» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Pagina 1 van 1  [ 35 berichten ]
Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Afbeelding

GroenLinks gaat op jacht naar de lage en middelbaar opgeleide kiezer. Partijleider Jesse Klaver gaat het komende jaar het land in met een ‘kantinetour’ in kleinere plaatsen waarin hij in gesprek wil met mensen ‘die door de politiek vergeten zijn’. Volgens Klaver zijn de docenten, agenten en mensen in de zorg ‘de stille motor’ van Nederland.

Het nieuwe, sociaal-economische verhaal waarmee GroenLinks een brede volksbeweging denkt te worden, ontvouwde de Klaver vanavond bij een partijbijeenkomst in het Rotterdamse poppodium Annabel. Die zat vol met 800 mensen, 70 procent daarvan is geen partijlid. Met de nieuwe koers lijkt GroenLinks de concurrentie aan te binden met de SP en de PvdA, de linkse partijen waarmee de partij zegt juist te willen samenwerken.

,,Het is niet nieuw dat we voor lager en middelbaar opgeleiden willen opkomen, maar wel dat we mét de mensen willen samenwerken die Nederland draaiende houden”, stelt Klaver. Hij is niet bang dat hij daarmee de klassieke GroenLinkser – meestal hoogopgeleide Randstedelingen – van zich vervreemdt. ,,Het lijken uitersten, maar we willen die groepen juist met elkaar verbinden: de leraar uit Brabant met de hoogleraar uit Amsterdam. Ze zijn allemaal het slachtoffer van de globalisering.” Klaver vindt dat het kabinet moet stoppen met de focus op het bedrijfsleven en zich juist moet richten op de publieke sector, waar hard bezuinigd is.

Klaver heeft de eerste kantinebijeenkomst al achter de rug. In het geheim sprak hij vorige week in een schoolkantine in Amsterdam-Slotervaart. Via de campagneorganisatie, waar GroenLinks veel vrijwilligers heeft, waren docenten en thuiszorgmedewerkers uitgenodigd om met de GroenLinks-leider in gesprek te gaan.

Politieman Christian vertelde Klaver daar dat het hem stoorde dat iedereen maar hoogopgeleid moet zijn, terwijl er ook mensen nodig zijn om het vuilnis op te halen en ouderen te verzorgen. ,,Hij vond dat er zo’n fixatie is om van iedereen een euro te maken. Terwijl heel veel 50-centjes een samenleving ook heel rijk maken. Er is te weinig waardering voor dat soort beroepen. Dat willen we veranderen.”

Stille motor
Klavers kantinetour moet rond Prinsjesdag 2018 uitmonden in een grote actiedag, waarin een grote groep mensen ‘verandering moet afdwingen’. Nu voeren docenten en verpleegkundigen los van elkaar actie voor hun eigen zaak. ,,Ze moeten de handen ineen slaan”, vindt Klaver. ,,Als vier ceo’s dit kabinet bellen, krijgen ze 1,4 miljard voor afschaffing van de dividendbelasting. Al die mensen hebben misschien niet het nummer van Mark Rutte, maar wel de macht van het getal. Als de stille motor van Nederland kabaal gaat maken kunnen wij de plannen van het kabinet veranderen.”

Mooi voorbeeld van soort zoekt soort.

Spook
Master
 Bericht 
Je moet ook wel beneden een bepaalde IQ-grens zitten, wil je hun prioriteiten delen.

JBHC
Master
 Bericht 

Spook schreef:
Je moet ook wel beneden een bepaalde IQ-grens zitten, wil je hun prioriteiten delen.

Want opleiding en IQ gaan hand in hand :roll:

Spook
Master
 Bericht 
Probeer een opleiding op HBO-niveau of hoger te voltooien met een IQ van 85. Succes. De kans dat je de materie snapt, en de vaardigheden hebt om zelfredzaam je studies te organiseren, is minimaal. IQ is een indicator voor intelligentie, en intelligentie is een indicator voor het succesvol afronden van een opleiding. De correlatie is duidelijk. Ja, hoogopgeleiden hebben doorgaans een hoger IQ dan laagopgeleiden, in delen van de wereld waar ze de mogelijkheid hebben om zich te ontplooien. Zeg eens dat het niet zo is...

JBHC
Master
 Bericht 

Toch zijn er genoeg mensen met een vrij hoog IQ die geen HBO opleiding hebben.
En ik kan mij toch niet aan de indruk onttrekken dat er behoorlijk wat mensen zijn met een HBO opleiding terwijl die niet een bijster hoog IQ hebben.

Middle
Die hard
 Bericht 
JBHC schreef:
mensen zijn met een HBO opleiding terwijl die niet een bijster hoog IQ hebben

Dat noemen ze een spook IQ :D

BaasTimo
Die hard
 Bericht 
Ik heb na mijn havo slechts een mbo3 diploma gehaald. Staat Klaver binnenkort bij mij op de stoep?
Dan ga ik me gauw eens aanmelden voor een hbo iets.

Feitelijk
Master
 Bericht 
:applaus:

12-gauge?

maarten28
Master
 Bericht 
JBHC schreef:
En ik kan mij toch niet aan de indruk onttrekken dat er behoorlijk wat mensen zijn met een HBO opleiding terwijl die niet een bijster hoog IQ hebben.

Er zijn ook rokers die 100 jaar worden. Dat betekent nog niet dat roken goed voor je gezondheid is.

Er bestaat zoiets als statistiek, correlatie en afwijking van het gemiddelde.

basjuh1981
Master
 Bericht 
JBHC schreef:

Je hebt mensen die denken in plaatjes (beelddenkers) en mensen die goed kunnen leren. Ze kunnen allebei een hoog IQ hebben, maar de beelddenkers hebben het wat lastiger op school.

Maar goed, Jesse denkt trouwens dat hij de nieuwe Messias is als ik de foto zo bekijk. Zelfingenomen figuur :nothanks:

HypHyper
Master
 Bericht 
Die kiezers zitten allang bij de PVV. :lol:

Spook
Master
 Bericht 
Ik meen gelezen te hebben dat dat een foute (vileine) stereotypering is. Dat de PVV ook veel hoogopgeleiden onder haar aanhangers en zelfs stemmers mag rekenen.

Bij gebrek aan beter waarschijnlijk. Alles met zetels is ruk.

zadkine
Master
 Bericht 
JBHC schreef:

Deze omkering mag je niet maken.
Er zijn meer punten nodig om een opleiding af te ronden, zeker 40-60 jaar geleden.
Voor afronden HBO en UNIVERSITEIT (zeker technisch) is minimaal een behoorlijk iq nodig.

Echter, veel arbeiders kinderen gingen, ondanks het hebben van een vergelijkbaar iq, gewoon werken want dat hoorde zo.

Ergens gevonden dat de slimste universiteit Eindhoven is, met een gemiddelde onder de studenten van 122+...twente er vlak onder.
En hoe meer non technische/beta studies hoe lager het gemiddelde iq leek te zijn.
De kroon (laagst) lag geloof ik bij politicologie in Amsterdam...amper 100.

VFred
Master
 Bericht 

GL is gewoon op jacht naar het voormalige stemvee van de PvdA.

HypHyper
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Ik meen gelezen te hebben dat dat een foute (vileine) stereotypering is. Dat de PVV ook veel hoogopgeleiden onder haar aanhangers en zelfs stemmers mag rekenen.

Ik zeg het niet al te serieus en zonder al te veel kennis van zaken, hoor.
Wat wel opvalt is dat de 'schreeuwers' van de PVV (op bv. Facebook) vaak slecht Nederlands schrijven, hetgeen wat contrasteert met alle Nederlandse vlaggetjes op hun profiel. De hoger opgeleiden zullen effectiever communiceren, of komen er niet voor uit dat ze PVV stemmen.

Pita
Master
 Bericht 

Bijna iedereen die de politiek in wil, past zijn politieke ambities aan bij de partij waar ze terecht kunnen.

TommyGun
Master
 Bericht 
HypHyper schreef:
Die kiezers zitten allang bij 50plus. :lol:

Fixed

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
HypHyper schreef:
Wat wel opvalt is dat de 'schreeuwers' van de PVV (op bv. Facebook) vaak slecht Nederlands schrijven, hetgeen wat contrasteert met alle Nederlandse vlaggetjes op hun profiel.

ben jij Facebook moderator? Of waarom zit je allerlei Facebook profielen te bekijken en analyseren? Het is mij in al die jaren nog nooit opgevallen namelijk. "Buurt"groep wellicht dan?

---
Klaver op archiefbeeld...

Afbeelding

Kenji
Master
 Bericht 
Een eikel in een eikeltjes-onesie....

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Nooit gewerkt in z'n leven, iedereen vertellen hoe het allemaal moet en dan met een bak soep voor een tv zitten in een rommelig kamertje. Honderdduizenden mensen stemmen er vervolgens op. Sterker nog, het zat vrijwel in de regering! Nederland 2017. Kansloos.

Ja, ik stoor me dan aan journalisten die een foto plaatsen alsof het de nieuwe messias is. Maar ik zie het alweer .. Hanneke Keultjes‏ = Groen Links. Gaat naar iedere partijbijeenkomst van stomtoevallig Groen Links iedere keer. Dat noemt zich dan politicoloog. :fp:

Pita
Master
 Bericht 

Zijn echte voornaam : Yasser en jawel hoor VMBO opgeleid.

Kansloos, dat wijzigen van voornaam, net zoals prinses Laurentien vroeger gewoon Petra heette.

HypHyper
Master
 Bericht 
Dave schreef:
ben jij Facebook moderator? Of waarom zit je allerlei Facebook profielen te bekijken en analyseren? Het is mij in al die jaren nog nooit opgevallen namelijk. "Buurt"groep wellicht dan?

Dat ligt aan je eigen taalkennis, vrees ik.

En vast te links voor je, maar ik ben niet de enige: https://www.volkskrant.nl/politiek/-all ... ~a3174502/
Citaat:
Als het om de electorale achterban gaat, volstaat overigens het tellen van het aantal spelfouten per reaguurderszin. Daarom is de PVV ook zo gebeten op de publieke omroep, omdat alleen de opheffing daarvan haar een publieke afgang kan besparen, want het nationaal dictee winnen ze nooit.

Deze is ook geinig. Dit is een verdeling van tweets waarin de fout 'gestemt' werd gemaakt. De PVV wint, al kan de PVDA er ook wat van. (tja.. arbeiders :P)
Afbeelding
Bron: https://www.howardshome.com/op-de-pvv-w ... t-gestemt/

NoCashCow
Master
 Bericht 

Goed initiatief. Wellicht dat de gewone werkman (m/v) die grachtengordeldieren eens kan uitleggen hoe het leven voor de meeste mensen echt in elkaar zit. Denk dat de SP er wel van zal smullen als die Klaver eens door zogenaamde laagopgeleiden een lesje geleerd krijgt.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
HypHyper schreef:
Dat ligt aan je eigen taalkennis, vrees ik.

Wat? NL, Duits, Engels, PHP, JS en HTML is teveel van het goede? Snap er niets van..

HypHyper schreef:
Deze is ook geinig.

Vind er niets aan, als je dan toch op die manier iets wil "meten" maak dan op zn minst ook een "gestemd" plaatje. Maar spelling zegt helemaal niets over intelligentie en/of opleiding.

zadkine
Master
 Bericht 
HypHyper schreef:
En vast te links voor je, maar ik ben niet de enige

Tsja , als je Thomas vd Dunk moet gaan aanhalen....
en dan schrijven dat je je moet melden als je je werk kwijtgeraakt bent door een PVV'er......

Er zijn meer mensen een baan kwijtgeraakt zo langzamerhand omdat ze iets positiefs over de PVV zeggen dan omgekeerd ...toch leuk , dat dan artikele 1 van de grondwet ineens niet geldig lijkt....discriminatie naar politieke overtuiging mag kennelijk wel als die overtuiging niet politiek correct is...

BaasTimo
Die hard
 Bericht 
Ik ben blij dat er sinds een jaar eindelijk een serieus alternatief is voor de PVV.

hneel
Master
 Bericht 
Nog even los van opleidingsniveau en intelligentie; als ik het goed begrijp wil GL vooral weer contact met de werkende klasse. Deze groep gaat massaal met de auto naar het werk. Laat ze hen dan maar eens even uitleggen dat welliswaar ze tegen de BTW verhoging zijn (scheelt een paar tientjes per maand) maar dat ze deze groep tegelijk wel even honderden euro's per maand armer wil maken dmv kilometerheffing.

HypHyper
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Wat? NL, Duits, Engels, PHP, JS en HTML is teveel van het goede? Snap er niets van..

'te veel'. :lol:

BaasTimo
Die hard
 Bericht 
hneel schreef:
de werkende klasse. Deze groep gaat massaal met de auto naar het werk.

In de beleving van GL gaat de werkende klasse vooral met de fiets of met het OV. Daarom willen ze daar miljoenen/miljarden in pompen ten koste van de automobilist.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
De kroon (laagst) lag geloof ik bij politicologie in Amsterdam...amper 100.
Daar zullen er wel een aantal van in de kamer zitten. Verklaart veel.

Spook
Master
 Bericht 
HypHyper schreef:
Deze is ook geinig.

Wellicht voelen laagopgeleiden relatief meer behoefte om hun mening te geven. Op twitter of fb. Wellicht omdat ze niet in de positie verkeren qua werk dat ze daar hun ei kwijtkunnen. Of omdat ze minder stilstaan bij de mogelijke consequenties. Wie weet. Iig kun je niet zomaar stellen dat tweets representatief zijn voor de hele groep stemmers. Dit blijft gissen natuurlijk, maar ik kan me best voorstellen dat hoogopgeleiden over het algemeen hun dagen anders indelen en hun tijd anders spenderen dan aan het wereldkundig maken van hun iedere gedachte.

Waarmee ook nog niet is gezegd dat de kwaliteit van de spelling gelijke tred houdt met het genoten onderwijsniveau. Al zal ook daar wel correlatie bestaan.

HypHyper
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Wellicht voelen laagopgeleiden relatief meer behoefte om hun mening te geven. Op twitter of fb. Wellicht omdat ze niet in de positie verkeren qua werk dat ze daar hun ei kwijtkunnen. Of omdat ze minder stilstaan bij de mogelijke consequenties. Wie weet. Iig kun je niet zomaar stellen dat tweets representatief zijn voor de hele groep stemmers. Dit blijft gissen natuurlijk, maar ik kan me best voorstellen dat hoogopgeleiden over het algemeen hun dagen anders indelen en hun tijd anders spenderen dan aan het wereldkundig maken van hun iedere gedachte.

Voor zover ik weet is er geen 'officieel' onderzoek naar gedaan. Ik zocht slechts een soort van bevestiging van de indruk die ik kreeg en mijn conclusie is dat ik niet de enige ben. Meer niet. Het is zoiets als het gevoel dat Polen bovengemiddeld vaak dronken autorijden.

Walker
Master
 Bericht 
De laag opgeleide kiezer gaat vooral niet stemmen:

https://nos.nl/artikel/2162970-waarom-b ... n-het.html

Citaat:
Kort gezegd geldt: hoe lager de opleiding, hoe lager de opkomst. Vier van de tien mensen die alleen de basisschool hebben afgerond, blijven thuis. Bij hooggeschoolden is dat minder dan een op tien. Mensen met een lager inkomen gaan gemiddeld ook minder stemmen dan mensen met een hoger inkomen.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Het wordt wel weer duidelijk. GL komt voort uit activistische linkse groeperingen maar is door Paul Rosenmoller en Femke Halsema omgevormd naar een moderne progressief liberale partij. Dat laatste trok vooral hoger opgeleiden maar de partij wilde eigenlijk ook de klassieke achterban niet kwijt (die verdiepen zich toch niet in het beleid dus met een beetje links populistische opmerkingen hou je ze wel vast)

Lange tijd was onduidelijk waar Jesse Klaver voor stond. Het is nu duidelijk, hij kiest ervoor om het progressief liberale te laten varen en gezellig samen met de PvdA en SP in de conservatief linkse vijver te gaan vissen. Jammer.

Vroeg op
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Mooi voorbeeld van soort zoekt soort.

gaat Klaver voor de PVV werken dan?

Pagina 1 van 1 [ 35 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast