» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Postingstijd interval gedetecteerd van 68 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.


 Pagina 8 van 9  [ 423 berichten ]
cocodee
Master
 Bericht 
Black98 schreef:
€12.000 zie voor een stukje touw gaan mijn nekharen overeind staan

Da's dan eenmalig, maar er is ook een kopvodhoer, genaamd Fatima, die dat bedrag per maand toucheert voor allerlei bizarre wereldvreemd ideetjes, dan gaan er bij mij wel wat meer haartjes overeind staan... :[

Walker
Master
 Bericht 
:-x

Alexander_B
Master
 Bericht 
105 miljoen euro opgemaakt, en geen software.. What the fuck moet dat ding uberhaupt allemaal doen dan voor dat geld? Het is een register, kortom, een database. Databeestjes zijn niet moeilijk, komop. :fp:

Rover
Master
 Bericht 
Voor de overheid zijn het wel lastige dingetjes, dat bewijzen ze continue.

bruintje beer
Master
 Bericht 
Merkwaardigerwijze werken de computersystemen van het CJIB wel tadeloos :duh:

Scaniafan
Master
 Bericht 
Neuh, die werken niet fatsoenlijk, maar de hoeveelheid geld die daar tegenaan gesmeten wordt is verbazingwekkend genoeg niet bekend.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Ik heb hier ook met verbazing naar gekeken, inderdaad, it's just a bloody database met "wat" beveiliging :fp:

Iets meer dan een achternamiddag werk maar:

Link


Ogre
Master
 Bericht 
Alexander_B schreef:
105 miljoen euro opgemaakt, en geen software..

Opvallend dat dit altijd maar weer rekening Rijk is. Als er niet geleverd wordt dan is dat risico leverancier lijkt me. Of is er sprake van telkens maar weer wijzigende systeemeisen geweest ? (kan dat na een aanbesteding?)

wellproc
Master
 Bericht 
Ogre schreef:
Opvallend dat dit altijd maar weer rekening Rijk is. Als er niet geleverd wordt dan is dat risico leverancier lijkt me. Of is er sprake van telkens maar weer wijzigende systeemeisen geweest ? (kan dat na een aanbesteding?)

Nee, niet opvallend. Want de overheid is vrijwel continu incapabel.
Ze kunnen soms wel een goede uitvraag doen maar zijn niet in staat om daarna hun deel van het contract na te komen. Ofwel: ze vullen hun eigen rol onvoldoende in of komen continu met wijzigingen. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat een opdrachtnemer na een tijdje discussie en geklooi het werk stillegt en het naar directieniveau laat escaleren. Dan komen er wat gesprekken en doorgaans een flinke contractwijziging.
De frustratie in de markt over dit incapabele handelen is enorm en niet alleen op ICT-gebied...

https://www.cobouw.nl/infra/nieuws/2015 ... n-10137936
https://www.cobouw.nl/infra/nieuws/2015 ... -101217796

Wat deze man zegt is zoals door veel (grote) bedrijven in de inframarkt over RWS wordt gezegd.

Ik heb trouwens geen enkele band met deze man of met zijn bedrijven. Ik heb nog nooit voor hem gewerkt en ben zelf niet zo'n fan van Strukton. Dat laat onverlet dat hij de spijker op zijn kop slaat. RWS is incapabel en wil niet. Er zitten alleen 'logen' (socioloog, antropoloog, ideoloog, etc) en managers.
De projecten waarbij je een managementteam treft met meer dan 1 technische man zijn op de vingers van een hand te tellen. En als er een technische man bij zit heeft die niets te vertellen of is hij/zij niet opgeleid op het vakgebied van het project (dus wel technisch maar niet ter zake deskundig).
En als je dan eenmaal gewend en bekend bent met het team aan RWS-zijde dan komen de personeelswisselingen. Jantje gaat dit doen, Pietje dat en voor je het weet zit er een totaal ander team met andere belangen, andere meningen en totaal andere oordelen over het werk.
Jantje en Pietje werken dan nog steeds bij RWS, maar nu in een andere rol. En dat is over twee jaar weer en daarna ook weer.

Kortom: er is geen kennis, geen enkele continuïteit, geen wil om samen te werken. Eigenlijk gewoon politiek dus. :[ :kniktja:

A4
Master
 Bericht 
Beetje dubbel. Ik zie het ook veel gebeuren dat er gewoon veel te krap wordt ingeschreven (geeft deze meneer notabene ook aan: "die lage inschrijving is mijn probleem"). Daarna de opmerking: "als alles van een leien dakje was gegaan dan was het wel goed gekomen". Ja duh, wat verwacht je bij zulke mega projecten? Dat alles goed gaat?
Tuurlijk, het rijk / RWS laat steken vallen. Maar je bent er als aannemer ook zelf bij met je veel te lage inschrijvingen. Dan niet piepen als er tegenvallers op je pad komen waar je geen financiële ruimte voor hebt.

wellproc
Master
 Bericht 
A4 schreef:
Beetje dubbel. Ik zie het ook veel gebeuren dat er gewoon veel te krap wordt ingeschreven (geeft deze meneer notabene ook aan: "die lage inschrijving is mijn probleem"). Daarna de opmerking: "als alles van een leien dakje was gegaan dan was het wel goed gekomen". Ja duh, wat verwacht je bij zulke mega projecten? Dat alles goed gaat?
Tuurlijk, het rijk / RWS laat steken vallen. Maar je bent er als aannemer ook zelf bij met je veel te lage inschrijvingen. Dan niet piepen als er tegenvallers op je pad komen waar je geen financiële ruimte voor hebt.

