» Openbaar » Media » Politiek, economie en overheid   



 Pagina 9 van 9  [ 418 berichten ]
zadkine
Master
 Bericht 
IsIkke schreef:
Wat ik maar niet begrijp. We zijn een land wat vrij rechts is (ok ok niet extreem rechts, maar er is zeker niet links gekozen).. Toch worden de regels, het geneuzel en het gezeur steeds meer links en krijgt links steeds meer hun zin.

De politiek is zwaar links daar waar dit soort maatregelen genomen worden. Betreft nl. lokale politiek. Alleen al het feit dat Lot een GL 'er is zegt genoeg.

Alleen als de centrale overheid een wettelijk verbod op milieu zones afkondigt zouden de gemeenten dit niet meer kunnen doen.

IsIkke
Master
 Bericht 
zadkine schreef:
De politiek is zwaar links daar waar dit soort maatregelen genomen worden. Betreft nl. lokale politiek. Alleen al het feit dat Lot een GL 'er is zegt genoeg.

Alleen als de centrale overheid een wettelijk verbod op milieu zones afkondigt zouden de gemeenten dit niet meer kunnen doen.

dat is toch gewoon bizar?

BLikent
Master
 Bericht 
De Telegraaf schreef:
Meer maatregelen nodig voor schonere lucht

Beperkt resultaat door milieuzone

UTRECHT - Het invoeren van de milieuzone en snelheidsheidsverlaging in Utrecht leidt tot een zeer beperkte verbetering van de leefkwaliteit voor Utrechtse burgers. Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) komt dat neer op respectievelijk vijf en zeven minder procent gezondheidsklachten.

Pas als een wijk of de héle stad autovrij wordt gemaakt, is dat effect met dubbele cijfers weer te geven: 29 procent. Dan speelt echter lang niet alleen de milieuwinst door vermindering van uitlaatgassen. Het RIVM schaart onder die 29 procent, naast schonere lucht, ook minder verkeersongevallen en slaapverstoring door geluidhinder.


Sowieso ligt volgens de onderzoekers een waterbedeffect al snel op de loer. „Een positief effect op één groep bewoners kan een negatief effect op een andere bevolkingsgroep veroorzaken. Het is een optelsom van positieve en negatieve gezondheidseffecten.”

De RIVM-studie Gezonde Omgeving Utrecht maakt deel uit van een serie van acht rapportages die de gemeente Utrecht gisteren heeft gepubliceerd, samen met een begeleidende raadsbrief. In een persbericht schrijft het gemeentebestuur dat volgens prognoses in 2030 de luchtkwaliteit verbeterd is.

Een recente terugblik op dit dossier laat echter geen juichende cijfers zien. In 2016 verslechterde de luchtkwaliteit zelfs voor stikstofdioxide, fijnstof (PM2,5) en EC (roet), volgens de gemeente door weersomstandigheden als temperatuur, windsnelheid en windrichting. Op 1 januari 2015 werd juist de milieuzone in Utrecht ingevoerd.

Maar die veelbekritiseerde maatregel alleen gaat de Utrechtse lucht niet schoon maken. Daarvoor is veel meer nodig, zoals elektrisch rijden. Om te beginnen mogen bestelbusjes in de binnenstad per 2025 geen uitlaatgassen meer produceren. De provincie wil alle bussen over tien jaar elektrisch laten rijden.

Onder het motto ’alle beetjes helpen’ moeten ook de bezitters van een open haard en liefhebbers van een vuurkorf wellicht dag zeggen tegen een avondje dansende vlammen en knetterend hout. Het terugdringen van houtstook door particulieren is namelijk één van die beetjes.

Onderzoekers van Royal Haskoning concluderen verder dat de fijnstof in het Utrechtse luchtruim voor 93 procent van buiten komt. Critici van de milieuzone wezen er de afgelopen jaren al herhaaldelijk op dat, in tegenstelling tot de milieuzone, aan de rand van het Utrechtse luchtruim géén verkeersborden staan.

Die boodschap lijkt wethouder Milieu Lot van Hooijdonk (GroenLinks) ook te hebben bereikt. „Dit betekent dat we, zonder inzet van buiten, de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie voor fijnstof niet kunnen halen in Utrecht.” De bal wordt daarvoor nu bij provincie en rijksoverheid neergelegd.


BLikent
Master
 Bericht 
De Telegraaf schreef:
Suggesties RIVM verstrekkend

’Inperken auto in stadsdelen Utrecht’

UTRECHT - Het verder beperken van autoverkeer in Utrecht is een middel om de luchtkwaliteit en leefbaarheid te vergroten. Verschillende stadsdelen worden bij naam genoemd in een studie door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu in opdracht van de gemeente Utrecht.

Leidsche Rijn, Vleuten-De Meern, Oost, Noordoost, West, Noordwest, Binnenstad. Wanneer de suggesties in het RIVM-rapport na de gemeenteraadsverkiezingen in maart door een nieuw stadsbestuur worden overgenomen, zullen alleen Overvecht, Zuid (onder meer Lunetten en Hoograven) en Zuidwest (Kanaleneiland) de dans ontspringen.

Het stimuleren van meer elektrische auto’s, scooters en deelauto’s is één manier om een ’Gezonde Omgeving’ te creëren, maar de op fossiele brandstoffen gestookte auto moet er mogelijk ook aan geloven. De uitbreiding van de milieuzone, naar de wijken Noordoost en West, is het meest ingrijpend.

’Autoluwe zones’
Vleuten-De Meern en Noordwest zouden autoluwe zones kunnen krijgen. In Oost gaan leefstraten ten koste van autoverkeer. Voor Leidsche Rijn is het idee autovrije zones te scheppen rondom scholen op bepaalde tijdstippen. Dat zal voor ouders een grote omschakeling betekenen.

Het ingrijpende pakket schiet de VVD in het verkeerde keelgat. Raadslid Gertjan te Hoonte betoogt dat de keuze voor een auto soms noodgedwongen en bewust was. „Leidsche Rijn is geen Utrecht Centraal. Er lopen geen 28 buslijnen overheen. Je kan niet zomaar zeggen ’je komt niet meer met de auto’.”

Verkeersbelemmerende maatregelen
Volgens Hoonte worden daarnaast verkeersbelemmerende maatregelen genomen terwijl auto’s steeds schoner worden. „Er wordt soms gezocht naar gelegenheidsargumenten om iets te doen. Maar als gemeente kun je weinig doen dat effectief is.”

D66, de grootste fractie, heeft uitbreiding van de milieuzone in het verkiezingsprogramma staan. Maar dan gericht op vervuilende diesels en scooters, niet zozeer in de vorm van gebiedsuitbreiding naar andere wijken. Fractievoorzitter Klaas Verschuure schrikt van de voorgestelde maatregelen en het hoge ’verbodsgehalte’.

’Maatregelen moeten proportioneel zijn’
„Eerst maar eens zoeken naar andere middelen”, zegt Verschuure. „Maatregelen moeten proportioneel zijn.”


Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
RIVM = Groen Links?

Tweebel
Master
 Bericht 
Dikke Dakduif schreef:
RIVM = Groen Links


Nee hoor, als je het zo leest geeft het RIVM alleen maar aan: als je echt een reductie wil zien, werken alleen extreme maatregelen.
Aangezien Utrecht wordt bestuurd door een extremistisch clubje, zijn ze bereid daar naar te kijken. Dat er dan straks 24/7 files staan op A2, A12, A27, A28 en N230 zal ze wel niets interesseren.

Alexander_B
Master
 Bericht 
Kortom, de luljeuzone heeft weer geen klap uitgehaald en alleen iedereen een hoop geld gekost.

Wie had dat gedacht. :applaus:

basjuh1981
Master
 Bericht 
Nou, Lotje niet hoor :roll:

Walker
Master
 Bericht 
BLikent schreef:
zullen alleen Overvecht, Zuid (onder meer Lunetten en Hoograven) en Zuidwest (Kanaleneiland) de dans ontspringen.


Hier zit duidelijk een andere politieke boodschap achter: Dat zijn precies de kansenwijken.... Maar misschien dat er nu een leegloop in de andere wijken op gang wordt gebracht, ten faveure van deze "prachtwijken". :dood:

VTEC_Driver
Master
 Bericht 
Ben al jaren niet meer in Utrecht geweest en dat zal op deze manier zeker niet veranderen.

Ducantoni
Master
 Bericht 
Walker schreef:
BLikent schreef: zullen alleen Overvecht, Zuid (onder meer Lunetten en Hoograven) en Zuidwest (Kanaleneiland) de dans ontspringen.

Hier zit duidelijk een andere politieke boodschap achter: Dat zijn precies de kansenwijken.... Maar misschien dat er nu een leegloop in de andere wijken op gang wordt gebracht, ten faveure van deze "prachtwijken". :dood:

Het zou een interessant gegeven zijn als die wijken leeglopen zodat de boel totaal verpauperd. Terug naar de jaren '60 en '70, zogezegd.

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
Zo bedoel je?

Hm... We kunnen het ook njúken. :x .. Kleintje O:)



Bijlagen :
Image1.jpg

Dave
FS Webmaster
 Bericht 
En dan weer een rotonde in de A2/A12 zetten.. Kan je lachen.

zandbak
Master
 Bericht 
BLikent schreef:
Onderzoekers van Royal Haskoning concluderen verder dat de fijnstof in het Utrechtse luchtruim voor 93 procent van buiten komt.

Voor die overige 7% half Utrecht autovrij maken? :x

basjuh1981
Master
 Bericht 
Dave schreef:
En dan weer een rotonde in de A2/A12 zetten.. Kan je lachen.

Dan kunnen we de eerste file van NL weer herbeleven :thumb:

Walker
Master
 Bericht 
Er zit nog wat anders achter: De doorgaande route vanaf Hoograven tot Overvecht gaat al gedegradeerd worden van 2x2 naar 2x1. 20 ha asfalt gaat verdwijnen. Dus dat ontmoedigingsbeleid wordt daar op andere wijze doorgevoerd.

Dikke Dakduif
Master
 Bericht 
VTEC_Driver schreef:
Ben al jaren niet meer in Utrecht geweest
Ik wil er graag heen, maar ik kan er niet meer komen met de auto :x

Walker
Master
 Bericht 
Vanochtend nog door de stad gereden van oost naar west. Ging eigenlijk nog prima, via Rubenslaan en Vondellaan.

 Pagina 9 van 9 [ 418 berichten ] 


Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek…         
privacy policy