» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   



 Pagina 1 van 1  [ 12 berichten ]
Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Opnieuw loopt een ict-project van de overheid een peperdure vertraging op. De digitalisering binnen de rechtspraak gaat ten minste 20 miljoen euro meer kosten dan gepland, terwijl de kosten van het project eerder ook al flink stegen.

Dat meldt de Raad voor de Rechtspraak, die in december een rapportage liet opmaken van het digitaliseringsproject. Door het plan moeten veel meer rechtszaken en bestuurlijke procedures digitaal worden afgehandeld, zodat er sneller en papierloos kan worden gewerkt.

Dit was aanvankelijk begroot op 60 miljoen euro, dat liep al uit naar 100 miljoen, verdubbelde vervolgens naar 200 miljoen en pakt nu dus nog eens 20 miljoen euro duurder uit. De kosten gaan vervolgens in 2019 waarschijnlijk nog een keer omhoog, maar met hoeveel kan de Raad voor de Rechtspraak nog niet zeggen. Overigens was een kostenbesparing binnen de rechtspraak juist een reden om het project op poten te zetten. Ooit werd zelfs een jaarlijkse besparingen van 266 miljoen verwacht vanaf 2020.

Complex
Dat het digitaliseringproject is mislukt, ontkent de Raad. ,,Er is al heel veel bereikt. Er wordt op een aantal gebieden al digitaal geprocedeerd en daar is de toegenomen efficiëntie en kostenbesparing ook te zien,’’ zegt een woordvoerster. ,,Maar we zien wel dat het complexer is dan werd verwacht en dat dit gevolgen heeft.’’

Het is nog onduidelijk hoe de rechtspraak de financiële tegenvallers gaat opvangen, nu het project om te digitaliseren binnen de rechtspraak ernstig is vertraagd. De Raad voor de Rechtspraak schat zelfs in dat de problemen tot een vertraging van ‘minimaal een jaar’ gaan leiden. Tot dusver kon de rechtspraak de kostenstijgingen zelf opvangen, maar sinds 2017 is het geld op, staat in de evaluatie te lezen. ,,Het eigen vermogen is negatief geworden.’’

Het probleem komt daarom op het bordje van minister Sander Dekker (Rechtsbescherming) te liggen. ,,Voor 2019 en verder zal de Raad en het ministerie gezamenlijk gezocht worden naar een structurele oplossing,’’ schrijft de Raad voor de Rechtspraak. ,,Het programma trekt een zware wissel op de voor de Rechtspraak beschikbare middelen.’’

Hoopvol ontvangen
Het project werd alweer dik vijf jaar geleden juist hoopvol ontvangen. Nog altijd hoopt de Raad dat er bergen papier bespaard kunnen worden door met digitale zittingszalen te werken. Bovendien moeten kleine civiele zaken, zoals handelsgeschillen, ontslagzaken of huurgeschillen sneller worden kunnen afgehandeld voor de burger. En dat dit betaalbaar blijft.

In een aantal gevallen is het project overigens wel van de grond gekomen. Zo verlopen in twee rechtbanken – die van Gelderland en Midden-Nederland- al heel veel zaken digitaal. Zelfs simpelere strafzaken worden ook elders al digitaal aangebracht. Zelfs in ruim een meerderheid van de gevallen.

Toch is de vertraging groot en het project verre van op stoom, wordt ruiterlijk erkend.

Gepruts
Het is niet voor het eerst dat een automatiseringsprojecten van de overheid in de soep loopt. Sterker, in 2014 concludeerde een commissie dat er jaarlijks mogelijk tussen de 1 en 5 miljard euro wegvloeit uit de overheidskas door gepruts met ict-projecten. Zo draaide de modernisering van het bevolkingsregister onlangs nog op een debacle uit waarbij 90 miljoen euro was verkwist. Ook bij de Nationale Politie, het UWV en bij defensie werden ict-projecten vele malen duurder dan begroot.


Werkelijk onvoorstelbaar dat alle ICT-projecten bij de overheid zo gigantisch uit de klauwen lopen. :boos: :boos:

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Werkelijk onvoorstelbaar dat alle ICT-projecten bij de overheid zo gigantisch uit de klauwen lopen.

Ze hebben te maken met verplichte aanbestedingsregels. Leuk al die regeltjes en goed dat belastinggeld niet gegund wordt aan vriendjes. Helaas werken die regels vaak erg slecht.

Schoenzool
Master
 Bericht 
Bah op zoiets kan ik me ergeren. Want wie mag dat betalen? Ja jij en ik (vrees ik).

Hoorde laatst op de radio dat men bij justitie haastig op zoek is naar goeie ICT'ers.
Denk dat dat geen overbodige luxe is.
Misschien krijg je er slecht betaald en wilt niemand de overstap maken naar daar .............

