» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Pagina 2 van 2  [ 90 berichten ]
zandbak
Master
 Bericht 
JA! :lol: :lol:

bruintje beer
Master
 Bericht 
:lol: okee okee.

basjuh1981
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
ook met het minimumloon heb je recht op huur- en zorgtoeslag, en kinderbijslag en kindgebonden budget krijg je zelfs als je een miljoen per jaar verdient.

Dan krijg je het wel, maar het jaar daarop mag je alles terugbetalen omdat je teveel verdiend.

babsvw
Master
 Bericht 
Bussloo schreef:

Het gaat er niet om dat ik mensen in de bijstand hun geld niet gun (ik kan niet beoordelen of iemand wel of niet terecht in de bijstand zit), het gaat mij er wel om dat alleenstaande ouders met een deeltijdbaan of een minimum loonbaan de eindjes maar nauwelijks aan elkaar kunnen knopen en al helemaal geen gratis laptop, ID-kaart, etc. krijgen (maar wel pensioen opbouwen).

Dan mag je als gemeente de "cadeautjes" best eens wat eerlijker verdelen en kijken naar het totale bedrag aan inkomsten en de inspanningen die daar tegenover staan. Werken moet toch lonen? Weg met de armoedeval!

Een aantal van die regelingen gelden in veel gemeentes tot 120% van minimuminkomen.

Hier in Assen met huishouden vanaf 2 personen :

Tot 100% minimuminkomen geeft recht op :
kwijtschelding afvalstoffenheffing en rioolheffing a 180,- euro (huurhuis)

Tot 120% minimuminkomen geeft recht op:

Kwijtschelding gemeentelijkebelastingen a 405,- euro
(huurhuis)

Eenmalige jaarlijkse toeslag 498,- euro

Meedoen premie schoolgaande kinderen basis onderwijs 210,- euro per kind
voortgezet onderwijs 300,- euro (?) per kind
(Dit kun je alleen via webshop uitgeven aan waardebonnen (voor aantal winkels), schoolreisjes of sportclub)

En er is een regeling waardoor je eigen risico zorgverzekering niet hoeft te betalen (kant tekenig daarbij is dat je daarvoor verlicht word een duurdere polis a 155,- euro pp te nemen waardoor je eigenlijk je eigen risico afkoopt).

Pc regeling is er wel, voor voorgezet onderwijs echter alleen als er geen pc en printer jonger dan 5 jaar in huis zijn.
Id kaart ed. word hier niet vergoed.
Internet regeling is hier niet.

Zorgtoeslag, huurtoeslag en kindertoeslag gaat naar inkomen ik weet niet precies tot hoe zo'n bedrag.
Alleenstaande krijgt meer kindertoeslag (eerder was dit de alleenstaande ouder korting bij aangifte belastingdienst)

-Joske- schreef:
Met een inkomen van 20.000 per jaar krijg je 150.000 hypotheek? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Dat klopt inderdaad niet, gezin 2 volwassen, 3 kinderen, waarvan alleen de man inkomen heeft van zo'n 30000 euro kan ongeveer 110.000 euro hypotheek krijgen.

Alexander_B
Master
 Bericht 
best raar dat je voor 110k hypotheek een maandbedrag betaalt wat vergelijkbaar is met een 1-kamerflatje in de sociale huur, en dat word je geacht te kunnen betalen van bijstand/minimumloon.. :roll:

zandbak
Master
 Bericht 
Die huren zijn zo krankzinnig hoog geworden de laatste jaren. Huurder eruit, hop 100 euro bovenop de huur.

Alexander_B
Master
 Bericht 
Of laat ik het andersom zeggen, ik zou graag m'n flatje in willen ruilen naar een huisje met 2 slaapkamers en een garage a zo'n 110k, het maandbedrag van de hypotheek kan ik prima betalen (want flink goedkoper dan wat ik nu betaal voor een flatje en een kneiterdure losse garagebox) maar ik krijg geen hypotheek want ik verdien niet genoeg geld?

Toen ik hier kwam wonen vond ik op de vloer een krantenknipsel, te-huur advertentie uit 1994, in 20 jaar tijd van 400 gulden per maand naar bijna 500 euro per maand.

zandbak
Master
 Bericht 
Dus blijft iedereen maar noodgedwongen zitten waar hij zit. De huren dan maar verhogen om de huurders eruit te pesten gaat ook maar voor een aantal huurders op.
Premie A woningen werden destijds (omgerekend in euros) voor 62.000 euro aangeboden, nu voor 250.000 euro

Voor 110k kan je wel in Friesland of Groningen terecht, maar of dat nou zo handig is
Voor zoiets betaal je dan minder hypotheek dan nu huur wellicht:
http://www.funda.nl/koop/nes-gem-donger ... ijewei-12/

Alexander_B
Master
 Bericht 
nja, het specifieke voorbeeld voor mij ging dan om een huisje in rotjeknor, of ik nou echt in feijnoord wil wonen, eh, niet echt, maar de indeling stond me wel aan (25m2 garagebox op de begane grond, huisje op de 1e+2e verdieping.

(ver) buiten de randstad kan je inderdaad een stuk meer krijgen voor hetzelfde geld, maar dan woon je wel weer ver weg van werk of klanten (als je een eigen bedrijfje begint..)

Rover
Master
 Bericht 
Goh, ik denk dat ik weet welk huisje je bedoeld... :lol: Alleen vergis je niet, die garage kun je niet in met een auto. (Heb er ook naar gekeken).

Probleem herken ik wel. Ik zou ook graag een huisje van 120k kopen, kost mij per maand minder dan ik kwijt ben aan sociale huur.
Grootste probleem, volgens de overheid ben ik een veelverdiener, dus mijn huur mag extra verhoogt worden. Ik hoor niet meer in de sociale woningbouw.

Hypotheek is echter een probleem, meer dan 80k/90k ga ik niet krijgen. Een deel van mijn inkomen verdien ik als zzp-er, en is te kort en instabiel om echt mee te kunnen nemen bij een hypotheekaanvraag. Daarnaast heb ik een studieschuld die wel meetelt.

Alexander_B
Master
 Bericht 
Hmm, jammer, was op zich wel een geinig huisje verder inderdaad. Met de spiegels ingeklapt is m'n auto (iig degene die ik binnen wil zetten) 1m60 breed, dus dat zou misschien nog net door een dubbele deur passen, afhankelijk van hoe breed die precies is, maar inderdaad, dat was ook hetgeen waar ik, als ik 't ding uberhaupt zou kunnen kopen, als eerste naar had gekeken. :)

Studieschuld en de serieuze overweging om als ZZP'er aan de slag te gaan zit ik ook mee, dat helpt inderdaad ook al niet mee om een huisje te kopen.

zandbak
Master
 Bericht 
Het ging meer als voorbeeld wat er in die uithoeken te krijgen is voor iets meer dan een ton (en anders maak je er toch gewoon een carport van :lol: )
In het westen krijg je voor dat geld amper een garagebox

Rover
Master
 Bericht 
Alexander_B schreef:
Hmm, jammer, was op zich wel een geinig huisje verder inderdaad. Met de spiegels ingeklapt is m'n auto (iig degene die ik binnen wil zetten) 1m60 breed, dus dat zou misschien nog net door een dubbele deur passen, afhankelijk van hoe breed die precies is,

Valt me mee, toch nog 2 meter. Geen officiële garage-ingang, dus parkeerplek voor die deur. Staat nu ruim 5 jaar te koop, dus prijs zou onderhandelbaar moeten zijn.

Vroeg op
Master
 Bericht 
Volgens mijn betere helft heeft alleenstaande moeder zonder werk "recht" inclusief alle toeslagen op 2900 door andere zuurverdiende euro's. Weet alleen ff niet of dat nou netto of bruto is.

babsvw
Master
 Bericht 
Vroeg op schreef:
Volgens mijn betere helft heeft alleenstaande moeder zonder werk "recht" inclusief alle toeslagen op 2900 door andere zuurverdiende euro's. Weet alleen ff niet of dat nou netto of bruto is.

Verschilt per gemeente, alleenstaande met werk heeft ook recht op aantal van deze toeslagen.

basjuh1981
Master
 Bericht 
babsvw schreef:
alleenstaande met werk heeft ook recht op aantal van deze toeslagen.

Geldt ook voor tweeverdieners, maar dan heb je alleen recht op kinderopvangtoeslag ;)

babsvw
Master
 Bericht 
basjuh1981 schreef:
Geldt ook voor tweeverdieners, maar dan heb je alleen recht op kinderopvangtoeslag ;)

Ja dat zijn weer andere toeslagen (huur, zorg, kinder en kinderopvang toeslag) via belastingdienst

Vroeg op bedoelt volgens mij diverse activiteiten toeslagen vanuit gemeente.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Ah ok (f)

Wat mij betreft schaffen we die toeslagen af, ter compensatie een lager inkomstenbelasting. Wij mogen de komende maanden nog een deel van de kinderopvangtoeslag van 2012 terugbetalen :loco: Dat wordt nu verrekend met de kinderopvangtoeslag van dit jaar.

babsvw
Master
 Bericht 
Kindertoeslag heb ik geen ervaring mee... schijnt wel vaker fout te gaan.

Andere toeslagen werken prima zolang jezelf maar goed op let en wijzigingen op tijd door geeft.

Inkomsten belasting mag van ook stukken minder inderdaad.

RRL
Master
 Bericht 
Zeker zelf goed op de toeslagen letten. Doordat ik in september afgestudeerd ben en toen pas fatsoenlijk begon te verdienen had ik nog recht op de volledige huur- en zorgtoeslag. Met enige baanonzekerheid het in 2017 nog door laten lopen en direct stopgezet toen ik meer duidelijkheid had. Herberekening gekregen, logischerwijs €0. Paar weken later beschikking, 4 maanden onterecht ontvangen toeslagen terugbetalen.

Had wel verwacht dat het terugbetaald moest worden, maar toch is die beschikking dan even zuur. Anderzijds, nu terugbetalen en daar weer vanaf zijn is alleen maar beter.

En dan nog iemand die mij voor gek verklaard. Had nog wel even jaartje kunnen profiteren van de toeslagen. Tuurlijk :loco:

babsvw
Master
 Bericht 
RRL schreef:
En dan nog iemand die mij voor gek verklaard. Had nog wel even jaartje kunnen profiteren van de toeslagen. Tuurlijk :loco:

Ja en dan volledig jaar moeten terug betalen :loco:

Flintstone
Die hard
 Bericht 

Vergeet ook niet regelingen waarbij voor je kinderen veel betaald wordt, zoals sportclubs en dergelijke. Als werkende betaal je je bijvoorbeeld blauw aan zwemlessen.

Voorbeeld: https://www.sittard-geleen.nl/Inwoners/ ... s_regeling

RRL
Master
 Bericht 
Precies dat. €1500 is geen leuk bedrag om terug te moeten betalen, maar het valt te overzien. Eind van het jaar €6000 terug kunnen betalen is niet waar ik op zit te wachten.

Dion
FS medewerker
 Bericht 

babsvw schreef:
schijnt wel vaker fout te gaan.

Gaat alleen fout als je zelf niet (tijdig) de juiste informatie aanlevert.

Dion
FS medewerker
 Bericht 

RRL schreef:
Precies dat. €1500 is geen leuk bedrag om terug te moeten betalen, maar het valt te overzien. Eind van het jaar €6000 terug kunnen betalen is niet waar ik op zit te wachten.

Goedkoper kan je haast niet lenen, kwam in m'n werk veel mensen tegen die op die manier de eindjes aan elkaar knopen.

babsvw
Master
 Bericht 
Flintstone schreef:
Vergeet ook niet regelingen waarbij voor je kinderen veel betaald wordt, zoals sportclubs en dergelijke. Als werkende betaal je je bijvoorbeeld blauw aan zwemlessen.

Verschilt per gemeente is hier in Assen per jaar 210 euro, per kind, per jaar, lang niet kosten dekkend. En dan ook nog zeer beperkte keuze uit sportaanbieders, ze heb lang niet allemaal contact met de gemeente.
RRL schreef:

Precies

babsvw
Master
 Bericht 
Dion schreef:
Goedkoper kan je haast niet lenen, kwam in m'n werk veel mensen tegen die op die manier de eindjes aan elkaar knopen.

Ik heb ons inkomen bij de belastingdienst voor de toeslagen juist hoger doorgeven om terug betalen te voorkomen heb liever geld te goed.

Dion
FS medewerker
 Bericht 

Ik ook maar er zijn genoeg ouders die de toeslag door laten lopen om andere schulden af te betalen.

babsvw
Master
 Bericht 
Dion schreef:
Ik ook maar er zijn genoeg ouders die de toeslag door laten lopen om andere schulden af te betalen.

Dan is ergens iets fout gegaan, schulden... dat dus. Ik houdt niet van schulden, geld wat je niet hebt kun je niet uit geven... twee uitzonderingen daarop hypotheek of hoge medische kosten.

RRL
Master
 Bericht 
Dion schreef:

Tsja, het is net hoe je de prioriteiten legt. Schulden aflossen met geld waar je geen recht op hebt klinkt mij als het meest idiote wat je kan doen.

Ik zou die 6k ook kunnen gebruiken om mijn studieschuld af te lossen en daarmee het maximale bedrag voor een hypotheek te verhogen. Maar of het verstandig is? Mwah, ik gok van niet. Liever nu in 1x de teveel ontvangen toeslagen terugbetalen en dan dat stuk afgesloten, daarna met eigen geld de studieschuld aflossen. Elke maand x bedrag, eind een aparte betaling zodat de beginschuld omlaag wordt bijgesteld. Hoeveel afgelost is maakt immers niet uit, hypotheek gaat uit van de beginschuld.
Studieschuld is niet BKR geregistreerd. Maar verzwijgen ben ik te eerlijk voor.

Dion
FS medewerker
 Bericht 

RRL schreef:
Studieschuld is niet BKR geregistreerd. Maar verzwijgen ben ik te eerlijk voor

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Veel van de toeslagen zijn eigenlijk kromme reparaties. Het systeem is veel te ingewikkeld dus duur en fraude gevoelig. Daarnaast is het een rem op werken. Immers tot ca 40 k heb je overal recht op maar naar mate je meer zelf gaat verdienen vallen de inkomsten uit toeslagen terug.
De kunst is dus om veel basisvoorzieningen (zaken waar toeslagen voor gegeven worden) goedkoper te maken. Ja, voor iedereen dus, ook al is dat oneerlijk in de ogen van conservatief links. Nivelleren doe je door een progressief belastingstelsel en alleen daarmee! De rest is een lapmiddel.
En helemaal los daarvan moet je de discussie plaatsen of je wel wil nivelleren en zo ja hoe sterk. Door die twee discussies steeds maar door elkaar te laten lopen bouw je een gedrocht op van regeltjes en compromissen.

basjuh1981 schreef:
Wij mogen de komende maanden nog een deel van de kinderopvangtoeslag van 2012 terugbetalen :loco: Dat wordt nu verrekend met de kinderopvangtoeslag van dit jaar.

Als je teveel ontvangen hebt is dat logisch. Alleen zijn de rekenregels zo ongeveer het best bewaarde geheim van de overheid zodat je nooit zelf kunt controleren waar je recht op hebt.

Dion
FS medewerker
 Bericht 

Huh? Er zijn gewoon tabellen beschikbaar hoor. ZO ingewikkeld is het allemaal niet.

Boralis
Master
 Bericht 

A4 schreef:
Hmm, dus bijstand levert meer dan 2k netto op?

Met een beetje zwart erbij klussen waarschijnlijk dan nog. Probleem is echter (al ik het goed begrepen heb) dus niet eens de bijstand op zich, maar de vele extra's van de gemeente?

babsvw
Master
 Bericht 
Boralis schreef:
Probleem is echter (al ik het goed begrepen heb) dus niet eens de bijstand op zich, maar de vele extra's van de gemeente?

Precies

Kwibus
Master
 Bericht 
Boralis schreef:
maar de vele extra's van de gemeente?
De meesten van jullie hebben klaarblijkelijk geen enkel idee hoe het is om in de bijstand te zitten. Of om het over "de vele extra's" te hebben.

Rover
Master
 Bericht 
babsvw schreef:
Precies
De gemeenten die daar aan doen dan.
En het is misschien leuk om de max vd max te berekenen, maar als ik kijk naar hoe ik het had in de bijstand, was dat toch niet geweldig.
Alleenstaand, geen kinderen. 965 + 30 huurtoeslag + 90 zorgtoeslag.
De gemeente kent geen bijzondere bijstand (voor vervanging wasmachine oid)
Gemeentelijke heffingen moest ik wel betalen, omdat ik ook ingeschreven stond bij de KVK
Kwijtschelding waterstoffen was niet mogelijk, omdat ik een auto had.

Auto had ik gewoon nodig om bij de sollicitaties te komen, dat was zelfs goedkoper dan het OV.

Daarnaast moest je 12 uur per week bij de gemeente 'sollicitatieles' volgen op bedroevend niveau.
Doet de gemeente er alles aan om je geen bijstand te geven (de eerste 4 maanden heb ik geen bijstand gehad, ik was 1 dag te laat met aanleveren gegevens).
Moest ik 8 uur per week papier prikken

Wat er verder vooral ontbreekt in het verhaal, naar mijn idee is de flexarbeid.

Toen ik eenmaal een bijbaantje had, kostte dat per saldo eigenlijk meer dan het opleverde. Alleen inkomsten boven de bijstand mocht je houden, en dit was een baantje van 8 uur. Geen reiskostenvergoeding, dus dat was direct verlies.

Verder zag ik dat mensen in bijna onmogelijke banen werden geduwd. Voorbeeld:
Beveiliging op Schiphol. De persoon moest dan om 5:00 klaar staan om opgehaald te worden. Aanvang werkzaamheden 8:00!!
8 uur werken, en dan weer ongeveer 3 uur voordat je thuis was. Dat tegen minimumloon, zonder verdere vergoedingen (onkosten/onregelmatige tijden etc). Weigeren betekende einde bijstand. Ook hierbij zonder garantie van uren.

babsvw
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
De meesten van jullie hebben klaarblijkelijk geen enkel idee hoe het is om in de bijstand te zitten. Of om het over "de vele extra's" te hebben.

Bijstand niet maar minimum inkomen wel, al jaren.... helaas vandaar dat ik zo bekend ben met de regelingen.

Rover
Master
 Bericht 
Ik ben er gelukkig ondertussen vanaf en heb nu een redelijk betaalde baan, maar ik zou toch echt liever werken voor minimumloon dan in de bijstand zitten. Al is het bij beide toch wel de eindjes aan elkaar knopen (afhankelijk van de mogelijke regelingen)

babsvw
Master
 Bericht 
Rover schreef:
Ik ben er gelukkig ondertussen vanaf en heb nu een redelijk betaalde baan, maar ik zou toch echt liever werken voor minimumloon dan in de bijstand zitten. Al is het bij beide toch wel de eindjes aan elkaar knopen (afhankelijk van de mogelijke regelingen)

Hier net zo mijn man is afgekeurd (wajong 50% loon 50% uwv) en werkt 40 uur per week voor minimumloon, heeft geen plicht om te werken, thuis zitten is voor hem geen optie, word hij "gek" van.

Ik solliciteer zoveel ik kan. Aantal regelingen ben ik bij mee, maar zonder redden we het ook wel.

Pagina 2 van 2 [ 90 berichten ]