Dat dubbele herken ik zeker. Er wordt nog (te) vaak laag ingeschreven.
Maar: bedenk dan ook dat RWS (en andere overheden) dit wel in de hand werken. Ze wegen te vaak nog de inschrijfprijs mee als belangrijkste gunfactor op een contract (EMVI en dan maar de maximale waarde voor 20-30% laten meetellen en prijs voor 70-80%). Dan is er altijd wel 1 die wat vergeet/verkeerd inschat en daardoor laagste wordt. Eigenlijk moet je die partij niet gunnen, maar door de gekozen manier van werken wordt het wel gedaan.
Over contractvormen en manieren van beoordelen valt echt heel veel te zeggen, dat neemt niet weg dat hij nog steeds groot gelijk heeft.
Ook ik ken de discussies met RWS waarbij je aangeeft het niet over geld te willen hebben maar over het doel van het project. En dan toch beginnen ze met: 'we gaan het contract niet aanpassen want dan wil je geld'.
"Ja... maar.... Ik heb het niet over aanpassen, ik heb het over je doelen. En als je die wilt behalen moeten we iets anders gaan doen dan wat je nu voor ogen hebt. Dat gesprek moet gevoerd worden en daarna komt er eventueel nog een contractgesprek." (Was in dit geval niet nodig, maar ja. Ze wilden niet, dus kregen ze niet wat ze wel wilden hebben. En later wel, maar dan tegen nogmaals het tarief...)

Trouwens: ik ken ook voldoende goede en welwillende mensen daar, maar de algemene tendens (zeker bij de grotere projecten) is sturen op afstand door managers die geen idee hebben van de werkelijkheid.

Laatste voorbeeld: klant (niet RWS, wel overheid) geeft aan dat planning heilig is. Dus wordt extra inzet afgestemd om een harde datum te halen. Verloven ingetrokken, vol aan de bak.
We gaan in uitvoering en er wordt asbest ontdekt... Dat was niet bij de klant bekend en kon de aannemer ook niet weten. Risico opdrachtgever, daar is men het over eens. Maar om de deadline te halen moet er wel heel veel worden aangepast in de aanpak (ploegendiensten ed) want die 4 weken vertraging vanwege verwijderen asbest loop je niet zomaar in.
'Ach' zegt de klant, 'dat is niet zo erg. Zo belangrijk is die datum niet.'
:x :fp:
Dan neem je die klant daarna toch ook niet meer serieus?
Dan heb je toch geen goed gesprek meer en vertrouwen in elkaar?

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
wellproc schreef:
Dan is er altijd wel 1 die wat vergeet/verkeerd inschat en daardoor laagste wordt. Eigenlijk moet je die partij niet gunnen, maar door de gekozen manier van werken wordt het wel gedaan.
Klopt, dan weet je eigenlijk van tevoren dat het mis gaat. "If it seems too good to be true, it probably is".

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
wellproc schreef:
Ach' zegt de klant, 'dat is niet zo erg. Zo belangrijk is die datum niet.'

:fp:

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Over de BasisRegistratie Persoonsgegevens:
AG Connect schreef:
Bij de aanvullende risico's noteert BIT: 'Wij zien een software-ontwikkelproces dat nog steeds niet onder controle is en een software-product waarvan de fundamenten nog te veel in beweging zijn. Wij zien dat het programma oBRP regelmatig van gedachte verandert op belangrijke onderdelen van het ontwikkelproces en van de op te leveren software, en wij hebben geen indicatie dat het einde in zicht is.'Het BIT memoreert in dit verband onder meer dat de technische documentatie - inclusief vastlegging van de software-architectuur - nog volop in ontwikkeling is, wisselingen in gebruikte hulpmiddelen en onduidelijkheid over de wijze waarop en de tools waarmee getest gaat worden. Het technisch ontwerp van BRP geeft blijk van ongelukkig ontwerpkeuzes met afhankelijkheden die later voor problemen kunnen zogen. En in de tijdsplanning van de softwareontwikkeling constateert BIT diverse lacunes, zoals het ontbreken van ontwerpactiviteiten en onduidelijkheden over het tijdstip waarop aansluitmodules die voor de gemeenten belangrijk zijn - en dus nodig zijn voor het testen - opgeleverd zullen worden.


Kortom, amateurisme en opportunisme: klinkt als: Overheid.

Pita
Master
 Bericht 
 
Klinkt bekend ook in de taxiwereld. Kinderen die naar speciaal onderwijs moeten, hebben recht op taxivervoer vanuit de gemeente. Taxibedrijven schrijven in op de aanbesteding. De winnaar gaat rijden en na een half jaar beslist de gemeente, dat het recht op vervoer pas vanaf 6 km ( huis>school ) gaat gelden i.p.v. 4 km. De winnaar ziet dan 30 % van zijn omzet dalen. Dan zou je zeggen, dat ondervang je dan in je contract, maar als je dat doet, dan krijg je zeker dat contract niet. Gevolg het merendeel van de taxibedrijven staat onder water.

bert65
Master
 Bericht 
De geldverslindende bouwput is nog niet klaar maar de plannen voor het in gebruik nemen van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam lopen op zijn eind en dan komt de verrassing:
Citaat:
Nieuw beveiligingssysteem voor de metro ernstig vertraagd: 'Flinke tegenvaller'
De aanleg van het nieuwe treinbeveiligingssysteem van de metro is ernstig vertraagd. Door problemen met de software kan het systeem niet direct met de oplevering van de Noord/Zuidlijn op het bestaande metronet in gebruik worden genomen. Het risico op verstoringen voor de reiziger van de metro zal hierdoor waarschijnlijk toenemen.
Op dit moment wordt gewerkt aan een nieuw treinbeveiligingssysteem voor het gehele metronetwerk. Een eerste versie van dit systeem is al aangelegd in de Noord/Zuidlijn, maar door de problemen zal het niet lukken om bij de ingebruikname van de lijn het nieuwe systeem op het gehele net in gebruik te nemen. 
'Flinke tegenvaller'
In een brief aan de gemeenteraad staat dat de vertraging komt door problemen met de software. 'Een precieze planning wordt pas gemaakt als Alstom de software-problemen heeft opgelost. Dit is een flinke tegenvaller', aldus de gemeente. 
Risico op verstoringen
De vertraging betekent dat het huidige treinbeveiligingssysteem langer in stand gehouden moet worden. Bovendien zullen er bij de ingebruikname van de Noord/Zuidlijn twee beveiligingssystemen naast elkaar moeten werken, 'wat in technische - en organisatorische zin significante aanpassingen vraagt die tijd en geld kosten', aldus het stadsbestuur. Ook kan er niet worden uitgesloten dat het risico op verstoringen voor de reiziger van de metro toeneemt.
De ingebruikname van de Noord/Zuidlijn zal door de problemen waarschijnlijk niet vertraagd worden. De gemeente gaat proberen om de schade die door de vertraging ontstaat te verhalen op leverancier Alstom. 

Bron: http://www.at5.nl/artikelen/171537/nieu ... genvaller-
Natuurlijk wil je beveiliging op de nieuwe lijn maar hoe haal je het dan in je hersens om met een bedrijf in zee te gaan wat bij de HSL (volgens mij ook de Leidsche Rijntunnel) voor zo'n "enorm succes" heeft gezorgd? :loco:

GerbiE
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
haal je het dan in je hersens om met een bedrijf in zee te gaan

Zie enkele berichten hierboven: ze waren waarschijnlijk de inschrijver met de laagste prijs - niet de beste maar de goedkoopste

Black98
Master
 Bericht 
Even zoeken.... http://www.alstom.com/investors/investo ... -archives/
Alstom 2016/17 results
 €10 billion order intake leading to a record backlog of €34.8
billion
 €7.3 billion sales up 6%
 Adjusted EBIT at €421 million up 15%
 Positive free cash flow at €182 million
 Proposed dividend of €0.25 per share
 2020 objectives confirmed

Toko doet het dus niet slecht, alle gelegenheid om een boete te vorderen voor de wanprestatie ;)

maarten28
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
Natuurlijk wil je beveiliging op de nieuwe lijn maar hoe haal je het dan in je hersens om met een bedrijf in zee te gaan wat bij de HSL (volgens mij ook de Leidsche Rijntunnel) voor zo'n "enorm succes" heeft gezorgd?

Op het Nederlandse deel van de HSL-Zuid ligt ERTMS/ETCS van Siemens. Daar waren best wat problemen mee, maar vooral met in combinatie met de treinen van Bombardier. Met de Thalys werkt het best goed. Het grootste probleem was de grenstransitie, iets wat nieuw was en blijkbaar nooit goed is getest door de fabrikanten van treingebonden apparatuur. Op het Belgische deel ligt ERTMS/ETCS van Alstom wat niet alleen goed werkt, het is gemend met L1 en L2 berijdbaar (te kiezen door de trein) waar in Nederland alleen in noodgevallen de hele baan op L1 omgeschakeld kan worden.
Verder heeft Alstom ERTMS op de Betuweroute aangelegd, dat vanaf het begin zeer probleemloos heeft gewerkt.

Dus om nu te zeggen dat Alstom slechte beveiliging maakt... nee. Sterker nog: in de industrie zijn Siemens en Bombardier de slechte merken, Alstom en Ansaldo STS (ja, die van de Fyra) de goede merken.
Uit goed ingewijde bronnen begrijp ik ook dat dit een personeel probleem bij Alstom is.

WimLex
Master
 Bericht 
nos schreef:
Elektrische bussen Utrecht halen vaak einde van de dag niet
Vandaag, 19:18 - Aangepast om 19:28

De elektrische bussen in Utrecht halen vaak het einde van de dag niet. De helft van de tien elektrische bussen belandt met panne in de garage.

Met de tien elektrische bussen kan vervoersbedrijf U OV in principe de dienstregeling van lijn 1 door de stad uitvoeren. Maar hoe later op de dag, hoe meer dieselbussen er weer op die lijn rijden, ontdekte RTV Utrecht na twee dagen turven.

Een woordvoerder van U OV bevestigt aan de regionale zender dat er problemen zijn. Soms haperen deuren, soms laat de software het afweten. Ook de pantograaf heeft regelmatig storingen. Dat is de stroomgeleider die bij het eindpunt de accu's van de bus moet opladen.

Drie miljoen euro
De gemeente Utrecht en de provincie hebben samen drie miljoen in het project geïnvesteerd. U OV zou daarvoor lijn 1 helemaal elektrisch rijden. De lijn loopt van noord naar zuid door vrijwel de hele stad.

De provincie betreurt dat het zo slecht gaat met de elektrische bussen. Er is wel voortdurend overleg met Qbuzz, de eigenaar van U OV. "Voor Qbuzz is dit de eerste stap in de richting van helemaal elektrisch rijden. Die overgang valt tegen en ik hoop dat de kinderziektes opgelost worden", zegt provinciebestuurder Verbeek (VVD).

De gemeente Utrecht wil niet reageren.


Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
Elektrische bussen Utrecht halen vaak einde van de dag niet
Nieuwe techniek brengt kinderziektes met zich mee. Er is ongetwijfeld geblunderd door te hoge ambities en gebrek aan realiteitszin maar toch haalt deze busblunder het niet bij de groningse waterstof bus:
Citaat:
Twee waterstofbussen van Qbuzz die sinds februari op proef door Groningen en Drenthe rijden, gaan helemaal naar Helmond om te tanken. Omdat de afstand op en neer ongeveer vijfhonderd kilometer is, worden ze per oplegger naar Brabant gebracht. Dat meldt RTV Noord.
:loco:

Walker
Master
 Bericht 
Je koopt toch geen voertuig met een afwijkende brandstof als je niet dichtbij kunt tanken? :loco: :loco:

Leg dan zelf dat brandstofstation aan. Trek je meteen andere klanten, en is het eerder rendabel.

bruintje beer
Master
 Bericht 
nos schreef:
. Maar hoe later op de dag, hoe meer dieselbussen er weer op die lijn rijden,
Vuile hypocriete zooi daar in Utrecht. Als ik met m'n (een stuk minder vervuilende dan een dieselbus) nietgroengenoege auto de stad inrij wordt ik gelijk afgestraft :[

Scaniafan
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Leg dan zelf dat brandstofstation aan. Trek je meteen andere klanten, en is het eerder rendabel.


Dat is ook de bedoeling, voor de daadwerkelijke reizigers-ritten gaan beginnen. Beetje zonde om een tankstation te bouwen voor een testfase als aan het eind van de test blijkt dat het niet gaat werken... Heb je een nutteloos tankstation staan en daar weer gezeik over.

Rover
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
Met de tien elektrische bussen kan vervoersbedrijf U OV in principe de dienstregeling van lijn 1 door de stad uitvoeren. Maar hoe later op de dag, hoe meer dieselbussen er weer op die lijn rijden, ontdekte RTV Utrecht na twee dagen turven.

Ach ja, nieuwe techniek en kinderziektes. Ik sta er niet van te kijken, dat is een logisch gevolg. Bij mij op het werk rijden nu 4 elektrische vrachtwagens, die hadden aan het begin ook hun problemen, stonden geregeld zomaar een paar weken in de garage. De laatste tijd beginnen ze het redelijk goed te doen, het kost wat tijd, maar ja dat krijg je met nieuwe techniek. Kijk naar een Tesla, ook niet het betrouwbaarste auto-tje op deze wereld.

Ducantoni
Master
 Bericht 
De Phileas in Eindhoven was ook niet bepaald een probleemvrij concept...

bruintje beer
Master
 Bericht 
Tubantia.nl schreef:
Politiebureau in Enschede moet nu al voor half miljoen worden verbouwd

ENSCHEDE - Nog geen twee jaar na de opening moet het politiebureau in Enschede voor een half miljoen euro verspijkerd worden. „Er zijn destijds een aantal keuzes gemaakt die ongelukkig blijken.”

Het politiebureau in de binnenstad van Enschede wordt binnenkort voor ongeveer 500.000 euro verbouwd. Dat bevestigt de politie na vragen van deze krant. De aanpassingen zijn opmerkelijk, omdat het bureau aan de Hermandad - het grootste in Twente - nog geen twee jaar geleden werd heropend na een 19 miljoen kostende verbouwing. „Er zijn destijds een aantal keuzes gemaakt die ongelukkig blijken”, zegt woordvoerder Henk Kremer.

Gevoelige informatie
Er zijn onder meer veranderingen nodig om gevoelige informatie beter te kunnen beschermen en rechercheurs meer privacy te geven. „Er zijn nu open werkplekken waar in telefoongesprekken informatie wordt gedeeld, terwijl die eigenlijk niet voor andermans oren geschikt is”, legt Kremer uit. „En er zijn plekken waar te veel drukte wordt ervaren door collega’s, omdat er veel aanloop is op een afdeling.” Ook moet er door interne verhuizingen een aantal nieuwe werkplekken worden gerealiseerd.

Terwijl de open structuur bij de ingebruikname juist als een van de belangrijkste kenmerken van de nieuwbouw werd gepresenteerd, was er binnen verschillende politieteams al in de ontwerpfase discussie over.

Voorkomen
Een deel van de gebruikers ziet de komende aanpassingen daarom als het oplossen van problemen, die gemakkelijk voorkomen hadden kunnen worden. Dit proces zou recentelijk beter zijn verlopen tijdens de verbouwing van het bureau in Oldenzaal, dat in de afgelopen maanden grondig is aangepakt.

Een van de afdelingen waar al langere tijd gevraagd wordt om aanpassingen is zedenzaken. Onderzoekers van de politie vinden dat ze te weinig afgeschermd zitten. Langslopende collega’s kunnen ‘meekijken’, terwijl zij gevoelig bewijsmateriaal onderzoeken.

Overlast
Woordvoerder Kremer benadrukt dat bij een grote nieuwbouw zoals in Enschede niet alle problemen kunnen worden voorzien. „Je moet er als werkgever daarna wel voor zorgen dat de overlast wordt weggenomen en iedereen op een goede manier zijn werk kan doen. Dat is wat er nu gebeurt.”

Wanneer de veranderingen aan het bureau worden uitgevoerd, is nog niet bekend. „We zitten momenteel nog in de offertefase, en zullen zien wanneer de aannemers aan het werk kunnen.” Het bureau hoeft volgens Kremer tijdens de werkzaamheden vermoedelijk niet helemaal ontruimd te worden. „Er zullen hooguit een aantal afdelingen zijn, die tijdelijk gesloten moeten worden.”
Fukkin' een half miljoen nodig om het gezever van een paar geitenwollensokken in de ontwerpfase ("we moeten veel open ruimtes hebben voor een ruimtelijke en open beleving" :dood: :blech: :yuk:) te herstellen.
Ik zou willen dat dat soort lui hoofdelijk aansprakelijk wordt gesteld.

..en ondertussen belijven allerlei zaken liggen omdat er geen capaciteit (=geld) is om ze op te pakken. Een boevenbende is het, freeloaders op jouw en mijn centen.

jack19
Master
 Bericht 
 
Agh, de politieleiding die weggewerkt zitten in een eigen hok op 3 hoog hebben er toch geen last van en willen alles wat zij en dure bouwkundigen bedenken eerst uitproberen, evalueren en dan eventueel aanpassingen overwegen...... En het blijft gebeuren, iedere keer maar weer.

lacheisleuk
Master
 Bericht 
 
Onderschat architecten ook niet hoor. :nothanks:

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
bruintje beer schreef:
"we moeten veel open ruimtes hebben voor een ruimtelijke en open beleving"
Inderdaad, braak

Kenji
Master
 Bericht 
Net klaar, nu alweer in de verbouwing:

https://www.rijnmond.nl/nieuws/164672/V ... a-klachten

De gemeente Alblasserdam neemt maatregelen om de verkeerssituatie bij de Vinkepolderweg en de Oude Torenweg te verbeteren. Weggebruikers klaagden eind vorige maand steen en been over de vernieuwde kruising.

Het kruispunt ging vorig jaar op de schop, omdat het onveilig was voor fietsers. Maar automobilisten vinden de nieuwe situatie juist verwarrend en te krap, waardoor meerdere mensen al hun banden stuk reden.

Alblasserdam geeft toe dat de doorstroming minder belangrijk was dan de veiligheid. Om toch tegemoet te komen aan automobilisten, neemt de gemeente nu maatregelen.

Zo mogen auto's voortaan niet meer links afslaan op de Oude Torenweg naar de Vinkenpolderweg, maar moeten ze over de Nico Wensveenrotonde. Verkeer dat rechtdoor wil hoeft dan niet meer te wachten op afslaande auto's.

Verder wordt de aansluiting van de Vinkenpolderweg op de Oude Torenweg verbreed, zodat auto's de bocht ruimer kunnen nemen en de stoep niet meer hoeven te raken. Ook worden nog meer maatregelen genomen om de Vinkenpolderweg in te richten als 30-kilometerzone.

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
Met veel tamtam werd in 2011 The Hague Institute for Global Justice opgericht. De overheid stopte er zo’n twintig miljoen euro in. Maar het prestigieuze kennisinstituut gaf te veel geld uit en had een potentaat als ‘president’. Reconstructie van een mislukt project.

door Irene van der Linde en Tjitske Lingsma

4 april 2018 – verschenen in nr. 14


In de statige Ridderzaal is op 10 juni 2011 een vooraanstaand internationaal gezelschap bijeen voor een bijzondere ceremonie. Op de eerste rij heeft prinses Margriet plaatsgenomen. Naast haar zit Madeleine Albright, de voormalige minister van Buitenlandse Zaken van de Verenigde Staten en nog altijd actief in het circuit. Aan haar andere zijde Jozias van Aartsen, de ambitieuze burgemeester van Den Haag, die naar deze dag moet hebben uitgekeken: de officiële start van het prestigieuze The Hague Institute for Global Justice waarvoor hij zich zo heeft ingespannen.

Op plechtige toon richt de burgemeester zich even later vanaf het podium tot de genodigden. ‘Hoe kunnen we toekijken terwijl elders in de wereld de mensen zich verheffen om gerechtigheid, democratie en ja, ook welvaart op te eisen, zoals zij nu in enkele Arabische landen doen’, spreekt hij de aanwezige bestuurders, diplomaten, politici, rechters, academici en journalisten toe. ‘Zijn wij, die al zo lang vrede en gerechtigheid kennen, het niet aan hen verplicht om hen te helpen?’ luidt zijn retorische vraag. Het nieuwe topinstituut – dat moet uitgroeien tot een kenniscentrum van wereldformaat op het gebied van vrede, recht, veiligheid en ontwikkeling – ‘komt zodoende op het juiste moment’.

Ook Maxime Verhagen, dan minister van Economische Zaken, betreedt het podium. In deze wereld vol gewelddadige conflicten speelt Den Haag als ‘legal capital of the world’ een ‘essentiële rol,’ stelt hij. Nederland vaart daar wel bij. Trots verwijst hij naar de groei van het aantal internationale organisaties, onderzoeksinstituten en ambassades en de toegenomen werkgelegenheid in deze branche. ‘Dus de economische spin-off is aanzienlijk’, aldus Verhagen. Zelden zal het cliché van Nederland als dominee en koopman zo zijn uitgedragen.

Het idee voor dit ambitieuze nieuwe instituut is twee jaar eerder ontstaan. Het gemeentebestuur, dat al jaren hard werkt aan het uitbouwen van Den Haag als internationale stad van vrede en recht, vraagt in 2008 een driekoppige commissie een strategische visie te ontwikkelen. Een jaar later publiceert de commissie een pleidooi voor de oprichting van een Institute for Global Justice. Het college onderschrijft het plan van harte. Met negen Haagse kennisinstellingen werkt de gemeente aan een voorstel en samen worden zij de oprichters.

Alles gaat dan razendsnel. Binnen een jaar is ook de financiering rond. Van Aartsen klopt daarvoor aan bij het ministerie van Economische Zaken. Luttele uren voordat het kabinet-Balkenende valt over de verlenging van de Uruzgan-missie gaat de ministerraad op 19 februari 2010 akkoord met de subsidieaanvraag. Het nieuwe instituut krijgt een schenking van 17,45 miljoen euro uit het Fonds Economische Structuurversterking (fes), dat is gevuld met meevallers uit de exploitatie van Groningse aardgasvelden. Het zal uitgesmeerd over vijf jaar worden uitbetaald, daarna moet de organisatie financieel op eigen benen staan.

‘Een zeer verheugend bericht’, schrijft Van Aartsen aan de gemeenteraad. Den Haag zal in totaal 2,5 miljoen euro bijdragen aan de nieuwe instelling, die het ‘profiel’ van de stad zal bevorderen. De gemeenteraad is er niet helemaal gerust op. De SP twijfelt over de kosten en de levensvatbaarheid. Op 29 juni 2010 antwoordt Van Aartsen dat het instituut betaalde opdrachten moet verwerven bij organisaties als de Wereldbank, de Europese Unie, Verenigde Naties en bedrijven, zodat het na vijf jaar geen subsidiegeld meer nodig heeft. De ‘international dean’ (wetenschappelijk directeur) en een zakelijk directeur zullen ‘passend betaald worden, zonder excessief te zijn’, belooft het college. Bovendien staan tegenover de uitgaven ook opbrengsten. ‘De jaarlijkse totale economische toegevoegde waarde’ van het instituut zal naar verwachting al in 2016 acht miljoen euro en honderd banen bedragen, aldus de burgemeester. Een waanidee, zo blijkt achteraf.

Als de gemeenteraad twee dagen later, op 1 juli 2010, vergadert, zijn vrijwel alle partijen opgetogen, treffend verwoord door Frits Huffnagel (vvd): ‘Wat een geweldig initiatief is dit!’

De oprichting van het instituut kan nu beginnen. De kwartiermaker vindt prachtige huisvesting: een monumentale villa aan de Sophialaan in Den Haag. Vanaf de voordeur loopt een marmeren gang door het riante gebouw met werkkamers en een grote zaal. De tuin ademt de sfeer van een parkje. Het pand is net opgeknapt en de schilders lopen er nog rond als Willem van Genugten, hoogleraar internationaal recht aan de Tilburg University, er in september 2011 als interim-dean begint te werken. Als lid van de commissie die de gemeente over het instituut heeft geadviseerd is hij uitstekend ingevoerd. Het is zijn taak om voldoende basis te leggen voor de internationale dean, die, zoals Van Genugten ons per e-mail schrijft ‘uit een ontwikkelingsland moet komen’.

Hij trekt vier junior stafleden aan om te helpen bij ‘het uitwerken van ideeën en het organiseren van events’. Verder zet hij in op het ontwikkelen van partnerschappen met Nederlandse en internationale kennisinstituten om samen financiering voor projecten aan te vragen bij grote opdrachtgevers als de Wereldbank. Intussen krijgt hij het verzoek van het ministerie van Buitenlandse Zaken om samen met Instituut Clingendael het secretariaat te runnen van het kennisplatform Veiligheid en Rechtsorde, waarvoor het instituut 3,5 miljoen euro zal krijgen. Ook krijgt het instituut een opdracht van een half miljoen euro van de gemeente voor de ontwikkeling van ‘The Hague Approach’. Het is een veelbelovende start voor een instituut dat straks zelfstandig moet kunnen draaien.

Lastiger ligt de bedachte constructie met de negen kennisinstituten die aan de wieg van het instituut stonden. Van Aartsen heeft in 2010 de gemeenteraad toegezegd dat zij ‘13 fte aan personele capaciteit’ zullen leveren. Oftewel zo’n tien miljoen euro in natura. Het plan leidt onmiddellijk tot spanningen. De bestaande instellingen zien de nieuwkomer als concurrent. Ook de zak met geld – de miljoenensubsidie – zorgt voor scheve gezichten. De steun komt dan ook niet echt van de grond. Sterker, sommige organisaties kloppen bij het instituut aan voor geld voor eigen onderzoek of conferenties. ‘Maar daar was het instituut niet voor bedoeld’, aldus Van Genugten. ‘Veel organisaties laveerden – begrijpelijk! – tussen wantrouwen en what’s in it for me.’

etc....



Kleine 20 miljoen, waar praten we over....

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
O o o welke hersenloze heeft dit nu weer bedacht?

https://nos.nl/artikel/2226598-frieslan ... ekweg.html

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:
O o o welke hersenloze heeft dit nu weer bedacht?
Lijk te me duidelijk:
NOS schreef:
Gedeputeerde Poepjes


wellproc
Master
 Bericht 
Dikke Dakduif schreef:
Lijk te me duidelijk:https://nos.nl/artikel/2226598-friesland-besluit-na-een-dag-al-te-stoppen-met-ludieke-muziekweg.html schreef:Gedeputeerde Poepjes

Ik heb vrij slechte ervaringen met die mevrouw. Ze weet nergens iets van, maar heeft wel overal een mening over. En dramt dat nog door ook... :duh:

GerbiE
Master
 Bericht 
volkskrant.nl schreef:
Rechtspraak verslikt zich in dure digitalisering en schroeft ambities omlaag

Het digitaliseren van de rechtspraak blijkt een veel grotere opgave dan gedacht. In een poging weer controle te krijgen over de uit de hand gelopen ict-kosten, stelt de Raad voor de rechtspraak de ambities 'ingrijpend' naar beneden. Aan het digitaliseringsproject is tot dusver 220 miljoen euro uitgegeven.

Het programma wordt 'gereset' en gaat zich beperken tot de digitale toegankelijkheid van de rechtspraak voor advocaten en burgers. De koerswijziging volgt na vier jaar (grotendeels tevergeefse) pogingen om de werkprocessen van de rechtspraak te automatiseren. Daarbij zouden computersystemen taken overnemen van administratief personeel, zoals het controleren van dossiers op volledigheid of het bewaken van termijnen. 'Nu doen mensenhanden dat', zegt een woordvoerder van de Raad. 'We zijn intern heel veel papier aan het verplaatsen.' Het doel: kostenbesparing en een snellere afwikkeling van rechtszaken.

Maar in die automatisering heeft de Raad zich lelijk verslikt, erkent de organisatie zelf. Het ict-project kost veel meer tijd - en daarmee geld - dan voorzien. Een extern rapport oordeelt dat de Raad de complexiteit van het ict-project vanaf het begin heeft 'onderschat'. 'Het besef dat het anders moet was al enige tijd aan het groeien', aldus de woordvoerder. 'Het rapport heeft daar een rol in gespeeld.'

De Raad maakt een pas op de plaats en schroeft de ambities omlaag: het automatiseren van de rechtelijke papierfabriek wordt op de lange baan geschoven en het project beperkt zich tot het vergroten van de digitale toegankelijkheid van de rechtspraak. 'Dat betekent dat juridische professionals als advocaat in de toekomst digitaal rechtbankstukken kunnen uitwisselen in een beveiligde omgeving', licht de woordvoerder toe. 'Nu gaat dat nog per post en fax.' Ook krijgen advocaten en (bij civiele zaken) burgers digitaal inzage in hun dossier. 'Wellicht komt dat er nu sneller van.'

In vier jaar tijd is het digitaliseringsproject flink in de papieren gelopen. Oorspronkelijk waren de kosten op 60 miljoen euro geschat, maar dat bleek te laag. Inmiddels staat de teller op 220 miljoen euro. Een kanttekening: de uitgaven zijn ook toegenomen omdat het programma later is uitgebreid met de afdeling strafrecht.

De 'reset' betekent overigens niet dat al het verzette werk in de la verdwijnt, benadrukt de woordvoerder. 'Bij best veel zaken wordt er al digitaal geprocedeerd. Daar gaan we mee door.'

Grote ict-projecten bij de overheid zijn het afgelopen decennium geen onverdeeld succes gebleken. Zo werd de modernisering van het bevolkingsregister een fiasco van zo'n 100 miljoen euro. Een parlementaire onderzoekscommissie onder leiding van Ton Elias schatte vier jaar geleden dat de overheid jaarlijks 1- tot 5 miljard euro verspilt aan ict-mislukkingen.


overheid en ICT, het blijft een gouden combinatie

Denman
Master
 Bericht 
 
Ach, het houdt een hoop ICT-ers aan het werk.

GerbiE
Master
 Bericht 
RTVUtrecht schreef:
UTRECHT - De kosten van een ICT-vernieuwing bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) vallen 59 miljoen euro hoger uit dan begroot. Dat blijkt uit een brief van minister Carola Schouten (Voedselkwaliteit) aan de Tweede Kamer.
Bij de start van de vernieuwing werd uitgegaan van een kostenpost van 36 miljoen euro voor het ontwikkelen van nieuwe ICT-systemen. Uit de Kamerbrief blijkt nu dat de totale kosten uitkomen op 95 miljoen euro.
De ontwikkeling van de ICT bij de toezichthouder aan de Utrechtse Catharijnesingel neemt ook 22 maanden langer in beslag dan aanvankelijk de bedoeling was. De minister schat dat het project afgerond wordt in 2021.

Uit de brief blijkt bovendien dat de NVWA ook andere financiële risico's loopt. De kosten daarvan bedragen ongeveer 22 miljoen euro. De minister bekijkt nog of deze kosten omlaag kunnen en of ze daadwerkelijk gemaakt moeten worden.


om mijzelf weer te quoten: "overheid en ICT, het blijft een gouden combinatie"
ook op nu.nl

lacheisleuk
Master
 Bericht 
 
GerbiE schreef:
verheid en ICT, het blijft een gouden combinatie"
Voor de opdrachtnemer ja.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Rijkswaterstaat verspilde miljoen euro aan nutteloze speedboten

http://nos.nl/l/2246924

R
Master
 Bericht 
Ja want citaat; In de documenten ontbrak een zogeheten combinatie-eis. Er stond dat de boten op hoge snelheid en door hoge golven moesten kunnen varen, maar niet dat dat ook tegelijkertijd moest kunnen.

basjuh1981
Master
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:
Rijkswaterstaat verspilde miljoen euro aan twee nutteloze speedboten

Fixed (f)

Mr.Cabdriver
Master
 Bericht 
Al waren ze niet nutteloos, dan zijn ze nog veel te duur.
Maar ja, ambtenaren en EU aanbestedingsregels.
Nexit.

Rover
Master
 Bericht 
Leuke? kanttekening erbij, het is rijkswaterstaat niet gelukt de boten te verkopen via een veiling voor een vanafprijs van 75.000/stk

TommyGun
Master
 Bericht 
Citaat:
Oss trekt stekker uit Tunnel van de Toekomst: 'Duur experiment is mislukt'

OSS - Een fietstunnel waar iedereen zich veilig voelde, dag en nacht. Dat moest de futuristische Fietstunnel van de Toekomst worden in Oss. Maar het werd de tunnel van de fouten en defecten. Vijf jaar en tienduizenden euro's verder, trekt de wethouder de stekker uit het project.

In juni 2013 was er een wereldprimeur voor Oss: de stad kreeg de eerste tunnel ter wereld waarin je geen tijd had om bang te zijn. Allerlei technische snufjes in de zogenoemde PleasantPass zouden zorgen voor afleiding. Een kwart miljoen euro werd er uitgetrokken voor het experiment met de futuristische tunnel. Maar al snel kwamen de defecten aan het licht.

De schermen in de tunnel werden vernield door vuurwerk of konden de hitte van de zon niet verdragen. Geluid werkte niet. En ook kon de techniek geen water verdragen. Meermaals werd de haperende apparatuur in de tunnel gerepareerd. Jaarlijks kostte het onderhoud van de PleasantPass 10.000 euro. Maar zonder resultaat.

Geen muziek
Want dat de apparatuur in de tunnel nog steeds niet naar behoren functioneert, bleek ook vrijdagochtend weer. Verslaggever Rene liep met wethouder Joop van Orsouw de tunnel in.

“In led-verlichting stond op een scherm in de tunnel geschreven welke hit uit 1977 je in de tunnel zou horen. Ik was heel benieuwd. Maar helaas, geen muziek.” "Nee, we zullen zelf moeten zingen vrees ik”, aldus wethouder Van Orsouw.

Afbeelding

Jaarlijks onderhoud: 10.000 euro
“Het was een innovatie: muziek in de tunnel, of een persoonlijk bericht. Bijvoorbeeld: ‘Gefeliciteerd met je verjaardag!’. Heel goed bedacht, maar het werkt gewoon niet altijd goed. Of soms helemaal niet.”

En dan kost het, na vijf jaar, te veel geld om het project in leven te houden. “10.000 euro per jaar voor onderhoud is erg veel geld. Ik heb aan de uitvinder gevraagd: kun je het systeem werkend krijgen? Dat kon, maar zou 15.000 euro kosten. En de uitvinder zelf had er eigenlijk geen zin in. Dan weet je genoeg. ”

Op 1 oktober trekt de wethouder van Oss de stekker eruit. Dan is de PleasantPass weer een gewone tunnel. “We houden daarmee elk jaar 10.000 euro in de zak. Het was een mooi experiment, ook een heel duur experiment, en een mislukt experiment.”

Zo had de PleasantPass moeten werken:

Link
http://www.omroepbrabant.nl/?news/28167 ... slukt.aspx



JBHC
Master
 Bericht 
 
10k/jaar Daar kun je bijna een bewaker voor neerzetten in de nachtelijke uren :roflol:

ceriadwen
Master
 Bericht 
Gut, zo kan je dus ook je geld verdienen................ de mogelijkheden zijn eindeloos, je moet alleen een ingang hebben :D

Walker
Master
 Bericht 
Tja, gesubsidieerde kunst...

DidbeZ
Master
 Bericht 
TommyGun schreef:
Op 1 oktober trekt de wethouder van Oss de stekker eruit. Dan is de PleasantPass weer een gewone tunnel. “We houden daarmee elk jaar 10.000 euro in de zak. Het was een mooi experiment, ook een heel duur experiment, en een mislukt experiment.”


Hij trekt de stekker er in ieder geval uit. Experimenten kunnen nou eenmaal ook mislukken. Dat hoort bij een experiment... Helaas wordt er vaak oeverloos doorgemodderd en gaat het pas echt onnodig veel geld kosten voor iets wat niet werkt.

ceriadwen
Master
 Bericht 
Precies, dat dingen mislukken is helemaal niet erg... tegen beter weten in een project door laten sappelen omdat een ego mislukking niet aankan, dat is pas erg

 Pagina 8 van 9 [ 423 berichten ] 


Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek…         
privacy policy