KanarieVW
Master
 Bericht 
De overheid is de beste klant die je kan wensen als bedrijf. 0 verstand van zaken en money to burn. Ideaal

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Schoenzool schreef:
Hoorde laatst op de radio dat men bij justitie haastig op zoek is naar goeie ICT'ers.
Denk dat dat geen overbodige luxe is.
Misschien krijg je er slecht betaald en wilt niemand de overstap maken naar daar .............

Ze hebben constant aanvragen uitstaan. Maar het is een erg arrogante club die in de aanvraag alles denkt te kunnen eisen. (heb begrepen van mensen die er werken dat het in de praktijk wel prima werken is)

KanarieVW schreef:
De overheid is de beste klant die je kan wensen als bedrijf. 0 verstand van zaken en money to burn. Ideaal

Niet echt, de gunningscriteria eindigen eigenlijk altijd met de eis dat het all-in tarief zo scherp mogelijk moet zijn. Je mag blij zijn als je 70 euro per uur kan vragen(voor een senior), maar zolang er partijen zijn die daar onder bieden is het niet interessant om er goede mensen aan te bieden.

Joël D.
Master
 Bericht 
Overheid is de slechtste betaler die er bestaat. Ze betalen nooit op tijd en je moet er altijd achterna zitten.

KanarieVW
Master
 Bericht 
Maar meestal klopt de tender niet of willen ze ineens veel wijzigen en dus komt er nog bakken meerwerk uit waar je normaal tarief voor kan rekenen. Dus er zijn er zat die hem laag inzetten en met het meerwerk alsnog dikke winst pakken.

Wij hebben nooit problemen met betalingen eigenlijk. Netjes 30 dagen meestal. Uitzonderingen nagelaten.

snovvdog
Master
 Bericht 
Joël D. schreef:
Overheid is de slechtste betaler die er bestaat. Ze betalen nooit op tijd en je moet er altijd achterna zitten.

Die ervaring deel ik niet: Staatsbosbeheer, Gemeentes, Politie, Defensie... Ze betalen allemaal snel en ook vooraf.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
KanarieVW schreef:
Maar meestal klopt de tender niet of willen ze ineens veel wijzigen en dus komt er nog bakken meerwerk uit waar je normaal tarief voor kan rekenen.

En dat komt dan weer in de krant....

Het klopt wel wat je zegt, maar dit geldt natuurlijk alleen voor de projecten waar de regie ook aanbesteed wordt. Er zijn ook veel aanvragen waar alleen een inspanningsverplichting gevraagd wordt.
Ik ken een paar (grote) concullega's die bewust inschrijven voor tarieven die gewoon niet kunnen, soms onder de kostprijs. En eventueel via de rechter de gunning afdwingen. (lijkt wel of ze meer juristen dan accountmanagers op hun bid team hebben zitten) Die teams proberen idd via de tender binnen te komen en eenmaal binnen via meerwerk/wijzigingen de klant leeg te trekken.

KanarieVW
Master
 Bericht 
Die tactieken worden bij bijna elke tender wel gebruikt. Ook van niet overheden. Wij zijn ook wel eens een klant voor een half jaar kwijt geraakt die daar in was getrapt. ‘Hoe kunnen we nou al jaren dit betalen? Zij doen het voor de helft! Jullie kunnen of zakken of jullie verliezen de tender’.
Prima veel succes ermee! Binnen een paar maanden waren ze weer terug. Bleek toch onder aan de streep niet zo goedkoop te zijn. Prima, maar wij zijn ook 10% duurder geworden ineens. Voor een dubbeltje op de eerste rij willen we allemaal wel.

Raaf
Master
 Bericht 
WNS2.0D schreef:
(lijkt wel of ze meer juristen dan accountmanagers op hun bid team hebben zitten)

In een goed traject heeft maar 1 commercieel persoon de leiding en zijn er meerdere juristen aangeschakeld (naar vakgebied) dus dat klopt wel.

WNS2.0D schreef:
eventueel via de rechter de gunning afdwingen.

Ook weleens gedaan of het dreigement geuit. Als de aanbesteding niet correct is dan moeten ze niet miepen en gewoon betalen. Als ik een aanbesteding verlies dan krijg ik daar ook geen cent voor.

Als je volgens regeltjes (aanbestedingen) gaat werken dan moet je die regeltjes ook goed toepassen en niet huilen dat door je eigen incompetentie als aanbestedende dienst het weer eens meer geld gaat kosten en je niet krijgt wat je wil. Doe je huiswerk.

Hoe je dat aanbesteden wel zo kan regelen dat ze krijgen wat ze nodig hebben zonder dat er teveel vriendjespolitiek bedreven wordt is een lastige.

Ducantoni
Master
 Bericht 
Joël D. schreef:
Overheid is de slechtste betaler die er bestaat. Ze betalen nooit op tijd en je moet er altijd achterna zitten.

De overheid richting de burger daarentegen... :roll:

 Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ] 


Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek…         
privacy policy