» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Pagina 1 van 1  [ 19 berichten ]
Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
De Telegraaf schreef:
Terwijl het Korps Mariniers niet genoeg geld heeft om alle militairen een winterjas te geven voor de bergtrainingen in Schotland, blijkt er wel bijna een miljoen euro te zijn gestoken in een klimexpeditie in de Himalaya.

Aan het avontuur in Nepal deden vorig jaar zeven mariniers mee. Alleen al om die extra warm te kleden, trok de marine 276.000 euro uit. Volgens de marineleiding was het project ’Manaslu’ een serieuze militaire oefening waar defensie nog veel plezier van zal hebben.

Op de marinierskazernes, waar manschappen net als overal bij defensie zuchten onder geldgebrek, is kwaad gereageerd. Critici noemen de klim een miskleun.

Commandant Zeestrijdkrachten Rob Verkerk zegt dat de discussie begon toen negentig procent van de kosten al was gemaakt.

Wat is het nut om 7 mariniers naar de Himalaya te sturen. :loco: :loco:

R
Master
 Bericht 
Telegraaf schreef:
Commandant Zeestrijdkrachten Rob Verkerk zegt dat de discussie begon toen negentig procent van de kosten al was gemaakt.

Wat zou de beste man daar nou mee willen zeggen :lol: ?

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Wat is het nut om 7 mariniers naar de Himalaya te sturen. :loco: :loco:
Nou dat doen ze met wielrenners ook altijd. Gaan op "hoogte stage". Dan kunnen in elk geval die 7 mariniers op 3,5km hoogte nog zuiver schieten. Je zal het maar een keer nodig hebben.

Walker
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Volgens de marineleiding was het project ’Manaslu’ een serieuze militaire oefening waar defensie de regering nog veel plezier van zal hebben. flink mee kan pronken als er weer eens een baantje bij de NAVO of de VN voor een uitgerangeerde politicus gezocht moet worden gezocht.

FTFY

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
De Telegraaf schreef:

Is dat een argument om niet voorafgaand aan de uitgave te hoeven nadenken?

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:
Is dat een argument om niet voorafgaand aan de uitgave te hoeven nadenken?

Ambtenaren en denken gaan niet samen.

Kami
Master
 Bericht 
Dat je met de huidige stand van zaken in die organisatie een besluit durft te nemen om zoveel geld voor zoiets onzinnigs uit te geven, dan ben je niet bang voor je baantje.
Iedereen kan toch wel bedenken dat dit niet slim is, en ook een ambtenaar kan dat.

Vroeg op
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
op 3,5km hoogte

Dat is niet hoog. Hoogte begint pas daar waar je zuurstofgebrek krijgt.
En dat is niet op de hoogte van een beetje alp in CH.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Vroeg op schreef:
Dat is niet hoog. Hoogte begint pas daar waar je zuurstofgebrek krijgt.
En dat is niet op de hoogte van een beetje alp in CH.
Nou ja, wou niet overdrijven, mag ook 6km zijn.

Walker
Master
 Bericht 
Op 3500 meter hoogte (zelfs boven de 2500 meter al) kun je last krijgen van hoogteziekte. Maar dat is een kwestie van acclimatiseren. Boven de 8000 meter kun je juist maar kort blijven: Over het algemeen wordt elk gebied boven 8000 meter vanwege het gebrek aan zuurstof in de lucht aangeduid als zone des doods. Zo is de atmosferische druk op de top van de Mount Everest maar een derde van die op zeeniveau, waardoor slechts 33% van de normale hoeveelheid zuurstof beschikbaar is. (via Wikipedia).

Ben ooit op 4300 op de Mont Blanc omgekeerd. Terwijl de top van de Gran Paradiso geen enkel probleem was. Reden: oververmoeidheid ivm tekort aan rust en slaap tussen beide beklimmingen in.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Praat me er niet van. Jaren terug herstellende van een zware diarree in 1 dag van Xi'an naar het blauwe meer in de buurt van Lhasa geweest. Die pas ligt op 5km hoogte. Dat was pas zwaar, je kreeg nauwelijks een stap gezet en ik barstte van de hoofdpijn. Eigenlijk had ik meteen naar lager gelegen gebied gemoeten. Maar ja, jong en niet willen opgeven...
Gelukkig waren we na een paar dagen weer in lager gelegen gebied. Helaas daardoor wel de bezichtiging van het Patalo paleis moeten missen. Gezien de enorme populariteit en de huidige restricties zal ik dat waarschijnlijk nooit kunnen betreden.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Afgelopen weken ook 6000 meter "geklommen". Gewoon een berg op lopen, zo spannend is het allemaal niet dat " klimmen" .. Wel dat het een dag met emmers vloeibaar beton moest in volle zon (zie ik die mariniers nog niet doen, watjes) .. Kostte vrijwel geen Euro's, veel geleerd, heel veel geleerd maar krantenbericht ho maar.

Afbeelding

:D 8) .. Is van mijn :lief:

(Is de hoek niet wat scherp? Nee voor de winterzon niet)

Walker
Master
 Bericht 
Dat gaat toch wel automatisch, aangestuurd met een RPi en een paar servo's?

NB: 6000 meter klimmen is wat anders dan boven de 6000 meter bivakkeren. Maar toch :respect: voor het zeulen met beton en water. Ik zou alleen een volgende keer niet zelf voor muilezel spelen. :[

Pita
Master
 Bericht 

Collega : ik ga van de zomer de K2 beklimmen
Ik : ik beklim liever K3

:D :D :D

bruintje beer
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Terwijl het Korps Mariniers niet genoeg geld heeft om alle militairen een winterjas te geven voor de bergtrainingen in Schotland,
Uuhm, je wilde toch zo graag bij een elitekorps? Laat dan maar eens zien hoe stoer je bent, in plaats van te gaan lopen piepen om een bontje.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Pita schreef:
ik beklim liever K3

Jonguh, jij kunt die grieten niet eens aan.

Mr.Cabdriver
Die hard
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Aan het avontuur in Nepal deden vorig jaar zeven mariniers mee. Alleen al om die extra warm te kleden, trok de marine 276.000 euro uit

€39.428,57 PP :fp:

basjuh1981
Master
 Bericht 
Dure tent.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Walker schreef:
NB: 6000 meter klimmen is wat anders dan boven de 6000 meter bivakkeren.

begrijp ik, was ook een half grapje. Kan niet zoveel met dit onderwerp.. Ja er wordt gemeenschapsgeld over de balk gesmeten, dat gaat al decennia zo en ik heb niet het idee dat dat ook maar gaat verbeteren de komende tijd.

Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ]