» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Pagina 1 van 1  [ 43 berichten ]
Tweebel
Master
 Bericht 
AutoWeek schreef:
Door de export van ex-leaseauto's met een stekker wordt bijna een miljard euro aan belastinggeld het land uit gezet, concludeert het AD op basis van cijfers van VWE.
Volgens berekening van dataprovider VWE in opdracht van het AD kregen de berijders van de vijf populairste PHEV's (Golf en Passat GTE, Mercedes-Benz 350e, Volvo V60 en Mitsubishi Outlander PHEV) in totaal 1,4 miljard euro aan belastingvoordeel. 62 procent van die auto's gaat aan het einde van de leasetermijn naar het buitenland, aldus VWE. Tot 2020 komen er 100.000 hybride ex-leaseauto's op de occasionmarkt, vult de ANWB de klaagzang aan: "Eeuwig zonde als we die auto's laten gaan. Die hebben we hard nodig voor de verduurzaming."

De ANWB zegt tegen het AD dat deze auto's in de lease niet veel goeds voor het milieu deden, omdat de berijders in de praktijk veel gemakkelijker op kosten van de zaak benzine tankten. De bond verwacht dat juist de particuliere eigenaar wél zo veel mogelijk elektrisch gaat rijden. Om die reden willen diverse betrokken partijen fiscaal voordeel voor particuliere, tweedehands (plug-in) hybrides, maar de politiek is dat niet van plan. Omdat in veel Oost-Europese landen dat voordeel wel bestaat, zijn onze einde-contract-PHEV's daar geliefd. Anders dan in ons land, leert een rondje langs occasion-websites, waar het aanbod gebruikte PHEV's uiterst royaal is.

JBHC
Master
 Bericht 

Ik vind als particulier het risico nogal groot. Als de accu stuk is dan is het apk-afkeur.

KanarieVW
Master
 Bericht 
Het meest verbazingwekkende is nog dat dit blijkbaar als een verrassing komt. Heeft daar echt het idee geleefd dat hybrids geleast worden omdat de berijders het best voor hebben met het milieu? Die hebben alleen aan hun eigen portemonnee gedacht en terecht.
Bijna geen hond gaat particulier een afgeragde, verkeerd gebruikte hybrid kopen.
Voor de GTE's, Volvo's en Toyota's is wellicht nog een kleine markt. Die Outlanders zijn echt van bedenkelijke kwaliteit.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Snap ook niet waarom leasend Nederland niet massaal op de PvdA heeft gestemd. Ze hadden zeker te weinig doelloze dure verkwisting van nivellerend geroofd belastinggeld op het programma...

Okkie68
Master
 Bericht 
Hoe is die 1.4 miljard berekend?

Ongeveer op dezelfde manier waarop de entertainment industrie hun verlies door piraterij berekent? ( 1 kopie = 1 niet verkocht nummer )

Of hebben ze in dit bedrag ook verrekend dat mensen zonder deze regeling minder dure (zwaarder belaste) auto's gekocht zouden hebben? Ik denk niet dat iemand die nu een Outlander PHEV rijdt, ook een Outlander had gereden als er geen korting op gegeven was. Je kan dus niet klakkeloos de niet betaalde belasting als verliespost opschrijven.

Netto resultaat is in ieder geval dat er meer geld naar de autoindustrie is gegaan en minder naar de belasting. Dat zal toch niet zo heel vervelend klinken hier op FS ?

En wat betreft de leaserijders die nooit opladen, je kan het glas ook halfvol beschouwen: Er zijn er een hoop die nu wel opladen, iets wat zonder PHEV sowieso niet gekund had. Je zou misschien beter kunnen kijken hoe je die niet-opladers alsnog aan het laden krijgt, dan dat je nu alle maatregelen terugdraait en de investering naar het buitenland ziet weglekken.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Okkie68 schreef:
en de investering naar het buitenland ziet weglekken.

Het is geen investering, maar een slecht bedachte manier om mensen in een ecoblik te dwingen.

Okkie68
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:
Het is geen investering, maar een slecht bedachte manier om mensen in een ecoblik te dwingen.

Dat is een mening.

"Hypotheekrenteaftrek is een slecht bedachte manier om mensen in een te duur huis te proppen" is ook een mening.

Uiteindelijk is er geld gestopt in een maatregel met het doel iets te bereiken. Dat zit akelig dicht in de buurt van de definitie van investering. Er is niemand gedwongen, er was keuzevrijheid. Je kon altijd kiezen tussen een grotere auto met subsidie of een kleinere zonder. Je werd wel een bepaalde kant op gestimuleerd, want dat was het beleid. En daar kun je het mee eens zijn of niet.

Maar een feit is dat er wel degelijk al geld gestoken is in deze ontwikkeling. Willen we die ontwikkeling nu stopzetten, dan moeten we alles gewoon terug draaien en die 1,4 miljard (wat volgens mij niet klopt) opvoeren als verliespost. Persoonlijk zou ik liever hebben dat er ook aan de particuliere kant weer wat leuks wordt gedaan, zodat deze inverstering niet voor niks is geweest.

En ja, dat is weer een mening. ;-)

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Okkie68 schreef:
de investering

Investering? je bedoelt de debiel hoge belastingen wat verlagen voor 'groene' auto's en dat als een investering/subsidie beschrijven

VFred
Master
 Bericht 

Mijn interesse als particulier in tweedehands elektrisch is direct afhankelijk van de mate waarin mijn risico op een kapotte of versleten accu gecompenseerd wordt.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Okkie68 schreef:
Maar een feit is dat er wel degelijk al geld gestoken is in deze ontwikkeling. Willen we die ontwikkeling nu stopzetten, dan moeten we alles gewoon terug draaien en die 1,4 miljard (wat volgens mij niet klopt) opvoeren als verliespost. Persoonlijk zou ik liever hebben dat er ook aan de particuliere kant weer wat leuks wordt gedaan, zodat deze inverstering niet voor niks is geweest.

Ik zou niet weten hoe het doorzetten van de regeling zou zorgen voor een beter milieu. Het is gebleken dat de zakelijke rijders niet de meest geschikte gebruikers zijn van voornamelijk de hybrides. Daarvoor is het gebruikelijke rijpatroon (veel kilometers en veel snelweg) niet (zo) geschikt.
Kennelijk is er van particuliere zijde ook geen interesse in deze auto's. Het al dan niet afschaffen van de regeling lijkt me daar ook niet van op invloed.
Onder de streep denk ik dat het zelfs beter is om dit soort regelingen niet te doen: voor zakelijk gebruik stoot een diesel nog altijd de minste CO2 uit en voor particulieren is het beter om de auto's niet te snel te vervangen. Want de productie van een auto kost ook veel energie.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
VFred schreef:
Mijn interesse als particulier in tweedehands elektrisch is direct afhankelijk van de mate waarin mijn risico op een kapotte of versleten accu gecompenseerd wordt.

accubakken zijn ook mieters zwaar, rijdt voor geen meter volgens mij.

Okkie68
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:
Ik zou niet weten hoe het doorzetten van de regeling zou zorgen voor een beter milieu. Het is gebleken dat de zakelijke rijders niet de meest geschikte gebruikers zijn van voornamelijk de hybrides. Daarvoor is het gebruikelijke rijpatroon (veel kilometers en veel snelweg) niet (zo) geschikt.

* Het heeft de infrastructuur die nodig is voor volledig electrisch, in beweging gebracht.
* Zelfs een auto die 20% elektrisch en 80% op benzine rijdt, vervuilt minder dan een auto die 100% op diesel rijdt.
* De vervuiling in stadsverkeer en fileverkeer gaat sowieso flink omlaag bij alle soorten hybride en ook veelrijders komen best vaak in de stad en/of de file.

NoCashCow schreef:
Kennelijk is er van particuliere zijde ook geen interesse in deze auto's. Het al dan niet afschaffen van de regeling lijkt me daar ook niet van op invloed.

n=1, maar zonder de korting op de wegenbelasting die in 2009 gold, had deze particulier waarschijnlijk maar weer een Golfje TDI gekocht. Dankzij die korting, kon ik me een Prius veroorloven. De verlaging in wegenbelasting maakte het voor mij mogelijk het verschil bij te lenen. Nu inmiddels 7 jaar later rij ik nog steeds in deze auto, maar inmiddels betaal ik wel de volle mep wegenbelasting. Sinds begin dit jaar is de 125 kg afrek ook nog weggevallen, dus het enige voordeel wat nog overblijft is het lage verbruik en de legendarische betrouwbaarheid.

Nou zal mijn volgende auto ongetwijfeld weer een Toyota Hybride zijn, ook zonder enige subsidie. Dat wordt alleen wel lastig als alle ex-leasers nu naar het buitenland vertrekken en alleen de top-exemplaren nu voor woekerprijzen bij de dealer staan. Want dat is ongeveer wat nu lijkt te gebeuren.

NoCashCow schreef:
Onder de streep denk ik dat het zelfs beter is om dit soort regelingen niet te doen: voor zakelijk gebruik stoot een diesel nog altijd de minste CO2

Ik vind dit wel een mooi onderzoek om dat soort beweringen tegenaan te houden:

https://www.vab.be/nl/nieuws/2011/3/22/verdieselijking

Korte samenvatting: De Hybride versie van de Auris wint op zowat alle vlakken van Benzine en Diesel-versies. Op CO2 is het verschil niet heel erg groot, maar op het gebied van NOx is het enorm.

NoCashCow schreef:
voor particulieren is het beter om de auto's niet te snel te vervangen. Want de productie van een auto kost ook veel energie.

Check. Mijn auto is nu ruim 10 jaar oud, heeft 327.000 op de teller en doet het nog prima. Ik hoop dat ie het nog lang blijft doen.

Aan de andere kant zou ik hem graag inruilen voor een PHEV met een bereik van 40-60 km. Daarmee zou ik 95% van mijn ritten elektrisch kunnen doen en toch nog een auto hebben waarmee ik zonder problemen af en toe lange afstanden kan afleggen. Helaas zijn die voor mij allemaal niet betaalbaar (of een krap GM produkt), dus dan blijf ik maar dinosaurussap stoken.

Tweebel
Master
 Bericht 
zadkine
Master
 Bericht 
Okkie68 schreef:
Of hebben ze in dit bedrag ook verrekend dat mensen zonder deze regeling minder dure (zwaarder belaste) auto's gekocht zouden hebben? Ik denk niet dat iemand die nu een Outlander PHEV rijdt, ook een Outlander had gereden als er geen korting op gegeven was. Je kan dus niet klakkeloos de niet betaalde belasting als verliespost opschrijven.

:thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb:

Ipv een phev van ruim 40K nieuwprijs (inclusief 800 BPM, hoezo subsidie?) van 1 jaar oud zou ik eerder iets van een subaru xv (26K nieuwprijs) 2e hands gekocht hebben van 1 jaar oud. Dus geen 9000 BTW maar slechts ca 5000 BTW voor de overheid. En een beetje meer BPM dat niet tegen het BTW verschil opweegt.

En k ijk naar de Noorse regelgeving en je weet waarom die accu bakken geëxporteerd worden. En inderdaad veel naar dat land.
Want het scheelt enorm om Oslo in te komen als je een accubak hebt.

VFred schreef:

Nieuwe accu in een leaf (2013) ca 5500 euri...garantie 5 jaar of 100K kilometer. Hier rekening mee houden bij aanscchaf 2e hands.
Overigens rij ik nog steeds met mijn eerste accu, nu ruim 75K km, na vier jaar.

Is uiteraard per leverancier iets anders, maar globaal zal het niet veel verschil maken.
Of je hebt er 1 met accu huur.....hoewel ik die huur veel te hoog vind.

Signum
Master
 Bericht 
Dave schreef:
accubakken zijn ook mieters zwaar, rijdt voor geen meter volgens mij.

Ik heb laatst in een Passat GTE gereden van een collega, maar dat ligt behoorlijk stevig op de weg. De acceleratie is niet normaal..

zadkine
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:

Dat is korte termijn denken. De meeste particulieren kopen, vanwege de absurd hoge belastingen, niks nieuws. Dus je zult als je uiteindelijk wilt omschakelen naar uitstootloos rijden met de zakelijke markt moeten beginnen.

De hybride is een tussenstap omdat de infrastructuur voor volledig elektrisch rijden zelfs nu nog niet voldoende op orde is, ondanks dat dit al 4 jaar met de (overheids)mond beleden wordt. Ook de overgang van paard en wagen resp trekschuit naar auto heeft decennia geduurd....waarbij de infrastructuur ook van belang was.

Volledig elektrisch rijden gaat mogelijk worden als je OF via inductie snelwegen onder het rijden je accu op peil kunt houden OF je minimaal 400 km effectieve actie radius hebt.En laadsystemen voor snelladen in voldoend grote aantallen. Een tesla met grootste accu komt in die buurt, maar is dus niet betaalbaar voor de gewone man.
Verder alle parkeerplaatsen van een 10KW lader voorzien zodat je geladen aan een dag kunt beginnen.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Signum schreef:
Ik heb laatst in een Passat GTE gereden van een collega, maar dat ligt behoorlijk stevig op de weg.

Rechtuit ja.. 1635 kg is nog steeds te zwaar voor een beetje bochtenwerk.

Signum schreef:
De acceleratie is niet normaal..

7,6 seconden? Niet bijzonder, als je daar op kickt zijn er wel betere modelletjes te vinden. (Niet lease uiteraard). Mijn diesel (met 200 kg minder) doet namelijk hetzelfde en dat vind ik vrij normaal. :roll:

Probleem is dat de accu (elektromotor) ook nog eens snel leeg is en dan is het dus niet meer vooruit te krijgen. Neh, tis leuk om de kinderen van school te halen maar dan houd het wel ongeveer op ook.

Signum
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Rechtuit ja.. 1635 kg is nog steeds te zwaar voor een beetje bochtenwerk.

Het echte bochtenwerk zal hij inderdaad niet geschikt voor zijn, maar daar zal je als gemiddelde loonslaaf niet veel last van hebben denk ik.

Dave schreef:
(Niet lease uiteraard)

Daar zit het probleem :lol: Tijdje geleden heb ik in de USA een Chevy Camaro gereden. Totaal geen auto voor het bochtenwerk natuurlijk, maar dat soort vermogen zou ik maar al te graag in de lease hebben.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Automobilist wil weer een dikke, luxe auto

Het is gedaan met die zuinige leasewagens en goedkope, Spartaans uitgeruste boodschappenautootjes. Autorijders gaan weer voor groot, zwaar en – heel - luxe. ,,De aandelen op de beurs doen het weer goed.’’

De crisis is definitief voorbij en vooral de zeer luxe auto’s vliegen de showroom uit. De meest luxe auto's (zoals Porsche Panamera en de Mercedes-Benz S-klasse) doen het goed met verkoopstijgingen van wel 600 procent. De economie draait als een tierelier en dat is een van de redenen dat het topsegment goed verkoopt.

,,Wat ook scheelt is dat de bijtelling voor deze leaseauto’s is gedaald van 25 procent naar 22 procent. Bij een auto van een ton scheelt dat per jaar toch weer 3 mille’’, stelt Floris Liebrand van de autovereniging RAI.

Jasper Koek van Pon Luxury Cars (Porsche, Bentley, Bugatti en Lamborghini) ziet ook het effect van de lagere bijtelling. ,,En het gaat goed in het bedrijfsleven. De mensen die een luxe auto willen, vinden de tijd er weer rijp voor.’’ Wat ook de verkoop stuwt is de introductie van nieuwe modellen. De Porsche Panamera – instapmodel 120.000 euro – kreeg eind vorig jaar een complete facelift.

Silvester Weterings (57) viel er als een blok voor. ,,Ik heb de Porsche Panamera 4 E-Hybrid gekocht. Panoramadak, krijtwitte lederen bekleding die ook in het dashboard terugkomt, sportvelgen. Hij kost aangekleed toch wel 150.000 euro. Als je zoiets koopt, moet je het goed doen, vind ik.’’

Mensen hebben weer geld
Weterings, die zijn kapitaal vergaarde met een bedrijf in land- en tuinbouwmachines, had het geld er een jaar terug niet aan uitgegeven. ,,Niet alleen omdat het vorige model minder mooi is. Ook omdat ik het economisch nog aan wilde zien. Nu gaat het beter, mijn aandelen doen het goed. Mensen hebben weer geld, dat zie je overal.’’

Half mei mag hij zijn nagelnieuwe donkergrijze Panamera ophalen bij de Porsche-fabriek in Leipzig. ,,Dat wordt een dagje uit. We vliegen erheen, daarna een rondleiding en een rit in mijn auto over het circuit. Het wordt fantastisch.’’ Hij is nu al verliefd op zijn snelheidsmonster (de 462 pk leveren een topsnelheid van 278 km/uur). ,,En nog zuinig ook door de elektromotor. Volgens de fabriek kun je gecombineerd 1 op 40 halen, laat het in de praktijk 1 op 20 zijn. Dat milieu-aspect en de grote actieradius speelden ook bij de koop. In dorpen en stadjes ga ik elektrisch rijden.’’

Buitencategorie luxe vehikels
Weterings, die voorheen modalere auto’s reed, denkt dat sommige mensen wel afgunstig zullen reageren op zijn bolide. ,,Maar de meesten denken: hij heeft er hard voor gewerkt. En zo is het ook. In 2003 heb ik de zaak verkocht, maar ik kon niet stilzitten en ben bij een ander begonnen als inkoopmanager.’’

Ook de buitencategorie luxe vehikels – klasse Rolls Royce voor de happy few – doet het goed. ,,Het is altijd een beetje gokken hoe het komt. Afgelopen maand ging het als een idioot. De verkoop loopt parallel met de economie en hoe optimistisch men in het leven staat’’, weet Alexander Sterk van Louwman Exclusive, de autodealer met de glazen showroom in The Wall langs de A2 bij Utrecht. Louwman verhandelt luxe merken als McLaren en Maserati, veelal types met een gelimiteerde oplage.

Procentueel stijgen de luxe bakken het meest, maar andere autoverkopen zitten ook in de lift. Heel de branche verkoopt ruim 20 procent meer dan in het eerste kwartaal vorig jaar. Vooral suv’s en dikke diesels doen het goed. Kleine stadsautootjes verkopen maar iets beter dan vorig jaar. Toch is nog steeds 1 op de 3 nieuw verkochte auto’s een kleintje.

Al dat elektrische gedoe is niet. Geef mij maar een vette V8. :honger: :honger:

NoCashCow
Master
 Bericht 

Allemaal leuk en aardig, maar de burgerman mag al snel 10k € bpm aftikken op een auto van 25 mille ex btw als er een klein beetje motor in zit. Dan praat je nog steeds over een sub 200pk dieseltje...
Een vette V8 kost je alleen al aan bpm een halve ton...
Dus het is weer alleen de happy few die een auto van anderhalve ton kan betalen, waar dan nauwelijks bpm op zit omdat er nog ergens een batterij en een elektromotor verstopt zit.

zadkine
Master
 Bericht 
NoCashCow schreef:
Allemaal leuk en aardig, maar de burgerman mag al snel 10k € bpm aftikken op een auto van 25 mille ex btw als er een klein beetje motor in zit. Dan praat je nog steeds over een sub 200pk dieseltje...

Tegenwoordig zoveel?
Dat werd afgetikt voor een dieseltje van 41K (136PK, in 2004)
Maar ik las dat je tegenwoordig 30K belasting zou moeten aftikken op een auto van 10K in Nederland.....de lada niva.Kan dus nog gekker....

djee
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Bij een auto van een ton scheelt dat per jaar toch weer 3 mille’

als je bij dit soort bedragen je druk gaat maken of 3 mille meer of minder doe je het toch verkeerd en zou ik een stuk goedkopere auto uitzoeken zodat je 3mille extra overhoud zal je goed doen :hug:

Walker
Master
 Bericht 
Okkie68 schreef:
Maar een feit is dat er wel degelijk al geld gestoken is in deze ontwikkeling. Willen we die ontwikkeling nu stopzetten, dan moeten we alles gewoon terug draaien en die 1,4 miljard (wat volgens mij niet klopt) opvoeren als verliespost.

Nederland is een heeeeel klein landje met een kleine afzet aan nieuwe auto's, en alle autofabrikanten zitten in het buitenland (Japan, Duitsland, Zweden). Denk je echt dat de subsidie hier heeft gezorgd voor een (door)ontwikkeling van PHEV's?

Tweebel
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Nederland is een heeeeel klein landje met een kleine afzet aan nieuwe auto's, en alle autofabrikanten zitten in het buitenland (Japan, Duitsland, Zweden). Denk je echt dat de subsidie hier heeft gezorgd voor een (door)ontwikkeling van PHEV's?

Je moet niet vergeten dat Nederland op een gegeven moment in Europa op afstand de grootste afzetmarkt voor PHEVs was...

Kwibus
Master
 Bericht 
Everyone First, Netherlands Second. But we'll pay for it all.

Walker
Master
 Bericht 
Tweebel schreef:
Je moet niet vergeten dat Nederland op een gegeven moment in Europa op afstand de grootste afzetmarkt voor PHEVs was...

Maar (hopelijk) niet groter dan alle andere landen bij elkaar. We zitten hier toch niet bij Oprah: En JIJ krijgt een PHEV, en JIJ krijg een PHEV! Iedereen krijgt een PHEV....

Tweebel
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Maar (hopelijk) niet groter dan alle andere landen bij elkaar. We zitten hier toch niet bij Oprah: En JIJ krijgt een PHEV, en JIJ krijg een PHEV! Iedereen krijgt een PHEV....

Het zou je verbaasd doen staan als je kijkt hoe scheef het was.
Mitsu verkocht iets van 40% van alle PHEV Outlanders voor Europa in Nederland en op sommige momenten >90%. Ford heeft de C-Max plugin alleen in Nederland verkocht en nergens anders in Europa. In bepaalde periodes werden in Nederland meer PHEVs verkocht dan in de VS. De cijfers zijn gewoon echt bizar, klik maar eens wat rond:

http://insideevs.com/mitsubishi-outland ... ach-26000/
http://evobsession.com/more-than-50000- ... t-2-years/
http://europe.autonews.com/article/2015 ... set-to-end
http://insideevs.com/sales-of-plug-in-v ... -big-time/

Pita
Master
 Bericht 

De Outlander wordt toch gewoon in Born geproduceerd ? Allemaal werkgelegenheid
De Tesla wordt voor Europa in Tilburg geassembleerd. Allemaal werkgelegenheid

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Oh dus we krijgen die miljard Euro gewoon terug? Dat is mooi, we horen nog 17 miljard te krijgen van Rutte.

Tweebel
Master
 Bericht 
Pita schreef:
De Outlander wordt toch gewoon in Born geproduceerd ? Allemaal werkgelegenheid

neen

Pita
Master
 Bericht 

Oh, is die productie daar al weg ?

Tweebel
Master
 Bericht 
Ja al sinds 2012 en de PHEV is sowieso altijd in Japan gebouwd.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Nu Mini's

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Wat een onzin. Die subsidie (lees korting op diverse belastingen) is gegeven om het milieu te stimuleren. Voor het milieu maakt het niet zoveel uit waar die uitstoot gereduceerd wordt. Tot zover dus geen verlies op die kosten.

Door de export is het aanbod aan tweedehandsjes een stuk beperkter geworden waardoor veel mensen nieuw kopen en dus een bak extra belasting afdragen.

Per saldo, de overheid harkt meer binnen en voor het milieu maakt het niets uit.

keokiracer
Master
 Bericht 
DikkeDiesel schreef:
Nu Mini's

Binnenkort ook de BMW X1 erbij.

18vti
Master
 Bericht 
Tweebel schreef:
"Eeuwig zonde als we die auto's laten gaan. Die hebben we hard nodig voor de verduurzaming."

WAT?

Die loeizware ZUIPschuiten zijn helemaal niet duurzaam!
Wanneer worden deze leugens een keer afgeschoten :honger:

Helemaal electrisch, zoals Tesla, of niks geen lage bijtelling onzin.

Net de auto nog laten wassen en daar ff gepraat met een meneer die met een gloednieuwe XC90 T8 (407 pk hybride stekker wagen) aan kwam.
Rijdt iets comfortabeler vergeleken met zijn Tesla Model S (Gewoon de 85KW uitvoering) maar het verbruik is lachwekkend: 1 op 8 in werkelijkheid.

Pita
Master
 Bericht 

Het type 85 staat niet voor 85 KW. Het basismodel van nu, de 75 heeft 320 pk.

18vti
Master
 Bericht 
Pita schreef:
Het type 85 staat niet voor 85 KW. Het basismodel van nu, de 75 heeft 320 pk.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S

Ik was een "h" vergeten ;)

zadkine
Master
 Bericht 
18vti schreef:
Die loeizware ZUIPschuiten zijn helemaal niet duurzaam!

Wat zuipt er aan een phev?
Werkelijke verbruikscijfers: 4-5 km / kwh
12-18 km/liter benzine afhankelijk van je rechtervoet.

Cijfers en bron: Ikzelf en onze PHEV waarvan ik elke kwh en elke liter moet bijhouden (belastingtechnisch)

Spook
Master
 Bericht 
Duurzaam is natuurlijk wel meer dan alleen het verbruik. Ook de recyclebaarheid van componenten zoals de accu. En voor de brandstofmotor net als bij reguliere auto's het hele olietraject.

Sowieso .. alles is duurzaam als je maar genoeg geduld hebt. Fossiele brandstoffen zijn bijvoorbeeld uiteindelijk ook helemaal koolstofneutraal. Praat je wel over miljoenen jaren dus als het op is moet je gewoon wachten tot je opnieuw kunt oppompen. Misschien ondertussen wat anders verzinnen :lol:

zadkine
Master
 Bericht 
Toevallig kortgeleden op internet.
College van de universiteit van Nederland. ca 15 minuten.

http://www.universiteitvannederland.nl/ ... opcontact/

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Goed verhaal, hij gaat alleen wel voorbij aan de levensduur van de batterij. Maar goed, dat (en ook de oplaadtijd) wordt ook wel beter als we naar de grafeenbatterijen gaan.

zadkine
Master
 Bericht 
Niet helemaal....de batterij garantie is bij de nieuwe wagens (noemde hij dan wel niet maar de producent wel) 8 jaar minimaal 80% van de initiele capaciteit. of 150000 km.
Uiteraard zijn de uitgewerkte batterijen wel grondstof voor nieuwe...dit dus vwb het verhaaltje over tekort aan grondstoffen.

Hij ging aan nog iets anders voorbij ook trouwens...het opladen in de straat voor letterlijk elke parkeerplek.
Kan het electriciteits net dat overal wel aan binnen enkele jaren?
Elke auto gemiddeld 2-3 uur opladen met 10KW 's nachts. Dat is nogal wat megawatts extra per wijk.
Zelfs met het door hem genoemde "slimme" laden, en dus uitgaan van hoeveel stroom de auto de volgende dag nodig heeft, zal dat nog een aardige opgave worden...waarbij ik dan denk aan het deels weer in de wijk stroom laten leveren door mensen wier auto niet alle capaciteit de volgende dag nodig heeft.

Bij de nieuwe generatie electrocars moet je rekenen op 60-100KWh batterijen, bereik 300-500 km.. (nee, niet nedcap. maar effectief. Gegeven het maximale bereik van mijn 24KWH wagen, initieel iets meer dan 120 km, kan ke bij een lichtere batterij van tegenwoordig en tevens iets beter auto ontwerp inderdaad verwachten effectief 300 km te rijden met 60 kwh batterij. Zou een retourtje Twente Amsterdam zijn ongeveer zoner bijladen.

Pagina 1 van 1 [ 43 berichten ]