» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Pagina 6 van 7  [ 330 berichten ]
Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Zo snel mogelijk Turkije uit de NAVO halen.

Kwibus
Master
 Bericht 
En als wij dan preventief op de Turken gaan timmeren is de wereld zeker te klein 8)

Walker
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Zo snel mogelijk Turkije uit de NAVO halen schoppen.

R
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
En als wij dan preventief op de Turken gaan timmeren is de wereld zeker te klein 8)

Wel op de foute Turken toch? Schrijf maar een pro Erdo demonstratie uit.

Pita
Master
 Bericht 

Dat geeft mij een grote blij !

Kami
Master
 Bericht 
Er moet iets meer achter steken dan enkel wat stemmingmakerij voor zijn gewenste uitslag van dat referendum.

Scaniafan
Master
 Bericht 
De hele "oosterse" wereld heeft allang in de gaten dat de EU buigt als een slappe vaatdoek bij wat stoere praat. Putin begon met de Krim, die roept nu ook nog regelmatig losse flodders en nu heeft Erdo dat ook door... Die gaat nu ook roeptoeteren en wij buigen uiteindelijk wel, wat wij zijn multiculti...

Speedy J
Master
 Bericht 
Erdogan heeft inmiddels door dat hij zich beter niet bij de westerse wereld kan aansluiten maar bij de oosterse wereld met steun van Putin.

Alhoewel ik hem geen ongelijk kan geven wat dat betreft, is de diarree die uit zijn mond komt wel van dien mate, dat ik graag een paar minuten met hem in de ring zou willen doorbrengen. Ach, hoop doet leven.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Het lijkt me tijd voor een totale boycot van Turkije.

djee
Master
 Bericht 
Kami schreef:
Er moet iets meer achter steken dan enkel wat stemmingmakerij voor zijn gewenste uitslag van dat referendum.

Voor een dictator is het belangrijk om grote vijanden te hebben, juist om het eigen volk te kunnen onderdrukken.

ceriadwen
Master
 Bericht 
Fopspee(n)
Master
 Bericht 
Die Erdogan is gewoon knettergek, vijand of niet

bruintje beer
Master
 Bericht 
Fopspee(n) schreef:
Die Erdogan is gewoon knettergek
+veel
Althans volgens westerse maatstaven. Veel Turken worden toch wel blij van 'm.
Ik vind het een gevaarlijk mannetje.

bert65
Master
 Bericht 
bruintje beer schreef:
+veel

Dat is hij ook: in dictator in wording en daar komen de Turken na het referendum wel achter.

Ducantoni
Master
 Bericht 
Gisteravond, tijdens het nieuws van 20:00 werden er wat fragmenten van zijn redevoering getoond en bij vrijwel elke bewering die hij uitsprak, kon je net zo goed zeggen dat dat van toepassing was op zijn eigen land.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Erdogan wilde GelreDome vol Turkse Nederlanders toespreken

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan wilde in Nederland een groot stadion afhuren om komend weekeinde tienduizenden Turkse Nederlanders toe te spreken. Dat bevestigt de campagneleider van de Nederlandse tak van Erdogans AK-Partij.

GelreDome, De Amsterdam Arena en de Ziggo Dome werden eind februari benaderd om een podium te bieden aan de massabijeenkomst en Erdogans campagne. Dat bevestigt Mustafa Aslan van de Nederlandse tak van Erdogans partij, naar aanleiding van berichtgeving in De Telegraaf.

De directies van de stadions besloten niet mee te werken aan de campagne van de Turkse president. Een woordvoerster van Gelredome zegt: ,,Wij huisvesten geen politieke bijeenkomsten, los van de inhoud.” Ze bevestigt dat de Gelredome-organisatie is benaderd voor een bijeenkomst met Erdogan.

Spanning
De relatie tussen Turkije en Nederland staat flink onder spanning sinds de weigering van Nederland om mee te werken aan een Turkse campagne. Erdogan en zijn regering voeren campagne in aanloop naar een Turks referendum op 16 april. Erdogan wil daarmee een wetswijziging doorvoeren die hem meer macht geeft.

Op 12 maart trok Nederland de landingsrechten van een vliegtuig in om de komst van de Turkse minister Cavusoglu te verhinderen. Hij wilde in Nederland Turkse Nederlanders toespreken over het aankomende referendum. Toen daarna Familieminister Kaya per auto naar Rotterdam kwam, ontstonden rellen in de havenstad.

De diplomatieke rel was compleet toen de politie minister Kaya als ongewenst vreemdeling uitzette naar Duitsland. Erdogan noemde Nederland daarop ‘fascistisch’ en een ‘nazi-overblijfsel’.

Oprotten met Erdogan. Hij heeft hier niets te zoeken en bovendien mag hij van de Turkse grondwet geen campagne voeren buiten dat Turkenland.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Hij heeft hier niets te zoeken en bovendien mag hij van de Turkse grondwet kieswet geen campagne voeren buiten dat Turkenland.

Kleine aanpassing (f)

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
:thumb: :thumb:

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Ducantoni schreef:
dat dat van toepassing was op zijn eigen land.

dat dat in sterkere mate van toepassing was op zijn eigen land.

Kami
Master
 Bericht 
Alsof er iemand in Turkije Erdoganneke gaat vertellen dat ie iets niet mag ?? :lol: :lol: :lol:
Laat staan dat er iemand gaat handhaven op die kieswet....

Dan krijgt ie gelijk een enkeltje naar één of ander donker gat.

18vti
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Erdogan wilde GelreDome vol Turkse Nederlanders toespreken

Gelredome is toch maar een lelijk ding.......er zou toch maar iets mee gebeuren zeg

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
PKK/YPG O:)

Raaf
Master
 Bericht 
Ik ben heel benieuwd.
Putin willen ze niet op deze manier aanpakken. Voorbeeldje maken van Erdo? Die kan een stuk minder schade berokkenen.

Ducantoni
Master
 Bericht 
Kami schreef:
Alsof er iemand in Turkije Erdoganneke gaat vertellen dat ie iets niet mag ?? :lol: :lol: :lol:

Vandaar dat hij ook zo stuitert nu iemand buiten zijn land zijn ondergeschikten de wacht aanzegt.

KanarieVW
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
+veel

Dat is hij ook: in dictator in wording en daar komen de Turken na het referendum wel achter.[/quote]

Krijg steeds meer het idee dat de turken dat wel weten maar helemaal niet erg vinden. Ze zijn een soort crisis ingepraat en willen een sterke leider. Lijkt wel of ze het heerlijk vinden onderdrukt te worden.

Kami
Master
 Bericht 
KanarieVW schreef:
Dat is hij ook: in dictator in wording en daar komen de Turken na het referendum wel achter

Ja en dan is het te laat.
Gezien de recente ervaringen in Noord-Afrika zou ik zeggen, lekker laten zitten die dictators en een groot hek eromheen.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Kami schreef:
lekker laten zitten die dictators en een groot hek eromheen.

De pest is dat dat met Noord-Korea wel zo werkt, want Kim heeft graag zijn volk thuis. Erdohannes is nu al "zijn" volk in andere landen aan het opruien tegen die landen zelf. Als dat dictatoriale helemaal wortels krijgt heb je al te veel aanhangers in o.a. Nederland rondlopen.

Maar goed, wij zijn multiculti :glaasje:

Boralis
Master
 Bericht 

Kami schreef:
Gezien de recente ervaringen in Noord-Afrika zou ik zeggen, lekker laten zitten die dictators en een groot hek eromheen.

Op zich wel, zolang die dictators het maar binnen hun eigen grenzen houden. Met Erdogan ben ik daar nog niet zo van overtuigd. Geen idee wat de NAVO te vertellen heeft over een NAVO land dat een ander NAVO land binnenvalt ...

Gelukkig neemt Hongarije als enig EU land grensbewaking nog wel een beetje serieus. Maar die Turken gaan ze niet zomaar tegenhouden, terwijl de hele EU zone zichzelf militair zo'n beetje opgedoekt heeft. Trump toch maar even te vriend houden en als de sodemieter weer aan de NAVO norm gaan voldoen.

ceriadwen
Master
 Bericht 
hij heeft nu een tweede referendum uitgeschreven voor 16 april :) :)

wel of niet toetreden tot de EU......

HELEMAAL gestoord die kwibus........

keokiracer
Master
 Bericht 
ceriadwen schreef:

Erdogan of Kwibus@FS? Of Allebei? :P

ceriadwen
Master
 Bericht 
ik beroep me op mijn zwijgrecht :D

keokiracer
Master
 Bericht 
Je hebt mazzel dat je niet onder Erdogan leeft :lol: ;)

bernardo A.
Master
 Bericht 

Handel met Turkije stopzetten. Vliegverkeer minimaliseren, uit de NAVO. Erdo-aap heeft de beste officieren uit zijn leger uitgeschakeld. Zonder reserveonderdelen staat zijn leger binnen de kortste keren stil en als de handel stopt (ook het toerisme) stort de economie daar compleet in elkaar.

Je treft daarbij niet zozeer de achterlijke boeren uit het oosten, die vooral de aanhang van Erdo-aap zijn, want daar is niet zoveel economie. Maar heel wat Nederturken en hun soortgenootjes in o.a. Duitsland gaan merken, dat hun investeringen in Turkije ineens in waarde kelderen. + de financiën van Turkije, want minder economie = minder staatsinkomsten.

Dan wordt Erdo-aap dictator van een soort Zimbabwe. Een tandeloze natie. Met een sterke oppositie van ontevreden landgenoten in het buitenland.

Een grote en eensgezinde boycot van Turkije gaat flinke effecten sorteren.

KanarieVW
Master
 Bericht 
ceriadwen schreef:

wel of niet toetreden tot de EU......

Ik denk dat je daar in Turkey nog wel een hoop mensen mee in de war brengt. Er zijn er een hele hoop die in de EU willen. Die snappen alleen nog niet dat dat met Erdogan niet meer gaat gebeuren.

Raaf
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Zo snel mogelijk Turkije uit de NAVO halen

ceriadwen schreef:

wel of niet toetreden tot de EU.

Ben eens benieuwd wat ze gaan stemmen dan.

KanarieVW schreef:
Er zijn er een hele hoop die in de EU willen.

EU is een beste bron van inkomsten. Niet in de laatste plaats vanwege toerisme en de handel met de EU.

bernardo A. schreef:
Een grote en eensgezinde boycot van Turkije gaat flinke effecten sorteren

Dat zeker. Maar welk effect? En tegen welke kostprijs?
De EU staat er niet om bekend landen de vernieling in te willen helpen.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Raaf schreef:

Dat beleid moeten we dan maar eens aanpassen.

Overigens hoeft Turkije niet in de vernieling, als Erdogan weg is zien we wel wer.

Kwibus
Master
 Bericht 
keokiracer schreef:
Je hebt mazzel dat je niet onder Erdogan leeft
Je denkt dat ik in dit soort dingen onder doe voor Erdohannes? Wacht maar, hij verbleekt bij mijn toorn :boos:

Straks dan. Eerst :koffie:

basjuh1981
Master
 Bericht 
Raaf schreef:

Nou....Het is maar hoe je dat bekijkt :)

Kami
Master
 Bericht 
Is ze in Oekraine in ieder geval goed gelukt.

Pita
Master
 Bericht 

In Ierland is de hele wegeninfrastructuur in 20 jaar vernieuwd, allemaal met geld van de EU, maar dat hebben ze in Turkije niet nodig natuurlijk. Die ezeltjes lopen overal op.

R
Master
 Bericht 
de Volkskrant schreef:
Angst voor 'arm van Erdogan' verstikt Turkse Nederlanders
Stille critici vertellen hun verhaal

artikelTurkse Nederlanders die tegen Erdogan zijn, durven zich amper nog te uiten. Ze worden uitgemaakt voor landverrader of erger. Anoniem vertellen ze over de spanningen in de Turkse gemeenschap.
Door: Janny Groen Rik Kuiper en Nienke Zoetebrood 8 april 2017, 01:37

Vraag een Koerd hoe hij zich voelt, een aleviet wat hij meemaakt, een gülenist waarvoor ze uitgescholden wordt. Ze zullen twijfelen. En vaak blijft het daarna stil. Ja, er is veel te vertellen, maar praten doen veel Turkse Nederlanders liever niet. Hun naam in de krant? Nee dank je. Voor je het weet noemen ze je een landverrader en een terrorist, bellen ze een kliklijn, gaan er stenen door de ruiten.

Want het gaat er momenteel stevig aan toe in de Turkse gemeenschap. Tegenstanders van de Turkse president Erdogan durven zich nauwelijks nog te uiten - ook in Nederland niet. Ze zijn bang, voelen zich geïntimideerd.

Natuurlijk, conflicten uit het moederland waaien al tientallen jaren over naar de diaspora, waar de soennitische Turken, de Koerden, de Armeniërs en de alevieten zich met hun eigen moskeeën en eigen verenigingen nog veelal in hun eigen zuil voortbewegen.

En de vlam sloeg hier al vaker in de pan. Zoals die keer in 2011, toen in Amersfoort ruiten sneuvelden nadat de Koerdische afscheidingsbeweging PKK een aanslag had gepleegd op Turkse militairen. En zoals toen Turkse nationalisten in 2014 met bussen naar Almelo trokken om te protesteren tegen een monument ter nagedachtenis van de Armeense genocide.

Maar sinds Erdogan steeds meer macht naar zich toe trekt, lijkt het erger te worden. De president is meedogenloos, zeggen zijn critici, gooit zonder pardon zijn tegenstanders in het gevang. En hij wakkert het Turkse nationalisme aan, ook bij de Turken die soms al een paar generaties in het buitenland wonen. Turkse Nederlanders - die zich hier vaak gediscrimineerd voelen - zijn er vatbaar voor. Erdogan maakt hen weer trots.

Lees verder onder de foto.
Zafer Sirakaya (r) van het Union of European Turkish Democrats (UETD) bij een demonstratie van Turkse Nederlanders bij het Turkse consulaat aan Westblaak, 12 maart 2017.
Zafer Sirakaya (r) van het Union of European Turkish Democrats (UETD) bij een demonstratie van Turkse Nederlanders bij het Turkse consulaat aan Westblaak, 12 maart 2017. © Freek van den Bergh / de Volkskrant

Wie de grote leider bekritiseert, mag dan ook op tegenspraak rekenen. Het kan er fel aan toegaan, want 'Turken zijn emotionele mensen', zoals je vaak hoort. Er zijn daardoor nog maar een handvol Turkse Nederlanders die zich in het openbaar tegen Erdogan keren: columniste Ebru Umar, SP-parlementariër Sadet Karabulut, het voormalig PvdA-Kamerlid Keklik Yücel en nog een paar. Zij worden bedreigd, maar laten zich niet kisten.

Andere tegenstanders van Erdogan geven toe dat ze nee hebben gestemd bij het referendum over de grondwetswijziging, maar het hele verhaal over de spanningen in de Turkse gemeenschap willen ze alleen anoniem kwijt. Dan vertellen ze dat ze hun gedrag aanpassen, dat ze zich gedeisd houden op sociale media, dat ze foto's en berichten wissen voordat ze afreizen naar Turkije - als ze dat nog durven.

Tekenend was de angst van de geïnterviewden om herkend te worden

Ze fluisteren dat vrienden of familieleden die kritisch zijn op het regime, al maanden vastzitten in Turkije. Daar zit ook een tiental Turkse Nederlanders bij, die hebben een uitreisverbod. Dat bevestigde het ministerie van Buitenlandse Zaken donderdag.

Die verhalen van Erdogans critici tekende de Volkskrant op, in lange gesprekken. Ze zijn persoonlijk, maar schetsen samen het beeld van een gemeenschap die bol staat van de spanningen. Tekenend was de angst van de geïnterviewden om herkend te worden. Hun naam mocht onder geen beding in de krant, en ook over andere persoonlijke details werd onderhandeld.

Er was één uitzondering. De Armeense Nederlander Ohannes Karakas (35) besloot na het gesprek dat hij een statement wilde maken. Hij zou toch met zijn naam in de krant gaan. Als morele steun, zei hij, steun aan hen die in Turkije in verzet komen.
Een derde generatie Koerdische Nederlander, twintiger, student bestuurskunde

'Ik betrap me erop dat ik ga fluisteren als ik over mijn Koerdische achtergrond vertel, zelfs als ik onder Nederlanders ben. Het lijkt een tweede natuur van me geworden. Ik ben in Nederland niet zo veilig als de gemiddelde Nederlander.

Vroeger onder vriendjes in Nederland werd al slecht gesproken over Koerden. Dat hebben ze van huis uit meegekregen. Ik was een jaar of 14, toen ik twee Turkse jongeren hoorde praten. De een zei: ik houd van Atatürk, mijn vader ook. De ander zei: Atatürk is een ongelovige, hij heeft de Koran in een wc-pot gegooid. Dat Turks-Nederlandse jongeren daar al over praten. Ze zijn gehersenspoeld.

Als ik over mijn Koerdische achtergrond praat, fluister ik

Sinds mijn 18de ga ik nauwelijks meer met Turkse jongeren om. Ze zijn zo fanatiek. Kijk naar de jongeren die in Rotterdam bij het bezoek van de minister met Turkse vlaggen liepen. Die worden tegen Nederland gebruikt.

Er wapperen ook Koerdische vlaggen op demonstraties, soms zelfs van de PKK. Maar dat is anders, die vlaggen zijn niet tegen Nederland, die zijn van het verzet. Als een Koerd in Turkije wordt mishandeld, laten ze hem de Turkse vlag kussen. Zo krijg je er een afkeer van.

Ik ben al 3,5 jaar niet naar Turkije geweest. Uit protest. Maar het is ook moeilijk om te gaan, vanwege de veiligheid. Twee maanden geleden is mijn opa overleden. Ik kon er niet heen. Ik heb een paar keer geholpen bij besprekingen over de Koerdische kwestie. Daarvan zijn foto's op sociale media verschenen. Je kan zomaar voor terrorisme in de gevangenis belanden.

Ik heb slaapproblemen. Wat in Turkije met de Koerden gebeurt, laat me niet los. Begin vorig jaar belde ik voor Europarlementariërs naar de gouverneur van Cizre, in het Zuidoosten van Turkije. Hij zat met een groep Koerdische burgers in een kelder. Als jullie, de Verenigde Naties, het Europarlement, niets doen, dan gaan we eraan, zei hij. Ze zijn in die kelder levend verbrand. Ik huilde, voelde me verantwoordelijk.

Voor de Koerden hier heb ik hoop. Ik denk dat Europa er nu van doordrongen is dat Erdogan verkeerd bezig is en zal zeggen: tot hier en niet verder. Maar in Turkije gaat niets veranderen. Erdogans grootste nachtmerrie is dat de Koerden een eigen gebied krijgen.'
Alevitisch echtpaar in Turkije geboren. Zij is sinds 1980 in Nederland, hij sinds 1983

Zij: 'We zijn geen soennieten, dat is lastig, ook in Nederland. Tijdens ramadan krijgen we elke dag te horen dat we mee moeten vasten. Ze komen langs de deuren geld inzamelen voor het goede islamitische doel. Mijn man zegt gewoon nee. Ik durf dat niet. Geef nou maar, zeg ik dan, anders worden we uitgestoten.'

Hij: 'Soms moet je durven, anders verloochen je jezelf.'

Zij: 'Als je niet geeft, ben je geen goede moslim, zeggen ze. Een fascist. Ze blijven geld vragen voor scholen, hulporganisaties. Erdogan gebruikt de Koran steeds meer. Die religieuze druk komt via de Diyanet-moskeeën de diaspora binnen.'

Dingen die ik heb gezegd op Facebook, veeg ik weg

Hij: 'Aleviet zijn is altijd lastig geweest. Al ver voor Erdogan. Toen ik in de jaren zeventig in Ankara op de middelbare school zat, moesten we op een tafel gaan staan en bidden. Ik kon het niet. Elke dag riepen de kinderen in de klas: bidden, bidden, bidden. Toen al was er sociale religieuze dwang.'

Zij: 'De kinderen moesten in rijen staan, links en rechts. Mijn ouders waren links. Dat gaf spanning. Mijn oudste zus stond voor het raam tot ik veilig van school weer thuis was. Iedereen was bang.'

Hij: 'Onder Erdogan was het in Turkije een tijd rustig. Ook in Nederland onder Turken. De sfeer is veranderd sinds de Gezi-park-protesten in 2013 in Istanbul. Dat was eigenlijk de eerste grote opstand tegen de autoritaire stijl van Erdogan. Sindsdien zijn de spanningen in Nederland ook weer opgelopen.'

Zij: 'Op mijn werk zeg ik nooit dat ik aleviet ben. Ik praat over de kinderen, over ziekenhuisbezoek. Maar soms hoor je rare dingen. Dat het onder alevieten heel gewoon is dat zussen en broers met elkaar trouwen. Dan kan ik mijn mond niet houden. Wat zeg je nou? Ik ben aleviet, wat je daar vertelt is zulke onzin.'

Hij: 'Ik ben ook voorzichtig, vooral na de mislukte coup. Dingen die ik heb gezegd op Facebook, veeg ik weg. Mijn broer woont nog in Turkije. Die heeft kinderen. Ik moet voorzichtig zijn, ook voor hun toekomst. Daarom stem ik ook nee bij het referendum.'

Zij: 'Als nee wint, komt er sowieso burgeroorlog in Turkije. Als ja wint, krijgt Erdogan de absolute macht. Eigenlijk is er geen goede uitslag.'

Een groep nee-stemmers op het Malieveld.
Een groep nee-stemmers op het Malieveld. © Freek van den Bergh / de Volkskrant
Fervent aanhanger van Atatürk (40), in Nederland geboren, heeft een eigen bedrijf, doet ook zaken in Turkije

'Kijk, hier schreef iemand op Twitter: 'Na 16 april winnen we Turkije weer terug'. Ik heb geantwoord: 'Wat zijn we kwijt dan?' Daarop volgden lelijke reacties. 'Je bent een Koerd', schreef iemand. 'Je bent een aleviet', typte een ander. En: 'Na 16 april gaan jullie allemaal het land uit.' Nu deel ik mijn mening niet meer op Twitter.

Sinds de mislukte coup is de sfeer in de Turkse gemeenschap veranderd. Voorheen kon je nog wel kritiek uiten op Erdogan, maar het is nauwelijks meer mogelijk een rationeel gesprek met zijn aanhangers te voeren. Het wordt meteen emotioneel. Ik vind dat intimiderend.

Laatst zeiden een paar mannen dat Rutte zijn excuses had aangeboden omdat de Turkse minister hier niet had mogen spreken. Dat hadden ze op de Turkse televisie gezien.

Dat ik tegen Erdogan ben, kostte me een opdracht

Ik zei dat het niet klopte, dat Rutte geen excuses had aangeboden en dat die minister volgens de Turkse wet helemaal geen campagne in het buitenland mocht voeren. Hou je wel van Turkije, wilden de mannen weten. Ze noemden me een landverrader.

De sfeer in Turkije is ook veranderd. Ik heb daar in het verleden een aantal grote opdrachten gedaan - werk dat weinig andere mensen kunnen doen. Ik stop ermee, zeker als een meerderheid van de Turken bij het referendum ja stemt. Dan gaat Turkije veranderen, denk ik. Dan wordt het geloof veel belangrijker. Ik heb daar geen zin in.

Dat ik tegen Erdogan ben, heeft me al een grote opdracht gekost. Ik was in Turkije, we zaten in een zakelijke bespreking en hadden alle details van de opdracht besproken. Toen vroegen ze hoe ik over Erdogan dacht. Ik zei dat ik neutraal was, wat eigenlijk wil zeggen dat ik het niet helemaal eens ben met de situatie. De opdracht ging naar een ander.

Morgen stap ik weer in het vliegtuig naar Turkije. Voordat ik vertrek schrijf ik me in op zo'n website van het ministerie van Buitenlandse Zaken, zodat ze altijd weten waar ik ben. Ik haal mijn telefoon leeg, verwijder alle foto's, gooi Twitter eraf, wis bepaalde contacten. Tot nu toe hebben ze mijn telefoon nooit gecontroleerd bij de grens, maar ik wil geen risico nemen.'
Manager van een middelgrote instelling (33), geïnspireerd door de prediker Fethullah Gülen

'Ik heb de coup meegemaakt. Was op vakantie in Turkije. Het was verschrikkelijk. Ik ben in Nederland geboren, heb een westerse mentaliteit. Dan kun je je er geen voorstelling van maken. Al snel kregen we te horen dat Gülen erbij betrokken was. Dat vond ik meteen ongeloofwaardig. Gülen zou Turkije nooit in zo'n chaos storten.

Terug in Nederland merkte ik de gevolgen van die beschuldiging in mijn eigen omgeving. Turkse Nederlanders met wie ik voor de vakantie nog bevriend was, lopen nu in een boog om me heen. Ze bellen me niet meer, nodigen me niet meer uit voor feesten. Ze willen niet gezien worden met een aanhangster van Gülen, met een terrorist, een landverrader. Zo wordt er ineens over je gesproken.

Dat doet heel erg pijn. Heb ik een pistool in mijn hand, vraag ik dan. Nee, zeggen ze, zo bedoelen we het niet. Maar je zit wel bij die terroristische organisatie.

Turkse vrienden lopen nu in een boog om me heen

Het is zo zwart-wit. Wie bij de AKP van Erdogan hoort, is honderd procent goed, de anderen zijn honderd procent fout. Turkse Nederlanders stoppen elkaar in hokjes, dat is zo jammer. Wij staan achter ons moeder- of vaderland, hoe ze het ook noemen. Wij zijn trots op onze vlag, zeggen de AKP'ers. Dat ben ik ook. Ik ben Nederlands en Turks. Ik ben trots op Nederland. En trots op Turkije, op de vlag, op de geschiedenis. Maar ik ben ook voor de scheiding van religie en staat.

De AKP is een politieke gemeenschap. Over politiek kun je andere ideeën hebben en evenveel van je land houden. En wat geloof betreft, misschien raak ik morgen wel geïnspireerd door een andere geestelijk leider. Verandert dan mijn loyaliteit aan Turkije?

Erdogan koppelt nationalisme aan het soennisme. Voor andersgelovigen is geen ruimte meer. Een familielid zit vast in Turkije, alleen omdat hij met Gülen wordt geassocieerd. Onder de noodtoestand, die nog altijd van kracht is, kunnen ze je een tot drie maanden vasthouden. Zonder proces. Hopelijk komt er dan een rechtszaak. Op zitting hoor je dat nieuw onderzoek nodig is, zo zit je al gauw maanden vast.

Naar Turkije ga ik niet meer. Het risico is te groot te worden opgepakt en voor maanden in een cel te verdwijnen.

Bij het Turkse consulaat in Rotterdam.
Bij het Turkse consulaat in Rotterdam. © Freek van den Bergh / de Volkskrant
Armeens-Nederlandse filmmaker Ohannes Karakas (35) kwam in 2008 naar Nederland om een nieuw leven te beginnen

'Armeniërs zijn landverraders, vertelden de docenten op de middelbare school in Turkije. Ik zei er niets van. Mijn ouders leerden me dat ik mijn mond moest houden. In Turkije moet je soenniet zijn, en Turks. De rest is slecht, of je nu Koerd, aleviet of Armeniër bent.

In Nederland ben ik veilig. Maar propaganda voor Erdogan is overal. Laatst hoorde ik vanuit het open raam van een auto het lied van de ja-campagne. Nederlanders verstaan dat niet, dus wat willen ze daarmee bereiken? Het is puur om andere Turkse Nederlanders te laten weten dat ze aanhanger van Erdogan zijn. Als Erdogan een agressieve toespraak houdt, doen zijn aanhangers ook agressiever. Als hij mensen opdraagt de straat op te gaan, dan doen ze dat. Ook in Nederland.

Ik maak me zorgen om mijn familie in Istanbul. Sinds de zogenaamde coup worden zomaar mensen opgepakt, je hoeft alleen maar te zeggen dat iemand een aanhanger van Gülen is. Dus ook als je een concurrent in de straat wil dwars zitten.

Ik heb met liefde afstand gedaan van mijn paspoort

Ik heb mijn zusje gewaarschuwd: zet niks meer op de sociale media. Iedereen kan zo aangifte tegen je doen.

Alleen bij de kapper kom ik mensen tegen die op Erdogan stemmen. Waar kom je vandaan, is de eerste vraag die de kapper stelt. Soms zeg ik niets, om discussies te vermijden. Als ik toch zeg dat ik Armeens ben, hebben we het binnen tien minuten over de genocide. Veel Turken hebben geen idee wat er in het verleden is gebeurd.

Erdogan zegt dat mensen die nee stemmen landverraders zijn. Als ze me uitschelden voor landverrader, doet dat me niets. Ik ben het gewend.

In Turkije heb ik me nooit thuis gevoeld, ik heb met liefde afstand gedaan van mijn paspoort. Hier voel ik me meer op mijn plek. Toch is het moeilijk afstand nemen van waar je vandaan komt. Ik voel me verantwoordelijk voor Turkije, het is het land waar ik geboren ben.

Ik snap dat veel mensen niets durven te zeggen over het referendum. Armeense vrienden zeggen dat ze zich er liever niet mee bemoeien, zo hebben we dat geleerd in Turkije. Maar dan verandert er nooit iets. In Turkije gaan ook mensen de straat op om nee te zeggen, dan moet ik dat vanuit Nederland ook durven.'
Met wie ligt Erdogan in de clinch?

Alevieten
Hangen een andere vorm van de islam aan: ze drinken alcohol, vrouwen dragen geen hoofddoek en ze gaan niet naar de moskee, maar naar een eigen gebedshuis. Als minderheid in het Ottomaanse rijk werden ze onderdrukt en vonden er massamoorden plaats. Tijdens een beruchte aanslag in 1993 kwamen tientallen Alevieten om het leven.

Armeniërs
Armeniërs zijn christenen en wonen van oudsher in het gebied dat nu deels in Armenië en deels in het oosten van Turkije ligt. Tijdens de Armeense genocide in het begin van de 20ste eeuw vielen naar schatting een miljoen slachtoffers. Nog altijd worden Armeniërs in Turkije gediscrimineerd.

Kemalisten
Zijn fervent aanhangers van de stichter van de Turkse Republiek, Mustafa Kemal Atatürk. Kemalisten streven in Atatürks voetsporen naar een nationalistische, democratische en seculiere staat. Turkije bestaat uit één volk: de Turken.

Koerden
In het moderne Turkije werden de Koerden lange tijd onderdrukt. Nu hebben de Koerden meer rechten, maar het is nog steeds onrustig in het oosten van het land. Daar strijdt de Koerdische afscheidingsbeweging PKK voor een onafhankelijk Koerdistan. In Turkije en Europa staat de organisatie op de lijst van terroristische organisaties.

Gülenisten
Aanhangers van de omstreden islamitische geestelijke Fethullah Gülen, die door Erdogan verantwoordelijk wordt gehouden voor de mislukte coup in Turkije afgelopen zomer. Sindsdien zijn veel gülenisten in Turkije ontslagen en opgepakt. Zelf zeggen ze dat er sprake is van een heksenjacht.

Turken integreren (grotendeels) niet.

Ducantoni
Master
 Bericht 
Een nipte overwinning, als de voortekenen juist zijn, wint Erdogan het referendum. De oppositie legt zich er nog niet bij neer, aangezien het staatspersbureau de enige bron is.
Gokje: binnenkort de oppositie ook achter de tralies?
Ik zie het somber in, dit is het begin van het einde en dan is het de vraag of zich het tot Turkije beperkt of dat de EU hier gevolgen van gaat ondervinden, op wat voor een manier dan ook. Toetreding tot de EU kunnen de Turken wel vergeten als de doodstraf niet geschrapt wordt.

WimLex
Master
 Bericht 
nos schreef:
Erdogan claimt overwinning in referendum
Vandaag, 17:10 Aangepast op Vandaag, 19:47

Een meerderheid van de Turkse kiezers heeft ermee ingestemd dat president Erdogan veel meer macht krijgt. In het referendum over wijzigingen van de grondwet om dat mogelijk te maken, stemde ongeveer 51 procent van de kiezers ja. Het nee-kamp komt uit op bijna 49 procent. Bijna alle stemmen zijn geteld, en president Erdogan heeft de overwinning al opgeëist.

De uitslagen van het referendum kwamen verrassend snel. Er was steeds van uitgegaan dat rond 20.00 uur Nederlandse tijd een eerste betrouwbaar beeld zou komen van de uitkomst, maar het tellen verliep erg vlot.

De voorsprong van de ja-kiezers nam na een tijdje wel iets af. Toen een derde van de stemmen was geteld, stond het ja-kamp nog op ruim 60 procent. Dat liep daarna steeds terug, maar uiteindelijk hield Erdogan een voorsprong van 51 procent over.

Grote steden
De meeste nee-stemmen werden uitgebracht in de drie grootste steden van Turkije, Istanbul, Ankara en Izmir, en in het overwegend Koerdische zuidoosten van het land.

Ducantoni schreef:
Een nipte overwinning, als de voortekenen juist zijn

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Dus die 1% doet 't em.. Jahoor..

Voorspelt weinig goeds.

hneel
Master
 Bericht 
Pita schreef:
In Ierland is de hele wegeninfrastructuur in 20 jaar vernieuwd, allemaal met geld van de EU

Hm, misschien moeten wij dan ook maar eens lid worden van de EU.
Oh, wacht....

Feitelijk
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
51 procent

Mijn leraar noemde dat vroeger het falen van de democratie.

bossie
Nieuwkomer
 Bericht 

Feitelijk schreef:
Mijn leraar noemde dat vroeger het falen van de democratie.

Daar is de meerderheid het niet mee eens ;)

Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk

Kami
Master
 Bericht 
Geen zorgen meer over het toetreden tot de EU, dat is wel een voordeel van deze uitslag.

Walker
Master
 Bericht 
Verhofstadt geeft er vast wel weer een draai aan... Sterke bondgenoot, belangrijke partner in vluchtelingen crisis, stevig mandaat van de eigen burgers etc.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Ik begrijp niet dat ze alle stemmen zo snel hebben kunnen tellen. Rond 20:00 uur was de uitslag al bekend en Erdogan was de winnaar. :fp:

Pagina 6 van 7 [ 330 berichten ]