» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Postingstijd interval gedetecteerd van 39.9 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 10 van 10  [ 500 berichten ]

referendum-uitslag
Poll eindigt op wo 13 apr 2016, 12:37
Voor 10%  10%  [ 11 ]
Tegen 77%  77%  [ 86 ]
Niet gestemd 13%  13%  [ 15 ]
Totaal aantal stemmen : 112
R
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
En als ruim 67% procent van de stemgerechtigde bevolking geen stem uitbrengt in zo'n referendum, dan heb je wel een redelijke indicatie welke waarde de stemgerechtigde bevolking dan aan dat referendum hecht. Bar weinig. Geheel in die lijn heeft de regering dan ook dezelfde waarde aan de uitslag gehecht

Opkomst laatste Europese verkiezingen 37%. Daarvoor 36%.

Walker schreef:
Nee, niets doen is geen optie. Of je meldt aan de burger dat je de uitslag naast je neerlegt (en dat vervolgens ook doet), of je zegt dat je de uitslag (meerderheid zei nee!) respecteert.

Rutte zei het laatste,

Meerderheid van de partijen zei ook nee.

zadkine
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
En als ruim 67% procent van de stemgerechtigde bevolking geen stem uitbrengt

Leg dit naast de verkiezings opkomst europarlement.
Dat was 42,54%!!! over de hele EU.
Referendum 32,2%
Dat is 75,6% van degenen die europees geïnteresseerd waren (anders zou ook het europarlement geen mandaat hebben voor wat dan ook, want te weinig kiezers)
En meer dan 2/3 van degenen (3/4 eigenlijk) die wat met europese politiek doen hebben gestemd, in grote meerderheid tegen.
Lijkt me duidelijk dat dit niet afgedaan kan worden met: 67% is niet opgekomen" als je verder niet zeurt over andere lage opkomsten omdat die uitslag je toevallig wel bevalt.
Ga ik uit van de Nederlandse cijfers dan heeft zelfs een merderheid van de europees geïntersseerden tegen gestemd.
Want 32,3/36,75*0,61=53,6!!!!!!!
Volledig legitiem dus voor een beslissend referendum.

Kwibus
Master
 Bericht 
Nederland is gebonden aan het Europese lidmaatschap, ongeacht de opkomst bij verkiezingen voor het Europees parlement. Dat de lage uitkomst dan toch voor vol moet worden beschouwd is omdat het geen raadgevend referendum is, maar een verkiezing. Daar gelden andere regels voor, zonder minimumopkomst. Als 10% van de Nederlanders maar gaat stemmen en 9% stemt op Wilders, dan wint Wilders. Ben ik als vertegenwoordiger van die ene procent niet blij mee, maar krijg toch Wilders door mijn strot. Net als de 90% die helemaal niet ging stemmen. Dat is het risico van niet gaan stemmen (en van populisme).

Walker schreef:
Nee, niets doen is geen optie.
Jawel hoor. Nergens is vastgelegd wat de regering met de uitslag van een raadgevend referendum moet doen. De opmerking "we hebben kennis genomen van de uitslag van het referendum" is wat dat betreft al meer dan genoeg. Dat dat politiek niet verstandig is, is wat anders. De hele reden dat er zo op dat referendum is geacteerd was omdat het bepalend kon zijn voor de verkiezingen en omdat er van alles bij werd gesleept dat niets met het verdrag an sich te maken had. Daarom werd het een politiek dingetje. Rutte had inderdaad veel beter kunnen zeggen (en doen) "veel plezier met je referendum".

basjuh1981
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
En als ruim 67% procent van de stemgerechtigde bevolking geen stem uitbrengt in zo'n referendum, dan heb je wel een redelijke indicatie welke waarde de stemgerechtigde bevolking dan aan dat referendum hecht.

Eigenlijk vergelijkbaar met de verkiezingen voor het Europees Parlement. Maar wellicht zegt het wat over degene die niet gestemd hebben. Volgens mij waren er zelfs mensen die niet gingen stemmen zodat de minimale opkomst niet gehaald zou worden :loco:

zadkine
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Nederland is gebonden aan het Europese lidmaatschap, ongeacht de opkomst bij verkiezingen voor het Europees parlement. Dat de lage uitkomst dan toch voor vol moet worden beschouwd is omdat het geen raadgevend referendum is, maar een verkiezing

Mee eens, maar je stapt er erg makkelijk overheen dat dit lage percentage OOK beschouwd moet worden bij de beoordeling of dit referendum wel of niet voldoende opkomst heef. (Ik meen me zelfs te herinneren dat dat vastgestelde quotum inderdaad afgeleid was uit een bepaalde verkiezings opkomst).
Mijn rekensommetje geeft aan dat meer dan 50% van de Nederlanders die de moeite genomen hebben voor het EU parlement te kiezen het verdrag weg gestemd hebben.

Kwibus schreef:
Nergens is vastgelegd wat de regering met de uitslag van een raadgevend referendum moet doen.

Klopt ook, maar als een partij vooraf aan geeft de uitslag te zullen volgen wordt het anders....namelijk woordbreuk en belofte breuk van betreffende partij(en). En dat vergelijk ik met de kamer verkeerd voorlichten (opzettelijk). Hetgeen betekend : Je biezen pakken.
Niet omdat het referendum doorslaggevend is maar omdat de politici alleen kunnen regeren en vertrouwen wekken in de politiek als ze dit soort uitspraken (wat iets heel anders is dan een verkiezings belofte....welke alleen gegarandeerd nagekomen kan worden als je 50% van de stemmen hebt)nakomen.

zandbak
Master
 Bericht 
De eerste stap is alweer gezet zie ik

Citaat:
EU en Oekraïne bereiken akkoord over visumvrijstelling

Oekraïense staatsburgers mogen binnenkort 90 dagen lang zonder visum naar de EU. Maar werken mogen zij er niet.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/02/28/eu ... g-a1548201

Kwibus
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
De eerste stap is alweer gezet zie ik
De eerste stap naar wat?

Ik heb er overigens geen problemen mee dat Oekraïners zonder visum naar Europa kunnen reizen. De Oekraïners zijn op het Westen en de westerse waarden georiënteerd. Beter dan dat ze naar het Oosten neigen. Ik zou er veel meer moeite mee hebben als de visumplicht voor Turkije wordt afgeschaft.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
De Oekraïners zijn op het Westen en de westerse waarden georiënteerd. Beter dan dat ze naar het Oosten neigen.

Behalve het deel wat dapper weerstand biedt. (f)

In het oosten van Oekraïne zijn ze meer op de Russen georiënteerd. Maar wat is trouwens het probleem als ze meer met Rusland dan met het westen van Europa te maken willen hebben?

Kwibus
Master
 Bericht 
Rusland staat nou niet echt bekend om o.a. vrije pers, democratie en homorechten. Goede redenen om naar het Westen te kijken lijkt me.

zadkine
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Rusland staat nou niet echt bekend om o.a. vrije pers, democratie en homorechten. Goede redenen om naar het Westen te kijken lijkt me.

Alsof de persvrijheid etc hier wel op orde is....voorbeeld: opheffen immuniteit le Pen omdat ze reageerde op een aanval die haar vergeleek met IS.....door het plaatsen van foto's wat IS werkelijk doet.
Echt alles om de mond te snoeren van andersdenkenden dus.

En ik verwacht niet dat de gemiddelde Oekraïner iets op heeft met homo rechten.....dat het kleine % homo's zich wel liever op het westen zal richten doet daar niet aan af.

Walker
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Een deel van De Oekraïners zijn op het Westen en de westerse waarden georiënteerd.

En de anderen zijn op het oosten geörienteerd. Dan maakt het nog geen slechte mensen.

Kwibus schreef:

Turkije is nog veel erger. Laten we meteen de deur maar openzetten voor alle Turken. En alle andere landen waar dit speelt. Uiteraard zonder goed te onderzoeken of er sprake is van economische motieven. Maar misschien gaat het niet passen, en ontstaan er conflicten met de autochtone bevolking wegens verschillende migratieachtergronden. Oh, wacht...

basjuh1981
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:

Dat mogen de mensen aldaar zelf bepalen. Als zij naar Rusland willen kijken be my guest.

Kwibus
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Turkije is nog veel erger.

Kwibus schreef:
Ik zou er veel meer moeite mee hebben als de visumplicht voor Turkije wordt afgeschaft.

Signum
Master
 Bericht 
basjuh1981 schreef:
Maar wat is trouwens het probleem als ze meer met Rusland dan met het westen van Europa te maken willen hebben?

Volgens van Baalen en Verhofstadt een hoop natuurlijk.

Link

Dit filmpje is overigens de voornaamste reden dat ik tegen het verdrag gestemd heb. Ondemocratisch gekozen figuren die het volk gaan ophitsen zonder dat iemand daar ook maar om gevraagd heeft. Die mogen wat mij betreft wel een halt toegeroepen worden.

18vti
Master
 Bericht 
Signum schreef:
Volgens van Baalen en Verhofstadt een hoop natuurlijk.

Varkensvoer van maken.

Darth_Android
Die hard
 Bericht 
basjuh1981 schreef:
Maar wat is trouwens het probleem als ze meer met Rusland dan met het westen van Europa te maken willen hebben?

Dat komt enkele hooggeplaatste democratische politici in de USA financieel slecht uit: de zonen van Joe Biden en John Kerry zijn betrokken bij schaliegasprojecten in de Oekraiene: http://www.hpdetijd.nl/2014-09-14/schaliegas-geheim-achter-de-oekraine-crisis/

basjuh1981
Master
 Bericht 
Voor de gewone burger is er dus geen enkel probleem.

Kami
Master
 Bericht 
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... onnen.html

Een jaar na het Nederlandse referendum: Angela Merkel duwt Oekraine richting EU-lidmaatschap

"We have been working on a new strategy for Ukraine's stabilization and development with much greater financial and political efforts. This is something new, and it will supplement the Association Agreement"

Afbeelding

Broadie
Master
 Bericht 
En weer, voor de zoveelste keer, die verdraaiing van de "annexatie" van de Krim.
Gewoon stug volhouden en doen alsof het boven alle twijfel verheven is. Dan gelooft iedereen het.

Het was geen annexatie, ook al had het alle schijn tegen zich.

Kami
Master
 Bericht 
Ook mooi :
"and the right of states to independently decide their countries' future and foreign policy".

Verhofstad en Schultz staan al te schuimbekken als ze hier ook maar aan denken.

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
Kami schreef:
Verhofstad en Schultz staan al te schuimbekken als ze hier ook maar aan denken.

Precies het tegenovergestelde zeggen van wat je bedoelt, vrij normaal bij pro EU volk. Ons nationale fossiel HJ Donner zegt ook gewoon dat minder referanda democratischer is. En beweren dat je de vrede bewaart terwijl je de eeuwenoude kwestie Gibraltar opstookt.

Het is beangstigend om te zien hoeveel je tegenwoordig terugziet van George Orwell's 1984.

Kwibus
Master
 Bericht 
Dikke Dakduif schreef:
Het is beangstigend om te zien hoeveel je tegenwoordig terugziet van George Orwell's 1984.
Dat mag ook wel, we zijn inmiddels dik dertig jaar verder O:)

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Daily Express schreef:
Ukraine's passport website crashes after EU votes for visa-free travel

UKRAINE'S state-owned passport website has crashed within hours of the European Parliament voting to grant its citizens visa-free travel into the EU.

At a plenary sitting of the European Parliament in Strasbourg MEPs gave give their final approval to a visa waiver for people from Russia-bordering sovereign state.

Passport holders from the country will now have up to three months visa-fee travel rights across European member states.

The legislation was approved by 521 votes to 75 with 36 abstentions

The measure is likely to come into effect in June, after it is formally adopted by the Council of Ministers.

The text was already informally agreed with the Council so no speeches were given.

The privileged travel arrangement will regulate short tourist and business visas, but will not grant Ukrainians additional access to jobs in the EU, which will still require works permits.

The deadline for fulfilling President Petro Poroshenko’s election promise had been pushed back a number of times, frustrating Ukrainian voters.

Mr Poroshenko’s approval rating only just stands in double digits, with the country’s economic struggles, rampant corruption and austerity measures adding pressure on his government.

The president was at a security forum in Kiev when he received news of the vote.

He said: “I congratulate everyone who contributed to it! And all Ukrainians,” as he shook hands with his former Prime Minister Arseny Yatsenyk, and as well as his successor Vladimir Groysman.

Ukraine has a population of 45million people, and all those with a biometric passport, or new passport containing a digital chip, will be allowed visa-free travel.

Not all Ukrainians have biometric passports.

Ukrainian officials began accepting applications in 2015, receiving more than 65,000 in the first month.

This time the decision will not apply to the UK and Ireland.

There were fears allowing visa-free travel will lead to an influx of refugees following Russia’s invasion of southeastern Ukraine.

In 2016 Polish Prime Minister Beata Szydło sad 1m migrants from the nation - but she was later accused of exaggeration.

The vote today follows the approval of new EU emergency powers to suspend visa-free travel rights last December, to avoid such a situation.

If there is a large increase in asylum requests, the new powers allow either the Commission or a majority of EU states to suspend a country’s visa exemptions.

The crisis in Ukraine began in November 2013 when pro-Moscow President Viktor Yanukovych's government abandoned a deal with the European Union in favour of stronger ties with Russia.

But pro-European protesters broke out and took to the streets, occupying Government buildings.

President Yanukovych was removed from power after 88 people were killed in two days in Kiev.

Russia seized Crimea from Ukraine in March of 2014 causing deep anger among its people.

Fighting between Ukrainian government troops and Russia-backed separatists has killed more than 9,600 people in eastern Ukraine since it began in 2014.

Rapporteur for the proposal Mariya Gabriel said: “Ukraine has achieved all the benchmarks, so the visa requirement should be lifted.”

She also said the decision sends “another very strong message that Ukraine is a key partner for the European Union in the Eastern Partnership”.

Ben benieuwd hoeveel van die gasten hierheen komen.

18vti
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Ukraine's passport website crashes after EU votes for visa-free travel

EU........Volgens mij zijn de mensen die in de rijkere EU landen wonen daar helemaal niet blij mee. :[

De EU is net als het bedrijf/"aandeelhouders-groep" waar ik werk, hier vinden de werknemers iets, het MT belist hier democratisch over en vervolgens gooit de "aandeelhouders-groep" alles overboord en doet wat zij zelf goed acht :kniktja:

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
PVV-senator Marjolein Faber: Oekraïneverdrag voorlopig niet behandelen

'Verdrag zou in nieuwe Tweede Kamer geen meerderheid halen'

PVV fractievoorzitter in de Eerste Kamer Marjolein Faber gaat dinsdag een ultieme poging wagen de goedkeuringswet voor het associatieverdrag met Oekraïne controversieel te verklaren. Als dat lukt zou dat betekenen dat de Eerste Kamer de wet links laat liggen totdat er een nieuw kabinet is aangetreden. Ratificatie van het verdrag door Nederland zou dan voorlopig van de baan zijn. Vooralsnog is er geen steun voor het voorstel maar Faber vindt dat ze de juiste argumenten heeft.

In gesprek met ThePostOnline wijst ze er op dat als de wet nu aan de nieuwe Tweede Kamer zou worden voorgelegd er geen meerderheid meer voor zou zijn. Bovendien wordt er op dit moment formatie-technisch onderhandeld over een kabinet door partijen die voor én tegen het associatieverdrag zijn. VVD, D66 en GroenLinks zijn voor, het CDA tegen.

Faber tegen TPO:
“Als je recht wil doen aan de uitslag van het referendum en oprecht rekening wil houden met de huidige zetelverdeling in Eerste- en Tweede Kamer zit er niets anders op om deze wet voorlopig in de ijskast te zetten.”

Over de onderhandelingen die nu plaatsvinden zegt ze:
“Dat er nu en wellicht later in andere combinaties partijen met elkaar om de tafel zitten waarvan een deel wel en een ander deel niet akkoord gegaan is met een nietszeggend vodje lijkt mij ook létterlijk controversieel genoeg.”

Wat Faber bedoelt met die opmerking over de huidige Tweede Kamer is het volgende. Als die opnieuw zou stemmen over het associatieverdrag zoals in februari dit jaar (en iedereen zich zou houden aan de fractiediscipline) was de uitslag nu 75-75. Dat zou betekenen dat de stemmen zouden staken, het wetsvoorstel in de Nationale Vergaderzaal al gesneuveld zou zijn en de Chambre de réflexion überhaupt nooit bereikt had.

Controversiëler dan dat wordt inderdaad het niet. Faber heeft een punt.

Waarschijnlijk de laatste kans om dat akkoord om zeep te helpen.

Kwibus
Master
 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Waarschijnlijk de laatste kans om dat akkoord om zeep te helpen.
Dat akkoord wordt echt niet om zeep geholpen. Niets of niemand gaat dat tegenhouden. Daarvoor is het belang veel te groot.

18vti
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Daarvoor is het belang veel te groot.

Het belang van het IMF en de rijken der rijken die er beter van worden........Denk dat we beter af geweest waren als Duitsland WW2 gewonnen had

basjuh1981
Master
 Bericht 
18vti schreef:
Denk dat we beter af geweest waren als Duitsland WW2 1 gewonnen had

(f)

Kwibus
Master
 Bericht 
18vti schreef:
Het belang van het IMF en de rijken der rijken die er beter van worden
Ik doelde meer op het belang om de Oekraïne aan onze kant te krijgen ipv aan Ruslands zijde.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Ik doelde meer op het belang om de Oekraïne aan onze kant te krijgen ipv aan Ruslands zijde.

Laat de mensen in Oekraïne dat toch lekker zelf bepalen.

-Joske-
Master
 Bericht 
Het kan aan mij liggen, maar ik kom steeds vaker auto's tegen uit de Oekraïne.. Komen die soms allemaal op vakantie ineens?

Kwibus
Master
 Bericht 
basjuh1981 schreef:
Laat de mensen in Oekraïne dat toch lekker zelf bepalen.
Moeten ze wel een keuze hebben natuurlijk.

Walker
Master
 Bericht 
Wij hebben die keuze niet meer: GL heeft het correctief raadgevend referendum al bij het oud vuil gezet, zo graag willen ze regeren met VVD en CDA.

Kami
Master
 Bericht 
De EU is gewoon ordinair landjepik aan het doen. Dadelijk wordt Poetin boos en annexeert heel Oekraine, en niemand die daar iets aan gaat doen.

Zou mooi zijn als de EU zich wat neutraler gaat opstellen richting de rest van de wereld.
Dan zijn er ook betere betrekkingen met Rusland mogelijk en hoef je de Oekraine niet perse bij de EU te halen.
Je hoeft niet perse de grootste vriendjes van de USA te zijn, nergens voor nodig.

R
Master
 Bericht 
Top van die EU zijn staatsgevaarlijke megalomane wereldvreemde idioten die dan weer wel denken dat ze het goed doen.

basjuh1981
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Moeten ze wel een keuze hebben natuurlijk.

De Oekraïners in het oosten zijn daar best duidelijk in.

DikkeDiesel
Master
 Bericht 
Kami schreef:
De EU is gewoon ordinair landjepik aan het doen.

Waarom zou de EU zo nodig groter moeten worden? Is het al niet lastig genoeg de huidige leden op één lijn te krijgen. Ik kan me voorstellen dat een grotere EU krachtiger kan staan ten opzichte van de USA en China, maar gaat de Oekraïne daaraan wezenlijk bijdragen? Lijkt me niet.

Kwibus
Master
 Bericht 
Ze hoeven ook geen lid van de EU te worden, zo lang ze maar bij het Westen willen aansluiten en niet bij Rusland.

Walker
Master
 Bericht 
Daar nemen de leiders van de EU geen genoegen mee... Hoewel het geen probleem was om het IJzeren Gordijn in '89 2000 km naar het oosten te verplaatsen, is het nu wel een probleem als het 800 km deze kant op komt.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Eerste Kamer steunt Oekraïneverdrag

Het associatieverdrag met Oekraïne komt er. Ook CDA-senatoren en de ChristenUnie in de Eerste Kamer zijn voor.

Nu ook een groot deel van de CDA fractie en de ChristenUnie de ondertekening van het associatieverdrag met Kiev steunen heeft premier Mark Rutte zijn gehoopte meerderheid in de Eerste Kamer.

Tijdens het debat over het verdrag in de Senaat werd vandaag duidelijk dat ‘een grote meerderheid’ van de 12-koppige CDA-fractie het verdrag tussen de Europese Unie en Kiev zal stemmen. De Tweede Kamer-fractie van het CDA stemde eerder tegen.

Ook de fractie van de ChristenUnie trekt in de Eerste Kamer een andere conclusie. In tegenstelling tot de Tweede Kamerleden zullen de senatoren van de CU wél instemmen met het associatieverdrag. De stemmingen volgen volgende week dinsdag.

Het demissionaire kabinet heeft in de Eerste Kamer geen meerderheid. De fracties van VVD, PvdA, D66, GroenLinks en de OSF hadden eerder al gezegd de coalitie te zullen steunen. Met de stemmen van de CDA-senatoren en de ChristenUnie heeft Rutte voldoende draagvlak om alsnog het verdrag, dat vorig jaar april in een referendum door een meerderheid van de kiezers werd verworpen, te kunnen ratificeren.

Om in de senaat een meerderheid te krijgen, moesten in ieder geval twee senatoren van partijen die in de Tweede Kamer tegen het verdrag stemden vóór stemmen.

Inlegvel
In de Tweede Kamer ging een ruime meerderheid pas akkoord nadat Rutte in Brussel een ‘inlegvel’ uitonderhandelde waarmee, volgens hem, tegemoet wordt gekomen aan de zorgen van de nee-stemmers.

Het CDA was in de Tweede Kamer dus tegen. Maar volgens CDA-senator Ben Knapen maakt de Eerste Kamer – waarvan de leden zich ‘verder van de dagelijkse hitte van de politiek’ bevinden – een 'eigen afweging’.

Knapen beargumenteerde dat vrijwel alle bondgenoten van Nederland het associatieverdrag al hebben geratificeerd. Nederland kan in zijn ogen niet achterblijven nu 27 EU-lidstaten er al mee hebben ingestemd.

Ook verwees Knapen naar de referendumwet, waarvan het CDA een verklaard tegenstander is. Volgens hem bieden referenda slechts ‘schijnzekerheid’ en werken ze polariserend. Bovendien ging het in dit geval niet om een bindend, maar om een raadgevend referendum. Toch was het, volgens Knapen, voor zijn fractie geen gemakkelijke keuze.

Afweging
Dit laatste bevestigt Elco Brinkman, fractievoorzitter van de CDA in de Eerste Kamer. ,,Voor sommige fractieleden is het duidelijk dat ze hier niet mee kunnen instemmen.” Brinkman wilde niet zeggen voor hoeveel collega’s dit geldt. ,,Dat blijkt volgende week bij de stemmingen.” Wel zei Brinkman dat hij zelf voor zal stemmen.

Brinkman heeft over de kwestie regelmatig contact gehad met partijleider Sybrand Buma. ,,Hij begrijpt dat wij een eigen afweging maken. Een enkele keer valt die weging anders uit dan die van de fractie in de Tweede Kamer.”

Ook de fractie van de ChristenUnie trekt in de Eerste Kamer een andere conclusie. In tegenstelling tot de Tweede Kamerleden van de CU kunnen de senatoren wél instemmen met het associatieverdrag. De stemmingen volgen volgende week dinsdag.

Naast de slapjanussen in de 2e kamer, zitten er in de 1e kamer ook ruggengraten loze figuren. :boos: :boos:

Kwibus
Master
 Bericht 
Mooi. Ratificeren die handel en doorrrrrrrrrrrrr :thumb:

FFocus-power
Die hard
 Bericht 

CDA: draaikonten!! :nono:

Ogre
Master
 Bericht 
Ben benieuwd hoe Omzigt hier mee om zal gaan. Kan hij bij het CDA blijven dat vóór stemt als hij zo tegen is ? Krijgen we een afsplisting en een 'Groep Omzigt'?
Zou leuk zijn voor de coalitiebesprekingen, dan is CU niet mee voldoende om VVD/CDA/D66 aan een meerderheid te helpen :honger:

Walker
Master
 Bericht 
:honger: :honger:

GerbiE
Die hard
 Bericht 
nu.nl schreef:
Eerste Kamer stemt definitief in met associatieverdrag Oekraïne

De Eerste Kamer heeft dinsdag het Oekraïneverdrag goedgekeurd, bijna veertien maanden na het raadgevende referendum waarbij een meerderheid het akkoord verwierp. Het zogeheten associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne kreeg steun van een grote meerderheid.

Negen van de twaalf leden van de CDA-fractie stemden ermee in. In de Tweede Kamer keerden de christendemocraten zich er nog tegen. Ook de senatoren van de ChristenUnie maakten een andere afweging dan hun collega's in de Tweede Kamer en gaven het groene licht aan het verdrag. Ze hadden vorige week al aangegeven een eigen afweging te maken.

Op 6 april vorig jaar stemde 61 procent tegen het verdrag tijdens het referendum bij een opkomst die net boven de 30 procent lag. Het kabinet liet daarop weten de bezwaren van de nee-stem een plek te willen geven in het verdrag. Dat lukte pas eind vorig jaar.
In een bijlage staat onder meer dat het verdrag geen zicht geeft op het EU-lidmaatschap en de EU-landen niet verplicht tot extra veiligheidsgaranties of financiële verplichtingen.
''Mooie steun in de rug van Oekraïne. Eensgezind optreden van EU belangrijk", twitterde premier Mark Rutte in reactie.

Signaal
Met de stemming geven Nederland en de EU een belangrijk signaal "aan onze vrienden in Oekraïne", reageerde voorzitter van de Europese Commissie Jean-Claude Juncker. "Oekraïne hoort bij Europa. De toekomst van Oekraïne ligt in Europa." Hij noemt het partnerschap met Oekraïne "een van onze nauwste en waardevolste samenwerkingsverbanden".

Juncker dankt de Nederlandse regering en politieke partijen voor hun inspanningen om de in 2014 getekende associatieovereenkomst alsnog goed te keuren. "Ik hoop dat het proces nu snel kan worden voltooid, op tijd voor de top tussen de EU en Oekraïne in juli."

VFred
Master
 Bericht 

Maserati Teun schreef:
Knapen beargumenteerde dat vrijwel alle bondgenoten van Nederland het associatieverdrag al hebben geratificeerd. Nederland kan in zijn ogen niet achterblijven nu 27 EU-lidstaten er al mee hebben ingestemd.

Zo'n argument gebruikten we op de lagere school. De hele klas is in de sloot gesprongen, dus ging ik ook maar...

Kwibus
Master
 Bericht 
Nou nou, wat een verrassende uitkomst dit. Al die geldverspilling aan dat referendum omdat een paar malloten een beetje wilde zieken :fp:

18vti
Master
 Bericht 
GerbiE schreef:
''Mooie steun in de rug van Oekraïne. Eensgezind optreden van EU belangrijk", twitterde premier Mark Rutte in reactie.

Straks niet klagen als Putin vervelend gaat doen, he.

udo
Master
 Bericht 

- 'vrienden in de oekraine': niet legitiem bewind dankzij soros-invloeden en meer; de democratisch verkozen leider is gevlucht (inmenging VS en EU)
- referendum gaf een duidelijke richting van NEE en niet `ja tenzij` of ja met een nietszeggend inlegvelletje
- de hele EU breidt zonder goede reden veel te snel uit, of het nu met lidmaatschappen of associatiedingen is maakt niet uit: invloed is invloed geld kost het allemaal; daarnaast geeft die snelheid geen tijd voor economische stabilisatie met alle gevolgen van dien
- men heeft dus op nationaal en EU-niveau niet het beste met de burgerij voor maar doet louter een landjepik om landjepik zelf
- men is niet in staat de simpelste problemen (Griekenland) tijdig te erkennen danwel op te lossen; dus wat zegt dat over de rest van het beleid?
- de EU is een goed idee maar zou andere geimplementeerd moeten zijn geworden

Nu Mark zo vrolijk twittert weet een weldenkend mens wat hij moet stemmen.

cocodee
Master
 Bericht 
Vond het vandaag al extreem druk met Slavisch sprekenden bij de Action en Lidl, maar aangezien ik geen taalkundige ben, verkeer ik nog steeds in het ongewisse, maar hoe dan ook, ze hebben blijkbaar wel wat te makken. :D
Citaat:
11 juni 2017 — 17:07
Visumplicht afgeschaft: honderden Oekraïners wandelen Europa in

De visumplicht voor Oekraïners is gisteren om middernacht afgeschaft. De 42 miljoen inwoners van het land mogen zich sinds vandaag 90 dagen vrij bewegen binnen de Europese Unie. Honderden Oekraïners staken prompt de grens over om dit historische feit te gedenken, meldt De Telegraaf.
‘Deur naar de EU’ geopend

Tijdens een ceremonie ter viering van het gegeven opende de Oekraïense president Petro Porosjenko samen met de Slovaakse president Andrej Kiska een symbolische ‘deur naar de EU’. Porosjenko noemde het moment in een toespraak als tekenend voor “de afsplitsing van het Russische rijk en terugkeer naar de familie van Europese naties.”

De Slowaakse president Andrej Kiska heette de Oekraïners hartelijk welkom, schrijft Radio Free Europe. Oekraïners mogen onder de nieuwe regels niet in Europa werken zonder aanvullende papieren.
Visumvrijheid heeft niks te maken met verdrag

De visa-vrijstelling staat los van het associatieverdrag tussen de EU en de Oekraïner dat in 2016 nog door een overgrote meerderheid van Nederland werd verworpen in een referendum.

De Oekraïne werd in 1991 onafhankelijk na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie. Het land deelt sinds 2004 een grens met de Europese Unie. In dat jaar werd Polen een EU-lidstaat.

https://wnl.tv/2017/06/11/visumplicht-a ... en-europa/

Pagina 10 van 10 [ 500 berichten ]