» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Pagina 1 van 1  [ 16 berichten ]
Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
De Telegraaf schreef:
Gemeenten moeten zeer waarschijnlijk btw gaan heffen over hun parkeertarieven. De hoogste juridisch adviseur van ons land, de advocaat-generaal, heeft dat geadviseerd aan de Hoge Raad. Die kan van dat advies afwijken, maar doet dat in de praktijk bijna nooit.

In principe hoeven gemeenten geen btw te heffen over de diensten die ze aanbieden, maar bij parkeerbelasting ligt dat anders, vindt de advocaat-generaal. Op dat vlak concurreren gemeenten immers met bedrijven die parkeerruimte aanbieden, en die moeten wél btw over hun diensten berekenen.

Concurrentievoordeel
Om te voorkomen dat de overheid een oneerlijk concurrentievoordeel krijgt, moeten gemeenten dus ook parkeer-btw heffen.

De zaak kwam aan het rollen toen een ondernemer zijn auto in Groningen parkeerde, en een ’naheffingsaanslag parkeerbelasting’ kreeg – in de volksmond een parkeerboete. Hij eiste een factuur met btw, zodat hij die bij zijn belastingaanslag kon aftrekken.

En de automobilist is weer de klos. :boos:

Blaataap
Master
 Bericht 

Maserati Teun schreef:
De zaak kwam aan het rollen toen een ondernemer zijn auto in Groningen parkeerde, en een ’naheffingsaanslag parkeerbelasting’ kreeg – in de volksmond een parkeerboete. Hij eiste een factuur met btw, zodat hij die bij zijn belastingaanslag kon aftrekken.

Hahaha, dit is wel prachtig hoor :roflol: :roflol:

snovvdog
Master
 Bericht 
Parkeren hoort altijd overal gratis te wezen, dat hoor je voor die miljarden die de automobilisten ophoesten te kunnen betalen.

zadkine
Master
 Bericht 
Dus krijgen alle gemeenten nog even de BTW terug over de bouwkosten/aanlegkosten van alle parkeerplekken? En alsnog investerings subsidie/aftrek vh rijk krijgen?

Kunnen de parkeerkosten gelijk blijven.....

Want de prive ondernemers (Q-park) mogen BTW over de investering terug halen, investerings subsidies opstrijken ed.

Feitelijk
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
Dus krijgen alle gemeenten nog even de BTW terug over de bouwkosten/aanlegkosten van alle parkeerplekken? En alsnog investerings subsidie/aftrek vh rijk krijgen?

Dat heet het BTW compensatiefonds

zadkine
Master
 Bericht 
Worden daar ook vergelijkbare vergoedingen uitbetaald als voor de bedrijven die gebruik kunnen maken van de investerings aftrek regelingen?

En terzijde....hoe staat het met de grond kosten voor de diverse gemeentelijke parkeer gelegenheden tov die van de parkeer bedrijven?

Als je eerlijke concurrentie wilt tussen gemeente en bedrijven moet je niet aan cherry picking haan doen mbt 1 facetje van de kosten/opbrengsten.

gurb
Master
 Bericht 
Dus dan krijg je (toegevoegde-waarde-)belasting over (parkeer-)belasting

Tommie
Master
 Bericht 

Belasting over belasting is toegestaan. Zie bijvoorbeeld benzine of sigaretten.

bruintje beer
Master
 Bericht 
*ziet in de toekomst ook nog wel eens btw-belasting ingevoerd worden :dood: *

Spook
Master
 Bericht 
Gewoon parkeergarages vrijstellen van BTW voor parkeerdienstverlening in het kader van algemeen nut.

snovvdog
Master
 Bericht 
Dat is eigenlijk geen slecht plan, gaan misschien meer mensen parkeren exploiteren, en dus meer aanbod en concurrentie...

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Dat er btw betaald moet worden over die parkeertarieven vind ik niet meer dan normaal. Ik ga er een beetje vanuit dat de tarieven door de inhalige gemeentes wel op het maximaal graaibare gesteld zijn dus de btw zal van het tarief afgaan ipv erbij komen.

Meest bijzondere aan het bericht vind ik wel de manier waarop dit aan het licht gekomen is. Zitten ze bij de fiscus echt zo te slapen? Heeft er echt niemand daar ooit betaald voor het parkeren en zich afgevraagd of daar wel btw over betaald is?

Ducantoni
Master
 Bericht 
Op dat vlak concurreren gemeenten immers met bedrijven die parkeerruimte aanbieden

Concurreren noemen ze dat. Bedoelen ze dat bij de spreekwoordelijke poot die je uitgedraaid wordt, je mag kiezen tussen de linker en de rechter? Als je bijvoorbeeld kijkt naar de terreur in 020 (ik heb er geen beter woord voor) dan is het òf veel betalen voor een plaats op straat, zo je die al snel kunt vinden, òf een garage, die een flink stuk lopen van je bestemming ligt? Met daarbij opgeteld de geboden klantonvriendelijkheid van geen keus voor de wijze van betalen die jouw voorkeur heeft. :nothanks:

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Ducantoni schreef:
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de terreur in 020 (ik heb er geen beter woord voor) dan is het òf veel betalen voor een plaats op straat, zo je die al snel kunt vinden, òf een garage, die een flink stuk lopen van je bestemming ligt?

Je hoeft er niet heen. Ik kom er zelden terwijl ik er best dichtbij woon en er ook familie en vrienden heb wonen. Familie die er woont vind het een beetje vreemd dat ik ze verzoek een zaaltje buiten de stad te huren voor hun verjaardagsfeestjes omdat ze anders al hun bezoek impliciet opleggen om ca 20 euro extra te lappen aan parkeerkosten. Op de een of andere manier komt het bij de gastheren in dat gat niet op om zelf die kosten voor hun bezoek te nemen, maar wel uitnodigingen te sturen en verwachten dat iedereen komt :loco: )

Winkels daar heb je ook niet nodig, er is eigenlijk niets wat je niet elders kan halen of doen. Waarom zou je daar dan heen gaan als de gemeente met de parkeertarieven zo duidelijk laat merken dat je niet welkom bent?

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Spook schreef:
in het kader van algemeen nut
Bestuurders zien in het algemeen alleen OV en fietsers als algemeen nut :x

gurb
Master
 Bericht 
WNS2.0D schreef:
Je hoeft er niet heen.
Daarvoor heb ik een kennis met een eigen garage binnen de grachtengordel. Ik betaal dus bijna nooit voor parkeren in 020. :colaatje:

Pagina 1 van 1 [ 16 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast