» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid Reclamevrij? Log aub in, kost niets   

Postingstijd interval gedetecteerd van 36.3 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 31 berichten ]
Spook
Master
 Bericht 
Ov-chipkaartbedrijf Translink heeft dit jaar de reisgegevens van minstens tientallen studenten doorgespeeld aan de Dienst Uitvoering Onderwijs (Duo), meldt de Volkskrant dinsdag. De gegevens worden gebruikt om te onderzoeken of studenten een (hogere) beurs voor uitwonenden opstrijken door te frauderen met hun woonadres.

Volgens het chipkaartbedrijf, dat alle reisgegevens van ov-gebruikers opslaat, heeft de uitvoeringsdienst van het ministerie van Onderwijs sinds enige tijd "vijf à tien verzoeken" per week ingediend om gegevens van studenten te verkrijgen. Die zijn allemaal ingewilligd.

"Onze juristen hebben van Duo begrepen dat er een wettelijke grondslag is om bij ons gegevens op te vragen', zegt een woordvoerster van Translink tegen de krant. "Sterker, Duo is een toezichthouder en daardoor zijn wij zelfs wettelijk verplicht die reisgegevens af te staan."

Een van de op fraude betrapte studenten stapte naar de rechter, die oordeelde dat Duo privacyregels had overtreden. De student in kwestie hoefde daardoor geen geld terug te betalen en kreeg geen boete opgelegd.

De dienst gaat tegen die uitspraak in beroep bij de hoogste bestuursrechter, de Centrale Raad van Beroep. Tot die tijd is het gebruik van de reisgegevens opgeschort.

Risicoprofiel

Volgens Duo is het opvragen van de gegevens toegestaan onder de Algemene Wet Bestuursrecht. Het opsporen van frauderende studenten is van groot belang, omdat het gaat om hoge bedragen aan gemeenschapsgeld. In 2013 bleek uit ruim zevenduizend controles dat 3.300 studenten fraude bedreven.

Duo kon maandag nog niet zeggen van hoeveel studenten de reisgegevens zijn gecheckt. De dienst zegt wel zorgvuldig te werk te gaan aan de hand van een 'risicoprofiel'.

Reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV vraagt de Autoriteit Persoonsgegevens om nader onderzoek naar de kwestie. De belangenorganisatie vindt dat "de privacy van ov-gebruikers nu op straat ligt".

Sinds de invoering van het studievoorschot in 2015 is er geen verschil meer tussen uit- en thuiswonende studenten in het hoger onderwijs. Voor studenten die voor die tijd aan hun studie begonnen is dat nog wel het geval.

Citaat:
"Onze juristen hebben van Duo begrepen dat er een wettelijke grondslag is om bij ons gegevens op te vragen',

En dat toetsen ze vervolgens niet. Maar alle verzoeken worden wel klakkeloos ingewilligd. Totdat een rechter het een halt toeroept.

Ik vind het overigens een goede zaak dat hier op wordt gecontroleerd. Schijnbaar sjoemelt bijna de helft van de studenten. Maar ik vind ook dat je verdomd concrete aanwijzingen moet hebben voordat je überhaupt iemand z'n reisgegevens gaat analyseren. En ik vind het sowieso ongepast dat deze gegevens opgeslagen worden. Als ik moet kiezen tussen het bestrijden van deze fraude, en het daarvoor noodzakelijke opslaan van de gegevens, dan verkies ik privacy boven de hypothetische kostenbesparing.

djee
Master
 Bericht 
Spook schreef:
verkies ik privacy

Jij ja, ik ook, maar het staatsmonster heeft andere prioriteiten.

357kurt
Master
 Bericht 
Big brother data is watching you!

Kwibus
Master
 Bericht 
Ik heb hier geen moeite mee. Net zo min als dat ik er moeite mee als ze dit soort dingen gebruiken voor fraude met belastingen, lease auto's of met uitkeringen.

zadkine
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Ik vind het overigens een goede zaak dat hier op wordt gecontroleerd. Schijnbaar sjoemelt bijna de helft van de studenten. Maar ik vind ook dat je verdomd concrete aanwijzingen moet hebben voordat je überhaupt iemand z'n reisgegevens gaat analyseren.

De helft van de studenten? Zijn er wel meer dan 3300 * 2 die studeren. Gaat om HBO en UNI samen uiteraard.
En 7000 controles zijn uiteraard uitgevoerd onder die studenten die op de OV kaart doordeweeks reizen geactiveerd hadden, niet de weekend reizigers. Iets met risico profiel.....waarom doordeweeks activeren als je uitwonend bent?

(Kan tijdelijk omdat je een deel van je studie op andere locatie uitvoert, bv afstudeer werkstuk in Leiden terwijl de rest van je studie in Utrecht was....daarom dus checken)

Overigens is uitwonende fraude het makkelijkst voor studenten die binnen fietsafstand vh ouderlijk huis studeren.

Scaniafan
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
Kan tijdelijk

Of gedurende de hele studie. Vriend van me had een kamer in Eindhoven omdat hij daar begon aan een studie, veranderde van studierichting en ging in Utrecht studeren. Bleef wel in Eindhoven wonen.

Zelf had ik een auto maar ging door de weeks (als uitwonende student) regelmatig ergens naar toe met OV.

Spook
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
waarom doordeweeks activeren als je uitwonend bent?

Omdat het bedoeld is voor reizen naar je studie. Wat boeit het of je thuis woont of op kamers? Kamers zijn niet per se in de buurt van je school of stageplek. Dan heb je alsnog de bus of de trein nodig.

fb
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
De helft van de studenten?

Ik lees dat uit 7000 controles 3300 fraudegevallen naar voren zijn gekomen. Extrapolerend is dat inderdaad ongeveer de helft.
Jij maakt er van dat na controle van 7000 verdachte situaties er 3300 keer fraude bewezen kon worden, maar dat staat er niet (al vermoed ik wel dat je gelijk hebt).

Wat ik wel een beetje raar vind is dat er niemand nog het woord "Stage" heeft laten vallen. Zo'n beetje elke uitwonende student zal een paar maand stage moet lopen. En daarvoor zal hij/zij met z'n OV kaart moeten reizen, en die reis zal niet van papa&mama naar de studentenflat zijn.

Maar om dit nu meteen fraude te noemen?

djee
Master
 Bericht 
fb schreef:

Dat zijn allicht de andere 50%van de verdachte gevallen.

Spook
Master
 Bericht 
fb schreef:
Wat ik wel een beetje raar vind is dat er niemand nog het woord "Stage" heeft laten vallen

stageplek

zadkine
Master
 Bericht 
fb schreef:
Wat ik wel een beetje raar vind is dat er niemand nog het woord "Stage" heeft laten vallen. Zo'n beetje elke uitwonende student zal een paar maand stage moet lopen. En daarvoor zal hij/zij met z'n OV kaart moeten reizen, en die reis zal niet van papa&mama naar de studentenflat zijn.

Dat zijn de andere helft van de 7000 man die gechecked zijn als uitwonend maar toch ov door de weeks....plus die enkeling als Scania noemt (ken ook zo iemand, studeren Delft uitwonend in Utrecht).
Dit soort checks gebeurt op een systeem scan met bepaalde rand gegevens.

Zo ken ik ook een minister die beweerde dat een x% uitkeringstrekkers fraudeerde omdat ze uit een scan kwamen waaruit bleek dat ze in eenzelfde periode zowel uitkering als inkomen/stufi hadden gehad.

Wat ministertje vergat was dat er geen sprake van fraude is als betreffende persoon aan de uitkerings instantie die andere inkomens gewoon doorgeeft.

Zo zie ik ook deze reisgegevens check....slechts die studenten die in het profiel uitwonend en doordeweeks reizend vallen.
Natuurlijk zou ook een enkele student met weekend ov kunnen frauderen....als die bij ouders op fiets afstand van de school woont en weekends gratis het land door wil. Alleen is die kans veel kleiner.
Dan zou de scan worden op het risico profiel: OV kaart weekend, ouders op minder dan 10-15 km van Uni wonend en student uitwonend, maar niet bij officiële studenten huisvesting.

En uiteraard die studenten die GEEN OV activeren en uitwonend zijn. Maar daarvan kan je de reisgegevens niet opvragen 8) (Zoals mijn oudste totdat ie elders op stage ging voor zijn master)

basjuh1981
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
slechts die studenten die in het profiel uitwonend en doordeweeks reizend vallen.

Dit is maar een deel van de studenten, want
Spook schreef:
Sinds de invoering van het studievoorschot in 2015 is er geen verschil meer tussen uit- en thuiswonende studenten in het hoger onderwijs. Voor studenten die voor die tijd aan hun studie begonnen is dat nog wel het geval.

Spook
Master
 Bericht 
Vroeger .. toen ik zelf nog een OV-kaart had .. was het volgens mij zo (maar heb dat nooit nagekeken) dat je moest kiezen voor week of weekend. Maar dat je helemaal zelf moest weten of je dat ding voor je studie gebruikte of voor recreatie. Als je voor weekend koos, en je ging met de fiets naar school, kon je in het weekend lekker rondtoeren voor nop. Al dan niet buiten piekuren. Weet ik niet meer zeker. Zelfs als je voor week koos, en je gebruikt het ding om doordeweeks voor niet studiegerelateerde zaken op pad te gaan, was dat toegestaan vziw. Dat is toch niet frauderen? De fraude waar het hier om gaat betreft niet het misbruik van het OV, maar van fraude met de studiebeurs.

basjuh1981
Master
 Bericht 
^^Zoiets staat mij ook bij. Of een weekkaart of een weekendkaart. Wat je ermee deed, maakte niet uit. Met een weekkaart had je nog wel korting in het weekend, en andersom.

Joël D.
Master
 Bericht 
Dat is nog steeds zo. Ik woon uitwonend (alleen dat weet DUO niet) en heb een weekkaart. Maandag naar Delft en vrijdag weer naar mijn ouders.

Ogre
Master
 Bericht 
Voor de liefhebber : de uitspraak

Ducantoni
Master
 Bericht 
Spook schreef:
omdat het gaat om hoge bedragen aan gemeenschapsgeld.

Ah ja, dan pak je uiteraard de kleintjes en laat je de grote jongens ongemoeid:
https://forum.flitsservice.nl/politiek-economie-overheid/teeven-liet-misdaadfortuin-witwassen-t83942-150.html#p4314736

Spook schreef:
Maar ik vind ook dat je verdomd concrete aanwijzingen moet hebben voordat je überhaupt iemand z'n reisgegevens gaat analyseren.

Je weet hoe het werkt in dit land, toch? Iedere burger in dit land is verdacht totdat het tegendeel is bewezen. Zie ook de discussie over de bewaartermijn van kentekengegevens in Rotterdam.

zadkine
Master
 Bericht 
basjuh1981 schreef:
Dit is maar een deel van de studenten, want

170000 kinderen per jaar, studie duur 4 of 5 jaar nominaal (hbo / uni), en de overheid wil 50% HBO hebben in nederland. 85000 per geboortejaar dus (en we halen misschien, mijn gok, 50000 per jaar)
.. dus het gaat om studenten gestart in 2012 t/m 2014 op de universiteit en 2013 /2014 op HBO ...en de eerder gestarte studenten welke niet op schema liggen. Zijn er dus gauw tussen 100 en 150k studenten die in de oude regeling vallen.

Wat betreft gebruik van de kaart, dat doet er niet toe...die was vrij.
Wat duo uiteraard wil weten via reis gegevens of je van woonplaats ouders naar schoolplaats gaat elke dag en toch de hogere uitwonende beurs hebt.
Waar ik het dus overhad zijn de "risico profielen" op basis waarvan je begint met je onderzoek.
En gezien het feit dat duo op naam gegevens opvraagt , enkelen per week, is het reis onderzoek duidelijk een gevolg van andere al daarvoor gecontroleerde feiten, dus vervolg onderzoek.

Remke
Die hard
 Bericht 

Volgens mij kan je die OV-Kaart vergelijken met een creditcard van de werkgever. Het Duo betaalt die kaart dus niet zo gek dat ze even de facturen doorlopen. Zou mijn werkgever ook doen.

Als je privacy wil moet je zelf een kaart kopen en zelf de reizen betalen.

zadkine
Master
 Bericht 
Remke schreef:
Volgens mij kan je die OV-Kaart vergelijken met een creditcard van de werkgever. Het Duo betaalt die kaart dus niet zo gek dat ze even de facturen doorlopen. Zou mijn werkgever ook doen.

Lijkt me incorrecte redenering.
Duo betaalt abonnementskosten ongeacht gebruik van de kaart.
En die factuur verandert dus niet nav reisgegevens.

Student zou overigens kunnen overwegen om niet in te checken....
bestaat nl. een uitspraak dat geen zwartrijders boetes opgelegd kunnen worden bij iemand die een abonnement heeft, want die heeft....ingechecked of niet...gewoon betaald.

Ducantoni
Master
 Bericht 
Remke schreef:

Zelfs dan heb je geen privacy, ook al noemen ze het een anonieme kaart. De enige manier dat je die kaart kunt opwaarderen? Met een pinpas. :roll:

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Ik heb hier geen moeite mee. Net zo min als dat ik er moeite mee als ze dit soort dingen gebruiken voor fraude met belastingen, lease auto's of met uitkeringen.
Zolang die fraude bestrijding volgens de regels gaat, heb ik er soms ook geen moeite mee. In dit geval hebben Duo en Translink de wet aan hun laars gelapt. Aangifte tegen de betreffende medewerkers van beide instanties zou op zijn plaats zijn.

Pita
Master
 Bericht 

Ducantoni schreef:
Zelfs dan heb je geen privacy, ook al noemen ze het een anonieme kaart. De enige manier dat je die kaart kunt opwaarderen? Met een pinpas.

Nee hoor, een anonieme OV kaart kan je ook gewoon met contant geld ( alleen munten ) bij een treinkaartjes automaat. Ook bij een OV balie bij de meeste treinstations kan je die gewoon opwaarderen met briefgeld.

Spook
Master
 Bericht 
OV Balie? Wat is dat? Bestaan die nog? ;)

Dat is net zoiets als een spoorboekje. Rap aan het uitsterven. Wie heeft er bovendien genoeg muntgeld op zak voor de prijzen van het OV??

Ducantoni
Master
 Bericht 
Ondanks het feit dat ik toch met een zekere regelmaat per spoor reis, had ik ook nog nooit van een OV balie gehoord. Gezien de hoeveelheid loketten die wegbezuinigd zijn of beperkt geopend, zullen die balies slechts bij een handvol stations te vinden zijn. In het geval je een dagkaart zonder korting wilt kopen: die kost 52,60 plEuro. Vraag is inderdaad wie zoveel muntgeld bij zich heeft en of de automaat het accepteert, want ook daar schijnt een limiet aan te zitten, al weet ik niet hoe hoog of laag die is.
Dan ben je bij onze Oosterburen beter af, want hun automaten accepteren tenminste wel papiergeld, iets wat in Nederland onmogelijk wordt genoemd.
Spoorboekje is gelukkig nog steeds te koop, met wat zoeken is er wel een boekhandel te vinden die ze heeft, ze worden uitgegeven door treinreiziger.nl, i.s.m. Rover en zijn voorzien van een rode omslag. Werkt prima, zelfs als de batterij van je telefoon het op een cruciaal moment eens laat afweten. ;)

Kwibus
Master
 Bericht 
Er vergeet niet dat er ongetwijfeld een camera op zo'n OV-punt gericht staat.

Pita
Master
 Bericht 

Kwibus schreef:

Gelukkig hebben wij in Nederland nog steeds geen gezichtsherkenningapparatuur, zoals bij NCIS :lol: :lol:

Kwibus
Master
 Bericht 
Dat denk jij O:)

Pita
Master
 Bericht 

Als ze dat werkelijk hadden, dan was het programma Opsporing Gezocht een heel stuk korter.

Immers op het gemeentehuis hebben ze van elke inwoner een foto.

Darth_Android
Die hard
 Bericht 
Kwibus schreef:

Boerka's zijn soms toch best wel handig.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
:roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol:

Pagina 1 van 1 [ 31 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast