» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Pagina 1 van 1  [ 16 berichten ]
Piet_Piraat
Master
 Bericht 
AMT schreef:
Een week of wat terug somde Auto Motor und Sport ‘Chefredakteur’ Ralph Alex zes redenen op waarom “Das E-Auto Schneller kommt als gedacht”. Afgelopen week kwam Emission Analytics met de eerste resultaten van elektrische auto’s in RDE-testen. En ook van recente datum is het rapport van ITF met de titel: “Hoe lichtere voertuigen kunnen helpen CO2-uitstoot te reduceren.” Wat hebben die berichten met elkaar te maken?

[...]

Terug naar het ITF-rapport. Mocht het toch lukken om het gewicht van personenauto’s daadwerkelijk naar 1.000 kg terug te brengen in 2050. Dan daalt de CO2-uitstoot van personenauto’s niet naar min 21 %, maar naar min 39 % ten opzichte van 1990. Mooi, maar niet genoeg. Min 60 % is immers de EU-eis.

En dus, schrijft het rapport, moet dan aanvullend het aandeel van de diverse soorten EVs nog wat verder groeien. Tja, zo lusten we er nog wel een paar. Eigenlijk komt het er op neer dat je met die gewichtsbesparing een enorme inspanning levert, terwijl het ook allemaal veel gemakkelijker kan: gewoon het aandeel van de E-auto wat verhogen.

Dat je daarmee autofabrikanten niet motiveert hun auto’s lichter te maken, en dat je de CO2-uitstoot van personenauto’s gewoon over de schutting gooit bij de energiesector (de Nuons van deze wereld), is blijkbaar niet relevant. De overheid wil het…

Eindelijk een beetje onderbouwing: het probleem wordt niet opgelost, maar politiek verschoven. Genoeg reden om kritisch te blijven over het beleid dus... Beste is om het hele artikel goed te lezen, inclusief afbeeldingen.

Spook
Master
 Bericht 
Zolang ik niet thuis kan laden is het sowieso geen optie. Even snel tanken is er niet bij.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Mee eens, maar dat zit op het praktische stuk bij de eindgebruiker. Dit artikel kijkt vooral naar de productie: hoeveel kost die stroom en zorgen die zware accu's en extra stroomkosten nou daadwerkelijk voor een beter milieu?

Spook
Master
 Bericht 
OK, maar het is vooral een illusie dat de milieu-impact de doorslaggevende factor is in de keuze van die eindgebruiker. Het is het kostenplaatje plus het niet willen inleveren op gebruiksgemak. Het milieu komt slechts secundair kijken, en dan nog voornamelijk door marktverstorend ingrijpen van de overheid. Wat dus weer neerkomt op massage van het kostenplaatje.

Het zal nooit goed voor het milieu zijn om grote stukken staal en kunststof te verplaatsen op hoge snelheid over grote afstanden. Niet in gebruik, niet in productie, transport, sloop en hergebruik, enz.

Al was een elektrohok wel bewezen veel beter over zijn hele levensduur, daar heb ik niks aan als het product niet praktisch bruikbaar is. Door de prijs. Door je woonsituatie. Door eisen aan wat het ding moet kunnen. Ik kan nog zo bewust willen leven, en zelfs bereid willen zijn om bepaalde consessies te doen, dan nog is er een basisniveau van eisen waar een auto aan moet voldoen om überhaupt mee te dingen in de overwegingen bij aanschaf. En vooralsnog is dat domweg niet het geval.

Toon me een leuk tweedehandsje voor een schappelijke prijs met een accu die nog zeker 10 jaar meegaat, en dan te vervangen is voor een redelijke prijs, die in hooguit 10 minuten vol te tanken is, en we praten. Bij gebrek aan een fatsoenlijke infrastructuur van thuisladen en snelladen op tankstationlokaties houdt het al snel op. Dat is cruciaal bij een matig bereik.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Je punt klopt helemaal, maar de strekking van het artikel is dat er zat auto's zijn waar zelfs al zou je die praktische nadelen overkomen, de winst voor het milieu alsnog nihil of zelfs afwezig is en er soms zelfs sprake is van meer verbruik of uitstoot dan met de huidige motoren op fossiele brandstoffen. Dat is een vrij treurig verhaal.

Spook
Master
 Bericht 
Ja maar is dat nieuws? Het is een en al treurnis bij de mijnen voor zware metalen, de fabrieken die het spul verwerken, en het vervoer van al die rommel. Het milieu ter plekke is al niet meer te redden. En hier zingen mensen halleluja want het is zo groen en schoon. Zelfs als ze de rookwolken van de kolencentrale creatief uit hun blikveld moeten weren.

Maar goed het is niet alsof Pernis nou zo'n fraai natuurgebied is. Qua productie, transport en verwerking is olie ook ellende.

snovvdog
Master
 Bericht 
Het mooie verschil is dat er zakken geld naar politici gaan + handwerk onder de tafel vanaf the likes of Shell en andere chemische bedrijven.

Verder klinkt het zo leuk, lokaal de luchtkwaliteit verbeteren want ''geen uitstoot''.

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
CO2 is een smoes om de burgers in de fiscale houtgreep te houden.

Denman
Master
 Bericht 

Dit is wat ik er van begrepen heb:
CO2 heeft niet veel met luchtkwaliteit te maken. Zorgt meer voor opwarming van de aarde.
Roetdeeltjes enzo hebben invloed op de luchtkwaliteit.
Wordt nogal eens door elkaar gehaald.

snovvdog
Master
 Bericht 
https://www.nu.nl/klimaat/5064812/recht ... iteit.html

:woop: :woop:

Een rechter die niet gepijpt of geterroriseerd wordt door de eco maffia :applaus: .

IsIkke
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
:woop: :woop:

Een rechter die niet gepijpt of geterroriseerd wordt door de eco maffia :applaus: .

:thumb: :applaus: :applaus:

Lotus Omega
Master
 Bericht 
Ze zijn helemaal niet klimaatonvriendelijk:

Citaat:
Geniale truc: man laadt zijn elektrische auto op via sigarettenaansteker
26 december 2017

Elektrische auto’s zijn onhandig omdat je ze bij langere ritten telkens moet opladen – dat is in ieder geval de heersende gedachte. Ook Marco Pijper (37) uit Lopik laadde zijn elektrische auto jarenlang op via een plug in zijn garage. Tot hij een ontdekking deed die de auto-industrie op zijn kop kan zetten.

Het uitgangspunt van zijn truc is een onopvallend onderdeel vlak onder het dashboard – de sigarettenaansteker. “Ik dacht bij mezelf: m’n auto rijdt op stroom, uit mijn sigarettenaansteker komt stroom, één plus één is twee,” legt de 37-jarige man uit.

De doe-het-zelver knutselde aan het begin van z’n laadkabel een adapter voor sigarettenaanstekers (kosten: 4 euro 99), daarna stak hij alles bij elkaar, zette de motor aan en zag hoe de naald van de energiemeter langzaam richting “volledig opgeladen” bewoog.

Hoewel de truc ook werkt als de auto stilstaat, laadt Marco zijn auto vooral op tijdens het rijden. “Als de motor op volle toeren draait, produceert hij meer energie. Dus hoe harder ik rij, hoe sneller de tank is opgeladen.” Sinds hij het slimmigheidje drie maanden geleden ontdekte, heeft Pijper al 2500 kilometer gereden zonder ooit te hoeven stoppen om zijn auto op te laden. Elektriciteitskosten: nul. “Het enige waar je op moet letten is dat de motor draait als je auto in de sigarettenaansteker zit. Anders loopt de accu heel snel leeg.”

Volgens Pijper heeft zijn methode maar één nadeel: “Ik kan het raam van de bijrijdersstoel niet dichtdoen omdat de kabel daar doorheen moet, dus het wordt snel koud in de auto. Maar eigenlijk is dat ook geen probleem, want ik kan de verwarming gewoon vol aanzetten. Ik heb toch genoeg stroom.”

zadkine
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Mee eens, maar dat zit op het praktische stuk bij de eindgebruiker. Dit artikel kijkt vooral naar de productie: hoeveel kost die stroom en zorgen die zware accu's en extra stroomkosten nou daadwerkelijk voor een beter milieu?

Bekijk eens:
Link

En kijk niet alleen naar het gewicht van die accu's.
Deze prof uit Eindhoven geeft aan dat technisch gezien een FEV tegenwoordig niet zwaarder is/hoeft te zijn dan een benzine auto.
(Geldt nog niet voor mijn FEV...de batterijen in 2013 wegen per KWH ca 10 kg...tegenwoordig nog iets van 4 kg.
hoewel in 2013 ook al; deze lichtgewicht batterijen bestonden, allen liepen de kosten daarvan dermate uit de hand dat dat toen economisch alleen rendabel leek te zijn voor specials als solarrace wagens, gevolg dat je nu voor hetzelfde gewicht een actieradius van meer 2,5 keer hebt als mijn oude leaf, waarschijnlijk 3 keer omdat ook de auto's inmiddels stroomzuiniger geworden zijn.)
Ook gaat deze man in op het energie verbruik tijden gebruiksduur van een FEV....en ook ik kan aangeven dat mijn energie verbruik per km veel lager is dan van een diesel of benzine wagen. Zelfs als ik benzine/diesel zou gebruiken om de stroom op te wekken in een moderne energie centrale.

@LOTUS...

Waar komt dat stukje onzin vandaan? De Speld? Of hebben die een andere bron.

Lotus Omega
Master
 Bericht 
Dave
FS Webmaster
 Bericht 
mja dat zag je al van kilometers afstand aankomen.

zadkine
Master
 Bericht 
Weet ik....maar was vooral iets met verplichte bron vermelding bij citaten. (Tenminste, als ik goed genoeg daarmee op de hoogte ben)

Pagina 1 van 1 [ 16 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten