» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   



 Pagina 1 van 1  [ 8 berichten ]
Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Het Parool schreef:
Een nieuw ICT-systeem waarmee 40.000 bijstandsgerechtigden en werklozen hun gemeentepost digitaal kunnen regelen, valt zeker 3 miljoen euro duurder uit dan gedacht.

Daarmee is het de zoveelste budget­overschrijding in de gemeentelijke ICT, een berucht hoofdpijndossier.

Uitgerekend in de week dat wethouder Arjan Vliegenthart deze tegenvaller moet melden, blijkt opnieuw hoe weinig regie Amsterdam op dit onderwerp heeft; in antwoorden op vragen van D66 erkent het stadhuis dat van de 25 grote ICT-projecten uit de laatste jaren er zeker 14 veel duurder waren dan oorspronkelijk begroot. Twaalf van deze projecten werden bovendien vertraagd opgeleverd.

De nieuwste ICT-tegenvaller heeft betrekking op het project Wigo4it. Dit samenwerkingsverband met de drie andere grote steden moet een digitale omgeving opleveren waarbinnen de klanten van de sociale dienst contact houden met de gemeente. Nu gaat dat nog per papieren post.

Vertraagd
Amsterdam stelde in 2015 15,1 miljoen euro beschikbaar om Wigo4it te laten bouwen, maar Vliegenthart moet nu terug naar de gemeenteraad om 3 miljoen euro extra te vragen. Bovendien is de oplevering van het softwareprogramma vertraagd.

'Waar we er in 2015 op rekenden dat klanten vanaf 2016 de eerste module konden gaan gebruiken, wordt dat nu halverwege 2017.'

Naar de huidige verwachting wordt de laatste digitale module eind 2018 opgeleverd en wordt deze in de eerste helft van 2019 in gebruik genomen, aldus de wethouder. De verwachting is dat ook de andere G4-steden geld moeten bijstorten.

De oorzaak ligt in de samenwerking met de drie andere grote steden. Het overleg met de experts uit Utrecht, Rotterdam en Den Haag was veel complexer dan gedacht en het bleek tijdrovend de uitkomsten te vertalen naar een ICT-oplossing.

Ook werd het programma niet goed aangestuurd. De signalen dat het allemaal duurder zou worden en langer zou gaan duren, bereikten de eindverantwoordelijken, en de gemeente als opdrachtgever, veel te laat.

Verscherpt toezicht
Naast de overschrijding van 3 miljoen euro wordt het programma Wigo4it ook duurder in het beheer en onderhoud, een bedrag dat oploopt tot jaarlijks 1,75 miljoen euro.

Omdat het zulke forse financiële overschrijdingen zijn, is Wigo4it onderdeel geworden van de Regeling Risicovolle Projecten. Dit is een vorm van verscherpt toezicht en betekent dat Vliegenthart zich regelmatig zal moeten verantwoorden over de voortgang.

De blunder wordt bekend in een week dat het stadsbestuur toevallig al opheldering gaf over vertragingen in andere ICT-projecten.

Hierom had D66-raadslid Jan-Bert Vroege gevraagd, nadat bij de vernieuwing van administratiesysteem Andreas 2 in april een tegenvaller van 2,7 miljoen euro werd gemeld.

Uit de antwoorden op zijn vragen blijkt dat er bij meer dan de helft van de grote ICT-projecten sinds 2012 sprake is van kostenoverschrijdingen en vertraging.


Wat een stelletje prutsers. :thumb_d: :kniktja:

Hadden ze niet een verbinden met DigiD kunnen realiseren. Lijkt mij goedkoper.

Spook
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Wigo4it


Die naam alleen al. Doe niet zo hip ffs.

Feitelijk
Master
 Bericht 
18,1 miljoen plus 1,75 per jaar voor het kunnen mail lezen van 40000 steuntrekkers

Zouden die niet blijer worden van eenmalig 450 euro en jaarlijks 100?

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Hoeveel papieren post kun je daar wel niet voor sturen? Wat voor business case hanteren ze voor dit soort systemen? :fp:

Rover
Master
 Bericht 
Je wilt niet weten hoeveel post.
In de eerste 2 maanden heb ik ruim 500 prints moeten inleveren en minimaal 20 brieven gehad van de gemeente. Gemiddeld 3 pagina's en bij de helft nog een flyer. Daarnaast heb ik op hun kantoren nog zeker een stuk of 200 pagina's aan info gehad.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Zouden die niet blijer worden van eenmalig 450 euro en jaarlijks 100?

Waarschijnlijk wel maar dan zitten degenen die bezig zijn met dit project ook zonder werk. En het praat toch lekkerder op een verjaardag als je zegt dat je betrokken bent bij een nutteloos overheidsproject dan dat je zegt dat je zonder werk zit.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
en jaarlijks 100?

:huh:
43,75€

Scaniafan
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
hun gemeentepost digitaal


Zat gemeente Amsterdam niet op de berichtenbox van MijnOverheid?

Ow, blijkbaar wel... Dus, we spenderen miljoenen om iets te bouwen wat al bestaat. Jep, dat moet overheid zijn.

 Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek…