» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Pagina 1 van 10  [ 500 berichten ]

referendum-uitslag
Poll eindigt op wo 13 apr 2016, 12:37
Voor 10%  10%  [ 11 ]
Tegen 77%  77%  [ 86 ]
Niet gestemd 13%  13%  [ 15 ]
Totaal aantal stemmen : 112
Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
[url][/url] schreef:
Hier kunnen we discussiëren over de uitslag en je eigen stemgedrag invullen.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Tjeez dan wil je wel erg graag topicstarter zijn....

Wimken
Master
 Bericht 
Ik ga (voor het eerst) niet stemmen.
Gewoon omdat ik er niet genoeg vanaf weet.
Ik heb me er een paar keer geprobeerd in te verdiepen, maar daar ging teveel tijd inzitten en het bleef nog veel abracadabra.

En waar ik weinig tot niets vanaf weet, daar heb ik ook geen gefundeerde mening over.
Vandaar geen stem.

Feitelijk
Master
 Bericht 
Aangezien het opkomstpercentage dit keer van belang is zou je ook blanco kunnen gaan stemmen.

Wimken
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
Aangezien het opkomstpercentage dit keer van belang is zou je ook blanco kunnen gaan stemmen.

Dat is misschien nog een optie, maar dat kwam in Teun zijn poll niet voor.
Blanco is iets anders dan niet gestemd :kniktja:

mr. mcduc
Master
 Bericht 
Ik stel voor dat je dan niet gaat stemmen, want degene die het wel doen zijn niet zo verstandig als jij. Die stemmen gewoon op gevoel.
[niet gestemd]

basjuh1981
Master
 Bericht 
Ik heb 2x tegen gestemd.

no justice
Master
 Bericht 
Tegen natuurlijk. Al is het alleen maar omdat Rutte voor is.

Feitelijk
Master
 Bericht 
no justice schreef:

En dat is dus mijn bezwaar tegen dergelijke referenda.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Zojuist ook 2 TEGEN stemmen ingevuld.

Broadie
Master
 Bericht 
Feitelijk schreef:
En dat is dus mijn bezwaar tegen dergelijke referenda.
En dat bezwaar zie je alleen bij een referendum, maar niet bij bijvoorbeeld 2e-Kamer-verkiezingen, waar mensen zich o.a. in hun hoofd halen om "strategisch" te stemmen, of gewoon hoe hun pet op die dag ernaar staat en welke kop ze toevallig sympatieker vinden dan een ander?

Mr.Cabdriver
Die hard
 Bericht 
Vandaag was ik er al vroeg bij..
:nothanks:

RAH
Master
 Bericht 
Blanco stemmen gaat bij dit referendum toch niet? Ik zag in ieder geval maar twee mogelijkheden, voor of tegen. En uiteraard tegen gestemd. Reden: Ik zie er niet veel heil in om een land wat in staat van oorlog verkeerd en zo corrupt is als het maar zijn kan bij de EU te halen en iedereen uit Oekraïne vrije doorgang te verlenen naar de rest van de EU. Dus mogelijk ook de daders van de aanslag op MH17, en de lieden die gestolen kunst uit Nederland hebben wat maar niet terugkomt. De handelsbetrekkingen aanhalen is prima, dus het handelsverdrag zal er vast wel komen, daar is ook geen wet tot goedkeuring voor nodig. Het politieke en militaire deel van het verdrag, dat is waar ik een probleem mee heb. Laat Oekraïne eerst maar orde op zaken stellen.

Feitelijk
Master
 Bericht 
RAH schreef:
Blanco stemmen gaat bij dit referendum toch niet?

Je hoeft toch niets in te kleuren? Of je doet allebei

Broadie schreef:
En dat bezwaar zie je alleen bij een referendum, maar niet bij bijvoorbeeld 2e-Kamer-verkiezingen

Minder inderdaad.

RAH
Master
 Bericht 
Is je stem dan niet ongeldig? Beide in kleuren is zonder mee ongeldig. Tel je dan nog wel mee in het opkomstpercentage? Als dat zo is, is blanco stemmen inderdaad ook mogelijk.

liquid_force
Master
 Bericht 
ook ik heb vanuit Zwitserland ook NEE gestemd!

Kenji
Master
 Bericht 
Van mijn kant ook een "Nee".

Karbargenbok
Master
 Bericht 
Een blanco stem is een ongeldige stem, maar hij telt wel mee voor het opkomstpercentage.

Neen, overigens.

Ogre
Master
 Bericht 
Karbargenbok schreef:
Een blanco stem is een ongeldige stem,

Ehm, nee. Zijn verschillende dingen.
Kieswet schreef:
Artikel N 7

1 Blanco is de stem uitgebracht op een stembiljet dat door de kiezer is ingeleverd zonder dat hij geheel of gedeeltelijk een wit stipje in een stemvak rood heeft gemaakt en zonder dat hij anderszins op het stembiljet geschreven of getekend heeft.

2 Ongeldig is de stem uitgebracht op een ander stembiljet dan bij of krachtens deze wet mag worden gebruikt.

3 Voorts is ongeldig de stem die niet als blanco wordt aangemerkt, maar waarbij de kiezer op het stembiljet niet, door het geheel of gedeeltelijk rood maken van het witte stipje in een stemvak, op ondubbelzinnige wijze heeft kenbaar gemaakt op welke kandidaat hij zijn stem uitbrengt, of waarbij op het stembiljet bijvoegingen zijn geplaatst waardoor de kiezer kan worden geïdentificeerd.

Karbargenbok schreef:
maar hij telt wel mee voor het opkomstpercentage.

Dat wel, maar dat geldt ook voor ongeldige stemmen.
kiesraad schreef:
Blanco stemmen en ongeldige stemmen worden wel meegenomen bij het bepalen van de opkomst

zandbak
Master
 Bericht 
no justice schreef:

^^^^^^

Het was net trouwens best druk in het stemlokaal. Liep wel af en aan .

GerbenT
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Het was net trouwens best druk in het stemlokaal. Liep wel af en aan .

Veelal reporters die geen kiezer konden vinden O:) O:) :lol: :lol: :lol:

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Ik stem niet. Ik ben tegen ieder referendum en deze in het bijzonder.

zandbak
Master
 Bericht 
Het is voor mij dit keer puur om te kijken wat er gebeurt als het nee-kamp de meerderheid heeft, en de 30% wordt gehaald.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Het is voor mij dit keer puur om te kijken wat er gebeurt als het nee-kamp de meerderheid heeft, en de 30% wordt gehaald.

Met dat soort motieven vraag ik me serieus af of het algemeen stemrecht niet heel snel afgeschaft moet worden.

Spook
Master
 Bericht 
Het is niet aan jou om motieven op validiteit te beoordelen.

AudiFahrer
Master
 Bericht 
Neen!

Cweepz
Master
 Bericht 
Ik ga niet stemmen. We hebben toch al een democratisch verkozen regering.
Als we elke keer, als een beslissing van deze regering niet bevalt bij een stel "bekende" Nederlanders die een heleboel lemmings achter zich hebben, een referendum gaan houden... :loco:

Een paar collega's gingen wel stemmen (En nee stemmen) maar hadden zich er allemaal niet in verdiept.
"Om die paar dingen die ik heb gehoord ga ik nee stemmen"
Zou je dan niet eerst eens toetsen of die paar dingen allemaal wel kloppen??

Cweepz: "You guys suck at democracy!" :duh:

FastForward
Master
 Bericht 
Cweepz schreef:
We hebben toch al een democratisch verkozen regering.

Sorry? Niet in mijn optiek, zowieso had 't kabinet al een aantal keer moeten vallen de afgelopen jaren, maar hield men zichzelf in 't zadel.

Ik heb tegen gestemd, ik heb m'n buik vol van Europa en 't hele circus eromheen, ik zit niet te wachten op nog meer lidstaten die hun eigen broek niet op kunnen houden en dus een beroep doen op mijn belastingcenten.

bernardo A.
Master
 Bericht 

Mwah Cweepz. Het heeft allemaal ook niet zoveel om het lijf. Okee. We gaan met dat verdrag ook de militaire samenwerking intensiveren, terwijl Ukraine, een historisch verdeeld land, in oorlog is met Rusland. Maar dat is maar zo een lullig detail. En er gaan met dat verdrag enige tientallen miljarden extra van de EU naar de Ukraine, maar dat is toch maar bij belastingbetalers weggehaald, dus dat kan ook wel.

En we kunnen ook weer kip kopen, dat op dier-onwaardige wijze is gekweekt. Dat mag onze veeteelt niet en daarmee wordt onze veeteelt wat ongelukkig beconcurreerd, maar dat kost ons hooguit een paar honderd arbeidsplaatsen. Dus dat gaat ook nergens over.
En zo nog wat.

Kortom, gewoon de andere kant uitkijken en doorlopen. Nix aan de hand.

pevo
Master
 Bericht 
Niet stemmen omdat ze zich er niet in verdiept hebben, maar hier wel er een mening over hebben :fp:

no justice
Master
 Bericht 
Ik vind een referendum de meest zuivere vorm van een democratie. Niet hoge heren in schimmige kamertjes maar de bevolking die beslist. Keer op keer

Christafari
Master
 Bericht 
zandbak schreef:
Het was net trouwens best druk in het stemlokaal. Liep wel af en aan

Same here en dat is bijna nooit, ga altijd rond etenstijd. Moest nu voor het eerst wachten.

Kami
Master
 Bericht 
no justice schreef:
Ik vind een referendum de meest zuivere vorm van een democratie. Niet hoge heren in schimmige kamertjes maar de bevolking die beslist. Keer op keer

Inderdaad, als er genoeg mensen een referendum willen moet dat georganiseerd worden.
Prima systeem, en ik zie dat graag ook op gemeentelijk nivo.

VTEC_Driver
Master
 Bericht 
Cweepz schreef:
We hebben toch al een democratisch verkozen regering.

Op het moment dat deze regering 'gekozen' werd speelde dit verdrag nog niet. Als destijds bekend was geweest hoe de partijen met dit verdrag om zouden gaan was de uitslag van de verkiezingen wellicht anders geweest. Zullen we nooit weten. Maar we zitten nu met een paar partijen die zeggen wij zijn gekozen dus u bent automatisch voor dit onderwerp waarvan wij vinden dat het ingevoerd moet worden.
Daar wringt het, hiervoor zouden er vaker, BINDENDE, referenda gehouden moeten worden.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
no justice schreef:

Helemaal mee eens.

zadkine
Master
 Bericht 
RAH schreef:
Is je stem dan niet ongeldig? Beide in kleuren is zonder mee ongeldig. Tel je dan nog wel mee in het opkomstpercentage? Als dat zo is, is blanco stemmen inderdaad ook mogelijk.

Telt mee bij de opkomst.

FastForward
Master
 Bericht 
no justice schreef:
k vind een referendum de meest zuivere vorm van een democratie. Niet hoge heren in schimmige kamertjes maar de bevolking die beslist. Keer op keer

+100

Cweepz
Master
 Bericht 
Ok ik heb me er 3 minuten in verdiept:

FastForward schreef:
ik zit niet te wachten op nog meer lidstaten

Dit verdrag heeft niets te maken met toetreding tot de EU.
bernardo A. schreef:
En er gaan met dat verdrag enige tientallen miljarden extra van de EU naar de Ukraine

Dit verdrag gaat niet over (extra)financiële steun. We geven Oekraïne sowieso al steun, met dit verdrag wordt dat niet meer (of minder)

Wie heeft er hier nou de klok horen luiden maar.... :fp:

pevo schreef:
Niet stemmen omdat ze zich er niet in verdiept hebben, maar hier wel er een mening over hebben :fp:

Beter leren lezen. Ik geef een mening over een referendum als dit in het algemeen (dat het onzin is). Over de inhoud heb ik tot nu nog geen woord gerept! (f)

no justice schreef:

Ik vind "de meerderheid beslist" juist waar democratie faalt. De meerderheid is meestal helemaal niet capabel om moeilijke beslissingen te maken.

FastForward
Master
 Bericht 
Cweepz schreef:
Dit verdrag heeft niets te maken met toetreding tot de EU.

Nee, maar het is wel een voorbode tot toetreding, daarnaast worden er miljarden aan steun en allerhande andere zaken toegezegd die jij en ik mogen betalen, daar pas ik voor, de belastingdruk in Nederland is al zwaar genoeg, ik zeg besteed 't geld eens aan zaken waar jij en ik baat bij hebben.

WNS2.0D
Master
 Bericht 
Cweepz schreef:
Ik vind "de meerderheid beslist" juist waar democratie faalt. De meerderheid is meestal helemaal niet capabel om moeilijke beslissingen te maken.

Dat is een diepgewortelde misvatting over het begrip democratie. Velen denken dat democratie te meten is aan de mate waarin de bevolking via verkiezingen invloed uit kan oefenen op de besluitvorming. Dat heet echter dictatuur van de meerderheid (en die meerderheid creeer je middels massa psychologie en populisme, niets wil van het volk dus)

FastForward
Master
 Bericht 
Cweepz schreef:

Nee, je moet een minderheid laten beslissen die per saldo vooral voor eigen gerief en eigen carriere op 't Haagse pluche zit? Da's verstandig vind je? Daarnaast is men wel democratisch gekozen maar speelde dit toendertijd niet, kortom, het volk raadplegen is dan een vereiste.

Kwibus
Master
 Bericht 
Het enige juiste om te doen vandaag, is niet te gaan stemmen.

Cweepz
Master
 Bericht 
Ik zeg dan ook altijd dat niet degene die stemmen bepalen, maar degene die de stemmen tellen. :wink:

FastForward schreef:
daarnaast worden er miljarden aan steun en allerhande andere zaken toegezegd die jij en ik mogen betalen

Al die steun en toezeggingen staan buiten dit verdrag. Dus als je het daar niet mee eens bent zit je echt op het verkeerde formulier "nee" te stemmen. :applaus:

Ik ga vrijdag als ik op kantoor ben m'n collega's vertellen dat ik "Ja" heb gestemd. Eens kijken hoe hard ik ze dan op de kast kan krijgen :honger:
Ook wel benieuwd of ze na m'n korte betoog over de onzin van dit soort referenda überhaupt nog zijn wezen stemmen :lol:
"Ik heb nog de hele dag om me in te lezen" zei eentje.
Cweepz: "Prima, maar niet onder werktijd! :duh:"

FastForward
Master
 Bericht 
Cweepz schreef:
Al die steun en toezeggingen staan buiten dit verdrag.

Misschien je toch eens iets beter inlezen?

Boralis
Master
 Bericht 

no justice schreef:

Er zou eigenlijk ook een vragenlijst aan gekoppeld moeten zijn en bij onvoldoende kennis van zaken zou het stemrecht ingetrokken moeten worden ...

Los van dat het in dit geval eigenlijk niet veel uitmaakt, vrijwel alles gaat toch door omdat een NL nee geen invloed heeft op het grootste deel. Maar juist met dit verdrag gaat het nauwelijks om macht van de EU, maar om het deel waar de EU wel voor is: handel bevorderen en afspraken harmoniseren.

CETA en TTIP staan nu ook op de nominatie voor een referendum. Daar zitten veel ergere onderdelen in. Aansprakelijk stellen van staten (lees: dingen als schaliegas toestaan of betalen), buiten de rechter om met een vage commissie achter gesloten deuren. Daar kunnen we ons beter in gaan verdiepen, plus (oneigenlijke) patenten met name binnen de farmaceutische industrie en auteursrechten maffia en ongebreideld geld bijdrukken. Dat zijn de dingen waar we echt mee naar de kl*te gaan.

zandbak
Master
 Bericht 
Dit is gewoon even leuk om te zien hoe het kabinet zeven kleuren stront schijt bij de gedachte dat het Nee-kamp zou kunnen winnen.
Voor de rest verandert er toch uiteraard geen drol aan alles.

Maserati Teun
FS medewerker
 Bericht 
Exit poll:

Opkomst: tot 20:30 is 29% +- 3%
Voor: 36%
Tegen: 64%

Mdw
Master
 Bericht 
Wimken schreef:
Ik ga (voor het eerst) niet stemmen.
Gewoon omdat ik er niet genoeg vanaf weet.
Ik heb me er een paar keer geprobeerd in te verdiepen, maar daar ging teveel tijd inzitten en het bleef nog veel abracadabra.

En waar ik weinig tot niets vanaf weet, daar heb ik ook geen gefundeerde mening over.
Vandaar geen stem.

+1

Griffin
Master
 Bericht 
Christafari schreef:
Same here en dat is bijna nooit, ga altijd rond etenstijd. Moest nu voor het eerst wachten.

Hier was het stemlokaal teruggebracht tot absoluut minimum. Normaliter staan er bij verkiezingen zo rond 8 uur een rij van minstens vijftig meter aan wachtenden, nu konden we zo doorlopen.

snovvdog
Master
 Bericht 
Niet gestemd, simpelweg omdat het mij niet kan schelen, daarnaast ga ik niet eerder opstaan om te stemmen.

Heb van 8:30 tot 20 uur gewerkt (en ook niet op kantoor maar bij klanten in Drenthe), en erna had ik geen zin meer om meer te doen dan het stempasje als wc papier te gebruiken... Ervoor was sowieso geen optie, ik slaap altijd tot het allerlaatste moment, ochtenden zijn om te slapen :[ .

Vraag mij af of het ooit nog gaat lukken om digitaal te kunnen stemmen met digid oid, vond het vandaag te zonde van de tijd/moeite om te gaan...

Er zijn wel belangrijkere dingen waar ze referenda over mogen invoeren, elke verhoging van de accijns en mrb bv. :[

Pagina 1 van 10 [ 500 berichten ]