» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Pagina 1 van 2  [ 60 berichten ]
snovvdog
Master
 Bericht 
Nu.nl schreef:
Aantal studenten dat vak Nederlands kiest 'dramatisch' afgenomen Foto: ANP
Gepubliceerd: 11 september 2018 14:38
Laatste update: 11 september 2018 14:48

Afbeelding
Het aantal studenten dat voor het vak Nederlands kiest, is de afgelopen jaren "dramatisch" afgenomen. De universiteiten, docenten en de Taalunie luiden de noodklok en werken aan een actieplan om de studie snel weer aantrekkelijker te maken.
Dat bevestigen zij naar aanleiding van een bericht van het Amsterdamse studentenmagazine Ad Valvas. Het platform van de VU meldde dat zich dit jaar slechts zes eerstejaarsstudenten Nederlands hebben aangemeld.

In 1995 schreven 555 eerstejaars zich bij de zes universiteiten in voor de studie Nederlands. In 2017 waren dat er nog maar 222, blijkt uit cijfers van de Vereniging van Universiteiten (VSNU).

Neerlandicus Marc van Oostendorp, hoogleraar aan de Radboud Universiteit en verbonden aan het Meertens Instituut, noemt de trend "vrij dramatisch" en "lastig te verklaren". "De Nederlandse taal is populair, en wie de studie voltooid is gegarandeerd van een baan in het onderwijs."

Onderwijs heeft binnenkort groot probleem
De terugloop van het aantal studenten zadelt het voortgezet onderwijs over een paar jaar met een groot probleem op. "Zelfs al alle studenten die het vak nu volgen leraar worden, dan nog zijn er over tien jaar bij lange na niet genoeg mensen om in het hele land alle lessen Nederlands te geven."

Ook algemeen secretaris Hans Bennis van de Taalunie, de beleidsadviseur voor het Nederlands, noemt de trend "vreselijk". "Niet alleen omdat Nederlands het mooist denkbare vak is om te studeren. Maar ook omdat het vak Nederlands de basis van het onderwijs op de middelbare scholen vormt. Je moet er niet aan denken dat hier in de toekomst niet-gediplomeerde mensen voor ingehuurd zouden moeten worden."

'Het vak Nederlands brengt geen liefde voor taal meer bij'
Beide organisaties wijten de terugloop voor een groot deel aan de invulling van het vak Nederlands op middelbare scholen. "Nederlands is sinds de jaren tachtig steeds meer een vaardigheidsvak geworden", legt Van Oostendorp uit. "Je leert trucjes; het eindexamen bestaat alleen maar uit het verklaren van een paar teksten. Op geen enkele manier is er nog ruimte om leerlingen echte liefde voor taal bij te brengen."

Hij benadrukt dat het goed beheersen van de Nederlandse taal door scholieren "een groter belang dient dan alleen het halen van goede cijfers. Taal maakt elke dag een essentieel deel van onze samenleving uit."

Ook Bennis hoort veelvuldig de geluiden dat scholieren het vak Nederlands saai vinden. "Echt leren nadenken en praten over taal is volledig verdwenen uit het vak", beaamt hij. "Dat moet heel snel op de schop. Nederlands moet weer een leuk, inhoudsvol vak worden, net als geschiedenis of biologie. Het moet gaan over kennis over en houding tegenover taal, niet alleen maar om vaardigheden."

Platform wil binnen twee jaar eerste veranderingen doorvoeren
De Taalunie werkt samen met de universiteiten en diverse docentenorganisaties aan een plan om het Nederlands binnen een paar jaar weer veel aantrekkelijker te maken. Wat Bennis betreft moet het veranderen van het lesprogramma Nederlands op middelbare scholen prioriteit krijgen. Vlaanderen loopt in dit opzicht al een paar jaar op Nederland voor; hier hebben aanpassingen vooralsnog tot de gewenste resultaten geleid.

Het ministerie van Onderwijs steunt de denktank en staat volgens de Taalunie open voor de herzieningen die hier uitkomen. Het is de bedoeling dat de eerste aanpassingen mogelijk in 2020 concreet worden doorgevoerd op scholen.

Suf dat mensen het vak populairder willen maken, w.m.b. zou iedereen op de wereld dezelfde taal mogen spreken.

Als je dan een andere taal wilt behouden, prima, maar doe het lekker in privé tijd en houd meer schooltijd over voor zaken die wel nuttig zijn. Het doel van taal is kunnen communiceren, alles daarboven is overhead.

bruintje beer
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Neerlandicus Marc van Oostendorp, hoogleraar aan de Radboud Universiteit en verbonden aan het Meertens Instituut, noemt de trend "vrij dramatisch" en "lastig te verklaren". "De Nederlandse taal is populair, en wie de studie voltooid is gegarandeerd van een baan in het onderwijs."
Zei hij dat echt? :o :roflol:

snovvdog schreef:
w.m.b. zou iedereen op de wereld dezelfde taal mogen spreken.
Prima dat jij dat vindt, maar dat werkt niet. Taal is onderdeel van je cultuur en je identiteit.
Volgens mij kun je een (vreemde) taal alleen maar goed spreken als je de cultuur van de sprekers ook echt begrijpt. Da's precies de reden dat mijn Engels en Duits goed zijn, en mijn Frans niet. Onnavolgbaar volk.

basjuh1981
Master
 Bericht 
bruintje beer schreef:
en mijn Frans niet.

Fuck you zeggen in Frankrijk schiet niet echt op ;)

bruintje beer
Master
 Bericht 
Ik ken dan weer wel een stel Fransen die een jaar in Amsterdam hebben gewoond, en die waren in het begin geshockeerd als iemand "dank u" zei omdat dat als "dans (la) queue" klonk 8)

Pita
Master
 Bericht 

Nederlands ?

Dan zitten er geen interessante en gesubsidieerde reisjes aan vast.

Spook
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
w.m.b. zou iedereen op de wereld dezelfde taal mogen spreken.

Dat wordt Mandarijn dan.

lacheisleuk
Master
 Bericht 

Ik denk nog steeds met gruwel terug aan mijn bovenbouw Nederlanders... Teksten verklaren uit de 15e en 16e eeuw van wat de voorloper van het moderne Nederlands is. Diets geloof ik. Geen fuckdonder aan.

R
Master
 Bericht 
Die laatste onderwijshebbenden lijken ook nog bang te zijn voor de gevende, zie foto.

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
lacheisleuk schreef:
Ik denk nog steeds met gruwel terug aan mijn bovenbouw Nederlanders... Teksten verklaren uit de 15e en 16e eeuw van wat de voorloper van het moderne Nederlands is. Diets geloof ik. Geen fuckdonder aan.
Boeken lezen waar je geen reet aan vond, gedichten analyseren, rijtjes met uitzonderingen uit je hoofd leren... Wat een kutvak was dat. En het allerergste was nog dat het een verplicht vak was. En dan een ongelovelijke zak hooi als leraar. De leraar in de onderbouw was trouwens een mooie geweest voor #metoo, wat een ouwe viespeuk was dat.

snovvdog schreef:
Onderwijs heeft binnenkort groot probleem
De terugloop van het aantal studenten zadelt het voortgezet onderwijs over een paar jaar met een groot probleem op. "Zelfs al alle studenten die het vak nu volgen leraar worden, dan nog zijn er over tien jaar bij lange na niet genoeg mensen om in het hele land alle lessen Nederlands te geven."
Je kunt dus alleen leraar worden als je Nederlands studeert, wat zegt dat over het nut van dat vak?

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Bijna alle docenten Nederlands zijn doorgedraaide literatuur freaks. Ik heb zelf ook niet echt het idee in die 6 jaar VWO erg veel geleerd te hebben in de lessen Nederlands. En dat terwijl er in het vak best veel te leren valt. Juist het gebruik van stijlen en technieken, schriftelijk en mondeling, maken een enorm verschil waar je zakelijk enorm veel aan kunt hebben. Maar dat is iets wat je dus niet van die softe boekenwormen leert. (hoewel goede schrijvers daar juist ook veel gebruik van maken. De docenten hemelen echter alleen de vage schoonheid op en geilen op inhoudelijke symboliek etc)

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Dikke Dakduif schreef:
Je kunt dus alleen leraar worden als je Nederlands studeert, wat zegt dat over het nut van dat vak?

Dat staat daar juist niet. Leraar worden is een optie maar niet de enige. Er staat alleen dat er een gigantisch tekort aan leraren dreigt waardoor de studenten van een baan in het onderwijs verzekerd zijn.

snovvdog
Master
 Bericht 
Je hebt op de middelbare school 2 vakken gehad als het goed is (ik iig.): NL en ook het vak Literatuur.

Literatuur was vooral samenvattingen van scholieren.com kapen, eigen woorden gebruiken en je best doen op de verslagen daarmee (want een boek lezen had vrijwel niemand zin in, heb het sowieso niet zo op fictie, ik lees het liefst non-fictie, alleen de boeken van GoT zijn een uitzondering).
Nederlands was gewoon spelling en grammatica, teksten, stijlen, etc...

Moet wel toe geven dat ze zich te erg richten op de theorie en ouderwetse normen, dan praktische zaken te leren die je later veel vaker nodig hebt: Presenteren, zakelijk schrijven, vergaderingen, etc...
Spook schreef:
Dat wordt Mandarijn dan.

Dat is niet de standaard internationale taal, maar stel dat wordt het, dan inderdaad iedereen aan het Mandarijn vanaf jonge leeftijd. Cultuur, identiteit... Wat heb je er aan?

Ducantoni
Master
 Bericht 
Spook schreef:
snovvdog schreef: w.m.b. zou iedereen op de wereld dezelfde taal mogen spreken.

Dat wordt Mandarijn dan.

Esperanto. ;)

Even doemdenken: de volgende generatie spreekt alleen of vooral straattaal?

Aan de andere kant: we zijn in dit land onze identiteit toch al aan het verliezen, misschien dat we dan beter volledig naar het Engels kunnen overschakelen.
In plaats van gezemel over Issue/issues; level playing field en meer van zulks terwijl er verder gewoon in het Nederlands gesproken wordt.

Spook
Master
 Bericht 
Esperanto is de facto een dode taal. Mandarijn niet. Engels of Spaans zijn nog voertalen maar de Chinezen zijn nog lang niet klaar met hun gooi naar werelddominantie. Ik zie het niet gebeuren dat de hele wereld één taal gaat spreken, of het moet binair zijn als de robots ons uitroeien. Maar als, dan wordt het Chinees denk ik.

Lijkt me ook niet leuk, één taal. Als ik al zie hoe vaak ik tussen Nederlands en Engels woorden, gezegdes, en hele concepten, niet fatsoenlijk kan vertalen zonder de benodigde nuance of context geweld aan te doen, dan beknot je echt je communicatie door voor een enkele taal te kiezen. Of je moet echt alles integreren maar dat lijkt me ook niet haalbaar of praktisch.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Nee het wordt Russisch, ik ben alvast begonnen.

Spook
Master
 Bericht 
Cyka Blyat!

Rover
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Je hebt op de middelbare school 2 vakken gehad als het goed is (ik iig.): NL en ook het vak Literatuur.

Ik had alleen Nederlands, daarin werden beide behandeld

Feitelijk
Master
 Bericht 
Sander
FS medewerker
 Bericht 
Grappig. Ik vond er op de HAVO ook geen zak aan. Matige cijfers. En het is me in de afgelopen 10 (+ :[ ) jaren steeds meer gaan interesseren. Ook andere talen trouwens en de samenhang ertussen. Geen idee waarom.
Ik irriteer me ook kapot ( O:) ) aan mensen die onze taal niet serieus lijken te nemen. Met "me auto" en "ze fiets". "De leven" en helemaal vreselijk is die zogenaamde straattaal. Een beetje Surinaamse en Antilliaanse woorden gebruiken omdat dat zo stoer klinkt als je criminele vriendjes dat doen :nothanks:

Feitelijk
Master
 Bericht 
Sander schreef:
Met "me auto" en "ze fiets"

Mijn kinderen komen huis met "jouwnes", brrrrr.....

"Papa ik ben beter dan jou"
- dan ik!
"Ja, jou!"

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Zo vroeg al een meervoudigheidsstoornis?

lacheisleuk
Master
 Bericht 

Rover schreef:
Ik had alleen Nederlands, daarin werden beide behandeld

Sander schreef:
Ik irriteer me ook kapot ( O:) ) aan mensen die onze taal niet serieus lijken te nemen. Met "me auto" en "ze fiets". "De leven" en helemaal vreselijk is die zogenaamde straattaal. Een beetje Surinaamse en Antilliaanse woorden gebruiken omdat dat zo stoer klinkt als je criminele vriendjes dat doen :nothanks:
Gruwel. Spreek normaal.

Sander schreef:
Grappig. Ik vond er op de HAVO ook geen zak aan. Matige cijfers. En het is me in de afgelopen 10 (+ :[ ) jaren steeds meer gaan interesseren. Ook andere talen trouwens en de samenhang ertussen. Geen idee waarom.
Die verplichte rotzooi zoals klassieke literatuur vond en vind ik geen donder aan. Grammatica vind ik dan weer wel grappig. Aangestoken door een leraar op de basisschool. Heb ik ooit nog vrijstelling voor gehad, in de 1e, 2e en 3e was mijn niveau ontleden hoger dan wat er op school gegeven werd. Pas halverwege de 3e klas waren mijn klasgenoten weer op hetzelfde niveau als waar ik in groep 7 al op gebracht was.

Feitelijk
Master
 Bericht 
lacheisleuk schreef:
Spreek normaal.

Høken?

snovvdog
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Bij snovv ook hoor.

Dat is het nieuwe onderwijs, ik viel in het laatste jaar van het oude systeem. Het waren 2 aparte vakken bij ons.

Sherlock
Master
 Bericht 

Sander schreef:
en helemaal vreselijk is die zogenaamde straattaal. Een beetje Surinaamse en Antilliaanse woorden gebruiken omdat dat zo stoer klinkt als je criminele vriendjes dat doen

Dat is nou juist het soort dynamiek waardoor onze (elke) taal altijd in beweging is.

lacheisleuk
Master
 Bericht 

Feitelijk schreef:
Høken?
Valt me nog mee dat jou de grap niet uitlegt niet. :[ :[ :lol: :lol:

WNS2.0D
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Je hebt op de middelbare school 2 vakken gehad als het goed is

Nee hoor, 6 jaar lang 4 uur in de week Nederlands. In mijn beleving vrije invulling van de docent om wat aan diverse dingen rond de taal te doen, maar het kwam in de onderbouw vooral neer op gedichten uit je hoofd leren en voordragen, in de bovenbouw was het verplichte samenvatten een verstorende activiteit rond het heilige boeken geneuzel.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Sander schreef:
Ik irriteer me ook kapot ( O:) ) aan mensen die onze taal niet serieus lijken te nemen. Met "me auto" en "ze fiets". "De leven" en helemaal vreselijk is die zogenaamde straattaal. Een beetje Surinaamse en Antilliaanse woorden gebruiken omdat dat zo stoer klinkt als je criminele vriendjes dat doen

Je wordt oud.

(ik herken het...)

Feitelijk
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Dat is het nieuwe onderwijs, ik viel in het laatste jaar van het oude systeem. Het waren 2 aparte vakken bij ons.

Nope.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Dat is het nieuwe onderwijs, ik viel in het laatste jaar van het oude systeem.

Ben jij van voor de mammoetwet?

Spook
Master
 Bericht 
Wat ik nu vaak zie, vooral in het Engels is dat woorden worden ingekort. Use ipv used. Dat soort zaken. En dan echt van mening zijn dat dat correct is. Nee taalwonder, dat is toch echt een ander woord met een andere betekenis. En context geeft je helaas niet altijd de sleutel tot wat je nou eigenlijk dacht te willen zeggen.

viffer
Master
 Bericht 
Spook schreef:
het Engels

Zo las ik laatst een CV van iemand die een vertaling naar het Engels had gemaakt. "Aannemen van personeel" werd "Assume personnel" :lol:

Spook
Master
 Bericht 
Ik betrap mezelf erop dat ik Engelse gezegdes letterlijk vertaal terwijl die in het Nederlands soms geen gangbare taal zijn. En pas later bedenk ik dat het niet klopt. Zucht.

Bv. dat ik mensen niet langer wil storen en dan wordt dat: "Ik zal uit jullie haar gaan." Of iets van die strekking. Een direct gevolg van veel in het Engels werken.

Feitelijk
Master
 Bericht 
viffer schreef:
Zo las ik laatst een CV van iemand die een vertaling naar het Engels had gemaakt. "Aannemen van personeel" werd "Assume personnel" :lol:

There was once a poor woodchopper.
'This woodchopping', he said one day to his woman, 'there sits no dry bread in. I work myself an accident the whole day, but you and our twelve children have not to eat'
'I see the future dark in, his woman agreed.'
'We must try to fit a sleeve on it, the woodchopper resumed; I have a plan: tomorrow we shall go on step with the children,and then, middle in the wood, we'll leave them to their fate over'.
His woman almost went off her little stick when she heard this. 'What is there with you on the hand? she cried, aren't you good sob?'
But the woodchopper wasn't brought off his piece by her wailing, he gave no shrink.
'It cannot differ to me what you think', he said. 'There sits nothing else on, tomorrow we leave them in the wood'.
Little Thumbie, the youngest son, had listened off his parents' conversation. The next morning before day and dew he went out and filled his pockets with pebbles. During the walk into the wood he knew unmarked-up to drop them one for one. Then the parents told the children to sprockle some wood and shined the plate.
When the parents didn't come for the day any more, the children understood that they had been left in the stitch. Soon the waterlanders appeared. But Thumbie said: don't sit down by your packages, I will sorrow for it that we all get home wholeskins. Thank be the pebbles, he was able to find his way back.
-By God, the parents said as hey turned up, how have you ragged him that?
No art on, said Thumbie and explained what he had done.
If you want to be rid of us you will have to stand up a bit earlier.
That is just what the parents did. This time there came no pebbles on to pass, all Thumbie had was a piece of dry bread. He decided that his bread there then but must believe to it. He left a trail of breadcrumbs but he didn't have in the holes that they were being made into soldiers by the birds.His Parents departed with the Northern sun,as on the day before, but this time Thumbie touched rid of the trail. What now? Good counsel was expensive. The sun was already under. It was raining pipestems and the crying stood little Thumbie nearer than the laughing. At last he saw a tiny light through the trees; it turned out to be a house. The lady who stood them to word was a giantess. She gave them what to eat but Little Thumbie received the feeling that something wasn't fluff. He had understood that the giantess' man, the giant, was a people-eater who would see no bone in devouring them.
If we do not pass up, he thought, we shall be the cigar. As soon as they saw their chance clean they took the legs and smeared him.
When the giant came home, he sniffed the air and bellowed: I smell people flesh ! Woman, why have you let them go there from through?" Bring me my seven-league boots, I go them behind after ! He was about to haul the children in, but, wonder above wonder, just then he decided to lie down in order to snap a little owl.
- Shoot up. help me! Thumble said to his brothers as soon as the giant lay there pipping, we must see to make him his seven-league boots off-handy. He squeezed him like an old thief but they went ahead and knew him to draw his boots out. Now ,we must make that we come away! Little Thumbie said.
He put on the boots and quickly made himself out of the feet, carrying his brothers along. Also, he had seen chance to roll the giant's pockets and pick in all his gold pieces.
- How have you boxed that before each other? cried Thumbie's parents in amazement when he showed up.
- It was a pod-skin, said little 'Thumbie modestly, I may be small but I stand my little man. And look, I have also brought.a lot of poon. We used not to be able to allow ourselves billy-goat's leaps, but now we have our sheep on the dry. We will never come anything too short again! I shall be able to buy myself a nail-suit at last! And a woody-stringy!
- And I a soup-dress cried his mother, they are you of it these days.
-Great his father exulted, I shall buy us a motor-car.
That afternoon he came riding to the fore in a sled of a wagon. I seem to be having trouble riding straight out, Thumbie's father complained.
Thank you the cuckoo, his woman said, you have a piece in your collar. You have him around again. I shall stop you in bed.
The next day all the children were stuck in the clothes as well. In her new soup-dress mother looked a cleanliness. After that they moved to The Hague, where they bought a chest of a house on the New Explanation and lived happily ever after.

basjuh1981
Master
 Bericht 
viffer schreef:
"Aannemen van personeel" werd "Assume personnel" :lol:

Link

BLikent
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
they moved to The Hague

Moet dat niet zijn: they far housed to the hedge ? 8)

Het lijkt wel of Louis Van Gaal dit geschreven heeft...

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
snovvdog schreef:
ik viel in het laatste jaar van het oude systeem. Het waren 2 aparte vakken bij ons.

Nee dat van jou was het nieuwe systeem, ik viel nou juist in het laatste jaar van het oude. Maar welkom op deze planeet hoor, ik zie dat je nieuw bent kijk rustig rond :D

Feitelijk
Master
 Bericht 
Dave schreef:
ik viel nou juist in het laatste jaar van het oude

Heb jij ook nog op de lagere school gezeten?

viffer
Master
 Bericht 
Ik wel maar Nederlands op de middelbare was bij mij (al) 1 vak.

snovvdog
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Nope.

Het waren bij mij 2 vakken, letterkunde was het gezever met boeken lezen en boekverslagen (ik dacht dat dit literatuur heette)...
Afbeelding

2 Losse vakken op het rooster en lijst, hoewel het in de schoolgids wel als één vak stond. Ik kan mij dit herinneren omdat ik Nederlands minder erg vond dan letterkunde.

Tweebel
Master
 Bericht 
Ik denk dat je vraagtekens kan zetten bij het nut van het doorgronden van gedichten, oud Nederlandse literatuur et cetera.

Maar het nut van goed taalonderwijs rond begrijpend lezen, samenvatten, grammatica, beargumenteren en andere aanverwante onderwerpen staat wat mij betreft als een paal boven water. Je hoeft maar een paar topics door te lezen hier om dat te kunnen begrijpen. Goede taalvaardigheid helpt je om te denken, om je gedachten coherent op papier te zetten, een betoog op de juiste manier op te bouwen, de inhoud van een tekst te doorgronden et cetera. Daarnaast kan goede taalbeheersing je ook helpen om andere talen weer sneller te doorgronden.

Bij mij op school was taalvaardigheid overigens een onderwerp dat niet alleen bij Nederlands aan bod kwam. Ook bij alle andere vakken werd verwacht dat je antwoorden, werkstukken et cetera in correct Nederlands opstelde. Ik vond dat een prima aanpak.

Vanuit eigen ervaring merk ik dat de taalbeheersing van studenten op HBO en WO niveau regelmatig bedroevend is. Zelfs na enkele jaren studie slagen sommigen er nauwelijks in om hun vragen helder te formuleren of hun bevindingen in een begrijpelijke goed opgebouwde rapportage op te schrijven (ze kunnen overigens wel prachtige nietszeggende PowerPoint presentaties in elkaar draaien). En dan laat ik de tenenkrommende grammaticale fouten buiten beschouwing. Deze studenten zou ik dus geen baan geven. Ik vind het onbegrijpelijk dat dit het niveau is dat we accepteren van mensen die bijna 20 jaar onderwijs hebben gevolgd en die voor hun verdere loopbaan sterk zullen gaan leunen op hun taalvaardigheid.

Resumerend: je kan prima een discussie houden over de wijze waarop het vak Nederlands wordt gedoceerd en de inhoud ervan. Maar dat het essentieel is om mensen goede taalvaardigheid bij te brengen, staat voor mij als een paal boven water.

Feitelijk
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Het waren bij mij 2 vakken,

Ik kan helaas de bijlage van 1998 niet online vinden, maar het zou me verbazen dat het daar twee vakken waren: http://wetten.overheid.nl/BWBR0009587/1 ... 1#Artikel2

Er stond toen:

Citaat:
Artikel 2. Examenprogramma Nederlands h.a.v.o.

Het examenprogramma Nederlandse taal en letterkunde h.a.v.o. wordt vastgesteld zoals aangegeven in bijlage 2 bij deze regeling.

Bijlagen :
Screenshot from 2018-09-14 07-49-05.png

Ogre
Master
 Bericht 
Tweebel schreef:
Ik denk dat je vraagtekens kan zetten bij het nut van het doorgronden van gedichten, oud Nederlandse literatuur et cetera.

En de beoordeling er van
NOS schreef:
Schrijver Ian McEwan hielp zoon met boekverslag en kreeg een 6,5

Stel, je moet voor school een verslag maken over een boek dat je eigen vader heeft geschreven. Kat in 't bakkie toch? Niet voor de zoon van de Britse auteur Ian McEwan. Hij kreeg maar een 6,5, ondanks hulp van McEwan zelf.

Ian McEwan is bekend van titels als Boetekleed, Amsterdam en Ziek van liefde. Over dat laatste boek kreeg zijn zoon Greg een schoolopdracht. Gelukkig voor Greg was McEwan niet te beroerd om uitleg te geven over hoe hij het boek kon interpreteren.

'Arme jongen'

McEwan: "Ik heb zijn boekverslag niet gelezen, maar blijkbaar was de docent het niet met hem eens." Greg kreeg het verslag namelijk niet terug met een verwachte pluim, maar met een C+. Dat is omgerekend naar Nederlandse cijfers zoiets als een 6,5.
[..]

De leraar weet het kennelijk beter dan de schrijver hoe een boek geïnterpreteerd moet worden... :|

Overigens moest ik van mijn leraar Nederlands destijds meer de krant lezen. Toen ik hem vroeg of hij dat zelf nog wel eens deed omdat de krant vol staat met spelfouten, vreemde afkortingen, kromme grammatica, etc, etc werd hij boos. Is ook nooit meer goed gekomen tussen ons :x

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Kan natuurlijk ook zijn dat de jongen erg weinig eigen inbreng had. Leuk dat je door je vader geholpen bent maar het gaat om het beoordelen van de leerling, niet om zijn vader.

Exceln00b
Die hard
 Bericht 

Ik had ook letterkunde naast Nederlands. Maar niet als eindexamen, dat was alleen Nederlands volgens mij. Volgens mij was Nederlands in eerste instantie zinsontledingen, waarna het overging in tekstverklaringen en letterkunde werd dan weer de inhoud van de taal zelf. Maar het begon redelijk door elkaar te lopen, dat weet ik nog wel.

Ik moest voor letterkunde/taal inderdaad iets van 12 boeken lezen en daar werd ik over gehoord. Miraculeus heb ik dat gehaald, ondanks dat ik er een heb gelezen, de ander voor de helft, en de rest het eerste en laatste hoofdstuk :lol: Ik ging zelfs plat op een van de hoofdpersonages van een van de boeken. Dat terwijl ik echt veel las toen ik klein was, maar ik doe het liever vanuit interesse, niet omdat het moet.

[EDIT]
Dit was ergens in 2007/2008 toen ik eindexamen deed aan het vwo, mocht dat er toe doen. En ook niet gehaald. Maar letterkunde wel afgesloten, so I've that going for me.

Spook
Master
 Bericht 
Ik haalde in de bieb de samenvattingen. Maar dat trucje kennen ze natuurlijk dus ze vragen precies wat daar niet in staat.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Heb jij ook nog op de lagere school gezeten?

Nee was niet nodig, van nature toptalent.

Walker
Master
 Bericht 
Ik ging van klas 5 in een keer door naar groep 8. :D

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
:roflol: :roflol: :roflol:

Feitelijk
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Ik ging van klas 5 in een keer door naar groep 8. :D

Dus jij heb niet eens je lagere school afgemaakt?
Dombo!

Pagina 1 van 2 [ 60 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast