden aan de schuur van de achterbuurman. En deze moet dan een vergoeding krijgen voor de stroom.
Die krijgt hij via de gemeente, en hun geven dan ook een vergoeding voor een lamp.

Onze tuin is goed verlicht.

Pagina 1 van 1 [ 29 berichten ]