» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Pagina 1 van 32  [ 1590 berichten ]
Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
Telegrof schreef:
Positieve wending op beurzen

Op de Europese beurzen is de stemming woensdagmiddag omgeslagen naar positief, nadat de koersen 's ochtends nog duikelden in reactie op de verkiezing van Donald Trump. Ook Wall Street staat hoger.

Op het Damrak koerste de AEX-index woensdagmiddag rond vier uur 0,5% hoger. Kort na de start van de handel bedroeg het verlies nog ruim 3%.

De Londense beursindex FTSE noteerde woensdagmiddag 0,5% hoger. In Parijs steeg de CAC-40 met 0,4%. De Duitse DAX noteerde 0,3% hoger. Ook deze beurzen stonden 's ochtends nog diep in het rood.

Voor Wall Street was vanochtend nog een zware koersval voorspeld, maar de Dow Jones-index klom woensdagmiddag naar een winst van 0,2%.
Verzoenend

De verzoenende overwinningsspeech van Trump zal bijgedragen hebben aan de gematigde reactie van beleggers. Na de winst van Barack Obama in 2008 daalden de koersen nog ruim 5%.

Sommige economen en beurskenners hadden vooraf koersdalingen van 5 tot 10% voorspeld bij een overwinning van Donald Trump.

Het sentiment op de beurzen wordt ook positief beïnvloed doordat een renteverhoging door de Federal Reserve in december iets verder weg lijkt, vanwege de onrust op de markten door de onverwachte keuze voor Trump. Er is ook optimisme over hogere winsten omdat Trump veel minder regulering en andere staatsbemoeienis wil.

Volkswagen

Veel exportafhankelijke bedrijven leden wel verlies. Zo verloor autoproducent Volkswagen 2,1%. Deutsche Bank zag het aanvankelijk zware koers verlies in de loop van de dag omslaan in een stijging van 1,7%.

In Parijs daalde Renault met 2,2% en luxeartikeleconcern LVMH met 1,5%.

Autoproducenten en andere exporterende bedrijven gaan mogelijk last ondervinden van Trumps plannen om handelsverdragen aan te scherpen in het voordeel van de Verenigde Staten.
Heineken

Heineken was op het Damrak de grootste daler met een verlies van 2,9%, mede doordat het grote belangen in Mexico heeft. Een andere stevige daler was Unilever (-1,5%). Winst was er voor financials als ING (+3,8%) en Aegon (+3,1%). Ook farmabedrijf Galapagos (+5,1%) profiteerde.

In Duitsland kreeg farmaceut Bayer er 3,3% bij, terwijl de Franse branchegenoot Sanofi 3% steeg. Dit mede uit opluchting dat het presidentschap niet naar Hillary Clinton ging, die de medicijnprijzen wilde beteugelen.

De dollar zakte aanvankelijk, maar stijgt inmiddels 0,5% tegenover de euro op $1,097. De olieprijs (Brent) stond vrijwel onveranderd op $45,99 per vat.

Doomsday scenario voor crashende beurzen kan alvast de prullenbak in :dag:

basjuh1981
Master
 Bericht 
Heerlijk al die zure reacties in politiek Den Haag :roflol: :roflol:

In het echte Den Haag zijn ze niet zuur :lol:

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Tsjonge jonge jonge.. Is nu al 45 minuten te laat met dr jankspeech... Schiet is op.. Wil nog boodschappen doen vanavond.

JeffreyM
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Is nu al 45 minuten te laat met dr jankspeech

Je bedoelt 2 uur te laat ;) Stond eigenlijk gepland voor 15:30

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Ze gaat het sowieso voorlezen van een briefje ;(

JeffreyM
Master
 Bericht 
Nee joh, dat is ouderwets. Alles komt op de autocue :[

Tweebel
Master
 Bericht 
Ik hoop van harte dat ie wat intelligente mensen om zich heen verzamelt en weinig van zijn verkiezingsbeloften en uitspraken waarmaakt. Anders begint WO3 op 20-1-17.

WimLex
Master
 Bericht 
nos schreef:
Dit wil president Trump gaan doen
Vandaag, 14:57

Donald Trump wordt de nieuwe president van Amerika, maar wat wil hij nou eigenlijk gaan doen? Wat zijn zijn plannen?

Werkgelegenheid
Donald Trump wil banen creëren. In zijn overwinningsspeech zegt hij dat Amerika weer moet gaan bouwen; wegen, woningen, scholen en ziekenhuizen. En dat levert veel werk op, zo hoopt Trump.

Ook wil hij een einde maken aan vrijhandelsverdragen die naar zijn zeggen veel werkgelegenheid naar het buitenland laat glippen. Zo wil hij banen uit China, Mexico, Japan en Vietnam terug naar Amerika halen. Amerikaanse bedrijven moeten gaan profiteren van belastingverlaging. Ook dat zou werkgelegenheid moeten opleveren.

Belastingen
Niet alleen bedrijven, ook rijke Amerikanen gaan profiteren van belastingverlaging. De rijkste Amerikanen zouden bijna 7 procent minder belasting gaan betalen.

Inkomen
Voor de armsten wil Trump het minimumloon van 7,25 dollar per uur verhogen. Een precies bedrag is niet bekend gemaakt, maar Trump zou mikken op een loon van 10 dollar per uur. Ook zouden vrouwen meer moeten gaan verdienen.

Immigratie inperken
Donald Trump wil iets doen tegen de ruim 11 miljoen illegale immigranten in de VS. Zo wil hij een muur bouwen tussen Mexico en de VS, om een einde te maken aan de stroom illegale migranten.

Maar ook asielzoekers uit landen als Syrië en de Libië komen het land niet meer in. Trump wil een ideologische test afnemen, om nieuwkomers te laten bewijzen dat ze echt van Amerika houden.

Gezondheidszorg
Tijdens de campagne heeft Trump zich fel gekeerd tegen Obamacare. De zorgverzekering is omstreden omdat deze regeling de overheid veel belastinggeld kost. Volgens Trump veroorzaakt het systeem minder concurrentie op de zorgmarkt en minder keuze. Hij zal daarom inzetten op een veel soberder systeem.

Milieu
Trump heeft eerder aangegeven dat hij het in Parijs gesloten klimaatverdrag wil opzeggen. Volgens deskundigen kan dat, maar pas drie jaar na ratificatie, en dat is net gebeurd.

Internationale politiek
Trump zal zich meer op de VS gaan richten en minder op de wereld. "We gaan alleen samenwerken met landen waar we het goed mee kunnen vinden", zei hij in zijn overwinningstoespraak.

De nieuwe president heeft weinig op met Europa en wil juist een goede relatie opbouwen met president Poetin van Rusland.

Hoe zat dat ook alweer met melania trump ?
Citaat:
The finding contradicts repeated statements from both Melania and Donald Trump, who have insisted that she scrupulously followed U.S. immigration law when she came to the United States as a striving model.

It also creates a potential political embarrassment for the Republican nominee, who has based much of his campaign on a vow to crack down on illegal immigration — including deporting people who have violated the terms of their immigration status.

https://www.washingtonpost.com/politics ... story.html

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Dat gezeik over die Melanie de hele tijd.. Het zal een golddigger zijn maar het is een Sloveense die in vloeiend Engels, Duits en Frans kan communiceren. Zie ik de gemiddelde Amerikaan niet doen.

flaskk
Master
 Bericht 
Tja, als hij echt kont comrades met poetin wil worden, lopen wij ineens eeuwen achter op onze defensie....

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Het goede nieuws is dat Clinton nu van het toneel is, daarvan wist iedereen zeker dat het niets is. (hoewel sommigen principieel tieten aan de macht willen)

Trump zal best meevallen. Die grote bek kan hij niet volhouden als hij zelf aan de macht is. Dan heeft hij immers niets meer om vanaf de zijlijn tegenaan te trappen. Blijf het alleen vreemd vinden dat, zeker met twee niet populaire kandidaten van de grote partijen, de onafhankelijke kandidaten niet uit de schaduw gekomen zijn.

JeffreyM
Master
 Bericht 
JeffreyM schreef:
Alles komt op de autocue :[

En dat was nog waar ook. Dat waren die 2 dingen links en rechts van waar ze stond :lol:

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Ik zag het.. Maar op de helft was ik wel klaar met dat gebrabbel.. Slaapverwekkend gelul over niets.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
WNS2.0D schreef:
Trump zal best meevallen. Die grote bek kan hij niet volhouden als hij zelf aan de macht is.

Zijn winners speech was al veel rustiger. Sommige stemmers waren woest over deze houding.

JeffreyM
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Zijn winners speech was al veel rustiger. Sommige stemmers waren woest over deze houding.

Wij (hier thuis) denken dat hij het niet had verwacht om te winnen en dat hij snel een speech in elkaar heeft gezet :P

Speedy J
Master
 Bericht 
Hij krijgt niet de bewegingsruimte die hij nodig heeft wanneer hij zijn statements gedaan in de aanloop naar de verkiezingen wil waarmaken. Is en blijft politiek en de president is een trekpop.

Daarnaast wens ik hem veel succes in een failliet land met weinig perspectief.

*snel goud inkopen doet*

WimLex
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Het zal een golddigger zijn

nee, ze heeft de USA immigratieregels met voeten getreden, ze was 100% illegaal, en nu roeptoeterd die donald j kwak dat hij illegalen wil verbannen.
zal wel net zo'n zepert worden als met maxima

HypHyper
Master
 Bericht 
En dan is het een beetje jammer dat we zo'n exporterend land zijn. Naast de Chinezen gaat Nederland het ook voelen, denk ik. Gaan ze nu meer Bud ipv Heineken drinken bv? :P

Speedy J
Master
 Bericht 
Van mij mag ze blijven, geweldig toch zo'n popje als First Lady :D

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Ken je geschiedenis. Ronald Reagan werd ook door niemand serieus genomen maar bleek uiteindelijk een van de beste presidenten uit de geschiedenis te worden.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
WimLex schreef:
nee, ze heeft de USA immigratieregels met voeten getreden, ze was 100% illegaal,

Sorry maar ik zie het niet hoor..

https://nl.wikipedia.org/wiki/Melania_Trump schreef:
Donald Trump heeft via haar advocaat Michael Wildes aangegeven dat ze de Verenigde Staten voor het eerst binnenkwam in augustus 1996, met een zakelijk visum. Ze kreeg een H-1B-visum in oktober 1996. Daarna is ze regelmatig terug naar Slovenië gegaan om steeds een nieuw visum aan te vragen. Dit moest omdat er toen een Amerikaanse overeenkomst met Slovenië in stand was, waar maar één visum per jaar werd toegestaan. Ze kreeg een Green Card in 2001,

keokiracer
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
Ook zouden vrouwen meer moeten gaan verdienen.

Trump die meedoet met de wage gap onzin? Geloof ik niks van.

Feitelijk
Master
 Bericht 
keokiracer schreef:
wage gap

Hij is meer van de thigh gap

Kenji
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
Donald Trump wil banen creëren.

WimLex schreef:
Zo wil hij een muur bouwen tussen Mexico en de VS

Voornamelijk metselaars dus.....

WimLex
Master
 Bericht 
Speedy J schreef:
Van mij mag ze blijven, geweldig toch zo'n popje als First Lady :D

dat is dus je reinste discriminatie ;)

Dave schreef:
Sorry maar ik zie het niet hoor..
Dave schreef:
met een zakelijk visum

En daarmee mag je dus niet werken
Citaat:
was paid for 10 modeling jobs in 1996 before she received legal authorization to work in the United States

flaskk
Master
 Bericht 
Afbeelding

The American dream

Peugie
Master
 Bericht 
Mooi verhaal aan de andere kant van de plas.

Die muur is lachwekkend. We weten van de Berlijnse Muur dat er altijd mensen overheen komen.

Het minimum loon verhogen, maar wel bedrijven uit productielanden terug willen halen. Kan allemaal, maar dan zullen de prijzen in de winkel er ook naar zijn.

Als Trump het beleid inderdaad meer intern richt dan zal dat gevolgen hebben voor de machtspositie van de VS. Deze staat al per definitie al onder druk, want wie zijn de VS nog om andere landen de les te lezen over mensenrechten als hun eigen president vrouwen niet eens respecteert.

Hoe dan ook, vanuit mijn perspectief maak ik mij weinig zorgen. Dit kan behoorlijk uit de klauwen lopen, maar in elk geval zal Trump meer verwachten van de NAVO-landen. Peugie heeft voorlopig werk. ;-)

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
JeffreyM schreef:
Wij (hier thuis) denken dat hij het niet had verwacht om te winnen en dat hij snel een speech in elkaar heeft gezet :P

Dat denk ik ook. Hetzelfde geldt voor Clinton. Ik vermoed dat ze alleen een winnersspeech had en verder niets. Daarom heeft ze gisterenavond niets gezegd en is ze pas vandaag 17:00 uur (NL-tijd) met haar verklaring gekomen.

WimLex
Master
 Bericht 
Peugie schreef:
Peugie heeft voorlopig werk. ;-)

met blote mensen en taxichauffeurs :kniktja:

keokiracer
Master
 Bericht 
Peugie schreef:
We weten van de Berlijnse Muur dat er altijd mensen overheen komen.

Ruim 40% van de illegalen die jaarlijks binnenkomen in de VS doen dat d.m.v. een visa, komen per vliegtuig en blijven vervolgens gewoon in het land als hun visa verlopen is.

JeffreyM
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Dat denk ik ook. Hetzelfde geldt voor Clinton. Ik vermoed dat ze alleen een winnersspeech had en verder niets. Daarom heeft ze gisterenavond niets gezegd en is ze pas vandaag 17:00 uur (NL-tijd) met haar verklaring gekomen.

Je bedoelt rond de klok van half 6 ;)
Maar dat denk ik ook ja.

Peugie
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
met blote mensen en taxichauffeurs :kniktja:

Werk is werk. :-)

snovvdog
Master
 Bericht 
Hoewel ik sommige van zijn ideeën veracht, ben ik wel blij dat zijn beleid er waarschijnlijk toe leidt dat de brandstof goedkoper wordt.

En met goedkopere energie wordt alles goedkoper :).

Verder ben ik aardig content met de aandelenmarkt, ik heb wat meer dan dat ik gisteren mee eindigde :lol: .

HypHyper
Master
 Bericht 
Hillary was/is ook niks. Ik denk dat Bernie veel meer de 'gunfactor' had gehad. Hillary is meer een gesouffleerd lijk. Misschien hebben ze liever een schreeuwlelijk dan een dooie. Voor de status quo (al dan niet gewenst) was zij wellicht beter geweest; nu gaat er veel meer veranderen..

Kwibus
Master
 Bericht 
Die speeches lagen allemaal al klaar hoor. En niet alleen maar winnen of verliezen, maar ook daarin nog allemaal varianten o.b.v. b.v. de demografische verhoudingen. Wie dat interessant vindt, kan ik de serie The West Wing van harte aanbevelen. Wat mij betreft de beste serie ooit :respect:

Verder gaat Trump het heel zwaar krijgen. Enerzijds omdat de echte macht in de laag onder hem zit (net zoals hier bij de topambtenaren en niet bij de minister) maar bovenal omdat hij nog nooit heeft samengewerkt, laat staan in de politiek heeft gezeten. Als een soort dictator heeft hij heel zijn leven zijn zin gekregen (en anders vlieg je eruit) en dat gaat niet werken in de politiek. Verklaart ook waarom hij Putin zo hoog heeft zitten. En de stem op Trump is natuurlijk vooral een stem tegen het systeem geweest, en niet per se voor Trump.

Ik denk dat veel Amerikanen van een koude kermis thuis gaan komen. En Trump zelf ook. Maar de rest van de wereld gaat hier ook last van krijgen, want Amerika is wel belangrijk.

Tommie
Master
 Bericht 

Maserati Teun schreef:
Ik vermoed dat ze alleen een winnersspeech had en verder niets.

Op één van de sites waar ik het verkiezingsnieuws las stond dat ze wel een speech had maar dat ze zo'n woede-aanval had, dat ze 'm niet kon geven.

WNS2.0D schreef:
zeker met twee niet populaire kandidaten van de grote partijen,

Trump was waarschijnlijk niet zo impopulair als het lijkt, maar kreeg alleen maar bad press in de media die wij voorgeschoteld krijgen. Wat dat betreft vergelijkbaar met Geert Wilders.

zandbak
Master
 Bericht 
Het verschil in kiesmannen is toch aardig opgelopen inmiddels. 290 v 228

Tweebel
Master
 Bericht 
zandbak schreef:

Ach, dat rare districtensysteem... Bij een presidentsverkiezing zou het gewoon popular vote moeten zijn. En daar lijkt Clinton (overigens marginaal) voor te liggen.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
WimLex schreef:
Dave schreef: met een zakelijk visum
En daarmee mag je dus niet werken

Dus je krijgt een zakelijk visum maar dat is niet bedoelt om te werken. Lachwekkend.

Ik ga niet mee in dit verhaal, sorry.

Daarnaast is een visum een verblijfsvergunning, mag dus wel verblijven. :fp: ... Ik denk dat je een tikje geïndoctrineerd bent door boe roepers.

WimLex
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Dus je krijgt een zakelijk visum om niet te werken.

erm ...
Citaat:
The Trump campaign has indicated that she arrived on Aug. 27, 1996, holding a B1/B2 visitor’s visa. She then received a work permit on Oct. 18, 1996.

It is illegal to perform work for money while holding a visitor’s visa.

ga je nu wel mee ? (f)

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Nee.

Niets illegaal aan het verblijf maar je zou niet mogen werken met een zakelijk visum. Dat is heel wat anders. (En slaat nergens op, noem het dan geen zakelijk visum, voor zaken wordt je altijd betaald :fp: )

WimLex
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
B1/B2 visitor’s visa.

volgens de trump campaign :kniktja:

Griffin
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Verder gaat Trump het heel zwaar krijgen. Enerzijds omdat de echte macht in de laag onder hem zit (net zoals hier bij de topambtenaren en niet bij de minister)

In de USA is het gebruikelijk dat bij een machtswisseling die hele laag ambtenaren ook vervangen wordt. Daarbij hebben de republikeinen nu absolute macht want ook het US Congress is in meerderheid republikein.

Tommie schreef:
Trump was waarschijnlijk niet zo impopulair als het lijkt, maar kreeg alleen maar bad press in de media die wij voorgeschoteld krijgen. Wat dat betreft vergelijkbaar met Geert Wilders.

Veel Amerikanen schamen zich min of meer voor het uitbrengen van een stem op Trump. Daarom zag je ook relatief weinig reclame voor de republikeinen - normaliter zet half Amerika een bord op z'n gazon...

zandbak
Master
 Bericht 
Griffin schreef:
Veel Amerikanen schamen zich min of meer voor het uitbrengen van een stem op Trump. Daarom zag je ook relatief weinig reclame voor de republikeinen - normaliter zet half Amerika een bord op z'n gazon...

Volgens mij gold dat voor beide kandidaten.

Het blijft wel de vraag in hoeverre zijn eigen partij wil meewerken aan zijn plannen. Als het allemaal "Monaschjes" zijn dan krijgt hij het nog moeilijker

Kwibus
Master
 Bericht 
Griffin schreef:
Daarbij hebben de republikeinen nu absolute macht want ook het US Congress is in meerderheid republikein.
Ik ben vooral benieuwd hoeveel Republikeinen straks daadwerkelijk ook Trump zullen gaan steunen als er gestemd moet worden. Hoeveel Republieken zijn er nu echt gelukkig met Trump vraag ik me dan af.

Martijn
FS Webmaster
 Bericht 
Citaat:
Ook wil hij een einde maken aan vrijhandelsverdragen die naar zijn zeggen veel werkgelegenheid naar het buitenland laat glippen. Zo wil hij banen uit China, Mexico, Japan en Vietnam terug naar Amerika halen. Amerikaanse bedrijven moeten gaan profiteren van belastingverlaging. Ook dat zou werkgelegenheid moeten opleveren.

Vrijhandel is leuk, maar alleen tussen gelijkwaardige landen. Zag je nu ook met ING die de IT naar de Filippijnen wil brengen. Daar kan je als NL werknemer niet tegenop concurreren. Dag baan. Groot gelijk dat Trump dus eigen werk beschermt. Eigenlijk moet je de lasten zo laag maken dat al dat werk naar jouw land komt..

Citaat:
Tijdens de campagne heeft Trump zich fel gekeerd tegen Obamacare. De zorgverzekering is omstreden omdat deze regeling de overheid veel belastinggeld kost. Volgens Trump veroorzaakt het systeem minder concurrentie op de zorgmarkt en minder keuze. Hij zal daarom inzetten op een veel soberder systeem.

Heeft hij nooit gezegd. Repeal and replace with a better system, dat heeft hij gezegd. Schijnt nu zo te zijn dat je alleen mag shoppen bij verzekeraars in je eigen staat. Kan dus zijn dat verzekering in naastgelegen staat goedkoper is. Hij wil het mogelijk maken dat je door heel de USA kan shoppen voor je verzekering, bijvoorbeeld. Dit om de concurrentie te verbeteren

Tweebel
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Hoeveel Republieken zijn er nu echt gelukkig met Trump vraag ik me dan af.

Dat zal erg tegenvallen. Groot deel van die republikeinen is natuurlijk diep religieus. Nu is het dat religie en hypocrisie heel erg goed samengaan, want ik heb weer de meest onmogelijke gedachtenkronkels gehoord/gelezen om te onderbouwen dat Trump toch echt een "good Christian" is.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
zandbak schreef:

Clinton had iets meer dan 59.000.000 stemmen en Trump iets minder dan 59.000.000. Daar het systeem van kiesmannen heeft Trump dus gewonnen.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Geweldig systeem.
Een stem telt niet even zwaar, hoe kan dat in dat land.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Afbeelding

Pagina 1 van 32 [ 1590 berichten ]