» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Postingstijd interval gedetecteerd van 279.2 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.


 Pagina 4 van 5  [ 207 berichten ]
WimLex
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Vandaag landen ze op eindhoven. Er is zelfs een livestream van!

lieg niet, leeuwarden
http://nos.nl/artikel/2106722-jsf-klink ... awaai.html

cmx45
Die hard
 Bericht 
 
En dan natuurlijk de link van de livestream, om 20:45 verwachten ze de aankomst. Iets meer dan 11000 kijkers momenteel
Link


WimLex
Master
 Bericht 
cmx45 schreef:
om 20:45 verwachten ze de aankomst

Ja , ze hebben tegenwind, daarom 45 min vertraging :lol:
(zelfs de wind weet dat het een dramadossier is)

Griffin
Master
 Bericht 
Kwibus
Master
 Bericht 
Zit je in zo'n JSF, moet je achter een Gulfstream blijven hangen. Ik geloof niet dat je Nederland duidelijker aan het buitenland kan uitleggen :roflol: :roflol: :roflol:

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
OMG, ik hoor net in het live verslag dat de eerste 6 toestellen inn de USA gebouwd worden en de rest (31 toestellen) via een sublicentie in een fabriek in Italië. Het eerste dat bij mij opkwam is het debacle met de Fyra.

Walker
Master
 Bericht 
Those Italians made us an offer that we couldn't refuse..... :nah:

Kwibus
Master
 Bericht 
Gewoon een fabriek van LHM hoor

Kwibus
Master
 Bericht 
Zo, nu eerst een Bavaria :lol:

WimLex
Master
 Bericht 
Iemand al opgevallen dat beide kisten al haarscheurtjes hebben ? :fp:

De F001
Afbeelding
De F002
Afbeelding

cmx45
Die hard
 Bericht 
 
Wel een tenenkrommend commentaar zeg. Oef wat erg.
Dit is een vliegende internet . . een super wikipedia . . . . Hoe verzin je het.

Kwibus
Master
 Bericht 
Jo, je moet toch wat uitkramen als je aan het wachten bent (tijdens dit historische moment....)

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Kwibus schreef:
Jo, je moet toch wat uitkramen als je aan het wachten bent (tijdens een historische fout....)

FTFY

basjuh1981
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Vandaag landen ze op eindhoven. Er is zelfs een livestream van!

Je bedoelt Leeuwarden.

Broadie
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
Iemand al opgevallen dat beide kisten al haarscheurtjes hebben ? :fp:
Is dat een slechte (stealth) paint job? Mooie afname moet dat geweest zijn dan.
Daily Mail schreef:
Sir Nick Harvey, who served as the Minister of State for Armed Forces between 2010 and 2012, said that there was ‘not a cat in hell’s chance’ that the jet would be in British service by 2018.
‘I don’t recall…having heard anyone suggesting that these things could be used in combat before 2020.’
‘not a cat in hell’s chance’ :lol:

Tweebel
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
Iemand al opgevallen dat beide kisten al haarscheurtjes hebben ?


Dat ziet er wel wat ernstiger uit dat haarscheurtjes...

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
WimLex schreef:
lieg niet, leeuwarden

Code:
met opzet onwaarheden spreken


Zal vast geen opzet zijn geweest heh.

Kenji
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Kwibus schreef:
Jo, je moet toch wat uitkramen als je aan het wachten bent (tijdens een hysterische fout....)

FTFY

FTFFY

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
De F35 (JSF) wordt een vliegende Fyra, het einde van een inzetbaar Nederlands leger

Volgens onze MinDef is het een feestje, de eerste 'Joint Strike Fighter' (JSF) in Nederland. Vijftien jaar te laat, maar goed. De meeste nieuwsberichten over de JSF zijn positief, maar wie tussen de regels door leest ziet een probleem opdoemen. Door de kostenoverschrijdingen zijn ze per stuk zo duur dat we er veel te weinig van zullen krijgen. Binnen afzienbare tijd hebben we geen operationeel inzetbare luchtmacht meer. Of überhaupt een leger. Aftellen voor een parlementaire enquête dus, wij gokken op zo'n twee duizend dagen.

De ontwerper van de f16 legt in dit filmpje haarfijn uit wat er mis is met het nieuwe toestel, de JSF of f35. Het is voor zoveel taken tegelijk gebouwd (daarom de term 'joint') dat het nergens echt goed in is. Het idee is dat we goedkoper uit zijn als we een toestel hebben dat meerdere taken kan vervullen, zodat we minder verschillende soorten vliegtuigen hoeven te kopen. De JSF is bijvoorbeeld geschikt om ergens van grote hoogte bommen op te gooien, een bommenwerper dus. De FSF moet ook een luchtgevecht aan kunnen gaan, waardoor het 'stealth' is. Het apparaat heeft speciale verf die het voor radar veel minder opvallend maakt. Ook zitten de raketten en bommen in een interne opslagplek, zodat ook die niet op radar zichtbaar zijn.

Link


De opslagplek (hier is die opengeklapt) heeft ophangpunten voor slechts twee bommen of raketten. De f16 heeft elf ophangpunten. Om dezelfde hoeveelbeid bommen te gooien, moet de JSF dus zes keer zoveel vluchten uitvoeren, met alle risico's van dien. Het is wel mogelijk om bommen onder de vleugels van de JSF te hangen maar dan is het voordeel van 'stealth' weer weg, want bommen en raketten zijn dat niet. Dan hadden we net zo goed een toestel voor de helft van de prijs kunnen kopen. Met ophangpunten onder de vleugel kan een JSF acht wapens per keer meevoeren, tegenover elf voor een f16. Die is ook sneller en wendbaarder. De JSF is - op het 'stealth' aspect na - een achteruitgang.

Verder heeft Defensie aangegeven dat de JSF ingezet kan worden voor 'close air support' (CAS). Als Nederlandse soldaten in bijvoorbeeld Mali onder de voet gelopen dreigen te worden, kunnen ze om luchtsteun vragen. Een JSF blijft dan in de buurt van de grondtroepen en bombardeert of beschiet vijanden die de soldaten op de grond aanwijzen. Helaas moet een JSF dan laag vliegen. Als een kogel uit een Kalashnikov van € 400 (prijzen in Amsterdam-West) dan de speciale verf beschadigt - en zoiets gaat een keer gebeuren - dan is het toestel niet meer stealth en kan het apparaat van € 108 miljoen (als het daarbij blijft) weer terug naar de fabriek. Dat is kort en goed de inhoud van het filmpje.

Pang pang
Door de kostenoverschrijdingen hebben we het bestelde aantal teruggebracht van 80 naar 37. Waarschijnlijk durven we hem nooit in te zetten voor CAS. Als er eentje neerstort, waar we op kunnen wachten, dan zijn we drie procent van de luchtmacht kwijt. Verder is het toestel nogal duur in het onderhoud waardoor piloten vooral in een simulator moeten trainen. Uiteindelijk krijgen we dus een piepkleine luchtmacht, met piloten die veel te weinig trainen, om een toestel te kunnen hebben dat het in een luchtgevecht tegen een veel goedkoper Russisch toestel verliest. Beter houden we de JSF dan aan de grond. De motor van een JSF maakt ook meer dan twintig keer zoveel geluid als een f16. Het is dus wachten op NIMBY's die het toestel aan de ketting gaan laten leggen.

Het overambitieuze project maakt het ook veel te duur, zodat we op ander materieel moeten bezuinigen. Zo heeft het Nederlandse tankleger geen tanks en moeten soldaten 'pang pang' roepen tijdens oefeningen. De totale uitgaven van onze overheid zijn in tien jaar tijd verdubbeld, die voor defensie gehalveerd.

Sunk cost
Defensie ziet dit zelf ook zo, getuige twee opmerkelijke berichten, allebei in De Telegraaf. Eigenlijk hoopt men op meer dan 37 toestellen, want dat is toch wel een beetje weinig. Daarnaast wil Defensie Italiaanse toestellen aanschaffen voor trainingsdoeleinden. Dat is opmerkelijk, want nu beschikken we alleen over goedkope propellorvliegtuigjes. Daarin leren piloten de beginselen van het vliegen. Daarna gaan ze naar Arizona, waar tien f16's klaarstaan. Het programma voor Nederlandse piloten is eigenlijk hetzelfde als dat voor Amerikaanse: we doen als bondgenoot mee en betalen ervoor. Bij de f35 zal dat hetzelfde zijn.

Toch wil Nederland zes Italiaanse toestellen van het type M346 kopen. Waarom? Die staat te boek als trainer, maar volgens de fabrikant is deze uitdrukkelijk in staat om gronddoelen uit te schakelen: precies waar we een JSF dus liever niet voor gebruiken. Hiermee geeft onze luchtmacht schoorvoetend toe dat het met 37 JSF's totaal niet voldoende uitgerust is.

Vijftien jaar of langer te laat, twee keer te duur, twintig keer zo lawaaierig als de voorganger, en half zo veeltoestellen als gedacht. Beter stoppen we direct met dit rampproject, want alle energie die we erin hebben gestoken is toch 'water onder de brug'. Bij beslissingen als stoppen of doorgaan is het beter om gemaakte kosten te negeren, deze zijn 'sunk' en kunnen niet worden teruggedraaid. Helaas werkt dat in de politiek niet zo, want daar zijn sunk costs verworden tot 'politiek kapitaal'. Ergo, iemand moet teogeven dat de JSF een blunder was. En dat gaat niet gebeuren. Totdat de wal het schip keert.

Bron: http://925.nl/archief/2016/05/24/de-f35 ... nds-leger/

Feitelijk
Master
 Bericht 
Afbeelding

Feitelijk
Master
 Bericht 
Kenji
Master
 Bericht 
A10 Warthog :inlove: :inlove: :inlove:

Brrrrrrrrrrrrrrrt :respect:

Feitelijk
Master
 Bericht 
Afbeelding

Broadie
Master
 Bericht 
Voor elk goed doel komt men bij ons langs de deur, waarvan men vindt: dat hoort zo, dat is sociaal wenselijk, natuurlijk geef je wat.
Maar als het zo sociaal-maatschappelijk wenselijk is, waarom worden die goede doelen dan niet uit de belastingpot betaald? Het hoort moreel toch zo? Gemeenschapsgeld wordt toch al maatschappelijk breed (zo beweert men ten minste) opgehaald, waarom die totaal inefficiënte omweg met legertjes vrijwillige collectanten?

Omgekeerd worden zaken waar we vermoedelijk helemaal niet achter staan wel uit de belastingruif betaald. Zoals de F35. Want dat is defensie hè, een staatsaangelegenheid, en dus veel te belangrijk om het aan het domme volk rechtstreeks over te laten.

Nou, als ik dan zo dom ben dat ik er niet rechtstreeks over mag meebeslissen, dan kunnen jullie wijze beslissers ook vast zonder mijn oliedomme belastinggeld uit de voeten hè. Wat kost mij alleen al die halvegare F35:
4,5 miljard gedeeld door 12 miljoen belastingbetalers = 375 euro (en die 4,5 miljard is slechts de politieke schaamlap waarachter waarschijnlijk nog heel wat meer kosten verstopt zitten).
Dat wordt zomaar even tussen neus en lippen door uit de portemonnees gehengeld, omdat het politieke pluche besloten heeft dat het zo wel goed is. Jaknikkers die veelal van techniek de ballen verstand hebben en dus alleen naar cijfertjes loeren, die door belanghebbenden geleverd worden. Allemaal erg onafhankelijk, kritisch en transparant dus.

Opzouten met je F35 playmobil. En ik wil mijn geld terug.

Darth_Android
Die hard
 Bericht 
Broadie schreef:
Jaknikkers die veelal van techniek de ballen verstand hebben en dus alleen naar cijfertjes loeren, die door belanghebbenden geleverd worden.

Defensie zat er zelf achterheen. Voornamelijk omdat ze perse Amerikaans spul willen kopen. De generaals e.d. hebben natuurlijk nog ervaring uit de koude oorlog toen dat vanzelfsprekend was.

Broadie
Master
 Bericht 
Ach ja, het Nederlandse ministerie van defensie...

Nederland had zich 1970 uit het Panavia Tornado project teruggetrokken, omdat defensie vond dat de Tornado te ingewikkeld en niet wendbaar genoeg zou worden :lol:
... en enkele tientallen jaren later kiest dezelfde defensie dus voor de F35 :roflol:

Scaniafan
Master
 Bericht 
Ogod, Nederland gaat zich met de Belgische beslissing bemoeien... In de hoop om toestellen in een "gemeenschappelijke" garage onder te brengen waardoor er minder monteurs opgeleid hoeven te worden ofzo?

Citaat:
Nederlandse luchtmacht: "Grote voordelen als België voor F-35 kiest"

vr 27/05/2016 - 06:59 Gianni Paelinck, Jens Franssen

België zou er goed aan doen om te kiezen voor de F-35 als opvolger voor de F-16-gevechtsvliegtuigen. Dat oppert de Nederlandse luchtmacht, die zelf al met de F-35 vliegt. "Ik zie daar grote voordelen voor de samenwerking tussen onze landen", zegt generaal Schnitger aan VRT Nieuws.

Ons land heeft al beslist dat de F-16 gevechtsvliegtuigen zullen vervangen worden, maar de regering kiest pas volgend jaar welk type vliegtuig ze zal bestellen. Officieel zijn er vijf kandidaten. Een van de favorieten is de F-35 of de Amerikaanse Joint Strike Fighter.

De F-35 is echter een controversieel toestel en heeft ook bij ons al heel wat discussie opgeleverd. "Dat heeft twee hoofdredenen", stelt generaal Schnitger van de Nederlandse luchtmacht. "Het gaat ten eerste om een erg duur dossier. Bovendien heeft het project in het begin af te rekenen gehad met technische problemen die door sceptici werden opgeblazen tot mythische proporties."

Bij onze noorderburen zijn ze wel degelijk enthousiast over de keuze voor de F-35. En ze vinden dat onze regering best ook voor het toestel kiest. "Dat zou de samenwerking in de toekomst veel makkelijker maken en kunnen verdiepen. Er zijn allerlei voordelen voor kosten en inzetbaarheid", vindt generaal Schnitger. "Dat is ook het geval voor de bijdrage van beide landen aan de NAVO. Ik zie daar grote voordelen aan."


http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2666847

WimLex
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Ogod, Nederland gaat zich met de Belgische beslissing bemoeien... In de hoop om toestellen in een "gemeenschappelijke" garage onder te brengen waardoor er minder monteurs opgeleid hoeven te worden ofzo?

De F84, de F86, de F104 en de F16 zijn gemeenschappelijk gekocht met BE, DK en NO.
Zo vreemd is het verhaal dus niet.

Ik meen me zelfs te herinneren dat er landen zijn die nu met de aanschaf van de opvolger van de F16 hebben gewacht op welke keus nederland zou maken.
Monteurs en garages heeft het niks mee van doen, eerder met het delen van informatie en ervaringen.
En als ik me het F16 verhaal goed herinner, grootverbruikskorting op de aanschaf.

Kami
Master
 Bericht 
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2588 ... er___.html

Citaat:
LEEUWARDEN - Het verschil in geluid tussen wordt door de bewoners rondom de vliegbasis in Leeuwarden als klein ervaren. Dat blijkt volgens Defensie uit de resultaten van een enquete. De resultaten komen overeen met de resultaten van geluidsmetingen van het Nederlandse Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR).


Ik heb mensen gesproken die vertelden dat de F16 een stukje harder voorbij kwam dan de F35.
En ook dat er wat andere vliegroutes gebruikt werden als normaal.
Ben benieuwd of het allemaal wel klopt.

WimLex
Master
 Bericht 
Kami schreef:
Ik heb mensen gesproken die vertelden dat de F16 een stukje harder voorbij kwam dan de F35.
En ook dat er wat andere vliegroutes gebruikt werden als normaal.
Ben benieuwd of het allemaal wel klopt.

Ze hebben gister geluidstesten gedaan waarbij zowel de F16 als F35 gebruikt werden.
In een ruim gebied rondom de basis hadden ze geluidsmeetapparatuur opgesteld staan, en ze hebben met verschillende snelheden en verschillende manieren van aanvliegen en starten gekeken wat de geluidsbelasting is voor de omwonenden.

http://www.nrc.nl/next/2016/05/27/friez ... sf-1622260

http://www.nu.nl/binnenland/4268613/jsf ... f-16-.html

vw-driver
Master
 Bericht 
F-35 Testing Slips To 2018
Lara Seligman, Defense News

WASHINGTON — The military’s top weapons tester has been warning for months that the F-35 will not be ready for its final test phase until 2018 at the earliest. On Tuesday, the Pentagon officially acknowledged the schedule slip.

“We reviewed the status of operational test planning, and there is consensus that that is likely to occur in calendar year 2018 given the realities of the schedule at this time,” said Frank Kendall, the Pentagon’s top acquisition official, during a Tuesday conference call. “The target was the middle of 2017, but it’s clear we’re not going to make that.”

This slip reflects a six-month delay for initial operational test and evaluation, or IOT&E, the last major period of testing before full-rate production. IOT&E will test the F-35's full combat capability, verifying the jets can fly real, operational missions as intended.

The joint program office’s objective to begin IOT&E was August or September 2017, said JPO chief Lt. Gen. Christopher Bogdan, speaking to reporters along with Kendall after the F-35 chief executive officer roundtable in Phoenix. But that start date has slipped to January or February, he said.

The challenge lies with retrofitting all 23 aircraft required for IOT&E with the full 3F software and hardware capability, Bogdan said.

“We believe that in order to get all 23 airplanes for the [operational test] fleet to a full 3F production-representative configuration is going to take us longer than” anticipated, Bogdan said. “That is merely a function of trying to get those older airplanes fully mod-ed to a complete 3F hardware and software capability so they can do IOT&E with production-representative aircraft.”

The delay has nothing to do with the ongoing software glitches that cause the jets’ systems to shut down and need to be re-booted, a problem seen across the fleet, he said.

However, fixing these software issues did lead to a delay in wrapping up testing of the 3i software, which the Air Force needs to declare its F-35A jets operational this year. The work on 3i has eaten up “a majority” of the team’s schedule margin for beginning IOT&E, officials at Edwards Air Force Base, California, told Defense News recently.

Bogdan has already acknowledged that delivery of the final Block 3F software slipped by four months to late fall 2017, a delay that was primarily due to the software issues seen in both 3i and 3F.

The joint program office is still negotiating with manufacturer Lockheed Martin on the long-delayed ninth and 10th batches of F-35s, valued at about $16 billion total, Kendall also said. Bogdan told reporters earlier this year that he expected to finalize the ninth low-rate initial production contract with Lockheed by the end of March, with the 10th following a few months later.

“We are in the final stages of that negotiation and hopefully it will be closed before too much time goes by,” Kendall said.


http://www.defensenews.com/story/defens ... /84885820/

Broadie
Master
 Bericht 
Die info dekt zich aardig met het "not a cat in hell´s chance" citaat dat ik hierboven al had aangehaald:
Daily Mail schreef:
Sir Nick Harvey, who served as the Minister of State for Armed Forces between 2010 and 2012, said that there was ‘not a cat in hell’s chance’ that the jet would be in British service by 2018.
‘I don’t recall…having heard anyone suggesting that these things could be used in combat before 2020.’


WimLex
Master
 Bericht 
Feitelijk
Master
 Bericht 
Morgen? Oh ja helemaal geen kans op een bui of zo....

flaskk
Master
 Bericht 
Stiekem hoop je gewoon dat zo'n ding als een baksteen morgen uit de lucht valt (zonder gewonden dan) :lol:

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
flaskk schreef:
Stiekem hoop je gewoon dat zo'n ding als een baksteen morgen uit de lucht valt (zonder gewonden dan) :lol:

Dan kan zomaar gebeuren. Bij de airshow van de A320 ging het ook gigantisch fout.

djee
Master
 Bericht 
Vloog 2x over vanmiddag, wat een pokke herrie zeg.

JonnyJohnson
Master
 Bericht 
JSF maakte toch niet met iedereen kennis vandaag: te weinig brandstof mee


Dat is balen: breidde de Luchtmacht het 'kennismakingsrondje' van de JSF juist uit zodat iedereen de nieuwe straaljager kon zien, heeft het vliegtuig te weinig kerosine aan boord. JSF-spotters in het noorden van Nederland stonden vandaag alsnog voor niets te wachten.

De F-35 kwam net dat beetje brandstof tekort om het hele rondje boven ons land af te maken, schrijft de Leeuwarder Courant. De JSF sloeg het noordelijke deel van Noord-Holland maar ook Texel en Vlieland over en keerde eerder terug naar Leeuwarden. Aan het weer lag het in ieder geval niet; de lucht was prachtig helder.

Uitbreiding van de route
De Luchtmacht kreeg eerder kritiek uit het oosten van het land, omdat de nieuwe straaljager daar niet te zien zou zijn. En dus breidde Defensie de vlucht uit naar delen van Drenthe en Twente. Met alle gevolgen van dien, lijkt het nu.


Vorige week ging de kennismakingsvlucht niet door vanwege laaghangende bewolking. De F-35 Lightning II, zoals de straaljager eigenlijk heet, is de opvolger van de F-16. Twee toestellen uit de Verenigde Staten zijn enkele weken in Nederland. Vanaf 2019 moeten de straaljagers definitief in Nederland zijn.


Bron: http://www.rtlnieuws.nl/nederland/jsf-m ... ndstof-mee


Het is toch echt een ramptoestel, en toch blijven de politici er in geloven. Nu te weinig brandstof voor het hele rondje? Komt om dat ze teweinig hebben getanked of verbruikt het toestel gewoon meer dan opgegeven in de specificaties.

WimLex
Master
 Bericht 
JonnyJohnson schreef:
Komt om dat ze teweinig hebben getanked of verbruikt het toestel gewoon meer dan opgegeven in de specificaties.

Citaat:
Brandstofgewicht: F-35A: 8165 kg
Citaat:
Internal fuel F-16: 2,685.2 kg


Broadie
Master
 Bericht 
De F35 heeft inderdaad ruim 3 maal zo veel brandstof aan boord dan een F16. De F16 kan enkele 300 gallon externe tanks meetorsen, maar komt dan nog steeds niet in de buurt van de F35 wat brandstofvoorraad betreft. Het was echter voor de F35 nooit de bedoeling om externe tanks te krijgen, die zouden immers het stealth-gebeuren teniet doen.
Verder is de F35 eigenlijk aerodynamischer. De romp draagt behoorlijk bij aan de lift, het is eigenlijk een vleugel als geheel (zie ook mijn avatar, de Vought V-173 Flying Pancake, als voorbeeld van dat concept).

De F35 lijkt te kleine vleugels te hebben, maar dat is dus schijn.

Het is niet zo dat de F35 als concept een totale mislukking is van begin tot eind en alles daartussen. Men had het alleen niet zo politiek moeten doordrukken. Andere opties hadden een kans moeten krijgen. Zowel in Nederland als in de andere deelnemende landen.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Niet genoeg brandstof om 2 en halkf uur in de luchgt te blijven?

Daar zullen de grondtroepen die op de airsupport moeten rekenen blij mee zijn zeg...

Roelf
Master
 Bericht 
 
actieradius van de F-35 is 2220 km, volgens de wiki. Zou voldoende moeten zijn voor rondje NL

Broadie
Master
 Bericht 
Ja, maar niet als je op verschillende hoogtes moet vliegen (de mensen willen je ten slotte kunnen zien), wat kunstjes ten beste geeft en daarbij voortdurend versnelt en afremt door de neus op te trekken. Die theoretische reikwijdte zal wel baseren op aannames die niet uit gaan van constante dogfight-scenario's.
En een klein beetje reserve zal zo'n piloot ook wel graag willen aanhouden. Letterlijk op de laatste dampen binnen komen struikelen was vermoedelijk niet ingepland.

Nederland heeft de A-versie met een iets kleinere tank dan de C-versie. Het maximale bereik ligt bij de A op 2222 km (1200 nautische mijl), maar dat is nogal optimistisch geschat.

WimLex
Master
 Bericht 
Broadie schreef:
Verder is de F35 eigenlijk aerodynamischer. De romp draagt behoorlijk bij aan de lift, het is eigenlijk een vleugel als geheel

Dat is de F-16 ook

WimLex
Master
 Bericht 
Broadie schreef:
als je op verschillende hoogtes moet vliegen (de mensen willen je ten slotte kunnen zien)

Daarom vloog hij nederland dan ook rond op 400 mtr (1200ft) AGL 8)

Broadie
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
Dat is de F-16 ook
Yep, de F16 heeft ook een meedragende body. Het verschil hierin met de F35 is wellicht geringer dan ik eerst had aangenomen. Maar het lijkt aannemelijk dat de F35 een iets sterkere fuselage lift vertoont.

Het schijnt trouwens dat de fuselage lift een behoorlijke bijdrage levert aan de totaal benodigde lift van kisten zoals de F16 en F35. En dat de som van fuselage lift + wing lift kleiner is dan het gezamenlijke effect.

Fulcrum
Master
 Bericht 
Roelf schreef:
actieradius van de F-35 is 2220 km, volgens de wiki. Zou voldoende moeten zijn voor rondje NL

Militaire luchtvaart:

Combat radius = actieradius. Voor een F35-A is die 1158km op alleen interne brandstof.
Range = vliegbereik. F35-A: 2220 km (interne brandstof)

Aan externe tanks wordt gewerkt, maar dat heeft natuurlijk wel negatieve gevolgen voor de stealth eigenschappen.

Dus de tanks voor het rondje NL waren zeker niet vol, planning was te krap of ze hadden een hoger brandstofverbruik. (Laag vliegen met een jet is niet bepaald zuinig). En op reserves (en die worden altijd in de planning meegenomen) gaan vliegen mag waarschijnlijk niet..........

Ik heb ze 2x gezien bij Amsterdam, wat mij vooral opviel is dat de F35 zo groot is tov de F16.

Broadie
Master
 Bericht 
Dan had men nog de optie gehad om onderweg eventjes...
Afbeelding

WimLex
Master
 Bericht 
Fulcrum schreef:
wat mij vooral opviel is dat de F35 zo groot is tov de F16.

F35:
Citaat:
Length: 50.5 ft[649] (15.67 m)
Wingspan: 35 ft[N 4] (10.7 m)
Height: 14.2 ft[N 5] (4.33 m)
Wing area: 460 ft²[289] (42.7 m²)
Empty weight: 29,098 lb[650] (13,199 kg)
Loaded weight: 49,540 lb[267][N 6][651] (22,470 kg)
Max. takeoff weight: 70,000 lb[N 7] (31,800 kg)

https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_ ... ghtning_II

F16:
Citaat:
Length: 49 ft 5 in (15.06 m)
Wingspan: 32 ft 8 in (9.96 m)
Height: 16 ft (4.88 m)
Wing area: 300 ft² (27.87 m²)
Airfoil: NACA 64A204 root and tip
Empty weight: 18,900 lb (8,570 kg)
Loaded weight: 26,500 lb (12,000 kg)
Max. takeoff weight: 42,300 lb (19,200 kg)

https://en.wikipedia.org/wiki/General_D ... ing_Falcon


:[ :[ :[

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Na geflopte Fyra bouwen Italianen nu ook de JSF

Hogesnelheidstreinen en helikopters uit Italië. Nederland heeft er nog buikpijn van, zoveel was er mis mee met de Fyra en NH-90. Toch laat defensie nu door hetzelfde bedrijf nieuwe straaljagers bouwen. Deze keer wordt het geen fiasco, verzekert de luchtmacht tijdens een exclusief bezoek aan de fabriek.

AN0009. Het nummer staat keurig op een bordje bij een okergeel, gebogen stalen frame. Een medewerker van de fabriek wijst glimlachend op een rood, wit, blauw vlaggetje. Zo ziet een nieuwe Joint Strike Fighter, ofwel F-35, er dus uit bij ‘de geboorte’.

In deze immense kraamkamer op een uur rijden van Milaan fabriceren de werknemers van Leonardo Aircraft de vijfde generatie gevechtsvliegtuigen in elkaar. 90 stuks voor de Italianen zelf, 29 van in totaal 37 straaljagers voor de Nederlanders. Een droomklus, want hier in Cameri staat de enige fabriek in Europa waar onder het toeziend oog van de Amerikaanse ontwerper Lockheed Martin F-35’s gefabriceerd mogen worden. Dat levert de Italianen niet alleen een miljoenenorder op, maar uiteindelijk ook nog eens zo’n 6.000 banen.

De stalen frames in de eerste hal vormen samen een rompdeel. Ze krijgen geïntegreerde vleugels. Later een cockpit, middenstuk en staart. Wie in een tour door vijf immense hallen stapt ziet de F-35 in anderhalf uur ‘volwassen’ worden. In werkelijkheid neemt het in elkaar zetten van één straaljager een jaar in beslag. Dit is exclusief de tijd die nodig is voor het fabriceren van losse componenten vanuit twaalf locaties over de hele wereld, waaronder onderdelen van Fokker.

Geen fouten
Het is een precisiewerkje van ongekende omvang. Eén foutje kan verstrekkende gevolgen hebben, weten ze inmiddels bij dezelfde fabriek in het Amerikaanse Fort Worth. Daar had een leverancier isolatiemateriaal op pijpen gebruikt dat los liet in de brandstoftanks. Het is een plek waar geen mens meer bij komt na de productie zonder een ingrijpende en tijdrovende hersteloperatie.

De Italianen zetten alles op alles om dit soort fouten te voorkomen. Geen onderdeel verplaatst naar de volgende werkplek zonder dat er een uitgebreide check is geweest. Punten die nog eens de aandacht van de bouwers nodig hebben, worden gemarkeerd met een stickertje.

Maar liefst veertig medewerkers van Lockheed Martin kijken mee over de schouders van de Italianen of ze hun werk naar behoren doen. Geen enkele F-35 verlaat de fabriek zonder dat een Amerikaanse piloot het toestel heeft getest. Ook de zo geroemde techniek om nagenoeg onzichtbaar te zijn voor vijandelijke radar wordt getest door de Amerikanenin een immense hal waar alleen Amerikanen in mogen komen.

Luchtmachtgeneraal Dennis Luyt die de samen met zijn Italiaanse collega de productielijn inspecteert, stelt tevreden vast dat hier op een bijzonder hoog niveau wordt gewerkt. Het eerste toestel dat uit de fabriek rolde had nul defecten. Dat hebben ze zelfs in Amerika nog niet voor elkaar gekregen.

Slechte ervaringen
Als Leonardo Aircraft dat niveau weet vast te houden, poetst het haar reputatie in Nederland flink op. Met de laatste twee grote projecten van dit grote industriële conglomeraat, dat tot begin dit jaar nog Finnmeccanica heette, heeft Nederland slechte ervaringen. Zo leverde de onderneming via het inmiddels verkochte dochterbedrijf AnsaldoBreda ook de hogesnelheidslijn Fyra af in Nederland. Bijna vier jaar geleden moesten deze toestellen van het spoor worden gehaald vanwege de vele technische mankementen. Ook was dochteronderneming AugustaWestland betrokken bij de productie van de nieuwe NH-90 helikopters. Toestellen die eveneens met een waslijst aan mankementen in gebruik zijn genomen.

Luchtmachtgeneraal Luyt kent ook die verhalen, maar hij heeft geen moment getwijfeld of samenwerking met dit bedrijf wel een verstandige keus is. ,,De bouw van de F-35 gebeurt samen met de Amerikanen en de manier waarop ze dat hier doen geeft absoluut vertrouwen. Als ze in dit land een Ferrari kunnen bouwen kunnen ze ook een goed werkende F-35 in elkaar zetten.’’

In 2019 moeten de eerste jachtvliegtuigen uit deze fabriek naar Nederland komen. Vanaf 2021 hoopt de luchtmacht ze ook daadwerkelijk op missie te kunnen sturen.


Ik vermoed dat de Italiaanse JSF's naar Nederland komen. Wij hebben veel ervaring met deze onderneming. :fp:

 Pagina 4 van 5 [ 207 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek…