» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Pagina 2 van 2  [ 73 berichten ]
zandbak
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Daarvoor was er geen snelheidalimiet en vielen er nog meer doden.

snovvdog schreef:
Wat een veel fijnere situatie was dan wat we nu hebben.

Precies, meer ruimte op de weg voor de anderen. Elke dag weer meer ruimte. O:)

Feitelijk
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Een ongeluk is een ongeluk, je moet inzetten op ongelukken voorkomen, niet het gevolg van ongelukken minder erg maken.

Zo is dat. Wat maakt het nou uit of je er met een blauw oog uitstapt of dat men je moet bijeenspokkelen.

Ik neem aan dat je er dus voor ben een grote stalen pin midden op het stuurwiel te plaatsen. Moet je zien hoe voirzichtig men gaat rijden. En als het ongeluk dan toch volgt ben je tenminste zeker van de uitkomst.

Er valt ook geen zinnig woord uit je te krijgen he?

snovvdog
Master
 Bericht 
Zegt degene die suggereert dat ik voor een stalen pin op het stuur ben?

Ik zeg dat de wegen al meer dan veilig genoeg zijn, en het extra beperken van de bewegingsvrijheid tbv. de veiligheid achterlijk is.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Daarvoor was er geen snelheidalimiet en vielen er nog meer doden.Jouw beurt!

Alleen is de snelheidslimiet niet ingesteld vanuit verkeersveiligheid, maar door de oliecrisis.

keokiracer
Master
 Bericht 
basjuh1981 schreef:
Alleen is de snelheidslimiet niet ingesteld vanuit verkeersveiligheid,

De overwegend 100 in de Randstad na 1988 (verhoging 120) ook niet.

Citaat:
Voor de eeuwwisseling waren er in Nederland nog geen betrouwbare geautomatiseerde technieken die (ook ongeloofwaardig lage) limieten kunnen afdwingen, zoals de tegenwoordige trajectcontroles. De oplossing die men koos was daarom een pragmatische: door de maximumsnelheid op te trekken naar een geloofwaardige limiet, zou de jaarlijkse toename van de gemiddelde snelheid tot staan kunnen worden gebracht.
Teneinde de kritieken vanuit de milieuhoek te kunnen pareren dat dit per definitie zou leiden tot meer emissies, is "omwille van het milieu" besloten dat er zones zouden komen waarin slechts 100 km/h zou mogen worden gereden. Dit zou dan de drukste wegen betreffen, vooral in stedelijke gebieden. Als norm werd aangehouden circa 30% van de totale verkeersprestatie. Uit oogpunt van handhaafbaarheid zouden de 100 km-zones maximaal 17% van de weglengte mogen bedragen.

Via http://www.autosnelwegen.nl/index.php/g ... amenleving

Feitelijk
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Zegt degene die suggereert dat ik voor een stalen pin op het stuur ben?

Ik probeer je uit te leggen dat de gevolgen wel uitmaken.
Durf jij op een steigerplank te lopen die op het trottoir ligt? En als hij op 60 meter hoogte hangt?

zandbak
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Durf jij op een steigerplank te lopen die op het trottoir ligt?

Nee, want wie weet vallen er nog meer naar beneden

snovvdog
Master
 Bericht 
De gevolgen doen ten onder aan de vrijheid die wij moeten inleveren.

Feitelijk schreef:
Durf jij op een steigerplank te lopen die op het trottoir ligt? En als hij op 60 meter hoogte hangt?

Nee, maar ook niet als hij op 2 meter hangt (hoogtevrees O:) )...

En ik wil het liefst helemaal geen ongeluk meemaken, of ik nou alleen blikschade heb, total loss, of ik in het ziekenhuis beland, de oorzaak (voorrangsfouten) moet worden aangepakt.

Veel strengere eisen aan het rijbewijs, verplichte slipcursus, een dagje crash video's bekijken hoe ongelukken gebeuren, en elke 5 jaar opnieuw examen doen voor iedereen zou ik zelfs voor zijn. Autorijden zou weer moeten worden voor mensen die er gevoel voor hebben, die inzicht hebben, die voertuigbeheersing hebben, en niet voor bimbo's die er niks van bakken of grijsharigen voor wie fietsen zelfs te lastig is en hun nek niet eens meer kunnen draaien.

Dit staat inderdaad haaks tegenover mijn andere standpunt van dat zo veel mogelijk mensen zo goedkoop mogelijk van A naar B moeten, maar zeker de laatste paar dagen vaak naar verweggistan moeten rijden, elke dag wel 5-6 uur in de auto gezeten, is het verbazend hoeveel mensen er gewoon niks van bakken.

Feitelijk
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Nee, maar ook niet als hij op 2 meter hangt (hoogtevrees O:) )...

En alsnog snap je het gevolg deel uit het risico niet?

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
keokiracer schreef:
Ja, toen waren de auto's ook een stuk minder veilig hè, wat een vergelijking man :fp:

Kunj je wel lekker zitten :fp: en, dat was nou net de essentie van mijn reactie koekie. Juist, de auto's zijn veiliger geworden. De verhoging naar 120 heeft ook niet significant meer dodelijke ongevallen opgeleverd. Het is drukker op de weg geworden. en juist, daar zit em de crux en er zitten heel veel mensen die hun RBW bij een pakje boter hebben gekregen.

Ducantoni
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
Het is drukker op de weg geworden. en juist, daar zit em de crux en er zitten heel veel mensen die hun RBW bij een pakje boter hebben gekregen.

Afgelopen week was er iemand op de radio die beweerde dat 90 procent van de ongevallen door slecht kijkgedrag gebeuren. In die bewering wil ik wel meegaan. Er gaat geen dag voorbij dat ik er eentje moet ontwijken omdat hij of zij niet oplet en daarbij maakt de leeftijd of het mobiele speeltje vasthouden niet uit. :duh:

keokiracer
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
Juist, de auto's zijn veiliger geworden. [...] en juist, daar zit em de crux en er zitten heel veel mensen die hun RBW bij een pakje boter hebben gekregen.

Wat is het nou?

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
keokiracer schreef:
Wat is het nou?

Ik zal het duidelijker neerzetten voor je.

1. De auto's zijn veiliger geworden. Heeft een positief effect op het aantal verkeersdoden.
2. Het is drukker geworden op de weg, dat heeft een negatief effect op het aantal verkeersdoden.
3. Mensen met een rijbewijs bij de croma, negatief effect op het aantal verkeersdoden.

Concluderend: Er vallen minder verkeersdoden doordat auto's veel veiliger zijn geworden. Helaas wordt dit effect deels teniet gedaan doordat het drukker is op de weg en vooral doordat er enorm veel meer kneuzen op de weg zitten.

Ik hou altijd m'n hart vast als ik in de buurt van Apeldoorn of Emmen rij.

Fopspee(n)
Master
 Bericht 
Je kan alleen iets zeggen over een toe- of afgenomen verkeersveiligheid als je het eerst afzet tegen het totaal aantal gereden km's. Pas dan kan je gaan kijken naar een ander verband tussen oorzaak en ongevallen.

Denk dat sinds de mensen weer "geloven" dat de economie beter draait ook het aantal ongevallen evenredig stijgt. Simpel omdat het totaal aantal gereden km's weer toeneemt. Wat wel opvalt is dat je veel meer enkelzijdige of frontale ongevallen ziet zonder directe aanleiding. Ik vermoed dat dit toch met het smart Phone gebruik te maken heeft....maar eerst maar eens kijken naar de toegenomen drukte.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
Ik hou altijd m'n hart vast als ik in de buurt van Apeldoorn of Emmen rij.

Maar zo druk is het daar toch niet?

keokiracer
Master
 Bericht 
Je snapt de dd-Jeffert referentie niet?
Fopspee(n) schreef:
Denk dat sinds de mensen weer "geloven" dat de economie beter draait ook het aantal ongevallen evenredig stijgt. Simpel omdat het totaal aantal gereden km's weer toeneemt

Dan hebben we heel weinig crisis gehad.
Afbeelding

Fopspee(n)
Master
 Bericht 
Leuk grafiekje....laten ze eerst maar eens toelichten hoe ze dat gemeten hebben....en vooral wie

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
basjuh1981 schreef:
Maar zo druk is het daar toch niet?

Nee, maar daar rijdt ene J.......... rond :[ :[ :[ :[

basjuh1981
Master
 Bericht 
keokiracer schreef:
Je snapt de dd-Jeffert referentie niet?

Tuurlijk wel. Maar ik vond het teveel moeite om iets van een sarcasme-smiley erachter te plakken :D

keokiracer
Master
 Bericht 
Fopspee(n) schreef:
Leuk grafiekje....laten ze eerst maar eens toelichten hoe ze dat gemeten hebben....en vooral wie
Gewoon data van de overheid
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... kswegennet

Denman
Master
 Bericht 

Kun je daar ook de economische voorspoed en het aantal verkeersdoden bij in zetten? Ben wel benieuwd..

Fopspee(n)
Master
 Bericht 
nah...voor zover ik kan zien gaat het alleen over de rijkswegen....gezien het merendeel van de ongevallen op het onderliggende wegennet plaatsvinden kan je met die grafiek helemaal niets

keokiracer
Master
 Bericht 
 Pagina 2 van 2 [ 73 berichten ]