» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Postingstijd interval gedetecteerd van 68.1 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.


 Pagina 5 van 8  [ 369 berichten ]
Turkosariba
Master
 Bericht 
Nog goede windmolens vervangen vanwege subsidiestop

Windmolens die nog goed zijn, worden vervangen door nieuwe. Voor de oude krijgen exploitanten geen subsidie meer. 'Dit heeft niets met duurzaamheid te maken.'

Energiebedrijven, boeren en andere exploitanten van duurzame energie willen zeker 172 recent gebouwde megawindmolens slopen en vervangen om zo extra subsidie te kunnen incasseren. Als zij dit jaar nog een vergunning regelen voor de nieuwe turbines, maken zij aanspraak op meer dan 350 miljoen euro groene stroomsubsidie.

Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Vereniging Omwonenden Windturbines (NLVOW) bij gemeenten en provincies door heel Nederland. Daar zijn de afgelopen maanden op grote schaal vergunningsaanvragen binnengekomen voor de vervanging van turbines die het afgelopen decennium zijn gebouwd.

'Ondermijnt draagvlak'
Deze molens zijn technisch gezien nog prima in orde, maar komen door hun leeftijd niet meer in aanmerking voor groene stroomsubsidie. Diverse exploitanten kiezen er daarom voor de molens af te breken, tweedehands te verkopen en te vervangen door een vergelijkbaar, nieuw exemplaar. Deze nieuwe molens komen vervolgens wel weer in aanmerking voor subsidie via de zogeheten subsidieregeling duurzame energieproductie (SDE+).

'Deze turbines kunnen zeker nog tien tot vijftien jaar mee, maar worden vervangen en opnieuw aangemeld omdat het draaien met subsidie zoveel lucratiever is. Dit heeft niets met duurzaamheid te maken, maar alles met het opstrijken van dubbele subsidies', zegt Rob Rietveld van de NLVOW. 'Dit ondermijnt het draagvlak voor windenergie, spekt vooral de exploitanten en verkleint de kans dat omwonenden meedelen in de opbrengsten.'

De meeste jonge turbines die op de nominatie staan om te worden vervangen, bevinden zich in windrijke provincies als Noord-Holland, Friesland en Flevoland. De kwestie kwam aan het licht in de gemeente Dronten, waar een nieuw te bouwen windpark op losse schroeven kwam te staan omdat de betrokken ondernemers liever zelf hun turbines wilden slopen en vervangen, dan deel te nemen aan het gezamenlijke initiatief. Een betrokkene agrariër zei hierover bij Omroep Flevoland dat er sprake was van een lacune in de regelgeving en dat hij een dief van zijn eigen portemonnee zou zijn als hij zijn windmolen niet zou slopen en vervangen door een vrijwel identiek exemplaar.

In de Tweede Kamer, die vandaag spreekt over duurzame energie, voert Agnes Mulder (CDA) het verzet aan: 'Het gaat hier om gemeenschapsgeld, dat zo effectief mogelijk ingezet moet worden voor een meer duurzame energievoorziening. Minister Kamp zegt zelf dat windmolens 15 tot 20 jaar meegaan. Subsidiegedreven vervanging na 10 jaar is niet uit te leggen.'

Mulder zegt dat het vanuit het perspectief van de ondernemers 'logisch is dat zij een nieuwe windmolen bestellen en opnieuw subsidie aanvragen'. Toch is het niet de bedoeling. 'Dit draagt niet of nauwelijks bij aan het uitbreiden van de capaciteit voor duurzame energie en is funest voor het draagvlak voor windmolens.'

Het Ministerie van Economische Zaken, dat de subsidies verstrekt, zegt in een reactie dat 'vanaf 2015 de subsidieregeling zo wordt aangepast dat het niet meer financieel aantrekkelijk is om een oudere windmolen te vervangen voor precies dezelfde windmolen'. Volgens een woordvoerder is er tot nu toe in 2014 subsidie aangevraagd voor 94 windturbines, die samen 68 MW aan elektriciteit kunnen opwekken.

De verwachting is dat de komende weken, als gevolg van de gewijzigde regels per 1 januari, nog een groot aantal subsidieaanvragen bij het ministerie binnen zullen komen die te maken hebben met het vervangen van windmolens.

Bron: Volkskrant http://www.volkskrant.nl/binnenland/nog-goede-windmolens-worden-vervangen-vanwege-subsidiestop~a3791781/

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
Turkosariba schreef:
Nog goede wind molens vervangen vanwege subsidiestop
Dat is al een wat ouder bericht maar daarom niet minder ergerlijk. Ondertussen gaat de windmolenbeerput verder open:


Citaat:
AMSTERDAM -

De miljarden kostende windparken op zee, die moeten worden aangelegd vanwege het vorig jaar gesloten Energieakkoord, leveren ons land geen enkel CO2-voordeel op.

Dat komt doordat op het laatste moment van de onderhandelingen de efficiënte warmtekrachtkoppelinginstallaties (WKK) uit de overeenkomst zijn geschrapt.

Het gevolg hiervan is dat de CO2-besparing, die de windparken op zee moeten opleveren, geheel teniet wordt gedaan. Deze windparken aan de kust vormen slechts een klein onderdeel van het Energieakkoord, maar het is wel verreweg het duurste onderdeel. Volgens minister Kamp kosten de windparken 18 miljard. Vrijdag zei Ed Nijpels, voorzitter van de commissie die moet toezien op de naleving van het Energieakkoord, dat de totale kosten van het akkoord 50 miljard euro bedragen. Door sommige critici worden echter bedragen van rond de honderd miljard realistischer geacht.”


telegrof

Strikt genomen wordt er geen belastinggeld verspild maar gaat het om een toeslag op de energierekening. In de praktijk is het natuurlijk hetzelfde behalve dat er geen inkomensafhankelijk factor in zit (die er ongetwijfeld ooit wel gaat komen)

Tweebel
Master
 Bericht 
Citaat:
'Defensie stopt met grootste ict-project overheid ooit'

Het ministerie van Defensie wil stoppen met de ontwikkeling van het grootste en duurste ict-project van de overheid ooit.
Automatiseringssysteem SPEER is inhoudelijk en financieel een fiasco en daarom wil minister Jeanine Hennis-Plasschaert niet verder met het project, schrijft nrc.next zaterdag op basis van bronnen rondom Defensie. Ook heeft de krant interne documenten ingezien.

SPEER, dat nu ERP heet, heeft volgens het ministerie tot nu toe 433 miljoen euro gekost. Maar de Algemene Rekenkamer schat dat er inmiddels al twee keer zoveel aan is uitgegeven.

En dat terwijl het ict-project al jaren lang problemen geeft.

Niet af

Het systeem moest in 2009 al klaar zijn, maar is inmiddels nog steeds niet af. Wat wel af is, werkt bovendien niet goed genoeg en een groot deel van Defensie werkt er nog niet mee.

Er is nog 120 miljoen euro over die was bedoeld voor de verdere ontwikkeling van het systeem. Dat wordt gebruikt voor het in gebruik nemen en verbeteren van het deel van SPEER dat wel al werkt.

Tweede Kamer

Minister Hennis-Plasschaert zou SPEER nu willen "bevriezen". Hennis zou de Tweede Kamer echter nog niet geïnformeerd hebben over haar plannen.

De minister zou willen wachten op een goed moment om het pijnlijke besluit naar buiten te brengen. De Kamer is zeer kritisch op de stand van zaken van de ict van het ministerie en in het bijzonder op SPEER. Ook zou Hennis bang zijn voor klachten van leveranciers.

Het project werd in 2004 gestart zodat alle financiële, logistieke en materiële informatie bij Defensie zou worden opgeslagen en geautomatiseerd.


http://www.nu.nl/politiek/4042058/defen ... -ooit.html

Zie ook:
media/mogelijk-grote-problemen-ict-defensie-t84712.html
media/ict-project-defensie-blijft-drama-t83197.html

bruintje beer
Master
 Bericht 
RTV Oost schreef:
Gemeente Deventer laat duizend nieuwe smartphones ongebruikt in de kast liggen

De gemeente Deventer heeft al ruim een half jaar zo'n duizend nieuwe smartphones ongebruikt in de kast liggen. Dat schrijft De Stentor.

Het gaat om nieuwe telefoons van Samsung, die vorig jaar zijn aangeschaft door de gemeenten Deventer, Raalte en Olst-Wijhe. Vorig jaar had het automatiseringssysteem van deze gemeenten al op elkaar afgestemd moeten worden, naar dat is nog altijd niet gebeurd. De telefoons kunnen daarom nog niet gebruikt worden.

Volgens de gemeente Deventer heeft het nu geen toegevoegde waarde om te telefoons al te gebruiken, aangezien de systemen nog niet goed werken. De aanschafprijs van mobiele telefoons daalt doorgaans snel. Maar volgens de gemeente is de prijs niet van belang, 'omdat de telefoons uiteindelijk wel gebruikt gaan worden', meldt de krant.


pevo
Master
 Bericht 
De overheid en ICT, je weet van tevoren al dat het een bodemloze put wordt.

Tweebel
Master
 Bericht 
bruintje beer schreef:
Maar volgens de gemeente is de prijs niet van belang, 'omdat de telefoons uiteindelijk wel gebruikt gaan worden', meldt de krant.


Lekker makkelijk, toch geld van burgers.

En als je zelf je belasting maanden te laat betaalt, eens kijken hoe ze daar op reageren.

Tenslotte, wat een onzinredenering. Wij hebben hier >100 mobiele telefoons en bestellen gewoon naar behoefte. Nooit een probleem. Laat staan dat ze allemaal ongebruikt op de plank liggen.

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
Tegen de tijd dat die telefoons wel gebruikt worden, zijn ze verouderd. Gaan ze alsnog de vuilnisbak in.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Of naar Afrika als "ontwikkelingshulp".

Kwibus
Master
 Bericht 
Lekker suggestief weer. Wie zegt dat de overheid er ook daadwerkelijk 241,- euro voor heeft betaald? En hoe groot was de totale order en hoeveel is daar van overgebleven? Als er 10.000 paar waren besteld is 500 over iets heel anders dan 500 over van een bestelling van 600.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Telegraaf schreef:
Campagnes voor orgaanwerving leveren bar weinig op

Donormiljoenen weggegooid geld

Den Haag -
Goeddeels mislukte voorlichtingscampagnes om nieuwe orgaandonoren te werven, hebben de belastingbetaler ten minste 20 miljoen euro gekost.

Dat blijkt uit documenten die door de overheid zijn vrijgegeven op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB).

Het Rijk besteedde de miljoenen aan donoracties van zowel het ministerie van Volksgezondheid (VWS) als de Nederlandse Transplantatiestichting. Bovendien kostte elke nieuwe registratie in het Donorregister van een keuze vóór of tegen donorschap het departement telkens ten minste 30 euro per persoon.

Volgens de Stichting 2 Miljoen Handtekeningen (2MH), die begin dit jaar een WOB-verzoek deed om nadere overheidsinformatie, zijn de miljoenen euro’s voor uitvoering van het Masterplan Orgaandonatie voor een belangrijk deel weggegooid geld gebleken.

Grote lijst

„Het totaal aantal geregistreerden in het Donorregister is de afgelopen zeven jaar (2008-2014), ondanks al die miljoenen, nauwelijks toegenomen”, reageert voorzitter Menno Loos van dit burgerinitiatief voor orgaandonatie. „De lijst van mensen die wachten op een donororgaan is nog steeds groot. Wel wil het ministerie van VWS doen geloven dat het ’best wel’ goed gaat. De nu via de WOB-procedure verkregen cijfers wijzen anders uit.”

Vanaf 1998 kan iedere Nederlander zelf de keuze (ja, nee of familie beslist) registreren. In het eerste jaar legde 37 procent van de Nederlanders deze keuze vast. Nu, zestien jaar later, is dit registratiepercentage slechts gestegen tot 42 procent.

2MH-Voorzitter Loos: „Een stijging van slechts 5 procent, terwijl in de tussentijd de weliswaar goedbedoelde spraakmakende BNN Donorshow, talloze donorweken en meerdere ’Nederland zegt Ja’-campagnes de Nederlanders hebben opgeroepen om zich te registreren.”

Het totaal aantal Nederlanders dat daadwerkelijk als (potentiële) donor staat geregistreerd, schommelt al jaren net boven de 20 procent van de bevolking.


Brave Hendrik
Master
 Bericht 
Je geeft ze een vinger, maar ze nemen de hele hand.

Kwibus
Master
 Bericht 
Gewoon omdraaien. Ja, u bent donor tenzij. En geen donor zijn is geen donatie ontvangen. Waarom nou altijd zo moeilijk in dit land? :loco:

Brave Hendrik
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Ja, u bent donor tenzij.
Al bij mijn leven? :roll:

Kwibus
Master
 Bericht 
Ach, waarom ook niet... ze naaien je al zo vaak dat ze meteen wel iets mee kunnen nemen 8)

djee
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Gewoon omdraaien. Ja, u bent donor tenzij. En geen donor zijn is geen donatie ontvangen
+ oneindig

Black98
Master
 Bericht 
Citaat:
vr 22 mei 2015, 16:19
Staat verliest 7 miljard op verkoop ABN Amro

De reddingsoperatie van ABN Amro gaat de Nederlandse belastingbetaler waarschijnlijk zo'n 7 miljard euro kosten.
Dat verwacht minister Dijsselbloem (Financiën) die niet denkt dat de 22 miljard die de overheid in de redding van de bank heeft gestoken zal worden terugverdiend.

Boekwaarde
,,De boekwaarde van de bank schatten wij op dit moment in op ongeveer 15 miljard euro. Dat is een bedrag dat we ook via de beursgang willen incasseren, al kan dat ook hoger of lager uitpakken", aldus de bewindsman.
,,Maar het doel is de opbrengst zo groot mogelijk te maken", aldus de minister, die benadrukte dat zeven jaar geleden bij de redding van de bank niet is gekeken naar de vraag of de overheid hier uiteindelijk met winst of verlies uit zou springen. ,,De afweging destijds was niet: kunnen we het straks terugbetalen"
,,Wat wel speelde is dat we een enorme schade wilde voorkomen die zou optreden indien we niet tot nationalisatie zouden overgaan", zo verwees hij na de chaos in 2008. ,,De financiele sector stond immers op omvallen."
Beloningsdiscussie
Volgens de minister is besloten de beursgang nu in gang te zetten omdat ABN Amro weer in staat is op eigen benen te staan. ,,Vanaf het begin is duidelijk gemaakt dat sprake was van een noodzakelijke, maar tijdelijk maatregel.
Dit is het moment om de volgende stap te zetten, omdat ABN Amro een sterke internationale bank is, die haar klanten goed kan bedienen en dividend kan uitkeren."

Dijsselbloem erkende dat de felle discussie over de beloningen de beursgang heeft vertraagd. ,,Ik wilde deze stap zetten, maar de bank kwam plots volop in discussie. Over beloningen, over Dubai en over het integriteitsbeleid. Er kwamen heel veel vragen."

Excuses
Dat de beursgang twee maanden later wel in gang kan worden gezet heeft volgens Dijsselbloem te maken met het feit dat ABN Amro op al die kwesties 'goed en adequaat' heeft gehandeld. Zo werden onder meer de salarisverhogingen teruggedraaid en bood de bank daar bij monde van topman Zalm publiekelijk excuses voor aan.

,,Daarnaast wordt aan de voorwaarden voldaan die het kabinet steeds gesteld heeft. Over de stabiliteit van de financiele sector, de interesse in de markt en de vraag of ABN Amro er zelf klaar voor is", aldus de PvdA-minister.
,,In de financiele sector is heel veel gebeurd. De kapitaaleisen zijn opgeschroeft, er is Europees toezicht gekomen en de banken zijn goed door de stresstest gekomen.
Daarnaast is de interesse voor beursintroducties weer terug op het niveau van voor de crisis en heeft ABN Amro zich er ook klaar voor gemaakt. De integratie van Fortis is afgerond, er zijn kostenbesparingen doorgevoerd en de resultaatontwikkeling loopt zelfs beter dan verwacht"
Prooi
Dijsselbloem gaf gisteren aan dat een deel van ABN Amro de komende jaren in staatshanden zal blijven en dat bovendien een beschermingswal wordt opgeworpen door de aandelen te certificeren. ,,Dat drukt inderdaad de opbrengst, maar wij kiezen hier bewust voor. De bank mag niet opnieuw een prooi worden."
Dijsselbloem verwacht dat dit najaar 20 tot 30 procent van de aandelen naar de beurs kan worden gebracht. Iets dat volgens hem niet kan zonder de in de crisis zwaar bekritiseerde zakenbanken.
,,Zij zullen ongeveer 0,9 á 1,3 procent van de opbrengst ontvangen. Maar bij de daarna volgende tranches ligt dat percentage veel lager."

Hoe snel de overheid ABN Amro uiteindelijk zal afstoten weet de bewindsman niet. ,,Dat kan enkele jaren duren en hangt ook af van het beursklimaat. Waarschijnlijk zullen de volgende tranches wel kleiner zijn dan de eerste tranche, zodat de staat in ieder geval nog enkele jaren aandeelhouder blijft."
Stappen
Hoewel ABN Amro technisch gezien nog voor de zomer een stap naar de beurs kan zetten zijn daar volgens Dijsselbloem nog wel een aantal stappen voor nodig. Zo moet de Tweede Kamer zich er nog over uitspreken en moet ook De Nederlandsche Bank nog een verklaring van geen bezwaar geven.
,,Daarna kunnen we starten met de documenten, de marketing en vervolgens de inschrijving en bookbuilding voor de aandelen", aldus de minister die zelf geen concrete datum wilde noemen waarop de eerste notering aan de Amsterdamsse beurs zal plaatsvinden.
http://www.telegraaf.nl/dft/24072404/__ ... ard__.html

Goed gedaan hoor :fp:

petertjuh
Master
 Bericht 
En dan te bedenken dat de inschattingen van politici nooit kloppen. Die 7 miljard wordt vast nog wel meer. Leuker kunnen we het niet maken.

Tweebel
Master
 Bericht 
Citaat:
Ministeries verstrekken twee keer zoveel subsidies in 2014 als in 2013

Meeste subsidies vervoersbedrijven, grootste subsidies voor onderzoek

In 2014 werden twee keer zoveel subsidies vertrekt door ministeries dan in 2013. Het gaat om 44.507 verstrekte subsidies aan 10.993 ontvangers voor een bedrag van 5,5 miljard. Dat blijkt uit een analyse van Open State Foundation. Afgelopen woensdag werden de subsidieoverzichten per ministerie in 2014 vrijgegeven als open data.

Subsidieverstrekkers
De meeste subsidies werden verstrekt door het ministerie van infrastructuur en Milieu (25.203). Deze koploper wordt gevolgd door het ministerie van Economische Zaken (10.911) en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Onderwijs (3.262) en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (2.871). Door het ministerie van Binnenlandse Zaken (76), Defensie (24) en Financiën (2) werden de minste subsidies verstrekt.

In totaal verstrekte het ministerie van Economische Zaken voor een bedrag van 2.1 miljard euro aan subsidies, gevolgd door VWS met 1.2 miljard en Buitenlandse Zaken met 1.1 miljard euro. Zij worden gevolgd door de ministeries Onderwijs, Cultuur & Wetenschap (706 miljoen euro), Infrastructuur en Milieu (131 miljoen euro) en Sociale Zaken en Werkgelegenheid (114 miljoen euro).

In 2013 werd de helft minder subsidies verstrekt (21.850). Opvallend is dat er in 2014 een kleiner aantal ontvanger was (10.993) dan in 2013 (15.671).

Subsidieontvangers
De ontvanger van het meest aantal subsidies (8742) is anoniem. Vervoersbedrijven als Connexxion (3.465) en Willemsen De Koning Taxiservices (873) eindigde bovenaan in de rij van subsidieontvangers. De grootste bedragen vielen ten deel van de Stichting Dienst Landbouwkundig onderzoek (173.266.520 euro), het CBS (155.391.000 euro), TNO (138.851.00 euro) en de Centrum Indicatiestelling Zorg (126.577.00 euro). Zij werden gevolgd door ontwikkelingsorganisaties als Cordaid (87.756.376 euro), Oxam Novib (79.978.000 euro), ICCO (76.257.195 euro) en Hivos ( 55.459.632 euro) ontvingen European Space Agency (80.219.000 euro). De grote subsidieontvangers verschillen niet van 2013.

Subsidietrekker
Het volledige overzicht van verstrekte subsidies is door Open State Foundation toegevoegd aan Subsidietrekker.nl. Hier is het mogelijk om te zoeken op ontvanger, subsidies per ministerie, regeling en beleidsartikel. Ook kan er een vergelijking over de verschillende jaren worden gemaakt.


Over Open State Foundation
De Open State Foundation maakt zich sterk voor het ontsluiten van meer overheidsinformatie als open data. De focus ligt op data over overheidsfinanciën, onderwijs, cultuur en zorg. Door (her)gebruik van open data te stimuleren wordt zo democratische transparantie, verantwoording en participatie bevorderd. Een uitgebreid artikel over de analyse van de subsidies is te zien op openstate.eu evenals inzicht in de subsidies vertrekt in 2013.

In de bijlage is een overzicht van alle verstrekte subsidies door ministeries in 2014 toegevoegd als CSV bestand.


http://openstate.pr.co/102624-ministeri ... an-in-2013

djee
Master
 Bericht 
5,5 miljard om te bezuinigen.

Tweebel
Master
 Bericht 
djee schreef:
5,5 miljard om te bezuinigen.


Of anders te besteden.

Geld richting onderzoek (TNO, CBS etc) vind ik niet per definitie verkeerd. Bij subsidie van vervoersbedrijven wordt de discussie wat lastiger (hoewel een gedeelte daarvan ongetwijfeld op zijn plaats is, om specifieke groepen bv vervoer te bieden). Maar die hulporganisaties... Brrrr...

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
Dit gaat alleen over de rijksoverheid. EU, gemeentes en provincies hebben hun eigen stem-op-mij-dan-geef-ik-je-belastinggeld potjes. 5,5 miljard is het topje van de ijsberg. Door dit soort dingen is de groep parasieten groter dan de groep rendabelen. Het democratisch proces zorgt dan voor de status quo. Emigreren naar Dubai, Monaco of Chili is eigenlijk het enige wat je legaal kan doen om aan afpersing van staatswege te ontkomen.

Tweebel
Master
 Bericht 
Citaat:
Oppositie eist uitleg van Rutte over verbouwing Huis ten Bosch

De verbouwing van paleis Huis ten Bosch valt veel duurder uit dan vorig jaar werd aangekondigd. De renovatie gaat bijna 60 miljoen euro kosten; 25 miljoen euro meer dan was begroot.
De oppositiepartijen SP en D66 willen zo snel mogelijk uitleg van premier Mark Rutte hierover.

Volgens RTL Nieuws lopen de kosten op naar bijna 60 miljoen euro, waar het kabinet eerder een bedrag van 35 miljoen had gemeld.

Reden voor de hogere kosten van de renovatie is naar verluidt dat het in één keer aanpakken van alle delen van het paleis goedkoper is dan de verbouwing uitsmeren over een groot aantal jaren.

'Te gek voor woorden'

SP-Kamerlid Ronald van Raak wil snel een debat met de premier. ''35 miljoen was al te gek voor woorden en dit is dubbel te gek. Hier kun je heel veel paleizen voor bouwen."

"Het is ook heel opmerkelijk dat er zo geheimzinnig over wordt gedaan. We krijgen steeds bedragen zonder een goede onderbouwing. Rutte had eerder een heel globaal verhaal over achterstallig onderhoud, maar zonder overtuigende bedragen.''

'Dubbel zo duur'

D66-leider Alexander Pechtold zegt dat Rutte een half jaar geleden in de Kamer nog zei dat 35 miljoen al ''een heel hoog bedrag" is, en dat het ''niet veel meer'' zou worden. ''En nu blijkt het bijna dubbel zo duur. De koning kan zich zelf niet verdedigen tegen dit soort vervelende berichten, premier Rutte moet hem daarvoor behoeden. Daartoe heb ik hem al vaker aangespoord, maar het gaat steeds weer mis.''

Ook de PvdA wil opheldering van de premier. ''Wij zijn tegen cadeautjes voor de koning, maar een monument moet je wel bijhouden en opknappen.''

Onderhoud

Huis ten Bosch wordt opgeknapt zodat koning Willem-Alexander en zijn gezin er over een paar jaar in kunnen trekken. Prinses Beatrix heeft in de in ruim 32 jaar dat ze als koningin in het paleis woonde, weinig gedaan aan onderhoud, zo bleek vorig najaar. Wel is de Oranjezaal, waar ministers bij het aantreden van een nieuw kabinet worden beëdigd, opgeknapt.

Een woordvoerder van minister Stef Blok, verantwoordelijk voor het rijksvastgoed, wil niet ingaan op de berichtgeving. ''Er is geen besluit genomen.''


http://www.nu.nl/politiek/4056235/oppos ... bosch.html

Hoeveel woningen voor nukubus kan je bouwen van 60 miljoen?

djee
Master
 Bericht 
300-400 ongeveer

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
Tweebel schreef:
Hoeveel woningen voor nukubus asielzoekers kan je bouwen van 60 miljoen?

nukubus staan al een tijdje onderaan de lijst

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Citaat:
De renovatie gaat bijna 60 miljoen euro kosten; 25 miljoen euro meer dan was begroot.

Is die aannemer niet aan zijn begroting te houden of heeft Rutte weer Pinokkio geïmiteerd.

djee
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Is die aannemer niet aan zijn begroting te houden of heeft Rutte weer Pinokkio geïmiteerd.


Tweebel schreef:
Reden voor de hogere kosten van de renovatie is naar verluidt dat het in één keer aanpakken van alle delen van het paleis goedkoper is dan de verbouwing uitsmeren over een groot aantal jaren.


Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Grote ICT-miljoenenstrop bij SVB

De automatisering van onder meer de kinderbijslag en de AOW bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB) ligt stil. De SVB stopt met de ontwikkeling van een nieuw computersysteem omdat doorgaan volgens een tussenrapport problematisch is.

Het nieuwe systeem heeft volgens de SVB tot nu toe 43,7 miljoen euro gekost. Het stoppen met de ontwikkeling kost nog eens 10,5 miljoen. De komende tijd gaat de SVB de oude systemen uit de jaren 80 "oplappen en versterken".

Eind dit jaar wordt het contract met automatiseerder Capgemini beëindigd. Het rommelde al een tijdje tussen de SVB en het Franse bedrijf.

Bron: http://nos.nl/tekst/693845-grote-ictmil ... j-svb.html


Belangenverstrengeling bij SVB rond ICT-project

Een schokkende gang van zaken bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Uit onderzoek van tv-programma Zembla blijkt dat bij een groot ICT-project enorme risico's genomen zijn met miljoenen aan belastinggeld. En er was sprake van belangenverstrengeling.

Zembla meldt dat [url=http://zembla.vara.nl/seizoenen/2015/afleveringen/02-09-2015/klokkenluiders-angstcultuur-en-belangenverstrengeling-bij-svb/]op basis van interne documenten en verklaringen[//url] van oud-medewerkers van de SVB. Volgens hen heerst er een angstcultuur. Want alleen mensen die op hetzelfde spoor zaten als de leverancier van het computersysteem, Capgemini, bleven over, zegt een oud-medewerker.

Manager op loonlijst leverancier
Vorig jaar trok de SVB de stekker uit het Multi Regelingen Systeem (MRS) na een investering van ruim 43 miljoen euro. Het systeem moest zorgen voor de uitbetaling van de kinderbijslag en AOW, maar heeft geen moment gefunctioneerd.

Uit het onderzoek van Zembla blijkt dat 'interne kritiek werd geweerd en het management leed aan een tunnelvisie'. Het blijkt dat één SVB-manager werd betaald via leverancier Capgemini. Dat wekte wantrouwen bij personeel van de SVB over de onafhankelijkheid van deze programmamanager.

Onprofessioneel
Capgemini liet de software op haar kantoor in India bouwen. Een oud-SVB'er zag hoe onprofessioneel het er daar aan toe ging. "Het was echt triest om te zien. Na lang doorvragen zeiden ze, dit gaat nooit werken." Zijn waarschuwingen vonden bij het Nederlandse management geen gehoor, stelt hij.

Tijdens de ontwikkeling en bouw werden kritische SVB'ers 'weg gemarginaliseerd', zegt de oud-werknemer. "Mensen waren bang."

Bron: http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/b ... ct-project

:x :x

Roelf
Master
 Bericht 
 
Via Computable

Laatste stukje van artikel:
Citaat:
Schijn van belangenverstrengeling
Uit onderzoek van Zembla blijkt dat SVB-manager G., die verantwoordelijk was voor MRS, werd betaald via Capgemini. De SVB huurde hem in als zzp'er en gebruikte Capgemini als zogenaamd mantelbedrijf. Deze constructie is niet strafbaar, maar volgens oud-SVB'ers bestonden er vraagtekens over de onafhankelijkheid van de manager. Manager G. verklaart hierover tegenover Zembla: 'Ik snap dat de schijn van belangenverstrengeling kan ontstaan, maar ik heb schriftelijk vastgelegd dat ik geen sturing van Capgemini zou accepteren'.
Ict-deskundige, ondernemer en Computable-opiniemaker René Veldwijk is onthutst over deze constructie. 'Je eet van Capgemini, Capgemini eet van jou. En die situatie wordt gecreëerd door de SVB en niemand anders. Het is natuurlijk volstrekt onbestaanbaar dat de persoon die het bedrijf Capgemini controleert, zelf zijn rekeningen naar Capgemini stuurt. Dat is ongehoord!'
Zembla ontdekt ook dat de facturen van manager G. werden gecontroleerd door onder meer SVB- ambtenaar R. die naast zijn werk voor de SVB tegelijkertijd zakenpartner blijkt te zijn van G. Ze hebben samen een bedrijfje gespecialiseerd in ict-projecten.


Echt, niet te geloven. Ik zou het niet meer kunnen verdedigen om bij Capgemini te werken. Die trekken wat overheidsgeld naar zich toe in NL....

cocodee
Master
 Bericht 
Roelf schreef:
Die trekken ook wat overheidsgeld geld van burgers naar zich toe in NL....

Corrected that for you, voor de rest, nix aan de hand, gewoond doorlopen, want zo hebben we het allemaal afgesproken. :D

Kiwi45
Master
 Bericht 
Roelf schreef:
Echt, niet te geloven. Ik zou het niet meer kunnen verdedigen om bij Capgemini te werken. Die trekken wat overheidsgeld naar zich toe in NL....

In mijn tijd bij Iquip (ook CapGemini) waren de best betaalde medewerkers al degene die in het cluster 'overheid' werkten. Daar kon een beetje verkoper nog junioren slijten voor prijzen waar het bedrijfsleven nog geen senior voor wilde inhuren.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Vanavond maar even naar Zembla kijken.

pevo
Master
 Bericht 
Oh oh oh wat een beerput en wat een walgelijke corrupte cultuur heerst er toch binnen de overheid :fp:

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
en bij Capgemini.

bruintje beer
Master
 Bericht 
Kiwi45 schreef:
CapGemini
Gladjakkers.

GerbiE
Die hard
 Bericht 
RTV Utrecht
Citaat:
AOb: Onderwijsmiljoenen verdampt
UTRECHT - De 150 miljoen euro die het kabinet in 2013 reserveerde voor banen in het onderwijs, is daar niet voor gebruikt. Scholen hebben het geld ingezet om het verlies van andere inkomsten op te vangen. Dat stelt de Algemene Onderwijsbond (AOb) in Utrecht.

Het geld was bedoeld om 3000 jonge leraren extra aan de slag te krijgen. Het ging volgens voorzitter Liesbeth Verheggen van de AOb op aan onder andere WW-kosten. "Die moeten worden opgehoest voor werkloze leraren en lopen al jaren op als gevolg van krimp", zegt ze. Er zijn volgens haar nu juist minder jonge leraren werkzaam in het basisonderwijs.

Volgens de AOb wordt het tijd dat het ministerie ingrijpt. Verheggen: "Het weglekken van honderden miljoenen uit het basisonderwijs, leidt tot nog grotere klassen en kwaliteitsverlies. Wij hopen van harte dat de Kamerleden, de staatssecretaris en minister van OCW, tegen elkaar gaan zeggen dat dit toch echt niet de bedoeling is. Leerlingen en personeel verdienen beter."

Tijdens de bespreking van de onderwijsbegroting die deze week plaatsvindt, zullen verschillende Kamerleden de staatssecretaris vragen waar het bedrag van 150 miljoen is gebleven.


basjuh1981
Master
 Bericht 
GerbiE schreef:
Het geld was bedoeld om 3000 jonge leraren extra aan de slag te krijgen.

Ze waren dus al aan de slag :roll:

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
GerbiE schreef:
De 150 miljoen euro die het kabinet in 2013 reserveerde voor banen in het onderwijs, is daar niet voor gebruikt. Scholen hebben het geld ingezet om het verlies van andere inkomsten op te vangen. Dat stelt de Algemene Onderwijsbond (AOb) in Utrecht.
Ik krijg de indruk dat men 150 mln op onderwijs bezuinigd heeft om 150 mln vrij te maken voor extra leerkrachten :fp:

Rover
Master
 Bericht 
basjuh1981 schreef:
Ze waren dus al aan de slag

Ja, probleem is dat het merendeel van de jonge leraren in het basisonderwijs nergens volledig aan de slag kunnen. Ik ken er meerdere, alle hebben 2-3 dagen per week werk, soms op verschillende scholen. Voor de vakantie wordt je ontslagen, anders zouden ze je die periode moeten doorbetalen. Hierdoor komen ze vaak onder de bijstandsgrens en moeten ze dus ook nog eens een beroep doen op aanvullende bijstand.

GerbiE
Die hard
 Bericht 
Bron: Volkskrant.nl
Citaat:
Amsterdam is 55 miljoen euro 'kwijt'
Amsterdam is nog op zoek naar een bedrag van 55 miljoen euro. De gemeente is dit geld nog niet tegengekomen tijdens het opschonen van de boekhouding. De stad is bezig om 44 verschillende administraties samen te voegen tot één centrale administratie.

De hoofdstad houdt hierdoor rekening met een tekort van 8,7 miljoen euro op de stadsbegroting dit jaar. Voordat het geld zoek raakte, ging de stad juist uit van een begrotingsoverschot van ruim 40 miljoen. Het stadsbestuur verwacht overigens het geld volgend jaar weer 'terug te vinden'.

Het budget voor de bedrijfsvoering bedraagt in totaal 1,3 miljard euro. Daarvan is 95 procent uitgeplozen en in dezelfde éénvormige boekhouding ondergebracht. De 55 miljoen euro moeten de boekhouders dus nog ergens terug zien vinden in een van de potjes.

Chaotische begroting
Amsterdam brengt de gemeentelijke financiën op orde na een kritisch rapport van adviesbureau PwC en enkele foutieve betalingen. Daartoe is ook in januari een grote reorganisatie doorgevoerd en kent de gemeente Amsterdam voor het eerst één begroting, in plaats van zestien verschillende.

De opvallendste blunder die de gemeente heeft gemaakt, was het uitkeren van 188 miljoen euro aan woonlastentoeslag in plaats van 1,8 miljoen euro. Het grootste gedeelte van dit bedrag is overigens weer teruggevorderd, maar nog steeds is anderhalf miljoen euro daarvan zoek.


hneel
Master
 Bericht 
Bron: BN De Stem

Citaat:
Kosten asielzoekersdebat Steenbergen hoger uitgevallen (65.000 euro): meeste geld naar beveiliging

STEENBERGEN - De kostenpost van het asieldebat in Steenbergen is hoger uitgevallen.

De gemeente ging uit van een budget van 50.000 euro voor alle vergadering, maar dat is ongeveer 65.000 euro geworden. Het meeste geld ging naar de beveiliging: 33.547 euro.

Het afhuren van ‘t Cromwiel voor de eerste beeldvormende vergadering kostte de gemeente 13.620 euro. De enquête die moest peilen hoe de inwoners van Steenbergen over de opvang van vluchtelingen denken heeft 7.880 euro gekost.

De extra 15.000 euro wordt volgend jaar in de jaarrekening verwerkt, vertelt een gemeentewoordvoerster.


Als je het mij vraagt worden er hier extreem hoge winstmarges gemaakt.

GerbiE
Die hard
 Bericht 
bron: Trouw
Citaat:
'Miljoenen subsidie voor illegale windturbine'
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft de eigenaar van een illegaal geplaatste windmolen in Schagen in Noord-Holland 3,2 miljoen euro gegeven. Dat schrijft de Volkskrant woensdag op basis van stukken die zijn opgevraagd met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) door de Nederlandse Vereniging Omwonenden Windturbines.

De overheid weigert de subsidie terug te vorderen ondanks dat de eigenaar en de gemeente zich bewust niet aan de bouwvergunning hielden. Volgens een woordvoerder krijgt een windmolen subsidie voor de geleverde stroom en niet voor de juiste vergunning. De krant stelt dat elders in Nederland nog veel meer subsidies gegeven worden aan illegaal verklaarde windturbines.

:fp:

hneel
Master
 Bericht 
Dat er uberhaupt zo gigantisch veel subsidie verstrekt wordt voor zo'n molen. :thumb_d:

WimLex
Master
 Bericht 
GerbiE schreef:
Amsterdam is 55 miljoen euro 'kwijt'


20 minuten geleden
Weer megablunder gemeente Amsterdam: 5 miljoen ten onrechte overgemaakt

Opnieuw een financiële blunder van de gemeente Amsterdam. Ruim 5 miljoen euro is ten onrechte overgemaakt aan een zorginstelling, en een verhuurder kreeg 4 ton te veel.

De gemeente ontdekte de fout bij het voorbereiden van de jaarrekening van 2015, meldt Het Parool op basis van een brief van wethouder Financiën Udo Kock.

Er is 4.777.192 euro te veel overgemaakt door de gemeente als voorschot op een subsidie. Het geld is inmiddels teruggestort door de zorginstelling.

Te veel huur
Ook er is 400.000 euro te veel overgemaakt als huur voor een pand dat dient als praktijkcentrum voor bijstandsgerechtigden. 280.000 euro daarvan heeft de gemeente terug, de rest moet nog worden overgemaakt door de verhuurder.

Twee jaar geleden maakte de gemeente Amsterdam ook al een financiële blunder. Toen werd ten onrechte 188 miljoen euro betaald aan minima. Dat geld werd teruggevorderd.

RTL Nieuws

Denman
Master
 Bericht 
 
WimLex schreef:
Toen werd ten onrechte 188 miljoen euro betaald aan minima. Dat geld werd teruggevorderd.

De laatste 1,5 miljoen ook?

Middle
Die hard
 Bericht 
Zeer misleidende kop :thumb_d:

Ik zie alleen een bedrag van 120.000 euro wat de gemeente nog niet terug heeft. Sensatiebericht, afvoeren graag.

WimLex
Master
 Bericht 
26 minuten geleden
Peperdure eekhoornbrug door twee eekhoorntjes bewandeld

150.000 euro kostte de aanleg van een speciale eekhoornbrug in Den Haag. Wat blijkt? Welgeteld twee eekhoorntjes hebben er het afgelopen jaar gebruik van gemaakt.

In september 2012 werd de brug boven de Benoordenhoutseweg aangelegd. Het idee was sympathiek: de diertjes moesten veilig van het Haagse Bos naar Clingendeal kunnen lopen.

Maar de brug wordt niet versleten. Vorig jaar liepen er twee eekhoorntjes overheen, het jaar daarvoor waren het er drie. Dat meldt Omroep West op basis van antwoorden van het Haagse stadsbestuur naar vragen van een raadslid.

Geldverspilling?
Geldverspilling, zegt Arjen Dubbelaar van de Groep de Mos/Ouderenpartij. Maar het Haagse college wil dat niet zo zeggen. "De eekhoornpopulatie in Den Haag wordt vanwege barrières zoals wegen in zijn voortbestaan bedreigd door inteelt. Populaties komen zowel voor in het Haagse Bos als in Clingendael/Oosterbeek", schrijft loco-burgemeester Ingrid van Engelshoven letterlijk.

De aanleg kostte de gemeente zelf geen geld. De brug werd betaald met Rijksgeld voor natuurcompensatie, na de verplaatsing van de Amerikaanse ambassade van Den Haag naar Wassenaar.

RTL Nieuws

Tweebel
Master
 Bericht 
Deze er nog even bij:

Citaat:
Onvoldoende toezicht en controle op financiën stad Amsterdam

De problemen die de gemeente Amsterdam de afgelopen jaren heeft gehad op het gebied van financiën, zijn veroorzaakt door onvoldoende inzicht, niet genoeg controle en te weinig betrokkenheid.
Dat zijn de belangrijkste oorzaken die maandag zijn aangewezen door de gemeentelijke enquêtecommissie. De commissie deed bijna veertig openbare verhoren en sprak met vijftig mensen achter de schermen.

Basistaken zoals overboekingen gaan vaak fout, rapportages zijn niet goed en besluiten vallen zonder genoeg informatie. Het is niet duidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is, problemen worden niet opgelost en afspraken niet nagekomen, zo concludeert de commissie. "Afspraken binnen de gemeente Amsterdam blijken niet altijd afspraken te zijn", zo valt te lezen in het rapport.

Ook de gemeenteraad heeft volgens de commissie onvoldoende toegezien op de financiële situatie van de stad.

Asscher
Lodewijk Asscher, tussen 2006 en 2012 wethouder van financiën in Amsterdam wordt in het rapport van de commissie eveneens niet gespaard. De commissie stelt dat hij destijds wel acties in gang gezet heeft om de situatie rond de financiën van de stad te verbeteren, maar dat hij daarin te weinig stuurde op resultaten en in zijn werk bijvoorbeeld te weinig sprak met de directie en de dienst belastingen.

Ook vindt de commissie dat de huidige minister van Sociale Zaken eind 2008 "te weinig prioriteit" had te voorkomen dat de raad een project stopte dat er juist voor moest zorgen meer grip te krijgen op de financiën van de stad. "Het is goed als de stad zijn bestuurlijke processen kan optimaliseren", laat Asscher weten in een reactie op het rapport.

Fouten
In 2013 ging Amsterdam onder andere de fout in met betalingen. Ruim 9.000 minima kregen duizenden euro's meer op hun rekening gestort dan de bedoeling was. Er werd 188 miljoen euro uitgekeerd, in plaats van 1,88 miljoen. Uiteindelijk wist de gemeente bijna het gehele bedrag terug te krijgen, maar dat kostte de stad wel bijna 30.000 euro.

Vorig najaar ging het opnieuw mis. Bedrijven en burgers kregen ten onrechte in totaal 580.000 euro en het ging toen ook mis bij de bepaling van de WOZ-waardes van huizen in Amsterdam.

Maatregelen
Inmiddels heeft de gemeente enkele maatregelen getroffen om dergelijke situatie in de toekomst te voorkomen. Zo is er een grote reorganisatie geweest en de gemeente hanteert voor het eerst één begroting, in plaats van zestien verschillende. Ook is er nu één centrale boekhouding.

De commissie bepleit daarnaast een 'zorgplicht' voor de hele financiële functie die bij de wethouder financiën komt te liggen. De gemeenteraad moet de begroting en jaarrekening daarnaast veel nauwkeuriger gaan behandelen.

De huidige Amsterdamse wethouder financiën Udo Kock was eerder al vooruit gelopen op de bevindingen van de commissie en zei eerder al dat de gemeente 'onvoldoende in control' was. Burgemeester Eberhard van der Laan zei bij het in ontvangst nemen van de conclusies dat die "echt de vinger leggen op dingen waar we van kunnen leren".


http://www.nu.nl/binnenland/4218630/onv ... erdam.html

Volgens goed Nederlands gebruik is iedereen schuldig maar uiteindelijk niemand verantwoordelijk, dus glas-plas-was.

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
De aanleg kostte de gemeente zelf geen geld. De brug werd betaald met Rijksgeld voor natuurcompensatie, na de verplaatsing van de Amerikaanse ambassade van Den Haag naar Wassenaar.
Illustratief voor de verwongen mentatileit die je moet hebben om ambtenaar te worden. Geen verspilling want uit een ander potje :fp:

basjuh1981
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
Peperdure eekhoornbrug door twee eekhoorntjes bewandeld

Is trouwens wel een oudje (f)

GS was al eerder.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
basjuh1981 schreef:
GS was al eerder.


Wij hadden ook al een draadje

 Pagina 5 van 8 [ 369 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek…