» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Postingstijd interval gedetecteerd van 65.9 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.


 Pagina 3 van 5  [ 207 berichten ]
18vti
Master
 Bericht 
Aanhanger schreef:
"Challenge" is ammi-speak voor "probleem".


Blijkbaar heb je geen ervaring met Amerikaanse bedrijven: Het moet namelijk "onoplosbaar binnen afzienbare tijd en onbetaalbare berg meerwerk" probleem zijn.

Tweebel
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
en betaald ook


Stond dit er eerst echt zo? Is nu hersteld iig.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Tweebel schreef:
Stond dit er eerst echt zo? Is nu hersteld iig.

Yep, ik wijzig nooit iets in berichten die ik quote.

Warmaster
Master
 Bericht 
Dit gaat de faal van de eeuw worden. En ze komen er allemaal mee weg. ;( :fp:

Kenji
Master
 Bericht 
Joint Strike Fyra ! :fp:

Broadie
Master
 Bericht 
Aviation Week schreef:
A Rand Corp. report produced to guide future U.S. Air Force program plans has concluded that the F-35 Joint Strike Fighter program will cost more than three single-service programs would have done. (...) The study's conclusion: The JSF estimated life-cycle cost (LCC) in 2010 was already higher than that of three single-service programs.
Het zou duidelijk goedkoper geweest zijn om niet een "joint strike" concept te willen bouwen, waarbij dus ten minste drie taken (luchtmacht, marine, mariniers) in een en hetzelfde toestel worden verenigd, maar gewoon drie aparte toestellen, die op hun specifieke taak berekend zijn.

Een toestel als de F35 zal uiteindelijk (als hij ooit routinematig vliegt) zo duur worden, dat de militaire verantwoordelijken het niet meer zullen durven in te zetten. Met een enkel afgeschoten toestel gaan gelijk honderden miljoenen verloren. En dat terwijl juist de F35 vanwege zijn ontwerp zo weinig bewapening mee kan nemen, dat voor een beetje militair relevante inzet een enkel toestel te weinig vuurkracht mee torst en dus het risico op verlies van duur materieel nog groter is dan bij een ouder toestel, waarvan men zich nog wat meer exemplaren kon permitteren, en die bovendien meer vuurkracht had.

Kortom, de F35 is een veel te duur toestel dat niemand nodig heeft, wat er bovendien misschien wel nooit komt maar wat wel heel veel geld heeft gekost en nog zal kosten, waardoor andere taken blijven liggen.

djee
Master
 Bericht 
Broadie schreef:
minste drie taken (luchtmacht, marine, mariniers) in een en hetzelfde toestel worden verenigd, maar gewoon drie aparte toestellen, die op hun specifieke taak berekend zijn
Vaak zijn de multi-tools te duur en te onhandig in gebruik.

Toolman30
Master
 Bericht 
Citaat:
Defensie schort afname NH90-helikopters op

Vanwege grote problemen met de militaire helikopter NH90 heeft het ministerie van Defensie vrijdag besloten de laatste zeven exemplaren voorlopig niet meer af te nemen.

Foto: ANP
De toestellen kampen met corrosie en slijtage. Bij de NH90 zijn circa honderd tekortkomingen vastgesteld.
Minister Jeanine Hennis-Plasschaert wil eerst duidelijkheid van de fabrikant NHIndustries over de oplossingen en wie opdraait voor de kosten.
Pas daarna mogen de nieuwe toestellen komen, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Daarover moet in het najaar meer duidelijkheid zijn.
Defensie heeft in totaal twintig NH90's besteld. Hoeveel de extra kosten bedragen, kan het ministerie nog niet zeggen. In maart kwam naar buiten dat de helikopters grote problemen hebben.
Somalië
Dat was naar voren gekomen tijdens de inzet van NH90's bij de antipiraterij-missie voor de kust van Somalië en in de Cariben. De NH90 kent een lange en problematische ontwikkelingsgeschiedenis. Er waren vertragingen, financiële tegenvallers en technische mankementen.
Op verzoek van Defensie heeft het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium (NLR) de toestellen onderzocht. Dat stelde ''ongeveer honderd tekortkomingen vast; een combinatie van ontwerp- en assemblagefouten en verkeerde materiaalkeuzes'', aldus het ministerie. De fabrikant heeft inmiddels oplossingen gevonden voor 60 procent van de problemen.
Vertraging
Defensie heeft al een tekort aan helikoptercapaciteit en dat wordt door de moeilijkheden met de NH90 verder vergroot. De levering van de resterende NH90's loopt zeker een half jaar vertraging op. Om de problemen op te vangen, zal Hennis de Cougar-helikopter extra gaan inzetten. Ze wil kijken of de kosten voor het langer doorvliegen met de Cougar ook op NHIndustries te verhalen zijn.
De NH90-helikopter beschikt over twee torpedo's en een machinegeweer. De bemanning bestaat uit drie leden en er is plek voor veertien passagiers. De maximum snelheid is 260 kilometer per uur.

Nu.nl


Het volgende fiasco van de Nederlandse regering.

lacheisleuk
Master
 Bericht 
 
Maar al 60% oplossingen... Das meer dan de Fyra. :lol:

18vti
Master
 Bericht 
Mijn god wat een achterlijk volk zijn die "ambtenaren" toch ook die besloten hebben tot de aankoop van die ROTZOOI....met dank aan de regels van de Europesche aanbesteding waarschijnlijk, of weer omkoping en steekpenningen...Zo verrekte achterlijk kan je toch niet zijn? Please :applaus:

WimLex
Master
 Bericht 
Deze aanschaf is in NATO-verband gedaan en slaat dus niet alleen op nederland.

Azes
Master
 Bericht 
Citaat schreef:
Ze wil kijken of de kosten voor het langer doorvliegen met de Cougar ook op NHIndustries te verhalen zijn.

Wat een doos, we krijgen zelfs een extra rekening gepresenteerd omdat we later afnemen en er aanpassingen moeten komen...

:glaasje:

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Telegraaf schreef:
Ook Nederlandse JSF aan de grond
DEN HAAG - Ook de twee Nederlandse testtoestellen van de Joint Strike Fighter (JSF/F-35) mogen voorlopig niet vliegen. Ze worden net als de bijna 100 Amerikaanse F-35's uit voorzorg aan de grond gehouden in verband met een inspectie aan de gevechtsvliegtuigen.


Afbeelding
Foto: Serge Lichtenberg
Het gaat om een standaard veiligheidsprocedure, zei een woordvoerster van het Nederlandse ministerie van Defensie vrijdag. Aanleiding is de brand die eind juni uitbrak in een Amerikaans toestel dat wilde opstijgen. De straaljagers mogen pas weer de lucht in als er uitgebreider onderzoek is gedaan naar de oorzaak van de brand in de motor.
De twee Nederlandse testexemplaren zaten niet in het reguliere vluchtschema. Een toestel staat voor onderhoud op de luchtmachtbasis Eglin in Florida, aan het andere worden aanpassingen doorgevoerd op de luchtmachtbasis Hill in Utah, aldus de woordvoerster.
Nederland koopt 37 36 F-35's, als opvolger van de verouderde F-16. Het is de bedoeling dat de eerste operationele F-35 in 2019 aan Nederland wordt geleverd.
Zooooo, weer 1 JSF minder voor het geld dat we hebben betaald.

18vti
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
F-35 in 2019 aan Nederland wordt geleverd


Dan staat ISIS al in Friesland :applaus:

WimLex
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
Zooooo, weer 1 JSF minder voor het geld dat we hebben betaald.

bron ?

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
WimLex schreef:
bron ?
Nou die had ik in de post vermeld. Maar was meer een voorspelling WimLex.

Groningen
Master
 Bericht 
 
De Amerikaanse marine houdt zijn JSF-straaljagers voorlopig nog aan de grond. Dat is vrijdag bekendgemaakt. „Op dit moment hebben we niet genoeg informatie om de vluchten te hervatten”, aldus viceadmiraal David Dunaway. De vliegtuigen zouden eigenlijk dit weekeinde debuteren op de luchtshow Royal International Air Tattoo in Engeland. Aankomende week zouden ze ook hun kunnen vertonen op de Farnborough-show in Engeland.

Bron: Telegraaf

Program cost: US $1.0165 trillion (biljoen) (projected over 55 years) oftewel 1016,5 miljard $.

Trillion may mean:
Either of the two numbers (please see long and short scales for more detail):
1,000,000,000,000 (one million million; 1012; SI prefix: tera-) for all short scale countries (VS)
1,000,000,000,000,000,000 (one million million million; 1018; SI prefix: exa-) for all long scale countries (Europa)

Wij gaan hier nog veel lol aan krijgen!

Broadie
Master
 Bericht 
Groningen schreef:
Program cost: US $1.0165 trillion (biljoen) (projected over 55 years) oftewel 1016,5 miljard $
Was dat over die 55 jaar inflatie-gecorrigeerd of niet? Indien wel, dan valt het nogal mee :x

Nee serieus, die F35 is en blijft een toonbeeld van arrogantie, machtsmisbruik, corruptie, verachting voor het volk en voor deugden als spaarzaamheid en verantwoordelijkheid. Had nou gewoon wat Saab´s gekocht, net als de Zwitsers, en we hadden zonder gezichtsverlies een mooie landsverdediging tegen redelijke kosten gehad.
Maar die F35 ... je zou er als een moderne Guy Fawkes een lading buskruit semtex voor onder de Kalvermarkt willen begraven. De heropbouwkosten zouden in het niet vallen met het scenario als alles zo verder "volgens plan" doorgaat.
Is het al 5 november?

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Telegraaf schreef:
'JSF-ongeluk VS kwam niet door productiefout'

WASHINGTON - De JSF die in juni in brand vloog nadat de motor kapot was gegaan, ging niet stuk door een structurele productiefout. Dat heeft het Amerikaanse minsterie van Defensie zondag bekendgemaakt. De zogenoemde F-35 straaljagers werden na het ongeluk aan de grond gehouden. Nederland heeft twee testtoestellen van het type dat in brand vloog.


Onderzoek heeft aangetoond dat de schoepen van de Pratt & Whitney-motor van het pechvliegtuig stukgingen door buitensporige wrijving. Volgens een woordvoerder van Defensie had het vliegtuig al twee keer eerder problemen met de schoepen, maar het is geen fout waar alle toestellen last van hebben. Het onderzoek is overigens nog niet helemaal afgerond, dus andere problemen zouden nog kunnen komen bovendrijven.

Alle 97 F-35 Lightning II's mogen sinds vorige week niet meer de lucht in. De motor van de F-35A viel op 23 juni uit elkaar en vatte vlam toen de piloot zich opmaakte om op te stijgen van Eglin Air Force Base in Florida.

Door het vliegverbod konden de JSF's niet op tijd zijn voor de luchtshow Royal International Air Tattoo in Engeland op vrijdag. Dat moest het eerste optreden worden van de F-35 aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Defensie sluit niet uit dat de toestellen wel komende week hun opwachting kunnen maken op een ander vliegevenement in Engeland, de Farnborough International Airshow.


Warmaster
Master
 Bericht 
Citaat:
Fyra-bouwer aast op productie JSF's
DEN HAAG -

Dezelfde Italiaanse firma die eerder de mislukte Fyra-treinstellen leverde aan de NS, is nu ook in beeld voor de bouw van de Nederlandse Joint Strike Fighter (JSF). Finmeccanica, het bedrijf achter AnsaldoBreda, lijkt ondanks de eerdere problemen de productie van de JSF te krijgen.

Foto: Reuters

Dat schrijft de Volkskrant.

Dochterbedrijf Alenia Aermachhi meldt op zijn site dat het naast Italiaanse F-35's ook Nederlandse exemplaren wil bouwen in Cameri. Een woordvoerder van het ministerie van Defensie laat in een reactie weten dat Nederland inderdaad overweegt de 37 JSF's door het Italiaanse bedrijf te laten bouwen.

Minister Hennis-Plasschaert (Defensie) is al in Cameri geweest om de fabriekslocatie alvast te inspecteren. De deal is onderdeel van een voorgenomen samenwerking tussen Nederland en Italië. Het onderhoud van de hoofdmotor wordt wel in Nederland uitgevoerd. Defensie verwacht op zijn vroegst na de zomer uitsluitsel te geven over de opdracht.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/2285 ... JSF__.html

:fp:

"Minister Hennis-Plasschaert (Defensie) is al in Cameri geweest om de fabriekslocatie alvast te inspecteren" Inspecteren? Wat kan zij daar nou inspecteren?

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Als, let wel Als, de minister wijs is, dan stopt ze direct met de JSF.

djee
Master
 Bericht 
Warmaster schreef:
Wat kan zij daar nou inspecteren?

lees: leuk snoepreisje met vele extra's.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
djee schreef:
lees: leuk snoepreisje met vele extra's.

En een hand vol Lira Euro's

VTEC_Driver
Master
 Bericht 
Warmaster schreef:
Wat kan zij daar nou inspecteren


Espresso machines?

WimLex
Master
 Bericht 
Voor de afwisseling eens wat positief nieuws over de Fyra JSF (f)

Citaat:
Aeronamic uit Almelo gaat onderdelen leveren voor JSF-straaljager, miljoenenorder

maandag 14 juli 2014 | 13:57 Laatst bijgewerkt: 14-7-2014 | 17:52

Het luchtvaarttechnologiebedrijf Aeronamic uit Almelo gaat speciale hightechsystemen maken voor de straaljager F-35 Lightning II, ook wel bekend als de JSF. Daartoe heeft Aeronamic een contract getekend met het Amerikaanse industrieconcern Honeywell.

Met de opdracht is een bedrag van ten minste 300 miljoen dollar (ruim 220 miljoen euro) gemoeid. Het is de bedoeling dat Aeronamic komende decennia voor zeker 3000 JSF's een systeem maakt dat de motor start, elektriciteit genereert en de koeling van de cockpit en elektronica aan boord regelt. Volgens een woordvoerder is Aeronamic de enige partij in Europa die de vereiste vaardigheden bezit.

Bij het Almelose bedrijf werken 50 technici aan de klus. Er zijn al bijna 100 JSF's helemaal afgebouwd. Voor die toestellen heeft Honeywell het ingewikkelde systeem zelf gemaakt. Maar vanaf volgend jaar besteden de Amerikanen dat werk uit aan Aeronamic.

Bedrijf Aeronamic was voorheen onderdeel van Urenco

Aeronamic is een mkb-bedrijf dat sinds 2005 op eigen benen staat. Daarvoor was het een onderdeel van uraniumverrijker Urenco. Bij de onderneming werken ongeveer 150 mensen. Nederlandse bedrijven verdienen flink aan de productie van de JSF. Vorige maand nog sleepte Fokker Elmo een bekabelingsopdracht binnen van bijna 150 miljoen euro. In totaal is door het bedrijfsleven hier al voor meer dan 1 miljard euro aan opdrachten binnengehaald.
RTVoost

Kortom, de APU/EPU is straks in 3000 JSF's van Twentsche bodem :thumb:
(APU = Auxiliary Power Unit)
(EPU = Emergency Power Unit)

Broadie
Master
 Bericht 
En wat had ex-Urenco gedaan als die opdracht er niet was gekomen? We kunnen dan wel vieren dat er omzet wordt gemaakt, maar ik noemde hier al eens een analogie met paashazen en verf voor de eitjes. Leuk dat Nederlandse bedrijven een graantje meepikken, maar het blijft geld dat voor luxe onzin wordt uitgegeven. En men wordt dan betaald in dollars, neem ik aan. Dus vervalst monopoly-geld, een nieuwe schep schulden op de onmetelijke berg die al was opgeworpen en door inflatie en 0% rente in de praktijk mogelijk wordt gemaakt door een constante koude onteigening van werkenden en bezittenden, de eigenlijke spaarders dus.

Economie is de leer van de omgang met schaarste, met schaarse middelen. Geld op zich is niets, niet eens gebakken lucht. Het verdeelt in het beste geval de aandacht over de beschikbare middelen door die ter beschikking te stellen voor bepaalde doeleinden. Men kan er iets van produceren, of het direct consumeren. Maar geld kan men niet eten, en men kan het niet tot werken aanzetten. Het heeft een boodschapperfunctie: welke doeleinden hebben prioriteit en welke minder? Waarheen gaan de schaarse goederen, productiemiddelen, tussenproducten, mankracht, consumptie-goederen? Werken aan een gouden paashaas levert werk en daarmee welvaart voor de bedrijven en de werknemers, zo zou je denken. Maar als het doel van dat werk gebakken lucht is, of nog erger, vernietigingswapens die in het beste geval helemaal niets staan te doen, dan is dat niet echt bevorderlijk voor de algemene welvaart. Tijdelijk en plaatselijk lijkt het wel zo, maar tegelijk verarmt de rest daardoor iets. Onder de grote streep verliezen we allemaal.

Daarom mijn aanvankelijke vraag: wat zou men zonder die defensie-opdracht hebben gedaan? Misschien iets produceren dat wel bijdraagt aan de welvaart, zoals machines die het mogelijk maken slimme oplossingen te maken voor de infrastructuur, de efficiëntie van de productie van andere goederen, de bouwwijze van huizen en apparaten? Dus, dingen waar mensen iets aan hebben? Dat is economisch zinvol. Geld (en daarmee mankracht, productiemiddelen enz.) achter een F35 project aan gooien is een verspilling voor de algemene economie. Ook wanneer een Nederlands, Japans of Nieuwzeelands bedrijf daaraan verdient.

tks
Respect
 Bericht 
 
Ben ik helemaal met je eens, en nog meer omdat het al zolang zeker is hoe dit gaat eindigen.

Ik bedoel we weten allemaal dat straks de VVD en de PVDA breken op de JSF net een maand voor verkiezingen toch?

De JSF maakt deel uit van iets groters, het grotere geheel wat we niet zien, het grotere geheel waar we ons niet uit konden wurmen. En dus zitten we vast aan het ding. Helaas is nederland te klein en helaas kunnen we dan niks anders doen als "handelen" met anderen. En 1 van die toegiften was de JSF.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
*schop*

Telegraaf schreef:
Problemen NH90 kosten Defensie 105 miljoen
DEN HAAG - De problemen met de NH90-helikopter kosten het ministerie van Defensie ruim 100 miljoen euro. Dat schrijft minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie maandag aan de Tweede Kamer. De helikopter kampt onder meer met aanzienlijke roestvorming en slijtage.

Door onder meer de problemen met de invoering van de NH90, groeit het tekort aan helikoptercapaciteit de komende jaren. Om dit tekort op te vangen laat het ministerie Cougar-helikopters langer vliegen. Ook wordt een aantal niet verkocht. De extra inzet van de Cougar kost van 2015 tot en met 2020 in totaal 105,8 miljoen euro.

Afbeelding


Vond het hier wel bij passen. Vandaar geen eigen topic.

En wat me dan verbaast: "roestvorming". Werden vliegdingessen niet voornamelijk van Aluminium, titanium en composiet gemaakt? :huh:

Broadie
Master
 Bericht 
Ja, maar vliegende toestellen hebben ook stalen onderdelen, waar de belasting groot is en andere metalen niet sterk genoeg zijn. Bovendien is ook aluminium niet gevrijwaard van corrosie, zeker niet boven zee, waar de vochtige lucht nogal zout is.
En scheurvorming wordt eveneens door corrosie verergerd.

Een vlieg-dinges kan dus best op een aantal plekken last hebben van roest.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Broadie schreef:
Bovendien is ook aluminium niet gevrijwaard van corrosie, zeker niet boven zee, waar de vochtige lucht nogal zout is.
Klopt 100%. Maar schrijf het dan ook zo denk ik dan.

Walker
Master
 Bericht 
Defensie mocht zeker zelf het bestek schrijven. Met ingehuurde krachten van Twijnstra Gudde....

djee
Master
 Bericht 
Tja een bewezen concept kopen blijft lastig :x

Raymond
Master
 Bericht 
Niks leuker dan wielen opnieuw uitvinden toch? Haal gewoon een paar dikke Sea Kings en klaar. Onderdelen haal je op Ebay. Geweldig, die Amerikanen.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Raymond schreef:
dikke Sea Kings
Die zijn haast nog ouder dan de cougars.

Nee gewoon een lekkere vette UH-60 Blackhawk. :woop: :woop: :woop:

18vti
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
Problemen NH90 kosten Defensie 105 miljoen


Wanneer worden die verantwoordelijke mensen nu eens gestraft voor het broddelwerk dat ze geleverd hebben? Ik word zo ziek van de mentaliteit in dit landje van dat alles maar door de vingers gezien moet worden...maar als er 5 geestelijk beschadigde mensen over sinterklaas gaan klagen dan kan wel ineens alles. :[

vw-driver
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
Nee gewoon een lekkere vette UH-60 Blackhawk.
Jack.Ryan schreef:
Nee gewoon een lekkere vette UH-60 Blackhawk.

Komt ook uit de jaren 70 vorige eeuw :nothanks:

Groningen
Master
 Bericht 
 
Dat wordt dus 1 JSF minder.

WimLex
Master
 Bericht 
Jack.Ryan schreef:
En wat me dan verbaast: "roestvorming". Werden vliegdingessen niet voornamelijk van Aluminium, titanium en composiet gemaakt? :huh:

Alleen staal kan roesten begrijp ik ?

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
WimLex schreef:
Alleen staal kan roesten begrijp ik ?
Dat heb jij heel goed begrepen. :thumb: :thumb:

Alle metalen "Oxideren". Roesten is een algemeen aanvaarde term maar spreektaal en voorbehouden aan IJzer. Dus als je het goed zegt, alle metalen (plus nog wat kunsststoffen) "oxideren".
Waarom "roest" staal? IJzer oxide is itt aluminium oxide een zeer poreus goedje wat het verder roesten ook niet stopt. Dat zie je er ook aan af, geef een klap op een roestig stuk ijzer en de roest valt eraf.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
F-35 kost mogelijk een half miljard extra

De aanschaf van de F-35 (ook wel JSF genoemd) gaat mogelijk een half miljard euro duurder uitvallen. Dat schrijft minister Jeanine Hennis-Plasschaert dinsdag in de begroting van volgend jaar van haar ministerie. Nederland wil 37 gevechtsvliegtuigen ervan kopen als opvolger van de F-16.

Oorzaak van de mogelijke prijsstijging is de "fors hogere" dollarkoers, schrijft de bewindsvrouw. Het project gaat volgens de nieuwe raming ruim 5,2 miljard euro kosten. Dat is een verschil van 550 miljoen met eerdere ramingen. Hogere btw-afdrachten kosten 75 miljoen euro.

Maar het budget wordt vooralsnog niet aangepast aan de nieuwe schatting, schrijft Hennis. "Dit zou abrupte, ingrijpende maatregelen vergen, terwijl het onzeker is of die uiteindelijk nodig zullen zijn, ook omdat de toestellen in verschillende tranches over een reeks van jaren worden aangeschaft. Zowel veranderingen in de dollarkoers als in de prijzen (in dollars) zullen de komende jaren immers van invloed zijn op de ramingen."

Eerder dit jaar zette het kabinet de handtekening onder de aanschaf van de eerste acht toestellen. Daarmee was een "point of no return" bereikt, aldus Hennis. De eerste toestellen zullen in 2019 worden geleverd. In 2024 moet het nieuwe toestel volledig zijn ingevoerd.

De Joint Strike Fighter is een gevoelig dossier in politiek Den Haag. Na jaren van debatten hakte het kabinet in september 2013 de knoop door. Vooral in regeringspartij PvdA was het toestel lang een heet hangijzer. De sociaaldemocraten hebben uiteindelijk gekozen voor de F-35, maar waren ook lang tegen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/prin ... 496768.ece

Dit zal vermoedelijk niet de laatste prijsaanpassing zijn.

djee
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Oorzaak van de mogelijke prijsstijging is de "fors hogere" dollarkoers,
en dit is/wordt niet afgedekt/afgekocht/uitonderhandeld , tja waarom ook eigenlijk toch? Lekker belangrijk, toch niet mijn verantwoordelijkheid en geld. :dood:

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Rekenkamer wil van Hennis meer inzicht in kosten JSF

De aanschaf van het nieuwe gevechtsvliegtuig JSF kan door schommelingen in de wisselkoers tussen euro en dollar veel duurder uitvallen. Daarom moet minister Jeanine Hennis (Defensie) de Tweede Kamer meer inzicht geven in hoe zij deze risico's het hoofd wil bieden.

Dat schrijft de Algemene Rekenkamer dinsdag in een brief aan de Kamer.

De Joint Strike Fighter (JSF) ofwel F-35 wordt de opvolger van de F-16 bij de luchtmacht. In haar begroting schreef Hennis in september al dat de aanschaf van 37 Amerikaanse gevechtsvliegtuigen door de duurdere dollar mogelijk een half miljard euro meer gaat kosten.

Ze wilde toen haar budget nog niet aanpassen aan de nieuwe schatting, omdat dat ingrijpende maatregelen zou vergen terwijl het onzeker is of die nodig zijn.

De Rekenkamer mist die verantwoording. Ze wijst erop dat in deze kabinetsperiode ons land al wel verplichtingen moet aangaan voor de aankoop van 24 en mogelijk zelfs 32 F-35's.

Geen compensatie
Defensie krijgt geen compensatie voor de slechtere wisselkoers zoals wel bij andere projecten gebeurt. Het kabinet heeft afgesproken niet meer dan 4,5 miljard voor het project uit te trekken.

Hennis stelt in een reactie dat een volgend kabinet moet beslissen hoe wordt omgegaan met de schommelende wisselkoersen. Ze sluit ook niet uit dat uiteindelijk een potje van ruim 250 miljoen, dat nu alleen mag worden gebruikt als de ontwikkeling van het toestel hoger uitvalt, toch nog zal worden ingezet om de koersverschillen te compenseren.

Bron: http://www.nu.nl/politiek/4200506/reken ... n-jsf.html

Heeft de minister nog nooit gehoord van het afdekken van valutarisico's?

Toolman30
Master
 Bericht 
Citaat:
De JSF is mislukt

Amerikaanse luchtmachtofficieren geven toe dat het project een nachtmerrie is ... Er is alleen geen weg terug

De F-35 Joint Strike Fighter (JSF) is mislukt en het hele project is een absolute nachtmerrie. Dat zeggen Amerikaanse overheidsfunctionarissen die nauw betrokken zijn bij de ontwikkeling van het gevechtsvliegtuig. Alleen, het is inmiddels veel te laat om het project waarmee meer dan 400 miljard dollar is gemoeid te stoppen. Het aantal voor Nederland bestemde JSF’s is vastgelegd op 37.

Volgens Christopher Bogdan, luitenant-generaal bij de Amerikaanse luchtmacht en hoofd van het JSF-programma, wordt er momenteel nagedacht over de ontwikkeling van een nieuw type vliegtuig en wat het allemaal moet kunnen. Bogdan deed die uitspraken eerder deze maand op een militair congres in Washington. Als aanvulling daarop liet een andere hooggeplaatste luchtmachtofficier, James Holmes, weten: ‘Dat vliegtuig is niet de JSF.’

Waar eerst alle betrokkenen nog bij hoog en laag volhielden dat het jarenlange gesteggel met het nauwelijks vliegende vliegtuig slechts wat obstakels waren, maar dat het echt wel goed zou komen, geven nu hooggeplaatste ambtenaren en legerofficieren toe dat de JSF een prutswerk van kolossale proporties is.

Het Amerikaanse mea culpa komt op een ongelegen moment. Terwijl inmiddels de een na de andere betrokkene het faliekant floppen toegeeft, is het ontwikkelproces zo vergevorderd dat van terugkrabbelen geen sprake meer kan zijn. Er is simpelweg teveel geld uitgegeven en er zijn teveel arbeidsplaatsen mee gemoeid, om nu nog de handdoek in de ring te gooien. Ook rollen er inmiddels al teveel F-35’s uit de fabriek. Met de nadruk op rollen.

Nachtmerrie
Het JSF-project begon zo rond de eeuwwisseling met een droom van het Amerikaanse leger: er moest een nieuw, “universeel” type gevechtsvliegtuig worden ontwikkeld dat in staat was alles te doen wat elk andere type gevechtsvliegtuig ook kon doen. Inmiddels zijn we zestien jaar verder en de JSF doet exact het tegenovergestelde van wat ooit de planning was. Het toestel doet namelijk vrijwel niets.

Eerder gaven betrokkenen al schoorvoetend toe dat de JSF tot nu toe niet echt een lekker wendbaar toestel is. Helemaal niet, zelfs. Of dat het boordkanon niet werkt omdat de software daarvoor op z’n vroegst aan het eind van dit decennium beschikbaar is. Door een ander software-dingetje moeten piloten soms midden in de lucht alle systemen opnieuw opstarten omdat het toestel anders onbestuurbaar rondvliegt. Als-ie überhaupt van de grond afkomt, that is. En o ja, de JSF wil ook nog wel eens spontaan vlam vatten.

Door al die mankementen zou je haast vergeten dat het toestel inmiddels zo duur is geworden, dat als de Amerikanen elke divisie van de luchtmacht met JSF’s wil uitrusten, er wel eerst een vijfde van de huidige capaciteit geschrapt moet worden.

Nederland
Nederland houdt voorlopig vast aan de peperdure aanschaf van de gemankeerde vliegtuigen. In 2002 besloot de Nederlandse regering deel te nemen aan het ambitieuze project. Sindsdien heeft de overheid de kosten van de JSF buitensporig zien stijgen, zonder dat er ook maar één werkend toestel in ontvangst is genomen. Ook heeft het voor Nederland amper banen opgeleverd, terwijl een van de onderdelen van de overeenkomst was dat het project banen op zou leveren.

Stop ermee, betoogde voormalig officier-jachtvlieger Abe van der Schaaf vorige maand nog in NRC. Volgens hem doet Nederland er verstandig aan uit het project te stappen nu het verlies voor Nederland weliswaar groot, maar te overzien is. Er zouden volgens Van der Schaaf zat alternatieven zijn. Of verantwoordelijk minister Hennis (Defensie) die mening deelt valt zeer te betwijfelen. In januari van dit jaar liet zij nog weten dat het budget wordt aangepast aan de stijgende kosten en dat dit kabinet mogelijk zelfs nog een paar JSF’s extra aanschaft.

Joop.nl

The daily beast


Middle
Die hard
 Bericht 
Toolman30 schreef:
Het toestel doet namelijk vrijwel niets.


Relaxt :D

vw-driver
Master
 Bericht 
Toolman30 schreef:
dat dit kabinet mogelijk zelfs nog nog een paar JSF’s extra aanschaft.
Hebben ze reserveonderdelen om nog iets in de lucht te houden als die dingen in gebruik worden genomen. :-D

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
En weer een paar miljard door het putje. :boos: :boos:

Broadie
Master
 Bericht 
Toolman30 schreef:
Of verantwoordelijk minister Hennis (Defensie) die mening deelt valt zeer te betwijfelen.
Ja, laten we een Schoevers-secretaresse eens vragen wat zij van de F35 vindt.

Oh wacht, dat is tevens de verantwoordelijke minister... :fp:

Was schreef ik ook alweer op 6 september 2013 als een heuse Cassandra?:
Broadie schreef:
Ik voorspel dat de Nederlandse politiek ons de komende jaren nog gaat trakteren op "verrassingen" in de vorm van gigantische kostenoverschrijdingen, die men uiteraard niet had voorzien


Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
En ook nog:
Toolman30 schreef:
Ook heeft het voor Nederland amper banen opgeleverd
:fp: :fp:

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
JSF: wat een enorm hoofdpijndossier!

Het is een van de gevoeligste Haagse dossiers van de afgelopen decennia: de aanschaf van Amerikaanse JSF-straaljagers, ter vervanging van de huidige F-16's. Vandaag is de eerste JSF in Nederland te zien, maar daar is heel wat aan voorafgegaan. Een terugblik in hoofd(pijn)punten:

1993: In de VS worden de eerste stappen gezet om een nieuwe generatie geavanceerde straaljagers te ontwikkelen.

1996: Nederland doet mee aan een voorstudie van een nieuw Amerikaans gevechtsvliegtuig. Reden is dat de huidige Nederlandse straaljager F-16 rond 2010 niet meer geschikt is.

1997: Het Amerikaanse leger geeft omdracht om twee demonstratiemodellen voor het nieuwe gevechtsvliegtuig te maken. Het project krijgt de naam Joint Strike Fighter, het nieuwe toestel gaat F-35 heten.

2001: Het ministerie van Defensie vergelijkt zes mogelijke opvolgers van de F-16. De JSF komt als beste uit de bus.

2002: Nederland doet officieel mee aan het JSF-project. Een belangrijke reden is dat Nederlandse bedrijven mee kunnen werken aan de bouw van de JSF. Verwacht wordt dat de overheid en bedrijven 800 miljoen euro moeten investeren. Het besluit stuit op veel maatschappelijk verzet.

2005: Met name linkse partijen in de Tweede Kamer twijfelen of Nederland de investering van 800 miljoen ooit terugverdient. Het kabinet ziet echter een extra onderzoek naar de JSF-deelname niet zitten.

2006: Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat de ontwikkeling van de JSF flinke vertraging oploopt.

2007: Het kabinet van CDA, PvdA en ChristenUnie besluit mee te doen met de testfase van de JSF. Verwacht wordt dat het definitieve besluit voor de aanschaf van de F-35-vliegtuigen in 2010 wordt genomen. Nog steeds zijn er veel vragen over wat de JSF gaat kosten.

2008: Een tweede vergelijking van nieuwe straaljagers. De JSF wint het van de Saab Gripen en de Advanced F-16.

2009: Coalitiepartij PvdA ziet de aanschaf van twee testtoestellen van de JSF niet zitten. Er lijkt een kabinetscrisis aan te komen, maar uiteindelijk wordt het besluit over de test-JSF's uitgesteld naar 2010 en later naar 2012.

2010: Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat Nederland uit de testfase van de JSF stapt. In december 2010 wordt duidelijk dat de F-35-toestellen fors duurder worden dan aanvankelijk gedacht. De aanschaf van 85 straaljagers zou 6,2 miljard euro gaan kosten, maar dat bedrag valt 1,4 miljard hoger uit.

2012: Volgens de Algemene Rekenkamer is het duurder om te stoppen met de JSF dan dat Nederland doorgaat met de aanschaf van de straaljagers. Nederland heeft dan al 1,2 miljard in het project gestoken. Minister Hillen schroeft het aantal toestellen daarom terug van 85 naar 56.

2013: Minister Hennis van Defensie kiest definitief voor de aankoop van de JSF-toestellen. Het worden er alleen geen 56, maar 37. De kosten van het project blijven maar oplopen. Op dit moment van het aanschafproces bedragen ze ruim 4 miljard euro.

Maar dan nog is het rekenplaatje rond de JSF niet compleet, meldt de Algemene Rekenkamer. De kosten voor onderhoud zijn mogelijk onderschat. Zo zijn niet alle trainingsuren voor piloten meegerekend. Daardoor is het onzeker of er altijd vier toestellen voor internationale missies beschikbaar zijn. De overige gevechtsvliegtuigen zijn nodig voor de bewaking van het luchtruim, voor training van piloten, of zijn in onderhoud.

Van 37 JSF blijven er 5 in VS om piloten te trainen. Feitelijk dus maar 32 toestellen beschikbaar.

— Jos Heymans (@JosHeymans) 19 september 2013

2014: De 37 JSF's die Nederland aanschaft, komen niet allemaal tegelijk naar Nederland. Behalve de twee testtoestellen die Nederland al heeft, komen er vanaf 2019 enkele toestellen per jaar hierheen. Ook wordt bekend dat er maar vier tegelijk bij een missie kunnen worden ingezet. Daarbij blijven er vijf in de VS om piloten te trainen. Aan het eind van het jaar meldt de regering dat de kosten binnen het vastgestelde budget blijven.

2015: In februari kiest Nederland definitief voor de aanschaf van de JSF's. De Tweede Kamer gaat in een rumoerig debat uiteindelijk akkoord.

Hennis komt rond Prinsjesdag met het nieuws dat de aanschaf van de JSF's misschien wel een half miljard euro duurder uitvalt. Het JSF-project zou nu in totaal zo'n 5,2 miljard euro gaan kosten.

2016: Voor het eerst krijgt Nederland een JSF op eigen bodem te zien. Het toestel landt op 23 mei op vliegbasis Leeuwarden en is daarmee voor het eerst buiten de VS te aanschouwen. Behalve enthousiasme - de vliegtuigspotters staan in de rij - is er ook kritiek: veel mensen zijn bang voor de geluidsoverlast die het toestel veroorzaakt.

Dit is de F-35 oftewel de JSF:

* De Joint Strike Fighter heet officieel de F-35 Lightning II. Er komen drie versies: een voor een normale landingsbaan (die koopt Nederland), een ander type heeft een korte startbaan nodig en kan verticaal landen en een derde model is speciaal geconstrueerd voor vliegdekschepen.

* Het gaat om een internationaal project, maar de ontwikkeling wordt geleid door de Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed Martin.

* Het Pentagon wil ruim 2400 exemplaren van de F-35 aankopen. De ontwikkelings- en testfase zal voor het eind van 2017 klaar zijn. Er zijn inmiddels meer dan 150 vliegtuigen afgeleverd.

* Naast de onzichtbaarheid voor de radar is het voornaamste pluspunt van de F-35 de compleet vernieuwde elektronica. Die zouden het toestel veel effectiever maken dan andere modellen. Maar de zeer ingewikkelde software zorgt wel voor de nodige problemen bij de ontwikkeling.

* Lockheed Martin schat dat de kosten per toestel in 2020 circa 85 miljoen dollar zijn.

* De bouw is meermalen vertraagd en de kosten zijn flink gestegen. De vervanging van de Nederlandse F-16 zal vanaf 2019 beginnen. Nederland koopt 37 toestellen.

Bron: http://www.rtlz.nl/algemeen/politiek/js ... ijndossier

Feitelijk
Master
 Bericht 
Vandaag landen ze op eindhoven. Er is zelfs een livestream van!

 Pagina 3 van 5 [ 207 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wimken en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek…