» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Pagina 1 van 2  [ 55 berichten ]
snovvdog
Master
 Bericht 
AD schreef:
Nederlandse gemeenten zijn sinds het wettelijk verbod op gif bij het bestrijden van onkruid twee tot vier keer meer kwijt aan de aanpak van het groen tussen de tegels. De rekening loopt in de miljoenen euro’s. De milieuvriendelijke alternatieven blijken ook nog eens veel minder effectief.

Afbeelding

Dat blijkt uit een rondgang van deze krant langs Nederlandse gemeenten die tot twee jaar geleden nog glyfosaat gebruikten om het onkruid in de straten te bestrijden. Dat middel, ook wel bekend onder de merknaam Roundup, is sinds vorig jaar jaar wettelijk verboden bij verhardingen omdat het gif via het riool ook in het oppervlaktewater belandde.

Gemeenten moeten nu borstelen, branden, stomen of heet water gebruiken om het ongewenste groen te verdelgen. Maar deze milieuvriendelijke methodes werken niet zo goed als gif. Om de straten toch op het gewenste kwaliteitsniveau te krijgen, moeten gemeenten nu vaker de wijken in om het onkruid te verwijderen.

Tijdrovender
De kosten rijzen de pan uit. Alleen al in de gemeente Rotterdam is de rekening in een paar jaar tijd gegroeid van 1,3 miljoen euro naar 2,9 miljoen dit jaar.

Rotterdam is niet alleen. De gemeente Nissewaard zegt bijvoorbeeld tien keer meer kwijt te zijn (6 ton) dan toen er nog met chemische middelen werd gewerkt. Ook de gemeente Hellevoetsluis is jaarlijks 300.000 euro meer kwijt aan onkruidbestrijding. ,,Het is tijdrovender en dus ook duurder. In het verleden gingen we bijvoorbeeld drie keer per jaar alle straten langs, nu eens in de vier weken’’, aldus een gemeentewoordvoerder.

In het verleden gingen we bijvoorbeeld drie keer per jaar alle straten langs, nu eens in de vier weken
Roundup is inmiddels verboden © RV
Slecht voorbereid
Jan Hekman, deskundige op het gebied van niet-chemische onkruidbestrijding, stelt dat sommige gemeenten de hoge kosten deels aan zichzelf hebben te danken, omdat ze zich slecht hebben voorbereid en pas op het allerlaatste moment op andere methodes zijn overgestapt. ,,En dat terwijl we er al jarenlang ervaring mee hebben.’’

Jo Ottenheim van Neyfo, de brancheorganisatie van de agrochemische industrie, ziet de toekomst voor de openbare ruimte somber in. Zijn organisatie was destijds fel tegen het verbod op gif. Hij ziet hier nu al de gevolgen van op straat. ,,Als je naar buiten kijkt, zie je het onkruid overal. En dit is nog maar het eerste jaar. Wat we nu niet correct doen, krijgen we de volgende jaren terug. Dit is pas het begin’’, waarschuwt hij. Ottenheim hoopt dan ook dat nieuwe ‘groene’ middelen beschikbaar komen die het onkruid net zo effectief bestrijden als glyfosaat.

Wat we nu niet correct doen, krijgen we de volgende jaren terug
Even slikken
De hoge onkruidrekening is even slikken voor de gemeenten die in 2015 nog met gif werkten. Gemeenten die al veel langer zonder Roundup werken en ervaring hebben met stomen, borstelen en branden melden dat bestrijding zonder gif 2,5 tot 3 keer duurder blijft. Utrecht verbood uit milieu-overwegingen het gebruik van gif al 20 jaar geleden en is gewend aan de hoge kosten.

Gemeenten zijn zoekende naar de beste methode. Soms werkt stomen het beste, soms is branden het effectiefst. Enige handigheid bij het gebruik van de brander is vereist. In onder meer Apeldoorn, Tilburg en Hengelo gingen onlangs heggen in vlammen toen een ingehuurde onhandige aannemer het gemeentelijk onkruid wilde vernietigen.

Experimenten
Ook de experimenten – wat werkt wel en wat werkt niet - kosten geld. In Terneuzen schoot de rekening van 125.000 euro in 2015 naar 425.000 euro dit jaar. Samen met de gemeente Hulst en Sluis werden er dertig mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt aangenomen om de straten ‘onkruid-arm’ te houden met vegen, borstelen en branden.

Rijswijk was in 2015 49.500 euro kwijt aan onkruidbestrijding met Roundup. Dit jaar verwacht de gemeente ruim vijf keer duurder uit te zijn. De gemeente Kampen was vroeger 50 mille kwijt om de stoepjes netjes te houden en had voor dit jaar het budget verdrievoudigd, maar de gemeente meldt dat het toch te weinig is. Er moet geld bij.

Nou, er wordt weer eens geld over de balk gesmeten t.b.v. de milieuhippies en mensen die verslaafd zijn aan netheid.

Verlaten parkeerplaatsje + brandwagentje = pure geldverspilling.

Sowieso, gewoon beton leggen of asfalteren ipv. die gare stenen.

Echt vooral dit stukje:
Citaat:
,,Als je naar buiten kijkt, zie je het onkruid overal. En dit is nog maar het eerste jaar. Wat we nu niet correct doen, krijgen we de volgende jaren terug. Dit is pas het begin’’

Ah gossie toe :fp: :roll: .

Spook
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Sowieso, gewoon beton leggen of asfalteren ipv. die gare stenen.

Zeg rare semi-Pool, wij wonen hier in een landje met wat slechte ervaringen omtrent teveel water. Laten we daarom maar niet alles asfalteren zodat er nog genoeg water de bodem kan bereiken via voegen en kieren.

Zijn er al kamervragen gesteld omtrent de CO2-uitstoot van al die branders?

Scaniafan
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Ah gossie toe

Ik vind het persoonlijk anders rete-irritant dat ik op een aantal parkeerplaatsen bij ons in de buurt over onkruid van een halve meter m'n auto in moet stappen.

Daarnaast zijn er hier plekken waar de stoep op dit moment bijna niet te belopen is waardoor de mensen op straat gaan lopen waardoor jouw snel gewenste verkeer gehinderd wordt.

snovvdog
Master
 Bericht 
Ik heb beide nog niet meegemaakt of kan het mnij niet herinneren.
Onkruid gaat vanzelf wel plat als er genoeg mensen overheen lopen/rijden.

basjuh1981
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Ik heb beide nog niet meegemaakt of kan het mnij niet herinneren.Onkruid gaat vanzelf wel plat als er genoeg mensen overheen lopen/rijden.

Alleen geldt dat niet voor parkeerplaatsen. Als je niks doet, neemt het 'onkruid' langzaamaan het parkeerterrein over.

Spook
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Verlaten parkeerplaatsje

snovvdog schreef:
Onkruid gaat vanzelf wel plat als er genoeg mensen overheen lopen/rijden.

Does not compute.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Wat denk je dat de wortels van onkruid gaan doen als er niets tegen gedaan wordt? Ook al wordt 't plantje plat gereden, dan nog gaat het spul gewoon verder wortelen onder verharding, waar vervolgens kabels en leidingen beschadigen. Dan moet het spul weer opengebroken worden wat weer voor vertraging zorgt etc.

Zo moeilijk is het toch niet om te begrijpen dat een bepaalde basiszorg nodig is om grotere hinder te voorkomen? Zie het als een hart-/vaatziekte. Doe je niets tegen het beginnende trombose, ben je op langere termijn bezig met grotere ingrepen die voor meer hinder zorgen.

Walker
Master
 Bericht 
Bij de Welkoop verkopen ze nog gewoon Roundup. Ik wordt geacht mijn deel van de brandgang schoon te houden. En die is dus inderdaad schoon en onkruidvrij.

vw-driver
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Bij de Welkoop verkopen ze nog gewoon Roundup

Particulier mag gewoon nog op straat gebruiken , verbod geldt voor de groenvoorziening.

Darth_Android
Die hard
 Bericht 
Goed voor de werkgelegenheid, dan kan de gemeente het aantal laagopgeleuide werkloze uitkeringsgerechtigden laten dalen door ze in de groenvoorziening te laten werken. Helaas zal het er in de praktijk eerder op neerkomen dat ze met behoud van uitkering werkervaring "mogen" opdoen bij een bedrijf, en door een vers slachtoffer vervangen worden op het moment dat het bedrijf de persoon zou moeten aannemen.

snovvdog
Master
 Bericht 
Groenvoorziening is echter nutteloos, zet ze dan in als bouwvakkers/stratenmakers zodat ze nog wegen leggen oid.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Beetje lullig als de struiken over de weg groeien, omdat niemand het groen onderhoud.

Scaniafan
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Groenvoorziening is echter nutteloos,

:lol:

Je hebt groen nodig in een stad. Hoe graag jij ook in een bunker op een grote asfaltvlakte wil leven. In een normaal stadspark is het ongeveer 1 graad koeler dan daaromheen. Groen zorgt voor opname van regenwater waardoor jouw asfaltvlakte ook bij de (steeds heftiger wordende) regenbuien begaanbaar blijft. Het o zo hinderlijke geluid overdag voor jou en 's nachts voor de meeste mensen wordt gedempt door groene buffers. Hagen, grasveldjes etc. Groen zorgt voor een plek waar predatoren kunnen overleven, waardoor bijvoorbeeld rattenpopulaties in steden op natuurlijke wijze in stand worden gehouden. Die rattenpopulatie die kan groeien omdat jij graag jouw afval overal neer wil plempen...

R
Master
 Bericht 
Ik dacht dat de wetgever round up verkoop aan particulieren verboden had? Of pas als voorraden op zijn?

Boeren mogen het nog wel gebruiken.

basjuh1981
Master
 Bericht 
R schreef:
Ik dacht dat de wetgever round up verkoop aan particulieren verboden had? Of pas als voorraden op zijn?Boeren mogen het nog wel gebruiken.

Was het niet andersom?

vw-driver
Master
 Bericht 
R schreef:
Ik dacht dat de wetgever round up verkoop aan particulieren verboden had? Of pas als voorraden op zijn?

Roundup is weer voor 10 jaar toegelaten in de EU.De professionele groenvoorziening mag Roundup niet meer gebruiken op verhardingen en halfverhardingen( grind, jeu de boules banen enz).Uitgezonderd petrochemische industrie , sport en recreatiegebieden.

Sander
FS medewerker
 Bericht 
Maaruhm... Voor particulieren he? Wat is een beetje goede manier om zonder veel moeite of kosten onkruid te bestrijden?
Ik vind zo'n brander wat overdreven, ik ga niet met een krabbertje de hele oprit langs.. Zou citroenzuur werken? Daar heb ik nog een hele emmer van staan :D

vw-driver
Master
 Bericht 
Sander schreef:
Wat is een beetje goede manier om zonder veel moeite of kosten onkruid te bestrijden?

Biotex groen met schoonmaakazijn mengen. Flesje adblue werkt ook , alleen uitkijken ermee op natuursteen. :-x

R
Master
 Bericht 
basjuh1981 schreef:
Was het niet andersom?

Ik had de uitkomst van een debat in mijn hoofd waar men het voor iedereen wilde verbieden en de boeren zoiets hadden van we leven nog steeds en wat moeten we anders en het toen voor particulieren verboden werd v.a. 1 januari 2016.

Blijkbaar zijn we overruled?

vw-driver schreef:
Roundup is weer voor 10 jaar toegelaten in de EU

Azijn werkt ook aardig en verder alle zuren alleen

vw-driver schreef:
uitkijken ermee op natuursteen

Dus een proefje doen.

Ducantoni
Master
 Bericht 
R schreef:
Azijn werkt ook aardig

Deed ik ook bij mijn garagebox, resultaten waren al redelijk snel merkbaar. Nu is er blijkbaar een instantie (of vrijwilliger?) die het onkruid weghaalt voor alle boxen.

zandbak
Master
 Bericht 
vw-driver schreef:
Roundup is weer voor 10 jaar toegelaten in de EU.De professionele groenvoorziening mag Roundup niet meer gebruiken op verhardingen en halfverhardingen( grind, jeu de boules banen enz).Uitgezonderd petrochemische industrie , sport en recreatiegebieden.

Was de samenstelling van Roundup inmiddels ook niet veranderd? Naar wat minder schadelijk, en navenant minder effectief?
Dat stomen heeft weinig zin zolang de wortels niet geraakt wordt. Graspolletje wordt bovengronds bruin en ondergrond blijft het gewoon leven. Borstelen idem dito.
En dan roept de gemeente op om het straatje/perkje voor je deur onkruidvrij te houden..... :fp:

Scaniafan
Master
 Bericht 
Sander schreef:
Wat is een beetje goede manier om zonder veel moeite of kosten onkruid te bestrijden?

Glyfosaat O:)

R
Master
 Bericht 
:lol: :fp:

Scaniafan
Master
 Bericht 
Wat? Ik heb een professionele noodzaak om het te kopen. Als ik meer tijd aan onkruid bestrijden kwijt ben kan ik minder uitrusten en ben ik minder productief op 'm werk.

Plus dat er een handelaar bij ons in de buurt zit die het niet aan particulieren verkoopt.

vw-driver
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Was de samenstelling van Roundup inmiddels ook niet veranderd?

Roundup Evolution 360 g/l glyfosaat

Roundup Ultimate 480 g/l glyfosaat ( alleen voor afgesloten terreinen)

vw-driver
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Dat stomen heeft weinig zin zolang de wortels niet geraakt wordt. Graspolletje wordt bovengronds bruin en ondergrond blijft het gewoon leven. Borstelen idem dito.

Wij hebben ook zo'n LM Trac voertuig , borstelen/ hete lucht .Na 3 weken Hollands weer is de straat weer groen :lol: .Wat dacht je van al het ijzer in het milieu van de borstels, diesel voertuig, 120 l LPG/ dag die je verstookt :fp:

Spook
Master
 Bericht 
IJzer is goed voor je. Ze poederen het ook door je corn flakes.

Ducantoni
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Sander schreef: Wat is een beetje goede manier om zonder veel moeite of kosten onkruid te bestrijden?

Glyfosaat O:)

In Noord-Korea schijnen ze ook een wondermiddel te hebben. O:)

Heeft wel enige bijeffecten..

zandbak
Master
 Bericht 
vw-driver schreef:
Wij hebben ook zo'n LM Trac voertuig , borstelen/ hete lucht .Na 3 weken Hollands weer is de straat weer groen

Wel een voordeel: je blijft werk houden. Met Roundup ben je eerder werkeloos.
Maar weer eens wat uitkeringstrekkers aan het werk zetten om het onkruid eruit te trekken, is nog effectiever :[

KanarieVW
Master
 Bericht 
Ik zag ze laatst in Utrecht met kokend water het onkruid bestrijden. Ik heb er wel even naar staan lachen. Welk helder licht verzint zoiets! Is er dan echt niemand in je omgeving die je even langs de dokter stuurt.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Je weet zeker dat het geen boerenkool was? :lol:

djee
Master
 Bericht 
Kruidenthee buurman?

maarten28
Master
 Bericht 
KanarieVW schreef:
Ik zag ze laatst in Utrecht met kokend water het onkruid bestrijden. Ik heb er wel even naar staan lachen. Welk helder licht verzint zoiets! Is er dan echt niemand in je omgeving die je even langs de dokter stuurt.

Nee, want het is best effectief. Zeker zo effectief als wegbranden.

zandbak
Master
 Bericht 
Zolang het niet de wortels doodt heeft het totaal geen zin.

Spook
Master
 Bericht 
Dus is het net zo effectief als wegbranden ;)

fb
Master
 Bericht 
Roundup mag volgens het CTGB nog gewoon op verhardingen gebruikt worden. Van sommige versies eindigt de toelating op 31-12-2018. Andere (sterkere versies) mogen tot maart 2022 gebruikt worden.

Blijkbaar zijn er andere regels waarom Roundup door gemeentes geweerd wordt. Boeren mogen het nog steeds gebruiken om vlak voor het oogsten het loof van aardappelen te doden. En daarmee komt het gewoon op jouw en mijn bordje. Ooit iets van gemerkt?

Spook
Master
 Bericht 
Pas nog is er een groot rapport uitgekomen met als conclusie dat glyfosaat geen kwaad kan bij mensen. Sowieso niet in de concentraties die je op je bord krijgt. Of dat ook geldt voor mensen die de hele dag met dat spul werken in pure vorm weet ik niet maar daar zijn regels voor omtrent het gebruik. Ik heb ook niet gekeken wie dat rapport heeft betaald of de opdracht heeft gegeven, maar als het een WC Eend-verhaal is was dat al wel nieuws geweest. En dan heb ik het niet over vage gekkieblogjes. Wat niet wegneemt natuurlijk dat het spul wel moet blijven waar het is gespoten, anders sloopt het de plantjes die je wilt behouden. Want het werkt wel ja. Daarom vziw ook de regels omtrent oppervlaktewater en runoff bij gebruik op commerciële schaal.

Ik vind discussies over of iets bv. kankerverwekkend is soms ook twijfelachtig. Je eten bakken is kankerverwekkend. In zeer kleine mate. Ga je daarom alles rauw eten? Weegt dat op tegen de voordelen van bakken? Het is een afweging.

vw-driver
Master
 Bericht 
fb schreef:
Roundup mag volgens het https://toelatingen.ctgb.nl/toelating/? ... tegory=PPP nog gewoon op verhardingen gebruikt worden

:schudnee:

Citaat:
Besluit van 9 maart 2016 tot wijziging van het Besluit gewasbeschermingsmiddelen en biociden in verband met het niet toestaan van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen buiten de landbouw

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 6-112.html

Geldt voor de professionele gebruiker.

fb
Master
 Bericht 
vw-driver schreef:
:schudnee:
Don't shoot the messenger. Volgens de link van het CTGB mag het echt (en druist blijkbaar toch in tegen de wet).

Ik zie wel mogelijkheden: als gemeentes boeren inzetten mag het opeens wel weer.

Citaat:
Pas nog is er een groot rapport uitgekomen
En daar heb ik dus wel een beetje een dubbel gevoel bij. Monsanto (= Roundup) heeft bij dit rapport een hele grote vinger in de pap gehad. En dat is ook o.a. de reden dat ze niet meer welkom zijn in het Europees parlement.

Citaat:
als het een WC Eend-verhaal is was dat al wel nieuws geweest.
Dat heb je dan blijkbaar gemist ....
Geen groot nieuws omdat niemand zich hiervoor interesseert als er tegelijkertijd orkanen hele eilanden verwoesten.

Spook
Master
 Bericht 
Nee. Omdat men dan een tegenstrijdig rapport aanhaalt (als men al iets concreets aanhaalt ipv anecdotaal commentaar). Moet je rapporten tegen elkaar gaan afwegen, en de wetenschappers en geldschieters daarachter. Vaak zijn het metastudies. En de pers pakt er een sappige quote uit of leest iets en geeft er een eigen draai aan om maar iets te kunnen schreeuwen. Ik zie het nog wel gebeuren dat ademhalen ook als kankerverwekkend wordt bestempeld, want zuurstof is oxiderend en dat vreet aan je telomeren. Zuurstof; je gaat er dood van!

'Pas' is in deze wereld in de afgelopen paar jaar.

Je mag van mij best een discussie starten over de gevaren van glyfosaat, maar dan moet je heel concreet reputabele studies kunnen aanwijzen die überhaupt van echte gevaren spreken, en correct benoemen wat die gevaren dan zijn en hoe zich dat vertaalt in het normale dieet van mensen. Dat iets bv. in hoge concentraties in een lab schadelijke effecten heeft zegt niet zo heel veel over lage concentraties ergens in de voedselketen en voor verdere verwerking. Ik vind dat het in de gaten gehouden moet worden, en als blijkt dat het spul meer kwaad kan, moet de regelgeving daar op worden aangepast. Maar dan moet dat wel eerst echt buiten kijf staan.

Nu ga je zeggen: "Ja maar de lobby blijft verwarring zaaien". OK. Dat doen de tegenstanders ook. Degene met de beste onderzoeken hoort te winnen. Ongelijke strijd, maar afgaan op geruchten werkt niet.

Wat me wel opvalt is dat als producenten zeggen dat het veilig is, je te horen krijgt van: "Die roepen dat toch wel want ze verdienen er dik aan". Dus zelfs als het verboden wordt, blijven er stemmen die zeggen dat het veilig is, en de reactie van het tegenkamp is dan dat je ze moet negeren want studies hebben uitgewezen dat het wel slecht voor je is. Maar andersom vinden ze dat ze zelf gehoord moeten blijven worden terwijl studie op studie niet concreet veel aanleidingen vindt om tot verbod over te gaan. Dan is het ineens: "Maar het geld manipuleert de resultaten!" Ja hoor eens, doe dan je eigen studie in het openbaar. En neem kritiek op je onderzoeksmethodologie serieus en verbeter het. Krijg overheden zo gek dat ze een neutrale studie doen van het geld van de producenten. Daar is precedent voor. Maar stop met zeuren als je niet de resultaten krijgt waar je naar op zoek bent.

Ogre
Master
 Bericht 
vw-driver schreef:
Particulier mag gewoon nog op straat gebruiken , verbod geldt voor de groenvoorziening.

Dus hadden ze hier verzonnen dat bewoners zelf de onkruidbestrijding maar moesten gaan doen.
Bleek toch niet helemaal te werken... :zzz:

zandbak
Master
 Bericht 
Als de burger in Wageningen wordt betrapt op het gebruik van Roundup, dan krijgt hij een dikke boete...dus dat zal misschien per gemeente verschillen.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Gelukkig is Vlaanderen wat duidelijker:

Citaat:
Op 1 januari verstrengen de regels voor het gebruik van pesticiden. Gemeenten maar ook zorginstellingen, scholen, kinderdagverblijven, sportclubs… mogen dan geen pesticiden meer gebruiken. Ook burgers mogen hun trottoir niet meer met pesticiden behandelen en op bermen geldt een verbod.

Voortaan mogen geen pesticiden meer gebruikt worden:

- op alle terreinen die horen bij een openbare dienst of daarvoor gebruikt worden zoals schoolterreinen, terreinen van de gemeente, zorginstellingen, perrons,…;
- op alle terreinen gelegen in een drinkwaterbeschermingsgebied;
- in een zone van 6 meter langs oppervlaktewater zoals bijvoorbeeld grachten, waterlopen en vijvers;
- op bermen.

Op de overige terreinen geldt vanaf 1 januari een minimumgebruik, waarbij je pesticiden enkel op de te bestrijden planten of ongewenste dieren mag gebruiken:

- op verhardingen groter dan 200m²;
- op alle terreinen die toegankelijk zijn voor publiek of kwetsbare groepen.

De nieuwe regels gelden niet voor terreinen waar aan land- en tuinbouw gedaan wordt. Enkel in specifieke gevallen kunnen afwijkingen op dit pesticidenverbod aangevraagd worden bij de VMM.

Walker
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Als de burger in Wageningen wordt betrapt op het gebruik van Roundup, dan krijgt hij een dikke boete...dus dat zal misschien per gemeente verschillen.

De kans op controle door een ambtenaar is minimaal. Maar in Wageningen (GL-bolwerk) is de kans groot dat je erbij genaaid wordt door een van de buren.

TommyGun
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
of ongewenste dieren

Hond van de buren?

Spook
Master
 Bericht 
Mensen zijn dieren.

Pita
Master
 Bericht 

Ik had eens bij een tuincentrum een flesje ( 100 ml ) onkruidbestrijder gekocht van BASF. Moest met een verstuiver op het tuinpad gespoten worden. Zo ook gedaan, alleen op de tegels gespoten. De volgende dag was al het onkruid weg, maar ook een halve meter van het gras wat grensde aan het tuinpad. Goed spul dus.
Uit armoede dus ook maar het tuinpad aan beide kanten een halve meter verbreed.
Het onkruid tussen de tegels is in 10 jaar ook niet meer terug gekomen.

fb
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Nee.

Je kent het bedrijf Monsanto?

Voor iedereen die het niet kent: Unilever is vergeleken met Monsanto het kleine brave schooljongetje. Monsanto is een mega-multinational in de agrarische sector. Naast gewasbeschermingsmiddelen is het de markteider in al dan niet genetisch gemanipuleerd zaad. Nog controversieler dan Roundup zijn daarbij de Roundup-resistente zaden. Monsanto werkt daarbij op dezelfde manier als Microsoft: gemanipuleerd zaai/pootgoed wordt gepatenteerd zodat de concurrentie (ja zelfs de boer die zijn eigen zaai/pootgoed uit de productie achterhoudt) er niets mee mag doen. En daarbij is Monsanto zeer agressief.

Het belang dat Monsanto bij die rapporten heeft zit hem dus niet zo in Roundup zelf (patent is al verlopen) maar meer in Roundup-resistente gewassen die ze gepatenteerd hebben en waarmee ze goud geld verdienen.

Spook
Master
 Bericht 
Je zegt precies niets inhoudelijks over glyfosaat.

djee
Master
 Bericht 
Wellicht kan men er beter ijs opsmeren :thumb:

Pagina 1 van 2 [ 55 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten