» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   

Pagina 1 van 1  [ 41 berichten ]
Walker
Master
 Bericht 
RTV Utrecht schreef:
UTRECHT - Utrecht is de snelstgroeiende stad van Nederland. Dit jaar worden er ruim 5000 extra woningen gebouwd. Dat betekent fors meer auto's, maar extra asfalt blijft achterwege.

Vooral het gebied tussen de Jaarbeurs en de meubelboulevard krijgt te kampen met files, verwacht verslaggever Marc van Rossum du Chattel. "Dit college heeft ervoor gekozen om nauwelijks te investeren in autobereikbaarheid. Er gaat vier keer zoveel geld naar projecten voor openbaar vervoer en fiets, dan dat er gaat naar de bereikbaarheid met de auto."

Het lijkt een bewuste keuze van de gemeente. "Forse verkeersproblemen zijn geen probleem voor dit college. Files zorgen ervoor dat mensen gedwongen worden om uit de auto te stappen en met de fiets of het openbaar vervoer te gaan."

FATSOENLIJKE WONINGEN
De voornaamste doelstelling van het college is volgens wethouder Paulus Jansen dat er voor iedereen een fatsoenlijke woning te vinden is. De nieuwbouw moet leiden tot een einde aan de gekte op de woningmarkt, vertelt hij maandag aan RTV Utrecht. "Huisjesmelkers leven bij gratie van druk op de woningmarkt. Als je meer aanbod hebt, neem je voor hen de wind uit de zeilen."

Zo'n 35 procent van de nieuwbouw gaat naar sociale huisvesting, maar daar zitten ook studenten bij inbegrepen. "En studenten hebben we ook veel in Utrecht. Dus die 35 procent past goed bij de vraag, maar het zou zelfs nog een onsje meer mogen zijn."

MIDDENSEGMENT
Ook de middeldure huursector is momenteel een ontbrekende schakel op de woningmarkt in de Domstad. Het stoort Jansen dat je als starter of als Utrechter met een middeninkomen nog nauwelijks onder de rook van de Domtoren kunt wonen. Hij is dan ook blij dat er alleen al dit jaar ruim 2000 woningen met middeldure huur (tot 900 euro) worden gebouwd.

De gemeente wijzigt alleen het geldende bestemmingsplan als aan bepaalde afspraken is voldaan, aldus Jansen maandag. Daarbij valt per project te denken aan het minimale aantal huizen uit het middensegment en bijvoorbeeld aan het aantal vierkante meters achter de voordeur.

De weg van het bestemmingsplan is op dit moment het enige juridische drukmiddel dat Utrecht heeft. "Daarnaast werken wij aan een raadsvoorstel. Wij vragen de raad om duidelijke kaders te scheppen", aldus Jansen. Hij zoekt naar meer handvatten om ontwikkelaars te sturen. "Wij hebben grote zorgen over de grootte van de huizen en of de huren niet binnen afzienbare tijd enorm gaan stijgen", zegt hij.

"Forse verkeersproblemen zijn geen probleem voor dit college." Nee, maar wel voor de bewoners of de mensen die in deze stad hun brood moeten verdienen. :thumb_d:

Kwibus
Master
 Bericht 
"Files zorgen ervoor dat mensen gedwongen worden om uit de auto te stappen en met de fiets of het openbaar vervoer te gaan."
Ja, dat is ook de reden dat het rondom CS elke dag nog steeds urenlang vast staat. Al die mensen die uit de auto zijn gestapt :fp:

Het "circulatieplan" helpt voor geen meter. Er rijden nog steeds net zoveel auto's alleen staan die nu vooral stil hun walmen uit te stoten :loco:

A4
Master
 Bericht 
Hmm. Zit bij mijn weten gewoon een democratisch gekozen gemeenteraad. Volk wil het dus blijkbaar zo. Prima :thumb:

Rover
Master
 Bericht 
Daarom, als je daar wilt wonen kies je er in mijn ogen zelf voor. :thumb:
Ik blijf er wel weg 8)

Mazda323
Die hard
 Bericht 

"Hij is dan ook blij dat er alleen al dit jaar ruim 2000 woningen met middeldure huur (tot 900 euro) worden gebouwd"

Tja, met zulke huren heb je ook geen geld meer over om een auto aan te schaffen+er mee te rijden.

Mr.D
Die hard
 Bericht 

Dan ben je toch blij dat de op 1 na grootste partij van Utrecht voor landelijke regeringsdeelname (voorlopig) is uitgeschakeld.

Kwibus
Master
 Bericht 
A4 schreef:
Hmm. Zit bij mijn weten gewoon een democratisch gekozen gemeenteraad. Volk wil het dus blijkbaar zo.
Niet helemaal natuurlijk. Hier in Capelle is het "wijgelovennoginsprookjesvolk" (te) sterk vertegenwoordigd. Daar heb ik last van, maar om nou meteen te gaan verhuizen is ook zo wat.

Ton.
Master
 Bericht 
A4 schreef:
Volk wil het dus blijkbaar zo

Meh...

Rover schreef:
Daarom, als je daar wilt wonen kies je er in mijn ogen zelf voor.

Het is een afweging. Verder een fijne stad, maar het verkeer...

RRL
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:
Hier in Capelle is het "wijgelovennoginsprookjesvolk" (te) sterk vertegenwoordigd. Daar heb ik last van, maar om nou meteen te gaan verhuizen is ook zo wat.

Idem voor mijn stadje, D66 en SP als grootste partijen in de gemeenteraad. Ik verbaas mij met grote regelmaat aan de stupide en totaal ondoordachte acties van ze. Maar om om die reden te verhuizen, mèh. Volgens mij is het in elke stad wel ellende.

Ton. schreef:
Het is een afweging. Verder een fijne stad, maar het verkeer...

Dat. Ik overweeg om die kant uit te verhuizen, voor de werkgelegenheid in mijn branche zit ik in de regio Utrecht/Amsterdam het best. Dat een gemeenteraad dan de slechte bereikbaarheid nóg verder om zeep helpt, soit, dat is dan iets om rekening mee te houden.

KanarieVW
Master
 Bericht 
Laatst moest ik op zaterdag vanuit Zuilen terug naar de A2. Gewoon een uur gedaan over 4km. Schijnt dagelijkse kost te zijn daar. Volslagen debiel natuurlijk. Maar woningen verkopen in Utrecht als zoete broodjes, dus blijkbaar maakt het voor genoeg mensen niks uit.

Of ze komen er pas achter als ze er wonen.

RRL
Master
 Bericht 
KanarieVW schreef:
Laatst moest ik op zaterdag vanuit Zuilen terug naar de A2. Gewoon een uur gedaan over 4km. Schijnt dagelijkse kost te zijn daar. Volslagen debiel natuurlijk.

Iets hoger, maar voor een snelweg nog dramatisch: tussen 17:00-17:30 vertrekken uit Amersfoort en er bijna 2 uur doen over de 35 km om naar Leidsche Rijn te komen. Eerste stukje gaat nog, maar vanaf Zeist complete ellende.

Kijk vanuit kantoor uit op de A12. Dat Utrecht alles de snelweg op bonjourt is wel te zien, staat er meerdere keren per dag stil.

KanarieVW
Master
 Bericht 
Ja als je in regio Zeist werkt ben je er al helemaal aan overgeleverd. Vanuit mijn huis is Zeist op de dag 35 minuten. In de spits een uur langer.

Walker
Master
 Bericht 
Ik ben verhuisd van Utrecht naar Amersfoort. Kom er nog regelmatig, maar Utrecht West probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Die Lot van Hooijdonk is echt compleet de weg kwijt.

Karbargenbok
Master
 Bericht 
Er zullen vast allerlei prima stedenbouwkundige argumenten voor dit beleid zijn, maar uiteindelijk zijn ook al die progressieve GL- en D66-Utrechters die dit plan direct of indirect ondersteunen zelf in het bezit van minimaal een auto. Bovendien: als het ontmoedigingsbeleid is, en daar lijkt het op, dan zit je minimaal enkele jaren aan een verkeersinfarct vast, en dan is het nog maar de vraag of mensen zich op de 'juiste' manier aan de situatie aanpassen, namelijk door de auto te mijden en niet door elders te gaan wonen.

Bovendien is Utrecht weinig consequent: de Jaarbeurs en allerlei autoverkeer trekkende firma's (Rabobank) bevinden zich midden in de stad. Van de week een avondspits meegemaakt waarbij het complete Europaplein BIJ ZICHZELF in de file stond :D

Ton.
Master
 Bericht 
Karbargenbok schreef:
Bovendien is Utrecht weinig consequent: de Jaarbeurs en allerlei autoverkeer trekkende firma's (Rabobank) bevinden zich midden in de stad. Van de week een avondspits meegemaakt waarbij het complete Europaplein BIJ ZICHZELF in de file stond

En het stadskantoor, en een grote bioscoop, en een hotel, en nog meer woningen...Bizar inderdaad.

Het Europaplein, bij mij om de hoek, mijd ik als de pest. Via meubelboulevard (of Papendorp) is het een stuk beter om de stad in en uit de rijden.

Walker
Master
 Bericht 
Die Jaarbeurs moeten ze als eerste de stad uitflikkeren. Zet lekker op Lage Weide, en maak er een treinhalte naast.
Oppervlak kan inmiddels ook de helft kleiner, want zoveel beurzen zijn er niet meer.

Ducantoni
Master
 Bericht 
Walker schreef:
Dat betekent fors meer auto's, maar extra asfalt blijft achterwege.

Dit kun je 1 op 1 vertalen naar de landelijke politiek in met name de jaren '80 en '90. De bevolking in ons land bleef groeien (net als de jaren daarvoor) maar er werd maar weinig nieuw en extra asfalt aangelegd. Nieuwe wijken hadden ontsluitingswegen nodig, daar ontkwam geen overheid aan, maar dat die uitbreidingen ook gebruik maakten van interlokale en snelwegen, nee dat was blijkbaar niet vanzelfsprekend.

A4 schreef:
een democratisch gekozen gemeenteraad. Volk wil het dus blijkbaar zo.

Helaas niet. Soms willen ze een genomen besluit nog wel eens terugdraaien als er maar lang genoeg tegen geageerd wordt.

Marten320TD
Master
 Bericht 

Voor de bezoekers van de Jaarbeurs ligt het station echt op een steenworp afstand. Via het transferium en de tram sta je met 5 man voor 5 euro ook bij de Jaarbeurs. So far so good... maar als exposant wordt je tijdens het opbouwen en afbreken minder blij.

Verder blijf ik herhalen dat de verkeerslichten in Utrecht zijn afgesteld door absoluut kwaadaardige ruimtewezens, die elke verplaatsing te voet, per fiets, auto of OV willen frustreren; overal staat iedereen altijd voor het rode licht naar een leeg kruispunt te staren.
Waar hoopt / denkt / verwacht het Utrechts college dat al die nieuwe bewoners gaan werken? Thuis? In Utrecht zelf?
En wat voor werk is dat? Productiebedrijven die échte fysieke producten maken (met de zo gewenste toegevoegde waarde) mogen niet IN Utrecht vanwege het transport van grondstoffen, halffabricaten etc. (Of wacht.... dat is technisch en/of handvaardig werk, waar al die alfa en gamma collegetypes niks van snappen /op neer kijken).

Stedenbouw is natuurlijk een complexe zaak: wil je bedrijvigheid IN de stad, tussen de woon- en recreatiefunctie, dan zal dat verplaatsingen van mensen en goederen opleveren. Concentreer je bedrijven op bedrijfsterreinen buiten de stad, dan genereert dat verplaatsingen richting die terreinen EN doodse / verlaten bedrijventerreinen 's avonds (criminaliteit).

Tsja.. en dan wil men alle verkeer naar de rondweg dirigeren....
Maar vooral die A27 niet verbreden EN de Waterlinieweg tot een of andere 50 weg degraderen (zonder veilige geleiderailen).
Het zal wel deugend visionair zijn... :loco: :fp:

lacheisleuk
Master
 Bericht 

A4 schreef:
Hmm. Zit bij mijn weten gewoon een democratisch gekozen gemeenteraad. Volk wil het dus blijkbaar zo. Prima :thumb:
Ik heb wel eens begrepen dat in Groningen de studenten de koers van de stad voor een groot deel bepalen, maar allang weer weg zijn voordat die koers echt effect gaat hebben. Zal met Utrecht, zeker gezien het grote aantal gezondheidsstudies en kunstzinnige zooi daar, vast niet anders zijn.

Walker
Master
 Bericht 
RTV Utrecht schreef:
Doorstroming 't Goylaan nog niet optimaal

Door de nieuwsredactie · geplaatst: woensdag 17 mei 2017, 06:00 uur | update: 06:01 uur

Foto: Twitter Arjan Kleuver

- De doorstroming van auto's en fietsers op de 't Goylaan in Utrecht gaat steeds beter, maar er zijn ook nog veel problemen waardoor er verkeersopstoppingen blijven ontstaan op de stadboulevard. Dat blijkt uit onderzoek van de gemeente.

Vooral in de spits blijkt de herinrichting van de weg weinig effect te hebben gehad; er staan dan nog steeds lange files op de Waterlinieweg en A12. Omwonenden zijn redelijk tevreden, maar ze vinden wel dat er nog wel extra zebrapaden en borden moeten komen om de nieuwe verkeerssituatie te duiden.

Ook de hulpdiensten zijn nog niet helemaal tevreden; zij willen graag op afstand de verkeerslichten kunnen bedienen zodat zij beter de drukte kunnen ontwijken.

Nog niet optimaal -> kun je beter vervangen door "1 groot drama".
Je vermindert de capaciteit van een weg, en vervolgens stroopt het op bij de aansluitende wegen. :loco:

GerbiE
Die hard
 Bericht 
Er was niemand die dat had zien aankomen, echt niemand.
Er heeft ook niemand voor gewaarschuwd, echt niemand.
De weggebruikers moeten gewoon nog even wennen aan de nieuwe siutatie, dat is alles. Verder is het echt de perfecte oplossing, echt waar !
</sarcasm>

snovvdog
Master
 Bericht 
Bewoners tevreden?
Wat voor trieste figuren wonen daar?

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
autoloze

basjuh1981
Master
 Bericht 
^^ Studenten

snovvdog
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
trieste figuren

autoloze

Dat zijn in feite synoniemen van elkaar. Het automobiel is één van de puurste resultaten van civilisatie :). Auto's zijn kunst, techniek en wetenschap in één :).

basjuh1981
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Het automobiel is één van de puurste vormen van civilisatie :) .

Toch raar dat heel veel mensen daar geen blijk van geven als ze in de auto zitten :[

Ton.
Master
 Bericht 
snovvdog schreef:
Bewoners tevreden?
Wat voor trieste figuren wonen daar?

Is media/ fake news:

Omwonenden zijn tevreden als het gaat over doorstroming voetgangers/fietsers:
https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/v ... t-goylaan/

Walker
Master
 Bericht 
Er is wel een duur onderzoek tegenaan gegooid. En fijn dat je beter over kunt steken, maar als automobilist kom je er niet eens. Vanaf Laagraven naar Smaragdplein kun je onderhand beter via de Rubenslaan rijden.

Scaniafan
Master
 Bericht 
Walker schreef:
't Goylaan in Utrecht

't Is dan ook niet alsof ze er nuttige ruimte van hebben gemaakt... I.p.v. (als het dan toch moet) alle rijstroken aan één te binden en de rest als park, speeltuin, regenwaterbekken of whatever in te richten, hebben ze er een huge middenberm neergeplempt... :fp:

BLikent
Master
 Bericht 
RTV Utrecht schreef:
2400 nieuwe koop- en huurhuizen in Cartesiusdriehoek

UTRECHT - De gemeente Utrecht wil zo'n 2400 huizen gaan bouwen in Cartesiusdriehoek, waar nu nog een bedrijventerrein zit tussen de Cartesiusweg en het spoor.

Er komen 580 sociale huurwoningen en driehonderd huizen voor starters, "met middeldure huurprijzen". Het markante CAB-gebouw wordt de ontmoetingsplaats van de buurt met sport-, cultuur- en horecavoorzieningen.

Tot slot komt er een tunnel onder het spoor door tussen de Locomotiefstraat en de Tweede Daalsedijk. Dat maakte de gemeente bekend in een persbericht.

AUTOLUW
Het stadsbestuur schrijft dat de Cartesiusdriehoek een "stedelijk en groen gebied" wordt om te "wonen, werken en bewegen". Een deel van de wijk wordt verkeersarm en krijgt de uitstraling van een park, met veel groen en wandelpaden.

"De auto krijgt weinig ruimte omdat de locatie bij uitstek geschikt is voor gebruik van fiets en openbaar vervoer."

De gemeenteraad van Utrecht moet de plannen voor de Cartesiusdriehoek nog goedkeuren voordat daadwerkelijk wordt gestart met de bouw.

Dit hierboven, is een berichtje van begin deze maand.

Eerdere berichten over dit gebied:
B en W ook wonen in Utrechtse Cartesiusdriehoek (Maart 2016) en Nieuwe Utrechtse wijk (Spoorzone) vrijwel autoloos (April 2015)

Utrecht en auto's blijft een slechte combi.

Kwibus
Master
 Bericht 
BLikent schreef:
middeldure
Wat is dat nou weer voor woord?

basjuh1981
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:

Net zoiets als "eigen geld".

Walker
Master
 Bericht 
Kwibus schreef:

Een op papier vastgestelde huurprijs, welke nét te hoog is om normaal te kunnen betalen, en ook nét te hoog is om voor huursubsidie in aanmerking te komen. Maar de doelgroep heeft geen alternatief en mag uitgemolken worden.

Ducantoni
Master
 Bericht 
De doelgroep die zich die huurprijs wel kan veroorloven, die is waarschijnlijk al in/op de markt voor een koopwoning.

Darth_Android
Die hard
 Bericht 
RRL schreef:
Volgens mij is het in elke stad wel ellende.

Juist, je kunt veel beter in een dorp wonen. Ruimte, geen gelazer met parkeervergunningen of betaald parkeren en veel goedkoper. Alleen tijdens het oogstseizoen rijdt het zware landbouwverkeer al om 6 uur door de straten.

NoCashCow
Master
 Bericht 

In het oogstseizoen gaat het hier dag en nacht door.

Blaataap
Master
 Bericht 

BLikent schreef:
Utrecht en auto's blijft een slechte combi.

Ze hebben goed gekeken naar Groningen. Alleen hebben ze zich niet beseft dat de enige reden dat het in Groningen "werkt" is omdat het zo ontstellend ver weg is van alles en niemand de schreeuwen van frustratie hoort.

Dashcam Drenthe
Master
 Bericht 
Groningen en auto's slechte combi? nee joh! de A28 en A7 verbinden met een kruispunt met stoplichten, dat is toch een geweldig concept! :[

shootme
Master
 Bericht 
Straks komt er nog een mooie tunnel/bak bij...

Walker
Master
 Bericht 
Groningen en auto's slechte combi? nee joh! de A28 en A7 verbinden met een kruispunt met stoplichten, dat is toch een geweldig concept! :[

DD is wellicht nog wat te jong om dit te kennen:
Groningen in de jaren '90, het centrumplan. De binnenstad in zones opknippen, alle verkeer via de Diepenring, en geen doorgaande verbinding van de ene naar de andere "taartpunt". 100% filegarantie. Alleen een keer 's ochtends zeer vroeg vanaf het Zuiderdiep via de Grote Markt en de Ebbingestraat naar de Korrewegwijk gereden. Gewoon, omdat het kan...

V40115
Master
 Bericht 

Het VCP in Groningen dateerd al van 1977. En ach toen was ik fietser en trok me er niets van aan.

Pagina 1 van 1 [ 41 berichten ]