» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Pagina 1 van 1  [ 43 berichten ]
Ducantoni
Master
 Bericht 
De Belastingdienst gluurt in de OV-chipkaartgegevens van belastingplichtigen, maar houdt niet bij hoe vaak dat gebeurt.  Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV eist dat de fiscus deze gegevens uit de dossiers verwijdert.

“Kan ik niet, weet ik niet, zeg ik niet.” Dat is zo’n beetje de reactie van de Belastingdienst op het WOB-verzoek van Voor Beter OV inzake het gebruik van OV-chipkaartgegevens bij het opleggen van belastingaanslagen. De reizigersorganisatie noemt het onvoorstelbaar dat in de managementinformatie van de Belastingdienst zelfs niet wordt bijgehouden, hoe vaak en op grond van welke criteria reisgegevens van OV-passagiers worden opgevraagd.

“Het is het zoveelste bewijs dat het een puinhoop is bij de fiscus,” aldus voorzitter Rikus Spithorst. “Computer-avonturiers graaien links en rechts in gegevens van burgers, zonder dat daar behoorlijk toezicht op is. Dat bleek al eerder. Ook de privacy van OV-gebruikers is dus in het geding. Zelfs meta-managementinformatie over hoe vaak de privacy van reizigers wordt geschonden door het opvragen van gegevens, zegt de Belastingdienst niet te hebben. Ook inzake de criteria voor het doen van zo’n privacy-aantastende maatregel als het opvragen van reisgegevens (vanaf welk bedrag wordt fraude vermoed, dus is het wel of niet proportioneel) blijft de Belastingdienst steken in algemeenheden.”

Onlangs oordeelde de Hoge Raad dat de Belastingdienst gegevens van flitscamera’s niet mag gebruiken voor het opleggen van aanslagen of navorderingen aan automobilisten omdat zo’n schending van de privacy een te zwaar middel is. Hetzelfde geldt naar het oordeel van Voor Beter OV voor het gebruik van OV-chipkaartgegevens. Daarom eist Voor Beter OV van staatssecretaris Eric Wiebes dat hij opdracht geeft om alle OV-chipkaartgegevens uit de dossiers van belastingplichtigen te verwijderen.

Bron
Artikel plus WOB-verzoek zijn te lezen bij 15 maart 2017

Spook
Master
 Bericht 
Als er misbruik gemaakt kan worden, zal er misbruik gemaakt worden.

Pita
Master
 Bericht 

Daarom ook een anonieme OV kaart en altijd contant opwaarderen.

Masterdam
Master
 Bericht 
Zonder hoofdletters begrijp ik het ook wel hoor.

RRL
Master
 Bericht 
Pita schreef:
Daarom ook een anonieme OV kaart en altijd contant opwaarderen.

Op een anonieme kaart kan je geen abonnement zetten en geen declaratieoverzichten uitdraaien.

wernert
Pro
 Bericht 

Function creep. Leuker kunnen we het niet maken... Wedden dat eCall ook gegevens gaat lekken?

NoCashCow
Master
 Bericht 

Voordeel van e-call is dat er nog ergens een apart kastje gemonteerd wordt met een voeding, een antenne en een simkaart. Die kun je zelf verwijderen of blokkeren. Bij een OV shitkaart kan dat niet. Die wordt geregistreerd en is in afnemende mate anoniem te gebruiken. Want als je met dezelfde kaart in de buurt van je huis en werk iedere werkdag sporen achterlaat, is het best goed te doen om er een persoon aan te koppelen. Zeker als je nog vrijelijk in alle andere ongewenste registraties mag graaien.
Overigens, met vrijwillig tracking device #1 (je mobiele telefoon) ligt je hele privacy al bij de staat.

RRL
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:
tracking device #1 (je mobiele telefoon)

En dat ding verzamelt veel. Ik keek laatst de locatiehistorie eens in, kanonnen, tot op de minuut precies waar ik ben geweest en hoe ik daar ben gekomen. Idee dat het ook geen moer uitmaakt als je de functie uitzet, voor mijn gevoel gaat het verzamelen door maar is het enige verschil dat je het als eindgebruiker niet meer in kan zien.

Spook
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:
Voordeel van e-call is dat er nog ergens een apart kastje gemonteerd wordt met een voeding, een antenne en een simkaart. Die kun je zelf verwijderen of blokkeren.

Is dat zo? Waarom zouden ze het niet integreren voor de Europese markt? Of noodzakelijk maken voor het normaal functioneren van de boordcomputer oid..

Pita
Master
 Bericht 

In België is zelfs al een anonieme prepaid simkaart voor je mobiel verboden.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Spook schreef:
Is dat zo? Waarom zouden ze het niet integreren voor de Europese markt? Of noodzakelijk maken voor het normaal functioneren van de boordcomputer oid..

Voor auto's zonder connected infotainment systeem is dat een apart kastje. Voor de auto's met kan het worden geïntegreerd in de internet gateway die je toch al hebt. In beide gevallen kun je het uitschakelen. In het laatste geval verlies je uiteraard ook dagdagelijkse functionaliteit. Maar je verliest ook meteen een flink stuk van de spionage die door de autofabrikanten gedaan kan worden. Nu zullen die laatsten er wel goed voor oppassen om het niet (te erg) tegen hun klanten te gebruiken.

Spook
Master
 Bericht 
En wat als je wel connectivity wilt maar geen e-call? SOL?

NoCashCow
Master
 Bericht 

Dat is weinig zinvol. Het grootste bezwaar tegen e-call is constante tracking. Als je gebruik maar van internet onderweg, heb je per definitie die tracking.

Spook
Master
 Bericht 
Connected wil niet zeggen constant connected. Die shit moet uit en aan kunnen. Vooral uit.

liquid_force
Master
 Bericht 
het systeem rapporteert alleen als er een "incident" is, maar de GSM module (2G/3G/3G+/4G) is continue met het netwerk verbonden ... zodat er direct melding gemaakt kan worden als een "incident" voorkomt.

Spook
Master
 Bericht 
Daarom moet het ook verwijderd worden. Maar dit gaat over de connectiviteit van het entertainmentsysteem. Als het erop zit wil ik zelf wel uitmaken wanneer het met internet verbindt. Net als met een GSM.

De vraag is of je e-call kunt verwijderen als het in het entertainmentsysteem zit, zonder gelijk de hele functionaliteit van het laatste te verliezen. Geen e-call, en slechts online met je auto op de momenten dat je daar zelf voor kiest.

liquid_force
Master
 Bericht 
eCall is verplicht gesteld door de EU voor nieuwe auto's vanaf april 2018 ... alles voor de verkeersveiligheid ...

Spook
Master
 Bericht 
Nogmaals: dat is geen antwoord op mijn vraag. Dat het ingebouwd wordt is wat anders dan dat het ook ingeschakeld moet zijn en werkend. En dat bij afwezigheid daarvan niet je auto niet meer start of anderszins raar gaat doen.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Dat is heel simpel: als het systeem zelf detecteert niet te werken, gaat je storingslamp aan. Daarmee voldoet je auto niet meer aan de wettelijke vereisten en zal o.a. bij de APK falen.
Verder heeft een connected infotainment altijd verbinding en zal continue data versturen en ontvangen om diensten aan te bieden. Al is het maar een obstakel op de weg of de weersverwachting ter plekke. Om technische redenen wordt daarvoor je locatie en itinery verstuurd. Net zoals met je connected tomtom. Echter, het gaat al verder bij de duurdere modellen om al die gegevens al pre-loaded te hebben voordat je instapt op basis van je gewoontes.
e-Call is in dat opzicht maar een klein radartje in het privacy netwerk. Het enige dat verschil kan maken is dat infotainment-informatie het netwerk van de autofabrikant niet verlaat en e-Call informatie waarschijnlijk wel. Ofschoon ik me ook goed kan voorstellen dat in de regel de permanente connectie van e-call alleen maar is om snel te kunnen handelen. Dus niet eerst een minuut aanmelden na een ongeval, waarbij de zekerheid van de boordspanning ongewis is.

Spook
Master
 Bericht 
Dat hele altijd verbinding hebben is al fout. Daar moet je als eigenaar van de auto zeggenschap over hebben. Zo niet, dan wil ik het ook niet in de auto.

wernert
Pro
 Bericht 

Monitoring thuis geregeld? Done, internettaps en slinkse meters.
OV-monitoring geregeld? Check.
Vliegverkeer gemonitord? Check.
Eigen vervoer gemonitord? Bijna klaar, ANPR en eCall verder invoeren.
Internationaal trein- en busverkeer gemonitord? Mee bezig.
Contant geld verbannen? Gelukt, munt- en briefgeld storten succesvol ontmoedigd.

Aluhoedjes zijn op te halen bij de uitgang.

Kwibus
Master
 Bericht 
Nee, aluhoedjes weer afgeven bij de uitgang 8)

basjuh1981
Master
 Bericht 
RRL schreef:
Op een anonieme kaart [...] geen declaratieoverzichten uitdraaien.

In het verleden kon je een overzicht laten maken van de 10 laatste ritten. Hiervoor moest je wel naar de Klantenservice van de vervoersorganisatie. Maar het was mogelijk. Of dat nu nog kan weet ik niet.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Dat kan nog steeds.
En ik geloof er geen bal van dat het niet verder opgeslagen wordt.

Blaataap
Master
 Bericht 

NoCashCow schreef:
Dat is weinig zinvol. Het grootste bezwaar tegen e-call is constante tracking. Als je gebruik maar van internet onderweg, heb je per definitie die tracking.

Heb je niet eens nodig. Voorbeeldje: Huidige BMW modellen geven al de kilometerstand door als je binnen een straal van X km langs een dealer rijdt.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Dat is, afgezien van de typefout, precies wat ik zeg: als er een modem (internet gateway) aan boord is, dan is die tracking al een feit. e-Call verandert daar weinig aan. Hooguit dat de data ook nog meteen naar de overheid gaat. Maar eerlijk gezegd denk ik dat e-Call vooral altijd actief is om bij een ongeval sneller verbinding te hebben.

Ogre
Master
 Bericht 
Pita schreef:
Daarom ook een anonieme OV kaart en altijd contant opwaarderen

En als de kaart verloopt deze gewoon weggooien (inclusief rest-saldo) ? Of toch maar je hele doopceel invullen op een formuliertje om dat saldo terug te kunnen krijgen ? :roll:

RRL
Master
 Bericht 
basjuh1981 schreef:
In het verleden kon je een overzicht laten maken van de 10 laatste ritten. Hiervoor moest je wel naar de Klantenservice van de vervoersorganisatie.

Met 4 ritten (trein en bus heen + terug) per dag is dat geen doen. Zelfs met het nu gewoon bij elkaar klikken ben ik elke maand een tijdje zoet om alleen de stukjes bus er uit te filteren.

Aanhanger schreef:
En ik geloof er geen bal van dat het niet verder opgeslagen wordt.

Dat ook. In mijn dagelijkse reisgedrag zit een sterke routine, ongetwijfeld zouden ze de dat dan nog kunnen combineren met andere data, zelfs al is het een anonieme kaart die met cash opgewaardeerd wordt. €50 getapt en daarna een anonieme kaart met dat bedrag opgewaardeerd, zulke zaken.

Blaataap schreef:
Heb je niet eens nodig. Voorbeeldje: Huidige BMW modellen geven al de kilometerstand door als je binnen een straal van X km langs een dealer rijdt.

Daar gingen ze zelfs toch verder in, als in dat de dealer je belt als je nog een X-afstand te gaan hebt tot de volgende beurt?

Pita
Master
 Bericht 

@ Ogre

Gewoon zorgen, dat tegen de tijd dat de kaart verloopt het saldo nul is.

NoCashCow
Master
 Bericht 

@Pita: dat is vrijwel niet te doen door het minimale saldo dat je moet hebben bij opstappen.

Blaataap
Master
 Bericht 

RRL schreef:
Daar gingen ze zelfs toch verder in, als in dat de dealer je belt als je nog een X-afstand te gaan hebt tot de volgende beurt?

Dat weet ik niet.

Pita
Master
 Bericht 

Een Duitse eigenaar van een McLaren F1 kreeg 10 jaar geleden al een telefoontje van de fabriek of hij zijn auto eens wilde laten controleren door de dealer. De data had aangegeven dat hij dagelijks de 300 km. per uur overschreed.
Antwoord van de eigenaar : ja hoor dat klopt ! :lol: :lol: :lol:

Pita
Master
 Bericht 

@ NoCashCow

Ja hoor kan makkelijk, laatste rit goed plannen, of met de trein of met de bus, als het saldo maar voldoende is om in te checken, dan kan het zelfs een min saldo opleveren.

Je moet voor die tijd natuurlijk al wel een nieuwe anonieme kaart aanschaffen.

Pita
Master
 Bericht 

Ik wens de fiscus overigens veel succes bij het checken van de datagegevens van mijn mobiel. Data staat altijd uit en onderweg alleen internet via openbare Wifi, werkt prima om te surfen.

Adresgegevens als ik werk als taxichauffeur : 4 x per dag naar een bordeel en 12 keer naar een bejaardentehuis, hola di ee :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ogre
Master
 Bericht 
Pita schreef:
Ja hoor kan makkelijk, laatste rit goed plannen,

Leg eens uit ?
Hilversum-Amersfoort kost € 3,60. Maar er moet minimaal € 20,- op de kaart staan om in te mogen stappen. Moet ik de laatste rit dan maar blijven zitten tot Enschede (€ 20,60) waar ik niks te zoeken heb en vervolgens voor € 19,20 op de nieuwe kaart alsnog terug reizen naar Amersfoort of zo ? :huh:

NoCashCow
Master
 Bericht 

Pita schreef:
Data staat altijd uit en onderweg alleen internet via openbare Wifi, werkt prima om te surfen.

Alleen data uit? De verbinding om gebeld te kunnen worden is voldoende.
Openbare wifi -> je MAC adres van je wifi adapter wordt vast gelogd. Daarnaast ook nog tracking cookies en andere methodes.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Ogre schreef:
Leg eens uit ?
Hilversum-Amersfoort kost € 3,60. Maar er moet minimaal € 20,- op de kaart staan om in te mogen stappen. Moet ik de laatste rit dan maar blijven zitten tot Enschede (€ 20,60) waar ik niks te zoeken heb en vervolgens voor € 19,20 op de nieuwe kaart alsnog terug reizen naar Amersfoort of zo ?

Nee je moet een nieuwe halen voordat die oude verlopen is. Die oude gebruik je dan voor de busritjes, die nieuwe voor de trein.

Gebruik zelf overigens een "anonieme" ov kaart van Tripkey.
Uiteraard loggen die ook maar zij zijn een echt bedrijf, dus niet iedere overheidsinstantie kan in die database zitten graaien.
Mijn vertrouwen in (semi-)overheden met datadelen is helemaal nul, en dat is omdat zij per definitie een belang hebben om data te delen met andere overheden. Bedrijven hebben concurrenten en hebben daarmee de motivatie om hun databases zo goed mogelijk af te schermen.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Aanhanger schreef:
Bedrijven hebben concurrenten en hebben daarmee de motivatie om hun databases zo goed mogelijk af te schermen.

Tenzij ze die voor geld kunnen verkopen aan derden, inclusief de roverheid als die dat al niet per decreet doet.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Dat gebeurt dan vaak in geanonimiseerde vorm, aangezien men de kip met de gouden eieren niet wil weggeven; men wil alleen de eieren verkopen.

Ik denk nog even terug aan Cannock Chase, die destijds een accountje hadden gekregen van één of andere gemeente zodat ze vrijelijk in de GBA konden grasduinen. Want dat was zo handig als ze voor die gemeente incasso's deden. :fp:

Nee, ik vertrouw bedrijven ook niet, maar zij hebben tenminste een incentive om bovenop hun database te gaan zitten en de deksel dicht te houden. (Semi)overheid heeft geen concurrentie, en ze hebben er alleen maar belang bij om te delen met andere diensten en terug te ontvangen. Er is domweg geen enkele incentive (behalve dan dat het niet mag) om data niet te delen, en dus gebeurt het te pas en te onpas.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Grootste voordeel is dat je bedrijven kunt aanklagen en nog pegels kunt ontvangen. Bij de roverheid is dat kansloos, om nog maar te zwijgen van een bepaald groot "vrij" land dat haar onderdanen briefjes kan sturen dat ze zelfs niet mogen vertellen dat hun data door diezelfde roverheid gestolen is...

Ogre
Master
 Bericht 
Aanhanger schreef:
Die oude gebruik je dan voor de busritjes

Ik ga nooit met de bus. En om dan maar ergens met de bus heen te gaan om die kaart op te maken... ehm, nee :dag:

Kwibus
Master
 Bericht 
En ook die hebben een minimuminstaptarief van 4,- euro.

Pita
Master
 Bericht 

Ik ga regelmatig met de bus, stap ik recht in het centrum uit. Kosten retour € 3,20 en geen parkeerkosten. Leen die kaart ook regelmatig uit aan mijn kinderen, hoeven ze niet in de regen te fietsen.
Ook makkelijk als ik naar mijn minnares ga, dan staat niet de hele avond mijn auto in de straat

Pagina 1 van 1 [ 43 berichten ]