» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid Reclamevrij? Log aub in, kost niets   

Pagina 1 van 1  [ 22 berichten ]
Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
RTL Z schreef:
Meld Misdaad Anoniem is lang niet zo anoniem als je denkt. Als je een tip wil indienen via de site worden je privégegevens stiekem doorgegeven aan techbedrijven als Google en Twitter. Een 'zeer ernstige zaak', zegt de Autoriteit Persoonsgegevens.

Bij bezoekers van Meld Misdaad Anoniem, dat jaarlijks zo'n 50.000 meldingen verwerkt, worden zogeheten tracking cookies op de computer geplaatst: kleine bestandjes waarmee bedrijven jouw internetgedrag volgen, zo ontdekte RTL Nieuws na een tip.

Tracking cookies mogen alleen worden geplaatst als de bezoeker daar expliciet toestemming voor heeft gegeven. Meld Misdaad Anoniem plaatst deze tracking cookies zonder toestemming, en dat is in strijd met de Nederlandse wet.

'Ongewenste situatie'
Het gaat om drie tracking cookies: van Twitter, analysedienst Piwik en DoubleClick, het advertentiebedrijf van Google. Met deze bestandjes wordt jouw surfgedrag in de gaten gehouden. De gegevens van het DoubleClick-cookie kunnen zelfs worden gekoppeld aan jouw Google-account, en daarmee jouw naam, adres en woonplaats.

"Als toch te achterhalen is wie anoniem een melding heeft gedaan bij Meld Misdaad Anoniem door middel van het gebruik van tracking cookies, dan is dat een zeer ernstige zaak", laat een woordvoerder van de Autoriteit Persoonsgegevens weten. De privacywaakhond heeft Meld Misdaad Anoniem na melding van RTL Nieuws op de overtredingen gewezen.

"Dit is inderdaad een ongewenste situatie", reageert Titus Visser, directeur van Meld Misdaad Anoniem, die vertelt dat de DoubleClick-cookie wordt geplaatst omdat er een YouTube-video op de site is te vinden. "Ons team is bezig om de site zodanig aan te passen dat we niet meer de wet overtreden. Dat zal op korte termijn gebeuren."

Niet zo anoniem als je denkt
Volgens Dave Maasland, directeur van beveiligingsbedrijf ESET, is Meld Misdaad Anomiem 'een stuk minder anoniem' door het plaatsen van tracking cookies: "Je kunt met deze cookies zien waar iemand vandaan komt en welke websites diegene heeft bezocht. Daarmee wordt het een stuk gemakkelijker om iemand denkt anoniem te zijn te identificeren."

Daar sluit Daphne van der Kroft van burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom zich bij aan: "Meld Misdaad Anoniem is typisch een website waarvan je wil dat je anonimiteit echt wordt gewaarborgd, en dat je niet stiekem op het internet wordt gevolgd."

Visser benadrukt dat het meldformulier van Meld Misdaad Anoniem geen tracking cookies bevat, en dat je daar wel degelijk veilig en anoniem een melding kunt insturen.

Stemtools en ziekenhuizen
Eerder werden stemtools voor de Tweede Kamerverkiezingen en ziekenhuizen al door de Autoriteit Persoonsgegevens op de vingers getikt omdat zij stiekem tracking cookies bij bezoekers plaatsen. De Autoriteit Persoonsgegevens stelde in beide gevallen dat je je 'onbespied moet voelen' als het gaat om je politieke voorkeuren of medische informatie.

Het is toch bij de wilde beesten af dat een website van de overheid niet aan haar eigen wetgeving voldoet. :boos: :boos:

ceriadwen
Master
 Bericht 
en dan ook nog zo iets als meld misdaad ANONIEM........... bi-zar!!

djee
Master
 Bericht 
:fp: :fp: :fp:

Kami
Master
 Bericht 
De website ontwikkelaar of bedrijf maar eens voor het hekje zetten wegens het bewust niet opvolgen van de wetgeving.

Spook
Master
 Bericht 
Schrijf niet toe aan kwade opzet wat je aan domheid kunt toeschrijven. Weer een voorbeeld. En dit is ook precies de reden waarom je niet uit moet gaan van een zorgvuldige omgang met je gegevens bij overheidsinstanties en aanverwante clubjes.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
watkunnenzewel.nl

A4
Master
 Bericht 
Daarom moet je dat soort meldingen ook doen vanaf een prepay simkaart + wegwerp mobiel. Zeker als je wat gevoeligs meldt. Als de overheid zegt dat het anoniem is, is het niet anoniem. Het is behoorlijk naïef te denken dat het dat wel is...

NoCashCow
Master
 Bericht 

Nog belachelijker is dat ze een youtube video plaatsen. Dat is nergens voor nodig en een klein kind kan al snappen dat je dan identificeerbaar bent. Daar zijn nog niet eens cookies voor nodig.

dikkydik
Master
 Bericht 
RTLZ schreef:
Het gaat om drie tracking cookies: van Twitter, analysedienst Piwik en DoubleClick, het advertentiebedrijf van Google. Met deze bestandjes wordt jouw surfgedrag in de gaten gehouden.

Maar heeft MMA de beschikking over deze gegevens?

Schoenzool
Master
 Bericht 
Dat vraag ik me ook af Dikkydik.
Zoals ik hun altijd hoor schetsen is dat de info niet bij Misdaad Anoniem cq de politie/rechercheurs komt.
Anoniem op het wereldwijde web ben je mijn inziens nergens, behalve darkfeder. Bedoel darkweb

jack19
Master
 Bericht 

+1

hanneshamlap
Respect
 Bericht 

Vraag me toch af waarom een overheidswebsite twitter en google tracking nodig heeft....

Darth_Android
Die hard
 Bericht 
hanneshamlap schreef:
Vraag me toch af waarom een overheidswebsite twitter en google tracking nodig heeft....

Blijkbaar zetten veel webontwikkelaars dat standaard aan zonder er bij na te denken.

Spook
Master
 Bericht 
Zelfs op de site van een bank heb ik het al gezien. Youtube en alles.

Bussloo
Master
 Bericht 
Als je er via de in-private mode heen gaat en in dezelfde sessie geen andere sites bezoekt, dan valt er ook niks te traceren.

Spook
Master
 Bericht 
Bussloo
Master
 Bericht 
Sandbox?

NoCashCow
Master
 Bericht 

Het is heel simpel: alles wat je online doet (internet, telefonie,...) is maar tot op zekere hoogte veilig. Zeker overheden hebben de middelen om alles te kraken of te onderscheppen. Daar waar normale criminelen ophouden vanwege de enorme investeringen of een scheve kosten/baten verhouding, doen de overheden er nog een schepje bovenop.

OlieTankeR
Master
 Bericht 

Darth_Android schreef:
Blijkbaar zetten veel webontwikkelaars dat standaard aan zonder er bij na te denken.

Ik gok dat ook overheden gewoon hippe grafiekjes willen om te zien of er daadwerkelijk iemand op de site komt en er gewoon google analytics in het voorstel staat.
Anders moeten er opeens hele moeilijke webserver logs worden uitgelezen. Kost geld en medewerking van IT dus laat maar als het ook makkelijk kan.

Spook
Master
 Bericht 
Bussloo schreef:

Wellicht. Ik gebruik soms een VM. Maar dat is nog steeds hetzelfde IP dus ze tracken toch wel.

Bussloo
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Wellicht. Ik gebruik soms een VM. Maar dat is nog steeds hetzelfde IP dus ze tracken toch wel

VPN?

Spook
Master
 Bericht 
Als ze een supercookie kunnen gebruiken of een vergelijkbare grapje dan ben je ook over meerdere IP's te volgen. Zelfs als die over de hele wereld springen.

Je moet wel heel veel concessies doen aan je browse-ervaring om redelijk vrij te zijn van deze rommel. Afgeschermde omgeving met self destruct/VM/VPN/TOR/enz. Het wordt een dure en trage aangelegenheid.

Pagina 1 van 1 [ 22 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast