» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Pagina 2 van 2  [ 64 berichten ]
Dave
FS Webmaster
 Bericht 
snovvdog schreef:
Dat dat geen moslims zijn, maar gestoorde christenen...

ETA? Lastig, geschiedenis.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Nee, in Noord Korea gaat het lekker. Ook allemaal de schuld van een of andere religie natuurlijk.

Fopspee(n)
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Hoe lang heeft het geduurd tot we normaal op zondag de winkels open mochten hebben?

Nou...als dat het criterium is :fp:

snovvdog schreef:
Al dat anti Islam gezeik hier, ik heb het ook niet op de Islam, maar de PVV doet alsof alle problemen in het land magisch zouden zijn opgelost als de Islam er niet meer was.

Dat komt omdat jij je enkel focust op wat de PVV over de Islam te melden heeft terwijl de PVV genoeg andere zaken aandraagt maar dat wordt voor het gemak even genegeerd. Anders bekt het zo moeilijk om over de PVV te zeiken.

bert65
Master
 Bericht 
@Snovdog: jij hebt het idee dat je je leven helemaal godsdienstloos leeft. Echter je hele opvoeding, of je nu praktiserend bent of niet, is gebaseerd en afgeleid op het Christelijke geloof. Je gedraagt je heel anders en leeft heel anders dan iemand die in een moslim-, Hindoestaans- of Joodsbeleidend land is geboren en getogen. Goed, je bent niet praktiserend gelovig maar je hele leven is gebaseerd op (een vorm) van het Christendom.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
WNS2.0D schreef:
Nee, in Noord Korea gaat het lekker. Ook allemaal de schuld van een of andere religie natuurlijk.

In principe wel.

bert65
Master
 Bericht 
Dave schreef:
In principe wel.

Klopt en dat heet communisme.

KanarieVW
Master
 Bericht 
bert65 schreef:
@Snovdog: jij hebt het idee dat je je leven helemaal godsdienstloos leeft. Echter je hele opvoeding, of je nu praktiserend bent of niet, is gebaseerd en afgeleid op het Christelijke geloof. Je gedraagt je heel anders en leeft heel anders dan iemand die in een moslim-, Hindoestaans- of Joodsbeleidend land is geboren en getogen. Goed, je bent niet praktiserend gelovig maar je hele leven is gebaseerd op (een vorm) van het Christendom.

Volgens mij is dit een mooi voorbeeldje van overschatting van het geloof. Er vanuit gaande dat je niet bij de opvoeding van Snovdog betrokken bent geweest, hoe durf je dan te beweren dat zijn opvoeding op basis van het christelijke (zonder hoofdletter) geloof is? Dat is volslagen onzin. De fanatieke christenen zullen dat graag geloven, maar dat is puur en alleen in een verwoede poging dat sprookje in stand te houden.

Ik ben gelukkig totaal niet gelovig opgevoed. Dus ook niet een opvoeding gebaseerd op, gewoon NIET. En dat ga ik exact zo doen met mijn kinderen.
Leuk dat andere mensen er iets aan hebben, maar ik ben er te nuchter voor. Zou niet weten waarom Doornroosje niet en Jezus wel zou bestaan.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Leuk al die ikkeikkeikke verhalen maar het gaat om paasviering op protestantse en rooms-katholieke basisscholen.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Kanarie, je mist volledig, maar dan ook echt helemaal volledig het punt van Bert.

Het gaat erom dat je hier in Nederland opgroeit in een cultuur die gebaseerd is op een joods-christelijke traditie. De hele cultuur en waarden, normen en ethiek die wij hier gewend zijn en als vanzelfsprekend ervaren is hierop gebaseerd. Kun je niet aan doen, geeft ook niet. Maar ga het niet ontkennen omdat je het zo stoer vindt om tegen iedere vorm van religie aan te schoppen.

bert65
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Leuk al die ikkeikkeikke verhalen maar het gaat om paasviering op protestantse en rooms-katholieke basisscholen.

Vooruit dan maar. Ik maak er een combinatie van:
Ikke ikke heb op Christelijke en katholieke scholen onderwijs genoten. Op deze scholen zaten ook scholieren met een andere religie. Er was toen nog geen gemekker en Pasen, Pinksteren, Hemelvaart en Kerst werden gewoon gevierd. Toch werd er ook aandacht besteed aan de feestdagen van andere religies met de bedoeling dat je ook iets zou begrijpen van de andere religie. Tegenwoordig kijken we niet verder dan onze neus lang is en hebben we in zijn geheel geen interesse in onze medemens, laat staan zijn wijze van leven of geloven. Om dat te compenseren en omdat het grootste deel van de inwoners niet meer weten waar bepaalde feestdagen vandaan komen, gaan "we" en loze compromis zoeken. Kruizen afbreken? Daar werd je vroeger voor gevierendeeld.

bert65
Master
 Bericht 
WNS2.0D schreef:
Kanarie, je mist volledig, maar dan ook echt helemaal volledig het punt van Bert.

Het gaat erom dat je hier in Nederland opgroeit in een cultuur die gebaseerd is op een joods-christelijke traditie. De hele cultuur en waarden, normen en ethiek die wij hier gewend zijn en als vanzelfsprekend ervaren is hierop gebaseerd. Kun je niet aan doen, geeft ook niet. Maar ga het niet ontkennen omdat je het zo stoer vindt om tegen iedere vorm van religie aan te schoppen.

Gelukkig. Jij snapt het.

Kwibus
Master
 Bericht 
Toch is dat maar ten dele waar. Een groot deel van onze huidige maatschappij is juist gevormd doordat men het juist niet eens was met het opgelegde geloof en de daaruit voortvloeiende beperkingen. En een groot deel van de waarden en normen zijn "universeel" als in die houden ook stand zonder een religieuze oplegging. Wat niet wegneemt dat de westerse wereld inderdaad geschoeid is op de joods-christelijke traditie.

Overigens denk ik niet dat Snovvdog schopt omdat hij dat stoer vindt. Capelle maakt niet voor niets onderdeel uit van de Bible Belt en ook ik vond en vind het een gotspe dat anderen voor mij (kunnen) bepalen dat er op zondag geen winkels open mogen zijn omdat zij vinden dat dat gods rustdag is. Of dat je wordt aangesproken omdat jij op zondag iets aan het doen bent wat zij niet vinden kunnen. Die ergernissen herken ik wel.

Als jij vind dat je op zondag geen boodschappen mag doen, hou je daar lekker aan en doe geen boodschappen. Maar dwing het niet ook voor mij en anderen af door er voor te zorgen dat de winkels gewoon niet open mogen.

Spook
Master
 Bericht 
Het is net als dat van die 10/12-jarige bontkraagjes op straat vrouwen voor hoer uitmaken. Omdat de versie van de Islam die ze krijgen voorgeschoteld veroordeelt dat ze in een rokje over straat gaan. En niemand die ze corrigeert. Of dat ze geleerd krijgen dat je correcties van kufars moet negeren. Ze spreken mensen aan die niet bij hun geloofsclubje horen, op dingen die enkel van toepassing zijn binnen dat clubje, en zelfs dan nog moet je er eerst voor kiezen om die regels te volgen en letterlijk te interpreteren. Rot op kutkoters. Je leeft in een maatschappij waar verschillende mensen verschillend denken en daar hun leven naar inrichten. Hoe haal je het in je hoofd om jouw strikte en beperkte wereldbeeld op te dringen aan een ander, die niet eens tot jouw clubje behoort? En om dat dan te doen via intimidatie en schelden? Het antwoord is: omdat ze geleerd krijgen dat die anderen minder zijn dan zij, en daarom mag het. Dáár zit het probleem. Ze worden van jongs af aan verziekt, en de oudere generatie kijkt goedkeurend toe. Want het geloof is belangrijker dan alles, en alleen de wereld bekeken volgens de leer van de Islam bestaat en telt. Die mentaliteit zit er nog steeds ingebakken, en dat gaat niet samen met een seculiere maatschappij. Ongeacht of die stoelt op een judeochristelijke fundering.

Kwibus
Master
 Bericht 
Precies. En ik kijk graag op zondag naar kuthoeren. Op andere dagen trouwens ook 8)

Pagina 2 van 2 [ 64 berichten ]