» Openbaar » Media » Politie   



 Pagina 1 van 1  [ 11 berichten ]
Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
de Stentor schreef:
In het hele land staan politieauto’s en -motoren aan de kant vanwege falende apparatuur. Agenten klagen dat ze niet veilig de weg op kunnen. De voertuigen kampen met uitvallende navigatie en kunnen geen contact leggen met de meldkamer.

De Amsterdamse politiechef Pieter-Jaap Aalbersberg heeft een brandbrief gestuurd aan de landelijke politietop. Daarin schrijft hij dat verschillende voertuigen niet langer operationeel inzetbaar zijn. Volgens de Centrale Ondernemingsraad (COR) van de Nationale Politie spelen de problemen in het hele land.

Grote boosdoener is het zogenaamde plaatsbepalingssysteem (PBS), dat is ingebouwd in elk politievoertuig. Met het systeem worden navigatiegegevens doorgegeven en informatieregisters bevraagd. Ook verstuurt de meldkamer via PBS inzetberichten naar auto’s en motoren.

Verouderde kaarten en instabiliteit
,,In toenemende mate wordt de uitvoering van de politietaak gehinderd door niet goed werkende PBS-systemen”, schrijft Aalbersberg. ,,Uit alle teams komen klachten over de werking. Er is sprake van verbindingsproblemen, verouderde kaarten, onnauwkeurige plaatsbepaling en instabiliteit.”

Volgens de Amsterdamse politiechef kampen zowel nieuwe als oude voertuigen met de falende PBS-apparatuur. Agenten zijn zwaar gefrustreerd. ,,Tussen teams ontstaat strijd om het gebruik van nog wel functionerende voertuigen”, aldus Aalbersberg.

'Oplossing niet via reguliere wegen'
De brandbrief van de politiechef is mede ondertekend door de voorzitter van de ondernemingsraad van de Amsterdamse politie. ,,De veiligheid van agenten mag geen gevaar lopen”, reageert COR-voorzitter Rob den Besten.

De korpsleiding van de Nationale Politie stelt dat het de problemen zo snel mogelijk wil oplossen. Politiechef Aalbersberg schrijft dat een ‘oplossing via reguliere wegen niet binnen bereik is’. ,,Onze gezamenlijke zorgplicht voor een veilige taakuitoefening verdraagt zich niet met de huidige praktijk”, schrijft hij.

Problemen zijn verergerd
Hoeveel politievoertuigen door de technische malheur precies aan de kant staan, is onduidelijk. Eind vorig jaar [url=http://www.ad.nl/binnenland/navigatie-van-politie-werkt-vaak-niet~a6b75a79/schreef deze krant dat agenten veel last hebben van het nieuwe navigatiesysteem[/url] in hun auto’s. De problemen varieerden van vastlopende schermen tot een routeplanner die politieauto’s dwars door drukke winkelstraten leidde of de plaats van bestemming uit beeld liet verdwijnen.

De problemen zijn sindsdien alleen maar verergerd. Zo gebruiken agenten tegenwoordig hun eigen mobiele telefoon om de juiste route te vinden. Ook moeten ze soms noodgedwongen hun privételefoon gebruiken om de meldkamer te bereiken. Vorig jaar zei de korpsleiding nog te verwachten dat de navigatieproblemen begin dit jaar zouden zijn opgelost.

Afbeelding


Wat een professionele organisatie is het toch. :fp:

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Misschien kan Aalbersberg aan Fatima Elatik om een oplossing vragen /sarcasme

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
:roflol: :roflol: :roflol: :roflol:

[M]aarten
Weet de weg
 Bericht 
 
Wow, je gaat je toch afvragen hoe de politie in de 20ste eeuw ooit gefunctioneerd kan hebben :x

bert65
Master
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:
Misschien kan Aalbersberg aan Fatima Elatik om een oplossing vragen

Afbeelding

Rover
Master
 Bericht 
Vroeger had de agent nog een beetje vast district (geen idee of dat nog zo is). Dan is dat volledige navigatiesysteem overbodig.
Mocht het echt nodig zijn dan heb je bovenstaand nog :thumb:

Als ik het bericht zo lees, dan is de Webfleet oplossing bij ons op de zaak zo slecht nog niet 8)

maarten28
Die hard
 Bericht 
 
Verouderde kaarten, daar heb ik meer over gehoord. Kaartmateriaal dat maar eens per jaar uit komt en waar nieuwe wegen (A4, A5) pas een update na de eerstvolgende update verschijnen.
TomTom is dan al beter, maar tegenwoordig moeten de hulpdiensten gewoon eisen dat er een navigatie op basis van openstreetmap wordt gemonteerd. Dat wordt uit de BAG bijgehouden.

jack19
Master
 Bericht 
 
Agh, vast district.... Als voorheen had mijn regio 5zelfstandig opererende bureaus, nu nog 1. Tel uit je winst. Maar zonder gekheid, de modernisering maakt lui gewend aan de navigatie. Vroegah toen ik begon had ik een kaartje en zei de meldkamer waar het ongeveer was als je het niet kende en kwam het allemaal wel weer goed. Tegenwoordig zijn er aspiranten die op et knooppunt rottepolderplein lachend de a200 ri Halfweg oprijden als ze naar Haarlem moeten.. En dan echt geen flauw idee hebben waar ze zijn.

dat zijn de zelfde lui die blind op de navi afgaan en doodleuk de Dorpsstraat inrijden ondanks dat er inde briefing van een half uur daarvoor gezegd is dat die een week is afgesloten...... Ofwel ga nergens van uit al helemaal niet van een navi...

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
@jack19 wijze woorden. :thumb: :thumb:

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Het Parool schreef:
Fiksen falende politieapparatuur kost miljoenen


De kosten om de problemen met het informatiesysteem PBS in politievoertuigen te verhelpen, kunnen oplopen tot wel 22 miljoen.

Dat zegt Rob den Besten, voorzitter van de Centrale Ondernemingsraad naar aanleiding van de open brief die de Amsterdamse politiechef Pieter-Jaap Aalbersberg donderdag stuurde aan het landelijke politiekorps.

In de brief sprak Aalbersberg zijn zorgen uit over problemen met het PBS-systeem in politievoertuigen, dat de coördinatie en communicatie tussen de meldkamer en de voertuigen ter plaatse regelt.

In de begroting van 2017 is geen geld vrijgemaakt voor de doorontwikkeling van het systeem. Daardoor is de boordcomputer van de politieauto's sinds 1 januari dit jaar niet meer bijgewerkt.

Bij veel voertuigen is inmiddels sprake van verbindingsproblemen, verouderde kaarten, onnauwkeurige plaatsbepaling en instabiliteit. Landelijk is er minimaal 7 tot maximaal 22 miljoen nodig om het systeem up-to-date te krijgen, schat Den Besten.

Onveilig
In Amsterdam is het PBS-systeem al langer in gebruik dan in de rest van Nederland, waardoor het hier relatief intensief wordt gebruikt. De klap komt hier daarom het hardst aan, zegt Den Besten. "Wat normaliter via het systeem wordt gecommuniceerd, moeten agenten nu met hun mobieltje doen."

Dit kan voor onveilige situaties zorgen. "De meldkamer kan met het PBS-systeem in een oogopslag zien welk voertuig in de buurt van een voorval is, en of dit voertuig bijvoorbeeld is voorzien van bepantsering," zegt Den Besten. "Agenten kunnen gelukkig meestal zelf een goede inschatting maken, maar zonder een goed werkend systeem liggen fouten op de loer."


Het is weer duidelijk. IT en Overheid zijn als water en vuur.

bert65
Master
 Bericht 
Niet alleen met IT maar ook met centen. Waarom is er nooit een contract afgesloten waarbij ook het onderhoud en updaten in is vastgelegd? Nu lijkt het wel de doorsnee Nederlander die met de verouderde TomTom afreist naar Italië maar 40 km van huis de weg al kwijt is.

 Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek…