» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid Reclamevrij? Log aub in, kost niets   

Pagina 1 van 1  [ 21 berichten ]
Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Volkskrant schreef:
DigiD gaat geld vragen aan gebruikers - dat gaat pensioenfondsen 2 miljoen euro extra kosten

DigiD en de Berichtenbox van Mijnoverheid gaan pensioenfondsen jaarlijks zeker 2 miljoen euro kosten. Die kosten zullen worden doorberekend aan iedereen die een pensioen opbouwt of krijgt.

De Pensioenfederatie, de belangenbehartiger van de pensioenfondsen, heeft een brandbrief gestuurd aan 'Digicommissaris' Bas Eenhoorn, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de digitale communicatie met de overheid. Volgens de federatie is er sprake van 'bestuurlijk onfatsoen'. Vanaf 1 januari moeten de fondsen gaan betalen.

DigiD is de dienst waarmee overheid en semi-overheid de identiteit van iemand kunnen vaststellen. Het is een methode om in te loggen bij sites van de Belastingdienst, Mijnoverheid, zorgverleners of de dienst van studiefinanciering DUO.

Tot nu toe werd het gebruik van DigiD en van de berichtenbox van Mijnoverheid betaald door het Rijk, maar het kabinet besloot in juli dat de rekening voortaan naar de gebruikers moet worden gestuurd. Niet naar elk individu dat via DigiD ergens inlogt, maar naar de instanties die gebruik maken van DigiD, bijvoorbeeld gemeenten, de Belastingdienst, het UWV en zorgverzekeraars. En pensioenfondsen.

Volgens directeur Gerard Riemen van de Pensioenfederatie wil de overheid voor elke succesvolle inlog met DigiD 14 cent in rekening brengen. Dat betekent dat voor iedereen die inlogt bij het Pensioenregister het pensioenfonds 14 cent moet betalen. Dat gaat de pensioenfondsen bij elkaar 6 ton kosten. Die prijs is op zich nog behapbaar, vindt Riemen. Maar voor elk bericht dat wordt verstuurd via de Berichtenbox van Mijnoverheid komt er een rekening van 57 cent. Dat komt de pensioenfondsen te staan op 1,5 miljoen euro. Veel te duur, vindt Riemen. '20 cent zou redelijk zijn. Met dit tarief kunnen we beter onze berichten weer per post versturen.' Een louter theoretische verzuchting, voegt hij eraan toe.

Het zal niet betekenen dat de pensioenen plotseling moeten worden gekort: de totale kosten voor pensioenbeheer bedragen rond de 1 miljard euro. Maar de pensioenfondsen kunnen vrijwel niet aan de nieuwe kostenpost van 2 miljoen euro ontsnappen. Ze hebben een contract met overheidsbedrijf Logius, en Logius gaat dat contract in oktober eenzijdig opzeggen. De pensioenfondsen hebben in theorie de keuze: tekenen bij het kruisje of zelf een communicatie- en inlogsysteem opzetten. Maar daarvoor is de tijd te kort, dus staan de pensioenfondsen volgens Riemen 'voor het blok'.

Kans op versnippering
Tot nu toe hechtte de overheid zeer aan de ontwikkeling van de zogenaamde Generieke Digitale Infrastructuur waarvan DigiD en de Berichtenbox onderdelen zijn. Zonder ordening zou de digitale communicatie met overheden uitlopen op een kakofonie van wachtwoorden, inlogprocedures en niet op elkaar aansluitende systemen. Die Generieke Digitale Infrastructuur is dus de toegang tot de digitale snelweg. Maar, zegt Riemen, 'nu komt er dus plotseling een soort kilometerheffing op de digitale snelweg. Dat heeft het gevaar in zich dat allerlei partijen weer iets anders gaan bedenken, en dat we dus versnippering krijgen.'

De meeste instanties die DigiD gebruiken zijn overheden of semi-overheden, zoals UWV en studiefinancieringsorganisatie DUO. Maar de pensioenfondsen zijn private organisaties. 'Als wij meer moeten betalen, gaat dat ten koste van de pensioenen', zegt Riemen.

Pas op de plaats
Hij vindt het maar raar dat de overheid bijna alle infrastructuur voor zijn rekening neemt, maar de digitale infrastructuur laat betalen door gebruikers. Dat betekent dat partijen iets anders kunnen gaan verzinnen. Zo zijn er ook inlogprocedures waarmee de banken werken, en die zouden een alternatief kunnen zijn.

Logius kost dit jaar een kleine 200 miljoen euro, vrijwel geheel betaald door de ministeries. Volgend jaar lopen de kosten op tot 204 miljoen, maar daarvan moet plotseling 56 miljoen komen van 'derden', dus van alles wat niet een ministerie is.

De pensioenfondsen denken 2 miljoen te moeten betalen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten VNG denkt dat haar leden 20 miljoen op jaarbasis kwijt zullen zijn, en eist van het kabinet een compensatie voor dat bedrag. Zonder succes tot nu toe. De VNG adviseert gemeenten voorlopig pas op de plaats te maken met DigiD en de Berichtenbox, zo lang het kabinet geen duidelijkheid verschaft over compensatie.

De overheid wil iedereen verplichten om DigiD te gaan gebruiken en nu gaan ze de kosten via via over de rug van de inloggers binnenhalen.

Hoe onbetrouwbaar is "onze" overheid?

[M]aarten
Laat zich horen
 Bericht 

Alsof je zelf de postzegel moet betalen.

Maar gebruikers is in dit geval degenen die de service via digid aanbieden, pensioenfondsen, rdw, etc. Niet de burger die verplicht elke week in moet loggen. Het kan natuurlijk wel 'doorberekend' worden... :x

Suggestief
Pro
 Bericht 

[M]aarten schreef:
Het kan natuurlijk wel 'doorberekend' worden...

En wat denk je zelf :)

Sterker, als het 5 cent per transactie gaat kosten (fictief getal) dan wordt 10 cent aan ons doorberekend.

Sander
FS medewerker
 Bericht 
Nou, dan wil ik graag op een andere manier dan met digid inloggen. :[

Scaniafan
Master
 Bericht 
Sander schreef:
Nou, dan wil ik graag op een andere manier dan met digid inloggen. :[

Dat mag dus ook, alleen krijgen pensioenfondsen dat niet veilig voor elkaar voor het einde contract

Maserati Teun schreef:
Ze hebben een contract met overheidsbedrijf Logius, en Logius gaat dat contract in oktober eenzijdig opzeggen. De pensioenfondsen hebben in theorie de keuze: tekenen bij het kruisje of zelf een communicatie- en inlogsysteem opzetten. Maar daarvoor is de tijd te kort, dus staan de pensioenfondsen volgens Riemen 'voor het blok'.

RRL
Master
 Bericht 
[M]aarten schreef:
de burger die verplicht elke week in moet loggen

"Er staat een bericht klaar in uw Digid inbox." In moeten loggen, paar klikken, PDF downloaden en dan dezelfde loze FYI als je al via de post had ontvangen. Topsysteem!

Sander
FS medewerker
 Bericht 
RRL schreef:
"Er staat een bericht klaar in uw Digid inbox." In moeten loggen, paar klikken, PDF downloaden en dan dezelfde loze FYI als je al via de post had ontvangen. Topsysteem!

Vreselijk ja.. :x

WimLex
Master
 Bericht 
zadkine
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Dat mag dus ook, alleen krijgen pensioenfondsen dat niet veilig voor elkaar voor het einde contract

Maserati Teun schreef:
De pensioenfondsen hebben in theorie de keuze: tekenen bij het kruisje of zelf een communicatie- en inlogsysteem opzetten. Maar daarvoor is de tijd te kort, dus staan de pensioenfondsen volgens Riemen 'voor het blok'.

Contractbreuk? Dat 1 zijdige opzeggen?
Dan gewoon naar de rechter en een claim bij logius neerleggen.
2 miljoen als claim lijkt me redelijk, hebben ze een jaar om hun eigen inlog te bouwen, en dan graag wat secuurder dat dgid nu is. Dus geen vrijwillige 2 stappen inlog maar verplicht.
(Reden dat ik weiger mij in te laten met deze niet goed beveiligde berichten box overigens...ze sturen me maar post in blauwe envelop.)

Kwibus
Master
 Bericht 
Ik heb die berichtenbox nog nooit geactiveerd/geopend. Ga ik ook lekker zo houden.

WimLex
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
De pensioenfondsen denken 2 miljoen te moeten betalen.

Ik heb niet zo veel medelijden met die pensioenfondsen:
Citaat:
Bij de ruim 250 Nederlandse pensioenfondsen staat voor bijna 1400 miljard euro aan pensioengelden, bij verzekeraars zit nog eens 200 miljard euro.

https://nos.nl/artikel/2194704-pensioen ... ado-s.html

Kwibus
Master
 Bericht 
Betalen bij succesvolle inlog. En na 15 minuten inactiviteit word je automatisch uitgelogd. Nee, winst maken is geen oogmerk bij DigiD :x

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
Ik heb niet zo veel medelijden met die pensioenfondsen:
Ik ook niet want extra kosten komen op het bordje van de klant. Dat zijn jij en ik.

squaddie
Master
 Bericht 

Wat mij vooral verbaast is dat digid 200 miljoen per jaar moet kosten. :x

Boralis
Master
 Bericht 

Kwibus schreef:
Ik heb die berichtenbox nog nooit geactiveerd/geopend. Ga ik ook lekker zo houden.

Ik gelukkig ook niet. Zag de bui al hangen. Alle risico naar de gebruiker/burger. Als 't belangrijk is sturen ze maar post.

WimLex schreef:
Bij de ruim 250 Nederlandse pensioenfondsen staat voor bijna 1400 miljard euro aan pensioengelden, bij verzekeraars zit nog eens 200 miljard euro.

Altijd makkelijk zo'n "geld genoeg" reactie ... Met veel mensen heb je gewoon grote getallen. Circa 80.000 per inwoner, 500.000 per gepensioneerde. Lijkt veel. 't Is ook zeker geen ongezonde situatie, maar 't is ook niet zo dat met veel minder ook zomaar in alle huidige en toekomstige pensioenen kunt voorzien.

Schoenzool
Master
 Bericht 
het gaat op deze manier weer zover komen dat bedrijven post gaan sturen ipv de toch wel handige inboxen :loco:

basjuh1981
Master
 Bericht 
Ach, als het uiteindelijk goedkoper is ;)

Ducantoni
Master
 Bericht 
Met dit tarief kunnen we beter onze berichten weer per post versturen.

Schoenzool schreef:
het gaat op deze manier weer zover komen dat bedrijven post gaan sturen ipv de toch wel handige inboxen :loco:

Goed plan. :thumb:

Kwibus schreef:

Je bent niet de enige.
Stuur maar met de post, dat werkt prima, geen gedoe met veranderende mailadressen, (onopgemerkte) hacks en vergeten wachtwoorden.

snovvdog
Master
 Bericht 
Ben ik de enige die blij is met de berichtenbox?

Gewoon een melding in de mail dat je iets hebt, even snel op je telefoon 24/7 inloggen, geen gekut meer met brieven zoeken/kijken of iets voor mij of mijn vader is (Zelfde initialen en achternaam), niet thuis hoeven zijn...

Ik zit in 10 sec op de tel ingelogd in de berichtenbox, het enige vervelende er aan is elke keer die meldingen dat er weer nieuwe gemeentes of instanties bij zitten aangesloten. Maar binnen 15 sec waar ik ook ben 24/7 het bericht gelezen.

Minder tijd dan opstaan van mijn stoel, naar beneden lopen, post zoeken, post openen...

Vorig bezwaar voor naheffingsaanslag ging ik ook digitaal doen, prima geregeld en gewonnen, minder gekut dan met echte post :thumb: .

Schoenzool
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:

nee, ook ik vind het overweldigend :)

basjuh1981
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:

RRL is ook blij :D

Pagina 1 van 1 [ 21 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast