» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Pagina 1 van 1  [ 18 berichten ]
Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
RTL Nieuws schreef:
Eén op de drie boetes voor overtredingen die het Openbaar Ministerie behandelt, verdwijnt uiteindelijk in de prullenbak. Hierdoor blijft het gedrag van veel snelheidsduivels, wegpiraten en andere hufters onbestraft.

Dat blijkt uit gegevens van het Openbaar Ministerie die de onderzoeksredactie van RTL Nieuws heeft geanalyseerd.

44.000 overtredingen onbestraft
In 2016 behandelde het OM 130.000 overtredingen. Het gaat daarbij vooral om hoge boetes voor bijvoorbeeld verboden wapenbezit, het negeren van een straatverbod en flinke snelheidsovertredingen van 30 tot meer dan 100 kilometer per uur. Maar ook relatief lage boetes voor zwartrijden in het openbaar vervoer en openbare dronkenschap komen soms bij het OM terecht. Dit is bijvoorbeeld het geval als ze lange tijd niet worden betaald.

Bij bijna 44.000 van de 130.000 overtredingen is in 2016 besloten de dader niet te vervolgen. Dat betekent dat één op de drie boetes uiteindelijk in de prullenbak terechtkomt. Het aantal boetes dat onbestraft blijft, steeg de afgelopen jaren aanzienlijk.

Aantal geseponeerde boetes OM
Code:
JAAR       AANTAL SEPOTS  PERCENTAGE VAN ALLE BOETES
2013             19.568                 20%
2014             21.552                 19%
2015             41.060                 28%
2016             43.882                 34%

OM: beperkte capaciteit
Volgens het Openbaar Ministerie zijn er diverse oorzaken voor de flinke toename van het aantal geseponeerde zaken in de afgelopen jaren. Zo zijn zaken verjaard, doordat het OM er niet in is geslaagd de achterstanden weg te werken. Daarnaast speelt volgens het OM mee dat er bij rechtbanken een tijdlang beperkte ruimte was om zaken te behandelen.

Ook kost het innen van een deel van de boetes door het CJIB in Leeuwarden soms zoveel tijd, dat de overtreding wordt bestempeld als verjaard. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om verdachten zonder vaste woon- of verblijfplaats. Zij zijn slecht te traceren, waardoor de periode tussen de overtreding en het innen van de boete te lang wordt en de boete als 'oud feit' wordt bestempeld.

Vrijuit
Op deze manier zijn de afgelopen drie jaar meer dan 100.000 overtredingen onbestraft gebleven. Het gaat daarbij onder meer om 19.000 flinke snelheidsboetes. Zo reden 81 bestuurders 100 kilometer of meer per uur te hard en kwamen ze er zonder straf mee weg.

Niet alleen wegpiraten gingen vrijuit. Ook 528 mensen die (steek)wapens bij zich droegen, kregen daar uiteindelijk geen straf voor. Net als 715 mensen die betrapt werden met inbrekerswerktuig.

Sneller rechtspraak
Het Openbaar Ministerie hoopt onder meer door een betere samenwerking met de rechtbank het aantal ongeïnde​ boetes in de toekomst te verkleinen. "Meer zittingscapaciteit heeft tot gevolg dat zaken aanzienlijk sneller vanuit het OM naar zitting kunnen doorstromen."

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
RTL Nieuws schreef:
Ook kost het innen van een deel van de boetes door het CJIB in Leeuwarden soms zoveel tijd, dat de overtreding wordt bestempeld als verjaard.
Nou, daar hebben ze bij de gemiddelde automobilist totaal geen moeite mee hoor, 14 dagen, ligt ie op de mat

Pita
Master
 Bericht 

Ja, totdat je bezwaar gaat maken en naar de rechter stapt en dat zou iedereen moeten doen.

R
Master
 Bericht 
RTLnieuws schreef:
snelheidsduivels, wegpiraten en andere hufters

Nichterige valse leernichten daar bij RTL op Roderick na dan; mensen hebben beroep aangetekend dus bestaat een gerede kans dat mensen die gedragingen niet uitgevoerd hebben.

Bounty
Master
 Bericht 

Ik zou wel balen als ik een S gewoon zou hebben voldaan bij het lezen van deze cijfers.

Ducantoni
Master
 Bericht 
Pita schreef:
Ja, totdat je bezwaar gaat maken en naar de rechter stapt en dat zou iedereen moeten doen.

:thumb: Goed plan, ik doe al mee.

Bounty schreef:
Ik zou wel balen als ik een S gewoon zou hebben voldaan bij het lezen van deze cijfers.

Anders ik wel. Misschien is er nog hoop. Soms schijnen er wel eens dossiers in een liftschacht te verdwijnen of misschien lopen de computers een keertje goed vast en zijn er geen bestanden achter de hand gehouden om de boel te herstellen.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Pita schreef:
De laatste keer maakte ik niet eens bezwaar en toch kreeg ik een uitnodiging. Duurde een maand of acht sinds de overtreding, inclusief correspondentie in de tussentijd. Ik vond het verbazingwekkend snel.

Tommie
Master
 Bericht 

Tja... Ik liep tegen een niet nader te noemen Muldertje aan op een niet nader te noemen plaats, en toen liep de PDA van de agent vast...

Soms is het geluk hebben. Zou die ook in de cijfers van niet bestrafte overtredingen op zijn genomen?

Aanhanger
Master
 Bericht 
Nee, dit gaat over strafzaken.
Ik krijg de indruk dat het voornamelijk, of misschien wel helemaal gaat over strafbeschikkingen waartegen verdachte verzet heeft ingesteld. Die worden massaal verscheurd 3 jaar later voordat de boel verjaard.

Bounty
Master
 Bericht 

De volgende stap zal wel zijn dat het mulder feiten worden a 500 of 1000 Euro.

Boralis
Master
 Bericht 

En ik vraag me af hoeveel er dan wel/niet van terecht zouden zijn geweest. Beetje achterdochtig misschien, maar kan net zo goed zijn dat ze de kansloze (vanuit OM) zaken aan de kant schuiven, er een flinke heisa van maken dat het allemaal zo moeilijk is en dat het in verzet gaan toch echt veel moeilijker moet en er voor betaald moet worden. Zet deze vast in de bookmarks voor de berichten uit de politiek binnenkort ...

R
Master
 Bericht 
D'r was laatst al zo'n dergelijk voorstel?

basjuh1981
Master
 Bericht 
R schreef:
D'r was laatst al zo'n dergelijk voorstel?

Je bedoelt het bezwaar maken tegen een boete. Als het bezwaar niet succesvol is, mag je nog extra kosten betalen.

Aanhanger
Master
 Bericht 
Het is vooral een capaciteitsprobleem heb ik de indruk.
Men heeft zich van tevoren rijk gerekend door het percentage mensen dat in verzet gaat te laag in te schatten.
De (vaak zeer slordig opgestelde) strafbeschikkingen kosten​ nauwelijks moeite om te versturen.
Wanneer er echter verzet wordt aangetekend moet er ineens een echte strafzaak van gemaakt worden, die capaciteit is er domweg niet dus laat men veel zaken maar vallen.

Pietert
Master
 Bericht 
Ik hou mijn vingertjes nog even gekruisd, maar ik hoop dat ik 1 van de
Maserati Teun schreef:
19.000 flinke snelheidsboetes
ben.

Piet_Piraat
Master
 Bericht 
Moet je maar niet zo scheuren! Wel <50 hoop ik?

Pietert
Master
 Bericht 
Piet_Piraat schreef:
Wel <50 hoop ik?

:kniktja:
Ze konden maar 170 met oude Golf :lol:

[M]aarten
Nieuwkomer
 Bericht 

RTL Nieuws schreef:
Ook kost het innen van een deel van de boetes door het CJIB in Leeuwarden soms zoveel tijd, dat de overtreding wordt bestempeld als verjaard.

Hier is natuurlijk maar een oplossing voor. Hogere administratiekosten rekenen en extra computers aanschaffen.

Pagina 1 van 1 [ 18 berichten ]