» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid Reclamevrij? Log aub in, kost niets   

Postingstijd interval gedetecteerd van 143.9 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 8 van 8  [ 376 berichten ]
cocodee
Master
 Bericht 
Black98 schreef:
€12.000 zie voor een stukje touw gaan mijn nekharen overeind staan

Da's dan eenmalig, maar er is ook een kopvodhoer, genaamd Fatima, die dat bedrag per maand toucheert voor allerlei bizarre wereldvreemd ideetjes, dan gaan er bij mij wel wat meer haartjes overeind staan... :[

Walker
Master
 Bericht 
:-x

Alexander_B
Master
 Bericht 
105 miljoen euro opgemaakt, en geen software.. What the fuck moet dat ding uberhaupt allemaal doen dan voor dat geld? Het is een register, kortom, een database. Databeestjes zijn niet moeilijk, komop. :fp:

Rover
Master
 Bericht 
Voor de overheid zijn het wel lastige dingetjes, dat bewijzen ze continue.

bruintje beer
Master
 Bericht 
Merkwaardigerwijze werken de computersystemen van het CJIB wel tadeloos :duh:

Scaniafan
Master
 Bericht 
Neuh, die werken niet fatsoenlijk, maar de hoeveelheid geld die daar tegenaan gesmeten wordt is verbazingwekkend genoeg niet bekend.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Ik heb hier ook met verbazing naar gekeken, inderdaad, it's just a bloody database met "wat" beveiliging :fp:

Iets meer dan een achternamiddag werk maar:

Link

Ogre
Master
 Bericht 
Alexander_B schreef:
105 miljoen euro opgemaakt, en geen software..

Opvallend dat dit altijd maar weer rekening Rijk is. Als er niet geleverd wordt dan is dat risico leverancier lijkt me. Of is er sprake van telkens maar weer wijzigende systeemeisen geweest ? (kan dat na een aanbesteding?)

wellproc
Master
 Bericht 
Ogre schreef:
Opvallend dat dit altijd maar weer rekening Rijk is. Als er niet geleverd wordt dan is dat risico leverancier lijkt me. Of is er sprake van telkens maar weer wijzigende systeemeisen geweest ? (kan dat na een aanbesteding?)

Nee, niet opvallend. Want de overheid is vrijwel continu incapabel.
Ze kunnen soms wel een goede uitvraag doen maar zijn niet in staat om daarna hun deel van het contract na te komen. Ofwel: ze vullen hun eigen rol onvoldoende in of komen continu met wijzigingen. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat een opdrachtnemer na een tijdje discussie en geklooi het werk stillegt en het naar directieniveau laat escaleren. Dan komen er wat gesprekken en doorgaans een flinke contractwijziging.
De frustratie in de markt over dit incapabele handelen is enorm en niet alleen op ICT-gebied...

https://www.cobouw.nl/infra/nieuws/2015 ... n-10137936
https://www.cobouw.nl/infra/nieuws/2015 ... -101217796

Wat deze man zegt is zoals door veel (grote) bedrijven in de inframarkt over RWS wordt gezegd.

Ik heb trouwens geen enkele band met deze man of met zijn bedrijven. Ik heb nog nooit voor hem gewerkt en ben zelf niet zo'n fan van Strukton. Dat laat onverlet dat hij de spijker op zijn kop slaat. RWS is incapabel en wil niet. Er zitten alleen 'logen' (socioloog, antropoloog, ideoloog, etc) en managers.
De projecten waarbij je een managementteam treft met meer dan 1 technische man zijn op de vingers van een hand te tellen. En als er een technische man bij zit heeft die niets te vertellen of is hij/zij niet opgeleid op het vakgebied van het project (dus wel technisch maar niet ter zake deskundig).
En als je dan eenmaal gewend en bekend bent met het team aan RWS-zijde dan komen de personeelswisselingen. Jantje gaat dit doen, Pietje dat en voor je het weet zit er een totaal ander team met andere belangen, andere meningen en totaal andere oordelen over het werk.
Jantje en Pietje werken dan nog steeds bij RWS, maar nu in een andere rol. En dat is over twee jaar weer en daarna ook weer.

Kortom: er is geen kennis, geen enkele continuïteit, geen wil om samen te werken. Eigenlijk gewoon politiek dus. :[ :kniktja:

A4
Master
 Bericht 
Beetje dubbel. Ik zie het ook veel gebeuren dat er gewoon veel te krap wordt ingeschreven (geeft deze meneer notabene ook aan: "die lage inschrijving is mijn probleem"). Daarna de opmerking: "als alles van een leien dakje was gegaan dan was het wel goed gekomen". Ja duh, wat verwacht je bij zulke mega projecten? Dat alles goed gaat?
Tuurlijk, het rijk / RWS laat steken vallen. Maar je bent er als aannemer ook zelf bij met je veel te lage inschrijvingen. Dan niet piepen als er tegenvallers op je pad komen waar je geen financiële ruimte voor hebt.

wellproc
Master
 Bericht 
A4 schreef:
Beetje dubbel. Ik zie het ook veel gebeuren dat er gewoon veel te krap wordt ingeschreven (geeft deze meneer notabene ook aan: "die lage inschrijving is mijn probleem"). Daarna de opmerking: "als alles van een leien dakje was gegaan dan was het wel goed gekomen". Ja duh, wat verwacht je bij zulke mega projecten? Dat alles goed gaat?
Tuurlijk, het rijk / RWS laat steken vallen. Maar je bent er als aannemer ook zelf bij met je veel te lage inschrijvingen. Dan niet piepen als er tegenvallers op je pad komen waar je geen financiële ruimte voor hebt.

Dat dubbele herken ik zeker. Er wordt nog (te) vaak laag ingeschreven.
Maar: bedenk dan ook dat RWS (en andere overheden) dit wel in de hand werken. Ze wegen te vaak nog de inschrijfprijs mee als belangrijkste gunfactor op een contract (EMVI en dan maar de maximale waarde voor 20-30% laten meetellen en prijs voor 70-80%). Dan is er altijd wel 1 die wat vergeet/verkeerd inschat en daardoor laagste wordt. Eigenlijk moet je die partij niet gunnen, maar door de gekozen manier van werken wordt het wel gedaan.
Over contractvormen en manieren van beoordelen valt echt heel veel te zeggen, dat neemt niet weg dat hij nog steeds groot gelijk heeft.
Ook ik ken de discussies met RWS waarbij je aangeeft het niet over geld te willen hebben maar over het doel van het project. En dan toch beginnen ze met: 'we gaan het contract niet aanpassen want dan wil je geld'.
"Ja... maar.... Ik heb het niet over aanpassen, ik heb het over je doelen. En als je die wilt behalen moeten we iets anders gaan doen dan wat je nu voor ogen hebt. Dat gesprek moet gevoerd worden en daarna komt er eventueel nog een contractgesprek." (Was in dit geval niet nodig, maar ja. Ze wilden niet, dus kregen ze niet wat ze wel wilden hebben. En later wel, maar dan tegen nogmaals het tarief...)

Trouwens: ik ken ook voldoende goede en welwillende mensen daar, maar de algemene tendens (zeker bij de grotere projecten) is sturen op afstand door managers die geen idee hebben van de werkelijkheid.

Laatste voorbeeld: klant (niet RWS, wel overheid) geeft aan dat planning heilig is. Dus wordt extra inzet afgestemd om een harde datum te halen. Verloven ingetrokken, vol aan de bak.
We gaan in uitvoering en er wordt asbest ontdekt... Dat was niet bij de klant bekend en kon de aannemer ook niet weten. Risico opdrachtgever, daar is men het over eens. Maar om de deadline te halen moet er wel heel veel worden aangepast in de aanpak (ploegendiensten ed) want die 4 weken vertraging vanwege verwijderen asbest loop je niet zomaar in.
'Ach' zegt de klant, 'dat is niet zo erg. Zo belangrijk is die datum niet.'
:x :fp:
Dan neem je die klant daarna toch ook niet meer serieus?
Dan heb je toch geen goed gesprek meer en vertrouwen in elkaar?

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
wellproc schreef:
Dan is er altijd wel 1 die wat vergeet/verkeerd inschat en daardoor laagste wordt. Eigenlijk moet je die partij niet gunnen, maar door de gekozen manier van werken wordt het wel gedaan.
Klopt, dan weet je eigenlijk van tevoren dat het mis gaat. "If it seems too good to be true, it probably is".

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
wellproc schreef:
Ach' zegt de klant, 'dat is niet zo erg. Zo belangrijk is die datum niet.'

:fp:

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Over de BasisRegistratie Persoonsgegevens:
AG Connect schreef:
Bij de aanvullende risico's noteert BIT: 'Wij zien een software-ontwikkelproces dat nog steeds niet onder controle is en een software-product waarvan de fundamenten nog te veel in beweging zijn. Wij zien dat het programma oBRP regelmatig van gedachte verandert op belangrijke onderdelen van het ontwikkelproces en van de op te leveren software, en wij hebben geen indicatie dat het einde in zicht is.'Het BIT memoreert in dit verband onder meer dat de technische documentatie - inclusief vastlegging van de software-architectuur - nog volop in ontwikkeling is, wisselingen in gebruikte hulpmiddelen en onduidelijkheid over de wijze waarop en de tools waarmee getest gaat worden. Het technisch ontwerp van BRP geeft blijk van ongelukkig ontwerpkeuzes met afhankelijkheden die later voor problemen kunnen zogen. En in de tijdsplanning van de softwareontwikkeling constateert BIT diverse lacunes, zoals het ontbreken van ontwerpactiviteiten en onduidelijkheden over het tijdstip waarop aansluitmodules die voor de gemeenten belangrijk zijn - en dus nodig zijn voor het testen - opgeleverd zullen worden.

Kortom, amateurisme en opportunisme: klinkt als: Overheid.

Pita
Master
 Bericht 

Klinkt bekend ook in de taxiwereld. Kinderen die naar speciaal onderwijs moeten, hebben recht op taxivervoer vanuit de gemeente. Taxibedrijven schrijven in op de aanbesteding. De winnaar gaat rijden en na een half jaar beslist de gemeente, dat het recht op vervoer pas vanaf 6 km ( huis>school ) gaat gelden i.p.v. 4 km. De winnaar ziet dan 30 % van zijn omzet dalen. Dan zou je zeggen, dat ondervang je dan in je contract, maar als je dat doet, dan krijg je zeker dat contract niet. Gevolg het merendeel van de taxibedrijven staat onder water.

bert65
Master
 Bericht 
De geldverslindende bouwput is nog niet klaar maar de plannen voor het in gebruik nemen van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam lopen op zijn eind en dan komt de verrassing:
Citaat:
Nieuw beveiligingssysteem voor de metro ernstig vertraagd: 'Flinke tegenvaller'
De aanleg van het nieuwe treinbeveiligingssysteem van de metro is ernstig vertraagd. Door problemen met de software kan het systeem niet direct met de oplevering van de Noord/Zuidlijn op het bestaande metronet in gebruik worden genomen. Het risico op verstoringen voor de reiziger van de metro zal hierdoor waarschijnlijk toenemen.
Op dit moment wordt gewerkt aan een nieuw treinbeveiligingssysteem voor het gehele metronetwerk. Een eerste versie van dit systeem is al aangelegd in de Noord/Zuidlijn, maar door de problemen zal het niet lukken om bij de ingebruikname van de lijn het nieuwe systeem op het gehele net in gebruik te nemen. 
'Flinke tegenvaller'
In een brief aan de gemeenteraad staat dat de vertraging komt door problemen met de software. 'Een precieze planning wordt pas gemaakt als Alstom de software-problemen heeft opgelost. Dit is een flinke tegenvaller', aldus de gemeente. 
Risico op verstoringen
De vertraging betekent dat het huidige treinbeveiligingssysteem langer in stand gehouden moet worden. Bovendien zullen er bij de ingebruikname van de Noord/Zuidlijn twee beveiligingssystemen naast elkaar moeten werken, 'wat in technische - en organisatorische zin significante aanpassingen vraagt die tijd en geld kosten', aldus het stadsbestuur. Ook kan er niet worden uitgesloten dat het risico op verstoringen voor de reiziger van de metro toeneemt.
De ingebruikname van de Noord/Zuidlijn zal door de problemen waarschijnlijk niet vertraagd worden. De gemeente gaat proberen om de schade die door de vertraging ontstaat te verhalen op leverancier Alstom. 

Bron: http://www.at5.nl/artikelen/171537/nieu ... genvaller-
Natuurlijk wil je beveiliging op de nieuwe lijn maar hoe haal je het dan in je hersens om met een bedrijf in zee te gaan wat bij de HSL (volgens mij ook de Leidsche Rijntunnel) voor zo'n "enorm succes" heeft gezorgd? :loco:

GerbiE
Die hard
 Bericht 
bert65 schreef:
haal je het dan in je hersens om met een bedrijf in zee te gaan

Zie enkele berichten hierboven: ze waren waarschijnlijk de inschrijver met de laagste prijs - niet de beste maar de goedkoopste

Black98
Master
 Bericht 
Even zoeken.... http://www.alstom.com/investors/investo ... -archives/
Alstom 2016/17 results
 €10 billion order intake leading to a record backlog of €34.8
billion
 €7.3 billion sales up 6%
 Adjusted EBIT at €421 million up 15%
 Positive free cash flow at €182 million
 Proposed dividend of €0.25 per share
 2020 objectives confirmed

Toko doet het dus niet slecht, alle gelegenheid om een boete te vorderen voor de wanprestatie ;)

maarten28
Master
 Bericht 

bert65 schreef:
Natuurlijk wil je beveiliging op de nieuwe lijn maar hoe haal je het dan in je hersens om met een bedrijf in zee te gaan wat bij de HSL (volgens mij ook de Leidsche Rijntunnel) voor zo'n "enorm succes" heeft gezorgd?

Op het Nederlandse deel van de HSL-Zuid ligt ERTMS/ETCS van Siemens. Daar waren best wat problemen mee, maar vooral met in combinatie met de treinen van Bombardier. Met de Thalys werkt het best goed. Het grootste probleem was de grenstransitie, iets wat nieuw was en blijkbaar nooit goed is getest door de fabrikanten van treingebonden apparatuur. Op het Belgische deel ligt ERTMS/ETCS van Alstom wat niet alleen goed werkt, het is gemend met L1 en L2 berijdbaar (te kiezen door de trein) waar in Nederland alleen in noodgevallen de hele baan op L1 omgeschakeld kan worden.
Verder heeft Alstom ERTMS op de Betuweroute aangelegd, dat vanaf het begin zeer probleemloos heeft gewerkt.

Dus om nu te zeggen dat Alstom slechte beveiliging maakt... nee. Sterker nog: in de industrie zijn Siemens en Bombardier de slechte merken, Alstom en Ansaldo STS (ja, die van de Fyra) de goede merken.
Uit goed ingewijde bronnen begrijp ik ook dat dit een personeel probleem bij Alstom is.

WimLex
Master
 Bericht 
nos schreef:
Elektrische bussen Utrecht halen vaak einde van de dag niet
Vandaag, 19:18 - Aangepast om 19:28

De elektrische bussen in Utrecht halen vaak het einde van de dag niet. De helft van de tien elektrische bussen belandt met panne in de garage.

Met de tien elektrische bussen kan vervoersbedrijf U OV in principe de dienstregeling van lijn 1 door de stad uitvoeren. Maar hoe later op de dag, hoe meer dieselbussen er weer op die lijn rijden, ontdekte RTV Utrecht na twee dagen turven.

Een woordvoerder van U OV bevestigt aan de regionale zender dat er problemen zijn. Soms haperen deuren, soms laat de software het afweten. Ook de pantograaf heeft regelmatig storingen. Dat is de stroomgeleider die bij het eindpunt de accu's van de bus moet opladen.

Drie miljoen euro
De gemeente Utrecht en de provincie hebben samen drie miljoen in het project geïnvesteerd. U OV zou daarvoor lijn 1 helemaal elektrisch rijden. De lijn loopt van noord naar zuid door vrijwel de hele stad.

De provincie betreurt dat het zo slecht gaat met de elektrische bussen. Er is wel voortdurend overleg met Qbuzz, de eigenaar van U OV. "Voor Qbuzz is dit de eerste stap in de richting van helemaal elektrisch rijden. Die overgang valt tegen en ik hoop dat de kinderziektes opgelost worden", zegt provinciebestuurder Verbeek (VVD).

De gemeente Utrecht wil niet reageren.

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
Elektrische bussen Utrecht halen vaak einde van de dag niet
Nieuwe techniek brengt kinderziektes met zich mee. Er is ongetwijfeld geblunderd door te hoge ambities en gebrek aan realiteitszin maar toch haalt deze busblunder het niet bij de groningse waterstof bus:
Citaat:
Twee waterstofbussen van Qbuzz die sinds februari op proef door Groningen en Drenthe rijden, gaan helemaal naar Helmond om te tanken. Omdat de afstand op en neer ongeveer vijfhonderd kilometer is, worden ze per oplegger naar Brabant gebracht. Dat meldt RTV Noord.
:loco:

Walker
Master
 Bericht 
Je koopt toch geen voertuig met een afwijkende brandstof als je niet dichtbij kunt tanken? :loco: :loco:

Leg dan zelf dat brandstofstation aan. Trek je meteen andere klanten, en is het eerder rendabel.

bruintje beer
Master
 Bericht 
nos schreef:
. Maar hoe later op de dag, hoe meer dieselbussen er weer op die lijn rijden,
Vuile hypocriete zooi daar in Utrecht. Als ik met m'n (een stuk minder vervuilende dan een dieselbus) nietgroengenoege auto de stad inrij wordt ik gelijk afgestraft :[

Scaniafan
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Leg dan zelf dat brandstofstation aan. Trek je meteen andere klanten, en is het eerder rendabel.

Dat is ook de bedoeling, voor de daadwerkelijke reizigers-ritten gaan beginnen. Beetje zonde om een tankstation te bouwen voor een testfase als aan het eind van de test blijkt dat het niet gaat werken... Heb je een nutteloos tankstation staan en daar weer gezeik over.

Rover
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
Met de tien elektrische bussen kan vervoersbedrijf U OV in principe de dienstregeling van lijn 1 door de stad uitvoeren. Maar hoe later op de dag, hoe meer dieselbussen er weer op die lijn rijden, ontdekte RTV Utrecht na twee dagen turven.

Ach ja, nieuwe techniek en kinderziektes. Ik sta er niet van te kijken, dat is een logisch gevolg. Bij mij op het werk rijden nu 4 elektrische vrachtwagens, die hadden aan het begin ook hun problemen, stonden geregeld zomaar een paar weken in de garage. De laatste tijd beginnen ze het redelijk goed te doen, het kost wat tijd, maar ja dat krijg je met nieuwe techniek. Kijk naar een Tesla, ook niet het betrouwbaarste auto-tje op deze wereld.

Ducantoni
Master
 Bericht 
De Phileas in Eindhoven was ook niet bepaald een probleemvrij concept...

Pagina 8 van 8 [ 376 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast