» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Postingstijd interval gedetecteerd van 57.1 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.


 Pagina 38 van 39  [ 1917 berichten ]
Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Ik maak me meer zorgen over die 35 favorieten. Is dat aangekocht soms?

Kami
Master
 Bericht 
Waarschijnlijk zijn dat enkel de ministers en staatsecretarissen.
Die kunnen niet om hem heen, de rest van NL wil niks met die vent te maken hebben.

WimLex
Master
 Bericht 
nos schreef:
Oekraïne stuurt nabestaanden MH17 brief
Vandaag, 13:57

De Oekraïense president Porosjenko heeft de nabestaanden van de ramp met vlucht MH17 een brief gestuurd. Het is een antwoord op hun brief met onder meer het verzoek om de radarbeelden van het moment van de crash te verstrekken.

Het is niet duidelijk wat er in de brief staat en in hoeverre wordt ingegaan op het verzoek. Premier Rutte heeft laten weten dat de brief op de Nederlandse ambassade in Kiev wordt vertaald. Hij zal zelf de brief niet lezen om het onderzoek niet te storen. Rutte en Porosjenko hebben elkaar vanmorgen op de tweede dag van de NAVO-top ontmoet.

De radarbeelden geven mogelijk meer duidelijkheid over wat er op 17 juli 2014 in het luchtruim van Oekraïne gebeurde. Het staat vast dat het toestel werd neergehaald door een raket, maar niet waar vandaan die werd afgevuurd en door wie. De nabestaanden hebben laten weten het antwoord met belangstelling tegemoet te zien.

In januari stuurde een groep nabestaanden een brief naar Porosjenko en zijn Russische collega Poetin. Poetin reageerde binnen enkele dagen met de mededeling dat alle radargegevens die er zijn, beschikbaar zijn gesteld. Er zijn wel radarbeelden beschikbaar gesteld aan de Onderzoeksraad voor Veiligheid, maar dat ging alleen om video-opnamen van de radarbeelden, niet de originele beelden.


KanarieVW
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Afbeelding
Poetin en meewerken. :fp:


Nou Vladimir zal wel heel erg onder de indruk zijn van flapdrol Rutte. Komt nu vast goed.

nexvir
Eendagsvlieg
 Bericht 
 
Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Nabestaanden MH17 doen beroep op EU voor informatie

Nabestaanden van MH17-slachtoffers vragen de Europese Unie om hulp bij het loskrijgen van meer informatie over de vliegramp in Oekraïne. Ze willen dat EU-buitenlandchef Federica Mogherini druk uitoefent om onder meer ontbrekende radar- en satellietbeelden boven tafel te krijgen.

De nabestaanden schrijven in een brief aan Mogherini dat Rusland, Oekraïne en de Verenigde Staten het tot dusver hebben nagelaten ,,alle relevante gegevens'' vrij te geven. Premier Mark Rutte heeft in hun ogen beperkte ruimte om op te treden, omdat hij het strafrechtelijk onderzoek niet kan doorkruisen.

Families van de slachtoffers hopen dat de EU wel een rol kan spelen bij het verkrijgen van de informatie. Ze benadrukken in de brief dat er in hun ogen een verschil is tussen het doorkruisen van het onderzoek en het zorgen dat alle betrokken landen voldoende meewerken.

196 Nederlanders
De brief is verstuurd namens families van slachtoffers uit Nederland, andere Europese landen en Canada. De nabestaanden hopen dat de ontbrekende radar- en satellietbeelden meer licht kunnen werpen op de toedracht van de ramp, waarbij twee jaar geleden 298 mensen om het leven kwamen toen het toestel van Malaysia Airlines werd getroffen door een raket. Onder hen waren 196 Nederlanders.


Van Rutte heb je helemaal niets te verwachten. :thumb_d:

A4
Master
 Bericht 
Rutte kan het helemaal niets schelen dat er bijna 200 landgenoten zijn vermoord. Die is achter de schermen bezig zijn baantje bij de EU veilig te stellen. Want reken erop dat wanneer de VVD een tik krijgt maart 2017 (en die krijgen ze) hij hem peert naar Brussel.
Die lul brandt tot die tijd nergens zijn vingers meer aan, heeft "sorry" gezegd en doet niks meer.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
A4 schreef:
dat wanneer de VVD een tik krijgt maart 2017 (en die krijgen ze)

welnee de kracht van massa media zorgt er weer voor dat we gewoon weer in hetzelfde liedje eindigen. Enige gevaar ooit was heer Fortuyn maar dat was doeltreffend opgelost.

A4
Master
 Bericht 
Daar heb je een punt. Hoop alleen niet dat je gelijk krijgt.

Mr.Cabdriver
Die hard
 Bericht 
Van de EU verwacht ik niet veel, waarschijnlijk zit Rutte op die steen in opdracht van deze sekte, want anders zouden wij wel eens een referendum over het associatieverdrag met Oekraïne kunnen uitschrijven..

Wat links uit GeenStijl reacties:

Het mysterie was al na 1 dag opgelost: Wazige site alert, dat wel :D
Maar let eens op die enge vrouw in dat filmpje:
http://niburu.co/index.php?option=com_content&view=article&id=8152:mysterie-van-neergeschoten-vlucht-mh17-in-1-dag-opgelost&catid=20:het-complot&Itemid=33

En wat plaatjes over de gezochte radarbeelden:
https://1.bp.blogspot.com/-nZdah3NONeI/V5jUcN2TZ-I/AAAAAAAASUM/YfgmjjudmSomctQlagUIetgerLLFKJw4gCLcB/s1600/Almaz-Antey%2B%25282590%252C1%2529.png
https://3.bp.blogspot.com/-xwbOd6VwYis/Vri-mSIYgWI/AAAAAAAAO58/d6LjMCsEopU/s1600/Almaz-Antey%2B%25281005%252C1%2529.png

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
RTL Nieuws schreef:
MH17-stukken openbaar onder druk rechter

Het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft een reeks documenten over MH17 alsnog gedeeltelijk openbaar gemaakt onder druk van de rechter. De landsadvocaat heeft de stukken deze week vrijgegeven in een gezamenlijke procedure van RTL Nieuws, de NOS en de Volkskrant.

Het gaat om de duiding in rapportages van de Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid (NCTV), vlak na de ramp, over de toedracht, de daders en de grote problemen die zouden volgen.

Zie ook: Reconstructie MH17: van 'onderste steen' tot 'we hebben gedaan wat we konden'

Veel van deze informatie en inschattingen bleven tot dusver geheim. Ze blijken een goed inzicht te geven in de eerste dagen na de ramp. De Nederlandse overheid blijkt vanaf dag één te zijn uitgegaan van de Russische separatisten als daders: "Indien sprake is van het neerhalen van het vliegtuig, wat steeds waarschijnlijker lijkt, zal dit tot een extra schok leiden, zeker als dit opzettelijk zou zijn gebeurd." En, even later: "Nieuwe aanwijzingen raketinslag."

Ook verslagen van vergaderingen van topambtenaren uit een speciale commissie (Interdepartementale Commissie Crisisbeheersing, ICCb) worden nu alsnog openbaar. Ze laten zien hoe groot de problemen waren met de repatriëring van slachtoffers, en hoe lastig de omgang was met nabestaanden, beeldvorming en internationale politiek: "Nederland dreigt speelbal in een propaganda-oorlog te worden."

Vervolging in Nederland
Uit die verslagen blijkt verder onder meer dat topambtenaren een voorkeur hadden voor strafvervolging in Nederland: "Vervolging gewenst in NL", is te lezen. RTL Nieuws publiceert de documenten integraal, zodat iedereen de stukken over de ramp kan teruglezen. Het eerste deel staat hier (pdf), het tweede hier (pdf).

In juni oordeelde de rechter in een tussenuitspraak dat het ministerie te veel informatie had gezwart. Volgens de landsadvocaat (pdf) kan wegens 'tijdsverloop' nu toch meer openbaar worden gemaakt. Daarbij speelt ook een rol dat het rapport van de Onderzoeksraad inmiddels openbaar is, en een evaluatie van de Universiteit Twente.

Niet alles openbaar
De verslagen van vergaderingen van de speciale ministeriële commissie die belast was met MH17 blijven volledig geheim. Volgens de landsadvocaat zou de eenheid van kabinetsbeleid in gevaar kunnen komen, en zouden ministers in de toekomst niet meer vrijuit kunnen spreken als de stukken wel openbaar zouden worden.

Deze weigering is één van de redenen voor de NOS, de Volkskrant en RTL Nieuws om de rechtszaak tegen de staat voort te zetten.

Zie ook: Reconstructie MH17: van 'onderste steen' tot 'we hebben gedaan wat we konden'


De kop in Trouw zegt meer dan voldoende. Topambtenaren vreesden maatschappelijke onrust na crash MH17

:x :x

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
NU.nl schreef:
MH17 werd neergehaald door Russen vanuit gebied separatisten

Woensdag presenteert het Joint Investigation Team de conclusies van het strafrechtelijk onderzoek naar het neerhalen van vlucht MH17 in juli 2014. Daarbij wordt naar verwachting onder meer duidelijk vanaf welke locatie de raket werd afgevuurd die het toestel raakte.

Het Joint Investigation Team (JIT, een samenwerking tussen Nederland, Australië, België, Maleisië en Oekraïne) concludeert naar verwachting dat de Boeing 777 van Malaysia Airlines op 17 juli is neergeschoten door een Russische Buk-raket, die werd afgevuurd vanuit een gebied in het oosten van Oekraïne.

Dat gebied stond onder controle van de Oekraïense separatisten. Dat meldt The Guardian op basis van gesprekken met diplomaten.

Eerder concludeerde de Onderzoeksraad voor de Veiligheid al dat vlucht MH17 werd neergehaald door een Buk-raket, maar dat onderzoek liet de schuldvraag in het midden.

Door de vliegramp kwamen alle inzittenden van de rampvlucht om het leven. Onder de 298 slachtoffers waren 196 Nederlanders. De vlucht van Malaysia Airlines vertrok vanaf Schiphol en werd neergehaald boven het oosten van Oekraïne.

Snizhne
JIT presenteert woensdag naar verwachting de exacte locatie van waar de raket is afgevuurd, een plek die zich dus bevond in door pro-Russische separatisten gecontroleerd gebied, vlak bij het dorpje Snizhne. Inwoners van Snizhne hebben verklaard dat in de middag van 17 juli een Buk-raket is gelanceerd.

Volgens het onderzoeksteam is het scenario het meest waarschijnlijk dat de Buk-lanceerinstallatie onderdeel is van de 53e luchtafweerbrigade die gestationeerd is in de Russische stad Koersk. De installatie zou in juli 2014 de grens met Oekraïne over zijn gesmokkeld. Het voertuig werd gezien, toen het Donetsk verliet op een dieplader, in oostelijke richting.

Toen de Buk-installatie arriveerde in Snizhne werd die volgens de onderzoekers in een veld gepositioneerd. Daar vuurde hij één van de raketten af op vlucht MH17, in de veronderstelling dat het om een transporttoestel van de Oekraïense luchtmacht ging.

De volgende ochtend werd de installatie volgens de onderzoekers weer over de Russische grens gereden.

Satellietbeelden
JIT baseert zich volgens de bronnen van The Guardian onder meer op Amerikaanse satellietbeelden. Ook is de Buk-installatie meerdere malen gezien toen hij, door gebied dat onder controle stond van de separatisten, werd getransporteerd.

De verantwoordelijke persoon voor het afvuren van de raket zou niet zijn achterhaald. Wel zijn de namen bekend van een flink aantal leden van 53e luchtafweerbrigade in Koersk, waar de verantwoordelijke bij kan zitten. Om een Buk-installatie te laten functioneren zijn zeker drie tot vier personen nodig.

De verwachting is dat het JIT-team geen identiteiten van mogelijk betrokken soldaten bekend gaat maken in het rapport van woensdag. Dat volgt mogelijk later als de zaak voor het tribunaal komt.

Eerder werden gesprekken openbaar gemaakt van leiders van de separatisten over de Buk-installatie. Daarin wordt onder meer gezegd dat de bemanning van de Buk is achter gelaten bij Snizhne en opgepikt moet worden.

In een ander gesprek wordt gevraagd wat er moet gebeuren met de Buk-installatie, die dan is gearriveerd uit Rusland. In een derde gesprek, opgenomen op de ochtend van 18 juli, wordt gezegd: "Goedemorgen. Gisteren was een puinhoop. Ik heb er niets op te zeggen".

Ontkenning Moskou
Maandag ontkende Moskou opnieuw iedere betrokkenheid. Uit pas opgedoken radargegevens blijkt volgens het Russische ministerie van Defensie dat er geen raket is afgevuurd uit gebied waar pro-Russische rebellen de controle hadden.

Het Russische ministerie van Defensie gaf een presentatie over radargegevens uit de regio Rostov, waar vorige week voor het eerst gewag van is gemaakt. Eerder hadden de Russen laten weten dat de radardata niet bewaard waren gebleven.

Volgens de Russen was er wel Oekraïens luchtafweer actief in de buurt van de plek van de crash. Dat de Oekraïense autoriteiten geen ruwe radargegevens hebben aangeleverd voor het onderzoek naar de ramp, wijst er volgens de Russische autoriteiten op dat het toestel mogelijk is geraakt door een Buk-raket afkomstig uit Oekraïens gebied.

De persconferentie van het Joint Investigation Team begint woensdag om 13.00 uur in Nieuwegein. De nabestaanden van de slachtoffers krijgen de resultaten 's morgens als eerste te horen.


Karma
Nieuwkomer
 Bericht 
 
Maserati Teun schreef:
"Nederland dreigt speelbal in een propaganda-oorlog te worden."

geen speelbal maar eerder een joker

Kami
Master
 Bericht 
Nederland wil wel boos worden om de dood van 196 landgenoten, maar het kabinet vindt een goede relatie met oekraine en rusland belangrijker dan van zich afbijten. En van de EU hoef je ook niets te verwachten, terwijl je van een unie mag verwachten dat ze voor haar 'leden' opkomt, maar ook daar is alles van buiten de EU belangrijker dan binnen de grenzen.

Darth_Android
Die hard
 Bericht 
Kami schreef:
Nederland wil wel boos worden om de dood van 196 landgenoten, maar het kabinet vindt een goede relatie met oekraine en rusland belangrijker dan van zich afbijten.

Nou, als ze die relatie met Rusland zo belangrijk vonden hadden ze die sancties wel kunnen vetoen. En de relatie met de Oekraiene vinden ze waarschijnlijk alleen belangrijk omdat de USA daar meer invloed wil.

cocodee
Master
 Bericht 
De liegende flikker sprak zojuist weer harde woorden, iets over voor het gerecht brengen, de zoveelste belofte die gebroken gaat worden, het enige wat hij kan, is gebukt gaan staan voor Putin. :[

Mr.Cabdriver
Die hard
 Bericht 
Karma
Nieuwkomer
 Bericht 
 
cocodee schreef:
het enige wat hij kan, is gebukt gaan staan voor Putin. :[

Ik denk niet dat Putin daar zin in heeft

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Hoogleraar: MH17-zaak misbruikt voor opvoeren spanningen met Rusland

Emeritus hoogleraar Internationale Betrekkingen en verbonden aan het Centrum voor Geopolitiek stelt dat het neerhalen van vlucht MH17 wordt misbruikt om de spanning tussen Rusland en het Westen op te voeren.

Van der Pijl sprak afgelopen week met Kamerleden die zich bezighouden met het neergestorte vliegtuig van Malysia Airlines. De Kamer debatteerde daar afgelopen week ook over. Dit meldt de NOS. De hoogleraar waarschuwde voor de harde confrontatiepolitiek van de Europese Unie tegen Rusland en vindt dat de EU terughoudener moet zijn als er nog maar zo weinig bewijs is. Van der Pijl tegen de omroep: 'Zolang een rechter nog niet heeft geoordeeld over het bewijsmateriaal moeten er nog geen politieke gevolgen aan worden gegeven. '

Van der Pijl zet vraagtekens bij het onderzoek van het Joint Investigation Team (JIT). Volgens hem zijn er geen radar- of satellietbeelden. Begin deze maand schreef Van der Pijl op zijn blog oorlogisgeenoplossing: 'Er zijn geen gesprekken tussen de verkeerstoren en het vliegtuig, geen interviews van piloten van lijnvliegtuigen die in de buurt waren. Alles hang dus af van de afgeluisterde telefoontaps, waarop het 'omstotelijk bewijs' zou staan, afkomstig van de Oekraïense geheime dienst SBU.' Verder denkt Van der Pijl dat het nog steeds mogelijk is dat vlucht MH17 is neergehaald door een Oekraïense straaljager.

De hoogleraar heeft ook kritiek op de positie van Oekraïne binnen het JIT. Het land is mogelijk verdacht, maar speelt toch een cruciale rol binnen het onderzoek. CDA- Kamerlid Pieter Omtzigt zegt daarover tegen de omroep: 'Hun positie is ongelukkig, maar voor de bewijsvoering kun je niet zonder Oekraïne.'

Oekraïne had de ramp ook zelf mogen onderzoeken maar Kiev stond de leiding van het onderzoek bewust af aan Nederland. Wel bedong Kiev een vetorecht: er mag niets naar buiten worden gebracht zonder toestemming van alle partijen, lees: instemming van Kiev.. Volgens Van der Pijl moet zo'n veto verhinderen dat er er belastende informatie voor Kiev naar buiten komt, zo schrijft hij op zijn blog.

Van der Pijl is verbonden aan het Centrum voor Geopolitiek. Begin december komt zijn boek The Downing of Flight MH17 – A Political Economy of the New Cold War uit.


WimLex
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
'Zolang een rechter nog niet heeft geoordeeld over het bewijsmateriaal moeten er nog geen politieke gevolgen aan worden gegeven. '

Misschien dat Eme Ritus zich eens moet verdiepen in hoe een onderzoek naar vliegtuigongevallen te werk gaat, daar komt geen rechter aan te pas namelijk ...

basjuh1981
Master
 Bericht 
De rechter komt in een later stadium aan te pas.

WimLex
Master
 Bericht 
Heb je een bron ?
Ik weet niet beter dan dat de onderzoeksraad voor veiligeheid een rapport uitbrengt en dat er verder geen rechter aan te pas komt.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Eens gezien bij Aircrash Invenstigations. Maar in NL komt er geen vervolging als blijkt dat er strafbare feiten gepleegd zijn?

WimLex
Master
 Bericht 
basjuh1981 schreef:
Maar in NL komt er geen vervolging als blijkt dat er strafbare feiten gepleegd zijn?

Moet dan al een vliegtuig zijn met NL registratie denk ik.

Na wat onderzoek komt de volgende wet voorbij:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0017681/2015-12-11

paragraaf 9, artikel 24.1
Citaat:
Ter bevordering van de coördinatie en het overleg maken de raad en het openbaar ministerie in Nederland, binnen een half jaar na inwerkingtreding van de rijkswet, afspraken over de samenwerking en informatie-uitwisseling in de gevallen waarin zowel de raad een onderzoek instelt naar een voorval als ook ten aanzien van hetzelfde voorval een opsporingsonderzoek wordt ingesteld met het oog op het opleggen van een strafrechtelijke sanctie. De afspraken behoeven de goedkeuring van Onze Minister en Onze Minister van Justitie.

Onderzoeksraad doet dus afzonderlijk onderzoek van het strafrechterlijk onderzoek, maar ze wisselen wel gegevens uit met het OM ...

Mr.Cabdriver
Die hard
 Bericht 
Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Het Parool schreef:
MH17-documenten alsnog aan media geven

Minister Stef Blok van Veiligheid en Justitie moet alsnog een aantal verslagen over de vliegramp met MH17 openbaar maken. Dat heeft de rechtbank Midden-Nederland vrijdag bepaald.

RTL, de Volkskrant en de NOS hadden met een Wob-verzoek de minister verzocht om alle documenten met betrekking tot de vliegramp openbaar te maken.

Na een tussenuitspraak van de rechtbank afgelopen juni had de minister al de nodige documenten verstrekt, maar niet alle. De rechtbank oordeelt nu dat ook die laatste documenten binnen zes weken naar RTL, de Volkskrant en de NOS moeten.

Geweigerd
De media hadden in een Wob-verzoek gevraagd alle documenten met betrekking tot de vliegramp openbaar te maken. Het gaat hierbij om documenten van de Interdepartementale Commissie Crisisbeheersing en de Ministeriële Commissie Crisisbeheersing. De minister had een deel van de documenten verstrekt, maar ook een deel geweigerd te geven.

De Boeing 777 van Malaysia Airlines werd op 17 juli 2014 boven Oost-Oekraïne met een BUK-luchtdoelraket neergehaald. Alle 298 inzittenden, onder wie 193 Nederlanders, kwamen om het leven.


Heel erg triest dat dit pas na de verkiezingen bekend gemaakt gaat worden. Maar gelukkig hebben we straks nog de formatie-periode.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
9fornews schreef:
‘Sabotage’: Premier Rutte doet er alles aan om MH17-documenten geheim te houden

De rechtbank oordeelde vorige week dat premier Mark Rutte beter moet motiveren waarom hij een rapport over de crisisaanpak rond vliegramp MH17 geheim wil houden.
RTL Nieuws had een Wob-verzoek ingediend om die informatie boven tafel te krijgen, maar dat werd afgewezen.
Premier Rutte moet beter omschrijven waarom hij een gesprek met onderzoekers van de Universiteit Twente, die werkten aan de Evaluatie Nationale Crisisbeheersingsoperatie Vlucht MH17, geheim houdt.

Zonder goede reden
RTL probeert al langer de hand te leggen op stukken over de vliegramp, maar in veel gevallen zijn de documenten voor het grootste deel zwartgemaakt.
Volgens de rechtbank is dat niet zorgvuldig gebeurd en zijn bepaalde passages zonder goede reden zwartgemaakt.
De rechter oordeelde vorig jaar dat het ministerie van Justitie opnieuw moest kijken naar het openbaren van een aanzienlijk deel van de stukken over de afhandeling van de ramp.

Slechte indruk
De Staat is nu op het laatste moment in hoger beroep gegaan tegen openbaring van de MH17-documenten.

“Met dat geleun tegen deadlines maakt de Staat een slechte indruk,” twittert Jeroen Akkermans.
Citaat:
1/ Weer op t laatste moment gaat staat in beroep tegen vrijgave v #MH17 documenten.Met dat geleun tegen deadlines maakt staat slechte indruk https://t.co/bW5QWlHjuY
— Jeroen Akkermans (@JeroenAkkermans) 7 april 2017


MH17-onderzoeker Marcel van den Berg voegt toe: “Als Freek Vonk door een haai wordt gebeten is dat voorpaginanieuws, maar een overheid die MH17-stukken geheim houdt krijgt nul aandacht van de media.”
Citaat:
Als Freek Vonk door haai wordt gebeten is het voorpagina nieuws. Overheid die MH17 stukken geheim houdt krijgt NUL aandacht van media
— Marcel van den Berg☁ (@marcelvandenber) 8 april 2017


Sabotage
“De Staat kiest via een hoger beroep weer voor sabotage van de Wob-zoektocht van NOS/RTL/Volkskrant,” schrijft Wob-deskundige Roger Vleugels.
Citaat:
De Staat kiest via een hoger beroep weer voor sabotage van de Wob-zoektocht van NOS/RTL/Volkskrant gezamenlijk naar de onderste MH17 steen
— Roger Vleugels (@RogerVleugels) 7 april 2017


Vlucht MH17 van Malaysia Airlines vertrok vanaf Schiphol en werd neergeschoten boven oorlogsgebied in het oosten van Oekraïne.
Alle inzittenden, onder wie 196 Nederlanders, kwamen om het leven.


Rutte wilde de onderste steen boven hebben. Ik denk dat dat alleen bereikt kan worden als er een parlementaire enquête komt.

WimLex
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Premier Rutte moet beter omschrijven waarom hij een gesprek met onderzoekers van de Universiteit Twente, die werkten aan de Evaluatie Nationale Crisisbeheersingsoperatie Vlucht MH17, geheim houdt.

meer info: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... rieus.html

Citaat:
De regering heeft onderzoek naar het eigen handelen in de eerste drie maanden na MH17 laten doen, door de WODC. Dat is een kantoortje van het ministerie van V&J - niet de meest geloofwaardige plek waar een vvd-regering onderzoek naar zichzelf (!) kan laten doen dus. Sowieso zou het parlement zo'n onderzoek moeten doen, maar hee. Straks vinden ze nog dingen die Rutte liever stil wil houden. Dus ging het onderzoek naar het WODC, dat het voor de objectiviteit weer liet uitvoeren door de Universiteit Twente. "Evaluatie nationale crisisbeheersingsorganisatie vlucht MH17", heet het onderzoek. Het onderzoek zelf is dus vermoedelijk wel objectief, maar het probleem is dat Rutte de uitkomsten geheim heeft laten verklaren.


WimLex
Master
 Bericht 
snap ik nou iets niet ?
of hebben de WOBbers gewoon zitten slapen ?

alles valt hier toch gewoon te downloaden ? (ongecensureerd)
https://www.wodc.nl/onderzoeksdatabase/ ... -mh17.aspx

Citaat:
2563_Samenvatting
Pdf document | 450 kB

2563_infographic
Pdf document | 146 kB

2563_volledige tekst
Pdf document | 4152 kB

2563_summary
Pdf document | 167 kB


hneel
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
http://www.ninefornews.nl/rutte-mh17-documenten-geheim/ schreef:‘Sabotage’: Premier Rutte doet er alles aan om MH17-documenten geheim te houden


Van diezelfde site:
http://www.ninefornews.nl/aanwijzingen- ... eschaving/

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Hm, het zou kunnen toch. :D

In fact, ik zeg het al jaren! We zijn allemaal van Mars. Zelfs de wijffies. (Al is Venus logischer, partij ondraaglijk wil je niet weten)

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
NU.nl schreef:
Russische krant identificeert militair achter transport MH17-raket

Een Russiche onafhankelijke krant zegt dat het de man heeft geïdentificeerd die verantwoordelijk is voor het transport van de BUK-raket die in juli 2014 hoogstwaarschijnlijk vlucht MH17 neerhaalde.

Volgens de Novaya Gazeta is de man de Russische militair Sergey Dubinsky. Hij werd herkend door een oud-militair die in de jaren tachtig samen met Dubiknsky in de Russische oorlog in Afghanistan diende.

De stem van Dubinsky was te horen op opnamen die op de dag van de vliegtuigramp werden gemaakt. Daarop is een telefoongesprek te horen tussen een Russische militair en een Oekraïense rebellenleider, die het transport regelen van de bewuste BUK-raket. De raketinstallatie werd vanuit Rusland over de grens met Oekraïne getransporteerd, waar hij bij het plaatsje Pervomajsk de lucht inging en vermoedelijk het passagiersvliegtuig neerhaalde.

Het onderzoekscollectief Bellingcat noemde eerder al de naam van Dubinsky als verantwoordelijke voor het transport van de raket.

Joint Investigation Team
De opnamen van de dag van de ramp zijn in handen van het zogenoemde Joint Investigation Team (JIT), waarin onder meer Nederland, Maleisië en Australië vertegenwoordigd zijn en dat onderzoek doet naar de oorzaak van de ramp. Het team kan de bevindingen van de krant niet bevestigen. Ook zou de betrokkenheid van Dubinsky alleen blijken uit het opgenomen telefoongesprek.

Het JIT concludeerde net als de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid op basis van eigen onderzoek dat een Russische BUK-raket de oorzaak is van de vliegramp. Rusland deelt die conclusies niet.

Bij de vliegramp met de Boeing 777 op 17 juli 2014 kwamen 298 mensen om het leven, onder wie 196 Nederlanders. Het toestel was onderweg van Amsterdam naar Kuala Lumpur.


WimLex
Master
 Bericht 
rtlnieuws schreef:
15 mei 2017 13:10
Onderzoek MH17 nog lang niet afgerond

Het onderzoek naar vlucht MH17 zit in een moeilijke fase en is daarom nog lang niet afgerond. Zo hebben zich nog onvoldoende getuigen gemeld en krijgen de onderzoekers lastig toegang tot gegevens van Oekraïense geheime dienst.

Ook verloopt de medewerking van Rusland moeizaam. Radarbeelden werden in onbegrijpelijke Russische software geleverd. Dat schrijft het Openbaar Ministerie vandaag in een magazine aan de nabestaanden.

Het digitale magazine is geschreven door de onderzoekers en bedoeld om de nabestaanden op de hoogte te houden van het onderzoek en gebeurtenissen in het MH17-dossier. Het onderzoek zit nu in de 'moeilijkste fase', schrijft het Openbaar Ministerie. "Vooruitgang boeken is in deze fase een stuk lastiger."

Onvoldoende getuigen en telefoongegevens
De onderzoekers zijn nog volop bezig, schrijft het Openbaar Ministerie. In december is in Oekraïne een oproep gedaan voor getuigen. Wie informatie had, zou strafvermindering krijgen. Er kwamen wel reacties, 'maar nog onvoldoende', zo staat in het magazine. Ook zijn de onderzoekers nog druk bezig om een gigantische hoeveelheid telefoongegevens te onderzoeken. "Dat zal de komende maanden nog veel tijd en capaciteit vergen. Het gaat miljoenen historische printgegevens en duizenden opgenomen telefoongesprekken."

Onderzoekers kampen met tijdrovende procedures: de Oekraïense geheime dienst heeft in de dagen voor de MH17-ramp veel telefoongesprekken opgenomen en telefoondata verzameld. Maar die gegevens vallen onder Oekraïense staatsveiligheid en maken geen deel uit van het MH17-onderzoek. Er moet een 'complexe juridische procedure' worden doorlopen, schrijven de onderzoekers. Daardoor krijgen de onderzoekers – nu bijna drie jaar na de ramp – nog altijd nieuwe gegevens binnen.

Medewerking van Rusland
De medewerking vanuit Rusland schiet ook niet op. Rusland publiceerde beelden waarop geen BUK-raket te zien was. Volgens de internationale onderzoekers zegt dat niks. Een radar scant en draait, net als een vuurtoren, aldus het Openbaar Ministerie. Het kan best dat de radar net aan een ander deel van gebied bezig was, toen de BUK-raket werd afgeschoten.

Het OM verzocht in oktober 2014 om de radargegevens, maar pas twee jaar later leverde Rusland een bestand aan Nederland. Om de beelden te analyseren, was speciale software nodig. De software was in het Russisch en er zat geen handleiding bij, schrijven de onderzoekers. Met het vertalen van de software en het leren werken, 'is veel tijd verloren gegaan'.

Inmiddels heeft het OM een aanvullend rechtshulpverzoek gedaan aan Rusland, om de radargegevens te ontvangen die kunnen worden uitgelezen in een standaard formaat. Ook heeft het OM een verzoek aan Rusland gedaan om gegevens te ontvangen van een ander radarstation, maar er is nog geen reactie uit Rusland gekozen.

Geheimzinnige mail
In februari 2017 kregen de onderzoekers een geheimzinnige mail van iemand die zich 'Volf' noemde. 'Volf' schreef dat het Nederlandse onderzoek niet objectief is en dat hij over belangrijke informatie zou beschikken. Hij dreigde om een bestand naar alle nabestaanden te sturen.

"Het ging om een aantal afbeeldingen, audiobestanden en een 'rapport' van 97 pagina’s in de Russische taal. In het 'rapport', dat 82 foto’s bevatte, werden alternatieve scenario’s beschreven”, schrijven de onderzoekers aan de nabestaanden. Uit onderzoek blijkt dat 'Volf' zijn berichten verstuurde via een mobiel netwerk in Rusland. Alle informatie van 'Volf' is onderzocht en is al bekend of niet relevant, schrijven onderzoekers. Er zijn geen aanwijzingen dat nabestaanden ook daadwerkelijk zijn benaderd, aldus het Openbaar Ministerie.

RTL Nieuws


A4
Master
 Bericht 
Het wordt tijd dat Mark "de onderste steen boven" Rutte eens doorpakt en wat druk op de ketel gaat zetten in dit onderzoek. Krijg sterk de indruk dat eea niet serieus genomen wordt...

djidee
Master
 Bericht 
A4 schreef:
Het wordt tijd dat Mark "de onderste steen boven" Rutte eens doorpakt en wat druk op de ketel gaat zetten in dit onderzoek. Krijg sterk de indruk dat eea niet serieus genomen wordt...

Internationaal Juridisch recht, nog excl. alle politieke spelletjes is iets van de lange adem. Daar kun je als premier weinig in veranderen, anders dan blijven doorgaan door de onderzoekers/juristen te blijven faciliteren (geld, middelen, andere ondersteuning) en de kwestie op de agenda houden bij de betrokken landen. En in dat circuit wordt er veel afgestemd, ook diplomatiek.

Met de vuist op de tafel slaan, in de media roepen en anderen tegen je in het harnas jagen gaat alleen maar meer frusteren, zeker bij landen als Oekraine en Rusland. Dus logisch dat die weg niet gekozen wordt.

ceriadwen
Master
 Bericht 
https://www.facebook.com/pieter.omtzigt ... nref=story

Pieter Omzicht:
Citaat:
Mijn vragen over MH17 zijn eigenlijk heel simpel: de ministers van Buitenlandse Zaken (Timmermans), Binnenlandse Zaken (Plasterk), de NCTV (onder verantwoordelijkheid van minister Opstelten en Schoof) maakten in 2013, dus een jaar voor de MH17, afspraken over het delen van informatie met luchtvaartmaatschappijen.
Dat schreef Dijksma (I&M) in 2016 plompverloren aan de Kamer.
Die afspraken zijn nooit openbaar gemaakt (we hebben er nu drie keer om gevraagd). Ze worden niet eens in het OVV rapport genoemd!
Toch had de NL regering veel informatie over Oekraine. Dus willen we weten: wat waren de afspraken en hoe zijn ze gedeeld?
Dit zijn de vragen van vorige week:
Wat wist Nederland en wat deelde Nederland met de Nederlandse maatschappijen?
Op 22 februari 2016 schreef het kabinet aan de Kamer: «Er zijn door BZ, BZK en NCTV in 2013 afspraken gemaakt over de manier waarop concrete informatie door de overheid met de luchtvaartmaatschappijen wordt gedeeld. Deze afspraken zijn aan de hand van bevindingen van het OVV-rapport en gesprekken met de sector geactualiseerd en zullen binnenkort worden besproken met de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen.» De leden van de CDA-fractie waren zich niet bewust dat formele afspraken bestonden. Het bestaan van deze afspraken konden de leden niet terugvinden in het OVV-rapport. Daarom vroegen de leden van de CDA-fractie twee keer om deze afspraken. In schriftelijke vragen van de leden Van Helvert en Omtzigt (ingezonden 17 juli 2017) en in vraag 14 van de lijst van feitelijke vragen (Kamerstuk 33 997, nr. 102). De eerste moet nog beantwoord worden en het tweede antwoord verwijst naar de eerste vragen die nog beantwoord moeten worden. De leden van de CDA-fractie verzoeken het kabinet deze afspraken onmiddellijk naar de Kamer te sturen en om aan te geven of de OVV deze afspraken ontvangen heeft. Vervolgens verzoeken de leden van de CDA-fractie de uitstaande Kamervragen te beantwoorden en in te gaan op de vraag wanneer en hoe de volgende informatie wel of niet gedeeld is met de luchtvaartmaatschappijen in Nederland:
– het Kiev-memo van 14 juli 2014;
– het verzoek van april 2014 van NCTV aan AIVD en MIVD om een
update van de dreigingsanalyse te maken, in de context van luchtha- vens en veiligheid van in- en uitgaande luchtvaart, specifiek gerela- teerd aan de situatie in Oekraïne21;
– het document van 7 maart 2014 van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE), waarin werd gewaarschuwd voor de aanwezigheid van illegale wapens en mogelijke gevaren voor de luchtvaart boven Oekraïne22;
– en de vergadering van Eurocontrol van 22 mei 2014.
De hele inbreng:


Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Raad van State: Geheime MH17-stukken niet openbaar

De minister van Veiligheid en Justitie hoeft de verslagen van de vergaderingen van ministers over de ramp met vlucht MH17 niet openbaar te maken. Dat heeft de Raad van State vanmorgen bepaald.

NOS, Volkskrant en RTL probeerden de verslagen via een zogeheten wob-verzoek (Wet Openbaarheid Bestuur) openbaar te krijgen. Het ging onder meer over agenda's, vergaderstukken en verslagen van de vergaderingen van de Ministeriële Commissie Crisisbeheersing (MCCb) en de ambtelijke Interdepartementale Commissie Crisisbeheersing (ICCb).

Volgens de Raad van State geldt voor de ministeriële commissie hetzelfde geheimhoudingsregime als voor de ministerraad. Zij besluit over de aanpak van crises waarbij de nationale veiligheid in het geding is. De Staat heeft 'er groot belang bij dat ministers en de overige aanwezigen bij vergaderingen van de MCCb, evenzeer als deelnemers aan de ministerraad, onbelemmerd met elkaar kunnen spreken'. Het is 'aannemelijk dat openbaarmaking van de verslagen ertoe leidt dat het goed functioneren van de MCCb in het gedrag komt', vindt de Raad van State.

Belangen
Volgens het rechtscollege weegt het belang van openbaarheid niet op tegen andere belangen, zoals de betrekkingen van Nederland met andere staten en internationale organisaties, maar ook de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en beleidsopvattingen van betrokkenen.

De ministeriële commissie, belast met de coördinatie van crisisbeheersing, kwam meteen bijeen nadat vlucht MH17 van Malaysia Airlines in juli 2014 boven het oosten van Oekraïne was neergestort.

Eerder werd al een deel van de gevraagde documenten openbaar gemaakt.


Van mij hadden alle stukken openbaar gemaakt mogen worden. Ik houd niet van al die geheimzinnigheid.

A4
Master
 Bericht 
Schandalig. Dit gaat de doofpot in, let maar op. Dat zit het nu al, maar dan nog dieper.

Maserati Teun schreef:
Volgens het rechtscollege weegt het belang van openbaarheid niet op tegen andere belangen, zoals de betrekkingen van Nederland met andere staten en internationale organisaties,

Lees: We moeten die corrupte schurkenstaat, genaamd Oekraïne, te vriend houden. Niets mag natuurlijk toetreding tot het grote EU Reich in de weg staan.

Kami
Master
 Bericht 
Dus de dood van 298 mensen in ondergeschikt aan "de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en beleidsopvattingen van betrokkenen" ?

Apart..

Ik hoop toch echt dat er een klokkenluider opstaat....
Die helpen we wel om financieel onafhankelijk te worden middels crowdfunding.

hneel
Master
 Bericht 
Wat een onzin. Alles is toch al bekend? Wat moeten we nog meer weten? Wat degene die de buk heeft afgeschoten die ochtend voor ontbijt heeft gegeten?

Exceln00b
Pro
 Bericht 
 
hneel schreef:
Wat een onzin. Alles is toch al bekend? Wat moeten we nog meer weten? Wat degene die de buk heeft afgeschoten die ochtend voor ontbijt heeft gegeten?

Lees anders even. Het boeit niet of Putin in person op het knopje drukte, een dronken rebel, Oekraine het heeft opgezet, of het allemaal tinfoil was. Het gaat om het meest belangrijke; what the fuck deed dat toestel daar? Wat is er afgesproken, wat is er gedeeld?

De schuldvraag is voor 99% duidelijk, maar wie is er aansprakelijk? Dat is dé vraag, en kan veel grotere gevolgen hebben dan het antwoord op de schuldvraag. Sowieso als het huidige verhaal waar is, zal deze perso(o)n(en) sowieso nooit berecht worden, hoe hoog we ook op het witte paard zitten.

Daarnaast, om eerlijk te zijn, ben ik nog niet zo zeker van wat er allemaal gebeurd zou zijn simpelweg omdat een of andere kansloze nerd die wat shitpost op het internet, die zichzelf tot wapenexpert heeft benoemd omdat hij veel Call of Duty speelde, kennelijk 'bewijs' heeft aangevoerd. Daarnaast vind ik het belachelijk dat Oekraine überhaupt zeggenschap heeft in het onderzoek, als potentiële verantwoordelijke. Althans, het is in ieder geval nog niet uitgesloten, en er zijn behoorlijk wat haken en ogen aan bepaalde omstandigheden (alle radars uit/in onderhoud? Tijdens een oorlog?).

Etc, dus ik zou maar al te graag alle onderonsjes in willen zien, inclusief de stukken ter publicatie in het rapport waarover Oekraine een veto heeft uitgeroepen. Het is en blijft een vreemd verhaal.

djee
Master
 Bericht 
Exceln00b schreef:
Het gaat om het meest belangrijke; what the fuck deed dat toestel daar? Wat is er afgesproken, wat is er gedeeld?

Oh, dan hoeven ze niets meer te publiceren, want dit was al in de eerste week na het "ongeluk" bekend. Succes met gretig lezen (f)

Exceln00b
Pro
 Bericht 
 
djee schreef:
Oh, dan hoeven ze niets meer te publiceren, want dit was al in de eerste week na het "ongeluk" bekend. Succes met gretig lezen (f)

:|
In de zin van, wie is daar verantwoordelijk voor, en wie gaat daar voor boeten, uiteraard :duh:

djee
Master
 Bericht 
Exceln00b schreef:
wie is daar verantwoordelijk voor

De luchtvaart maatschappij die de kortste / goedkoopste route neemt lijkt mij. Zelf nadenken en beslissingen nemen, als jij een groter risico meent zijn de gevolgen ook voor diegene.

Kami
Master
 Bericht 
De schuldvraag daargelaten, ik vind het stuitend dat onze regering alles andere belangrijker vindt dan transparantie en informatie richting de nabestaanden.

Jack.Ryan
FS Meldingen
 Bericht 
Kami schreef:
De schuldvraag daargelaten, ik vind het stuitend dat onze regering alles andere belangrijker vindt dan transparantie en informatie richting de nabestaanden.
Ik vind het stuitend dat politiek den haag eigenlijk in helemaal niets naar de burger luistert.

Exceln00b
Pro
 Bericht 
 
djee schreef:
De luchtvaart maatschappij die de kortste / goedkoopste route neemt lijkt mij. Zelf nadenken en beslissingen nemen, als jij een groter risico meent zijn de gevolgen ook voor diegene.

:applaus:

Daar doelde ik dus op. Het boeit mij niet wie erop dat knopje drukte namelijk. Het idee dat we ene Piotr Blyat Vodka voor het tribunaal gaan krijgen omdat hij op een knopje drukte, al dan niet moedwillig, is verachtelijk. Want hier zat geen masterplan achter, althans niet van de kant waar wij het zoeken.

Maar niemand zit achter die maatschappij aan die deze route uitstippelde, daargelaten dat vele andere maatschappijen dat ook deden.

djee
Master
 Bericht 
Exceln00b schreef:
Maar niemand zit achter die maatschappij

Failliet toch? Na deze en de die in de Indische oceaan was het iets te veel van het goede.

WimLex
Master
 Bericht 
djee schreef:
Failliet toch?

jij weet er meer van ? :|

volgens mij bestaat Malaysiaairlines nog gewoon ?

of zou dit een hoax zijn? ...
Citaat:
31 May 2017 – Malaysia Airlines Flight 128, an Airbus A330 - en route to Kuala Lumpur International Airport from Melbourne Airport saw a hijacking attempt by Sri Lankan national Manodh Monaragala Marks. Marks was subdued and restrained by passengers until he was arrested by members of the Australian Federal Police's counter-terrorism unit. No passengers and crew were killed during the incident


djee
Master
 Bericht 
WimLex schreef:
jij weet er meer van ?


djee schreef:
toch?


In mei 2015 werd een grote reorganisatie van Malaysia Airlines aangekondigd.[1] De maatschappij kampt met grote verliezen door de felle concurrentie in de regio en twee incidenten met vliegtuigen (MH370 en MH17). Het bedrijf wordt volledig gereorganiseerd en krijgt een nieuwe naam, Malaysia Airlines Berhad (MAB).[1] MAB gaat zich vooral richten op regionale vluchten en naar verwachting verliest ongeveer een derde van de 20.000 werknemers zijn baan bij de reorganisatie. Tijdens de reorganisatie gaat het bedrijf gewoon door, maar op 1 september neemt de nieuwe maatschappij alles over.[1]

Bron wiki


Luchtvaartmaatschappij Malaysia Airlines is "technisch gezien failliet" en heeft een "harde reset" nodig om terug in de zwarte cijfers te komen.

https://www.nu.nl/buitenland/4059590/ma ... lliet.html

 Pagina 38 van 39 [ 1917 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek…