» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Pagina 1 van 2  [ 98 berichten ]
Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Huishoudens zijn volgend jaar gemiddeld zo'n 70 euro meer kwijt aan hun energierekening. Deze tegenvaller hebben we te danken aan belastingverhogingen, zo blijkt uit berekeningen van vergelijker Pricewise.

Deze stijging komt doordat enerzijds de Opslag Duurzame Energie (ODE) harder stijgt dan verwacht en anderzijds het kabinet de energiebelastingen verhoogt.

,,De verwachte stijging in de zorgpremies is al weken een gevoelig discussiepunt. Maar dat we volgend jaar 70 euro extra moeten neertellen op onze energierekening, wordt bijna niet belicht,” reageert Hans de Kok, directeur van Pricewise.

Eind vorig jaar stond nog in een nota van het kabinet dat de ODE in 2018 voor een gemiddeld huishouden 93 euro per jaar zou bedragen. Dit bedrag stijgt nu waarschijnlijk naar 108 euro per jaar, blijkt uit een nieuw wetsvoorstel van minister Kamp.

Duurzaamheid
De ODE-tarieven worden elk jaar vastgesteld op basis van de laatste gebruikscijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Met deze inkomsten investeert het rijk in duurzame energie en die investeringen gaan elk jaar iets omhoog. Voor 2018 moet een bedrag van 1 miljard euro worden opgehaald.

Nu het gas- en elektriciteitsverbruik van huishoudens is gedaald ten opzichte van die CBS-ramingen, moeten die ODE-tarieven omhoog. Dit betekent dat een huishouden gemiddeld 50 euro méér betaalt.

Behalve deze verhoging staat er nog een verhoging op de planning: de energiebelasting. Het gaat hier om een tijdelijke verhoging voor 2018 en 2019 die nodig zou zijn om 200 miljoen euro op te halen voor energiebesparingsmaatregelen bij woningcorporaties. Die investeringen zijn nodig om de doelstellingen uit het Energieakkoord te behalen.

De toezichthouder Autoriteit Consument & Markt heeft wel een advies aan huishoudens die balen van de hogere energierekening: blijf niet zitten bij je oude leverancier, maar vergelijk de tarieven en stap over. Bij een overstap valt namelijk wat te besparen, zegt woordvoerder Saskia Bierling.

Code:
ODE-tarieven voor huishoudens in 2017 en 2018
Jaardbedrag berekend op een gemiddeld verbruik van 3.500 kWh elektriciteit en 1.500 m³ gas
                                          ODE gas per m³ (excl. btw)   ODE elektriciteit per kWh (excl. btw)   Jaarbedrag huishouden (incl. btw)

2017                                                € 0,0159                                € 0,0074                                       €   60,20
2018 (verwachting 2016)                         € 0,0244                                € 0,0114                                       €   92,57
2018 (wetsvoorstel)                              € 0,0285                                € 0,0132                                       € 107,63

De roverheid doet weer haar best om het geld uit onze zak te kloppen. :boos: :boos:

dikkydik
Master
 Bericht 
AD schreef:
Nu het gas- en elektriciteitsverbruik van huishoudens is gedaald ten opzichte van die CBS-ramingen, moeten die ODE-tarieven omhoog. Dit betekent dat een huishouden gemiddeld 50 euro méér betaalt.

Zo belonen ze je voor je milieuvriendelijke gedrag.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Wel leuk, want laatst zou de koopkracht nog stijgen. Daar gaat niet veel van over blijven na de verhoogde zorgpremies en nu dit weer.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Men gaat er vast vanuit dat men minder energie gaat gebruiken, creatief rekenen :lol: :|

VTEC_Driver
Master
 Bericht 
Dus minder verbruiken is meer betalen :loco:

Maserati Teun schreef:
Het gaat hier om een tijdelijke verhoging voor 2018 en 2019 die nodig zou zijn om 200 miljoen euro op te halen voor energiebesparingsmaatregelen bij woningcorporaties.

1: Kunnen die woningcorporaties dat net zelf ophoesten? Waarom moet ik zelf betalen voor energiebesparende maatregelen voor mijn eigen huis en iemand die huurt van een woningcorporatie moet door alle inwoners van NL geholpen worden
2: Is deze maatregel net zo tijdelijk als het kwartje van Kok?

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Nee, minder verbruiken daardoor hetzelfde betalen met als gevolg een koopkracht die niet daalt. Ik zie ze er wel voor aan om zo te redeneren.

keokiracer
Master
 Bericht 
VTEC_Driver schreef:
2: Is deze maatregel net zo tijdelijk als het kwartje van Kok?

Psssst, Feitelijk.

Bussloo
Master
 Bericht 
AD schreef:
De toezichthouder Autoriteit Consument & Markt heeft wel een advies aan huishoudens die balen van de hogere energierekening: blijf niet zitten bij je oude leverancier, maar vergelijk de tarieven en stap over. Bij een overstap valt namelijk wat te besparen, zegt woordvoerder Saskia Bierling.
Afleidingsmanoeuvre! Zo smerig dat de #CB de overheidsinstantie (sic!) #ACM kan fileren. Want als je zou overstappen zonder de extra belastingen, dan zou je nog meer kunnen besparen. Driewerf bah voor dit cloaking advies!

Schoenzool
Master
 Bericht 
Vreselijk .... het wordt steeds meer en meer betalen in dit land

Spook
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
moeten die ODE-tarieven omhoog

Hoezo MOETEN? Het zijn verdomme NUTSvoorzieningen. Winst draaien is secundair.

bx gek
Master
 Bericht 
VTEC_Driver schreef:
iemand die huurt van een woningcorporatie moet door alle inwoners van NL geholpen worden

Ik kan al niet veel zuiniger meer in míjn huurwoning.
Huis is van 2007,
we hebben LED verlichting, de verwarming staat nog steeds uit en gaat ook in het voorjaar vroeg uit.
Maar helaas hebben de coöperaties verzuimd om te investeren in de oude woningen.
Hierdoor moeten we helaas allemaal, waaronder ook de huurders die maandelijks een fors bedrag betalen voor hun huur, nu meebetalen.
En dan moet ik ook nog vermelden dat de huurders al een huursverhoging hebben gehad door de verhuurdersheffing die uiteraard gewoon doorberekend wordt.

Scaniafan
Master
 Bericht 
bx gek schreef:
Hierdoor moeten we helaas allemaal, waaronder ook de huurders die maandelijks een fors bedrag betalen voor hun huur, nu meebetalen.
En dan moet ik ook nog vermelden dat de huurders al een huursverhoging hebben gehad door de verhuurdersheffing die uiteraard gewoon doorberekend wordt.

Cru gezegd, dat is het lot van een huurder. Als de eigenaar van jouw pand geld wil investeren in andere panden en daarom jouw huur wil verhogen dan is dat jouw probleem. Ik ben het compleet met VTEC_Driver eens. Wij hebben onlangs een huis gekocht en daar gaat volgende week voor een fors bedrag aan nieuwe kozijnen / ramen in. Daar krijg ik ook niets voor van de huurders in het land. Dat komt toch echt van de bank af maar schijn ik ook terug te moeten betalen tenzij ik de pijp uit ga.

maarten28
Master
 Bericht 
Zonnepanelen op het dak, warmtepomp, salderen tot 2023. Mij raakt die opslag nauwelijks.

Walker
Master
 Bericht 
Dan heb jij geluk dat je de middelen hebt om te investeren. Echter heel veel mensen hebben die middelen niet, maar zien wel hun jaarlijkse kosten stijgen. En worden daarmee dieper in de shit gedrukt, want sparen voor isoleren zit er niet meer in.

Laat staan als je een huurbaas hebt die niets of hooguit het minimale doet aan woningverbetering.

Turkosariba
Master
 Bericht 
Die ODE-stijging is niet toevallig of onverwacht. De opslag duurzame energie (lees: toeslag voor te dure energie zonder aantoonbaar milieu-/klimaateffect) wordt geheven om de subsidie SDE+ te financieren. Afgelopen 3 jaar is jaarlijks zo'n 8 miljard euro aan SDE+ toegezegd aan bedrijven zodat die kunnen gaan investeren in duurzame energie. De subsidie wordt pas uitgekeerd als de duurzame energie geleverd wordt.

Ofwel de hoogte van de ODE staat allang vast voor de komende 15 jaar. Vorig jaar betaalde je nog 40 euro per aansluiting, dit jaar is dat 110 euro en in 2023 kun je jaarlijks je volledige vakantiegeld inleveren bij de overheid.

Uiteraard gaat dit niet zonder financiële schade aan te richten onder de minst draagkrachtige huishoudens. Duitsland is ons zo'n 5 jaar voorgegaan met hun Energiewende en daar zitten inmiddels 7 van 43 huishoudens in energiearmoede (geen geld om de woning warm te houden, rekening niet meer kunnen betalen, afsluitingen, schuldsanering) en over een paar jaar zitten wij ook met die ellende.

zadkine
Master
 Bericht 
Je kunt hout gaan stoken.....een kachel aansluiten op de schoorsteen. (bv scandinvische Jotul houtkachel met verhoogd rendement, of Finse speksteen kachel).
Niet dat dat erg milieu vriendelijk is, maar de overheid vraagt er wel om dat je zo doet.

Walker
Master
 Bericht 
Echter de ODE wordt als toeslag per kWh en per m3 gas berekend. Dus minder afnemen is minder ODE betalen. En dat versterkt dus de tweedeling.

zadkine
Master
 Bericht 
Dat is mijn probleem niet , die tweedeling. Had de goegemeente maar anders moeten stemmen zodat we een andere regering hadden.
Overigens kost installeren van een houtkachel ook eenmalig een redelijk bedrag aan investering....als je tenminste al een open haard of zoiets hebt voor de schoorsteen. Anders ineens erg veel.

Outback
Master
 Bericht 

VTEC_Driver schreef:
1: Kunnen die woningcorporaties dat net zelf ophoesten?

Die woningcorporaties moeten een verhuurdersheffing betalen van (dit jaar) circa 1,6 miljard.
Dat geld kunnen ze dus niet meer besteden aan onderhoud/nieuwbouw.
Dat wij dan met z'n allen weer geld moeten betalen om daarin iets te compenseren is balen, maar linksom of rechtsom gaan we toch betalen. de overheid zoekt alleen elke keer naar nieuwe namen om ons verder uit te kleden.

Het zou toch al te transparant zijn als alle belastingen gewoon onder 1 noemer geheven worden en we in één keer zouden zien wat we nu eigenlijk aan belastingdruk hebben. Juist om te voorkomen dat we werkelijk zouden weten hoeveel belasting we betalen wordt alles in kleine (nou ja kleine?) stukjes geknipt, krijgt alles een eigen naampje, kun je voor een heleboel zaken "compensatie" krijgen en is het voor het gros van de belastingbetalers schier onmogelijk om helder te krijgen wat ze per saldo aan de Roverheid afdragen.

zadkine
Master
 Bericht 
Daarom krijg ik vaak van die rare reacties als ik zei dat ik 80% belasting betaalde van mijn inkomen.....

en als ik het voorreken dan zeggen ze ook nog....dat mag je niet mee rekenen.
Vooral bij BPM (ieder jaar een deel van de BPM als aan dat jaar gebonden gerekend) krijg je zulke opmerkingen, maar ook als ik het deel studie vergoeding aan mijn kinderen mee reken waarvoor anderen nog aanvullende beurs kunnen krijgen (ja dat kan nog steeds ook al is de basis beurs afgeschaft).

Inmiddels, met 1 FEV en 1 Hybride is het aandeel BPM en MRB in mijn belastingen fors gedaald.....geen 2 keer 10K te verdelen over ca 10 jaar maar slechts 400 euri. En ook geen 3000 MRB meer over 2 diesels, maar ca 700 per jaar.
Brandstof belastingen zijn in % zelfs gestegen met het electriciteits verbruik....maar per kilometer ongeveer gelijk aan de dieselaccijns per km.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Kortom: in de toekomst iedereen een Tesla en het dak vol met panelen. Anders is het niet meer te overzien.
Turkosariba schreef:
Ofwel de hoogte van de ODE staat allang vast voor de komende 15 jaar. Vorig jaar betaalde je nog 40 euro per aansluiting, dit jaar is dat 110 euro en in 2023 kun je jaarlijks je volledige vakantiegeld inleveren bij de overheid.
Is dat jouw verwachting, of ligt dat ergens vast? Want dan is het wel vrij treurig, als de boel zo blijft stijgen.

djee
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Hoezo MOETEN?

Het monster heeft honger.

Outback schreef:
Het zou toch al te transparant zijn als alle belastingen gewoon onder 1 noemer geheven worden en we in één keer zouden zien wat we nu eigenlijk aan belastingdruk hebben. J

Dan zou zelfs de Nederlander in verzet gaan :-x

Piet_Piraat schreef:
Want dan is het wel vrij treurig, als de boel zo blijft stijgen.

Houd er maar ernstig rekening mee, kernenergie is vies en Parijs moet gehaald worden, reken maar uit.

Walker
Master
 Bericht 
PDF-je

tabel 4, pagina 9.

Geen zin om dit door te rekenen...

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Zaak dus om tijdig te verhuizen en het dak vol te kieperen met panelen. Warmtepomp in de tuin en ze zoeken het maar uit. Al komt het dan waarschijnlijk in het vaste tarief te zitten, waar je niet onderuit kan tenzij je jezelf helemaal laat afsluiten en van een grote accu leeft.

djee
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
tenzij

Nou als genoeg mensen dit gaan doen, zullen ze zelfs dit weer extra gaan belasten. Zelfde gaat gelden voor de besparende installaties (als genoeg mensen deze hebben), want anders is het oneerlijk (of bedenk een andere drogreden)

357kurt
Master
 Bericht 
Hout stoken gaan ze ook nog wel reguleren/belasten/aan banden leggen, bovendien is stookhout aardig op prijs gejaagd.
Alternatief vulnis stoken :fp:

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
djee schreef:
Nou als genoeg mensen dit gaan doen, zullen ze zelfs dit weer extra gaan belasten. Zelfde gaat gelden voor de besparende installaties (als genoeg mensen deze hebben), want anders is het oneerlijk (of bedenk een andere drogreden)
Dat is ook weer waar. De salderingsregeling voor zonnepanelen zal eraf gaan en op een gegeven moment ga je belasting per paneel betalen. Plus een losse heffing per huishouden om de huurders te compenseren die zelf geen panelen kunnen plaatsen. ;(

Walker
Master
 Bericht 
Nivelleren is een feestje... ;(

TommyGun
Master
 Bericht 
Ach, ik stap elk jaar over. Is elke keer weer 200 á 300 euro welkomstbonus, is voor mij toch zo'n 3 maanden gratis stroom :D

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Jij tankt ook altijd voor een tientje?

TommyGun
Master
 Bericht 
Nee, ik heb een tankpas :lol:

Maar dan nog, die vergelijking gaat mank.

Ik ga niet minder stroom verbruiken omdat het duurder is, en ik heb al veel geld bespaard door telkens over te stappen. Dat ik nu minder bespaar is naar ratio niet erg.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Lees het bericht nog eens goed. De besparing blijft hetzelfde. Iedereen krijgt een hoger tarief voor z'n kiezen. Of je dan jaarlijks 200 euro bespaart, of 300 euro, of niets, elke kWh die je gaat gebruiken wordt dus duurder.

TommyGun
Master
 Bericht 
Ja dus, aan het eind van het jaar heb ik dus maar 250 in plaats van 300 euro bespaard. Boeiend.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Als die vijftig euro je niet boeien, geef je mij dan ook even vijftig euro? Je legt het gewoon minder ongunstig uit, maar de conclusie is nog steeds dat je extra geld kwijt bent.

TommyGun
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
maar de conclusie is nog steeds dat je extra geld kwijt bent.

Klopt, maar als ik me daar druk over moet maken. Gelukkig stijgt m'n netto salaris nog altijd meer dan dergelijke verhogingen.

zadkine
Master
 Bericht 
Ben ik nou de enige die niet op een euro hoeft te kijken?
Heb natuurlijk wel wat andere verminderingen van lasten zoals:

Mijn hypotheek daalt ca 250 euro bruto .....per maand.
En de bijdrage aan mijn kinderen is , wegens afstuderen van 1 van hen, met ca 10K netto gedaald per jaar met ingang 2017....ik wil ze nou eenmaal zo mogelijk zonder studie molensteen om hun nek de wereld in kunnen schoppen....mits ze hun best doen op die studie's, en daar hoor je mij dus zeker niet over klagen.
En het is twijfelachtig of er nog iets af te trekken van die rente komende jaren. (Dit jaar wel,,,,boete rente en tegen hoger tarief dan volgend jaar de normale rente afgetrokken zou worden vanwege het afbouwen van de rente aftrek met 0,5% per jaar plus een vermogens belasting besparing over een groot deel de boete som.....de boete is bruto ongeveer even hoog als de minder te betalen rente komende 2 jaar....maar daarna dus nog 8 jaar lang gegarandeerd lage rente van 2%. ipv afwachten wat het wordt.....iets van zekerheid kopen voor straks, na pensionering.

TommyGun
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
Ben ik nou de enige die niet op een euro hoeft te kijken?

:schudnee:

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Ik kijk niet per se op een euro. Maar al die tientjes her en der tellen aardig op als je het op jaarbasis bekijkt. Ik kan daar wel leukere dingen van verzinnen (naar de kroeg gaan bijvoorbeeld, hoeft de verwarming thuis ook niet aan... ;)).

basjuh1981
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Maar al die tientjes her en der tellen aardig op als je het op jaarbasis bekijkt.

Daarom neem ik zelf brood mee naar mijn werk. Scheelt weer een paar euro per dag. Waar ik nu werk kan ik ontbijten. Dat kost mij € 3,- ongeacht wat ik neem. Voor de lunch geldt hetzelfde. Het eten wordt wel klaargemaakt door een aantal sterrenchefs. Dus de prijs/kwaliteitsverhouding is bijzonder gunstig. Maar het kost mij toch zo'n € 120,- per maand. Dan neem ik wel wat brood mee.

R
Master
 Bericht 
Onvermijdelijke vraag; wat kost je dat brood dan? :P

basjuh1981
Master
 Bericht 
R schreef:
Onvermijdelijke vraag; wat kost je dat brood dan? :P

€1,30 ofzo. En daar neem ik dan 4 sneetjes van. Dus de prijs is niet zo veel.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
basjuh1981 schreef:
Maar het kost mij toch zo'n € 120,- per maand.
Gemak is soms best wat waard, maar het is inderdaad serieus geld. Als je dat elke maand zou investeren tegen het gemiddelde beursrendement van de afgelopen 20 jaar, heb je het uit eindelijk over 20k ofzo. En dat alleen maar door brood mee te nemen.

zadkine
Master
 Bericht 
basjuh1981 schreef:
€1,30 ofzo. En daar neem ik dan 4 sneetjes van. Dus de prijs is niet zo veel.

Als je het brood belegd zou dat bedrag (1,30) wel eens per ontbijt/lunch kunnen kloppen.
40 cent voor boterhammen, boter/margarine , vleeswaar/kaas erop. En wat te drinken mee, beker melk of zo.

KanarieVW
Master
 Bericht 
Mja je kan overal wel elke euro uitwringen, maar dan is het eind echt zoek. Ik heb een hekel aan teveel betalen, daar niet van. De standaard maandelijkse wil ik natuurlijk gewoon zo laag mogelijk. Gewoon omdat het kan.
Maar aan de andere kant lunch ik al 10 jaar dagelijks buiten de deur. Alleen op kantoor neem ik vaak de moeite brood te halen (bij de bakker uiteraard).
Snap heel goed dat mensen balen van dit soort verhogingen. Het is elk jaar wel wat. Als je uit gaat rekenen hoeveel je meer kwijt bent dan 10 jaar geleden voor alles schrik je je de pleuris.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Wat al scheelt is je vaste lasten zo laag mogelijk houden. Verzekeringen goed tegen het licht houden, jaarlijks overstappen van energie, goed nadenken of je die hoge internet- en telefoonabonnementen nodig hebt, of dat het ook wel een stapje lager kan, dat soort dingen. Vaak is daar al best e.e.a. in te halen. Die verhogingen ontkom je niet aan, maar dan betaal je in elk geval niet zomaar 'te veel'.

Maar goed, dat is mogelijk meer voer voor het financieel-topic.

snovvdog
Master
 Bericht 
Het probleem is dat energie niet zo duur hoeft te zijn, het wordt kunstmatig opgedreven door wanbeleid.

Ik heb veel meer met consumentengoederen dat ik alles zo goedkoop mogelijk wil. Vooral met heel veel elektronica goedkope meuk uit China gehaald, soms valt het flink tegen dan en is goedkoop duurkoop, soms heb je een koopje waar je jaren veel plezier van hebt. Naar mate je het vaker doet heb je wel een ''crap'' filter en leer je kwaliteit van troep te onderscheiden, gaat wel enkele honderden euro's aan vooraf aan ''gokjes''.

Stroom ga ik niet op besparen, vind het geen zak voorstellen, zeker tov. verwarming bv. Al enkele jaren in de winter geen nooit de verwarming open gehad, kraan is dicht in de meterkast en ook warm water staat op zo'n 50%... Scheelt honderden per jaar. :thumb:. Zwaar opgevoerde PC stoot toch zo veel hitte uit dat het net een verwarming is :lol: 8) .

Dingen als eten, drinken, en stroom ga ik nooit op besparen, tot een bepaalde grens natuurlijk, het is zinloos om 24/7 het licht aan te houden, ook al heb je overal spaar en/of led lampen, en het gaat toch wel jeuken als je bij een tankstation 5 euro voor een broodje of 2 euro voor een blikje moet uitgeven. Maar bij een kroeg is een cola van 2,50 op één of andere manier wel acceptabel.

TommyGun
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Dingen als eten, drinken, en stroom ga ik nooit op besparen

Ik ook niet. Ik ga ook zeker niet met een trui aan thuis op de bank zitten omdat dat goedkoper is... gewoon lekker stoken en in t-shirtje.

snovvdog
Master
 Bericht 
Haha, ik zit ook gewoon broekloos en shirtloos in de winter, warm genoeg, pas onder de 18 graden begin ik het frisjes te krijgen, maar dat gebeurt niet zo snel, 3 laags glas en genoeg elektronica in huis, en tussen 2 stokende buren in :thumb: .

TommyGun
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
ik zit ook gewoon broekloos en shirtloos in de winter

Denk je wel om de buren :| :[

Spook
Master
 Bericht 
Mooi man, goede isolatie. Heb je dat niet, dan is het verschil tussen 18 en 21 graden al snel meer dan duizend euro per jaar in stookkosten, zelfs voor een kleine flat. Bovendien is het dan in het helft van het huis nog een paar graden kouder.

Pagina 1 van 2 [ 98 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast