» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Pagina 2 van 2  [ 93 berichten ]
Spook
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
Die twee matchen niet.

Echt wel. De gehandicapte wil daar zijn om afscheid te kunnen nemen. Niet elders. Dus vervoer daarnaartoe en daar parkeren. Dat is niet anders dan om het even welke andere reden dat een gehandicapte op een bepaalde lokatie wil zijn. Daar wordt geen scheiding in gemaakt. Er hoeft geen beweegreden worden te verklaard.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Daar wordt geen scheiding in gemaakt.

Door jou niet.

Spook
Master
 Bericht 
Er staat:

bert65 schreef:
indien het parkeren rechtstreeks verband houdt met het vervoer van een gehandicapte

Het parkeren houdt rechtstreeks verband met het vervoeren van de gehandicapte naar de lokatie waar die afscheid wil nemen. Zo simpel is het. Die wil daar zijn. Dus daar parkeren. Welke redenen goed genoeg zijn om op een bepaalde lokatie te willen zijn, wordt niet beperkt of gekwalificeerd. Het parkeren houdt direct verband met het vervoer. Er wordt niet gerept over of het vervoer an sich noodzakelijk is. Dan kun je de gehandicaptenparkeerplaatsen bij de Efteling ook wel weghalen. Naar de Efteling gaan is niet noodzakelijk.

bx gek
Master
 Bericht 
Kenji schreef:
Ik ben officieel ook gehandicapt. Maar toch krijg ik geen gehandicaptenplek en -kaart.
Dizcriminazi!!!

Jij kan wss zonder problemen meer dan 100 meter lopen.
Ik kan jullie zeggen dat ik een dubbel gevoel heb bij mijn gpk.
Aan de ene kant blij want mijn mobiliteit is door de kaart verbetert, aan de andere kant baal ik er stevig van dat ik het nodig heb.
Hetzelfde geldt voor de rolstoel.
Dus om weer ontopic te gaan, misbruik kan mij niet hard genoeg aangepakt worden

racefiets
Die hard
 Bericht 
In sommige gemeenten moet je ook flink betalen voor een gpk. De kaart zelf kost niet zo veel maar de kosten van de medische keuring kunnen aardig op lopen.

fb
Master
 Bericht 
Dennis schreef:
Bekijk alle gegevens voor je zo'n opmerking maakt. Verdiep je er in voor je, voor sommigen, kwetsende teksten plaatst.
:huh: jack19 heeft wel degelijk een punt. Sterker nog: dit hele topic gaat er over. Fraude omdat gehandicapten niet hoeven betalen.
Ook ik vind dat gehandicapten eigenlijk gewoon moeten betalen. De crux zit 'm in dat 'eigenlijk' want ik snap net als WNS2.0D ook dat dat meestal niet praktisch is (extra automaten op zithoogte etc.).
Waarom je zo van leer trekt is mij echt een raadsel: iemand met een GPK heeft geld genoeg om zijn rijbewijs te halen en een auto te onderhouden. Dus waarom zou hij/zij geen parkeergeld kunnen betalen?
Ik ken genoeg mensen die aangewezen zijn op OV omdat ze niet eens een auto kunnen betalen.

Het "voordeel" hoeft echt niet in het financiele te zitten, het zit al ruim voldoende in het feit dat iemand met een GPK nagenoeg altijd verzekerd is van het beste plekje. Immers: als alle gehandicapten parkeerplaatsen bezet zijn heb je met een GPK het recht om je voertuig op plaatsen neer te zetten waar ieder ander meteen een bon voor zou krijgen (het trottoir bijvoorbeeld).

Sjaak
Pro
 Bericht 
Ik heb zelf ernstige tot zeer ernstige COPD. Die medische keuring is €70,00 en de kaart is €30,00.

racefiets
Die hard
 Bericht 
Hier in de gemeente is de keuring gratis. Kaart kost 15 euro.....

babsvw
Master
 Bericht 
Een vriendin van mij heeft een gehandicapten parkeerkaart omdat ze sommige dagen slecht ter been is, afhankelijk van wat ze de dag/dagen ervoor gedaan heeft. Ze kan de ene dag prima een eind lopen of met mij avond dansen en de volgende dag nauwelijks meer iets doen door de pijn. Ene dag zou het dan niet eerlijk zijn dat ze de kaart heeft en gebruikt en de andere dan wel....

Mijn vader heeft MS loopt niet echt maar schuift, mag nog wel auto rijden maar heeft geen kaart vind zich zelf niet gehandicapt genoeg...

racefiets
Die hard
 Bericht 
Hier hetzelfde verhaal. Lopen gaat op zich enkel als ze wat meer moet lopen heeft ze daar een paar dagen lang "plezier" van. Dat zien de mensen alleen niet. Die zien alleen iemand lopen en toch een gpk gebruiken.

babsvw
Master
 Bericht 
Precies dat dus, jonge meid met dochter die "gewoon" loopt kan niks mis mee zijn.

Die worden dus nu waarschijnlijk de dupe van alle neppers.

Kami
Master
 Bericht 
Degene die een echte kaart heeft, daar neem ik van aan dat dat terecht is, niet alle handicaps zijn direct zichtbaar.

Gaat mij om de nepkaarten die gebruikt worden, en op wat meer controle op terecht gebruik van een echte kaart.

babsvw
Master
 Bericht 
Kami schreef:

Gaat mij om de nepkaarten die gebruikt worden, en op wat meer controle op terecht gebruik van een echte kaart.

Lastig te controleren, zelfs wanneer er een streepjescode of qr code of iets dergelijks opstaat is deze te kopiëren.

jack19
Master
 Bericht 

Dennis, ik begrijp niet zo goed waarom je zo hard van stapel loopt tegen me. Ik begrijp en erken het nut van een gehandicaptenparkeerkaart.
Ik begrijp niet waarom een gehandicapte of gebruiker geen gebruik hoeft te maken van bijvoorbeeld sms parkeren.

Kami
Master
 Bericht 
babsvw schreef:
Lastig te controleren, zelfs wanneer er een streepjescode of qr code of iets dergelijks opstaat is deze te kopiëren

Er kan toch gecontroleerd worden of de juiste persoon de kaart gebruikt etc ?

babsvw
Master
 Bericht 
Kami schreef:
Er kan toch gecontroleerd worden of de juiste persoon de kaart gebruikt etc ?

Ja op heterdaad, wachten tot je een ons weegt bij al die auto's is niet te doen.

Schoenzool
Master
 Bericht 
Jammer dat door mensen die zich voor doen als gehandicapt de mensen die zo'n kaart echt nodig hebben de dupe worden.
Zou veel strengere controle op moeten zijn ... maar hoe inderdaad?

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
jack19 schreef:
Dat ze eigen gereserveerde plekken hebben is top maar we slaan hier altijd wel weer door.

Hier in Kroatië wordt hetzelfde beleid gevoerd hoor, zelfs veel meer van dat soort plaatsen dan je "gewend" zou zijn. Komt denk ik vanwege de nog immer recente oorlog.

Kami
Master
 Bericht 
babsvw schreef:
Ja op heterdaad, wachten tot je een ons weegt bij al die auto's is niet te doen.

Als ik soms zie hoeveel BOA's er op een parkeerplaats bekeuringen uitschrijven lijkt me dat er meer controle best mogelijk is.
Meeste ergernis vindt toch plaats in de binnensteden en centrums.

Dennis
FS medewerker
 Bericht 
jack19 schreef:
Dennis, ik begrijp niet zo goed waarom je zo hard van stapel loopt tegen me. Ik begrijp en erken het nut van een gehandicaptenparkeerkaart.
Ik begrijp niet waarom een gehandicapte of gebruiker geen gebruik hoeft te maken van bijvoorbeeld sms parkeren.
omdat jij alles over 1 kam scheert in je teksten.
En ik heb overigens geen tegenwoord gegeven over wat betreft het gratis parkeren.

(ps. Mijn zoontje (net 9) is houder van een gpk maar wij parkeren overigens nagenoeg altijd gewoon betaald in een parkeergarage. En als hij niet op de heen of terugweg mee gaat parkeren wij ook nooit op een gpp)

Feitelijk
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Het parkeren houdt rechtstreeks verband met het vervoeren van de gehandicapte

Daar heb ik nog een handje in gehad. https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 7-181.html

Citaat:
In artikel 85 wordt onder vernummering van het bestaande derde lid tot vierde lid een nieuw derde lid ingevoegd, luidende:
3. Het eerste en tweede lid zijn uitsluitend van toepassing, indien het parkeren rechtstreeks verband houdt met het vervoer van een gehandicapte.

In artikel 26 van het RVV 1990 was al opgenomen dat de speciale parkeerfaciliteiten voor gehandicapten uitsluitend gebruikt mogen worden als het parkeren rechtstreeks verband houdt met het vervoer van een gehandicapte. In artikel 85 was dat nog niet het geval, zodat de speciale parkeermogelijkheden buiten een gehandicaptenparkeerplaats zonder duidelijke redenen wat royaler waren dan op een gehandicaptenparkeerplaats. Daaraan is met deze wijziging nu een einde gekomen.

Spook
Master
 Bericht 
Leuk. Maar het punt blijft dat het parkeren wel degelijk rechtstreeks verband houdt met het vervoer. En of het vervoer dan strikt noodzakelijk is, doet niet ter zake. Dat staat iig niet met beperkingen als zodanig omschreven. Een gehandicapte die een dagje weg wil, en kan parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats bij het strand, het pretpark, de bioscoop, enz. die mag dat doen. Allemaal zaken die niet noodzakelijk zijn. Al kun je nog beargumenteren dat het ze in staat stelt om deel te nemen aan het sociale leven. Daar valt dan echter ook onder het afzetten op het vliegveld en evt. even mee naar binnen lopen om afscheid te nemen.

Ik ben er helemaal voor om echt misbruik af te straffen. Nepkaarten. Ritten duidelijk niet in het kader van het vervoer van een gehandicapte. Dat soort dingen. Het wegzetten na afzetten vind ik kunnen. De auto + kaart pakken om boodschappen te doen voor een gehandicapte die thuis op de bank blijft zitten niet. Dat is wezenlijk anders. Maar een gehandicapte hoeft imo niet te motiveren waarom hij of zij gebruik wil maken van een parkeerplaats ergens. Dan ga je op de stoel zitten van de keuringsarts. De kaart is afgegeven. Dat is genoeg motivatie om de parkeerplekken te mogen gebruiken.

bert65
Master
 Bericht 
Dit is zoals jij het bekijkt en het, in de ideale wereld, wil zien. Omdat mensen "uit de andere wereld" hier misbruik van maakten, zijn de regels aangepast.
Als ik op een luchthaven mijn familie wil uitzwaaien, moet ik gewoon parkeren op een parkeerplaats. Als je een invalide familielid wegbrengt en daarna uit wil zwaaien is dat niet anders. Met een invalide heb je trouwens al een voordeel op de luchthaven want je kan voor de deur gebruik maken van de kaart en parkeerplek EN je hebt extra tijd om de invalide naar binnen te helpen terwijl Jan met de Pet gebruik moet maken van een eventuele vrije plek bij de K&R.

Spook
Master
 Bericht 
Maar zo staat het niet omschreven. Die beperkingen die je opnoemt staan er niet. Dus als het niet niet mag, mag het wel.

Het gaat hier trouwens om de invalide die mee naar binnen wil om even afscheid te nemen. Die heeft daar meer tijd voor nodig. Al met al nog lang niet een heel uur (de max).

Ik ben toevallig vandeweek zelf ook mensen gaan ophalen. Dan ben ik 3 minuten later ook weer weg terwijl ik er een kwartier mag staan. Koffers achterin en rijden. Ik wacht wel in de buurt en doe het laatste stukje na een telefoontje.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Spook schreef:
Het gaat hier trouwens om de invalide die mee naar binnen wil om even afscheid te nemen.

Oh ja?
Spook schreef:
Nou, als je als kaarthouder niet mee naar binnen gaat om af te zetten, of rijdt, en degenen die de spullen pakken zelf goed ter been zijn, kun je nog steeds een uur blijven staan.

/klaar

Spook
Master
 Bericht 
Ja. Welk deel van 'als' snap je niet?

De gehandicapte wil ergens zijn. Daarom vervoer daarnaartoe. En parkeren. Dat kan prima de parkeerplaats bij het vliegveld zelf zijn. Als dat de intentie van de wet niet is, moet de letter van de wet dat weergeven. Nu ga je zelf invulling geven aan de wettekst. Dat lijkt me onwenselijk. Ik krijg voor de voeten geworpen dat strikt volgens de wet ik de auto niet mag verzetten naar een gehandicaptenparkeerplaats zonder de gehandicapte in de auto. OK. Dat is dan zo. Dan gaat ook op dat strikt volgens de wet een gehandicapte mag parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats zonder enige kwalificatie voor de noodzaak om daar te zijn.

Of de letter is leidend, of de intentie. Maar wel gelijke monikken, gelijke kappen graag.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Spook schreef:

Ja. Welk deel van 'als' snap je niet?

:|

bert65
Master
 Bericht 
Dat is ook mijn reactie.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Mijn quote was de hele post.
Maar de edit verandert de reactie niet.

Walker
Master
 Bericht 
Nu snap ik het parkeergedrag van taxichauffeurs!

zadkine
Master
 Bericht 
Ik volg de redenering van Spook hier. ALS, en alleen dan, hij daarheen gaat al;s vervoerder van een gehandicapte....dus daar niet geweest zou zijn omdat ie er ook zelf heen wil stel dat de gehandicapte niet mee kan/wil, is wat hij doet mi. volgens regels en intentie van de wet.

Ook bij mijn kennissen is er iemand die zo'n kaart heeft.....hij is totaal niet gehandicapt. Dat is 1 van zijn kinderen , meervoudig gehandicapt en rolstoel gebonden.
Die zou ook voor de deur van de gelegenheid rolstoel uitladen , kind erin hijsen en dan daarna op de dichtstbijzijnde vrije plek parkeren. Dat kan en mag dus een gehandicapten plek zijn.
Niemand die bij die parkeerplek kan constateren dat ie daar terecht de (rolstoel)bus neerzet. Ook niet dat het onterecht zou kunnen zijn, de kaart ligt achter de voorruit.

bert65
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Nu snap ik het parkeergedrag van taxichauffeurs!
parkeren of laden/lossen?

zandbak
Master
 Bericht 
Die prakken hem overal neer...mogen jullie eigenlijk wel op een laad/losplaats staan? Op de Amstel nabij het Rembrandtplein staan ze daar massaal, zeer irritant.

Pita
Master
 Bericht 

zandbak schreef:
Die prakken hem overal neer...mogen jullie eigenlijk wel op een laad/losplaats staan? Op de Amstel nabij het Rembrandtplein staan ze daar massaal, zeer irritant

Op een laad/losplaats mag je alleen laden en lossen en passagiers in en uit laten stappen, daar hoort wachten op een taxi klant niet bij

bert65
Master
 Bericht 
Citaat:
Die prakken hem overal neer...mogen jullie eigenlijk wel op een laad/losplaats staan? Op de Amstel nabij het Rembrandtplein staan ze daar massaal, zeer irritant.
laad- en losplaatsen worden na 18:00 uur standplaatsen. Daar komt bij dat Amsterdam goed is met ideeen maar niet met oplossingen. Hotels die leeglopen in de ochtend zorgt voor een aanloop van bestelde taxi's. 90% van de klanten zijn te laat en dat zorgt voor volgelopen laad- en loshavens.

zandbak
Master
 Bericht 
Dan wordt het tijd dat ze daar eens tegen op treden. Kan ik daar mooi parkeren :x

Spook
Master
 Bericht 
Laat ik het zo zeggen: hoe ga je handhaven als er wel gekwalificeerd moet worden? Dat is onwerkbaar. Daarom is de kaart zelf de kwalificatie.

zadkine schreef:
dus daar niet geweest zou zijn omdat ie er ook zelf heen wil stel dat de gehandicapte niet mee kan/wil, is wat hij doet mi. volgens regels en intentie van de wet.

Wat in beide voorbeelden het geval is (voor de verduidelijking hebben we het hier dus over één persoonlijke anecdote en eentje uit de familie). De gehandicapte wil naar de uitvaart, en de gehandicapte wil naar het vliegveld. De ritten zouden zonder de gehandicapte ook plaats hebben gevonden, maar dan was er niet geparkeerd op de gpp. In het geval van het vliegveld hebben de andere passagiers 'voordeel' van de aanwezigheid van de gehandicapte, in zoverre dat zij daardoor iets meer tijd kunnen nemen voor het uitladen en mss iets dichterbij de ingang staan. Maar dat is niet de motivatie om de kaarthouder mee te zeulen. Die wil daar zelf zijn. Het is geen doodzonde om de rit tbv de gehandicapte te combineren met de rit van anderen, zolang primair de gehandicapte onderdeel is van de reden dat die auto naar een bepaalde bestemming rijdt en parkeert. Imo.

bert65
Master
 Bericht 
Parkeert toch wel met een "T" hoop ik...

Spook
Master
 Bericht 
Had het al gezien ja ;)

Signum
Master
 Bericht 
Als oplossing zou ik aandragen de criteria voor het krijgen van een dergelijke kaart wat aan te scherpen. Naar mijn idee wordt de kaart nu te makkelijk toegekend, omdat elke gemeente discussie wil voorkomen. Misschien is het opsplitsen van gehandicaptenparkeerplaatsen naar gebruik van bestuurders- en passagierskaart ook geen slecht idee. Men wil alleen niet te kritisch zijn vrees ik vanwege een vorm van medelijden.

zadkine
Master
 Bericht 
Signum schreef:
Misschien is het opsplitsen van gehandicaptenparkeerplaatsen naar gebruik van bestuurders- en passagierskaart ook geen slecht idee. Men wil alleen niet te kritisch zijn vrees ik vanwege een vorm van medelijden.

Maak dan ook maar gelijk verschil tussen kinderen met handicap en ook sommige meervoudig gehandicapten, die je dus niet onbewaakt kan laten wachten in een rolstoel terwijl je als bestuurder elders moet parkeren en situaties waar dat wel zou kunnen.

BLikent
Master
 Bericht 
Signum schreef:
Misschien is het opsplitsen van gehandicaptenparkeerplaatsen naar gebruik van bestuurders- en passagierskaart ook geen slecht idee.
Dit heeft in A'dam geen zin, je mag ook op een gewone of vergunninghouder plek gratis staan. Hierdoor wordt elke plek een GPP.
Als een gehandicapte wel naar de automaat moet, kan je beter de officiële GPP naast de automaat maken ipv kort bij een bestemming zoals apotheek of huisarts.

Signum schreef:
Men wil alleen niet te kritisch zijn vrees ik vanwege een vorm van medelijden.
Gehandicapten zijn niet zielig, ze hebben alleen een beperking. Gemeentes zijn de laatste jaren steeds kritischer tov die groep geworden, dit onderwerp is daar oa. een voorbeeld van.

Scanauto's zijn leuk (maar niet heus).Die kunnen niet zien of er een GPK achter de voorruit ligt. Bij passagierkaart kan ook het kenteken nooit gevonden worden.

bx gek
Master
 Bericht 
Bij de bestuurderskaart ook niet.
Ik kan mijn kaart ook in de auto van de buurman gebruiken

Pagina 2 van 2 [ 93 berichten ] 

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast