» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Pagina 1 van 3  [ 140 berichten ]
BLikent
Master
 Bericht 
De Telegraaf schreef:
Tolheffing in Duitsland nabij

BRUSSEL/BERLIJN - Na maandenlang bekvechten over tolheffing op de Duitse snelwegen, is nu verrassend een doorbraak nabij. Minister van Verkeer Alexander Dobrindt zei donderdagavond dat hij ervan uitgaat dat Duitsland en de Europese Unie nog deze maand tot overeenstemming komen in deze kwestie.

Het oorspronkelijke plan van de Duitsers wordt wel op onderdelen aangepast. De betreffende EU-commissie liet in Brussel weten dat er „verstrekkende vooruitgang” is geboekt.

Een van de veranderingen in de ’tolwet’ is een voordeliger tarief voor buitenlandse pendelaars en toeristen die kortstondig gebruik maken van het Duitse wegennet. Bovendien wordt de automatische compensatie van Duitse automobilisten via de wegenbelasting herzien. De EU had daar grote moeite mee.

’We naderen elkaar’
In het nieuwe voorstel is ook opgenomen belastingvoordeel te koppelen aan de uitstoot van schadelijke stoffen. De bezitters van milieuvriendelijke auto’s betalen minder. Door deze concessies kan de EU-commissie afzien van de voorgenomen gang naar het Europees Hof van Justitie.

„We naderen elkaar”, zei Dobrindt tevreden. „Ik heb er alle vertrouwen in dat het akkoord met de EU er in november ligt.” Een woordvoerster van de EU-commissie was eveneens hoopvol gestemd dat de laatste plooien binnen een aantal weken met wederzijdse instemming zijn gladgestreken. Wanneer dan precies tol gaat worden geheven is nog niet bekend. Duitsland denkt ermee jaarlijks netto 500 miljoen euro binnen te halen.

Na de vrachtwagens zijn de personenauto's aan de beurt. :boos:

Cweepz
Master
 Bericht 
Nog even en je hele ruit hangt vol met tolkastjes :duh:

bernardo A.
Master
 Bericht 

Laatste maand een paar 1000 km afgelegd over de snelwegen daar. En voor veel wegen geldt eerder dat de Duitsers mij schadeloos moeten stellen vanwege de jammerlijke kwaliteit van hun wegennet i.c.m. alle bouwplaatsen.

Keerzijde: Als ze een goed snelwegennet zouden hebben, zoals in Frankrijk, met tol per verreden afstand, dan kan ik daar best mee leven. Als de Duitsers daarmee gecompenseerd worden zal mij dat worst wezen.

Dan verdwijnt nogal wat lokaal verkeer van de Autobahn en daarmee kan je stukken beter doorrijden.
Dan koop je tijd en daar wil ik best wel voor betalen.

Broadie
Master
 Bericht 
Verkeersminister Dobrindt moest weer snel even een rooksignaal voor zijn neo-tribe loslaten, want over tien maanden zijn er weer landelijke verkiezingen en de stoelendans staat ook niet stil.

Die tolheffing is een stokpaardje van de Beierse CSU. De grotere zuster-partij CDU hoeft het niet zo voor de eigen achterban te verdedigen om het gezicht te bewaren, en de coalitie-partner SPD bekijkt het vooral kritisch, net als de oppositie.
Ook Oostenrijk is er tegen, en had Nederland niet ook kritiek aangemeld? (Hoewel, dat laatste zegt bijna niets, gezien de wijze waarop het Haagse kabinet vanuit Brussel geleid wordt).
Bereits heute würden Autofahrer durch die Mineralöl- und KfZ-Steuer mit mehr als 40 Milliarden Euro pro Jahr zur Kasse gebeten, gab Ohoven zu bedenken. Dagegen gäben Bund, Länder und Gemeinden zusammen nur weniger als die Hälfte der Einnahmen für das Straßenwesen aus. „Wir haben also kein Einnahmenproblem, sondern ein Ausgabenproblem“, betonte der Mittelstandspräsident. Ohoven kritisierte in diesem Zusammenhang, dass die zu erwartenden Mehreinnahmen durch die Maut die Finanzierungslücke „bei weitem nicht schließen“ würde. Stattdessen werde neue Bürokratie geschaffen.
De EU begroet in principe een instrument als tolheffing, omdat niet alleen Duitsland voor de uitdaging staat het wegennet te onderhouden, en dat bij krappe financiën, zo beweert men. Maar men ziet wel liever een tolheffing die rekening houdt met de gereden kilometers, en dat doet Dobrindt's plan niet.

Die beloofde 500 miljoen inkomsten zijn hoe dan ook niets, vergeleken met de vele miljarden die in dat belasting-circuit omgaan. Het is een optimistische schatting waarbij nog veel bureaucratie gaat mee-eten.
Een verkwistend onzin-project dus, maar om die rationaliteit ging het de CSU ook niet.
„Die Gespräche zwischen dem Bundesverkehrsminister und der EU-Kommission sind auf einem gutem Weg, um eine Lösung zur Frage der Pkw-Maut herbeizuführen“, sagte eine Sprecherin der EU-Kommission auf Anfrage. Noch im November sei mit einer Einigung zu rechnen.
Het lijkt dus te gaan lukken, maar er moet in Duitsland dan wel nogal wat aan wetten worden aangepast, dus 2017 is vrijwel zeker niet haalbaar.
Die EU-Kommission halte eine Zehn-Tagesvignette zum Preis von 2,50 Euro für angemessen, hieß es in diplomatischen Kreisen.
Voor buitenlanders geldt bovendien, dat zij geen vignet nodig hebben voor gebruik van de Bundesstraßen, om het grensverkeer niet onevenredig te belasten (en om daarmee alvast de kritiek uit die richting de wind uit de zeilen te nemen).

Dus, even over de grens bij Nijmegen naar Kleef wippen om de inhoud van het winkelwagentje bij Kaufland en Netto in je achterbak te kieperen kan nog steeds (voor mij alvast goed nieuws).

Scaniafan
Master
 Bericht 
Wat is er mis aan het Franse systeem? Geprivatiseerde snelwegen waar tol op geheven wordt door de eigenaar, onderliggend wegennet dat behoorlijk onderhouden is en waar men (redelijk) over heeft nagedacht.

Broadie
Master
 Bericht 
De EU propageert ook een gebruiksafhankelijke belasting, ofwel tol, maar dan moet dus wel tegelijk de standaard-belasting worden verminderd of afgeschaft.
Dat zal in Duitsland zo snel niet van de grond komen. De achtergrond is veel te zeer verankerd dat de overheden de verantwoordelijkheid dragen. De gemeenten, de Landratsämter, de Länder en de centrale regering in Berlijn zijn allemaal in dat netwerk van belastinggeldstromen en bedrijfscontacten verstrikt. Dat zal zo snel niet op de schop gaan.
Liever prutst men wat aan met aangeplakte nieuwe "instrumenten", zoals die pkw-maut. Dat lijkt dan nog wel haalbaar, en zelfs dat gaat niet van een leien dakje.

Walker
Master
 Bericht 
De infrastructuur voor de PKW-maut ligt er natuurlijk al, dat zal wel zwaar meewegen.

En de afschaffing van de reguliere belasting was toch een verkiezingsbelofte van een of andere politicus?

lacheisleuk
Master
 Bericht 

Compensatie van Duitsers halen ze eruit voor toestemming en daarna zullen ze dat wel gaan afbouwen...

Broadie
Master
 Bericht 
Die compensatie wordt nu groen geverfd door het afhankelijk te maken van de "milieuvriendelijkheid" van het voertuig. Een "groen" vehikel zou dan zelfs onder de streep een belastingverlaging ervaren, en "dus" verandert dat plan van een snode belastingtruc in een bloemetjesgroen evangelie.

Maar die zeepbel prikken de Grünen door, net als de ADAC. De vraag is alleen of die oppositie (samen met de kritiek vanuit coalitie-partner SPD) voldoende zal zijn om het politieke tij te keren.

zadkine
Master
 Bericht 
Als je toch tol wilt: Dan zoals in Polen.
Gewoon per gereden kilometer.
Ik kan nu in Polen vele malen beter doorrijden dan in Duitsland (A2 naar Warszawa).Gewoon met de vmax (=140) en alleen een paar keer afremmen voor tolpoortjes en soms een enkele inhalende LKW.
Kosten: ca 20 euro van grens tot Warszawa.
Voordeel: >4 uur sneller dan voorheen (oude weg was geen snelweg)

Vanaf het moment, enkele tientallen km voor Warszawa, dat de weg geen tol meer is hoopt het verkeer meteen veel meer op , ook in Polen.

Hooguit zou ik de tolbetaling zelf efficienter willen. Automatisch dus bij passeren tolpoort ipv tolhuisjes.

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
Scaniafan schreef:
Wat is er mis aan het Franse systeem? Geprivatiseerde snelwegen waar tol op geheven wordt door de eigenaar, onderliggend wegennet dat behoorlijk onderhouden is en waar men (redelijk) over heeft nagedacht.
Het is de bedoeling dat de belastingbetalende kiezer zo hard en uitgebreid mogelijk in de bek gescheten wordt door de boven ons gestelden. Het Franse systeem voldoet daar helemaal niet aan, dat heeft zaken als perfect onderhouden 6-baans wegen en continue verbeteringen op knelpunten. Een alternatief in de vorm van een vrij toegankelijk N-wegen net van acceptabele kwaliteit is al helemaal uit den boze als je tot het fiscale gaatje wilt gaan. Vandaar dat het franse voorbeeld geen navolging krijgt.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Op zich zou Europese tolheffing met een (1) kastje in ieder motorvoertuig wel grote voordelen hebben: dan krijgt ieder land/regio naar gelang er gebruik van gemaakt wordt. Alleen moet je het systeem dan wel eenvoudig houden en een vast tarief per kilometer voor de hele eu afspreken. Anders wordt het een onoverzichtelijke lappendeken van variable tarieven.
Ook moet dan in de Europese "grondwet" worden vastgelegd dat alle gelden die op die manier afgetroggeld worden aan aanleg en onderhoud moet worden besteed.
Privacy en het lucratieve bekeuren op snelheidsovertredingen zijn wat mij betreft grotere pijnpunten dan het feit dat er betaald moet worden. Zeker als er niet meer opgehaald wordt dan nodig. Met hooguit 10% vergoeding voor de overhead (dat zal een grote uitdaging zijn).
Wat betreft de accijnzen op brandstof: ook dat moet je Europees vastleggen. Anders blijf je dat lokale politieke gehannes en tanktoerisme houden. Denk dat je het beste kunt heffen op de energie-inhoud. Dat is in principe het eerlijkst als je toch geld wil aftroggelen omdat geen enkele Europees land meer zonder die gelden kan.
Dan moeten alle aanschafbelastingen op b.v. verbruik en milieu op motorvoertuigen (op BTW na) wel verboden worden, want het principe moet zijn dat de belasting alleen is op gebruik en niet op bezit. Speciaal voor Nederland moet daar in Brussel eens echt iets goeds voor worden verzonnen.

Eigenlijk kan bovenstaande redelijk simpel worden ingevoerd: gewoon EU kentekens invoeren en geen nationale meer. Dan is een auto gewoon Europees toegelaten en betaald een kilometerheffing per gereden kilometer. De locatiegegevens dienen dan als verdeelsleutel. Per auto zou je alleen een totaal centraal moeten bijhouden. Voor de brandstof gewoon Europees een bepaald bedrag verplicht stellen en klaar. Lokale marktprijzen, marges en BTW (volgende EU pijnpunt) zorgen dan nog voor enige variatie.

Joël D.
Master
 Bericht 
Leuk idee. Komt er nooit. Jammer genoeg.

NoCashCow
Master
 Bericht 

Ja, als ik het hopeloos verdeelde Europa zo zie, dan vraag ik me stiekum wel eens af hoe Europa eruit had gezien als het derde rijk wel tot stand was gekomen. Natuurlijk hadden ze de verkeerde vijand voor ogen, dat staat buiten kijf. Maar dan had Europa er zo een beetje als Zwitserland uitgezien, maar dan economisch nog een stuk sterker. Denk zelfs nog een stuk liberaler dan nu, in tegenstelling tot wat men de mensen wil doen geloven. Dat het derde rijk zo afschuwelijk zou zijn.
Nu zijn er 40 miljoen doden gevallen, honderden miljarden verspild aan multi-culti en zuidelijke mindere broeders sponsoren en zitten we nog steeds met de gebakken peren van een economisch en politiek verdeeld "gebied".

Broadie
Master
 Bericht 
:applaus:
Ga in gedachte nog iets verder terug in de tijd tot 1914 en bedenk, hoe Europa er nu uit had kunnen zien, wanneer men toen niet elkaar naar de keel was gevlogen. De wereld was al behoorlijk geglobaliseerd (anders dan men tegenwoordig graag verkondigt was globalisering toen al gemeengoed), er was een hoge mate van vrijhandel en persoonlijke vrijheid (ja, ook in Duitsland). Welvaart en technologie waren in ontwikkeling.
Het probleem was alleen, dat die ontwikkeling sneller ging dan maatschappij & politiek het konden bijhouden. Achterdocht, moedwil, misverstand, wrok en intrige namen het roer over.

Zelfs een Duitse zege, die toen en later zo mordicus als des duivels werd afgeschilderd, had een beter Europa achtergelaten. De Duitsers zouden eventjes onder de Arc de Triumphe door zijn gemarcheerd en dan weer snel naar huis gegaan om Europa verder duurzaam te laten doorgroeien op het pad van welvaart en vrijhandel.
Nu, begin november lopen de Britten weer allemaal met hun opgespelde poppies rond, elkaar wijs makend hoe eervol die Grote Oorlog wel niet was en hun helden niet voor niets zijn gevallen, omdat ze zich tegen de tyrannie van een agressor hadden opgeworpen, of zo iets. De waarheid willen ze liever niet horen. Te confronterend.

Zie hiertoe ook het boek Hidden History: The Secret Origins of the First World War van Gerry Docherty en James MacGregor (en dat is lang niet de enige bron die de mythes van weleer onderuit haalt).

WimLex
Master
 Bericht 
Broadie schreef:
Die compensatie wordt nu groen geverfd door het afhankelijk te maken van de "milieuvriendelijkheid" van het voertuig. Een "groen" vehikel zou dan zelfs onder de streep een belastingverlaging ervaren

erm ... nee dus

buitenlandse "groene" autos betalen gewoon de volle mep, discriminatie dus (en een reden om in brussel op de rem te trappen) (f)

Broadie
Master
 Bericht 
Don't shoot the messenger hè. Het was niet mijn idee.

Dobrindt's little cunning scheme lijkt erop neer te komen, dat iedereen de pkw-maut in z'n mik gedraaid krijgt, maar dat de Duitse burgers verrast gaan worden met een nieuwe automobiele milieu-wetgeving, die, oh toeval, net samenvalt met dat pkw-maut-gevalletje. Ein Schelm der Böses dabei denkt.

En op die koehandel heeft de EU zich dus ingelaten, waarbij alle betrokkenen hun gezicht kunnen bewaren en elkaar veren in de r**t kunnen deponeren, ongetwijfeld zonder enigerlei bijbedoelingen, zoals dat bij koehandeltjes gebruikelijk is. Er zijn vast geen onderlinge afspraakjes gemaakt om de boel te smeren, want dat zou strijdig zijn met de integriteit van die hooggeëerde instituten en dat kan dus niet.

WimLex
Master
 Bericht 
nos schreef:
'Duitse tolheffing is een barrière en dat is nooit goed'
Vandaag, 11:27

"Dit is een bizar plan", zegt burgemeester Michael Sijbom van de gemeente Losser over de ontwikkelingen in de Duitse tolheffingsplannen. Gisteravond meldden Duitse media dat de EU en Duitsland het zo goed als eens zijn over de tolheffing voor personenauto's.

Er zijn nog geen details bekend van het plan, maar volgens Duitse media gaat het buitenlanders tussen de 5 en 15 euro voor tien dagen en tussen de 16 en 22 euro voor twee maanden kosten. Een jaarvignet gaat waarschijnlijk 130 euro kosten.

Dat zou geen goed nieuws zijn voor de bewoners van de grensstreek, zegt Sijbom. "Losser ligt vlak bij de grens en voor onze inwoners is het vanzelfsprekend om met de auto de grens over te gaan. Tolheffing betekent voor hen dus een ordinaire belastingverhoging."

De tol zou alleen gaan gelden voor snelwegen, voor grensverkeer via andere wegen hoef je dus niet te betalen.

Gevolgen arbeidsmarkt
Sijbom wijst ook op de gevolgen voor de arbeidsmarkt in de grensstreek. "Aan de randen van Nederland zijn veel werkzoekenden en in Duitsland is het aanbod laaggeschoold werk heel hoog. De lonen liggen daar niet hoog en als die mensen dan ook nog eens tol moeten gaan betalen, gaan die mensen helemaal niet meer in Duitsland werken. Dat zouden wij heel jammer vinden. Tolheffing is een barrière en barrières zijn nooit goed voor de economie."

Ook voor het toerisme in de omgeving is het niet goed, zegt Sijbom. "Steeds meer mensen ontdekken het grensgebied voor dagjes uit of voor vakantie. Door die tolheffing zullen veel mensen wegblijven en dat is nadelig van ons."

Duitsland wilde de tolheffing al begin dit jaar invoeren, maar door bezwaren van de Europese Unie over de compensatie van Duitse weggebruikers liep het plan vertraging op. De Duitse regering wilde de eigen bevolking compenseren door de wegenbelasting te verlagen, maar dat is volgens de EU in strijd met het principe van vrij verkeer. In het voorstel dat er nu ligt, worden alleen schonere auto's in Duitsland gecompenseerd.

Volgens Sijbom is dat een schijnoplossing. "Waarschijnlijk worden nu de vervuilingsnormen in Duitsland dusdanig aangepast zodat heel veel Duitse automobilisten alsnog worden gecompenseerd. Weggebruikers uit andere landen worden dan gediscrimineerd. Ik hoop dat de EU alsnog in verzet komt."

Overigens is het nog niet zeker dat de tolheffing voor personenauto's daadwerkelijk wordt ingevoerd, zegt Duitsland-correspondent Jeroen Wollaars. "Het is geen gelopen race. Dit moet je zien als een compromis in wording. Waarschijnlijk gaat de tolheffing alleen gelden voor snelwegen en dus niet voor grensverkeer dat via de provinciale weg gaat tanken of boodschappen doen."

Ook in Duitsland is volgens Wollaars niet iedereen blij met de plannen. "Juist door de compensatie voor de tolheffing te koppelen aan de vervuiling, kan het er voor veel Duitsers op neerkomen dat ze alsnog meer moeten betalen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan bezitters van een dieselauto."

Broadie
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
nos schreef:
volgens Duitse media gaat het buitenlanders tussen de 5 en 15 euro voor tien dagen en tussen de 16 en 22 euro voor twee maanden kosten.
Hier las ik toch iets anders:
Broadie schreef:
Handelsblatt schreef:
Die EU-Kommission halte eine Zehn-Tagesvignette zum Preis von 2,50 Euro für angemessen, hieß es in diplomatischen Kreisen.

WimLex
Master
 Bericht 
Broadie schreef:
Hier las ik toch iets anders:

woordje weggevallen denk ik :kniktja:
Citaat:
Ausländer, die die 10-Tagesvignette kaufen, kämen mit einen Preis ab 2,50 Euro billig weg.

https://www.welt.de/wirtschaft/article1 ... ahlen.html

KanarieVW
Master
 Bericht 
Walker schreef:
De infrastructuur voor de PKW-maut ligt er natuurlijk al, dat zal wel zwaar meewegen.

En de afschaffing van de reguliere belasting was toch een verkiezingsbelofte van een of andere politicus?

Je bedoelt die paar poortjes van de LKW Maut? Lijkt me lang niet voldoende voor een fatsoenlijke PKW maut.
Gewoon een sticker zoals in Oostenrijk/ Zwitserland of Tsjechië vind ik prima. Als de wegenbelasting dan uit de brandstofprijs gaat plak ik wel weer een sticker erbij hoor.
Zou wel fijn zijn als ze er dan ook daadwerkelijk de wegen mee op van knappen.

WimLex
Master
 Bericht 
KanarieVW schreef:
Als de wegenbelasting dan uit de brandstofprijs gaat

:roflol:

Broadie
Master
 Bericht 
KanarieVW schreef:
Zou wel fijn zijn als ze er dan ook daadwerkelijk de wegen mee op van knappen.
In 2014 werd gemeld dat van de ruim 40 miljard euro Duitse houderschaps- en brandstofbelasting minder dan de helft voor de wegen werd uitgegeven. De rest verdween in allerlei andere kanalen.

Waarom zouden dan die 500 400 miljoen peanuts plotseling wel worden besteed waar ze theoretisch voor bedoeld zijn?

Walker
Master
 Bericht 
Omdat de bruggen nu echt op instorten staan?

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Het is een zooitje in Duitsland qua staat van wegen, wegstructuur, wegwerkzaamheden, bruggen en weet ik het wat. Ik ga er dan ook alles aan doen om die tolmeuk niet na te leven. Zelfde doe ik met Oostenrijk en Slovenië ...

Al had ik daar afgelopen maand wel een oognaald momentje bij. Werd staande gehouden bij de Sloveens-Oostenrijkse grens.. Gewoon glashard staan liegen dat ik er bij Jesenice opgedraaid was. Wel een Oostenrijks vignet kopen hoor! Jaja... (Niet gedaan :x ).

Ik vind het ook totale onzin, wij, de EU.. Betalen die wegen al daar. Goed Duitsland is een ander verhaal maar ik vind al dat gedoe met die stickers totale onzin. Oplichterij.

keokiracer
Master
 Bericht 
Broadie schreef:
Waarom zouden dan die 500 400 miljoen peanuts plotseling wel worden besteed waar ze theoretisch voor bedoeld zijn?

Zal wel hetzelfde als met de vrachtwagentol gaan, die is ook verhoogd en toen er via de Maut 200 miljoen meer binnenkwam werd er 200 miljoen minder uit de 'algemene middelen' naar het wegennet gestuurd...

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Nu.nl schreef:
‘Duitsland wil autosnelwegen binnenkort privatiseren’

De Duitse bondsregering wil autosnelwegen gaan privatiseren. Minister van Financiën Wolfgang Schäuble (CDU) is begonnen met de voorbereidingen om dat te realiseren.

Dat meldt Der Spiegel zaterdag. Volgens de krant is Schäuble bezig met het oprichten van een bedrijf dat de financiering, de bouw en het beheer over de wegen moet overnemen. In dat bedrijf moeten dan private investeerders deelnemen, zoals dat in het verleden ook bij het post- en telecombedrijf gebeurd is. De overheid houdt wel een meerderheidsbelang.

Volgens de krant willen bedrijven als banken en verzekeraars graag betere financiële toegang tot projecten op het gebied van infrastructuur. Dit nieuwe autosnelwegenbedrijf zou dit moeten regelen. Autosnelwegen zijn nu gratis in Duitsland, maar dat zou veranderen als de privatisering wordt doorgevoerd. Gebruikers van de weg moeten dan tol gaan betalen.

Voor de privatisering is een verandering in de grondwet van de bondsrepubliek nodig. Begin december bespreekt het kabinet de plannen.

:woop:

Ik wil ook een stuk Autobahn kopen. Hoeveel kost dat ongeveer?

Aanhanger
Master
 Bericht 
Je hebt natuurlijk maar 10 meter nodig om een tolpoortje neer te kunnen zetten.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Bedrijf en dan aandelen uitgeven natuurlijk, zo werkt dat hier. We kopen Duitsland op, lacheh.

Tweebel
Master
 Bericht 
Het lijkt me wel de ultieme wraak voor die tolplannen. Lekker massaal investeren daar (ook via de pensioenfondsen) en dan de Duitsers levenslang tol laten betalen aan Nederland voor gebruik van hun eigen wegennet :D

Walker
Master
 Bericht 
En Brussel kan fluiten naar ons pensioengeld. Dat is allemaal geïnvesteerd in Europa...

keokiracer
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Ik wil ook een stuk Autobahn kopen. Hoeveel kost dat ongeveer?

Hoernalistiek.

Het gaat gewoon om een overheidsinstantie vergelijkbaar met de Oostenrijke ASFiNAG. Het houdt simpelweg in dat in plaats van dat elk Bundesland apart werkt, dat alles in 1 landelijke overheidsorganisatie geregeld gaat worden. Het enige dat er privaat aan is, is dat investeren in infrastructuur makkelijker gaat worden.

WimLex
Master
 Bericht 
Ik wil niet veel zeggen, maar de BAB31 is al 50% nederlands, de "grensregio" heeft namelijk meebetaald aan de (versnelde) aanleg destijds ...

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Ja, maar was dat 50%?

WimLex
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Ja, maar was dat 50%?

kan er weinig meer over vinden, maar uit het blote hoofd was het idd 50% (voor het noordelijke stuk, ten noorden van de BAB30)

Ogre
Master
 Bericht 
nu.nl schreef:
'Compromis bereikt over Duitse tolplannen'

De Europese Commissie en de Duitse regering hebben volgens ingewijden een compromis bereikt over de voorwaarden waar eventuele Duitse tolheffing op de snelwegen aan moet voldoen.

De Duitse omroep ARD meldt donderdag op basis van bronnen rond de onderhandelingen dat het akkoord later op de dag bekend wordt gemaakt.

Als de plannen doorgaan, moeten buitenlandse automobilisten volgens de ARD straks minimaal 2,50 euro gaan betalen voor een vignet. Voor dat bedrag mogen ze tien dagen gebruikmaken van de Duitse snelwegen.

Volgens het oorspronkelijke plan zouden Duitse autobezitters geheel worden ontzien. Brussel had daar bezwaren tegen, omdat het zou neerkomen op discriminatie. De kwestie zou zijn opgelost door een korting op de Duitse wegenbelasting in te voeren die hoger uitvalt naarmate een auto milieuvriendelijker is.

De Duitse minister Alexander Stobrindt (CSU) heeft lang onderhandeld met eurocommissaris Violeta Bulc (Vervoer). Ze ontmoeten elkaar donderdag opnieuw in Brussel.

Of de tol er echt komt, hangt af van de volgende Duitse regering. Volgende herfst zijn in Duitsland parlementsverkiezingen.

Guppenklup
Master
 Bericht 
Duitse snelwegen? :huh: Manmanman, wat een drama. Files, werkzaamheden, Mittelspurschleifer, Elephantenrennen over 30 km en een belachelijk slecht wegdek. Je zou zwaar gecompenseerd moeten worden om over de BAB te moeten rijden.

bx gek
Master
 Bericht 
Ik kom maar een paar km op de BAB en dat is als ik op vakantie ga en daar ga ik geen geld voor neerleggen.
Dat stukje is vanaf de E42 in B naar de 60 in D tot de 1e afslag (winterspelt)

NoCashCow
Master
 Bericht 

Het zal na de verkiezingen wel in het putje gaan. Want de Duitse automobilist wil er niet aan, want het is de opmaat naar betalen per kilometer.

Kami
Master
 Bericht 
bx gek schreef:
Dat stukje is vanaf de E42 in B naar de 60 in D tot de 1e afslag (winterspelt)

Hoeveel meter is dat ? Paar honderd meter ofzo ?

Zou wel zuur zijn als je daarvoor elke keer moet betalen.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Citaat:
Als de plannen doorgaan, moeten buitenlandse automobilisten volgens de ARD straks minimaal 2,50 euro gaan betalen voor een vignet. Voor dat bedrag mogen ze tien dagen gebruikmaken van de Duitse snelwegen.

Ik hoorde 20 Euro voor een heel jaar.. Maar heb maar half naar de Duitse autoradio geluisterd net dus weet niet zeker.. Wel bijna zeker.

Wat zal het gele platen opruimen zeg, heerlijk. Van mij mag het wel 100 Euro kosten ook. 8)

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Wat zal het gele platen opruimen zeg, heerlijk.

wordt nu veel binnendoor rijden O:)

WimLex
Master
 Bericht 
Dave schreef:
Ik hoorde 20 Euro voor een heel jaar.. Maar heb maar half naar de Duitse autoradio geluisterd net dus weet niet zeker.

Citaat:
Eine Zehn-Tages-Maut könnte demnach je nach Fahrzeugeigenschaften künftig 2,50 Euro, 4 Euro, 6 Euro, 14 Euro oder 20 Euro kosten. Im geltenden Mautgesetz sind es 5, 10 und 15 Euro. Für eine Zwei-Monats-Maut waren 7, 11, 14, 30 und 40 Euro angedacht. Bisher sind es 16, 22 und 30 Euro.

Wie viel die Jahresvignetten kosten, soll davon abhängen, um was für einen Typ Auto es sich handelt. Dabei spielen die Aspekte Spritstoff, Schadstoffnorm und Hubraum eine Rolle. Auch ob es sich zum Beispiel um einen Oldtimer oder ein Wohnmobil handelt, spielt eine Rolle. Bisher sind als Maximalwert maximal 130 Euro vorgesehen.

https://www.welt.de/wirtschaft/article1 ... ahrer.html

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
oooohhh, hadden ze het er zo over...

nou prima. :lol: :koffie:

---
lekker ingewikkeld ook, goed bezig.

Fopspee(n)
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
Wie viel die Jahresvignetten kosten, soll davon abhängen, um was für einen Typ Auto es sich handelt. Dabei spielen die Aspekte Spritstoff, Schadstoffnorm und Hubraum eine Rolle. Auch ob es sich zum Beispiel um einen Oldtimer oder ein Wohnmobil handelt, spielt eine Rolle. Bisher sind als Maximalwert maximal 130 Euro vorgesehen

Dat is nu ook al bij de Kfz-steuer. Dus dit is eigenlijk niets anders dan een ordinaire manier om buitenlanders ook Kfz-steuer te laten betalen alleen de naam is anders.

Nu is de wegenbelasting daar een habbekrats in vergelijking met NL maar het principe deugt natuurlijk van geen kant. Wees dan gewoon eerlijk en noem het beestje bij de naam.

hneel
Master
 Bericht 
wordt nu veel binnendoor rijden O:)

Dat hebben we afgelopen zomer gedaan. Omdat er op de route bij een baustelle een vertraging was van ruim een uur.

Wat een verschrikking... Officieel mag je er (grotendeels) 100, maar er rijden massa's "nederlandse" vrachtwagens.
Ik was blij toen ik weer de grens met Nederland over was. Toen had ik weer een lege snelweg en kon ik eindelijk op z'n duits rijden...

basjuh1981
Master
 Bericht 
hneel schreef:
Toen had ik weer een lege snelweg en kon ik eindelijk op z'n duits rijden...

Lekker middenstrookplakken :[

keokiracer
Master
 Bericht 
hneel schreef:
maar er rijden massa's "nederlandse" vrachtwagens.

Vrachtwagens mogen op niet-Autobahnen* buiten de bebouwde kom maar 60km/h. Ik was onder de indruk dat dat algemeen bekend was, blijkbaar niet dus.

*Uitgezonderd Kraftfahrstraßen

basjuh1981
Master
 Bericht 
Ik wist dat niet. Nu dus wel :D

keokiracer
Master
 Bericht 
In Vlaanderen is dat ook het geval, en binnenkort gaat ook bijna alles voor personenauto's naar 70 (70 wordt de standaard, 90 de uitzondering) en wordt de 60 voor vrachtwagens uitgebreid...
Afbeelding

Pagina 1 van 3 [ 140 berichten ]